کد خبر: ۹۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

حسن شیرزاد

روزنامه نگار

دلایل بسیاری برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وجوددارد.

مجلس شاکله نظام مدیریتی مبتنی بر مشارکت مردم دراداره مملکت است و براساس مصوبات یک مجلس کلیه امورات اجرائی در قوه مجریه تدوین میگرددکه آینده ما و فرزندان ما به همین قوانین متکی است.

از جنبه شرعی ،شرکت در انتخابات یک وظیفه است چراکه نمیتوان نسبت به جایگاهی که همه چیز یک کشور حتی امنیت   به  آن وابسته است بی اععتنایی نمود.

امام خميني(ره) نيز بر نقش مشارکت مردم در عرصه‌هاي مختلف از جمله انتخابات‌ها در حفظ و تقويت امنيت ملي کشور عنايت داشتند، چنان که در اين زمينه مي‌فرمودند: «آگاهى مردم و مشارکت و نظارت و همگامى آن‌ها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگترين ضمانت حفظ امنيت در جامعه خواهد بود»(

از حیث ملی گرایی هم اگر به انتخابات نگاه کنیم ، عدم جدی گرفتن حضوردر انتخابات ،تضعیف کشور و هیزم در آتش دشمنان آب و خاک است که تاریخ ایران نشان داده که هروقت کشور ضعیف بود چطور مورد طمع بیگانگان قرارگرفت درحالیکه در 41 سال اخیر یک وجب از خاک ایران تقدیم اجانب نگردید.

مقام معظم رهبري نيز همواره بر اين نکته مهم تأکيد داشته و معتقدند: «انتخابات مال رهبري نيست، مال ايران اسلامي است، مال نظام جمهوري اسلامي است، همه بايد بيايند در انتخابات شرکت کنند، اين موجب مي‌شود که نظام جمهوري اسلامي تقويت بشود، پايداري آن و ماندگاري آن تأمين بشود، کشور در حصار امنيت کامل باقي بماند»(3)،‌ بنابراين با چنين نگاهي مي‌توان دريافت حتي اگر افرادي به لحاظ برخي مسائل دل خوشي از برخي از ارکان و اجزاء نظام نداشته باشند، باز هم به خاطر تأمين امنيت ملي خود بايد در اين انتخابات مشارکت کنند

از منظر علم مدیریت پیشرفته و متعالی نقش آفرینی مردم در اداره حکومت مهم ترین شاخص توسعه جوامع بوده

و نظام مبتنی  مشارکت فکری مردم در تصمیم سازی نیازمند داشتن مجلسی است که نمایندگان آن  براساس آرای مردم انتخاب شده تا صد ای آنان در تقنین ،مقررات  مورد نیاز و مهم کشور باشند.

از جنبه حقوق شهروندی هم اگر به انتخابات نگاه کنیم در می یابیم که حق شرکت در انتخابات  حق انتخابگري»، «حق مشارکت در تعيين سرنوشت» و ... از جمله حقوق هر شهروندي است که بايد آن را احقاق نمايد و بي اعتنايي نسبت به آن، باعث از بين رفتن اين حق خواهد شد، از اين رو مشارکت در انتخابات گامي در راستاي احقاق حقّ مسلم خود مي باشد.

از حیث تبعات عدم حضور هم اگر به این قضیه نگاه کنیم به این نکته می رسیم که نتیجه این اقدام کمکی به رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی و مدیریتی نمیکنداما باانتخاب افراد توانمند و نمایندگان واقعی مردم قطعا وضعیت کشور به سمت بهبود امور حرکت مینماید.

ازمنظر یک ایرانی علاقمند به توسعه کشور هم اگر به  نقش مجلس نگاه کنیم در می یابیم که مهم ترین ابزار نظارت در کشور مجلس است و انهاییکه نمیخواهند مشارکت مردم در انتخابات جدی باشد بدنبال ایجادهرج و مرج در کشور برای  نابودی آن هستند.

دلیل مهم دیگری که حضوردرانتخابات را ضروری جلوه می دهد ،ساختار سیاسی و دموکراسی یک کشوراست

و حتی آنهاییکه نظام را برنمی تابند و یادشمنان نظام حداقل به این نکته اعتقاددارند که مجلس به عنوان پایگاهی که  به انعکاس نظرات سیاسی مردم درحکومتداری   می پردازد و  آرای سیاسی مردم دردرهمین مجلس است که می تواند به عنوان  اصلی ترین مناصب و جایگاه های تصمیم گیری سیاسی تاثیر حقیقی داردایفانماید.

و چگونه حتی مخالفان نظام ،اگر به کشور ،تمامیت ارضی ،دموکراسی  پایبند هستند یاادعای پایبندی دارند میتوانند جایگاه مجلس را برنتابند.

 از این روست که می توان انتخابات را شاخصه اصیل مردم سالاری دینی دانست که به هیچ نحو نمی توان آن را با مصلحت سنجی برخی تحدید کرد. انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در حقیقت تجلی گاه حضور مردم برای نظارت بر حکومت است. قوه تقنینی در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی در راس امور دارد و همین امر اهمیت انتخابات مجلس را صد چندان می کند

برخی افراد با اشاره به رد صلاحیت های شورای نگهبان درصدد سرد کردن فضای انتخابات و تضیف حضور مردم هستند ،امااینجانب  به عنوان کسی که سالها در عرصه رسانه و انتخابات سابقه تجزیه و تحلیل داشته ام ،شخصا برخی رد صلاحیت هارا براساس اطلاعات موثقی که از  فعالیت رسانه ای بهتر حاصل میشود رصد کرده ام و صادقانه به مردم میگویم که رد صلاحیت های برخی افراد که خیلی موجه هم نشان می دهند بسیار به صلاح مردم بوده و شورای نگهبان باهدف رعایت قانون و حفظ اسرار مظلوم واقع  گردید و اگر دلایل رد صلاحیت ها افشامیشد ، بیش از پیش نقش زحمتکشان شورای نگهبان که هدفشان ورود نمایندگان مردم به مجلس است نه کیسه دوزان و.. مشخص میگردید.

ازبعد انقلابی بودن هم اگر به حضور در صندوق های رای مجلس یازدهم بنگریم ، حضور پرشکوه  در این انتخابات  تداوم اندیشه ولایی سردار جهان اسلام، شهید سپهبد سلیمانی است  چراکه  پس از شهادت سردار سلیمانی، منطقه شاهد تحولات بزرگ در عرصه سیاست و ایجاد وحدت و همدلی بین گروههای مختلف بود..

 ((یک مجلس صالح و سالم و قوی می تواند بر عملکرد همه دستگاه های کشور اثر بگذارد؛ بر عملکرد دولت، بر عملکرد قوه قضائیه، حتی بر عملکرد نیروهای مسلح می تواند اثر بگذارد. مجلس قوی، مجلس صالح، مجلس سالم، یک چنین وضعی دارد. خب، این مجلس را کی می تواند تشکیل بدهد، جز مردم؟ دشمن این را نمی خواهد.

بیانات مقام معظم رهبری درخطبه های نماز جمعه تهران ۱۴/۱۱/۹۰))

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار