کد خبر: ۹۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه پنجشنبه پس از پایان جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در مورد آمار ابتلای مبتلایان به ویروس کرونا در ایران توضیحاتی داد

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه پنجشنبه پس از پایان جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در مورد آمار ابتلای مبتلایان به ویروس کرونا در ایران توضیحاتی داد

آخرین آمار ابتلا به کرونا ویروس در ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه تاکنون ابتلای ۵ نفر به ویروس کرونا در ایران قطعی شده است، گفت: متاسفانه دو نفر از مبتلایان به کرونا فوت کرده‌اند و در حال حاضر دو نفر از مبتلایان به این بیماری در بیمارستان‌های قم و یک پزشک که از قم به اراک رفته بود، در بیمارستان این شهر در قرنطینه کامل به سر می‌برند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه پنجشنبه پس از پایان جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در نخستین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، تصمیمات خوبی درخصوص هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای مهار بیماری کرونا اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده بتوانیم به حداقل ضایعه در این زمینه برسیم، تصریح کرد: ملت شریف ایران بدانند که ما ویروس آنفولانزای H۱N۱ را در پاییز امسال با لطف خدا و هوشمندی مردم مهار کردیم و میزان کشندگی و بیماری‌زایی این ویروس به مراتب از ویروس کرونا بالاتر بود و خوشبختانه میزان مرگ و میر در کشور ما بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در حد اروپای غربی بود.

وزیر بهداشت گفت:‌حتما ویروس کرونا را با هوشمندی مردم و تلاش عزیزان من در حوزه بهداشت و درمان و همکاری بین بخشی سایر دستگاه‌ها در اسرع وقت به حد تعادل و مهار خواهیم رساند.

نمکی با بیان اینکه بزرگترین کمک رسانه‌ها درخصوص پیشگیری و مقابله با کرونا، اشاعه آموزش‌های لازم است، پرهیز از روبوسی کردن، استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتشار ترشحات تنفسی در صورت ابتلا به آنفولانزا و مراجعه به مراکز بهداشتی در صورت بروز علائم آنفولانزای سرماخوردگی را از جمله مواردی عنوان کرد که در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاثیرگذار است.

او در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آمار متبلایان به ویروس کرونا در سطح کشور با تاکید بر اینکه آنچه که درباره ویروس کرونا باشد در لحظه به مردم اعلام خواهم کرد خاطرنشان کرد: ما پیکی از آنفولانزای تیپ B را که پیک زمستانه است در استان‌های مختلف داشته و داریم؛ در شهرستان قم نیز تعدادی از موارد مراجعه کننده پس از بررسی‌های انجام شده آنفولانزای تیپ B تشخیص داده شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت اگر مواردی از آنفولانزا و شبه آنفولانزا در کشوری بروز کرد و این موارد افرادی بودند که از مناطق آلوده نیامده بودند و یا اینکه با فردی که از این مناطق آمده تماسی نداشتند، بر اساس پروتکل مشکوک به کرونا تلقی نمی‌شوند و ما نیز بر همین اساس عمل کرده‌ایم. اما متاسفانه حدود ۳ روز پیش دو مورد به یکی از بیمارستان‌های قم مراجعه کردند و شدیدا در حالت نارسایی تنفسی قرار گرفتند و آزمایش‌های انجام شده از این افراد سینه پهلو دو طرفه را نشان می‌داد که از دید همکاران ما شکل بالینی این دو بیمار با انفولانزا همخوانی نداشت. بلافاصله تست‌های مربوطه انجام شد اما سرعت پیشرفت بیماری به قدری بود که متاسفانه این دو نفر خیلی سریع از دست رفتند؛ نتایج تست‌های این افراد مثبت اعلام شد و بلافاصله همکاران ما روی قم تمرکز کردند و تیم‌های متعددی برای انجام بررسی‌های گسترده به این شهر اعزام کردیم.

نمکی گفت: در حال حاضر تعدادی در قم به دلیل نگرانی خود و همچنین دعوت ما که فقط سندرم‌های آنفولانزا و شبه آنفولانزا دارند مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و تاکنون ۵ مورد مثبت شناسایی شده‌اند که دو مورد از آن‌ها افراد فوتی و سه مورد دیگر در حال حاضر به این ویروس مبتلا شده‌اند. دو نفر از این افراد در قم و یک نفر نیز پزشکی است که از قم به اراک رفته بود. این سه نفر در شرایط ایزوله قرار گرفته‌اند.

او خاطرنشان کرد: تاکنون موارد مشکوک دیگری نیز به ما ارائه شده و ما در حال حاضر انجام تست‌های مربوطه هستیم وبه محض اینکه نتایج آزمایش این افراد قطعی شود حتما مراتب را به استحضار مردم خواهیم رساند.

وزیر بهداشت گفت: بر اساس گزارش‌هایی که از قم واصل شده، وضعیت در قم پایدار است و موارد جدید طی روز پنجشنبه به ندرت به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و بستری شده‌اند. این در حالی است که از ۴۸ ساعت تا ۲۴ ساعت گذشته به شدت شاهد مراجعه کننده به مراکز درمانی بودیم و به نوعی با انفجاری از مراجعات روبه‌رو شدیم که این تعداد نیز نه به دلیل ابتلا به کرونا بلکه به دلیل ابتلا به سرماخوردگی بود اما به دلیل موجی که در اطلاع رسانی‌ها ایجاد شد، نگران شدند و به مراکز درمانی مراجعه کردند.

نمکی تصریح کرد: مردم باید بدانند که این بیماری به اندازه آنفولانزای H۱N۱ بیماری‌زایی و کشندگی ندارد. همچنین این بیماری افرادی را به شدت گرفتار می‌کند که دچار بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل دیابت، بیماری‌های نقص ایمنی، بیماری‌های قلبی و عروقی پیشرفته و افرادی که کهولت سن دارند. کرونا در بچه‌ها و جوانان معمولا در حد آنفولانزا نه بیماری‌زایی دارد ونه ناتوانی و کشندگی به همراه خواهد داشت. ویروس کرونا به خطرناکی که ممکن است در اذهان برخی جا افتاده باشد نیست و امیدواریم با هوشیاری مردم و همکاری بین بخشی آن را در کشور مهار و کنترل کنیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره منشاء ویروس کرونا در کشور گفت: هنوز به منشاء بیماری دست پیدا نکردیم و تیمی از کارشناسان اپیدمولوژی در حال بررسی درخصوص منشاء اصلی بیماری هستند.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری درباره آمار افراد مشکوک به کرونا گفت: تاکنون ابتلا ۵ نفر به ویروس کرونا در کشور قطعی شده و حدود ۲۵ مورد تست در دست بررسی است. پیش‌بینی ما این است که اکثر مواردی که تحت نظر داریم کرونا نیستند و آنفولانزا هستند. در این خصوص امیدوارم که بتوانیم در اسرع وقت به قطعیت برسیم.

نمکی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره اعلام تعطیلی مدارس برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا گفت: در حال حاضر تنها برای روز شنبه تعطیلی قم اعلام شده است و اگر ضرورتی وجود داشته باشد در نشست روز شنبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا برای نقاط خاص و آسیب‌پذیر تعطیلی‌هایی اعلام خواهد شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار