کد خبر: ۹۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
«تجارت آنلاین» بررسی کرد؛
تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم های فلج کننده آمریکا و نظام اقتصاد بین الملل موجبات تعجب بسیاری را فراهم آورده است. اقتصاد کشور ما خوشبختانه یا متاسفانه نشان داده است که از اقتصاد دنیا چندان تاثیر نمی پذیرد.

پیامدهای کرونا براقتصاد ایران

گروه اقتصاد کلان: تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم های فلج کننده آمریکا و نظام اقتصاد بین الملل موجبات تعجب بسیاری را فراهم آورده است. اقتصاد کشور ما خوشبختانه یا متاسفانه نشان داده است که از اقتصاد دنیا چندان تاثیر نمی پذیرد. حالا و پس از تحریم های ظالمانه آمریکایی ها ویروس کرونا که اقتصاد بین الملل را درگیر کرده به کشور ما هم وارد شده و به نوبه خود این نگرانی را ایجاد کرده که بر اقتصاد ایران هم اثرگذار است یا خیر، به خصوص اکنون که گروه ویژه اقدام مالی هم ایران را وارد لیست سیاه خود کرده است.

  • بی تاثیری کرونا در کوتاه مدت

دولت و بخش خصوصی انتظار رویارویی با ویروس کرونا را داشتهاند و ظاهرا آمادگی هایی هم در این مورد کسب کرده اند. در این مورد رییس کنفدراسیون صادرات ایران می گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته لااقل در کوتاه‌مدت کرونا در تجارت ایران با دو شریک مهم یعنی چین و عراق تاثیری نخواهد گذاشت.

به گزارش تجارت، محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با چین آنچه که تاکنون رخ داده تصمیمات داخلی این کشور برای محدود کردن کرونا و کاهش شیوع آن بوده است. آخرین برآوردها نیز نشان می‌دهد که چین محدودیت خاصی برای واردات کالا به این کشور در نظر نگرفته است.

به گفته وی، آنچه که در حال حاضر رخ داده کاهش تقاضای برخی کشورها برای واردات کالا از چین بوده، اما در مسیر مخالف یعنی واردات چین، چنین اتفاقی رخ نداده و از این‌رو بازار صادراتی ایران در چین فعلا تهدید نشده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره‌ی آخرین وضعیت تجارت با عراق نیز اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های دولت عراق رفت و آمد ایرانی‌ها به این کشور محدود شده اما این موضوع شامل حال محموله‌های تجاری و اقتصادی نمی‌شود.

  • بسته شدن مرز ایران و عراق ربطی به کرونا ندارد

خبرهایی مبنی بر بسته شدن مرز ایران و عراق به دلیل شیوع کرونا در روزهای اخیر شنیده می شود اما فعالان تجاری معتقد هستند این اتفاق به دلیل دیگری رخ داده است. در ایم زمینه رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: در حال حاضر تنها مرز ما در استان ایلام بسته است و این موضوع باعث شده فعلا اجازه ورود به کامیون‌های ایرانی داده نشود اما این روند موقتی است و در حال پیگیری آن هستیم.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایلنا در مورد دلیل بسته شدن مرز ایران و عراق گفت: با تغییر رئیس گمرک عراق، گویا تصمیم به انجام برخی تنظمیات گرفته‌اند که این موضوع باعث بسته شدن مرز دو کشور فعلا در استان ایلام شده است.

وی با رد ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر بسته شدن مرز به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: این یک شیطنت رسانه‌ای است و اصلا ربطی به این موضوع ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در حال حاضر تنها مرز ما در استان ایلام بسته است و این موضوع باعث شده فعلا اجازه ورود به کامیون‌های ایرانی داده نشود اما این روند موقتی است و در حال پیگیری آن هستیم.

  • اثر اندک کرونا بر تجارت ایران با چین

اواخر بهمن ماه گذشته و پیش از آنکه خبر شیوع ویروس کرونا در ایران منتشر شود، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درخصوص تاثیر این ویروس بر اقتصاد کشورمان توضیحاتی ارائه کرده بود.

به گزارش تابناک، مجیدرضا حریری در این باره گفته بود: متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر ارتباط اقتصادی با دنیا کم شده که اینگونه مسائل بین‌المللی زیاد بر اقتصاد ایران اثرگذار نیست. اگر اقتصاد به مانند همیشه می‌توانست نفت به چین صادر کند این اُفت قیمت انرژی می‌توانست تاثیرگذار باشد اما به دلیل تحریم‌ها صادرات نفت ایران به حداقل ممکن رسیده درنتیجه می‌توان از اثر این اُفت قیمت انرژی چشم‌ پوشی کرد. زمانی رکورد فروش نفت روزانه ایران تنها به چین 850 هزار بشکه بود اما الان در مجموع به همه کشورها روزانه 300 هزار بشکه نفت فروخته می شود.

  • بی‌اعتنایی بازار سهام به کرونا

بازار سهام طی همین چند روز نشان داده است که دبه شیوع ویروس کرونا بی اعتنا بوده است. روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارس شاخص بورس در جریان معاملات بازار سرمایه با ثبت رشد ۳۱۱۱واحدی، از ارتفاع ۴۸۱هزار واحد عبور کرد. به گزارش تسنیم، در جریان دادوستدهای این روز بازار سرمایه تعداد 7میلیارد و 130میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 4292میلیارد تومان در 745 هزار و 320 نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 3111واحدی در ارتفاع 481هزار و 867واحد قرار گرفت.

  • کرونا نبود، صنعت هتلداری دگرگون می‌شد

البته شاید موضوع گردشگری را بتوان در این خصوص استثنا کرد. رییس اتحادیه هتلداران در این مورد اخیرا گفته بود: قرار بود هتل‌های ایرانی در ایام سال نو چینی، ۵۰ درصد تخفیف برای تورهای چینی قائل شوند اما ویروس کرونا تمام این زحمات و برنامه ریزی‌ها را به هم زد. فرخ مهر ادامه داد: آقای مونسان، وزیر میراث فرهنگی سفر خوبی به چین داشتند و به تفاهم‌های خوبی برای سفر گردشگران چینی به ایران رسیدند. اگر این اتفاق صورت می‌گرفت به جرات می‌توان گفت که در صنعت هتل‌داری کشور دگرگونی ایجاد می‌شد. فرخ مهر افزود: با وجود تخفیف‌ها اگر ۵۰ درصد ظرفیت هتل پر شود تازه آن زمان ما به نقطه سر به سر می‌رسیم و می‌توانیم هزینه‌های هتل را پرداخت کنیم اما با رکود ایجاد شده و کاهش سفرها و از طرف دیگر صفر شدن ورودی گردشگران خارجی، امیدواریم که مجبور به تعدیل نیروی کار نشویم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار