کد خبر: ۹۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
بررسی های «تجارت آنلاین» از تبعات قرارگیری ایران در لیست سیاه FATFنشان می دهد؛
اقتصاد کلان: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، باز هم به دلالان و سفته بازان فرصت تاخت و تاز در بازارهای ارز و طلا تا را داد و همین امر دوباره باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده است.

فعالان اقتصادی نگران نوسانات ارزی

اقتصاد کلان: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، باز هم به دلالان و سفته بازان فرصت تاخت و تاز در بازارهای ارز و طلا تا را داد و همین امر دوباره باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده است.

البته چون پیش بینی می شد که کارگروه ویژه اقدام مالی از تمدید فرصت ایران برای الحاق به FATF خودداری کند لذا از چند هفته قبل سودجویان برای این روزهای بازار ارز نقشه هایی کشیده بودند اما از همان هنگام بانک مرکزی و دستگاه های اقتصادی اطمینان خاطر داده بودند که اقدام اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی تاثیرات چشمگیری در نرخ ارز و دلار نداشته باشد که به همین دلیل دلالان نگران هستند که مبادا بانک مرکزی با تمهیداتی که در نظر گرفته است ثبات را به بازار ارز برگرداند.

  • آخرین وضعیت نرخ ارز

دلار در صرافی‌های بانکی، روز یکشنبه با رشد ۲۲۰ تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل از آن به قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد. بر این اساس، نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان و فروش ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۵ هزار و ۶۵۵ تومان و هر دلار ۱۴ هزار و ۵۲۱ تومان بود. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۴ هزار و ۲۱۶ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۲ هزار و ۸۴۱ تومان به فروش رسید.

  • افزایش نرخ سکه

افزایش قیمت ها تنها منحصر به بازار ارز نبود و بازار سکه و طلا را هم در بر گرفت. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته (یکشنبه) تحت تاثیر رشد نرخ دلار با افزایش حدود ۲۰۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای پنج میلیون و ۹۷۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیزز پنج میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۱۰ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۶۴۵ هزار تومان به فروش رسید. قیمت اونس به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی به نرخ روز شنبه یعنی یک هزار و ۶۴۳ دلار ارزش گذاری شد. رشد قیمت دلار و اونس مهم ترین عامل افزایش قیمت طلا و سکه هستند. عبور قیمت اونس در بازارهای جهانی از مرز یک هزار و ۶۰۰ دلار قیمت ها در بازار طلا و سکه را بالا برد. کارشناسان روند قیمت اونس را افزایشی می‌دانند که این موضوع، باعث افزایش جذابیت خرید طلا و سکه شده است.

  • تکاپوی دلالان و نگرانی فعالان اقتصادی

مراجعه به بازار آزاد و غیر رسمی ارز که در خیابان فردوسی تهران واقع شده، نیز نشان‌دهنده تکاپوی دلالان از یکسو و فعالان اقتصادی از سوی دیگر است، به طوری که شماری از مردم و یا فعالان اقتصادی برای رصد بازار و اطلاع از قیمت‌ها روانه این بازار شده‌اند و از سوی دیگر دلالان با جو سازی تلاش می‌کنند، قیمت‌ها را بالاتر ببرند.

به گزارش ایرنا، رصد بازار ارز و گفت وگو با فعالان این بازار نشان می‌دهد که درباره چشم‌انداز روزهای آینده این بازار، اختلاف نظر وجود داشته و آمیزه‌ای از امید به رشد قیمت‌ها و ترس از تزریق گسترده ارز و سقوط قیمت‌ها بر بازار ارز حاکم شده است.

  • برتری خریداران بر فروشندگان در بازار آزاد ارز

نکته جالب توجه در بازار ارز در روز یکشنبه، برتری شمار خریداران نسبت به فروشندگان بود به طوری که دلالان و فروشندگانی که در کنار خیابان به طور غیر رسمی اقدام به داد و ستد می‌کنند اعلام می‌کردند که خریدار دلار هستند، اما دلاری برای فروش ندارند. زمانی که از آنها علت عدم فروش سوال می‌شد، برخی می‌گفتند که قیمت‌ها در روزهای آینده افزایش می‌یابد بنابراین نمی‌خواهند بفروشند و فقط می‌خرند. شماری از دلالان نیز می‌گفتند که چون کسی به آنها دلار نفروخته به همین دلیل دلاری برای فروش ندارند. محمد از خرده‌فروشان دلار و ارز در خیابان فردوسی به ایرنا گفت: «فقط می خریم، فروش نداریم.» «صادق کاظمی» از فروشندگان دلار نیز در این باره اظهار داشت: احتمال بالا رفتن دلار وجود دارد به همین دلیل، فروشنده کم شده است. در این میان، گروه دیگری از فعالان بازار دیگر نسبت به ادامه رشد قیمت دلار و سایر ارزها تردید نشان می‌دهند و معتقد هستند، قیمت ارز رشد زیادی داشته و ریسک آن بالا رفته است. به نظر این گروه، امکان دارد که قیمت‌ها دچار ریزش شده و «خریداران را نقره داغ کند.»

  • نگرانی دلالان از سقوط آزاد قیمت‌ها

گروه دیگری از فعالان بازار ارز نیز معتقد هستند که بر اساس تجربه‌های قبلی که بانک مرکزی به یکباره ورود پیدا کرده و قیمت‌ها را کاهش می‌داد، این بار نیز این اتفاق رخ خواهد داد.

به نظر آنها نرخ ۱۵هزار تومان، یک مرز روانی بسیار مهم برای ارز به شمار رفته و با نزدیک شدن قیمت‌ها به آن، بانک مرکزی به صورت قدرتمند وارد بازار شده و همه قیمت‌سازی‌های دلالان را بر باد خواهد داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار