کد خبر: ۹۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶

زهرا کریمی

استاد دانشگاه

ویروس کرونا برای اقتصاد ایران بسیار مصیبت‌بار است. پس از اعمال تحریم توسط امریکا، مجاری تجاری ایران بسیار تنگ‌شده و بخش اعظم ارتباطات اقتصادی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق کشورهای منطقه برقرار است؛ حالا که شیوع ویروس کرونا در ایران تأییدشده، این روزنه‌ها به روی اقتصاد ایران بسته‌شده است...آنچه به اقتصاد ما آسیب جدی وارد می‌کند کاهش اعتماد عمومی، پایین آمدن سرمایه اجتماعی، نگرانی نسبت به آینده و در نتیجه عدم گرایش به سرمایه‌گذاری بلندمدت است. ما باید برای ترمیم شکاف دولت-ملت گام‌های جدی برداریم.

مدت‌ها کارشناسان، اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و بسیاری از مسئولان درباره تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گفتند و تاکید کردند که پیوستن به FATF برای حیات اقتصاد ایران ضروری است؛ و ما نباید خود را در دام تحریم‌های خودخواسته بیاندازیم. ولی هیچ کدام از این هشدارها به جایی نرسید و در نهایت لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید نشد و ایران در کنار کره‌شمالی در لیست سیاه FATF قرار گرفت؛ که تبعات منفی بلند مدتی به دنبال خواهد داشت.

ما گرفتار مسائلی هستیم که روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود؛ اما شیوع کرونا هرچقدر هم جدی باشد اما امیدی است که بعد از دو ماه دیگر از بین خواهد رفت، باید برای تغییر شرایط نامطلوب اقتصادی و ایجاد چشم‌اندازی روشن نسبت به آینده و بازگشت اعتماد عمومی اقدامی اساسی صورت گیرد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار