کد خبر: ۹۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
وزیر آموزش و پرورش درباره دغدغه خانواده‌‌ها:

سلامت نیوز: خبر رسمی اول روز چهارشنبه رسید: «کرونا وارد ایران شد.» خبری که تا عصر همان روز سوم اسفند تبدیل به قطعیتی شد با ضربه بیشتر: «دو بیمار مبتلا به کرونا در قم در‌گذشتند.» از روز پنجشنبه لایه به لایه به میزان سوالات و تردیدها و نگرانی‌ها افزوده شد تا جمعه که نوبت به نگرانی‌ جدی پدر و مادرهایی رسید که قرار بود از آغاز هفته بچه‌ها را روانه مدرسه‌ها کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، نتیجه برگزاری انتخابات تبدیل شد به تعطیلی مدرسه‌ها در روز شنبه که اغلب حوزه‌های رای‌گیری شده بودند و در همان روز وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که اختیار تعطیلی مدارس در دست حوزه سیاسی و بهداشتی است و هنوز دلیلی برای تعطیلی مدرسه‌ها در تهران یا شهرهای دیگر وجود ندارد اما پیش از پایان روز شنبه خبر تعطیلی‌های مدارس در شهرهای مختلف و عاقبت تعطیلی‌های تهران تا پایان هفته جاری رسید. اما اینها شروع داستان است، ترس و نگرانی بابت ادامه روند کار مدارس همچنان ادامه دارد و برخی خانواده‌ها برای فرستادن یا نفرستادن بچه‌ها به مدرسه دیگر لزوما منتظر تصمیم دولت نیستند. «من فکر می‌کنم این تصمیم‌ها برای تهران بیشتر از اینکه فرآیند منطقی را طی کنند، تصمیم‌هایی سیاسی هستند. به نظرم مقاومت‌هایی در برابر تعطیلی وجود دارد تا ابعاد روانی ماجرا کنترل شود. شخصا به فاکتورهایی که در این تصمیم‌گیری لحاظ می‌شود اعتماد ندارم. یعنی فکر نمی‌کنم این فاکتورها صرفا فاکتورهای علمی و بهداشتی باشند. حتی مطمئن نیستم اطلاعات و آگاهی که به من به عنوان یک شهروند داده شده، نسبت به وضعیت شیوع این بیماری در کشور درست یا کافی باشد. بنابراین سعی می‌کنم به عنوان یک پدر محتاطانه عمل کنم و فرزندم را در معرض ریسک قرار ندهم.» این گفته‌های «الف» است، پدر یک پسر کلاس ششمی که از همان روز شنبه و زمانی که هنوز آموزش و پرورش مدرسه‌های تهران را تعطیل نکرده بود، همراه با همسرش تصمیم گرفتند تا این‌بار قانون خودشان را برای مدرسه رفتن یا نرفتن پسرشان به اجرا بگذارند. پسر او دانش‌آموز یک مدرسه غیرانتفاعی است و از قضا این پدر نگرانی زیادی هم بابت وضعیت بهداشتی مدرسه ندارد: «نگرانی من از تماس پسرم با سایر بچه‌ها است که نمی‌دانم بقیه روز در معرض چه چیزهایی هستند، کجاها می‌روند و خانواده‌های‌شان تا چه حد نسبت به کرونا آگاهی دارند و آن را جدی می‌گیرند.» این تصمیم او و همسرش به عنوان یک خانواده است و هیچ بنایی ندارند که آن را به دیگر والدین تعمیم دهند چون به قول خودش این تصمیم تبعاتی مثل افت تحصیلی هم در پی دارد: «نمی‌توانم کسی را به این کار توصیه کنم چون از حساسیت آنها به وضعیت تحصیلی بچه‌های‌شان آگاه نیستم و فکر می‌کنم هر کسی باید خودش با پذیرفتن این تبعات تصمیم بگیرد.»

تعطیلی‌های گسترده در شهرهای ایتالیا

آن دسته از پدر و مادرهایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی هم هستند بیشتر مشغول این بحث هستند و البته نگرانی‌های آنها با نگرانی معلمانی که فکر بازگشت به کلاس‌های پر از دانش‌آموز را می‌کنند هم همراه شد. یکی از این معلم‌ها در صفحه توییترش نوشته: «باید حداقل در استان‌هایی که موارد ابتلا تایید شده مدارس تا بعداز تعطیلات نوروز بسته بمونند. بعد توی تابستون ادامه بدیم کلاس‌ها رو. امتحاناتم جای خرداد تیرماه برگزار بشن. کنترل این فراگیری توی کلاس‌های 35-30 نفره غیرممکنه. من معلم جرات کلاس رفتن ندارم.» کاربران نگران و گاه خشمگین از وضعیت ادامه کار احتمالی مدرسه‌ها و سایر اماکن عمومی مختلف البته علاوه بر تمهیدات چین، خیلی سریع به اقدامات پیشگیرانه ایتالیا اشاره می‌کنند، کشوری که شیوع کرونا در آن پس از ایران تایید شد و خیلی زود دست به تعطیلی مدرسه‌ها، رستوران‌ها، اماکن مذهبی زد و البته محدودیت‌های شدید در چند شهر درگیر را بلافاصله آغاز کرد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها تعداد سه مورد مبتلا در ایتالیا در روز جمعه به 200 نفر تا روز دوشنبه (دیروز) رسیده است و رقم جان باختگان به 5 نفر. جست‌وجوی تیم‌های بهداشتی برای نخستین بیمار مبتلا به ویروس در ایتالیا همچنان ادامه دارد و به موازات آن وزارت بهداشت این کشور اقدامات پیشگیرانه فوری خود را از روز شنبه آغاز کرده است: تعطیلی تمام ساختمان‌های عمومی در 10 شهر، محدودیت در رفت‌وآمد، نظارت و قرنطینه تمامی کسانی که ممکن است در معرض ابتلا به ویروس کرونا بوده باشند. میلان، پایتخت مد ایتالیا بزرگ‌ترین شهر در منطقه‌ای است که چند شهر آن گزارش ابتلا به کرونا داده‌اند و همین موضوع سبب تعطیلی دست کم یک هفته‌ای تمامی مدرسه‌های این شهر شد و البته تعلیق عمومی مربوط به هفته مد میلان. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، دو مورد از موارد ابتلا به ویروس کرونا هم در شهر ونیز گزارش شده‌اند، شهری که از قضا در آستانه برگزاری کارناوال بزرگ و معروف خود قرار داشت که سالانه گردشگران فراوانی را به این شهر می‌کشاند اما گزارش دو مورد ابتلا و قرار داشتن ونیز در نزدیکی دیگر شهرهای مبتلا شده به این ویروس کافی بود تا کارناوال مشهور شهر روی آب لغو شود، تمامی جلسات عمومی و غیرعمومی در شهر ممنوع اعلام شوند و تمامی موزه‌ها، دانشگاه‌ها و البته مدرسه‌های شهر هم تعطیل. همه این مقایسه‌ها و البته نگرانی جهانی بابت افزایش ناگهانی مبتلایان به ویروس در کره جنوبی، ایتالیا و ایران سبب شده تا نگرانی مادر و پدرها برای ادامه وضعیت افزایش پیدا کند. زمزمه «مدرسه‌ها را تا نوروز تعطیل کنید» دو سه روزی است که در فضای مجازی و البته در میان برخی از معلمان آغاز شده است. تا روز جمعه و با مشخص‌تر شدن موارد ابتلا در شهرهای مختلف کشور، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش باید تصمیم بگیرند که آیا مدرسه‌ها برای بازگشت دانش‌آموزان امن هستند یا نه. و البته این‌بار والدین هم به موازات دولت، مشغول به رایزنی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خودشان هستند.


وزیر آموزش و پرورش:

سلامت بچه‌ها در اولویت است

«روش‌های آموزش مجازی را طراحی کرده‌ایم و آمادگی خودمان را داریم به سرعت بالا می‌بریم تا اگر مدارس در برخی مناطق ناگزیر شد به دستور وزارت بهداشت تعطیلات طولانی مدت‌تری داشته باشند، دانش‌آموزان از آموزش محروم نمانند.» محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش می‌گوید پله به پله همراه با بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های وزارت بهداشت پیش می‌روند و در هر مرحله تصمیم خواهند گرفت که مدرسه‌ها در کدام شهرها برای دانش‌آموزان خطری دارند یا ندارند. گزینه تعطیلی بلندمدت به گفته او به هر حال روی میز است و در صورت لزوم و اعلام وزارت بهداشت ممکن است در برخی مناطق اجرایی شود. او در مورد موضع وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه ادامه کار مدرسه‌ها گفت‌وگو کرد.

خیلی از خانواده‌ها دچار سردرگمی شده‌اند، برخی‌ها وحشت‌زده هستند و نمی‌دانند در شرایط شیوع کرونا در کشور تکلیف بچه‌های‌شان در مدرسه‌ها چه می‌شود. برخی‌ها در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که فارغ از تصمیم آموزش و پرورش فعلا بچه‌های‌شان را مدرسه نمی‌فرستند. الان تصمیم شما برای ادامه روند کار مدارس چیست؟

ببینید، توصیه من این است که اول توجه داشته باشیم با تمام امتیازاتی که فضای مجازی دارد، گاهی پدیده‌ها را غیرواقعی و نادرست منعکس می‌کند و موجب نگرانی در افراد و خانواده‌ها می‌شود. ما بالاخره با این پدیده روبه‌رو شده‌ایم که پدیده قابل اعتنایی است و باید به آن توجه کرد. هنوز نمی‌دانیم قلمروی این پدیده کجاست. درست است که کانونش تشخیص داده شده اما نمی‌دانیم چه افرادی و در چه سطحی مبتلا شده‌اند. مجموعه وزارت بهداشت دارد تمام تلاشش را می‌کند که کنترل‌های لازم را داشته باشد و خدمات لازم را ارایه کند. ما در آموزش و پرورش در درجه اول ماموریت داریم که آگاهی‌های لازم را به دانش‌آموزان بدهیم، موظفیم مدارس را مجهز کنیم. من روز یکشنبه در دولت گزارشی دادم و تصویب شد تا اعتباری در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد که برای تجهیز مدارس به امکانات بهداشتی مورد نیازشان از طریق سرانه بهداشتی هر دانش‌آموز تامین شود. در مورد تعطیلی هم مردم مطمئن باشند که ما متناسب با سیاست‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کند، هر زمانی احساس کند جایی برای سلامت افراد خطرناک است، قطعا سلامت بچه‌ها برای ما از هر چیزی مهم‌تر است. آموزش مهم است اما سلامت‌‌شان مهم‌تر است. ما حتی برای اینکه شاید ناگزیر باشیم در یک زمانی و در یک منطقه‌ای تعطیلات طولانی‌تری بدهیم، روش‌های آموزش مجازی را طراحی کرده‌ایم و آمادگی خودمان را داریم به سرعت بالا می‌بریم تا اگر مدارس در برخی مناطق ناگزیر شد به دستور وزارت بهداشت تعطیلات طولانی مدت‌تری داشته باشند، دانش‌آموزان از آموزش محروم نمانند و سرویس‌های لازم آموزشی به آنها داده شود. بنابراین خواهش می‌کنم از مردم که مطمئن باشند تشخیص اینکه کجا لازم است مدرسه تعطیل شود بر اساس تصمیم دولت بر عهده وزارت بهداشت است تا هر جایی که احساس خطر کرد وارد عمل شود. به محض اینکه اعلام شود ما هم اعلام خواهیم کرد و مدارس را تعطیل می‌کنیم. اگر هم حس شد خطری بچه‌ها را تهدید نمی‌کند ما تلاش‌مان این است که محیط مناسب‌تری را در خود مدرسه برای بچه فراهم کنیم.

در تهران و شهرهای بزرگ شاید والدین از پس تامین امکانات اولیه مراقبتی و بهداشتی راحت‌تر برآیند تا مناطق کمتر برخوردار، به صورت خاص برای آن مناطق هم فکری کرده‌اید؟

قطعا اولویت به سمت مناطق کمتربرخوردار می‌رود اما تجهیز مدارس به وسایل ضدعفونی و شست‌شوی دست‌ها در دستور کا‌رما هست و هر جایی که لازم باشد آن را تامین می‌کنیم. همه اینها سه روز پیش به مدارس ابلاغ شده و همه مدیران را موظف کرده‌ایم در این جهت کار کنند و خودمان هم به صورت تصادفی افرادی را برای بازرسی و نظارت می‌فرستیم. مردم بدانند که سلامت فرزندان آنها مثل سلامت فرزندان خود ما است و هر زمانی که لازم باشد تعطیلی را هم انجام خواهیم داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار