کد خبر: ۹۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
قربانی شدن یک نفر در سیلاب های لرستان و ایلام
گروه جامعه: سال 98 انگار سال سیل بود. از همان روزهای آغاز سال سیل شمال و جنوب ایران را در نوردید و خسارتهای بسیاری به جا گذاشت تا این روزها که در آخرین ماه سال باز هم سیل میهمان بخش غربی کشور شده است.

سیل باز هم غرب کشور را در نوردید

گروه جامعه: سال 98 انگار سال سیل بود. از همان روزهای آغاز سال سیل شمال و جنوب ایران را در نوردید و خسارتهای بسیاری به جا گذاشت تا این روزها که در آخرین ماه سال باز هم سیل میهمان بخش غربی کشور شده است.

بارش باران و سیل در چند روز اخیر در لرستان و ایلام و کرمانشاه و چهارمحال و اصفهان و خوزستان خسارات زیادی به روستاها و پل‌ها زده است و آبگرفتگی شهرها و روستاها هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا اوایل هفته هواشناسی از ورود سامانه بارشی قدرتمند به کشور خبر داد. هواشناسی گفته بود که باتوجه به اینکه این سامانه ریزشی از قدرت بارشی قوی برخوردار است احتمال بروز سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و خشکه‌رودها دور از انتظار نیست.

این آماده باش ها و هشدارها بیخود و بی جهت نبود چرا که از روز دوشنبه یعنی پنجم اسفند که شد سامانه بارشی قوی و پیش بینی بارش های سیل آسا، حداقل وارد استان لرستان شد. همان روز عوامل آتش نشانی خرم آباد با حضور مستمر در مناطق نوار ساحلی خرم رود آژیر خودرو را به صدا درآوردند و با بلندگو خواستار تخلیه منازل این مناطق توسط اهالی شدند. اما جالب اینجا بود که اهالی نوارساحلی خرم رود تخلیه منازل خود را چندان جدی نگرفتند؛ در عوض اقداماتی همچون کشیدن لایه ایزوگام به دیوار منازل و یا چسباندن پلاستیک های بزرگ با گچ و سیمان را ترجیح دادند!

از پلدختر، خبر آمد که  مغازه داران شهر سیلزده پلدختر برای مقابله با خسارت های احتمالی تکرار سیل اقدام به ایزوگام محل کسب خود کردند. در واقع این اقدام اقدامی خودجوش و ابتکاری برای جلوگیری از خسارت سیل احتمالی درب ورودی مغازه های خود را با  ایزوگام مسدود کردند.

روز سه شنبه که از راه رسید همان اول صبح روز ششم، خبر زیر آب رفتن پل جهادگران در ورودی شهر خرم آباد از سمت شمال و شهرستان الشتر به گوش رسید.

شدت بارش به حدی بود که ساکنان حاشیه رودخانه های کشکان و سیمره درپلدختر و معمولان به دلیل وقوع بارش های سیل آسا منازل خود را تخلیه کردند.

با بالا آمدن آب رودخانه کشکان، لوله گاز شهر معمولان از توابع شهرستان پلدختر قطع شد. ضمن اینکه به منطور امدادرسانی به مناطق سیلزده پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد مستقر شد.

بارش ها، دیروز امان لرستان را برید. بارش ها آنقدر بود که فرماندار کوهدشت شب گذشته از قطع شدن راه ارتباطی ۸۹ روستای این شهرستان به دلیل بارش شدید باران خبر داد و اینکه به دلیل بارندگی های اخیر در شهرستان کوهدشت راه ارتباطی کوهدشت شمالی با ۵۸ روستا قطع شده است. همچنین پل منار در بخش کوهنانی دچار آبگرفتگی و راه ارتباطی ۳۱ روستا به مرکز بخش هم که قطع شد.

از طرفی ایلام هم از سیل بی نصیب نماند. عقربه های ساعت، ۲۰ و ۱۳ دقیقه ششم اسفند را نشان می داد که رضا کریمیان، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام گفت: بروز سیلاب و بارش های تند سیلابی به تعدادی از زیرساخت ها و ابنیه استان آسیب وارد کرده است. این بارش ها بیشترین خسارت را به سه شهرستان چرداول، سیروان و هلیلان وارد ساخت که مهمترین آسیب نیز تخریب پل جزمان هلیلان است.

پل جزمان هلیلان، پلی که در سیل فروردین ماه امسال تخریب و بعد هم مرمت شد دوباره روی تخریب را دید و تخریب آن باعت قطع شدن راه دسترسی چندین روستای منطقه هلیلان گردید که در این راستا کریمیان اعلام کرد: قرار است به طور موقت از فردا (چهارشنبه هفتم اسفند) باکس های سیمانی به منطقه ارسال شود تا امکان ارتباط ساکنان روستاها و نیروهای امدادی تا زمان بازسازی پل مهیا شود.

در پی تخریب پل جرمان، راه ارتباطی ۱۰ روستای این شهرستان هم قطع شد بگونه ای که به گفته فرماندار چرداول، الیاس فتاحی، رفت و آمد از این مسیر ناممکن شد.

شهردار سرابله ایلام هم سه شنبه شب از ۲۵ خانوار شهر سرابله در شهرستان چرداول استان ایلام خبرداد که  به دلیل بارش شدید باران در محاصره سیل قرار گرفتند و راه ارتباطی آنان قطع شده بود.

روح اله پری زاده گفت: شدت باران که از روز گذشته آغاز شد خسارات فراوانی به زیرساخت های شهر سرابله وارد کرد و با توجه به اینکه پل جنب اداره راهداری جوابگوی این حجم آب را نداشت و راه ارتباطی و تردد ۲۵ خانوار در این منطقه قطع شد و هم اکنون این تعداد خانوار در  محاصره سیل قرار دارند.

پایان تلخ ماجرای سیل هم انتشار این خبر بود که متاسفانه یک نفر با سقوط در کانال آب در سیلاب ناشی از باران غرق و جسدش کیلومترها دورتر پیدا شد تا سیل این بارهم بدون قربانی ایلام را ترک نکند.

 

برچسب ها: سیل ، لرستان ، ایلام ، باران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار