کد خبر: ۹۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

سلامت نیوز: بعد از گذشت هفت روز از اعلام اولین مورد ابتلا به کرونا‌ویروس، میزان مبتلایان و مرگ و میر در کشور روند افزایشی داشته و طبق اطلاعیه جدید وزارت بهداشت در روز چهارشنبه (7 اسفند) آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به 95 نفر رسید که از این تعداد تاکنون 19 نفر جان باخته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ملی کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: «بررسی‌های انجام شده تا ظهر (7 اسفند) مشخص کرد که در دو روز گذشته 44 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد 15 نفر از استان قم، 9 نفر استان گیلان، 4 نفر در تهران، یک نفر استان مرکزی، 3 نفر در خوزستان، 2 نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در استان کرمانشاه، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در لرستان، دو نفر فارس، یک نفر استان سمنان، دو نفر کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر هرمزگان هستند».

این آمار نشان می‌دهد در دو روز گذشته این ویروس به استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، سمنان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد رسیده است و مسئولان کشور از بابت شیوع سریع آن هشدار می‌دهند. طبق ادعای ایرنا 31 استان ایران درگیر کرونا هستند و بر اساس آمار تعداد مبتلایان به 139 مبتلا رسید و 24 نفر بهبود پیدا کرده‌اند. این در حالی است که دولت چین در جدیدترین آمار خود درباره فوتی های ویروس را کرونا اعلام کرد که این تعداد به 2715 نفر رسیده است، همچنین این کشور روز سه شنبه 406 مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرد.


با این حال وزیر بهداشت معتقد است که روند بهبود و ترخیص بیماران مبتلا به کروناویروس با افزایش روبه‌رو بوده است و در عین حال از اعمال محدودیت در سیستم اداری و دولتی برخی شهر‌ها خبر داد. سعید نمکی که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت گفته است: طبق اخباری که امروز به دست بنده رسیده است حدود 30 بیمار مبتلا به کروناویروس جدید در استان قم بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. این یک علامت بسیار خوب و دلگرم‌کننده است که تعداد بیماران بستری در حال کاهش و تعداد افراد ترخیص شده نیز افزایش داشته است.

نمکی به سخنان رئیس جمهور در رابطه با بازگشایی مدارس و روال عادی کشور از روز شنبه واکنش نشان داد: ایشان تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را صراحتا به ستاد مقابله با کرونا واگذار کردند تصمیماتی در این خصوص و نیز اعمال محدودیت در سیستم اداری و دولتی برخی شهر‌ها نیز اخذ می‌شود و به اطلاع مردم ایران خواهد رسید. از سوی دیگر سعید نمکی در حکمی دکتر علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را به سمت فرمانده مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران معرفی کرد.


انتقال ویروس از طریق کارگران چینی
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی بود که روز گذشته آمار ابتلای یک نفر در آن تایید شد و دادستان گچساران با وجود اینکه تاکنون هیچ‌موردی از ویروس کرونا در شهرستان گچساران شناسایی نشده است، معتقد است که نیروهای انسانی چینی شاغل در سد در حال ساخت چم‌ شیر گچساران باعث شیوع این ویروس در این استان شده است.

امیر حمزه بازیار افزود: در این مورد شخصا ورود کرده‌ام و تا اطلاع ثانوی کارگران حق خروج از کشور را ندارند. مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت درباره علت شیوع این ویروس در ایران نیز این موضوع را در رابطه با قم تایید کرده و گفته است که احتمالا منشاء این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می کنند.


نگرانی از شرایط گیلان
کیانوش جهانپور، رئیس اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: سه استان جدید دارای موارد ابتلا به ویروس کرونا هستند اما در استان هایی به جز قم و گیلان موارد تک گیر را داشتیم هر چند که نمودار مبتلایان به بیماری صعودی خواهد بود، با توجه به افزایش آزمایشگاه‌ها روند پاسخگویی و بیماریابی سریع تر خواهد بود و تعداد مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد. سخنگوی وزارت بهداشت وضع گیلان را نگران‌کننده دانست و گفت: در گیلان از نظر افزایش تعداد مبتلایان وضعیت نگران‌کننده تر است، با توجه به سفرها به این استان نگرانی خود را نسبت به وضع گیلان به‌ویژه شهر رشت اعلام می‌کنیم و درخواست داریم که مردم از سفر به گیلان خودداری کنند.


تست کرونا در مقابل درب منازل
چند روز پیش یکی از روزنامه‌نگاران در توئیتی نوشت:« متاسفانه عده ای شیاد و کلاهبردار به اتفاق چند خانم مجهز به ماسک و دستکش به بهانه تست کرونا با نامه جعلی از وزارت بهداشت به ساختمان‌های مسکونی مراجعه می‌کنند و به شکل غافلگیرانه با مواد بیهوشی ساکنین را بیهوش و اقلام ارزنده را به سرقت می‌برند.» این توئیت بازتاب فراوانی را داشت و معاون هماهنگ‌کننده پلیس پیشگیری تهران بزرگ به آن واکنش نشان داد، سرهنگ علیرضا ناصری‌نژاد با رد این خبر گفت: تست‌های مربوط به کرونا به هیچ‌عنوان در مقابل در منازل انجام نمی‌شود و اگر شهروندان با چنین مواردی روبه‌رو شدند باید بدانند که این مراجعات از سوی وزارت بهداشت و دستگاه‌های مجری نیست.


ورود تیمی از سازمان بهداشت جهانی به ایران
بنا بر اظهارات مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی روز گذشته سه‌شنبه (6 اسفند) تیمی از این سازمان وارد تهران می‌شود تا بر روند گسترش ویروس کرونا در ایران نظارت کند. ابوالفصل سروش، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ایسنا گفت: سرایت سریع و مدت ماندگاری کرونا ویروس در خارج از بدن به‌ویژه بر روی سطوح را نگران‌کننده خواند . تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت افزایش ناگهانی موارد ابتلا به ویروس کرونای جدید در ایران، کره جنوبی و ایتالیا را بسیار نگران‌کننده خوانده اما گفته است که همچنان می‌توان این ویروس را کنترل کرد و شیوع آن به مرحله همه‌گیر شدن (پاندمی) نرسیده است.


توزیع ماسک و ژل در 3 استان
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ماسک و محلول ضدعفونی رایگان در سه استان با اولویت شیوع ویروس کرونا توزیع می‌شود. هرچه تولید می‌شود به ترتیب اولویت این اقلام در زمان و مکان مناسب توزیع خواهد شد، در قم توزیع پک‌های بهداشتی آغاز شده و گیلان و تهران در اولویت‌های بعدی خواهند بود و اگر بیش از نیاز این اقلام در دسترس بود از طریق داروخانه ها اقدام به توزیع خواهیم کرد. امروز خرید و فروش مجاز نداریم و سازمان تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد می کند و ظرف روزهای گذشته توانستند با محتکران برخورد کنند، وزارت دفاع و صمت تمام قد در کنار تولیدکنندگان حاضر و تولیدکنندگان سه شیفت در حال تولید هستند و در روزهای آینده وضعیت دسترسی بهتر خواهد شد.





بررسی افراد مشکوک به کرونا در مبادی ورودی شهرها
وزیر بهداشت: دانشگاه‌ها یک هفته دیگر تعطیل خواهند بود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعمال محدودیت عبور و مرور برای افراد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا در بین شهرها و تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه‌ها خبر داد.
سعید نمکی درباره آخرین تصمیم‌های ستاد مبارزه با کرونا بیان کرد: به جای قرنطینه شهرها، محدودیت عبور و مرور افراد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا اعمال می‌شود و در ورودی شهرها که پر تردد است، اکیپ‌های وزارت بهداشت مستقر می‌شوند و درجه حرارت بدن را با تب سنج‌های دیجیتال می‌سنجند و افراد مشکوک متوقف می‌شوند.

وی ادامه داد: از همه مردم می‌خواهم که برای مسافرت حرکت نکنند. وقتی چند روز محدودیت و منع رفتن به مدرسه اعمال می‌شود، افراد سفر نکنند و از نقاط آلوده یا غیرآلوده به نقاط دیگر کشور سفر نکنند. اگر فردی مشکوک به ابتلا باشد، 14 روز به قرنطینه می‌رود. وزیر بهداشت درباره تعطیلی مدارس گفت: درباره تعطیلی مدارس قرار شد مناطقی که موارد مثبت در آنجا شناسایی شده، جمعه شب تصمیم گیری شود تا در دوره سه روزه مدارس تعطیل شود و اگر نیاز به تمدید باشد، اعمال خواهد شد. فهرست مناطقی که آلوده تشخیص داده شده و منع رفتن به مدارس جمعه اعلام خواهد شد. نمکی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: دانشجویان یک هفته نزد خانواده‌های خود رفتند و برای ما دشوار است که ابتلا یا عدم ابتلا تشخیص داده شود. در نتیجه ستاد تصمیم گرفت که دانشگاه‌ها یک هفته دیگر تعطیل باشد. البته همه این موارد باید به تایید رییس جمهوری برسد.

دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود؛ به شرطی که اساتید به محل کار بروند و دروس مربوطه را به شکلی به دانشجویان ارائه بدهند تا شبهه نقل و انتقال ویروس به خوابگاه‌ها و کلاس‌ها وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: در این جلسه کمیته‌هایی برای مسئولیت‌های مختلف مشخص شد و روسای اصلی این کمیته‌ها مشخص و اهداف آنها تعیین شد. نمونه‌ای از این ستاد در استان‌ها با عنوان ستاد استانی مبارزه با کرونا تشکیل می‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: برای اماکن زیارتی نیز محدودیت ورود به حرم ایجاد می‌شود و افراد فقط می‌توانند از داخل صحن زیارت کنند. فعلا محدودیت ورود به حرم وجود خواهد داشت به این شرط که افراد هنگام ورود به صحن از مایع دست‌شویی و ضد عفونی دست‌ها استفاده کرده و بی وقفه عبور کرده و تجمع نکنند و رد شوند. وی درباره برگزاری نماز جمعه نیز گفت: نماز جمعه نیز به مدت یک دوره در شهرهایی که آلوده تشخیص داده شده برگزار نخواهد شد. همه این موارد تصمیم‌های مقطعی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار