کد خبر: ۹۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
در گفتگوی فاطمه کاهی با «تجارت آنلاین» اعلام شد؛
درحالی کمتر از 22 روز به شروع سفرهای نوروزی مانده سهمیه بنزین نوروزی از سوی کمیسون تلفیق لایحه بودجه تصویب شده، اما هنوز ابلاغیه ای به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نرسیده است.

فعلا خبری از سهمیه 60 لیتری بنزین نوروزی نیست

گروه انرژی: درحالی کمتر از 22 روز به شروع سفرهای نوروزی مانده سهمیه بنزین نوروزی از سوی کمیسون تلفیق لایحه بودجه تصویب شده، اما هنوز ابلاغیه ای به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نرسیده است.

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با تجارت درباره انتشار اخباری مبنی بر اختصاص 60 لیتر سهمیه اضافه به عنوان سهمیه سفر گفت: تاکنون هیچ دستور رسمی در این باره به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ نشده و باید حتما به تصویب هیئت دولت برسد. فاطمه کاهی افزود: البته هر زمان که این ابلاغیه صادر شود، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن را اجرا خواهد کرد.وی افزود: ازنظر فنی مشکلی برای اختصاص سهمیه بنزین سفر به مالکان خودرو‌ها وجود ندارد و هرزمان که دولت در این زمینه تصمیم بگیرد این سهمیه در کارت سوخت مالکان خودرو اعمال خواهد شد.

  • روند تصویب سهمیه نوروزی

از ٢۶ آبان ماه که بنزین سهمیه بندی شده و قیمت آزاد آن با رشد سه برابری مواجه گشت، به اذعان مسئولین افت قابل توجهی در گردشگری ایران نفت افتاده که به احتمال زیاد ادامه این روند تعطیلات و گردشگری نوروز را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. در این بین روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به پرسش سهمیه بندی بنزین نوروز گفته بود: اگر خواسته باشیم 40 لیتر به سهیمه فعلی اضافه کنیم حدود 3 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که برای تامین آن شاید مجبور باشیم از بسته معیشتی 60 میلیون نفر کم کنیم. به همین خاطر تصمیم دشواری است و ما به تصمیم روشنی برای محل تامین بنزین نوروزی نداریم. معتقدیم کاهش کمک معیشتی نیز به مصلحت نیست.

از سوی دیگر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور گفته بود: موضوع سهمیه بنزین نوروز در حال بررسی است اما نباید پیش از نهایی شدن این بررسی‌ها، به مردم امید دهیم.

همچنین رنگنه وزیر نفت گفته بود: پیشنهاد سهمیه بنزین نوروز را باید سازمان برنامه در هیئت دولت مطرح کند. وزارت نفت در این حوزه فقط اجرا کننده است و پیشنهادی از وزارت نفت خواسته نشده است.

این درحالی است که روز چهارشنبه نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: براساس تصمیم این کمیسیون مقرر شد برای نوروز سال آینده، ۶۰ لیتر به سهمیه بنزین اضافه شود.

به گزارش روزنامه تجارت علی اصغر یوسف نژاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: بنابر تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مقرر شد نوروز سال آینده ۶۰ لیتر به سهمیه بنزین اضافه شود. وی افزود: بنا بر مصوبه کمیسیون تلفیق به شرکت ملی نفت اجازه داده می شود تا سقف بدهی ارزی سررسید شده شرکت ملی نفت به بانک مرکزی، سپه و ملت سالیانه از محل مابه اتفاوت ظرفیت نفت خام تولیدی پس از کسر مصارف داخلی و صادرات، به این بانک‌ها نفت خام تحویل دهد. معادل ۸۵.۵ درصد ارزش نفت خام تولیدی برای تسویه مطالبات سررسید شد و ۱۴.۵ درصد به شرکت ملی نفت اختصاص داده شده و آئین نامه اجرایی آن توسط دولت تصویب می شود

  • تصمیم نهایی با چه کسی است؟

تخصیص سهمیه بنزین نوروزی، موضوعی است که در دو ماه اخیر بارها احتمال آن از سوی رسانه‌ها مطرح شده و وزیر نفت هر بار از عدم تصمیم گیری در این زمینه خبر داده، اما موضوع سهمیه بنزین نوروزی یا سهمیه بنزین سفر زمانی جدی‌تر شد که مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ارسال پیشنهادی به دولت برای درنظر گرفته شدن سهمیه بنزین نوروزی خبر دادند.

همچنین در آخرین پیگیری ها، شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خبری مبنی بر تصویب واریز ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نوروز گفت: تا کنون به ما ابلاغیه مبنی بر سهمیه بنزین نوروزی اعلام نشده است.

حال این سوال مطرح می شود که چه کسی تصمیم نهایی برای تخصیص و واریز سهمیه بنزین نوروزی به کارت های سوخت را خواهد گرفت؟ به طور مشخص دو مرجع می‌توانند در این موضوع تصمیم گیرنده باشند،کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بعد از مشخص کردن منابع بودجه ای برای این طرح، این موضوع را در کمیسیون به رای می‌گذارد.

پس از تایید کمیسیون تلفیق، طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم به رای گذاشته می‌شود. این طرح پس از تصویب به قوه مجریه برای اجرا ابلاغ می‌شود.

در نهایت وزارت نفت با ابلاغیه دولت، سهمیه تعیین شده برای نوروز را به معاونت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران سهمیه مشخص شده را به کارت‌های سوخت واریز خواهد کرد.البته قوه مجریه نیز می‌تواند با طرح این موضوع (سهمیه بنزین نوروزی) در هیئت وزیران و تصویب آن مراتب اجرا را به وزارت نفت ابلاغ کند. طبق اطلاعات بدست آمده از منابع آگاه وزارت نفت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دولت مخالف تخصیص سهمیه نوروزی با نرخ لیتری یک هزار و ۵۰۰ تومان در ایام عید است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار