کد خبر: ۹۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
متخصص بیماری های عفونی در گفتگوی اختصاصی با «تجارت آنلاین» اعلام کرد؛
متخصص بیماری های عفونی با انتقاد از خوددرمانی ها گفت: از مردم انتظار داریم از مصرف آنتی بیوتیک ها به جد خودداری کنند، زیرا آنتی بیوتیک روی آنفولانزا و کرونا ویروس به هیچ عنوان اثر ندارد.

مصرف آنتی بیوتیک و خوددرمانی ممنوع!

گروه اجتماعی: هر چند وقت یک بار بیماری خاصی همه گیر می شود و تا زمانی که کنترل شود، جان بسیاری از مردم را می گیرد. هنوز از شر آنفولانزا خلاص نشده ایم که بلای کرونا ویروس بر سلامت مردم سایه انداخته و باعث نگرانی مردم شده است. تاکنون دلخوش به این بودیم که کرونا در چین است، اما وقتی جان هموطنانمان را گرفت، متوجه شدیم که خطر بیخ گوشمان است. از آنجا که کرونا مسری است و بسادگی منتقل می شود، باید بسیار زیاد مراقب باشیم. برای آنکه این بیماری را بشناسیم و راههای مقابله با آن را بدانیم با خانم دکتر مریم دادگر، متخصص بیماری های عفونی که به عنوان پزشک متخصص عفونی بیمارستان فیاض خدمت می کند، گفت و گو کردیم.

درگیری تنفسی شدید در مبتلایان کرونا ویروس

خانم دکتر دادگر با تاکید بر اینکه سرماخورگی با کرونا ویروس ارتباط زیادی ندارد گفت: سرماخوردگی ویروس های مجزا و کرونا، ویروس جداگانه ای دارد که علایم و بیماری خاص خودش را ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اینکه کرونا ویروس درگیری تنفسی شدیدی ایجاد می کند و همین امر باعث نارسایی تنفسی و مرگ و میر مبتلایان می شود گفت: شایع ترین علایم کرونا، شبیه علایم آنفولانزاست، اما علایم تنفسی آن بیشتر است.

پزشک مسوول تیم کنترل عفونت بیمارستان فیاض بخش با اعلام اینکه بیماران مبتلا به کرونا معمولا تب، سردرد، آبریزش بینی و بی حالی دارند گفت: تفاوت کرونا با آنفولانزا، بر تنگی نفس است. البته در برخی موارد علایم تنفسی مبتلایان به کرونا زیاد و حتی محسوس نیست، اما وقتی از ریه عکس گرفته می شود، مشاهده می کنیم که درگیری تنفسی بسیار پیش رونده ای اتفاق افتاده که بیانگر آن است ویروس کرونا وارد ریه شده و مشکل ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه آنفولانزا نیز همین طور است و ریه را درگیر می کند، اما درگیری ریه در کرونا شدیدتر است گفت: آنفولانزا هم هنگامی که اپیدمی شده بود، درگیری های ریوی شدید را نشان می داد. به همین دلیل است که علایم آنفولانزا با کرونا نزدیک است.

خانم دکتر دادگر با تاکید بر اینکه نباید بیش ازاندازه نگران شویم گفت: درگیری های ریوی آنفولانزا و کرونا ویروس که منجر به مرگ می شود، بیشتر در بیمارانی اتفاق می افتد که زمینه بیماری های ریوی مانند آسم، برونشیت مزمن و بیماری های مزمن دیگر ریوی دارند. البته این بیماران تحت نظر پزشک قرار دارند و باید هنگام اپیدمی آنفولانزا و کرونا ویروس حساس تر باشند، زیرا امکان دارد به محض ابتلا به هر کدام از این بیماری ها، جان خود را از دست بدهند.

متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه راههای پیشگیری کرونا ویروس مانند آنفولانزاست گفت: باید از دست دادن و روبوسی به شدت خودداری کرد. اگر فردی علایم بیماری مانند سرفه، تب یا مواردی از این دست دارد، باید حتما از ماسک استفاده کند و فاصله مناسب یک متری رعایت شود. همچنین شستشوی دستها یکی از راههای بسیار خوب برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس است.

وی مهمترین نکته برای کنترل شیوع کرونا را خودداری مردم از حضور در مناطق پر ازدحام دانست و گفت: در مناطق شلوغ، مردم در تماس نزدیک با همدیگر هستند که همین امر می تواند باعث انتقال ویروس شود. به همین دلیل از بیمارانی که با مشکلات تنفسی رو به رو هستند، انتظار داریم در این روزها به هیچ عنوان از خانه خارج نشوند و اگر هم خارج شدند، سعی کنند در مناطق شلوغ و در بین مردم حضور نیابند.

خانم دکتر دادگر آنفولانزا و کرونا ویروس را در سالمندان خطرناک تر دانست و گفت: این یک امر قطعی است که سالمندان و کودکان از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار هستند. افراد جوان و سالم ایمنی بدن بالاتری دارند و هرچقدر که سن بالاتر می رود، کهولت سن باعث می شود که بدن افراد ضعیف شود. در نتیجه ویروس هایی که قوی تر هستند، سریعتر به بدن افراد سالمند اثر می گذارد و این تهدید به اندازه ای جدی است که باعث مرگ آنها می شود.

ارتباط آلودگی هوا با کرونا ویروس

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در مورد تاثیر آلودگی هوا بر آنفولانزا یا کرونا ویروس هیچ مطلبی مطرح نشده است گفت: منطق حکم می کند که هرچیزی باعث شود دستگاه تنفس خط دفاعی اول را از دست بدهد و مخاط تنفسی آسیب ببیند، می تواند بیماری را تشدید کند.

پزشک مسوول تیم کنترل عفونت بیمارستان فیاض بخش با اعلام اینکه یکی از جدی ترین مراکز انتقال ویروس و میکروب، بیمارستانها هستند گفت: افرادی که در بیمارستان بستری هستند، ضعف جسمانی دارند و چنانچه فرد مبتلا به ویروس برای عیادت بیاید، امکان انتقال و ایجاد مشکل برای بیماران زیاد است. البته ما به مردم نمی توانیم بگوییم برای عیادت از بیماران به بیمارستان نیایند، اما بهتر این است که خودشان رعایت کنند. وی با تاکید بر اینکه بیماری در بیمارستان بهتر کنترل می شود گفت: در مورد بیماران خاص، به محض آنکه به آنفولانزا یا کرونا مشکوک می شویم، ملاقات را برای آنها ممنوع می کنیم یا میزان ملاقات آنها را کاهش می دهیم، مگر در شرایطی که تفاوت داشته باشد. در مورد بیماران دیگر ملاقات هیچ ممنوعیتی ندارد، زیرا کسانی را زیر نظر مراقبت ویژه قرار می دهیم که بیماری تنفسی داشته باشند و قطعا این بیماران حساس را از دیگر بیماران
جدا می کنیم. خانم دکتر دادگر در خصوص توصیه های ایمنی به کارکنان بیمارستان گفت: توصیه ما به کارکنان بیمارستان این است که شستشوی دست خود و بیمار را جدی بگیرند، فاصله یک متری با بیمار را رعایت کنند، استفاده از ماسک و تعویض آن هر دو ساعت یک بار جدی گرفته شود. وی با تاکید بر اینکه فردی که مشکوک به کرونا ویروس است، حتما در اتاق ایزوله بستری و نگهداری می شود گفت: کسی که به فرد مشکوک به کرونا مراجعه می کند، باید از ماسک و لباس مخصوص استفاده کند و قبل از خروج از اتاق بیمار، حتما باید ماسک و لباس تعویض شود و شستشوی دست انجام بگیرد.

مصرف آنتی بیوتیک ها ممنوع

متخصص بیماری های عفونی با انتقاد از خوددرمانی ها گفت: از مردم انتظار داریم از مصرف آنتی بیوتیک ها به جد خودداری کنند، زیرا آنتی بیوتیک روی آنفولانزا و کرونا ویروس به هیچ عنوان اثر ندارد. کرونا به داروهای آنتی ویروس خاص نیاز دارد که هنوز این داروها وارد ایران نشده است. وی با تاکید بر اینکه نیازی به وحشت از کرونا ویروس وجود ندارد گفت: هنوز مرگ و میر کرونا ویروس عدد بزرگی نیست و اگر به آمارها توجه کنیم، می بینیم آنفولانزا بسیار بیشتر از این کرونا جان انسانها را گرفته است. خانم دکتر دادگر با اشاره به اینکه چون واگیری کرونا ویروس بیشتر و سریعتر است، انتقال کرونا سریع تر اتفاق می افتد گفت: اگر مردم آگاه باشند و نکات بهداشتی را رعایت کنند، دلیلی برای شیوع و بحران کرونا ویروس وجود ندارد.

وی در واکنش به اظهارات مدعیان درمان با گیاهان در عطاری ها گفت: اکنون در فضای مجازی مطالبی در مورد استفاده از گیاهان دارویی منتشر می شود که تجویز کنندگان گیاهان دارویی اصرار درند با مصرف این گیاهان وضعیت بیماران خوب می شود و نیازی به مراجعه به پزشک نیست که به هیچ وجه کار درستی نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار