کد خبر: ۹۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲

سلامت نیوز:وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد که قرار است از فردا ۳۰۰ هزار اکیپ برای کنترل کرونا به درب منازل اعزام ‌شوند

به گزارش سلامت نیوز دکتر نمکی با اعلام این خبر گفت: در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا سیصدهزار اکیپ بهداشتی و درمانی تجهیز شده‌اند که موارد مشکوک را شناسایی خواهند کرد.

پس از اعلام این خبر موجی از مخالفت پزشکان با این طرح اعلام شد و البته به دلیل اینکه هنوز این طرح بصورت رسمی شروع به کار نکرده است بهتر است هموطنان ما تا زمانیکه از طریق رسانه های رسمی و معتبر اعلام شروع طرح نشده درب منزل را به روی کسانی که با این عنوان به خانه آنها مراجعه کرده اند با نکنند چرا که هنوز وزارت بهداشت اقدام مراجعه درب منزل برای غربالگری کروناویروس را اجرایی نکرده است.

لازم است بدانید همه کارکنان بهداشتی کارت شناسایی معتبر دارند و در صورت بروز هرگونه مورد مشکوک اگر شماره تماس مرکز بهداشت محل سکونتتان را داریدبرای اطمینان از اینکه افراد مراجعه کننده از نیروهای بهداشتی اند حتما استعلام بگیرید.

ناکارآمدی روش های احساسی و بدون پشتوانه علمی

دکتر بهروز مقدادی متخصص اطفال در کانال تلگرامی خود با انتقاد از این طرح نوشت : همانطور که در اعلامیه عنوان شده است این طرح اولین بار در تاریخ و با نتیجه نامشخص و قطعآ غیر علمی و احساسی و با امکانات نامشخص و توسط افراد غیر مسئول و دوره ندیده و بی اطلاع از اصول اپیدمیولوژی و نه به صورت پایلوت و در مناطق محروم و کمتر برخوردار , که در سراسر کشور اجرایی میشود .

تجربه جهانی در کنترل اپیدمی ها و عفونت ها حتی در مقیاس محدود و اماکن عمومی و یا مناطق دور افتاده و دور از دسترس با این روش های دوران جنگ های صلیبی نشان دهنده نه تنها ناکارآمدی این روش های احساسی و بدون پشتوانه علمی میباشد , بلکه به دلیل احتمال بیشتر انتقال عوامل بیماری زا و شیوع عفونت در افراد شرکت کننده در چنین طرح هایی به طور جد از اینگونه اقدامات جهادی( و البته جهت کسب اعتبار برای گروهی خاص و توزیع مثلا تعدادی ماسک و دستکش , بجای توزیع عمومی و رایگان این اقلام در مکان های عمومی و فراهم نمودن بستر مناسب جهت مراجعه افراد مشکوک و علامت دار برای تست های مربوطه ) سازمان های مسئول را منع نموده است.

بدیهی است دراین زمان استفاده از تجارب دیگر کشورهای درگیر که چندین برابر ما امکانات تشخیصی و درمانی پیشرفته در اختیار دارند , به روش های آزمون و خطا که ممکن است به از دست دادن سلامت عده کثیری از افراد جامعه منجر شود, ارجح خواهد بود .

این طرح عملی نیست!اگر عملی باشد هم خطرناک است!

آشکار است که این طرح عملی نیست. در صورت عملی شدن هم اگر خطرناک نباشد، قطعا مفید نخواهد بود.

-بسیج یک میلیون نَفَر برای معاینه مردم بسیار دشوار و هزینه‌بر است

-جابجایی این همه ادم و عوامل ستادی خود یک خطر بزرگ در انتشار ویروس است.

-نتیجه پیدا کردن افراد تبدار است که نیازمند بررسی‌های بیشتر هستند و کمکی به کنترل اپیدمی نخواهد کرد.

-در بهترین حالت ممکن است افراد سالم فردای روز معاینه مبتلا شوند

ابتدایی ترین اقدامات مانند ضد عفونی روزانه ابزارهای به شدت آلوده مانند صفحه کلید خودپردازهای بانکی و آیفون های منازل و .... بسیار ضروری تر و موثر تر از اقدامات اینچنینی به نظر میرسد.

اما مایوس کننده‌ترین وجه این طرح ان است که گویی مسئولین ما بجای پاسخگویی شفاف در برابر نواقص و عقب ماندگی‌های اشکاری که همه شاهد بوده‌اند هنوز به راه‌حل‌های قدیمی فرار به جلو، طرحهای بزرگ، اولین‌ها، بزرگترین‌ها، شاهکارها،... رو می‌آورند. این استراتژی در کار سلامت معنایش چیزی نیست جز ترجیح موقعیت و آبروی خود، در جایی که باید همه چیز از مقام و موقعیت و جان و آبرو در راه سلامت مردم باشد.

وزیر بهداشت ویروس کرونا را با باکتری سل اشتباه گرفته‌اند

دکتر مصطفی سیدمیررمضانی دستیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز این طرح را یک مانور خطرناک تبلیغاتی دانست و آن را ارسال ۳۰۰ هزار بمب ویروسی خوشه‌ای به سراسر ایران خطاب کرد.

وی با هشدار نسبت به اجرای این طرح در کانال تلگرامی خود نوشت : هشدار می‌دهم که این کار نه تنها به معنی شکست کرونا نیست، بلکه موجب افتادن در دام آن است. گویا جناب وزیر ویروس کرونا را با باکتری سل اشتباه گرفته‌اند. کرونا ویروسی با قابلیت انتقال بسیار زیاد است، و بهترین راه مبارزه با آن آموزش عمومی و رصد سیستماتیک بیماران و نزدیکان آنهاست.

اکیپ‌های خانه به خانه ممکن است مانند بمب‌های خوشه‌ای ویروس را از ناقلین گرفته و توسط لباس و تجهیزات خود از خانه‌ای به خانۀ دیگر و یا حتی خانه و خانواده و دوستان خودشان منتقل کنند، و این فاجعه‌ای بزرگ رقم خواهد زد.

بسیج یک میلیون نَفَر برای معاینه مردم حداقل یک ماه طول میکشد که شاید أواخر اپیدمی باشد

دکتر بابک زمانی هم باور آنچه وزیر امشب گفت را دشوار دانست و نوشت : میخواهند سیصد هزار تیم یعنی بیش از یک میلیون نَفَر را به درخانه های مردم بفرستند تا مثلا کرونا را اسکرین کنند یا به بیان تبلیغاتی خودشان به دنبال ویروس بروند! ان هم برای اولین بار در تاریخ !

اشکار است که این طرح عملی نیست در صورت عملی شدن هم اگر خطرناک نباشد قطعا مفید نخواهد بود .

دکتر زمانی دلایل عملی نشدن این طرح را اینگونه برشمرد :

-بسیج یک میلیون نَفَر برای معاینه مردم بسیار دشوار و هزینه بر است و حداقل یک ماه طول میکشد که شاید أواخر اپیدمی باشد

-جابجایی این همه ادم و عوامل ستادی خود یک خطر بزرگ در انتشار ویروس است

-نتیجه پیدا کردن افراد تبدار است که نیازمند بررسی های بیشتر هستند و کمکی بِه کنترل اپیدمی نخواهد کرد

-در بهترین حالت ممکن است افراد سالم فردای روز معاینه مبتلا شوند که کار را بی نتیجه خواهد کرد

-در عوض هزینه انبوهی که همین الان باید بِه کار تهیه تخت های ای سی یو و داروهای ضد ویروس برسد بر باد رفته است

اقای وزیر ابتدا بِه ساکن در شرایط غیر قابل پیش بینی کشور ما به هیچ چیز کمتر از ان یک میلیون نَفَر و تمام کشور هم رضایت نمیدهند وگرنه میشد پایلوت این پروژه را در یک شهر کوچک یا یک محله به مرحله اجرا دراورد

اما مایوس کننده ترین وجه این طرح ان است که گویی مسیولین ما بجای پاسخگویی شفاف در برابر نواقص و عقب ماندگی های اشکاری که همه شاهد بوده اند هنوز به راه حل های قدیمی فرار به جلو ؛ طرح های بزرگ ، اولین ها ، بزرگترین ها شاهکارها رو می اورند . این استراتژی در کار سلامت معنایش چیزی نیست جز ترجیح موقعیت و جایگاه خود در جایی که باید همه چیز از مقام و موقعیت و جان و ابرو در راه سلامت مردم باشد

اطمینان دارم بدنه سالم و دانشمند کارشناسان وزارت بهداشت انچه در توان دارند در جلوگیری از چنین طرح هایی به عمل خواهند آورند.

ما که در خانه‌مان را به روی شما باز نمی‌کنیم

دکتر امید رضائی ، فوق تخصص خون و انکولوژی هم طی یادداشتی در این باره با بیان اینکه : « ما که در خانه‌مان را به روی شما باز نمی‌کنیم اما بنا به وظیفه اجتماعی‌ام اعلام می‌کنم که این عبث‌ترین و مهلک‌ترین اقدام ممکن در کنترل بیماری کرونا است.

مرزهای نادانی و بی‌کفایتی توسط وزارت بهداشت به سرعت جا‌به‌جا می‌شود و آن‌ها هم که در منزل‌هایشان بی‌دستکش و ماسک سنگر گرفته‌اند، قرار است به در منزل فرا‌خوانده شوند تا سهمیه ویروس خود را از تیم‌هایتان که زنگ‌های خانه‌های شهر را با یک دستکش و ماسک زده‌اند، دریافت کنند. »

وی در ادامه نوشت : « واقعا متاسفم برای خودمان که در کشتی سوراخی نشسته‌ایم که شما راهبر آن‌ هستید. ما در تلاشیم با امکانات ناچیزمان، با آگاهی‌دادن به مردم، انگشتی بر سوراخ بدنه بگذاریم تا خطر غرق‌شدن کمتر شود و شما قرار است این‌طور همه‌چیز را بدتر و بدتر و به فاجعه نزدیک‌تر و نزدیک‌تر کنید.

این‌روز‌ها میان پزشکان، میان گفتگوی‌ بی‌وقفه‌شان درباره علائم بیماری و نام‌ همکاران گرفتار و تلاش‌شان برای پیدا کردن یک ماسک و دستکش برای ویزیت، یک سوال هر روز درباره شما و عملکرد‌تان تکرار می‌شود: واقعا نمی‌دانید؟ یا می‌دانید و این طور مدیریت می‌کنید؟ در هر دو صورت وای بر ما و وای بر شما.

بنطر میرسد وزیر بهداشت باید قبل از اعلام بعضی خبرها با توجه به شرایط ملتهب جامعه و نگرانی به جای مردم مراحل انجام کار،دلایل و روش و جزئیات آن را بررسی و بعد آن را اعلام رسمی کند.

برچسب ها: کرونا ، بهداشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار