کد خبر: ۹۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

سیدحمیدرضا علوی

کارشناس بازار سرمایه

بازار پولی ایران بعد از یک هفته تحمل شوک FATF و کرونا، اولین روز را با آرامش نسبی آغاز کرد. ترمز دلار تا حدی کشیده شد و به کانال 14 هزار تومان برگشت خورد تا پیش بینی برخی کارشناسان از جمله رئیس بانک مرکزی مبنی بر «مقطعی بودن جهش قیمت ارز» به واقعیت نزدیک شود. هر چند رفتار سفته بازان و نوسانگیران نشان از این دارد که آنها به راحتی......پا پس نمی کشند و بازگشت نرخ دلار به کانال 14 هزار تومان با اما و اگرهایی روبرو است اما بازار بورس امروز با ریزش سنگین 19 هزار واحدی شاخص کل این ترس را در دل سهامداران انداخت که با صف های فروش و خطر از دست رفتن سود های حاصله روبرو شود.

پیش از این در یادداشتهای مختلف در باب ضرورت و فواید «اصلاح»درونی بازار بورس سخن گفته بودیم. بازار سرمایه در ساختار درونی خویش بعد از هر رشد شاخص کل، نیازمند یک اصلاح برای تعادل بخشی به دو کفه عرضه و تقاضا و نیز واقعی کردن ارزش سهم ها است ، اتفاق امروز هم انتظار می رود علیرغم ظاهر ترس آلود آن به عنوان یک عامل تنفس و نوعی تجدید قوا برای بازار سرمایه ایفای نقش کند ، البته در وضعیت التهاب آلود بازار «فرایند اصلاح» که امروز با ریزش 19 هزار واحدی شاخص کلید خورد، ممکن است کوتاه مدت باشد و حتی تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و حجم بالای نقدینگی دوباره شاخص به روند صعودی بازگردد.

در هر حال، ریزش امروز قیمت ها در بازارهای مختلف پیام های معنادار برای گروههای مختلف معامله گران و فعالان اقتصادی در برداشت.برای گروه نوسانگیران و سفته بازان این پیام را داشت که رویای دلار 20 یا 25 هزار تومانی را از ذهن خویش دور کنند.

پیام آن برای معامله گران سهام نیز این بود که چندان اسیر جوّ و التهاب نشده و در خرید و فروش خود حسابگرانه به ارزش واقعی سهم ها توجه کنند.با همه این احوال، هنوز نمی توان از بازگشت کامل ثبات و تعادل به بازارهای مالی ایران سخن گفت و پدیده «نوسان و ناپایداری» همچنان در افق اقتصاد ایران به چشم می خورد

به باور کارشناسان بخشی از این ناپایداری ریشه در تحولات اقتصاد جهانی دارد تحولاتی که با سونامی کرونا آغاز شد و اکنون شوک‌های منفی پرقدرتی را بر بازارهای جهانی حکمفرما کرده است.

در حال حاضر تحت تاثیر این سونامی، شاخص‌های کلان بورس‌های آمریکا، اروپا و آسیا دچار ریزش شدید شده و کفه ی عرضه و تقاضا مختل گردیده است.

اقتصاد بالنده قدرتهای شرق آسیا از چین تا کره جنوبی و سنگاپور در صف اول آسیب دیدگان کرونا هستند هفته گذشته سخن از ضرر 185میلیارد دلاری کرونا به اقتصاد چین بود اما اکنون صندوق بین المللی پول در دومین برآورد خود می گوید که اقتصاد جهان با روند تعطیلی کارخانجات و شرکتها و قرنطینه شدن شهرهای مهم تجاری و توریستی ضرر 19 هزار میلیاردی را در اولین فصل سال ۲۰۲۰ متحمل خواهد شد عامل جهانی دیگر که امروز آثار آن را در ارزش برخی سهم ها دیدیم کاهش قیمت جهانی نفت به زیر مرز 50 دلار بود که بلافاصله باعث کاهش ارزش بازارهای کالایی از جمله قیمت فلزات اساسی نظیر مس، روی، نیکل و آلومینیوم شد

رهبران سیاسی جهان با حضور پی در پی مقابل دوربین رسانه ها همچنان سعی دارند اوضاع اقتصادی کشور خود را باثبات نشان دهند و ترس و نگرانی را از نگاه شهروندان و سرمایه گذاران بزدایند

کما این که دونالد ترامپ انگشت اتهام به سمت شبکه های بزرگ خبری نشانه رفت و مدعی شد که امثال شبکه سی ان ان در پی تزریق ترس و وحشت در کالبد اقتصاد امریکا هستند اما واقعیت های دنیای اقتصاد چیزی غیر از ادعای ترامپ را برای ما روایت می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار