کد خبر: ۹۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
«تجارت آنلاین» مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص یارانه ها را بررسی کرد؛
در جریان بررسی لایحه بودجه 99، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با ادغام مبلغ حاصل ازطرح هدفمندی و نیز سبد معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین، مصوب کرد که یارانه ۷۲ هزار تومانی به همه یارانه بگیران یعنی ۷۸ میلیون نفر تعلق بگیرد. در حالی که سبد معیشتی تنها به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شد و در حقیقت به نوعی حذف غیرنیازمندان صورت گرفته بود.

اجحاف در حق نیازمندان

اقتصاد کلان: در جریان بررسی لایحه بودجه 99، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با ادغام مبلغ حاصل ازطرح هدفمندی و نیز سبد معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین، مصوب کرد که یارانه ۷۲ هزار تومانی به همه یارانه بگیران یعنی ۷۸ میلیون نفر تعلق بگیرد. در حالی که سبد معیشتی تنها به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شد و در حقیقت به نوعی حذف غیرنیازمندان صورت گرفته بود.

به گزارش تجارت به نقل ازمهر، با این اقدام کمیسیون تلفیق که برخلاف مصوبات خود مجلس نیز هست، باز هم روش غلط در پرداخت یارانه که به همه تعلق می‌گرفت تکرار شده و اقدامات مثبت دولت نیز که در این چند ماه انجام شده است بی اثر خواهند شد. از سوی دیگر مهمترین آسیب این مساله کاهش دریافتی افراد کم درآمد جامعه است که در این شرایط اقتصادی نامناسب نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند.

  • ظلم در حق اقشار نیازمند

در این راستا عضو کمیسیون تلفیق مجلس، با بیان اینکه ادغام یارانه معیشتی با یارانه نقدی ظلم در حق اقشار نیازمند جامعه است، گفت: تعداد زیادی از مردم نیازمند با این شیوه متضرر می‌شوند و کمک های دریافتی آن ها کاهش پیدا خواهد کرد.

به نقل از فارس؛ حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره ادغام یارانه های نقدی و معیشتی گفت: ادغام یارانه معیشتی با یارانه‌های نقدی که دولت پیش‌تر به تمام مردم پرداخت می‌کرد ایرادات فراوانی دارد. این موضوع از محورهای مهم و اساسی رد کلیات لایحه بودجه سال 99 بود.

وی ادامه داد: البته ادغام پیشنهاد دولت نبود بلکه اعضای تلفیق این موضوع را پیشنهاد و تصویب کردند و این موضوع قطعا باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه ادغام یارانه معیشتی با یارانه نقدی ظلم در حق اقشار نیازمند جامعه است، گفت: تعداد زیادی از مردم نیازمند با این شیوه متضرر می‌شوند و کمک های دریافتی آن ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: شاهد آن بودیم در چند سال گذشته دولت و مجلس تلاش‌های زیادی برای کاهش دهک های یارانه بگیر و پرداخت یارانه به اقشار واقعا نیازمند کردند. این موضوع در یارانه معیشتی تا حدودی دنبال شد و نسبتا موفق هم بود. البته یک سری ایرادات هم در شناسایی وجود دارد.؛ اما این دلیلی نمی‌شود برنامه‌ریزی‌های گذشته را نادیده بگیرم و یارانه بنزین را به 78 میلیون نفر بدهیم.

یک اقتصاددان هم در این زمینه اظهار کرده است: اصولا باید ۱۸میلیون نفر هم از دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف می‌شدند تا در مجموع به ۶۰ میلیون نفر یارانه بدهیم. اما اکنون ۱۸ میلیون نفر هم اضافه شده و سهم آنها از دهک‌های کم‌درآمد زده شده‌است. پس مفهومش این است که این سیاست معیشت دهک‌های کم‌درآمد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و با آن سیاست عدالت‌یارانه‌ای نیز، هم‌راستا نیست.

وحید شقاقی‌شهری در گفت و گو با آرمان ادامه می دهد: کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرد که در سال آینده، یارانه‌های معیشتی و نقدی با هم ادغام شده و مجموعا به هر فرد ۷۲ هزار تومان پرداخت شود. این در حالی‌ست که در صورت اجرای این مصوبه، سهم خانوارهای پرجمعیت دهک‌های پایین از یارانه کاهش می‌یابد و در مقابل، ۱۸ میلیون نفری که واجد شرایط دریافت یارانه معیشتی نبودند، با افزایش مبلغ یارانه خود مواجه می‌شوند. دولت با این مصوبه مخالف است و آن را مخالف عدالت در پرداخت یارانه‌های می‌داند.

وی می افزاید: با این اتفاقی که می‌افتد، دهک‌های کم‌درآمد، متضرر می‌شوند. به‌عنوان مثال در حالی که یک خانوار چهار نفره در حال حاضر، ۱۸۲هزار تومان یارانه نقدی و ۱۷۲هزار تومان یارانه معیشتی و مجموعا ۳۵۴هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، در صورت اجرای این مصوبه مجموعا ۲۸۸هزار تومان یارانه خواهد گرفت. در حالی که یارانه معیشتی در بیشترین حالت برای یک نفر، ۵۵هزار تومان بوده است. تحلیل روی خانواده‌های سه نفره هم همین کاهش مبلغ یارانه را نشان می‌دهد. پس عملا این سیاست به ضرر خانوارهای کم‌درآمد تمام می‌شود. به‌ویژه در سال بعد که ما شرایط بسیار سختی هم در اقتصاد خواهیم داشت، عملا ۱۸میلیون نفر از افرادی که چندان نیازی به این یارانه‌ها ندارند، به یارانه‌بگیران اضافه خواهد شد و این با منطق حمایت از دهک‌های کم‌درآمد همخوانی ندارد.

  • یارانه ۷۲هزار تومانی به ضرر اقشار کم درآمد

ادغام یارانه حامل های انرژی و کمک معیشتی و پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی به ۷۸ میلیون نفر علاوه بر بی اثر کردن اقدامات مثبت دولت در حذف پردرآمدها جامعه منجر به کاهش دریافتی کم درآمدها می شود.

این درحالی است که کارشناسان و صاحب نظران تاکید دارند که برخی از اقشار و دهک‌ها که درآمد بالایی دارند باید توسط دولت شناسایی و از چرخه دریافت یارانه کنار گذاشته شوند تا به اقشار کم درآمد مبلغ بیشتری تعلق بگیرد. در همین راستا مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب طرح‌هایی، دولت را موظف به حذف دهک‌های بالای جامعه کرد تا دولت بتواند از محل درآمد آن به اقشار نیازمند جامعه کمک کند.

با این حال مصوبه کمیسیون تلفیق در حالی است که دولت در بودجه سال آینده نیز بنا دارد روش حذف را به یارانه حاصل از حامل‌های انرژی نیز بسط دهد که این اقدام کمیسیون می‌تواند مانع از این اقدام مثبت شود. قابل ذکر است که اگر افراد غیر نیازمند در پرداخت یارانه حذف شوند، دولت می‌تواند کمک بیشتری به اقشار نیازمند جامعه کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار