کد خبر: ۹۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
«تجارت آنلاین» اهمیت استمرار شعار رونق تولید را تبیین کرد؛
سال جاری که در روزهای پایانی آن قرار داریم سالی بود که طی آن شعار تولید داخلی و داخلی سازی بیش از همه وقت سر داده شد و به همین دلیل به عنوان یک الزام در ذهن و جان ایرانی ها، به خصوص فعالان اقتصادی و بخش تولید نهادینه شد. اما

نهضت داخلی سازی نیازمند راهبرد

گروه اقتصاد کلان: سال جاری که در روزهای پایانی آن قرار داریم سالی بود که طی آن شعار تولید داخلی و داخلی سازی بیش از همه وقت سر داده شد و به همین دلیل به عنوان یک الزام در ذهن و جان ایرانی ها، به خصوص فعالان اقتصادی و بخش تولید نهادینه شد. اما نبود راهبرد را بایستی پاشنه آشیل این شعار دانست. هنوز تکلیف خیلی از چیزها معلوم نیست و مشخص نشده است که اولویت های این شعار و نحوه اجرایی ساختن آن چگونه است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره صرفا به اعلام موارد کلی بسنده کرده است و نسخه کارآمدی برای حل مشکلات بخش تولید ارائه نداده است.

  • برنامه رحمانی برای داخلی سازی

در این راستا وزیر صنعت چندی پیش بیان کرد: توسعه و تعمیق ساخت داخل یکی از محورهای برنامه امسال مان بوده که ذیل آن ۱۰ برنامه ارایه دادیم.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری دانشجو، رضا رحمانی در نشست امضای تفاهم نامه میان ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: لایه اول و اولویت کار ما امسال حفظ تولید و اشتغال موجود بوده است، در ۱۰ ماهه تولید کشور عموماً در حوزه های صنعت و معدن به جز یکی دو گروه خاص افزایشی بوده است.

وزیر صنعت با بیان اینکه فعال‌سازی ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی دومین برنامه ما در این راستا بوده است، گفت: برای داخلی سازی و خودکفایی ۱۰ میلیار دلار واردات برنامه داریم، وزارت نفت همکاری خوبی با ما داشته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در برخی حوزه ها، وابستگی به واردات داشتیم که این وابستگی خطرناک بود، گفت: در گلوگاه هایی که وابستگی داریم و واردات زیاد است داریم خودکفایی را انجام می دهیم. و بالاخره این که رحمانی تصریح کرد: در حوزه ساخت داخل از رقم داخلی سازی یک میلیارد و دویست میلیون دلار عبور کردیم.

  • ۳ اولویت های مجلس برای رونق تولید

مجلس شورای اسلامی می بایستی دولت را در ادامه راه یاری کند و برای تدیون یک راهبرد صحیح و اجرای دقیق آن نظارت لازم داشته باشد. در این باره نیز منتخب مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مجلس جای ریل گذاری و امور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، اظهار داشت: یکی از اقدامات فوریت دار و اولویت دار مربوط به فرایند تصویب و نظارت بر قوانین موجود است. در حال حاضر نظارت بر اجرای صحیح قوانین وجود ندارد.

احسان خاندوزی دومین اقدام مجلس اینده را برداشتن انحصار از بخش‌هایی دانست که مانع اشتغال جوانان است و گفت: تسریع و تسهیل مجوزهای شروع کسب و کار باید در اولویت باشد این موضوع باعث کسب درآمد از پتانسیل و ظرفیت های مغفول مانده می شود. بسیاری از ظرفیت ها اکنون حذف شده که باید از این طریق فعال شوند. این اقتصاددان تاکید کرد: سومین گام اقتصادی در مجلس آینده مربوط به بنگاه های اقتصادی است که دلیل بدهی به تملک بانک درآمده و تعطیل شده است. در شهرک‌های صنعتی چنین معضلاتی مشاهده می شود بنابراین نباید به دلیل بدهی و تملک واحد اقتصادی زمینه تعطیلی آن فراهم شود.

  • تداوم نهضت داخلی سازی با حمایت مسئولان

صنعت خودرو سازی از جمله حوزه هایی است که بایستی ساماندهی و از وضعیت بغرنج فعلی خارج شود وگرنه زیان ها و خسارت های این صنعت همچنان دامن گیر مردم و اقتصاد کشورمان خواهد بود. مدیر عامل ایران خودرو از افزایش شمارگان تولید روزانه این خودروساز به بیش از ۲ هزار دستگاه در ماه‌های پایانی سال جاری خبر داد. مدیرعامل ایران خودرو دی ماه گذشته، در نشست هیات مدیره انجمن قطعات و مجموعه های خودرو گفت: افزایش شمارگان تولید با حفظ کیفیت و تعمیق ساخت داخل نمادی از مقاومت در جبهه اقتصادی در برایر تحریم‌ها است. وی با اشاره به هم دلی خوب قطعه‌سازان برای رونق تولید خاطرنشان کرد: تشکیل میزهای ساخت داخل باعث شد، سازندگان قطعات به چرخه تولید بازگردند و خودروهای تولید شده با کسری قطعه، تکمیل و تحویل مشتریان شود. مقیمی تصریح کرد: برای تداوم نهضت داخلی سازی قطعات نیاز مند همکاری همه دستگاه‌های ذیربط هستیم. مدیرعامل ایران خودرو بر تولید صادرات محور تاکیدکرد و اظهار کرد: با تداوم افزایش تولید و به‌کارگیری مکانیزم‌هایی در صادرات، رسیدن به بالانس ارزی با تلاش شبانه روزی در ایران خودرو محقق خواهد شد.

  • تکلیف داخلی‌سازی در صنعت نفت

صنعت نفت به عنوان حوزه ای که بیشترین منبع درآمدی کشور محسوب می شود این روزها به دلایل مختلف حال چندان خوشی ندارد. از جمله مشکلات بخش نفت تجهیزات و لوازم مورد نیاز این صنعت است که هزینه زیادی را به وزارت نفت و بودجه تحمیل می کند و چاره این مشکل هم داخلی سازی است. در این زمینه یک کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به قوی‌سازی در صنعت نفت گفت: داخلی‌سازی یکی از ارکان قدرت در صنعت نفت است.

به گزارش آنا، محمدصادق کریمی ادامه می دهد: وقتی بخواهیم قدرت را در حوزه انرژی تفسیر کنیم یک حرف کلی دارد و آن هم این است که ایران یک قدرت درونی لازم دارد که معنایش همین جلوگیری از آسیب‌پذیری‌ها و قوی کردن بنیه درونی است.

وی همچنین اظهار می کند: اما یک قدرت بیرونی نیز لازم است که عبارت از تقویت ارتباطات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با کشورها و ملت‌های هم‌سو است. به نظر من این دو محور باید در کنار هم وجود داشته باشد تا بتوانیم با قدرت حرکت کنیم.بنابراین باید از درون قوی باشیم و از بیرون نیز با دیگران خوب
دوخته شده باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار