کد خبر: ۹۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
می‌گوید کارکنان شعب بانک حتی برای پرداخت وام يک ميليون توماني نيز آمادگي دارند! اين در حالي است كه مي‌دانيم بانك‌هاي ديگر اولويتشان اعطاي تسهيلات كلان است و به مشتريان خرد توجه زيادي نمي‌كنند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران يوسف نجدي، مدير امور استان‌هاي اين بانك با بيان اين جمله، بر تكريم مشتريان خرد در بانك مهر ايران تأكيد مي‌كند. نجدي كه ۲۲ سال در بانك توسعه صادرات فعاليت كرده، سه سال است كه به بانك قرض الحسنه مهر ايران آمده و فعاليتش را در اين بانك آغاز كرده است. در ادامه مشروح گفت‌وگو با وي را مي‌خوانيد.
در رابطه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آنچه در وهله نخست جلب توجه می‌کند، رشد چشمگیر منابع در طول سه سال گذشته است. از نگاه شما چه سیاست‌ها و اقداماتي منتج به اين توفيق شده است؟
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مسئولیت اجتماعی ۱۰ بانک بزرگ دولتی را انجام مي‌دهد. هر چند در سال‌هاي نخست در رابطه با اين بانک شناخت کافي در بين مردم وجود نداشت، اما مديران خوبي از چند بانك‌ در سطوح مختلف بانك قرض الحسنه مهر ايران حاضر شده و كارها را پيش بردند. از سه سال و نيم پيش شاهد يك جهش خيلي چشمگير در اين بانك هستيم؛ يعني از زماني كه دكتر اكبري، مديرعامل فعلي و اعضاي كنوني هيئت مديره، فعاليت خود را آغاز كردند. اين تيم، برنامه‌ريزي مدوني را انجام دادند تا بانك به جايگاهي كه بايد، برسد و اين مهم از طريق افزايش شناخت مردم نسبت به آن محقق مي‌شود.
کار بزرگی آغاز شد و ابتدا مجوزهای دائمی فعالیت بانک اخذ شد و سپس افزايش سرمايه اتفاق افتاد. همچنين مجوز شعب دريافت شد. بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در اين مدت مشتريان بزرگي هم پيدا کرد، مثلاً تفاهم‌نامه‌اي با كميته امداد منعقد شد و در چارچوب آن به افراد تحت پوشش كميته امداد، تسهيلاتي ارائه شد. اين كار باعث شد بانك در دورترين نقاط كشور نيز شناخته شود.
اقدام دیگر، وارد شدن بانک به حوزه اشتغال است که در این حوزه، مناطق محروم مد نظر بود و همکاری‌هایي با بهزيستي و بنياد برکت انجام شد. در حوزه مسئوليت اجتماعي نيز قشر بازنشسته مد نظر بود و تفاهم‌نامه بزرگي با سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح و سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح منعقد كرديم. از همين طريق حدود ۲۰۰ هزار نفر نيز سال جاري به مشتريان بانك مهر ايران افزوده شد كه تا اكنون حدود ۱۵۰هزار نفر از اين افراد از تسهيلات بانك استفاده كرده‌اند. در واقع مشتريان بزرگ ما تعداد زيادي از افراد را به سمت بانك قرض‌الحسنه مهر ايران سرازير كردند كه نمود آن رشد منابع بود. شاهديم كه علي‌رغم رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدي نقدينگي در هر سال، در دو سال گذشته به‌ترتيب ۸۲ و ۵۴ درصد و در سال جاري تا كنون ۶۵ رصد رشد منابع حاصل شده است.
به تبع این افزایش منابع، تسهیلات ما نیز رشد کرده است. در سال ۱۳۹۶، ۷۵۲هزار نفر از بانک مهر ايران تسهيلات گرفتند، سال ۱۳۹۷ اين عدد به يک ميليون و ۲۳۰ هزار نفر رسيده و سال جاري تا کنون دو ميليون و ۱۰۰ هزار نفر از بانك قرض‌الحسنه مهر ايران تسهيلات گرفته‌اند. يعني همان رشد موزون منابع را در مصارف بانك نيز شاهديم. تمام اين توفيقات به لطف همكاران، به دست آمده است.
البته این تعداد تسهیلات خطر نکول را نیز در پی دارد؛ با اين حال شاهديم که مطالبات معوق بانک قرض‌الحسنه مهر ايران بسيار اندک است. چه سازوكاري براي پايين نگاه داشتن مطالبات معوق بانك در نظر گرفته شده است؟
فرهنگ مردم ما مبتنی بر سپاس‌گزاری و قدرشناسی است. کسی که از بانک قرض‌الحسنه مهر ايران تسهيلات مي‌گيرد، يکي از مشكلات خود را حل مي‌كند. هنگامي كه مشكلش برطرف مي‌شود، در خاطرش مي‌ماند و اقساطش را پرداخت مي‌كند تا بتواند دوباره از اين تسهيلات استفاده كند.
نکته دیگر اینکه مردم برای دریافت تسهيلات از بانک قرض‌الحسنه مهر ايران به سختي نمي‌افتند. همکاران ما در شعب بانك حتي براي پرداخت وام يك ميليون توماني نيز آمادگي دارند. در حالي كه بانك‌هاي ديگر اولويتشان اعطاي تسهيلات كلان است و به مشتريان خرد توجه زيادي نمي‌كنند. در حالي كه كار ما فقط ارائه خدمت به همين قشر است.
موضوع دیگر این است که تفاوت زیادی بين پولي که فرد از بانک دريافت کرده و پولي كه بايد بازگرداند وجود ندارد و كارمزد تسهيلات اندك است. نتيجه اين موارد اين شده كه مطالبات معوق بانك قرض‌الحسنه مهر ايران ۰.۷ درصد است و گمان نمي‌كنم در شبكه بانكي چنين نسبتي، نظير داشته باشد. اين موضوع مي‌تواند گواهي بر اين باشد كه مردم ما به قرض‌الحسنه اعتقاد دارند و قدرشناس كسي هستند كه مشكلشان را حل مي‌كند.
در طرح‌های تسهیلاتی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شاهديم که رويکردي براي حرکت از معيشت‌محوري به اشتغال‌محوري حاكم است. لطفاً درباره اين استراتژي توضيح دهيد.
بنیاد برکت و کمیته امداد یک سری از افراد را آموزش داده‌اند تا براي کسي كه مي‌خواهد شغلي ايجاد كند، چرخه فعاليت‌ها را تشريح كنند. علاوه بر اين، در سازوكاري مشخص، افرادي انتخاب مي‌شوند كه مي‌توانند از تسهيلات دريافتي براي راه‌اندازي يك شغل استفاده كنند. افزون بر اين، سازمان‌هاي ياد شده مشاغلي را كه با يكديگر ارتباط دارند را پيدا كرده و صاحبان اين‌ها را با يكديگر مرتبط مي‌كنند.
برای نمونه، از طریق بنیاد برکت تسهیلاتي را به کساني اعطا کرديم که خواستار خريد پنل‌هاي خورشيدي بودند و اين كار در سه استان انجام شد. آن‌ها با وزارت نيرو قرارداد دارند و پول برق توليدي آن‌ها را مي‌پردازد. حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در ماه براي افرادي كه اين پنل‌ها را در اختيار دارند، عايدي در پي دارد، اما تسهيلات را به‌گونه‌اي قسط‌بندي كرده‌ايم كه مثلاً ۳۵۰هزار تومان در ماه قسط پرداخت كند. در نتيجه فرد هم مي‌تواند اقساط خود را بپردازد و هم راغب مي‌شود كه اين كار را گسترش دهد.
ایجاد اشتغال پایدار یکی از رويکردهايي بوده که بانک قرض‌الحسنه مهر ايران مد نظر داشته است. بر همين اساس در سه سال و نيم گذشته، با كمك سازمان‌هايي كه اشاره شد، در راستاي ايجاد اشتغال پايدار گام برداشته شده است.
اشاره کردید بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با سازمان‌های مختلف مردم‌نهاد وارد همکاری شده است. اين رويکرد بانك از كجا ناشي مي‌شود و چه نتايجي را در پي داشته است؟
تلاشمان معطوف به ایجاد اشتغال برای محرومان بوده است. اما بانک به‌تنهایی نمي‌تواند تمام امور مربوط به اشتغال‌زايي را پيگيري کند. در نتيجه براي هم‌افزايي مالي و همچنين استفاده از افرادي که اين سازمان‌ها در حوزه اشتغال‌زايي آموزش داده‌اند، با آن‌ها همکاري مي‌كنيم.
در سطح شبکه بانکی و در دوره‌های مختلف تجاربی داشتیم مبني بر اينکه در حوزه اشتغال‌زايي تسهيلاتي پرداخت شد؛ اما تسهيلات از محل واقعي مصرف انحراف داشت و خيلي از آن‌ها هم نکول شد. ما در بانك قرض‌الحسنه مهر ايران براي اينكه با چنين مشكلاتي مواجه نشويم، وارد همكاري با سازمان‌هاي مردم‌نهاد شديم.
در سالروز تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از سامانه‌ میعاد رونمایي شد. اين سامانه چه تأثيري در نحوه ارائه خدمات شعب بانک داشته است؟
خدمات این سامانه نخستین بار است که در شبکه بانکی کشور ارائه می‌شود. با توجه به ارتباطات اين سامانه با نهادهايي كه نياز به استعلام از آن‌ها وجود دارد، مشتري با مراجعه به شعب بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، با ارائه كارت ملي و ثبت اثر انگشت خود، شناسايي مي‌شود و ديگري نيازي به كپي مدارك شناسايي نيست. با استفاده از قابليت‌هاي اين سامانه مي‌توان در كمتر از دو دقيقه كار افتتاح حساب را براي مشتريان انجام داد و كارت بانكي را به وي تحويل داد. اين سامانه اكنون در شعب بانك مورد بهره‌برداري قرار گرفته و البته خدمات آن نيز در حال تكميل است.
وزیر اقتصاد نیز در مراسم سالروز بانک تأکید داشتند که به دنبال هوشمند کردن اقتصاد هستیم و كاري كه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران انجام داده در راستاي هوشمندسازي اقتصاد است.
بحث احراز هویت بیومتریک سامانه میعاد اکنون در چند شعبه اجرايي شده است؟
بخشی که مربوط به کارت ملی و اثر انگشت است، هم‌اکنون در تمام شعب انجام می‌شود. تنها دستگاهی که اسكن و دريافت امضاي مشتري را انجام مي‌دهد، در حال آزمايش حساسيت‌هاي مد نظر ماست. اين بخش را به‌صورت آزمايشي در يكي دو شعبه انجام داده‌ايم و از آن جواب گرفته‌ايم و به‌زودي نهايي مي‌شود. اكنون سخت‌افزار آن نهايي شده و تنها در بخش نرم‌افزاري در حال ايجاد تغييرات اندكي هستيم تا فرآيندها دقيق‌تر صورت پذيرد.
روند طی شده بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را در سالی که گذشت چطور ارزیابي مي‌کنيد؟
در رابطه با سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی رشد ۴۵ درصدی را در بخش منابع داشتيم، به‌علاوه اينکه نسبت مصارف به منابع بانک نيز حدود ۹۰ درصد و نسبت مطالبات معوق نيز زير يک درصد باشد. خوشبختانه نسبت رشد منابع اکنون ۶۵ درصد است و قطعاً تا پايان سال به بالاتر از اين عدد مي‌رسيم. نسبت مصارف به منابع بانك نيز ۹۱ درصد است. نسبت مطالبات معوق بانك نيز ۰.۷ درصد است كه بهتر از هدفي است كه براي آن برنامه‌ريزي شده بود. سال ۱۳۹۸ نزديك به ۲۰هزار ميليارد تومان تسهيلات به ۲ ميليون نفر پرداخت شد.
برای سال آتی پیش‌بیني مي‌کنيد بانک در اين شاخص‌ها چه عملکردي داشته باشد؟
پیش‌بینی می‌کنيم که در سال آتي رشد منابع بانک حداقل ۵۰ درصد باشد. به‌علاوه اينکه نسبت مصارف به منابع ما نيز همان ۹۰ درصد باشد. برنامه‌ريزي براي نسبت مطالبات معوق بانك نيز زير يك درصد است. پيش‌بيني ما اين است كه تعداد تسهيلات‌گيرندگان از بانك ما نيز به سه ميليون نفر برسد.
یکی از مهم‌ترین اهداف ما در سال آتی همراه کردن مشتريان خود براي استفاده از خدمات بانکداري الکترونيك است. بيشتر مراجعه‌كنندگان ما از اقشاري مانند كارگران و كارمندان هستند و برايشان سخت است كه در ساعت كاري خود به شعبه بانك بيايند، در نتيجه هدف ما اين است كه اين افراد از محل كار خود، امور بانكي‌شان را نيز پيش ببرند.
اکنون افتتاح حساب از طریق موبایل بانک نیز در دسترس است. اخیراً خدمتي را ارائه کرديم که به‌واسطه آن فرد مي‌تواند از طريق موبايل‌بانك خود براي هر كسي كه مي‌خواهد يك كارت هديه خريداري كند. اين خدمات در سال آتي گسترش مي‌يابد و نياز به همراهي مردم داريم.

نام:
ایمیل:
* نظر: