مسئولان آستانه تحمل خود را افزايش دهند
يک فعال سياسي گفت: شايد اظهارات مقامات رده بالاي کشور عليه هم ميراث دوران احمدي نژاد باشد . در آن مقطع تريبون‌هاي عمومي‌محل کنايه زدن و رفتار خلاف انتطار از مسئولان شده بود. اين رفتار مسئولان بايد اصلاح شود.عبدالله ناصري در گفت‌وگو با ايسنا در تحليل اظهارات مسئولان عليه يکديگر در تريبون‌هاي رسمي‌اظهار کرد: مسئولان رده بالاي کشور علاوه بر مسئوليت سياسي خود، مسئوليت تربيتي و آموزشي هم دارند در حاليکه اين جنبه از مسئوليت مسئولان ناديده گرفته شده است.وي افزود: اينکه جامعه ما عجول و زودرنج است شايد به اين دليل باشد که آستانه تحمل و انتقادپذيري مسئولان بسيار کم است.اين عضو بنياد باران با اشاره به اينکه چون اين جلسات تشکيل نمي‌شود مسئولان از تريبون‌هاي عمومي‌عليه هم استفاده مي‌کنند تصريح کرد: به دليل پايين بودن آستانه تحمل مسئولان، آنها با کوچک‌ترين تلنگري عصباني شده و عليه هم صحبت مي‌کنند.وي ادامه داد: در جلسات سران قوا بايد گلايه‌ها، دلخوري‌ها و اختلافات بيان شود، نه در تريبون‌ها البته به صرف جلسه گذاشتن اختلافات حل نمي‌شود بلکه مسئولان بايد آستانه تحمل خود را افزايش دهند و همان اندازه که مسئوليت دارند، به همان اندازه هم انتقادپذير باشند. 

صداوسيما رويه‌اش را اصلاح کند
يک عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با انتقاد از عملکرد صدا و سيما در نحوه انعکاس احکام صادر شده براي تعدادي از فعالان سياسي اصلاح طلب گفت: همانطور که سپاه و دست اندرکاران دستگاه ديپلماسي وحدت خود را در مقابل دشمني‌ها نشان دادند، سران قوا نيز اين اتحاد را بروز دهند.به گزارش ايسنا، مصطفي کواکبيان در تذکري گفت: اصلاح طلبان و اصولگرايان همه در صفي واحد در مقابل دشمن ايستادگي کرده و انسجام داخلي خود را حفظ مي‌کنند.وي افزود: در چنين شرايطي طبق اصل ۱۰۶ قانون اساسي مرجع تشخيص جاسوسي در کشور وزارت اطلاعات است و بر همين اساس وزير اطلاعات درباره فرزند يکي از روساي قوا نظر خوبي را مطرح کرد.کواکبيان اضافه کرد: قوه قضائيه اخيرا برخوردهايي با برخي فعالان اصلاح طلب داشته است. اين که صدا و سيما يک مرتبه حکم يک سال حبس تعزيري براي عده‌اي که قبلا نيز نماينده مجلس بودند را با عنوان جاسوسي مطرح کند درست نيست، لذا نبايد آنها را بي جهت جاسوس خطاب کنيم.وي با تاکيد بر اينکه «انسجام داخلي در سطح حکومت و فعالان عرصه‌هاي مختلف وجود دارد» گفت: ترامپ بداند اقدامات جنون آميزش هيچ خللي در سد محکم اين ملت ايجاد نخواهد کرد.

قدرداني احمدي نژاد از خاتمي‌و روحاني
رئيس جمهور سابق از روحاني و خاتمي‌قدرداني کرد. به گزارش ايسنا محمود احمدي نژاد با ارسال دو نامه جداگانه از روساي جمهوري کنوني و اسبق براي ارسال پيام تسليت به مناسبت درگذشت حاج داوود احمدي نژاد برادر مرحوم خود، قدرداني کرد.

انتخاب 4 استاندار جديد 
سخنگوي وزارت کشور اعلام کرد که با تعيين 4 استاندار جديد در هيأت وزيران، تا کنون استانداران 17 استان تغيير کردند.به گزارش ايسنا، سيد سلمان ساماني گفت: در جلسه هيئت دولت گزينه‌هاي پيشنهادي وزارت کشور براي تصدي مسؤوليت استانداري‌هاي؛ آذربايجان غربي، کردستان، گلستان و مرکزي معرفي و با تصويب هيأت وزيران، براي اين مسؤوليت انتخاب شدند.وي افزود: بر اين اساس، محمدمهدي شهرياري؛ به عنوان استاندار آذربايجان غربي، بهمن مرادنيا؛ به عنوان استاندار کردستان، سيد مناف‌هاشمي‌به عنوان استاندار گلستان و سيد علي آقازاده؛ به عنوان استاندار مرکزي تعيين شدند.قائم مقام وزير کشور در امور مجلس و استانها خاطر نشان کرد: با تعيين 4 استاندار جديد در جلسه‌امروز هيأت وزيران، از ابتداي دولت دوازدهم تا کنون استانداران 17 استان تغيير کردند.

محمد قوچاني مشاور رئيس‌جمهور شد
حکم محمد قوچاني در سمت مشاور رييس‌جمهور تاييد شد.به گزارش ايلنا، محمد قوچاني با حکم رييس‌جمهور به سمت دبير شوراي بررسي‌هاي ويژه رياست‌جمهوري و مشاور رسانه‌اي حجت‌الاسلام حسن روحاني منصوب شد.

ميانجيگري روسيه ميان تهران و ریاض 
معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: مسکو آماده است و تمايل دارد که نقش ميانجي ميان ايران و عربستان سعودي براي بهبود روابط دو کشور را ايفا کند.به گزارش ايسنا، به نقل از راشاتودي، ميخائيل بوگدانوف به خبرنگاران گفت: ما تا کنون چندين بار پيشنهاد ميانجيگري ميان ايران و عربستان سعودي را ارائه داده‌ايم تا اين دو کشور بر سر ميز مذاکره بنشينند اما نقش ميانجيگري خود را تحميل نمي‌کنيم.اين مقام روس ادامه داد: ما هميشه به متحدان خود در ايران و عربستان گفته‌ايم که‌اماده‌ايم تا يک زمينه براي برقراري ارتباط و خدمات دوستانه ارائه دهيم. مسکو همواره بر لزوم حل مسائل ميان اين دو کشور تاکيد کرده است.بوگدانوف همچنين گفت: اگر يک فهم مشترک و اعتماد ميان تهران و رياض وجود داشته باشد، مشکلات بسيار راحت‌تر حل خواهند شد.وي خاطرنشان کرد که وضعيت کنوني در کل منطقه به ويژه تلاش‌ها براي مقابله با تروريسم منوط به درک مشترک ميان ايران و عربستان و همکاري ميان اين دو کشور است.معاون وزير امور خارجه روسيه گفت که مسکو هميشه به عربستان و ايران پيشنهاد داده که‌اماده است تا چيزهايي را از طرفي به طرف ديگر منتقل يا تماس‌هاي دو جانبه آنها را سازماندهي کند. اين پيشنهادات هنوز روي ميز هر دو متحد ايراني و سعودي ما قرار دارد.

ادعاي دبيرکل اتحاديه عرب عليه ايران
دبيرکل اتحاديه عرب بار ديگر مدعي شد که ايران در امور داخلي کشورهاي عربي مداخله مي‌کند.به گزارش ايسنا به نقل از الحره، احمد ابوالغيط، در جلسه‌اي با هياتي از آکادمي‌نظامي‌الناصر مدعي شد که ايران و ترکيه در کشورهاي عربي طمع دارند.وي مدعي شد: ايران زمينه را براي دخالت‌هاي نظامي‌و سياسي در سرزمين‌هاي عربي خليج (فارس) مثل امارات و عربستان آماده يافت. ابوالغيط مدعي شد: ايران از طريق گروه‌هاي مسلح دخالت‌هاي آشکاري در سوريه دارد و براي آسان کردن نفوذش از بحران بهره مي‌برد.دبيرکل اتحاديه عرب مدعي شد: همه شهروندان کشورهاي عربي بايد بدانند که ايران به خود حقوقي مي‌دهد که آن‌را دفاع از اقليت‌هاي شيعه در کشورهاي عربي مي‌نامد.وي مدعي شد: من نمي‌دانم چه کسي اين حق را به آنها داده است؟ زيرا آنها اقليت‌هاي عربي هستند و به زبان عربي صحبت مي‌کنند، شما بر اساس چه حقي از آنها دفاع مي‌کنيد.به گزارش ايسنا، اين ادعاها در حالي مطرح مي‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکيد مي‌کنند که جمهوري اسلامي‌ايران خواستار صلح، ثبات و امنيت در منطقه است و هيچ‌گونه دخالتي در امور داخلي ديگر کشورها ندارد.

عضو مجمع روحانيون گفت: دين نمي‌تواند در تقابل با عقل باشد، عقلانيت دين را رها کرده‌ايم، هيچ راهي نداريد جز اينکه اسلاميت، عقلانيت و واقعيت را به هم پيوند بزنيد. بن مايه دين ضد جهل، تعصب و خرافات است.به گزارش ايسنا، حجت الاسلام محمد مقدم در هيأت عزاداري بنياد اميد ايرانيان با بيان اينکه‌امروز دين و دينداري از ناحيه افراط گرايان و تندروان در خطر است، گفت: حتي با نگاهي به دنياي غرب مي‌بينيم که جوانان آن جامعه در جست و جوي ديني هستند که خلأ موجود در جامعه غربي را پر کند. اما متأسفانه آنها به دنبال قرائتي از دين هستند که نهايتش داعش است. امروز دفاع از اصل دين بر ما فرض است. 


يک عضو هيئت رئيسه فراکسيون اميد گفت: بايد دبيرخانه برگزاري جلسات مشترک سران سه قوا تشکيل شود تا با برگزاري مرتب و با برنامه از پيش تعيين‌شده، اين جلسات تنش‌ها و موضوعات اختلافي بين قوا کمتر شود.الياس حضرتي در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص برگزار نشدن جلسات سران قوا افزود: طبيعتا با برگزاري اين جلسات به صورت منظم اختلاف برداشت، نظرات، ديدگاه‌ها و حتي اعتراضات نسبت به کارکرد و عملکرد يکديگر رفع مي‌شود چون قواي سه گانه داراي مسائل و ماموريت مختلف و در عين حال اشتراکاتي هستند که لازم است با تشکيل دبيرخانه‌اي تمامي‌اين موارد در جلسات سران قوا مورد گفت‌وگو قرار گيرد. 
يک عضو کميسيون اجتماعي مجلس خطاب به رييس‌جمهور گفت: فساد اداري ميراث دولت‌هاي گذشته، همچون سرطان بدنه اداري کشور را فراگرفته است و پارتي‌بازي و رشوه‌خواري روز به روز توسعه يافته و مردم را رنج مي‌دهد کميته‌اي براي مبارزه با اين پديده تشکيل دهيد.به گزارش ايسنا، حسن لطفي در تذکر شفاهي گفت: کشاورزان افرادي زحمت کش و بي‌نام و نشان هستند که از هيچ حق بيمه و بازنشستگي برخوردار نبوده و شرکت‌هاي بيمه‌اي به تعهدات خود در بيمه محصولات کشاورزي عمل نمي‌کنند. چرا پس از ۴ ماه پول گندم‌کاران هنوز پرداخت نشده است. چه کسي مي‌خواهد سود و جريمه بانک‌ها را بپردازد؟
روحاني در جلسه هيات دولت تاکید کرد؛
رييس جمهوري برجام را يک آزمون بسيار بزرگ براي همه دولت‌هاي شرکت‌کننده در مذاکرات و ساير دولت‌هاي جهان خواند و خاطرنشان کرد: تعهد و وفاي به عهد، اساس اطمينان جهان به يک دولت است.
حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت با بيان اينکه هر گاه بدخواهان بدنبال تحميل فشار به کشور بوده‌اند، مردم با حضور، هوشياري و تلاش بيشتر، قاطعانه به آنها پاسخ دادند، گفت: آن زماني که رييس جمهور آمريکا براي ايجاد نمايش قدرت در عربستان عليه ايران به منطقه‌امده بود، ملت ايران به زيبايي و با حضور پر شور خود در انتخابات 29 ارديبهشت، پاسخ قاطعي به‌امريکا و حاميانش دادند.
وي گفت: ديپلمات‌هاي کشور به عنوان نمايندگان ملت ايران، در يک مذاکرات چند جانبه و به يک معنا بين‌المللي، حضور پيدا کردند که در نتيجه آن توافقي به نام برجام تحقق پيدا کرد و بعد از حدود 6 ماه اجرايي و عملياتي شد.
رييس جمهوري با بيان اينکه برجام يک آزمون بسيار بزرگ براي همه دولت‌هاي شرکت‌کننده در مذاکرات و ساير دولت‌هاي جهان است، خاطرنشان کرد: تعهد و وفاي به عهد، اساس اطمينان جهان به يک دولت است؛ ما به عنوان جمهوري اسلامي‌ايران، دقت کرديم و حواس‌مان جمع بوده است، وقتي تعهد داديم، تا آخر پاي آن ايستادگي کرديم و اين افتخاري براي ماست. روحاني با اشاره به اينکه اگر طرف ديگر مذاکره، بدخواه، رقيب يا دشمن ما از تعهد خارج شود، اين براي ما شکست نيست بلکه شکست براي طرف مقابل است، گفت: ما در زمان و مقطع لازم را ه درست را انتخاب کرديم و به خوبي وارد مذاکره شديم و در مذاکره با همه توان و دقت پيش رفتيم و آنچه به دست آورديم، بهترينِ ممکن بود. وي تاکيد کرد: اگر همه طرف‌هاي مذاکره پاي اين توافق بايستند به معناي اين است که حيثيت خودشان را حفظ کردند و اگر کسي پاي توافق نايستد در حقيقت حيثيت خودش را خدشه‌دار کرده است. رييس جمهوري ادامه داد: امروز نسبت به سياست‌هاي آمريکا شاهد دو صف بندي داخلي و جهاني هستيم؛ ببينيد در داخل آمريکا صاحبنظران، انديشمندان و سياست‌مدارها، نسبت به اقدامات اخيري که دولت آمريکا انجام مي‌دهد چگونه موضع مي‌گيرند و حرف مي‌زنند. روحاني با طرح اين سوال که آيا اقدامات رييس جمهور جديد آمريکا به وحدت داخلي اين کشور کمک مي‌کند يا موجب تفرقه و شکاف بيشتر مي‌شود؟ گفت: اتفاقاً با اين اقدامات اين شکاف بيشتر مي‌شود، چراکه اگر روزي آمريکا بخواهد از برجام خارج شود، آن وقت براي مردم روشن‌تر مي‌شود که‌امريکا چه ضرر بزرگي کرده است. وي گفت: واقعاً براي دولت آمريکا شرم آور است که استدلالش اين باشد که با هر کاري که دولت قانوني قبل انجام داده مخالفت کنند.
روحاني اظهار داشت: امروز ايران به عنوان کشوري که به تعهدات خودش پايبند است، مورد تحسين افکار عمومي‌و دولت‌هاي جهان است و آمريکا به عنوان کشوري که اعتبار، حيثيت و آبروي خودش را به حراج گذاشته مطرح است که البته عده زيادي در داخل آمريکا از مقامات لشکري و کشوري گذشته و فعلي‌شان و حتي مقاماتي که در دولت فعلي آمريکا هستند، با اين سبک و سياق دولت آمريکا مخالف هستند.
وي افزود: آمريکا اگر بخواهد عليه يک معاهده و قرارداد بين‌المللي که مورد تأييد شوراي امنيت سازمان ملل و بخشي از قطعنامه 2231 است، موضع گيري خصمانه کند، تنها با ايران مخالفت نمي‌کند، بلکه با کشورهاي جهان مخالفت کرده و در برابر سازمان ملل ايستاده است؛ که البته اين را گاهي به صراحت هم مي‌گويد که اين سازمان ملل به درد ما نمي‌خورد. وي ادامه داد: امروز 5 کشور مذاکره کننده با ايران، کشورهاي اتحاديه اروپا و ساير کشورهاي جهان همراه با ايران هستند و اگر آمريکا اين خطا را مرتکب شود، عليه منافع ملي و حيثيت آمريکا اقدام کرده است.
روحاني با بيان اينکه نبايد هيچ گونه نگراني در داخل کشور نسبت به اين اقدامات داشته باشيم، گفت: تا زماني که ملت ما متحد، منسجم و يکصدا بوده و مطيع رهبري شجاع هستيم، هيچ مشکلي براي کشور ما پيش نمي‌آيد. فراز و نشيب وجود دارد اما به خوبي از آن عبور مي‌کنيم.
رييس جمهوري گفت: اگر آمريکا بخواهد خطاي بعدي را مرتکب شود و عليه سپاه پاسداران اقدامي‌کند، اين ديگر خطا اندر خطا است؛ سپاه پاسداران تنها يک واحد نظامي‌نيست، بلکه ‌سپاه پاسداران در دل اين مردم بوده و در همه روزهاي خطر از منافع ملي ما دفاع کرده است. رييس جمهوري اظهار داشت: آمريکايي‌ها به دليل آنکه مي‌خواستند داعش را 20 سال در اين منطقه نگه دارند و از اين ابزار استفاده کنند، حق دارند از سپاه عصباني باشند، چراکه سپاه با برنامه‌ريزي و حمايت خودش از ملت عراق، سوريه و لبنان، داعش را ذليل کرده است. وي با بيان اينکه‌امريکا روز به روز در افکار ملت‌هاي جهان منفورتر شده و هيچ کس دل خوشي از سياست‌ها و مداخلات آمريکا ندارد، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران همواره به ياري کشورهايي که مظلوم بوده و تحت ستم قرار گرفته‌اند و از ايران کمک خواسته‌اند، شتافته است. روحاني خطاب به هم‌ميهنان کرد ايران گفت: ما به شما صد در صد اعتماد داريم و به هيچ‌وجه خطاي سياسي عده‌اي در اقليم کردستان عراق را به هيچ عنوان پاي شما نمي‌نويسيم چرا که شما بخشي از مردم بزرگ ايران و قومي‌وفادار و ريشه‌دارترين قوم ايراني در اين منطقه هستيد و هميشه کنار انقلاب بوديد؛ در جنگ تحميلي، کنار ملت ايران بوديد. روحاني با بيان اينکه به همه مردم کرد در ايران، عراق، سوريه و ترکيه علاقه مند هستيم و نمي‌خواهيم هيچ فشاري به کردها وارد شود، افزود: اگر مسئولين آنها خطا و اشتباه کردند، بايد بهاي خطايي که انجام دادند را پرداخت کنند، ولي مردم کرد به عنوان مردمي‌صلح‌جو در منطقه، دنبال پيشرفت و مورد احترام هستند. روحاني «آرامش، امنيت و آزادي» را به عنوان سه پايه براي رسيدن به هدف پيشرفت و اقتدار دانست و تصريح کرد: پيشرفت و اقتدار ما در سايه‌امنيت، آرامش و آزادي است که بايد از آنها براي رسيدن به هدف مهم‌مان حراست و حفاظت کنيم. روحاني افزود: ترديدي ندارم ملت ايران در مسير راه‌ خود هدف را گم نکرده، اعتمادش نسبت به مسئولين کم نشده و همچنان در برابر دشمن، ايستاده است؛ ما نه ضعيف و سست مي‌شويم و نه مي‌ترسيم؛ بلکه مقاوم و قدرتمند مي‌ايستيم و خدا هم با ما خواهد بود و طبق وعده الهي، پيروزي نهايي هم از آن ما است.


منتظري نسبت به اظهارات اخير واکنش نشان داد؛
دادستان کل کشور گفت: حرف من اين نيست که از قوه قضاييه انتقاد نکنيد، ولي اگر مي‌خواهيد قوه را نقد کنيد، نقدتان بايد علمي‌يا حقوقي باشد؛ به گزارش ايسنا، حجت الاسلام محمدجعفر منتظري در مراسم سي و ششمين سالروز تاسيس سازمان بازرسي گفت: آقاي نماينده‌اي که داري از رانت وابستگي به بزرگان ديگر استفاده مي‌کني و دنبال اين هستي که نکته‌اي را بدست آوري و عليه قوه قضاييه مقاله بنويسي و سخنراني کني و قوه را به چالش بکشي، اگر مشاهده مي‌شد که در همه عرصه‌ها وارد مي‌شوي انسان دلش نمي‌سوخت؛ اولا اين آقايان حق ورود به مسايل قضايي را ندارند. وي افزود: چه طور است که از هر چه حمايت مي‌کني افراد مساله دار و کساني است که وابسته به ضد انقلاب و اپوزيسيون هستند. يک بار شده که بيايي و از پرونده افراد عادي حمايت کني. اگر شما مدعي آزادي هستي چرا براي همه اين سنگ را به سينه نمي‌زني؟ چرا دروغ مي‌گويي؟ اين نشان دهنده اين است که به دنبال اجراي عدالت حقيقي نيستيد. دادستان کل گفت: من نمي‌گويم که از قوه قضاييه انتقاد نکنيد؛ کما اينکه شايد منم از مجلس انتقاد داشته باشم و انتقاد کنم، ولي اگر مي‌خواهيد قوه را نقد کنيد، نقدتان بايد علمي‌يا حقوقي باشد؛ اما از اشخاص خاص و محکومين مشخصي هميشه حمايت کردن نشان مي‌دهد که صداقت نداريد و شما به دنبال اجراي عدالت نيستيد نه براي نماينده و نه براي قاضي اين امر شايسته نيست. منتظري گفت: اينکه نماينده‌اي هر روز تريبوني پيدا کند و قوه قضاييه را بکوبد به نفع کيست؟ همين نماينده اگر پرونده‌اي داشت به قوه قضاييه مراجعه مي‌کرد يا نمي‌کرد؟ ديديم که مراجعه کرد؛ بنابراين اجازه بدهيد قوه قضاييه با آرامش به پرونده‌ها رسيدگي کند. اقتدار قوه قضاييه بايد حفظ شود و اگر ايرادي داريد، منطقي، عقلي و حقوقي مطرح کنيد. آدم دلش از اينجا مي‌سوزد که اصلا اطلاعي از محتويات پرونده ندارد و اظهارنظر ماهوي مي‌کند. 
وي با بيان اينکه سپاه پاسداران از ديگر نهادهايي است که دشمن به دنبال تضعيف آن هست، گفت: سپاه پاسداراني که از ميان مردم برخاسته و اين همه ايثار در عرصه‌هاي مختلف داشته است. در همين جريانات دو، سه سال اخير اگر حضور سپاه قدس در عراق و سوريه نبود، مي‌توانستند دماغ داعش را به خاک بمالند و اين همه پيشرفت داشته باشند؟ سردار سليماني نمادي از سپاه در دفع تروريست در منطقه است و بعد مي‌خواهند اينها را در گروه‌هاي تروريستي قرار دهند. واقعا خنده‌دار است. سپاه تروريست شود و آن وقت نتانياهو و اين کشور جعلي نماد آزادي‌خواهي است؟ وي ادامه داد: تا يک زماني نظام به افرادي که کرم‌صفتانه کار مي‌کنند مهلت مي‌دهد. قبل تر از اينها کساني آمدند که به جايي نرسيدند و اينها هم به جايي نمي‌رسند و بايد بدانند که به جايي هم نخواهند رسيد. منتظري گفت: قطعا و مسلما يکي از عوامل آسايش مردم، داشتن سيستم اداري سالم است و اين مسئله هم در قوه مجريه، قوه قضاييه و قوه مقننه صدق دارد. اگر خداي ناکرده قرار باشد عدم سلامت خود را نشان بدهد، مردم چکار کنند؟ چند درصد از مردم از دستگاه‌ها رضايت دارند؟ نمي‌گويم صد در صد بايد رضايت داشته باشند چون مقدور نيست. 50 درصد نارضايتي به دستگاه‌هاي قضايي طبيعي است چون وقتي کسي در دادگاه‌ها محکوم مي‌شود خود را ناراضي نشان مي‌دهد اما اين مقدار نارضايتي در دستگاه اجرايي يعني در جايي مشکلي وجود دارد. 
منتظري گفت: مهم، قانون و اجراي قانون است. اگر چنانچه در سازمان بازرسي به اين دو وظيفه عمل شود، بايد شاهد اين همه فساد باشيم؟ اين به معناي نفي زحمات شما نيست اما خروجي کار شما را مي‌خواهيم تحليل کنيم. به نظر شما چه اشکالاتي در کار ما و دستگاه قضا هست که شاهد اينگونه فسادها در ادارات هستيم. منتظري ادامه داد: اگر در دستگاه قضايي و سازمان بازرسي آنگونه که وظيفه‌مان است عمل مي‌کرديم شاهد اين همه فساد نمي‌بوديم. نظارت بايد سازمان بازرسي منافذ را براي سوء استفاده ببندد. وي بيان کرد: سيستم بانکي ما سيستم ناسالمي‌است و دليل، اين همه اختلاس‌ها و سوء برداشت‌ها و پرداخت تسهيلات به نورچشمي‌هاست. اگر سيستم بانکي ما درست بود، نبايد شاهد چنين وضعي مي‌بوديم. همين الان بيش از 12 الي 13 پرونده در هيات انتظامي‌بانک مرکزي مطرح است. منتظري گفت: متاسفانه خصوصي‌سازي به چاه ويل تبديل شده است. در خصوصي‌سازي با اموال بيت‌المال چه کردند؟ از شرکت آذراب و هپکو گرفته تا پتروشيمي‌کرمانشاه. بايد يک فکري کرد. امروز بايد از نظارت سيستماتيک بيشتر استفاده کرد.  دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: قوه‌ قضاييه هم که مي‌خواهد به پرونده‌هاي مهم و مهره‌هايي که به برخي جاها اتصال دارند ورود کند، يک آقاي بزرگواري مي‌گويد قوه قضاييه بيکار است و احضار مي‌کند و آقاي بزرگوار ديگري مي‌گويد قوه قضاييه برخورد سياسي مي‌کند. در انتخابات تخلفات بسياري داشتيم و برخي مقامات در امر انتخابات تخلف صريح داشتند و حالا که پرونده تشکيل شده و مي‌خواهيم برخورد کنيم مي‌گويند برخورد شما سياسي است. اين مسئله هم شامل دولت سابق و هم دولت فعلي است. در بحث مسائل مالي قوه قضاييه ورود مي‌کند و به يک مهره‌هايي مي‌رسد که وابستگي‌هايي دارد و مي‌گويند قوه قضاييه برخورد سياسي مي‌کند. آخر بي‌انصاف‌ها اين چه حرفي است مي‌زنيد؟


معاون اقتصادي رئيس‌جمهور درباره خروج احتمالي آمريکا و تاثير آن بر اقتصاد ايران گفت: اقتصاد ايران بسيار بزرگتر از اين است که با سخنراني يا صحبت مسئول دولت ديگري در آن تاثيرات بيش از اندازه ايجاد شود.
به گزارش ايلنا، محمد نهاونديان در جمع خبرنگاران با بيان اينکه مناسبا‌ت‌مان با اقتصاد جهاني به طور روزافزون در حال افزايش است، اظهار داشت: اين موضع‌گيري نسنجيده و نابخردانه‌امريکا باعث شده ديگران در جهان از جمله اروپا علاقه‌مندتر به همکاري با ايران شدند و صف حاميان ايران منسجم‌تر و صف حاميان آمريکا کمتر است و آمريکا در اين موضع منزوي‌تر شده است.  معاون اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينکه فرصت تقويت ارتباطات اقتصادي ايران با جهان بيشتر از قبل شده است، تصريح کرد: هم‌اينک با اتخاد سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در شرايط بهتري از گذشته هستيم، ذخيره کالاي اساسي در مقايسه با سال ۹۲ بهتر شده و شرايط فروش صادراتي و نرخ رشد و کاهش توروم در مجموع شرايط اقتصادي ايران در درجه بالايي از ايستادگي و تاب‌آوري قرار دارد. 
نهاونديان اضافه کرد: تاثير اين لفاظي‌ها را خيلي جدي نمي‌بينم. اين مساله به انسجام ملت و در صحنه بودن فعالان اقتصادي بستگي دارد. هر کسي در هر جايي مي‌تواند نقش‌آفرين باشد. بار ديگر از اين امتحان هم سربلند بيرون خواهيم آمد.
وي افزود: يک صحنه انتخاب بين‌المللي رخ داده که مواضع حکيمانه، خردمندانه و اخلاقي ايران در آن مورد تحسين جامعه جهاني است و مطمئنا به جايگاه بين‌المللي کشورمان کمک خواهد کرد. 
نهاونديان درخصوص نوسانات بازار ارز با توجه به اتفاقات اخير ابراز داشت: يکي از توفيقاتي که در اين چند سال اخير به دست آمد، کاهش التهابات و نوسانات در بازار ارز در کنار آرامش عمومي‌در سطح قيمت‌ها و تورم بود، اين رويکرد استراتژيک دولت بوده و ادامه پيدا خواهد کرد. 
وي ادامه داد: بعضي نوسانات از عوامل اقتصادي و رواني ايجاد مي‌شود اما همچنان که در سال ۹۵ هم ديديم، ما حرکت رو به بالايي داشتيم اما بعد اين موضوع جبران شد و کساني که سوداگرانه وارد بازار شده بودند، متحمل زيان‌هايي شدند. 
معاون اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينکه سياست ارزي دولت تغييري نکرده است، عنوان کرد: اين سياست شناور مديريت شده است و حفظ ثبات به صلاح اقتصاد کشور است. 
وي با بيان اينکه تبعا فعالان اقتصادي سابقه‌دار نيز به اين موضوع بلندمدت نگاه مي‌کنند، يادآور شد: بعضي از شتابزدگي‌هاي کوتاه‌مدت ممکن است به ضرر سوداگران منجر شود و بانک مرکزي نيز با توجه به گشايش‌هاي بعد از برجام در شرايط بسيار خوبي قرار دارد لذا مي‌توان با اطمينان پيش‌بيني کرد که آرامش بازار ارز ادامه پيدا مي‌کند.


عضو مجمع نمايندگان استان تهران گفت:در اطراف ما همه به تغييرات گسترده در اقتصاد سياسي و برتري اقتصادي، نظامي‌و تکنولوژي مي‌انديشند، ما در لحظه اي تاريخي ايستاده‌ايم بياييد وفاق کنيم؛ تقسيم کار ملي را جايگزين بحث‌هاي جناحي و نزاع‌هاي تقسيم قدرت، منفعت و رانت کنيم، مطمئنم که اين وفاق ملي راه را برگشايش‌هاي سياسي نيز خواهد گشود. به گزارش خانه ملت، محمدرضا نجفي در نطق ميان دستور،گفت: ما درلحظه تاريخي ايستاده‌ايم، مجموع چالش‌هاي موجود چنان پيچيده، پيش رونده و عميق شونده است که جزء وفاق ملي چاره اي براي آن نيست، وضعيت بودجه، وضعيت نگران کننده نرخ بيکاري، بحران صندوق‌هاي بازنشستگي، بحران آب، بحران زيست محيطي، معضلات سيستم بانکي، معضلات زيست پذيري و جابه جايي درشهرهاي بزرگ و مشکلات فضاهاي کسب و کار بخشي از کلافي است که ما را کلافه خواهد کرد. نماينده تهران افزود: در زير ساخت اين ابرچالش‌ها، اما با شرايط عميق تر و معضلات اساسي تري مواجه هستيم، زوال و يا تحليل نهادهاي کارآمد تزلزل انسجام اجتماعي و ناديده انگاري وفاق ملي سه معضل اصلي و زير ساختي است که جز بسيج عمومي‌و فعال نمودن همه‌امکانات ايران ديگرراهي پيش روي ما نگذاشته است. وي تاکيد کرد: اوضاع بين المللي و منطقه اي در حال تغييرات عمده است، گزارش‌هاي کارشناسي حکايت از ادامه و تشديد منازعات منطقه اي دارد؛ محيط منطقه اي ما ناامن و شکننده شده است و تبعات هم پرسي کردستان عراق و احتمال ناآرامي‌در شمال عراق و دخالت رژيم صهيونيستي و عربستان به نيت تسري آشوب به مرزهاي ما، احتمال تشديد جنگ درشمال و جنوب شرقي سوريه، درگير شدن بيشتر ترکيه و برخي کشورهاي عربي و آمريکا درمنازعات پيش رو ، احتمال ورود رژيم صهيونيستي به منازعه اي جديد در لبنان و تشديد جنگ در يمن همه حکايت از آن دارد که لاجرم بخشي از منابع ما درگير اين منازعات خواهد شد.  نجفي ادامه داد: حفظ رشد اقتصادي سخت به کف آمده کنوني مشکل تر و کم تحرکي اقتصادي عميق تر و چالش‌هاي دروني تقويت خواهد شد، مگر آنکه اتفاق کنيم که آري اين درد مشترک هرگز جداجدا درمان نمي‌شود؛ درکنار اين ناآرامي‌ها قدرت‌هاي منطقه اي و فرامنطقه اي دنيا بعد از جنگ و طرح‌هاي بلند مدت اقتصادي، براي ارتقاء جايگاه و قدرت خود در نظام بين الملل مي‌انديشند.  اين نماينده مردم درمجلس دهم، تصريح کرد: به عنوان مثل چين طرح کمربند و جاده با سرمايه گذاري 4.5تريليون دلار، روسيه طرح اتحاديه اقتصادي اروپا و آسيا، کريدور حمل و نقل شمال و جنوب و طرح‌هاي انتقال انرژي به چين و خطوط انتقال انرژي از آسياي مرکزي از اين نمونه‌ها است. وي افزود: به اين ترتيب منازعه سياسي دوقطبي شده کنوني شکل مذاکرات چند جانبه مثبت و مبتني بر منافع مشروع همه ذي نفعان به خود خواهد گرفت، از سطح تنش سيستماتيک کاسته و کام دشمن تلخ خواهد شد، هيچکدام از اين مشکلات راه حل کوتاه مدت ندارد؛ هيچ دستگاه و جناحي به تنهايي نمي‌تواند اين مشکلات را حل کند.