طرح خودروهاي هيبريدي همچنان خاک مي‌خورد
 يک استاد دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با بيان اينکه خودروهاي هيبريدي باعث توليد آلودگي‌ها صوتي و مصرف سوخت غير نامتعارف نمي‌شوند افزود: اين خودروها توان اقتصادي کشور در زمينه انرژي را بالا برده و هوا را نيز آلوده نمي‌کنند.سيد محمد تقي بطحايي در گفتگو با خبرخودرو با اشاره به ارائه طرح خودروهاي هيبريدي توسط دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ، گفت : با وجود اينکه اين طرح در دو دهه گذشته ارائه شده است اما به دليل ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه اين طرح تاکنون بدون نتيجه باقي مانده است.بطحايي با بيان اينکه بهتربن خودروي هيبريدي پيل سوختي است ادامه داد: از اگزوز اين خودروها براساس طراحي‌هايي صورت گرفته به جاي دود ، آب خارج مي‌شود.وي با بيان اينکه طرح‌هاي حمايتي دولت همچون تعرفه گمرکي نزديک به صفر و مجوز ورود به منطقه طرح ترافيک براي افزايش ميزان تقاضاي خريداران براي خودروهاي هيبريدي مي‌تواند موثر باشد، افزود: دولت مي‌تواند مانند ساير کشورها براي خريد خودروهاي هيبريدي به خريداران يارانه پرداخت کند تا هزينه خريد بالاي اين خودروها در کشور ،افراد را از خريد اين خودروها منصرف نکند.اين استاد دانشگاه صنعتي خواجه نصير با بيان اينکه توليد باتري خودروهاي هيبريدي در انحصار چند کشور در جهان است افزود: خوشبختانه ايران در توليد باتري‌هاي ليتيومي‌موفق بوده است.

تدوين استاندارد غذا و گردشگري حلال 
رئيس سازمان ملي استاندارد گفت: 2 استاندارد بسيار مهم در زمينه صنعت حلال شامل غذاي حلال و گردشگري حلال در کشور تدوين شده است.به گزارش ايرنا، نيره پيروزبخت در آئين تجليل از واحدهاي نمونه آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه سال گذشته سهم بسيار ناچيزي در تجارت 2 هزار ميليارد دلاري حلال در دنيا داشتيم، افزود: سازمان ملي استاندارد ايران براي افزايش سهم خود در صنعت حلال به صورت همه جانبه فعاليتش را افزايش داد و اکنون عضو هيات مديره موسسه استاندارد و اندازه شناسي کشورهاي اسلامي‌شده است.وي اعلام کرد: اين سازمان در راستاي انجام وظايف خود در تدوين استانداردهاي حلال و ايجاد ساختار انطباق در سطح ملي و به ويژه در سطح کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي اسلامي‌(OIC) مشارکت دارد.پيروزبخت ادامه داد: فعاليت‌هاي سازمان ملي استاندارد ايران علاوه بر غذا و گردشگري در حوزه‌هاي ديگر از جمله پوشاک، سرگرمي‌و رسانه، محصولات دارويي و آرايشي حلال آغاز شده است.پيروزبخت با تاکيد بر ايجاد تحول روزانه در زندگي فردي افراد افزود: ايجاد تحول ناشي از فکر باز بوده و در مجمع جهاني ايزو نيز 'فکر باز تحول مي‌آفريند' مدنظر قرار گرفته است.

فعاليت شبانه روزي گمرکات ايران ـ ترکيه 
فاتح چيفت چي معاون وزير گمرک و تجارت ترکيه خواستار فعاليت شبانه روزي گمرکات مرزي ترکيه با ايران شد و آن را گامي‌براي افزايش روابط اقتصادي ميان دو کشور و رسيدن به حجم مبادلات 30 ميليارد دلاري ذکر کرد.به گزارش ايرنا، سفر رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه به ايران و امضاي چندين سند همکاري در زمينه توسعه روابط اقتصادي و تجاري ميان آنکارا و تهران مورد استقبال کارآفرينان، بازرگانان و اصناف ترکيه قرار گرفته است.چيفت چي با مثمر ثمر خواندن سفر اردوغان به تهران گفت: فعاليت 24 ساعته گذرگاههاي مرزي کشور با ايران باعث تقويت روابط اقتصادي در مرز مي‌شود و کارآفرينان، بازرگانان و اصناف شهر وان پيش‌بيني مي‌کنند که گذرگاه کاپي کوي ـ رازي يکي از واحد مرزي ترکيه با ايران سهم بيشتري را در روابط اقتصادي دو کشور به خود اختصاص دهد.وي همچنين اظهار کرد: در پي اتمام مدرنيزه کردن گذرگاه‌ مرزي کاپي کوي استان وان و تاکيد روساي جمهوري ترکيه و ايران در چهارمين نشست شوراي عالي راهبردي دو کشور در مورد توسعه ظرفيت و فعاليت مرزهاي سه‌گانه دو کشور به شکل 24 ساعته، اقتصاد شهرهاي مرزي دو کشور رونق و شتاب خواهد گرفت.

کاهش تقاضاي موتورسيکلت 125 
رئيس سنديکاي توليدکنندگان موتورسيکلت مي‌گويد: بيش از 50 درصد موتورسيکلت‌هاي طرح 125 سي سي در داخل توليد مي‌شود اين در حالي است که سهم اين موتورها در بازار رو به کاهش است به طوري هم اکنون سهم بازار موتورهاي 125 سي سي از 90 درصد به حدود 70 درصد رسيده است..ابوالفضل حجازي در گفتگو با خبرخودرو گفت: در سال جاري کمتر از 30 هزار دستگاه موتورسيکلت انژکتوري توليد شده که به نظر مي‌رسد کمتر از 10 هزار دستگاه آن در بازار به فروش رسيده است.وي به تاثير پيشرفت علمي‌در تغيير تکنولوژي توليد موتورسيکلت در دنيا اشاره کرد و گفت : امروز توليد موتورسيکلت‌هاي برقي جزء برنامه توليد تمامي‌کارخانجات توليدي قرار گرفته است اما تا زماني که فرهنگ سازي جدي در اين زمينه صورت نگيرد سهم چنداني در بازار کشور نخواهد داشت.وي سهم موتورسيکلت‌هاي برقي را کمتر از يک درصد در بازار دانست و اظهار داشت: البته تعداد قابل توجهي از توليد کننگان به سمت توليد موتورسيکلت‌هاي برقي رفتند و نمونه‌هايي نيز در اين راستا وارد و عرضه شده‌اما متقاضي چنداني براي اين موتورهاي برقي در بازار وجود ندارد.

ارز مبادله‌اي براي طرح رجيستري 
انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبي گفت:انتظار مي‌رفت که با توجه به مصوبه دولت مبني بر اجراي طرح رجيستري و جلوگيري از ورود قاچاق اين محصول به داخل کشور، همچنان ارز مبادله اي در اختيار واردکنندگان قرار مي‌گرفت تا بازار با کمبود عرضه مواجه نگردد.به گزارش ايلنا امير اسحاقي ، مشکلات ناشي از توقف اختصاص ارز مبادله‌اي به واردات اين محصول را مورد بررسي قرار داد. به گفته وي حدود دو سال از فعاليت اين انجمن به عنوان يکي از انجمن‌هاي زيرمجموعه اتاق بازرگاني ايران مي‌گذرد و در طول اين مدت پيگيري‌هاي لازم توسط اعضاي آن براي اجرايي شدن طرح ريجستري تلفن‌هاي همراه انجام شده و سرانجام دولت اين طرح را به تصويب رساند و قرار است از 28 مهر ماه شاهد عملياتي شدن آن باشيم. همچنين سيدمحمود سفار، رئيس انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفت: اجراي طرح مذکور مي‌تواند در شفافيت بازار اين محصول و ارتقاي جايگاه خدمات پس از فروش آن مؤثر باشد. از طرفي مصرف کننده نيز مي‌تواند با خيال راحت در مورد قانوني بودن کالايي که قصد خريد آن را دارد، اقدام کند.

دبير کل انجمن ملي ليزينگ در رابطه با پرونده ۸۰۰ شاکي براي يک شرکت ليزينگ تاکيد کرد: بايد به اين نکته توجه داشت که شرکت‌هايي که به عناوين مختلف تخلف و کلاهبرداري مي‌کنند الزاما ليزينگ نيستند.محمد‌هادي موقعي گفت: هر شرکتي که مشخصا اين واژه را در تابلو، سربرگ و آگهي خود قرار دهد، الزاما مجوز بانک مرکزي را داراست. اکنون مي‌توان با اطمينان گفت هر شرکتي که نام ليزينگ را دارد داراي مجوز است و در اين حالت شرکت‌هاي ليزينگي که داراي مجوز فعاليت بوده و در چارچوب مقررات بانک مرکزي کار مي‌کنند اگر تخلفي انجام دهند قبل از اين که به چنين مراحلي برسند که مثلا داراي ۸۰۰ شاکي باشند، بانک مرکزي با آنها برخورد خواهد کرد.


يک عضو کميسيون صنايع با اشاره به جريان توليد در صنعت خودرو ايران گفت: صنعت خودرو ايران نياز دارد تا توليدات به روزي را براي پاسخ گويي به تقاضاي بازار و توجه به نياز مصرف کننده داخلي عرضه نمايد.رامين نورقلي پور در گفتگو با خبرخودرو گفت: انچه صنعت خودرو نياز دارد ايجاد بازار رقابتي است در حالي که عملا چنين شرايطي وجود ندارد بي شک دستيابي به بازار رقابتي ، خودروسازان را به عرصه تنوع در توليد و برند سازي و همچنين سرمايه گذاري در بخش تحقيق و توسعه هدايت مي‌کند. هم اکنون بازاري غير رقابتي در صنعت خودرو کشور خودروسازان را تشويق و يا ناگزير به سرمايه گذاري در بخش آرندي نمي‌کند.


رييس اتحاديه صنف باطري فروشان گفت : کيفيت باطري‌هاي توليد داخل مطلوب بوده و شاهد افزايش کيفيت باطري‌ها توسط توليدکنندگان داخلي بوده‌ايم.تقي علي اکبري در گفتگو با خبرخودرو گفت: متاسفانه در سال گذشته 3 ميليون باطري قاچاق وارد کشور شده و 30درصد بازار فروش را تصاحب کرده، اين باطري‌ها عموما از کره به دبي صادر و سپس وارد ايران مي‌شود.وي گفت: در صورت فروش باطري قاچاق و احراز تخلف اين باطري‌ها معدوم خواهند شد.وي با بيان اينکه کيفيت باطري‌هاي توليد داخل و خارج از کشور مطلوب اند ، افزود : توليدات داخلي براي افزايش استقبال مصرف کنندگان 14 ماه گارانتي و شرکت‌هاي خارجي 6 ماه گارانتي دارند.


وجود رکود در اصناف تکذیب شد؛
در حاليکه رئيس اکثر اتحاديه‌هاي صنفي از رکود اقتصادي شکايت و بر اين نکته تاکيد دارند که "در سال‌هاي گذشته حجم قابل توجهي از اين واحدها تعطيل شده‌اند"، آمارها حاکي از اضافه شدن بيش از ۵۱ هزار واحد صنفي جديد (بيش از ۲۰ درصد) است.به گزارش ايسنا، طبق آمارهاي ارائه شده تا پايان ۱۱ ماهه سال گذشته در کشور بالغ بر ۳۰۲ هزار و ۸۸ واحد صنفي در بخش‌هاي مختلف توليدي، توزيعي و خدماتي فعال بوده‌اند که اين رقم در پايان سال ۱۳۹۴ معادل ۲۵۰ هزار و ۵۱۴ واحد بوده است.به عبارت ديگر در مدت زماني کمتر از يک سال بيش از ۵۰ هزار واحد صنفي به مجموعه واحدهاي کشور افزوده شده است.به استناد آمارهاي ارائه شده در سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت در ميان واحدهاي مختلف در حوزه توليدي ۵۳ هزار و ۱۰۶ واحد تا پايان ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵ مشغول به فعاليت بوده‌اند که اين رقم در قياس با سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰ هزار واحد رشد داشته است.در بخش توزيعي نيز تعداد واحدها در مدت ۱۱ ماه بيش از ۳۰ هزار واحد رشد داشته و به اين ترتيب تعداد واحدهاي فعال در اين بخش از حدود ۱۲۷ هزار واحد در سال ۱۳۹۴ به حدود ۱۶۱ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ رسيده است که مي‌توان گفت بيشترين رشد واحدهاي صنفي در اين بخش بوده است.اما در بخش خدماتي تا پايان سال ۱۳۹۴ حدود ۸۰ هزار و ۵۰۰ واحد فعال بوده‌اند که تعداد اين واحدها در پايان ۱۱ ماهه سال گذشته به ۸۸ هزار و ۱۹۶ واحد رسيده است.مروري بر آمارهاي ارائه شده درباره تعداد واحدهاي صنفي گوياي آن است که تعداد اين واحدها همه ساله با رشد مواجه شده و تعداد آنها از حدود ۲۱ هزار واحد در سال ۱۳۸۵ به بيش از ۳۰۲ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ رسيده است. به عبارت ديگر در مدت ۱۰ سال تعداد واحدهاي صنفي بيش از ۱۴ برابر شده است. اين در حالي است که رئيس اتاق اصناف ايران با اشاره به اينکه سياست‌هاي نادرست در سال‌هاي گذشته، برخي کارگاه‌هاي کوچک را تعطيل کرده است، گفت: در سه دهه اخير، سياست‌هاي نامناسبي در اين بخش اجرا شده است.علي فاضلي در خصوص مشکلات بنگاههاي کوچک و تعطيلي تعداد زيادي از اين واحدها، گفت: در سه دهه گذشته، برخورد خوبي با اين بنگاهها نشد و به دليل برخي سياست‌گذاري‌هاي اشتباه، تعداد زيادي از اين بنگاه‌ها يا تعطيل شدند و يا با مشکل مواجه هستند.رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينکه به همين جهت خيلي از شهرک‌هايي که ساخته شده است، يا در حدود ۴۰ درصد تعطيل شدند و يا بخش بزرگي از آنها با ظرفيت کافي کار نمي‌کنند، گفت: اين همان آسيبي است که نتوانستيم درست سازماندهي کنيم، توليد ما مزيت ندارد به همين جهت قاچاق هر روز توجيه پذيرتر مي‌شود و راه براي کالاهاي قاچاق حتي چيني و تايواني و تايلندي باز شده است.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران خبرداد؛
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران از قول مساعد سازمان برنامه و بودجه براي تخصيص مشوق‌هاي صادراتي، صادرکنندگان تا يک ماه آينده خبر داد. مجتبي خسروتاج در گفت وگو با ايرنا با اشاره به بسته حمايتي دولت از صادرات غيرنفتي در سال 96 افزود: تسهيلات بانکي ريالي و ارزي به عنوان يکي از موضوعات اين بسته مورد توجه قرار گرفته ؛ در زمينه ارزي با توجه به محدوديت‌هاي منابع بانکي، مقرر شد تا از منابع صندوق توسعه ملي استفاده شود.وي بيان داشت: به همين منظور 2 ميليارد دلار تسهيلات ارزي در قالب اعتبار خريدار در بانک‌هاي عامل منتخب قرار داده خواهد شد تا آن را به خريداران کالاهاي ايراني در بازارهاي خارجي که مايلند خريد خود را به صورت مدت دار از ايران انجام دهند اختصاص يابد.خسروتاج خاطرنشان کرد: نرخ سود اين تسهيلات در سال 95 و پيش از آن 6 درصد بود، اما با توجه به استفاده کشورهاي رقيب از نرخ‌هاي سود پايين تر، با درخواست سازمان توسعه تجارت از صندوق توسعه ملي، اين نرخ به 3.5 تا 4.5 درصد (يک درصد تفاوت به ريسک کشور هدف بستگي دارد) تغيير يافت و مصوب شد.وي با بيان اينکه محدوديت سهميه يا محدوديت‌هاي کشوري در اين زمينه وجود ندارد، تاکيد کرد: اگر رقم صادرات به بيش از 2 ميليارد دلار نيز برسد، صندوق توسعه ملي حمايت کرده و اين رقم را تجديد خواهد کرد؛ هرچند مطابق بررسي‌هاي انجام شده، تا پايان سالجاري اين مقدار تسهيلات کفايت مي‌کند.وي با اشاره به تسهيلات ريالي در نظر گرفته شده در اين بسته، تصريح کرد: مقرر شده 22 هزار ميليارد ريال از محل منابع صندوق توسعه ملي در اختيار بانک‌هاي عامل قرار بگيرد و بانک‌هاي عامل نيز به همين مقدار آورده داشته باشند؛ بر اين اساس در مجموع 44 هزار ميليارد ريال فراهم شده و با توجه به کاهش سود سپرده‌ها، متوسط نرخ سود تسهيلات صادراتي بين 13.5 تا 14.5 درصد خواهد بود.
خسروتاج با اشاره به پيش بيني هزار و 200 ميليارد ريال مشوق‌هاي صادراتي بلاعوض در اين بسته حمايتي، اظهار داشت: بخشي از اين جايزه صرف جبران 50 درصد هزينه‌هاي اجاره غرفه صادرکنندگان در نمايشگاه‌هاي بين المللي خواهد شد که از سوي سازمان توسعه تجارت پرداخت مي‌شود.
وي ادامه داد: ايجاد مراکز تجاري در کشورهاي هدف (براي هر کشور تا سقف 10 ميليارد ريال)، هزينه‌هاي تبليغات، آموزش صادرات، بازاريابي و اطلاع رساني شرکت‌ها مطابق شيوه نامه‌هاي داخلي و جايزه به صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي به صورت برگرداندن چهار درصد صورت وضعيت‌هاي تاييد شده به آنها، از جمله ديگر مواردي است که در هزار و 200 ميليارد ريال جايزه صادراتي بلاعوض در نظر گرفته شده است.

مديرعامل گروه خودروسازي رنو در حين کنفرانس خبري که براي رونمايي از برنامه ميان مدت رنو در پاريس برگزار شد با تاکيد بر اهميت بازار ايران تاکيد کرد که رنو ايران را ترک نخواهد کرد و براي اين کشور برنامه ريزي بلند مدت و جدي دارد. به گزارش ايلنا بنا بر صحبت‌هاي کارلوس گون شرکت رنو طي يک برنامه شش ساله درآمد سالانه اين شرکت به بيش از 70 ميليارد يورو خواهد رسيد و در پايان شش سال حاشيه عملياتي اين شرکت بيش از 7درصد خواهد بود. رنو پيش بيني کرده که فروش خودرو در پايان اين برنامه شش ساله، به 5 ميليون دستگاه در سال خواهد رسيد. گسترش سبد محصولات از جمله خودروهاي تجاري سبک، خودروهاي برقي و خودروهاي خاص منطقه اي، از برنامه‌هاي ديگر اين شرکت است. مطابق برنامه اعلام شده، رنو سرمايه گذاري ويژه اي به روي دو کشور استراتژيک در منطقه AMI (آفريقا، خاورميانه، ايران و هند) کرده: ايران و هند. به طور خاص در ايران، توليد خودروهاي رنو در اين برنامه شش ساله به بيش از 250 هزار خودرو در سال خواهد رسيد. همچنين 150 هزار دستگاه به ظرفيت توليد خودروهاي رنو در ايران افزوده خواهد شد. رنو در طول اين شش سال علاوه بر معرفي محصولات جديد شبکه توزيع خاص رنو را به بهترين نحو در ايران راه‌اندازي مي‌کند و توسعه خواهد داد به طوري که به سهم بازار بيش از 15 درصد دست يابد. کارلوس گون در حين کنفرانس خبري که براي رونمايي از برنامه ميان مدت رنو در پاريس برگزار شد با تاکيد بر اهميت بازار ايران تاکيد کرد که رنو ايران را ترک نخواهد کرد و براي اين کشور برنامه ريزي بلند مدت و جدي دارد.  سال گذشته رنو بهترين عملکرد خود را از ابتداي حضور بي وقفه خود در ايران از سال 2004 تجربه کرد و رکورد توليد و فروش را شکست. در 9 ماهه اول سال 2017 نيز رکوردهاي جديدي از توليد و فروش به ثبت رسيده است. محصولات رنو در ايران که از ابتداي توليد صدرنشين ارزيابي‌هاي کيفي بودند، در سال 2017 اکثرا چهار ستاره کيفي را از آن خود کردند. 
مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارسال درخواست اين وزارتخانه با هماهنگي وزارت جهاد کشاورزي به هيات دولت جهت کاهش تعرفه واردات پنبه از ۱۰ به پنج درصد خبر داد. افسانه محرابي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين که پنبه يکي از مهم‌ترين مواد اوليه مورد استفاده در صنعت نساجي است، اظهار کرد: پنبه يکي از مهم‌ترين مواد اوليه‌اي است که بايد در زمان مناسب و به مقدار لازم تهيه شده و مورد استفاده قرار گيرد، بنابراين درخواستي در راستاي کاهش پنج درصدي تعرفه واردات پنبه به هيات دولت ارسال شده تا بتوانيم بخشي از مسائل موجود در حوزه پوشاک را در کاهش قيمت تمام شده از اين طريق برطرف سازيم. وي با اشاره به اين که در حال حاضر تعرفه واردات پنبه ۱۰ درصد است و با مشکلات عديده‌اي در تامين اين ماده اوليه روبرو هستيم، گفت: اخيرا با امضاي وزير صنعت، معدن و تجارت و با موافقت وزارت جهاد کشاورزي درخواستي به هيات دولت ارسال شده تا تعرفه واردات پنبه از ۱۰ به پنج درصد کاهش يابد. مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اين درخواست با هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت و موافقت ساير دستگاه‌هاي مرتبط صورت گرفته و درخواست آن از سوي محمد شريعتمداري به معاون اول رييس جمهوري ارسال شده و تنها در انتظار مصوبه هيات دولت است. محرابي با تاکيد بر اين که کشوري همانند ترکيه علي‌رغم توليد پنبه تعرفه واردات يک سنتي براي اين ماده اوليه در نظر گرفته است، خاطر نشان کرد: ترکيه يکي از رقباي ما در مقوله پوشاک به حساب مي‌آيد اما ملاحظه مي‌کنيد علي‌رغم توليد پنبه در اين کشور تعرفه بسيار پاييني براي آن جهت حمايت از توليدشان نظر گرفته است. وي با اشاره به اين که يکي از مشکلات اصلي در صنعت پوشاک کشور مقوله پنبه به عنوان ماده اوليه است، گفت: به دنبال اين هستيم که بتوانيم تعرفه واردات پنبه را از ۱۰ به پنج درصد برسانيم هرچند که واحدهاي توليدي نظرشان اين است که اين تعرفه به حداقل ممکن برسد.


دولت بريتانيا اعلام کرد: فروش خودروهاي بنزيني و گازوئيلي در اين کشور طي يک زمان‌بندي ممنوع مي‌شود؛ پس از آن در يک دوره ۱۰ساله تردد اين خودروها نيز متوقف خواهد شد.به گزارش تسنيم از يورونيوز، بريتانيا از سال 2040 ميلادي فروش خودروهاي بنزيني و گازوئيلي را ممنوع مي‌کند.اين تصميم دولت محافظه‌کار بريتانيا که توسط مايکل گوو، وزير محيط زيست اين کشور اعلام شد، در چارچوب طرح مبارزه با آلودگي هوا به اجرا گذاشته خواهد شد.
 براساس اين طرح پس از ممنوعيت فروش خودروهاي بنزين‌سوز و گازوئيل‌سوز، عبور و مرور آنها نيز از سال 2050 به‌طور کامل ممنوع خواهد شد. دولت فرانسه نيز اوايل ماه جاري از قصد خود براي ممنوعيت فروش خودروهاي گازوئيلي و بنزيني تا سال 2040 خبر داده بود. شهرهاي اشتوتگارت و مونيخ در آلمان نيز در حال بررسي ممنوعيت برخي خودروهاي گازوئيلي هستند.
بريتانيا، فرانسه و آلمان از جمله کشورهايي بودند که کميسيون اروپا اوايل سال جاري نسبت به کيفيت هواي آنها هشدار داده بود. بنا به‌امار رسمي‌آلودگي هوا در بريتانيا سالانه 40 هزار قرباني مي‌گيرد و منجر به شيوع بيماريهاي تنفسي به‌ويژه ميان کودکان مي‌شود. دولت بريتانيا رقمي‌معادل سه ميليارد و 400 ميليون يورو به طرح بهبود کيفيت هوا اختصاص داده است. از اين رقم 255 ميليون يورو به شهرداريها اختصاص مي‌يابد تا آلودگي خودروها (به‌ويژه وسايل نقليه گازوئيل‌سوز) را محدود نمايند.
حزب محافظه‌کار بريتانيا در جريان کارزار انتخاباتي اخير اين کشور وعده داده بود که «تقريباً تمام خودروها و واگنهاي باري» اين کشور از سال 2050 ميلادي به وسايل نقليه پاک (بدون نشر آلودگي) تبديل شوند.در حالي که کشورهاي بزرگ اروپايي براي حذف کامل خودروهاي گازوئيلي و بنزيني آماده مي‌شوند، دولتهاي آسيايي در اين زمينه برنامه‌ريزي نکرده‌اند.


به گزارش روابط عمومي‌و امور بين الملل شهرآفتاب، نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي( (ipap)از تاريخ 20 مهرماه با همکاري نمايشگاه دوسلدورف آلمان و مشارکت و حضور نمايشگاه interpack بزرگترين نمايشگاه چاپ و بسته بندي جهان و drupa بزرگترين نمايشگاه صنعت چاپ جهان، در محل نمايشگاه‌هاي بين المللي شهرآفتاب آغاز به کار كرد.
هدف از برگزاري اين نمايشگاه تبديل ايران به مرکز بزرگ معرفي و آشنايي با جديدترين تکنولوژي‌ها و دستاوردهاي صنعت چاپ و بسته بندي در منطقه است که در فضاي بالغ بر 15 هزارمتر مربع و با حضور 150شرکت داخلي و خارجي برگزار مي‌شود.
مشارکت کنندگان از کشورهاي آلمان، اتريش، فرانسه، ايتاليا، بلژيک، کره جنوبي، لهستان، ترکيه و چين در اين نمايشگاه حضوردارند که در زمينه‌هاي خدمات پيش توليد چاپ، خدمات پس از چاپ، ماشين آلات، ابزار و تجهيزات جانبي چاپ، چاپ ديجيتال، تبديل و بسته بندي کاغذ، مواد اوليه، مواد کمکي براي بسته بندي، نرم افزارهاي مديريت چاپ، فرآوري و ماشين آلات بسته بندي مواد غذايي و نوشيدني‌ها، فرآوري و ماشين آلات بسته بندي مواد دارويي، آرايشي و بهداشتي، فرآوري و ماشين آلات بسته بندي شيريني جات و نان‌ها، مواد بسته بندي، روش‌هاي بسته بندي و توليد بسته بندي، ماشين آلات ساخت و توليد مواد بسته بندي فعال هستند.
حضور هيات‌هاي تجاري و بازديدکنندگان خارجي آلمان، ترکيه، پاکستان، الجزيره، گرجستان، هند، کانادا، امارات متحده عربي، قطر، مصر و افغانستان در اين نمايشگاه قطعي شده است. سمينار SAVE FOOD با همکاري سازمان خوار و بار کشاورزي ملل متحد (فائو)، انجمن مهندسي و سازندگان ماشين آلات بسته بندي و فرآوري محصولات غذايي آلمان (VDMA) و نمايشگاه دوسلدورف در حاشيه نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي( (ipap) برگزار مي‌شود .