افزايش ضريب بازيافت در مخازن نفتي ايران توفيق مهمي‌را رقم مي‌زند
قائم مقام فناوري‌هاي بازيابي و مدلسازي مخازن پيشرفته شرکت اني گفت: يک درصد افزايش بازيافت مخازن نفتي ايران بسيار مهم است و در صورت دستيابي به آن توفيق مهمي‌براي اين کشور به شمار مي‌رود. به نقل از شانا، آلساندرو تياني با اشاره به اين که ايران داراي بزرگترين ذخاير نفت و گاز جهان است، تصريح کرد: با توجه به حجم بالاي ذخاير نفت ايران  افزايش ضريب بازيافت مخازن از اهميت مهمي‌برخوردار است. وي در اين سخنراني انواع تزريق آب، گاز و ديگر روش‌ها به مخازن نفتي را تبيين کرد و گفت: اگر روش خوبي براي ازدياد برداشت استفاده نشود قطعاً نه تنها نتيجه‌اي به دست نمي‌آيد بلکه سبب آسيب رساندن به مخزن مي‌شود. تياني به انقلاب فناوري در جهان اشاره کرد و گفت: در اين انقلاب روش‌هاي جديدي براي ازدياد برداشت وجود دارد که سبب سرعت بخشيدن به برداشت از مخازن نفتي مي‌شود. قائم مقام فناوري‌هاي بازيابي و مدلسازي مخازن پيشرفته شرکت اني به سابقه حضور اين شرکت در جهان اشاره کرد و گفت: اني هم اکنون در ۴۰ کشور دنيا فعاليت مي‌کند و همچنين سابقه حضور در پارس جنوبي را نيز دارد. وي گفت: شرکت اني مي‌تواند همه سنگ‌هاي نفتي دنيا را بشکافد و از آن نفت استخراج کند. سومين کنگره راهبردي نفت و نيرو ديروز با حضور وزير نفت، معاونان وي، مديران بخش دولتي و خصوصي صنعت نفت افتتاح شد و تا روز پنجشنبه (۲۰ مهرماه) ادامه دارد.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش منصوب شد
وزير نفت با صدور حکمي، عليرضا صادق آبادي را به عنوان عضو اصلي هيئت مديره شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران منصوب کرد. به نقل از ايلنا، در حکم بيژن زنگنه خطاب به عليرضا صادق آبادي آمده است: «با عنايت به تجربه، تدبير و تخصص جنابعالي، به استناد مواد (۱۶) و (۱۸) اساسنامه شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران و مصوبه مجمع عمومي‌عادي به‌طور فوق العاده مورخ ۱۶/۷/۱۳۹۶ آن شرکت، به موجب اين حکم براي مدت ۳ سال به عنوان عضو اصلي هيئت مديره شرکت يادشده منصوب مي‌شويد. اميد است با اتکال به الطاف خداوند متعال و تعامل با ساير اعضاي هيئت مديره و کارکنان صديق و وظيفه‌شناس آن شرکت در انجام وظايف خود موفق و مويد باشيد.» صادق آبادي دانشجوي دکتراي مديريت عالي کسب و کار، فوق ليسانس و ليسانس مهندسي مکانيک است. وي از سال ۹۳ تاکنون مديرعامل و نايب رئيس هيئت مديره شرکت زيرساخت فراگير پالايشي سيراف بوده است. همچنين از ديگر سمت‌هاي وي در گذشته مي‌توان به نايب رئيس هيئت مديره پتروشيمي‌مرجان، عضو اصلي هيئت مديره سازمان منطقه ويژه اقتصاد انرژي پارس، مديريت پروژه‌هاي پايين دستي شرکت انرژي دانا، عضويت در هيئت مديره موسسه مطالعات بين المللي نفت و مديرعاملي شرکت توان نيروي آراد اشاره کرد.

ترکمنستان و ايران تعاملات گازي را توسعه مي‌دهند
معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در سفر به «عشق‌آباد» با مقامات ارشد ترکمنستان ديدار و چگونگي همکاري ۲ کشور در زمينه انرژي را مورد بررسي قرار دادند.  به گزارش خبرنگار فارس در عشق‌آباد، «حميدرضا عراقي» معاون وزير نفت و مدير عامل شرکت ملي گاز ايران که در راس يک هيأت همراه به «عشق آباد» سفر کرده با مقامات ارشد اين کشور ديدار کرد. در اين سفر که به منظور مذاکره با مقامات عالي‌رتبه ترکمني در خصوص همکاري‌هاي گازي 2 کشور صورت گرفت، عراقي با «رشيد مرداف» معاون رئيس کابينه وزرا و وزير امور خارجه، «مقصد بابايف» معاون رئيس کابينه وزرا در امور نفت و گاز و «مراد آرچايف» رئيس شرکت دولتي «ترکمن گاز» ديدار کرد. در ديدارهاي مزبور، طرفين پيرامون طيف وسيعي از موضوعات مرتبط با همکاري‌هاي 2 کشور در حوزه گاز از جمله سوآپ و ترانزيت گاز ترکمنستان به کشورهاي ثالث تبادل نظر کردند. طرفين با توجه به‌امکانات و ظرفيت‌هاي گسترده ايران و ترکمنستان در حوزه گاز و همچنين موقعيت جغرافيايي 2 کشور، بر لزوم مطالعه و بررسي پروژه‌ها و طرح‌هاي مشترک در راستاي همکاري‌هاي استراتژيک و بلند‌مدت فيمابين تأکيد نمودند. لازم به ذکر است که در اوائل سال جار ميلادي ترکمنستان صادرات گاز به ايران را متوقف کرد.


بيژن زنگنه با صدور حکمي‌عباس کاظمي‌را به عنوان مشاور خود انتخاب کرد. در متن حکم وزير نفت به عباس کاظمي‌آمده است: «اکنون که پس از چهار سال تلاش صادقانه در سمت معاونت وزير و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، متقاضي خاتمه بخشيدن به اين مسئوليت مي‌باشيد، جا دارد صميمانه از خدمات ارزشمند جنابعالي به‌ويژه در افزايش کيفيت و کميت بنزين و نفت‌گاز مصرفي کشور و عبور موفق از تنگناها، تقدير و تشکر کنم. بدين‌وسيله جنابعالي را به عنوان مشاور وزير منصوب مي‌نمايم و اطمينان دارم که به عنوان يکي از برجسته‌ترين متخصصان امر پالايش نفت در کشور حامي‌و‌هادي مديران جديد شرکت ملي پالايش و پخش خواهيد بود.


هند خواهان جذب سرمايه‌گذاران خارجي براي پروژه‌هاي انرژي به ارزش ۳۰۰ ميليارد دلار است که براي يک دهه آينده برنامه‌ريزي شده‌اند.
به گزارش ايسنا، هند حدود ۸۰ درصد از نيازهاي نفتي خود را وارد مي‌کند و نارندرا مودي، نخست وزير اين کشور مي‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ ميزان واردات به ۶۷ درصد کاهش پيدا کند. پروژه‌هاي برنامه‌ريزي شده شامل افزايش ظرفيت پالايش اين کشور، اکتشاف بلاک نفت و گاز و توسعه زيرساخت گاز شامل حمل ال ان جي است.
دارمندرا پرادهان، وزير نفت هند در يک کنفرانس انرژي در دهلي نو اظهار کرد: در ۱۰ سال آينده هند پروژه‌هايي به ارزش ۳۰۰ ميليارد دلار عرضه خواهد کرد.
يک خط لوله نفت جديد به ظرفيت ۳۵۰ هزار بشکه در روز ميان عربستان سعودي و بحرين تا سال آينده کامل خواهد شد تا به توسعه ظرفيت پالايش بحرين کمک کند. به گزارش ايسنا، شيخ محمد بن خليفه ال خليفه، وزير نفت بحرين در مصاحبه‌اي اظهار کرد اين کشور براي توسعه تنها پالايشگاه خود در مرحله مذاکرات نهايي با يک پيشنهاد دهنده منتخب است و انتظار مي‌رود قراردادي پيش از پايان سال اعطا شود.
وي به طرف پيشنهاد دهنده اشاره‌اي نکرد اما منابع آگاه در اوت به رويترز گفتند که کنسرسيومي‌شامل تکنيپ اف ام سي، شرکت مهندسي سامسونگ و تکنيکاس رئونيداس اسپانيا پايين‌ترين قيمت را براي انجام اين پروژه پيشنهاد کرده‌اند.


انقلاب چشم‌بادامي‌ها در بازار نفت؟
يک اقتصاددان سرشناس در گفت‌وگو با يک شبکه‌امريکايي اظهار کرد چين، عربستان سعودي را وادار خواهد کرد نفت را به يوان معامله کند و زماني که چنين اتفاقي روي دهد، باقي بازار نفت نيز اقدام مذکور را دنبال کرده و دلار آمريکا را به عنوان ذخيره ارزي برتر جهان رها مي‌کنند.
به نقل از ايسنا، کارل واينبرگ، اقتصاددان ارشد و مديرکل شرکت "هاي فرکوئنسي اکونوميکس" به شبکه CNBC آمريکا گفت: پکن در آستانه تبديل شدن به موثرترين بازيگر جهاني در بخش تقاضاي نفت قرار دارد زيرا اين کشور عنوان بزرگترين واردکننده نفت جهان را از آمريکا ربوده است.
عربستان سعودي ناچار است به اين مسئله توجه کند زيرا حداکثر يک تا دو سال آينده تقاضاي چين از تقاضاي آمريکا فراتر خواهد رفت.
واينبرگ گفت: بر اين باورم که قيمت‌گذاري نفت به يوان در راه است و به محض اينکه سعودي‌ها اين مسئله را قبول کنند، زيرا چيني‌ها آنها را وادار به انجام چنين کاري خواهند کرد، در اين صورت ساير بازار نفت نيز با اين اقدام همراهي خواهند کرد.
در سال‌هاي اخير کشورهاي متعددي با دلار به عنوان بزرگترين ذخيره ارزي جهان مخالفت کرده و به دنبال ترک آن بوده‌اند. به عنوان مثال روسيه و چين، درصدد برآمده‌اند تا در زمينه معاملات نفت در يک فضاي غيردلاري فعاليت کنند. هر دو کشور با پيش‌بيني احتمال فروپاشي دلار، تلاش‌هايشان براي ذخيره و خريد طلاي فيزيکي را افزايش داده‌اند.
در اين ميان عربستان سعودي که بزرگترين توليدکننده اوپک است، در پترودلار نقش تعيين کننده‌اي دارد. از زمان توافق سال ۱۹۷۴ ميان ريچارد نيکسون، رئيس جمهور آمريکا و ملک فيصل پادشاه عربستان، رياض پرداخت پول براي صادرات نفت خود به دلار را پذيرفته است. با اين‌همه همچنان که چين نفت بيشتر و بيشتري از کشورهاي سراسر جهان وارد مي‌کند، ايده خريد اين ميزان نفت به دلار براي پکن ناراحت‌کننده‌تر مي‌شود.
چين در سال‌هاي اخير تلاش کرده که فشار بر عربستان سعودي بر سر پولي که نفت به آن معامله مي‌شود را افزايش دهد و اکنون رياض با خريد کمتر نفت اين کشور از سوي پکن رو به رو شده است.
واينبرگ در پاسخ به اينکه اگر بازار نفت معامله به دلار آمريکا را کنار بگذارد و يوان را جايگزين سازد، براي ارز آمريکا به چه معنا خواهد بود، گفت: معاملات جهان با تقاضاي کمتري براي اوراق بهادار آمريکا مواجه خواهند بود. وي گفت: انجام معاملات نفتي به يوان به جاي دلار، معاملاتي به ارزش ۶۰۰ تا ۸۰۰ ميليارد دلار را از دلار خارج خواهد کرد و تقاضاي قوي‌تري براي همه چيز خواه اوراق بهادار، خواه کالا يا خدمات در چين به وجود خواهد آورد. اين اتفاق به معناي رشد بيشتري براي چين است و به خاطر همين چيني‌ها مي‌خواهند چنين اتفاقي رخ دهد.


صندوق بين‌المللي پول در جديدترين گزارش خود پيش‌بيني کرد کاهش چشمگير رشد اقتصادي صادرکنندگان بزرگ نفت خاورميانه بر دورنماي رشد کل اين منطقه سنگيني مي‌کند. به نقل از ايسنا، صندوق بين‌المللي پول در دورنماي اقتصادي جهاني براي اکتبر اعلام کرد: صادرکنندگان سوخت از درآمدهاي پايين‌تري که به دليل کاهش قيمت‌هاي نفت داشته‌اند، آسيب شديدي ديده‌اند. طبق گزارش صندوق بين‌المللي پول، پيش‌بيني مي‌شود رشد اقتصادي ايران از عملکرد قوي ۱۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۳.۵ درصد در سال جاري کاهش پيدا کند. انتظار مي‌رود اقتصاد عراق که رشد ۱۱ درصدي را در سال ۲۰۱۶ تجربه کرد، امسال در محدوده منفي قرار گرفته و ۰.۴ درصد کوچک شود. پيش‌بيني مي‌شود اقتصاد عربستان که بزرگترين اقتصاد منطقه است، سال ۲۰۱۷ را با نرخ رشد ثابتي به پايان ببرد که در مقايسه با رشد ۱.۷ درصدي در سال گذشته اُفت نشان مي‌دهد. عربستان سعودي، عراق و ايران توليدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ نفت در خاورميانه هستند. رياض بزرگترين صادرکننده نفت جهان است. صندوق همچنين پيش‌بيني کرد اقتصاد کويت بيشترين رشد منفي را در ميان صادرکنندگان نفت داشته باشد و به ميزان ۲.۱ درصد کوچک شود. در حالي که اقتصادهاي امارات متحده عربي و الجزاير نرخ رشد ملايمي‌خواهند داشت. در مجموع رشد صادرکنندگان نفت منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (منا) شامل ايران، عراق، الجزاير و شش کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس در مقايسه با ۵.۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۱.۷ درصد در سال جاري مي‌رسد. پيش‌بيني مي‌شود رشد منطقه منا امسال بيش از نيمي‌کاهش پيدا کرده و در مقايسه با ۵.۱ درصد در سال گذشته، به ۲.۲ درصد برسد. طبق اعلام صندوق بين‌المللي پول، اين کاهش رشد نتيجه کندي رشد اقتصاد ايران پس از رشد پرشتاب اقتصاد اين کشور در سال ۲۰۱۶ و کاهش توليد نفت در صادرکنندگان نفت است. پيش‌بيني مي‌شود قيمت نفت در سال ۲۰۱۷، به ۵۰.۳ دلار در هر بشکه بالغ شود که بالاتر از سال گذشته خواهد بود اما تا سال ۲۰۲۲ همچنان در محدوده ۵۰ دلار خواهد ماند. صادرکنندگان نفت منطقه‌اي از زماني که ريزش قيمت نفت در اواسط سال ۲۰۱۴ آغاز شد، صدها ميليارد دلار درآمد را از دست دادند. در نتيجه با کسري بودجه مواجه شده و به اصلاحات دشواري متوسل شده‌اند. صندوق بين‌المللي پول از اصلاحات عربستان سعودي استقبال کرد. با اين‌همه اين اصلاحات باعث شده اقتصاد اين کشور در نيمه اول سال ميلادي جاري کوچک شود. برخلاف اين صادرکنندگان، پيش‌بيني مي‌شود رشد اقتصادي در کشورهاي واردکننده نفت که شامل مصر، مراکش، سودان و ساير کشورها هستند، از ۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۴.۳ درصد در سال ۲۰۱۷ بهبود پيدا کند. صندوق بين‌المللي پول، دورنماي بهتري براي سال ۲۰۱۸ متصور است و بهبود رشد به ۳.۲ درصد در مقايسه با تنها سه درصد که در دورنماي ژوئيه خود اعلام کرده بود را پيش‌بيني مي‌کند.
رييس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه صنعت نفت از رفع آلودگي نفتي آب‌هاي زير زميني عسلويه با استفاده از ميکروب‌هاي بومي‌منطقه خبر داد. دکتر نشاطي در گفت‌وگو با ايسنا، اجراي ميداني پاکسازي و رفع آلودگي‌ آب‌هاي زير زميني در منطقه عسلويه را از جمله پروژه‌هاي اجرا شده در پرديس انرژي و محيط زيست دانست و افزود: آب‌هاي زير زميني در اين منطقه به وسعت 10 هکتار به ترکيبات آروماتيک آلوده بودند که با استفاده از روش تجزيه آلاينده‌ها با ميکروب توانستيم آلودگي اين آب‌ها را به حداقل ممکن برسانيم و از آب حذف کنيم. وي دستيابي به فناوري مانيتورينگ و پايش آب‌هاي زير زميني را از دستاوردهاي ديگر اين پروژه نام برد و اظهار کرد: ما با استفاده از اين فناوري آمادگي ارائه نقشه آب‌هاي آلودگي زير زميني را براي متقاضيان داريم. نشاطي، عرضه سامانه بيوفيلتر صنعتي را از ديگر دستاوردهاي اين تحقيق نام برد و يادآور شد: اين فيلتر با استفاده از ميکروب‌ها فعال مي‌شود و در حال حاضر در منطقه عسلويه به بهره‌برداري رسيده است. رييس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: اجراي پروژه ميداني پاکسازي زيستي خاک‌هاي آلوده به نفت از ديگر پروژه‌هاي اجرا شده در اين پژوهشگاه است که در آن با استفاده از ميکروب‌ها، خاک‌هاي آلوده به مواد نفتي را پاکسازي مي‌کنيم، به گونه‌اي که بتوانيم پوشش گياهي در اين مناطق ايجاد کنيم. به گفته وي با استفاده از اين روش 5 هزار تن خاک آلوده به مواد نفتي در منطقه سيري و 10 هزار تن خاک آلوده در منطقه خانگيران پاکسازي و تبديل به فضاي سبز شدند. نشاطي با تاکيد بر اينکه فاز سوم اين طرح قرار است در منطقه خراسان اجرايي شود، خاطر نشان کرد: فناوري اين طرح مبتني بر کنسرسيوم‌هاي ميکروب‌هاي بومي‌ايران بود که با استفاده از ميکروب‌هاي بومي‌اقدام به پاکسازي خاک کرديم. وي از طراحي و ساخت سنسورهاي پرتابل و سيار خبر داد و يادآور شد: اين سنسور براي اندازه‌گيري آلاينده‌هاي زيست‌محيطي است که وارداتي است و با اجراي پروژه تحقيقاتي در اين زمينه موفق به طراحي و ساخت سنسور در اين زمينه شديم. نشاطي با تاکيد بر اينکه دستگاه ساخته‌شده تحويل کارفرما شده است، اظهار کرد: اين دستگاه پرتابل و سيار است و براي اندازه‌گيري فلزات سنگين و ترکيبات فنول در آب و پساب استفاده مي‌شود. وي اضافه کرد: علاوه بر آن اين سنسور براي اندازه‌گيري گازهايي چون منواکسيد کربن،‌ متان، سولفيد هيدروژن،‌ دي اکسيد نيتروژن در گاز و هوا قابل استفاده است. نشاطي، کارفرماي اين طرح را شرکت ملي نفت ايران دانست که تاکنون 25 سنسور ساخته‌شده تحويل اين شرکت شده است. رييس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه صنعت نفت، دستيابي به دانش فني طراحي و توسعه سامانه‌هاي ميکرو CHP را از ديگر تحقيقات در دستور کار اين پرديس نام برد و ادامه داد: در اين فناوري با اعمال تغييراتي در موتورهاي گازسوز خودرو، به صورت دائم کار مي‌شود و از آن براي توليد برق و حرارت استفاده مي‌شود.