حجت‌الاسلام سيدمحمد رجايي باغسيايي گفت بازار سرمايه يکي از مکان‌هايي است که بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌توانند از آنجا تأمين مالي شوند.
عضو هيئت علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي اظهار کرد: با توجه به اينکه در بازار سرمايه، اوراق معامله مي‌شود بنابراين مسئله ربا هم در آن مطرح نمي‌شود و در اين زمينه خيال همه راحت است، از سوي ديگر بازار سرمايه نقش زيادي در تأمين سرمايه دارد. به نقل از ايکنا، اين روزها پنجاهمين سالگرد تأسيس بازار سرمايه در ايران است. بدون ترديد اين بخش از اقتصاد کشور در طي اين پنجاه سال خدمات شايان توجهي ارائه داده اما به دليل بانک‌محوري اقتصاد ايران، توجه جدي به توانايي‌هاي اين بخش همچنان مغفول مانده مانده است.


مديرعامل بورس کالاي ايران با اشاره به اين که در شرايط کنوني اجراي سياست خريد تضميني گندم براي دولت بدليل بار مالي بسيار سنگيني امکان‌پذير نيست گفت: بايد به سمتي پيش برويم که سياست قيمت تضميني گندم را در قالب بورس کالا اجرايي کنيم. حامد سلطاني‌نژاد در گفتگو با تسنيم گفت: براي ورود گندم به بازار سرمايه يکي از شرايط اين است که گندم مورد حمايت دولت بايد استانداردهاي حداقلي را داشته باشد. مديرعامل بورس کالاي ايران افزود: مطابق ماده 33 قانون افزايش بهره‌وري محصولات کشاورزي، محصولاتي که قرار است در بورس کالا عرضه شوند و شکل حمايتي آنها از قالب خريد تضميني به قيمت تضميني تبديل شود هر سال بايد تعيين شوند.


به نقل از ايسنا، آن طور که سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرده عده‌اي از مشمولان سهام عدالت براي دريافت سود سهام خود هنوز شماره شباي بانکي اعلام نکرده‌اند به گفته علي اشرف عبدا... پوري حسيني رييس سازمان خصوصي سازي يکي از استنباط‌ها از اين موضوع اين است که آن‌ها خود جزو دهک‌هاي پايين درآمدي به حساب نمي‌آورند و ميخواهند اين مبالغ به کم درآمد‌هاي واقعي تخصيص پيدا کند.
به گفته پوري حسيني رييس سازمان خصوصي سازي، سياست سازمان خصوصي سازي اين است که سهامي‌که به مشمولان متعلق نشده را در ليست واگذاري به عموم قرار دهد و احتمالا آن سهم‌ها از طريق بورس عرضه عمومي‌شود.


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد؛
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران با اشاره به لزوم راه اندازي بورس جهاني زعفران گفت که ۵۰ درصد از هزينه خريد زعفران فروخته شده به اين سازمان از پنج شنبه ۲۱ دي ماه به کشاورزان پرداخت شد.
نقل از ايرنا، علي اوسط‌هاشمي‌در جريان سفر به تربت حيدريه و بازديد از مراکز خريد توافقي زعفران در اين شهرستان با اشاره به اينکه هيچکس با خريد زعفران توسط تعاوني روستايي مخالف نيست، افزود: البته اين بدان معنا نيست که بلافاصله زعفران را در بازارهاي داخلي يا خارجي عرضه کنيم، زيرا رويکرد جديد وزارت جهاد کشاورزي کنترل و تثبيت قيمت زعفران به شکلي است که به هيچ يک از عوامل توليد و عرضه اين محصول فشار وارد نشود.
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران با بيان اينکه اکنون ۸۵ درصد زعفران جهان در ايران توليد مي‌شود، گفت: اما واقعيت تلخ آن است که تاکنون کنترل درستي بر روي مبادي توزيع و صادرات صورت نگرفته و نتيجه آشفته بازاري است که نتيجه فرآيند آن بر توليد کنندگان يعني کشاورزان، فشار مضاعف وارد کرده است.
هاشمي‌افزود: اگر حتي اندکي احساس کنيم با عرضه زعفران کنترل و تثبيت قيمت از دست ما خارج مي‌شود، بلافاصله جلوي صادرات زعفران را مي‌گيريم زيرا بايد همگان بدانند و اين موضوع را درک کنند که توليد کننده ايراني بايد بر بازار جهاني زعفران قيمت بگذارد و نه دلالان و واسطه‌ها.
وي در ادامه با بيان اينکه بر اين اساس سياست جديد وزارت جهاد کشاورزي ايجاد تحول در دو حوزه داخلي و خارجي متمرکز شده است گفت: در حوزه خارجي اکنون مذاکراتي با سفير کشور اسپانيا را در دستور کار قرار داده‌ايم تا از اين پس با ادبيات جديدي زعفران خود را به اين کشور صادر کنيم و آن پذيرش ايران از سوي اسپانيا به عنوان يک 'شريک تجاري' است، زيرا تمايل داريم ما نيز در عرصه تصميم سازي‌ها و تصميم گيري‌هاي بازار جهاني زعفران سهيم باشيم.
هاشمي‌افزود: در حوزه داخلي نيز ضمن آنکه از اتحاديه‌هايي حمايت مي‌کنيم که به نفع اعضاي خود فعاليت کنند، بر توسعه تشکل‌هاي توليدي، تحقق سرمايه گذاري‌هاي مشترک و توصيه به کشاورزان مبني بر تغيير الگوي کشت از سنتي به مدرن و توسعه اراضي يکپارچه تاکيد داريم.
وي ضمن رد تاثير بسته بندي در نحوه فروش زعفران، گفت: زعفران يک کالاي مصرفي صرف نيست که فروش آن وابسته به نوع بسته بندي باشد، بلکه يک محصول پايه و مادر است که از قبل آن مي‌توان در توليد صنايع غذايي، صنايع دارايي و بهداشتي آرايشي استفاده کرد.
هاشمي‌افزود: همچنين بنا داريم در آينده نزديک نسبت به راه اندازي بورس جهاني زعفران اقدام کنيم و تحقق اين مهم حتي با دپوي محصول در داخل کشور، جهان را تشنه زعفران کرده و آنها را ملزم به تعيين قيمت جهاني توسط ايران خواهيم کرد.
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران با بيان اينکه راه اندازي بورس‌هاي محلي و منطقه‌اي و ملي براي اين محصول کارساز نيست، گفت: بايد از خام فروشي آن ممانعت شود، لذا با توجه به اينکه قالب توليد محصول در داخل ايران است بايد منافع در يک سبد چيده شود تا در آن به نام ايران در بازارهاي جهاني به دنبال حق خود باشيم.
هاشمي‌از اجراي طرح خريد توافقي زعفران براي حمايت از کشاورزان و زعفران کاران به عنوان يک تجربه مثبت ياد کرد و افزود: اگر زير بار بدترين فشارهاي مالي هم قرار بگيريم، نخواهيم گذاشت اين حرکت نو دچار آسيب شود.
وي به گردش مالي اين محصول در بازارهاي جهاني اشاره و اظهار کرد: با توجه به گردش مالي و ارزش افزوده ۸ ميليارد دلاري اين محصول در بازارهاي جهاني، عملا ايران به عنوان توليد کننده سهم چنداني ندارد و اگر بتوانيم حداقل ۳ ميليارد دلار آن را به چرخه اقتصاد کشور برگردانيم در سال ۱۲۰ هزار ميليارد ريال از خروج ارز جلوگيري شده و چنانچه اين اعتبار در بخش توليد و اشتغال همين استان هزينه شود، تحول در اين حوزه را همگان شاهد خواهند بود.
وي از کارگاه‌هاي آموزشي و استفاده از فارغ التحصيلان دانشگاهي به عنوان يک عنصر محرک در حوزه زعفران ياد کرد و افزود: با توجه به فضاي آموزشي موجود در استان و اين شهرستان‌ها بايد استانداردسازي و ارتقاي محصول زعفران به عنوان يک نياز در جامعه دانشگاهي احساس شود تا فارغ التحصيلان بتوانند بعد از دانشگاه به اين موضوع بصورت علمي‌و پژوهشي ورود پيدا کنند.
معامله 1400 کيلوگرم زعفران در قالب معاملات بورس
رييس بانک زعفران و کارگزار بورس زعفران تربت حيدريه نيز در جريان بازديد‌هاشمي‌از اين بانک گفت: هدف از تاسيس اين بانک که براي نخستين با در ايران فعاليت خود را آغاز کرده، حفظ و نگهداري بهداشتي و کنترل شده زعفران است.
غلامرضا کريمي‌با بيان اينکه جلوگيري از به باد رفتن دسترنج کشاورزان از ديگر اهداف تشکيل بانک است، افزود: از ابتداي خريد توافقي زعفران تاکنون نزديک به ۵ تن زعفران کشاورزان منطقه خريداري شده که يک تن و ۴۰۰ کيلوگرم آن در قالب معاملات بورس بوده است.
وي همچنين از احداث پايانه صادراتي محصولات کشاورزي با محوريت زعفران و پسته ظرف ۲ سال آينده در تربت حيدريه خبر داد و گفت: اکنون در مرحله اخذ مجوز هستيم که بعد از کسب آن در زميني به مساحت ۲۰ هکتار در شهرک صنعتي شماره دو احداث مي‌شود تا تمام مراحل فرآوري، عرضه و صادرات محصولات ياد شده را انجام دهد.
علي اوسط‌هاشمي‌معاون وزير جهاد کشاورزي و مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران امروز در سفر يک روزه به تربت حيدريه پس از بازديد از روند خريد توافقي زعفران در تعاون روستايي، در جهاد کشاورزي تربت حيدريه به ديدار زعفرانکاران رفت و از مجموعه گلوبال و همچنين بانک زعفران در تربت حيدريه بازديد کرد.
يکي از شاخص‌ترين محصولات کشاورزي منطقه تربت حيدريه زعفران است و شهرستان‌هاي زاوه و تربت حيدريه با داشتن بيش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان پايتخت زعفران ايران و جهان مطرح کرده اند.
استان خراسان رضوي ۷۰ هزار هکتار اراضي زير کشت زعفران دارد که ۱۱۷ هزار خانوار به کشت اين محصول مشغول هستند و از اين ميزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حيدريه به اين کار اشتغال دارند.
ميانگين توليد زعفران در استان خراسان رضوي چهار کيلوگرم در هکتار است که اين رقم در منطقه تربت حيدريه به ۴.۲ کيلوگرم مي‌رسد. مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفري تربت حيدريه در ۱۵۰ کيلومتري و شهرستان ۸۰ هزار نفري زاوه در ۱۶۷ کيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارند.

ناهماهنگي شاخص‌هاي آسيايي در آخرين روز کاري هفته
در آخرين روز کاري هفته در بازارهاي جهاني، قيمت سهام بازارهاي آسيايي در هنگ کنگ و کره جنوبي بهتر از ميانگين ديگر بازارها بوده است در حالي که افزايش ين ژاپن موجب شده است بازارهاي سهام توکيو در زير خط ميانگين قرار بگيرند. شاخص‌هاي اصلي در بازارهاي هند، سنگاپور،مالزي و تايوان نيز با روند صعودي رو به رو شدند در حالي که بورس کره جنوبي بدون تغيير شاخص، معاملات هفتگي را خاتمه داد. بازارهاي آسيايي آخرين روز معاملاتي هفته را در مسير ناهمواري سپري کردند در حالي که افت شاخص‌ها در ژاپن و افزايش شاخص‌ها در هنگ کنگ به ثبت رسيد. به نقل از سنا، افزايش قيمت يورو در بازار ارز جهاني و همچنين بي ثباتي در بازار اوراق قرضه از ديگر عوامل ايجاد آشفتگي در بازارهاي آسيايي عنوان شده است. قيمت سهام بازارهاي آسيايي در هنگ کنگ و کره جنوبي بهتر از ميانگين ديگر بازارها بوده است در حالي که افزايش ين ژاپن موجب شده است بازارهاي سهام توکيو در زير خط ميانگين قرار بگيرند. از طرف ديگر، سيگنال‌هاي منتشر شده از سوي بانک مرکزي اروپا مبني بر تقويت زيربناهاي اقتصادي در اين منطقه و حمايت از کشورها در مقابل بحران موجب رشد قيمت يورو در بازار ارز جهاني شد. در بازار کريپتوکرنسي‌ها نيز ثبات قيمت بيت کوين پس از افت متوالي چهار روزه به ثبت رسيد در حالي که نگراني‌ها از ريسک‌هاي موجود در اين بازار، موجب کم رونقي معاملات بيت کوين نسبت به ساير رقبا شده است. اما با توجه به فصل اعلام گزارش درآمد شرکت‌ها، سرمايه گذاران در انتظار گزارش‌هاي مثبت موسسه جي پي مورگان و ولز فارگو هستند تا نسبت به بهبود سوددهي اين شرکت‌ها در سال جاري اطمينان حاصل کنند. در سوي ديگر، در بازارهاي سهام آسيايي شاخص تاپيکس ژاپن با افت 0.6 درصدي رو به رو شد در حالي که قيمت سهام فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي 7-eleven با افت همراه شد و قيمت سهام هلدينگ فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي فاميلي مارت نيز در پي اعلام گزارش عملکرد ضعيف، افت شديدي را به ثبت رساند. در ادامه، نيکي ژاپن کاهش 0.2 درصدي داشت و شاخص اصلي بورس هنگ کنگ افزايش 0.7 درصدي را از آن خود کرد. شاخص‌هاي اصلي در بازارهاي هند، سنگاپور،مالزي و تايوان نيز با روند صعودي رو به رو شدند در حالي که بورس کره جنوبي بدون تغيير شاخص، معاملات هفتگي را خاتمه داد. در اين بين، شاخص آسيا پاسفيک رشد 0.2 درصدي داشت در حالي که شاخص آتي اس اند پي 0.7 درصد مثبت شد و فوتسي لندن نيز 0.1 درصد افزايش داشت. قيمت نفت سبک تگزاس با افت 0.6 درصدي به هر بشکه 63 دلار و 42 سنت رسيد در حالي که قيمت نفت برنت نيز با کاهش 0.2 درصدي هر بشکه 69 دلار معامله شد. قيمت طلا نيز با افزايش 0.5 درصدي به هر اونس يک هزار و 329 دلار معامله شد.


اين هفته قيمت بيشتر سهم‌ها در بازار سرمايه ايران نوسان زيادي را تجربه نکردند؛ در عين حال هفته آينده بورس تهران مي‌تواند با مشخص شدن ريسک‌هاي سياسي همچون موضوعات مربوط به برجام سمت و سوي جديدي به خود بگيرد.
به نقل از ايسنا، در پنج روز کاري بورس تهران در هفته جاري شاخص کل بازده نقدي و قيمتي ۲۵۶ واحد افزايش يافت و از تراز ۹۵ هزار و ۹۲۹ تا ۹۶ هزار و ۱۸۶ بالا رفت.
بورس تهران اين روزها با ريسک‌هاي سيستماتيک همراه است چرا که بسياري منتظر نظر آمريکا در مورد برجام هستند. تعليق تحريم‌ها يا اجراي مجدد آنها ميتواند بر روي تصميمات معامله گران بازار سرمايه تاثير داشته باشد و روند معاملات تالار شيشه‌اي را به سمت و سويي خاص ببرد.
در هفته‌هاي گذشته دماسنج بازار سرمايه توانسته بود تا کانال ۹۸ هزار واحدي بالا رود به طوريکه در روزهاي پياپي با رشد ۱۰۰۰ واحدي مواجه مي‌شد بسياري معتقد بودند رشد قيمت‌هاي جهاني روي معاملات بورس تاثير گذاشته و باعث کانال شکني‌هاي شاخص شده است. در عين حال نوسانات شاخص کل در اين هفته چندان زياد نبود.
در ماه‌هاي گذشته قيمت فلزات اساسي از جمله مس و روي افزايش قابل توجهي داشت و اين موضوع توانست روند معاملات گروه فلزي را در بورس تهران رونق دهد. در طي پنج روز کاري اين هفته نيز سهم‌هايي در گروه فلزات اساسي با افزايش قيمت روبرو شد.
در ابتداي اين هفته در گروه خودرو شاهد کاهش قيمت سهم‌ها بوديم اما در روز پاياني روند قيمت سهم‌هاي خودرويي شاهد رشد بود. به طوريکه چند نماد پر معامله اين گروه روي نوسانات دماسنج بازار سرمايه تاثير بسزايي داشته است.
شاخص آزاد شناور نيز در طي اين مدت ۴۷۶ واحد رشد کرد و رقم ۱۰۳ هزار و ۴۷۳ را تجربه کرد. شاخص بازار اول نيز توانست از تراز ۶۸ هزار و ۶۹ واحدي تا رقم ۶۸ هزار و ۲۲۸ بالا رود. همچنين شاخص بازار دوم با رشد ۶۷۳ مواجه شد. شاخص صنعت در اين مدت با رشد ۱۵۸ واحد تا رقم ۸۴ هزار و ۷۵۹ بالا رفت.