لزوم ايجاد فضاي وفاق و گفتگوي سياسي
معاون سياسي وزارت کشور از تدوين بخشنامه‌اي خبرداد که استانداران سراسر کشور را ملزم به زمينه سازي براي گفتگوي سياسي بين دولت و ملت و جريان‌هاي مختلف سياسي و صنفي مي‌کند و گفت: به زودي اين بخشنامه به استانداران سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.به گزارش ايسنا، اسماعيل جبارزاده با بيان اينکه عزم دولت دوازدهم و شخص رئيس جمهوري ايجاد فضاي وفاق و گفتگوي سياسي در سطح ملي است افزود: امروز بيش از هر دوره ديگر فضاي سياسي کشور نيازمند مفاهمه و گفتگو بين سلايق مختلف فکري است و نقش احزاب سياسي و مجامع صنفي اهميت دارد و ابلاغ اين منشور مقدمه‌اي براي برجسته سازي نقش تحزّب و گامي‌به جلو در مسير توسعه سياسي است.

تحريک به دليل مشکلات نه سخنان من
امام جمعه مشهد با اشاره به ناآرامي‌هاي مشهد و برخي ادعاها مبني بر اينکه اعتراضات صورت گرفته به دليل اظهارات وي بوده گفت:‌ مردم به دليل مشکلات تحريک شدند نه سخنان من.به گزارش فارس؛ آيت‌ا... سيد احمد علم‌الهدي گفت: ربط دادن اين وقايع به من يک تهمت و سوءاستفاده از سوي دشمن است، در وهله اول جرياني به دنبال اين بود که فرد يا افرادي را به‌عنوان مسئول اين اتفاقات معرفي و بدين‌وسيله کم‌کاري‌هاي خودشان را توجيه کند. علم‌الهدي گفت: بنده در جمعه قبل از حادثه در خطبه‌ها مطلبي با اين عنوان که توهين به رئيس‌جمهوري که از سوي ولي‌فقيه نصب‌شده حرام و شرعاً جايز نيست را مطرح کردم چگونه مي‌توانم مردم را تحريک کرده باشم.

اتهام رانت‌خواري‌ به جامعه نزنيم
رئيس شوراي شهر تهران گفت: نبايد به مديريت شهري اتهام مخالفت با فرهنگ ديني زده شود و نه به جامعه مذهبي اتهام رانتخواري، اينگونه رويکردها بجاي حرکت به سمت وحدت، شکاف اجتماعي را در جامعه عميق‌تر مي‌کند.به گزارش خانه ملت؛ محسن‌هاشمي‌گفت: دامن زدن به انتظارات که نظام مالي مديريت شهري بصورت دفعي و يکشبه اصلاح شود، تنها به سرخوردگي جامعه و افزايش شکاف شهروندان ومديريت شهري مي‌انجامد، اصلاحات بايد مستمر وگام به گام باشد.وي ادامه داد: قانون، تکاليف و وظايف دستگاههاي مسئول را در حيطه فعاليت خود مشخص کرده و متاسفانه اکنون بسياري از وظايف و تکاليف قانوني مديريت شهري بر زمين مانده است.
موافقت رهبري با تخفيف مجازات محکومان
به مناسبت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با عفو و تخفيف مجازات ۵۶۵ نفر از محکومانِ محاکم عمومي‌و انقلاب، سازمان قضايي نيروهاي مسلح و تعزيرات حکومتي موافقت کردند.به گزارش ايسنا، آيت‌ا... آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه به مناسبت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي‌در نامه‌اي به رهبر انقلاب اسلامي‌پيشنهاد عفو يا تخفيف و تبديل مجازات ۵۶۵ نفر از محکومان را که در کميسيون مربوط واجد شرايط لازم تشخيص داده شده‌اند ارائه کرده بود، که مورد موافقت حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي قرار گرفت.

ابوترابي‌فرد امام جمعه موقت تهران شد
حجت الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي فرد از سوي رهبر انقلاب، به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد.به گزارش ايلنا، حجت الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي‌فرد از سوي رهبر معظم انقلاب به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد.نماز جمعه اين هفته تهران به امامت حجت الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي فرد اقامه خواهد شد. 

درخواست تحقيق درباره مرگ سيدامامي
دولت کانادا از ايران خواست تا درباره مرگ کاووس سيد امامي‌شهروند ايراني- کانادايي که در زنداني در تهران خودکشي کرده است، تحقيقات لازم انجام دهد. به گزارش ايسنا از گلوب اند ميل، کانادا مدعي است که مرگ اين استاد دانشگاه 64 ساله در زندان مشکوک بوده و خانواده وي اظهارات مقامات ايراني مبني بر اينکه سيد امامي‌در نتيجه خودکشي جان خود را از دست داده، نپذيرفته‌اند.عمر الغبرا، معاون پارلماني وزير امور خارجه کانادا گفت که کشورش از شنيدن خبر فوت اين شهروند ايراني- کانادايي بسيار متاسف شده و از دولت ايران مي‌خواهد که تحقيقات شفاف و عادلانه‌اي را به نيابت از دولت کانادا در اين زمينه انجام دهد.يک مقام ارشد دولت کانادا نيز با بيان اينکه اوتاوا خواستار پاسخگويي ايران است، گفت که کشورش خواهان انجام تحقيقات از طريق کانال‌هاي ديپلماتيک است.

واکنش کدخدايي به بخشي از سخنراني رئيس‌جمهور در ۲۲ بهمن
سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينکه اصل ۵۹ قانون اساسي مربوط به اعمال اختيارات قوه مقننه است، نسبت به بخشي از سخنراني رييس‌جمهور در راهپيمايي ۲۲ بهمن واکنش نشان داد.عباسعلي کدخدايي در کانال تلگرامي‌خود در رابطه با بخش‌هايي از سخنراني رييس جمهور در ۲۲ بهمن ماه نوشت: رييس جمهور فرمودند برگزاري انتخابات عامل ادامه حيات جمهوري اسلامي‌در ۳۹ سال گذشته بوده و ادامه دادند که از شوراي نگهبان و ساير دست‌اندرکاران و نهادها مي‌خواهم راه انتخابات را سهل کنند.با اين گزاره من نيز موافق هستم اما به شرط آنکه سهم هر کدام از نهادها براي اين تسهيل روشن شود و همه نهادها خود را در هر شرايطي ملتزم به اجراي آن بدانند. سهم دولت در تهيه لوايح قانوني، سهم مجلس در تصويب قوانين کارآمد، سهم وزارت کشور در اجراي صحيح و بالاخره سهم شوراي نگهبان در اجراي دقيق نظارت بر انتخابات لازم است به خوبي تبيين و از سوي همه پذيرفته شود. نه اينکه هر وقت نتيجه انتخابات به نفع ما بود آن را بپذيريم و در غير اين صورت به آن اعتراض نماييم.

رهبر انقلاب بر اتحاد شيعه و سني در جمهوري اسلامي‌تاکيد کردند؛
بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست‌اندرکاران کنگره شهداي استان سيستان‌وبلوچستان که در تاريخ ۱۶ بهمن ۹۶ برگزار شده بود، در محل اين همايش در زاهدان منتشر شد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي در اين ديدار با اشاره به علاقه عميق خود به مردم سيستان و بلوچستان، مردم بلوچ را گرم، صميمي، با صفا و با استعداد، و مردم سيستان را از لحاظ گذشته تاريخي در بين همه اقوام ايراني، کم‌نظير و درخشان توصيف و خاطرنشان کردند: با وجود اين استعدادهاي سرشار، در دوران قاجار و پهلوي به مردم سيستان و بلوچستان بي‌اعتنايي مي‌شد و همين موجب شد که استعدادهاي مردم بروز نکند. ايشان، خدمات انجام‌شده در اين منطقه در سالهاي پس از انقلاب را نشانه محبت دوطرفه مردم و نظام دانستند و با اشاره به نيازهاي مطرح‌شده از جانب استاندار در اين ديدار افزودند: نيازهاي مردم استان همچون آب‌شيرين‌کن و خط آهن را بايد از طريق مسئولان ارشد دولتي به‌طور جدي دنبال کنيد و با ميدان آوردن بخش خصوصي، استفاده از منابع صندوق توسعه ملي نيز امکان‌پذير خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي، سيستان‌وبلوچستان را همچون استانهاي کردستان و گلستان مظهر وحدت اسلامي‌و الگوي همکاري و زندگي برادرانه شيعه و سنّي براي دنيا دانستند و با تأکيد بر هوشياري در مقابل تفرقه‌افکني دشمن گفتند: شهادت يک نوجوان سنّي در دفاع مقدس و يا شهادت يک مولوي اهل سنت به علت دفاع از انقلاب اسلامي‌به‌دست ضدانقلاب، نشان مي‌دهد برادران شيعه و سني در جمهوري اسلامي‌در دشوارترين ميدان‌ها در کنار يکديگر حاضرند و بايد با کارهاي فرهنگي و هنري اين حقايق و وحدت واقعي را مجسم و نمايان کرد.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي، ايستادگي جمهوري اسلامي‌در مقابل جاهليت مدرن با وجود تحريم و همه توطئه‌هاي نظامي‌و فرهنگي دشمنان را مرهون قدرت ايمان و فداکاري مردم خواندند و گفتند: مظهر کامل ايمان راسخ در زنجيره بسيار مهم ايمان و مقاومت، شهيدان و ايثارگران هستند، بنابراين نظام اسلامي‌به تعظيم و تکريم شهدا نيازمند است.


رئيس جمهور از تصمیم کابینه برای تسهیل اشتغالزایی خبر داد؛
 رئيس جمهور، اراده، اطمينان، نشاط و اميد به آينده را اساس پيشرفت دانست و با تاکيد بر اينکه مديراني بايد بمانند که به آينده اميد صد در صدي دارند، اظهارداشت: انسجام و وحدت مردم، عامل پيروزي انقلاب اسلامي‌بود و تا زماني که اين انسجام و وحدت هست،هيچ قدرت خارجي کاري از پيش نخواهد برد.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در نشست مشترک استانداران، وزرا، روساي سازمان‌هاي اقتصادي و مديران موسسات مالي و اعتباري همگان را به تلاش براي تقويت اميد در کشور فرا خواند و گفت: ملت جلو است، اما دستگاههاي تبليغاتي ما از ارزيابي‌هاي جهاني نيز عقب هستند و بذر ياس مي‌پاشند.
رئيس جمهور گفت: ممکن است مردم در شيوه و نحوه اجرا و برنامه‌ها به اداره امور، انتقاداتي داشته باشند، اما خواهان احترام به فرهنگ ملي و ديني‌شان هستند و هيچ‌کس نمي‌خواهد فساد در جامعه باشد.
وي با تأکيد بر اينکه تا زماني که وحدت و انسجام در جامعه وجود دارد، انقلاب اسلامي‌نيز پايدار خواهد ماند، گفت: هيچ قدرت خارجي و هيچ گروه و گروهکي تا زماني که ملت ايران منسجم هستند، نمي‌تواند کاري از پيش ببرد و انقلاب پايدار خواهد ماند.
روحاني با اشاره به اينکه اراده، نشاط و اميد به آينده از پايه‌هاي اصلي پيشرفت کشور است، گفت: اگر کسي نشاط و اميد صد در صدي به آينده ندارد، نبايد در مسئوليت بماند و مديراني بايد سر کار بمانند .ما کاملاً به آينده کشور اميدواريم و مي‌توانيم کشورمان را در مسير پيشرفت قرار دهيم.
وي با طرح اين سوال که چرا همه دنيا در خصوص برجام در برابر ترامپ ايستادند، اظهار داشت: بي ترديد اگر نظام و آينده کشورمان مستحکم نبود، بيش از 190 کشور جهان روبروي ترامپ نمي‌ايستادند و اين ايستادگي نشانه اعتماد جهان به اين نظام، ملت و دولت است.
روحاني اضافه کرد: در ابتداي دولت يازدهم ريسک اعتباري ايران بيش از 7 درصد بود و امسال به 5 درصد رسيده و اين نيز نشانه‌اي از افزايش اعتماد جهاني به کشورمان است و ساير شاخص‌ها نيز همين روند اعتماد جهاني را نشان مي‌دهد.
رئيس جمهور با بيان اينکه براساس آمار و ارقام، رشد اقتصادي سال 96 بالاتر از متوسط جهاني خواهد بود، گفت: مصمم هستيم روند حفظ تورم تک رقمي‌، رشد اقتصادي بالاي 5 درصد و کاهش بيکاري را با قوت ادامه دهيم.
روحاني افزود: بايد نرخ بيکاري را کاهش داده و به سمت تک‌رقمي‌شدن حرکت کنيم و در اين مسير دشوار همه بايد دست به دست هم دهيم.
رئيس جمهور با قدرداني از مديريت وزارت کشور و شوراي امنيت در اغتشاشات دي‌ماه، اظهار داشت: اينکه يک بحران در طول يک هفته جمع مي‌شود، اقدامي‌بسيار بزرگ و ارزنده است که البته در اين زمينه همه دستگاه‌ها به صحنه آمده و به خوبي و با دقت اين بحران را مديريت کردند.
روحاني تصريح کرد: در روز اول شروع بحران و اغتشاشات به پليس دستور داديم که بدون سلاح امنيت را در خيابان‌ها برقرار کند و پليس کشورمان با آرامش کامل امنيت را برقرار کرد.
رئيس جمهور گفت: در اجراي قانون اساسي، همه دستگاه‌ها، بايد مشارکت داشته باشند اما رئيس جمهور مسئوليت و وظايف خاصي نسبت به اجراي قانون اساسي دارد و مسئول اجراي آن است و در اين مسير همه قوا و نهادها بايد در کنار هم قرار بگيرند.
وي با تأکيد بر اينکه سال آينده به عنوان چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي، بايستي سال نشاط، اميد و شادماني مردم ايران باشد، اظهار داشت: بايد سخت‌گيري و دخالت‌ها در زندگي مردم سراسر کشور، کم شود و همگان اساس اسلام را که بر پايه فرهنگ، اصلاح و تبليغ است را در مواجهه با مردم در پيش بگيرند چرا که اسلام دين مشقت و سختگيري نيست بلکه دين بشارت و هدايت و سمحه و سهله است.
 روحاني اشتغال را از مهمترين مطالبات مردم دانست و با تأکيد بر اينکه در سال آينده بايد حرکت فوق‌العاده‌اي در مسير اشتغال‌زايي انجام شود، گفت: در زمينه اشتغال جوانان و تحصيل‌کردگان دانشگاهي بايستي شاهد اقدامات ويژه‌اي باشيم و در رابطه با اشتغال روستايي، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، موظف است تمام منابع پيش‌بيني شده براي اشتغال روستايي را تا پايان تيرماه سال آِينده، اختصاص دهد و همه بايد توجه داشته باشيم که در قبال حتي براي يک روز تأخير در اشتغال جوانان، مسئول هستيم.

سخنگوي دولت:
سخنگوي دولت گفت: اگر قيمت‌ها را بررسي کنيم کالاها حدود دوبرابر افزايش قيمت داشته‌اند، اما ما حقوق کارمندان را بيش از دو برابر افزايش داديم و منتي هم نداريم اما برخي به گونه‌اي از گراني مي‌گويند که مو بر تن آدم سيخ مي‌شود و البته مي‌دانيم چه کساني اين سخنان را مي‌گويند.
به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري با اهالي رسانه افزود: با قدرت و توان دفاعي بازدارنده، نظام ما پرچم‌دار مبارزه با تروريسم داعش در منطقه شد و بر اساس گزارش صندوق بين المللي پول، ايران جزء ۱۸ اقتصاد بزرگ جهان است و بر اساس گزارش آ اس آي، ايران نوزدهمين کشور توليدکننده علم در جهان است.
نوبخت تاکيد کرد: با وجود تمامي‌مشکلات بر اساس ضريب جيني وضعيت اقتصاد ما نسبت به کشورهاي چين، آمريکا، ترکيه و روسيه بهتر است و اين که ما ۳ ميليون بيکار و مشکلات اقتصادي داريم به جاي خود قرار دارد اما دستاوردهاي انقلاب مختص به هيچ دولتي نيست، بلکه مختص انقلاب است.
وي با درباره چگونگي پرداخت يارانه‌ها اظهار کرد: ما تبصره ۱۸ را از ۱۴ جدا کرديم و دو نکته براي پرداخت يارانه‌ها در نظر داريم؛ يک اينکه به خانواده‌هاي واقعا نيازمند يارانه بدهيم، دو اين که به خانواده‌هايي يارانه بدهيم که زير خط مستمري‌بگيران قرار دارند و دريافتي آنان ۱۹۳ هزار تومان است چرا که قصد ما ريشه‌کن کردن فقر مطلق است. نوبخت با تاکيد بر اينکه سياست دولت، گشتن حساب‌هاي مردم نيست، گفت: دولت قصد دارد از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي، ۱۰۰ هزار واحد مسکن فرسوده را نوسازي کند، ناوگان حمل و نقل عمومي‌را نو کند که منجر به ايجاد حدود ۲۵ هزار شغل ميشود و البته که ما بدون موافقت مجلس، قانون يارانه‌ها را اجرايي نمي‌کنيم. سخنگوي دولت در پاسخ به اينکه پس از سخنان رئيس جمهوري در ۲۲ بهمن و تاکيد بر استفاده از ظرفيت اصل ۵۹ قانون اساسي، آيا دولت برنامه‌اي براي برگزاري رفراندوم در نظر دارد، تصريح کرد: استناد آقاي رئيس‌جمهور به اصل ۵۹ قانون اساسي بود که نشان مي‌دهد در مسائل اقتصادي و رخدادهاي بزرگ مي‌توان از نظرات مردم استفاده کرد و اين از نقاط قوت قانون اساسي ماست که پاسخ‌گوي شرايط است. وي همچنين در پاسخ به اين که آيا آلمان، فرانسه و انگليس به دليل درخواست رژيم صهيونيستي در زمينه توان موشکي و حضور منطقه‌اي ايران، به رئيس‌جمهوري هشدار داده‌اند گفت: سياست‌هاي منطقه‌اي جمهوري اسلامي‌ربطي به کسي ندارد، مگر ما در سياست‌هاي ديگر کشورها دخالت مي‌کنيم؟ يک عده که نبايد در منطقه آفتابي شوند مي‌آيند و حرف مي‌زنند. نوبخت با اشاره به اقدامات دولت براي پيشبرد طرح اصلاحات اقتصادي اظهار کرد: ما در برنامه بودجه به اصلاح روش بودجه‌ريزي پرداختيم و بودجه ۳۴۰ دستگاه را بر اساس قيمت‌ها واريز کرديم و بيش از ۸۰۰ طرح و پروژه ملي را استاتي کرديم و در نهايت بودجه برخي از دستگاه‌ها را شفاف کرديم که اين امر سبب شد بودجه امسال شفاف ديده شد. وي درباره وضعيت زندانيان و خودکشي‌هايي اخير گفت: وقتي يک زنداني در اختيار قوه قضائيه قرار مي‌گيرد، امانت ماست. دشمنان از اين حوادث سوءاستفاده مي‌کنند و خودمان بايد بدانيم که وقتي يک زنداني در اختيار ما قرار گرفته‌ است، بايد از او مراقبت و صيانت کنيم، بنابراين اگر واقعا تقصير و قصوري صورت گرفته انتظار مي‌رود اين پيگيري صورت بگيرد و آقاي روحاني نيز در اين زمينه پيگير است. سخنگوي دولت درباره اينکه آيا بانک مرکزي سپرده‌هاي مردم را در هيچ موسسه يا بانک چه دولتي و چه غيردولتي تضمين نمي‌کند،گفت: نبايد صحبت‌هاي معاون بانک مرکزي در اين خصوص را مبناي عمل قرار دهيم؛ سخنان معاون بانک مرکزي از اين بانک نفي مسئوليت نمي‌کند و نظام بانکي با اقتدار به کنترل و نظارت مشغول است و از سپرده‌هاي قانوني با هدف پشتيباني بهره مي‌برد و وضعيت ما هم در بازار سرمايه خودمان و حتي در منطقه وضعيت خوبي است. سخنگوي دولت با بيان اينکه وقتي چيزي گران شود همه فکر مي‌کنند با خريد آن سود خواهند کرد و نوسانات بازار ارز به دليل افزايش خريد ارز بوده است، اظهار کرد: قطعا چنين نوساني قابل قبول نيست، زيرا با اين روند زيان جدي متوجه پول کشور مي‌شود و دولت به هيچ وجه با کاهش ارزش پول ملي موافق نيست و اميدواريم بانک مرکزي براي کنترل اين بازار اقدامات لازم را انجام دهد. البته بانک مرکزي برنامه‌هايي دارد که به زودي اجرا خواهد شد چرا که تا امروز هم بانک مرکزي بسيار تحمل کرده است تا با سازوکار رايج ثبات در بازار ارز ايجاد شود.