ضرورت بازار سرمايه،سهامداري با نگاه بلندمدت  
مديرعامل کارگزاري بانک سپه گفت سهامداران نبايد خود را اسير موج‌هاي احساسي خريد و فروش در بورس کنند چرا که در اين صورت با ضرر و زيان در بازار سهام مواجه مي‌شوند. به نقل از ايبنا، سيد ابراهيم عنايت افزود: فعالان بازار سهام براي سرمايه گذاري در بورس و خريد و فروش سهام بايد قطعا با نگاه بلندمدت در تالار شيشه‌اي فعال باشند؛ چراکه سرمايه گذاري‌هاي کوتاه مدت مخاطره آفرين است و اين گونه سهامداران در اين فضا متضرر مي‌شوند. مديرعامل کارگزاري بانک سپه درباره وضعيت حال حاضر بورس گفت:‌ اگر مشکل خاصي در دو حوزه سياسي و اقتصادي پيش نيايد روند حرکتي بورس و معاملات مثبت خواهد بود.

 هپکو سهامداران را به مجمع فراخواند
شرکت توليد تجهيزات سنگين هپکو از تمامي‌سهامداران، وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهم و همچنين نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي براي حضور در مجمع عمومي‌عادي فوق العاده دعوت کرد. شرکت توليد تجهيزات سنگين هپکو سهامداران را به مجمع عمومي‌عادي به طور فوق العاده دعوت کرد. به گزارش سنا، شرکت توليد تجهيزات سنگين هپکو از تمامي‌سهامداران، وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهم و همچنين نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومي‌اين شرکت که در روز چهار شنبه نهم اسفند ماه سال جاري درمحل دفتر مرکزي شرکت هپکو برگزار مي‌شود، حضور بهم رسانند. دستور جلسه اين مجمع انتخاب اعضاي هيات مديره اعلام شده است.

«وبشهر» هم خريدار، هم فروشنده بود  
شرکت توسعه صنايع بهشهر صورت وضعيت پرتفوي سرمايه گذاري‌ها در دوره يک ماهه منتهي به 30 دي ماه امسال را با سرمايه 8هزار و 250 ميليارد ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت توسعه صنايع بهشهر در ابتداي دوره يک ماهه منتهي به پايان دي ماه امسال تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده 4 هزار و 256 ميليارد و 783 ميليون ريال و ارزش بازار 2هزار و 751ميليارد و 418 ميليون ريال در سبد سهام خود داشت.
بهاي تمام شده سهام بورسي اين شرکت در دوره يک ماهه ياد شده 5ميليارد و 679 ميليون ريال افزايش يافت و به عدد 4 هزار و 262 ميليارد و 462 ميليون ريال رسيد.


۸۳ هزار ميليارد ريال ارزش صندوق‌هاي ETF
بر اساس جديدترين آمارها، ارزش صندوق‌هاي قابل معامله در پايان دي ماه امسال به رقم۸۳ هزار و ۳۴۶ ميليارد ريال رسيد. بر اساس اين گزارش، در حال حاضر ۳۲ صندوق قابل معامله در بازار سرمايه ايران فعال هستند که صندوق سرمايه گذاري پروژه آرمان پرند مپنا با ۳۱ هزار ميليارد ريال بزرگترين صندوق ETF است. به گزارش سنا، بر اساس جديدترين آمارها، ارزش صندوق‌هاي قابل معامله در پايان دي ماه امسال به رقم۸۳ هزار و ۳۴۶ ميليارد ريال رسيد. بر اساس اين گزارش، درحال حاضر ۳۲ صندوق قابل معامله در بازار سرمايه ايران فعال هستند که صندوق سرمايه گذاري پروژه آرمان پرند مپنا با ۳۱ هزار ميليارد ريال بزرگترين صندوق ETF است. نگاهي به آمارهاي موجود نشان مي‌دهد: صندوق سرمايه گذاري اعتماد آفرين پارسيان با ۹ هزار و ۴۱۲ ميليارد ريال، صندوق‌هاي قابل معامله آرمان آتي کوثربا ۷ هزار و ۳۷۵ ميليارد ريال، امين يکم فردا با ۵ هزار و ۸۵ ميليارد ريال، صندوق پاداش سهامداري پارند پايدار سپهر با ۵ هزار و ۴۵ ميليارد ريال و پاداش سهامداري توسعه يکم با ۵ هزار و ۳۵ ميليارد ريال به ترتيب در رتبه‌هاي دوم تا ششم بزرگترين صندوق‌هاي ETF بازار سرمايه قرار دارند. همچنين صندوق‌هاي سرمايه گذاري سپهر انديش نوين، توسعه اندوخته آينده، تجارت شاخصي کاردان و درآمد ثابت کيان در مکان‌هاي هفتم تا دهم جدول بزرگترين صندوق‌هاي ETF ايستاده اند.

مجوز سازمان بورس به صندوق سرمايه‌گذاري دوم اکسير فارابي
بر اساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، فعاليت صندوق سرمايه گذاري دوم اکسير فارابي به عنوان دويست و بيست و هشتمين صندوق تا پايان دهم آذر ماه 1399 مجاز است. اين صندوق در اجراي ماده 28 و بند 6 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر 1384 و ماده 2 قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد به منظور اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي نزد اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غيرتجاري تهران ثبت شده است.     صندوق سرمايه گذاري دوم اکسير فارابي همچنين با شماره11551 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسيده است.  عملکرد اين صندوق بر اساس مفاد اساسنامه و اميدنامه و در چارچوب قوانين و مقررات مربوط است.  فعاليت صندوق سرمايه گذاري دوم اکسيرفارابي، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده و متولي صندوق نيز به طور مستمر فعاليت آن را زير نظر دارد. مديريت دارايي‌هاي صندوق که عمدتاً شامل سهام شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس مي‌شود، توسط مدير سرمايه گذاري صندوق صورت مي‌گيرد. همچنين سرمايه گذاران در ازاي سرمايه گذاري در اين صندوق گواهي سرمايه گذاري دريافت مي‌کنند. صدور واحد سرمايه گذاري و ابطال آنها بر اساس ارزش خالص دارايي‌هاي روز بعد از ارايه درخواست صورت مي‌گيرد. ضامن صندوق نيز پرداخت وجوه سرمايه گذاران حداکثر 7 روز پس از ارايه درخواست ابطال را ضمانت کرده است.


عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس از الزام موافقت بانک مرکزی خبر داد؛
عضو سابق هيات مديره سازمان بورس با اشاره به مزيت‌هاي راه اندازي صندوق ارزي گفت: زماني که با نوسانات ارز در بازار مواجه هستيم عده‌اي نگران افت ارزش دارايي‌‌ها هستند از اين رو اقدام به خريد فيزيک اسکناس ارز از بازار مي‌کنند، بنابراين با کاهش اسکناس مواجه مي‌شويم در بازار ارز افزايش تقاضا و کاهش عرضه به التهاب بازار دامن مي‌زند.
عضو سابق هيات مديره سازمان بورس علت اصلي توقف راه اندازي صندوق‌هاي ارزي در بورس را افشا کرد.
به نقل از ايلنا، علي سعيدي درباره آخرين تصميمات براي راه اندازي صندوق ارزي در بورس و علت طولاني شدن روند راه اندازي آن گفت: سازمان بورس مقررات صندوق ارزي را با همکاري و نظارت معاونت ارزي بانک مرکزي تدوين کرده است. عضو سابق هيات مديره سازمان بورس درباره عدم راه اندازي صندوق ارزي در بورس اظهار داشت: در روند راه‌اندازي صندوق ارزي مشکلات متعددي وجود دارد که ارتباطي با موضوع ارز ندارد. يکي از اين موارد اين است که در ماده ۱۴ برنامه ششم توسعه براي راه اندازي صندوق ارزي در بورس شرطي گذاشته شده مبني بر اين که شرکت‌هايي که بانک در آنها سهم ۵۰ درصدي دارند يا اين که امکان نفوذ در هيات مديره آنها را داشته باشند، براي اينکه بخواهند در صندوق‌ها نقشي داشته باشند بايد از بانک مرکزي مجوز دريافت کنند. وي ادامه داد: متقاضيان راه اندازي صندوق‌هاي   هم شرکت‌هاي تامين سرمايه هستند که بانک‌ها در اين شرکت‌ها حضور دارند. در اين مدت براي راه اندازي صندوق ارزي با چنين مشکلي مواجه شديم و به شرکت‌ها اعلام کرديم که براي راه اندازي آن و حضور در اين صندوق‌ها بايد مجوز بانک مرکزي را دريافت کنند البته سازمان هم با بانک مرکزي در اين باره مکاتبات بسيار زيادي داشته است. تنها راهکار راه اندازي صندوق ارزي اين است که بانک مرکزي به شرکت‌هاي تامين سرمايه که از زيرمجموعه بانک‌ها هستند مجوز ارائه دهد.
مزيت‌هاي راه‌اندازي صندوق ارزي
عضو سابق هيات مديره سازمان بورس با اشاره به مزيت‌هاي راه اندازي صندوق ارزي گفت: زماني که با نوسانات ارز در بازار مواجه هستيم عده‌اي نگران افت ارزش دارايي‌‌ها هستند از اين رو اقدام به خريد فيزيک اسکناس ارز از بازار مي‌کنند، بنابراين با کاهش اسکناس مواجه مي‌شويم در بازار ارز افزايش تقاضا و کاهش عرضه به التهاب بازار دامن مي‌زند. سعيدي افزود: با راه اندازي صندوق ارزي به جاي اينکه افراد فيزيک ارز را خريداري کنند، واحد صندوق ارزي را خريداري مي‌کنند و همان نوسانات ارز را خواهند داشت اما مدير صندوق، پولي را که از افراد به ازاي فروش واحد ارزي گرفته را در بانک سپرده گذاري مي‌کند بنابراين موجودي فيزيکي اسکناس ارز در بازار حفظ مي‌شود و با کمبود ارز مواجه نخواهيم شد. از سوي ديگر به افراد سپرده گذار، ارز و نرخ سود ۷ درصدي ارائه مي‌شود. به طور قطع راه اندازي صندوق ارزي به ثبات بازار ارز مي‌تواند کمک کند. وي با اشاره به ميزان حداقل سرمايه براي ورود شرکت‌ها به تاسيس صندوق ارزي گفت: براي شرکت‌هاي سبدگردان اگر دارايي صندوق بيشتر از ۵۰۰ ميليارد تومان باشد ميزان سرمايه گذاري آن شرکت بايد حداقل ۱۰ ميليارد تومان و در غير اين صورت ساير شرکت‌هاي سبدگردان با سرمايه ۲ ميليارد تومان مي‌توانند اقدام به تاسيس صندوق ارزي کنند.


معامله‌گران بورس تهران شاهد پيشي‌گرفتن حقيقي‌ها از پالايشي‌ها همزمان با توقف خودرويي‌ها در ايستگاه فروشندگان سهام بودند که پايان اصلاح قيمتي سهام در گروه فلزات اساسي باعث شد تا اين گروه نيز در کانون توجه خريداران سهام قرار گيرد. به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز سه شنبه 24 بهمن ماه 96 با افزايش 178 واحدي روي رقم 98 هزار و 103 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 25 واحدي عدد 17 هزار و 605 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 126 واحدي به رقم 105 هزار و 337 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 198 واحدي به رقم 69 هزار و 680 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 7 واحدي عدد 208 هزار و 938 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 15 واحدي روي رقم يک هزار و 107 واحد ايستاد. بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت اصفهان با 91 واحد ،پالايش نفت بندر عباس با 87 واحد و فولاد مبارکه با 60 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌فجر با 28 واحد، گروه سايپا با 26واحد و گروه سرمايه‌گذاري توسعه ملي با 21 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي با احتساب معاملات قطعي بلوکي و عمده به بيش از 645 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 3 ميليارد و 440 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 76 هزار و 449 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي ايران‌خودرو ديزل، صنايع مس شهيد باهنر،‌ ليزينگ صنعت و معدن، پتروشيمي‌فجر، شير پاستوريزه پگاه گلستان، بيمه ميهن، واحدهاي صندوق سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان نسيم، مديريت صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر، از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي سراميک‌هاي صنعتي اردکان،‌قند مرودشت،‌صنعت روي زنگان، فولاد مبارکه اصفهان و قراردادهاي اختيار خريد و فروش بر روي سهام آن، حق تقدم استفاده نشده بانک حکمت ايرانيان، بازگشايي شدند. ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات دورن‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 254 ميليون سهم تاپيکو به ارزش کمتر از 40 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين 33.5 ميليون سهم نورد آلومينيوم به ارزش بيش از 5.5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده اين سهم مواجه بود. در ليزينگ رايان‌سايپا نيز 30 ميليون سهم به ارزش بيش از 3.5 ميليارد تومان از سوي سهامداران عمده با معاملات انتقالي روبه‌رو شد. همچنين 11 ميليون سهم پتروشيمي‌شيراز به ارزش کمتر از 3 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده تجميع شد. در پالايش نفت اصفهان نيز 10 ميليون سهم به ارزش 4.5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده همراه بود و در فولاد خوزستان نيز 4 ميليون سهم به ارزش بيش از 2.5 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين کمتر از 4.5 ميليون سهم پتروشيمي‌مارون به ارزش بيش از 15.5 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده تجميع شد. همين وضعيت در افست تکرار شد. به طوري که بيش از 1.5 ميليون سهم اين شرکت به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان با معاملات درون‌گروهي روبه‌رو شد. در پتروشيمي‌زاگرس نيز يک ميليون سهم به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده همراه بود. ديروز همچنين در بازار معاملاتي بلوکي بورس تهران 51 درصد از سهام کنترلي شرکت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن به قيمت پايه هر سهم 190 تومان از سوي بانک صنعت و معدن به يک شرکت حقوقي واگذار شد.