آمادگي فرودگاه امام(ره) براي بارش برف
علي رستمي‌معاون امور فرودگاهي و عضو هيئت مديره شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) از آمادگي کليه واحدها براي خدمت رساني در زمان بارش برف خبر داد و گفت: بر اساس پيش بيني‌هاي هواشناسي در روزهاي آينده موج جديدي از بارش‌ها مناطقي از کشور را دربر خواهد گرفت و از همين رو تمهيدات لازم براي خدمت رساني به مسافران در زمان بارش برف در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) انديشيده شده است. کليه واحد‌هاي برف روبي فرودگاه با تمام تجهيزات و ماشين آلات در حال آماده‌باش هستند تا به محض آغاز بارش برف، عمليات پاکسازي سطوح پروازي و معابر دسترسي به فرودگاه را آغاز کنند.شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات فرودگاهي نيز براي انجام عمليات زمستاني و يخ زدايي هواپيماها در آماده باش کامل هستند.

اولويت راهداري؛ آشکارسازي نقاط پرحادثه
 داود کشاورزيان رئيس سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي گفت: با توجه به پيش‌بيني آغاز سفرهاي نوروزي از ۲۴ اسفند و تعطيلات منتهي به پايان سال پيشنهاد مي‌شود آغاز طرح نوروزي از ۲۳ اسفند تعيين و با توجه به تركيب تعطيلات در سال جديد پايان طرح نيز ۱۷ فروردين باشد. آشكارسازي مقاطع پرحادثه در راه‌هاي كشور در دستور كار سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و ادارات استاني است. بهسازي‌هاي موضعي، عمليات ايمن‌سازي و خط‌كشي راه‌ها پس از بارش‌هاي زمستاني در حد مقدورات جهت آماده سازي محورهاي برون‌شهري با اولويت راههاي شرياني براي سفرهاي هوطنان در نوروز با مساعد شدن شرايط آب و هوايي به عنوان برنامه‌هاي مهم و اصلي ادارات كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي سراسر كشور قرار دارد.

آزادسازي بيش از ۱۰۰۰ ميليارد از زمين‌هاي دولتي  
علي عباس نژاد فرمانده يگان حفاظت سازمان ملي زمين و مسکن، درخصوص اقدامات يگان حفاظت سازمان ملي زمين و مسکن گفت: در دي‌ماه سال جاري، ۲فقره حکم قطعي و ۳ فقره رفع تعرض در سراسر کشور انجام گرفت و زمين‌هاي دولتي به ارزش بالغ بر يک‌هزار و ۱۸ ميلياردتومان آزادسازي شد. در جنوب استان کرمان دو فقره تعرض به اراضي دولتي در متراژهاي ۱۵هزار و ۵۰ هزار مترمربع انجام شد که طي اقدامات يگان حفاظت از ادامه تصرف جلوگيري بعمل آمد و اراضي به حالت اوليه برگشت.ارزش ريالي اراضي متصرفي به مساحت ۱۵هزار مترمربع ۵ ميلياردتومان و اراضي ۵ هزار متري نيز يک ميلياردريال تخمين زده شد که در مجموع از تعرض به ۲۰ هزار مترمربع به ارزش ۶ ميلياردتومان در جنوب کرمان ممانعت شد.


استيضاح وزير راه و شهرسازي با بيش از ۳۰ امضا کليد خورد
نماينده مردم تربت جام و تايباد در مجلس، از کليد خوردن استيضاح وزير راه و شهرسازي در نشست صبح ديروز در صحن علني مجلس با بيش از ۳۰ امضاء خبر داد.
به گزارش تجارت، جليل رحيمي‌جهان آبادي در گفت وگو با خانه ملت، از کليد خوردن استيضاح وزير راه و شهرسازي در نشست ديروز صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌خبر داد و گفت: عملکرد وزير راه و شهرسازي و زيرمجموعه‌هاي اين وزارتخانه در حوزه‌هاي مختلف مورد انتقاد نمايندگان است که برخي از اين مشکلات مربوط به مسائل ملي است همانند مشکلات عديده‌اي که در حوزه حمل و نقل کشور وجود دارد و بخشي از اين مشکلات و انتقادها مربوط به مسائلي است که در استان‌ها و مناطق وجود دارد.
نماينده مردم تربت جام و تايباد در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه در حوزه انتخابيه بنده ضعيف‌ترين حوزه عملکردي دولت حوزه راهسازي است، افزود: در بخش‌هاي مختلفي از حوزه انتخابيه بنده جاده‌هاي اصلي دسترسي مردم روستا به شهر هنوز خاکي است و ظرف 20 ماهي که بنده نماينده اين حوزه انتخابيه هستم وزارت راه و شهرسازي نه تنها عملکرد قابل قبولي نداشته بلکه در بسياري از موارد پروژه‌ها به صورت نيمه کاره رها شده است. در بخش محروم صالح آباد از حوزه انتخابيه بنده نزديک به 200 کيلومتر جاده اصلي خاکي وجود دارد و اگر برف يا باراني ببارد راه ارتباطي روستا به شهر قطع مي‌شود و امکان دسترسي آنها به خدمات بهداشتي يا خدمات شهري از بين مي‌رود.
وي با بيان اينکه در بسياري از مناطق مرزي جاده‌هايي مرزي، خاکي و صعب‌العبور است، يادآور شد: اين سبب شده روستاهايي که جاده‌هاي ارتباطي آنها خاکي است تمايل به کوچ روستاها و تخليه روستاهاي مرزي داشته باشند که اين امر به امنيت مناطق ارضي آسيب مي‌رساند. بسياري از جاده‌ها همانند جاده دوبانده‌اي که تربت جام به تايباد دارد و يا تربت جام به مشهد و جاده ارتباطي باهرز به تايباد کار چنداني نشده و مردم نارضايتي شديدي از عملکرد حوزه راهسازي دارند.
عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشور مجلس با بيان اينکه اعتباراتي که تقسيم شده و يا اختصاص مي‌يابد به صورت ناعادلانه توزيع مي‌شود، تصريح کرد: به هيچ عنوان اولويت مناطق محروم و مرزي در دستور کار وزارت راه و شهرسازي نيست لذا اين موارد سبب شده که حدود 30 نفر از نمايندگان استيضاح وزير راه و شهرسازي را امضا کنند که احتمالاً افزايش مي‌يابد که به زودي تقديم هيئت رئيسه مي‌شود و تا پايان از اين استيضاح حمايت مي‌کنيم.

عدم کارايي تسهيلات مسکن با قيد  سپرده گذاري ۱۰ ساله 
عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه ارايه تسهيلات مسکن با قيد سپرده‌گذاري ۱۰ ساله براي سيستم بانکي و جمع آوري نقدينگي مفيد است، گفت: نرخ سود وام‌ها تاکنون به صورت اسمي‌کاهش يافته است.
به گزارش تجارت، شادمهر کاظم زاده در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به تسهيلات دهي جديد بانک‌هاي عامل در حوزه مسکن، گفت: تسهيلات با سپرده‌گذاري طولاني مدت و نرخ سود بالا به خانه دار شدن مردم منجر نمي‌شود. سپرده‌گذاري بيش از يک سال به اتلاف وقت و کاهش ارزش پول مردم مي‌انجامد، دولت بايد بداند راهکار خانه دار کردن مردم ارايه تسهيلات ارزان است.
نماينده مردم ايلام، دهلران و دره شهر در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به ايده سپرده‌گذاري 10 ساله براي اخذ وام مسکن که از سوي يکي از بانک‌ها مطرح شده است، تصريح کرد: اين ايده به هيچ وجه عملياتي نيست، زيرا امکان محاسبه نرخ تورم و قدرت خريد مردم در اين بازه زماني وجود ندارد. دولت با ارايه چنين طرح‌هايي راه به جايي نخواهد برد،.خانه دار کردن مردم بايد با سياستي همراه باشد تا اقشار آسيب پذير جامعه به راحتي بتوانند در مسير خريد خانه گام بردارند. سپرده گذاري براي اخذ وام مسکن شايد براي سيستم بانکداري کشور و جمع آوري نقدينگي مناسب باشد، اين شيوه در صورتي که مدت زمان سپرده گذاري کم و با نرخ سود بسيار نازل باشد تاثير گذاري بر بازار خواهد داشت. بانک‌ها در ارايه تسهيلات مسکن تنها نبايد به جمع آوري نقدينگي و کاهش تورم بينديشند، ارايه تسهيلات ارزان به اقشار متوسط و ضعيف جامعه براي خريد خانه يکي از وظايف دولت است. با ورود چند بانک در حوزه تسهيلات دهي در بخش مسکن بهبود شرايط پرداخت وام مورد انتظار است. عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه خروج بازار مسکن از وضعيت فعلي نيازمند تامين سرمايه کافي است، گفت: دولت براي کمک به بخش مسکن منابع مورد نياز در اين حوزه براي تسهيلات دهي را بايد تامين کند. موضوع ديگري که جاي نگراني دارد نرخ سود تسهيلات مسکن است که به صورت اسمي‌لحاظ شده و با محاسبه کارمزد به نرخي بيش از حد تصور مي‌رسد.

بازار مسکن با حباب شديد قيمتي مواجه است
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر ضرورت خروج مسکن از حيطه کالاهاي سرمايه‌اي، گفت: ارزش افزوده ۳ برابري مسکن در سايه سرمايه‌اي بودن آن رخ داده است. به گزارش تجارت، مجيد کيان پور در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با تاکيد بر اينکه نبايد همه سرمايه دولت به سمت بازار مسکن هدايت شود، گفت: متاسفانه در حال حاضر سياست‌هاي اعمالي در حوزه اقتصاد کشور به تبديل مسکن به کالايي سرمايه‌اي بدل شده است. نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه هدايت منابع به سمت صنعت و اشتغال مي‌تواند از تاثيرگذاري بالاي مسکن به عنوان کالايي سرمايه‌اي در وضعيت کلي اقتصاد بکاهد، افزود: تا زماني که مسکن به کالاي مصرفي بدل نشده بهبودي در اين بازار حاصل نخواهد شد. نماينده مردم درود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه ارزش افزوده مسکن از سال 86 تا سال 91 منفي بوده است، تصريح کرد: از سال 91 تاکنون با توجه به نوسانات نرخ ارز و رشد 3 برابري نرخ آن بازار مسکن نيز تغييرات قيمتي بسياري را شاهد بوده است. کيان پور با بيان اينکه جهش 3 برابري قيمت مسکن در سال‌هاي اخير بي‌سابقه بوده است، گفت: براي بهبود اين وضعيت بايد سياست گذاري کلاني بر مبناي سياست‌هاي بالادستي از جمله برنامه‌هاي 5 ساله کشور و اقتصاد مقاومتي انجام شود. وي با بيان اينکه در حال حاضر بازار مسکن با حباب شديد قيمتي مواجه است، افزود: ارزش افزوده بالايي که در بخش مسکن ايجاد شده اين بخش را به خواب 6 تا 7 ساله فرو برده است. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه نمي‌توان تاثيرپذيري بازار مسکن از بازارهاي موازي را انکار کرد، گفت: براي اينکه سهم تاثيرپذيري از نوسانات بازار موازي همچون ارز را بر مسکن کاهش دهيم بايد اين بازارها را به ثبات قيمتي تشويق کنيم. بهترين اقدام در حوزه مسکن هدايت انگيزه‌ها و سرمايه‌ها به سمت صنعت و ايجاد بسترهايي لازم در اين حوزه است.


انتقاد شدیدآخوندي از نحوه واگذاری ها؛
گروه راه و مسکن: صبح ديروز سه شنبه ( 24 بهمن‌ماه 96) بيست و پنجمين همايش ارگان‌هاي دريايي برگزار شد که در اين همايش عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع فعالان اقتصادي حوزه بنادر و دريانوردي و همچنين با گراميداشت ياد و خاطره شهداي کشتي سانچي، سخنان خود را بر توجه جدي به بخش خصوصي در صنعت دريانوردي آغاز کرد.
آخوندي با بيان اينکه بخش خصوصي ترجيع بند تمام سخنراني‌ها شده است، اما به يک موضوع بي‌مفهوم تبديل شده است، گفت: خارجي‌ها مي‌گويند، ايراني‌ها هنر بالايي در قلب معاني دارند و به گونه‌اي معنا را تغيير مي‌دهند که هيچ کس متوجه نمي‌شود اين داستان چه بود و چه شد. از ديگر هنرمندي‌هاي ايراني‌ها اين است که هيچکدام در جاي خود نمي‌ايستند.
 جابه‌جايي ده‌ها ميليارد دلار انباشت صنعتي تحت‌عنوان خصوصي‌سازي 
وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: آيا ما مي‌توانيم از معناپريشي در اقتصاد ايران فاصله بگيريم؟ اصلاً خصوصي‌سازي به چه معناست؟ يک سوال ظاهراً آشکار و روشن است، اما براين عقيده هستم که بسيار پيچيده است و ابعاد آن در ايران به خوبي توضيح داده نشده است و دچار پريشاني معنايي درخصوص خصوصي سازي هستيم.از ابتدا که خصوصي سازي مطرح شد تا اواخر سال ۸۶ حدود يک ميليارد دلار از اموال دولتي واگذار شده بود، اما تنها در دو سال دولت دهم، ۹۹ ميليارد دلار انباشت صنعتي ايران واگذار شد. آيا آنچه انجام شد، خصوصي سازي بود؟ مشخص است که واگذاري‌ها کاملاً غيررقابتي و تحت عنوان پرداخت ديون دولت انجام شد. در اين حالت بخش زيادي از اموال دولت متعلق به دستگاه‌هاي پاسخگو به مجلس خارج شده و به شبه دولتي‌هاي غيرپاسخگو به هر نهادي واگذار شد.در اين فرآيندها نه قيمت گذاري در بازار صورت گرفت و نه فرآيند رقابتي شکل گرفت و نه هيچ يک از مفاهيم رقابتي در ايران مستقر شد. ده‌ها ميليارد دلار از انباشت صنعتي ايران تحت عنوان خصوصي سازي جابجا شد.
وي تصريح کرد: من يکي از مدافعان سرسخت خصوصي سازي هستم، اما آيا مي‌شود از اين پريشاني معنا دفاع کرد؟ آنچه در ايران رخ داد، پريشاني معناي مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگري شود.اين اتفاق در بستري رخ داد که آن بستر را مجموعه عوامل تشکيل مي‌دادند. آن زمان که ۹۹ ميليارد دلار واگذار شد هيچ کس مقاومت نکرد، اما الان همه مخالفت مي‌کنند.
 پشت پرده‌ واگذاري‌ سهام مخابرات در دولت دهم
آخوندي افزود: زماني که مخابرات واگذار شد من عضو شوراي رقابت بودم. فکر مي‌کنم اين از مواردي است که بايد مورد بحث کلي و جدي قرار گيرد. اگر شما نحوه اين واگذاري را بررسي کنيد مي‌بينيد چگونه در اين واگذاري، برخي افراد تحت عنوان عدم اهليت در شب آخر خط خوردند و چگونه بعد از دريافت پيشنهادات جديد که با پيشنهادات اصلي مشترک المنافع بود، به طرفه العيني يک دستگاه برنده مزايده شد. عليرغم آنکه آن زمان من ده‌ها بار به شوراي رقابت شکايت کردم ولي حتي يک جلسه هم در شوراي رقابت تشکيل نشد. به محض اينکه در يکي از جلسات شوراي رقابت نتوانستم حاضر شوم، در همان جلسه رأي گيري شد و اکثريت اعلام کردند که واگذاري مخابرات صحيح بوده است و همه مي‌دانند آن واگذاري اشتباه بود. آيا واقعاً اين واگذاري به بخش خصوصي صورت گرفت؟ خير؛ اينگونه نبود.
وي يادآور شد: قبل از خصوصي سازي نياز داريم امور بر مبناي بازرگاني اداره شود. بدون بازرگاني کردن مطلب، هيچ اتفاقي رخ نمي‌دهد. اگر قرار باشد من تحت عنوان خصوصي سازي هزينه‌ام را به عهده دولت بيندازم، دخل و خرج خودم نباشم ديگر نامش خصوصي سازي نيست.
داغ و درفش دولت در قيمت گذاري
آخوندي تصريح کرد: ما در کشوري که هنوز داغ و درفش براي قيمت گذاري داريم آيا صحبت از خصوصي‌سازي جاي تأمل ندارد؟ مگر خصوصي سازي بدون رقابت ممکن است. آيا وقتي خواستيم وارد بخش خصوصي شويم، فرآيندهاي خصوصي سازي را رعايت کرده‌ايم؟ اين اتفاقات يعني توضيح رانت.
وزير راه و شهرسازي گفت: اگر دوستان ما از بحث خصوصي سازي در دريا صحبت مي‌کنند من آمادگي آن را دارم، اما بايد تجاري سازي و رقابتي سازي فعاليت‌ها هم انجام شود که در نتيجه رعايت آن‌ها، خصوصي سازي خود به خود شکل مي‌گيرد.
به گفته وي فعالان حوزه دريايي، سنگاپور را به عنوان بهشت فعاليت‌هاي خصوصي مي‌دانند اما آيا مگر شرکت PSA که يک شرک کشتي‌راني است صد درصد دولتي نيست؟ آنچه سنگاپور را به عنوان محيطي که مي‌تواند بخش خصوصي در آن فعاليت کند، مطرح مي‌کند رعايت اصل رقابت است. ما اين دو موضوع را دور زده‌ايم آن وقت مي‌گوييم خصوصي سازي يعني اموال دولت را بفروشيم.
آماده‌ام براي رفع تبعيض‌ها همکاري کنم
آخوندي تأکيد کرد: آيا سازمان بنادر و دريانوردي که قرار است درموضع رگولاتوري، وضع مقررات و اعمال حاکميت قرار گيرد، درفعاليت‌هاي تجاري نيز به صورت مستقيم دخالت ندارد؟ من کاملا آماده‌ام شفاف با شما همکاري کنم که هرگونه اقدام تبعيض آميز که در حال انجام است را رفع کنم. تمام مشکلات ما از اينجا نشات مي‌گيرد.
 در چهارراه جهان نمي‌توان بگير و ببند داشت 
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ما ايراني‌ها همواره مي‌گوييم ايران چهارراه جهان است، گفت: اما آيا در چهارراه جهان مي‌شود بگير و ببند کرد! آيا مي‌توان انواع سيستم‌هاي تبعيض آميز را اجرا کرد و به کشتي‌ها گفت تو مي‌تواني و تو نمي‌تواني رد شوي؟ در حالي که آن کسي که در چهارراه جهان قراردارد بايد هموارترين حرکت را در چهارراه جهان اعمال کند. ما گاهي بحث چهارراه جهان را مطرح مي‌کنيم آن وقت مي‌گوييم دانه دانه بياييد دندان‌هاي شما را بشماريم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: ما در يک ماه گذشته دو دستورالعمل در حوزه نظام مهندسي صادر کرديم اما ببينيدچه اتفاقي افتاد. اين دو دستورالعمل يکي اين بود که مالک مي‌تواند مهندس پروژه خود را انتخاب کند و ديگر اينکه کسي حق ندارد ۵ درصد از درآمد مهندسان را کسر کند ولي اعلام کردند ما چون مهندس هستيم حق داريم به مالک بگوييم از چه مهندسي استفاده کند و حق داريم از آن مهندس ۵ درصد کسر کنيم. جالب است که اين حرف‌ها را تحت عنوان حمايت از بخش خصوصي مطرح مي‌کردند. وقتي مي‌گويي من مهندس را تعيين مي‌کنم رقابت را بر هم مي‌زني. اگر از بحث رقابت و تجارت دفاع نکنيم نتيجه اين مي‌شود که محيط فعاليت و کسب و کار براي همه تنگ مي‌شود.
سانحه سانچي منجر به اصلاح يا تدوين قوانين جديد دريانوردي مي‌شود
همچنين در بيست و پنجمين همايش هماهنگي ارگان‌هاي دريايي محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با تاکيد بر اينکه بايد از سانحه نفتکش سانچي درس‌هايي در خصوص رعايت ايمني دريايي بياموزيم، گفت: به زودي پاسخ شفافي به جامعه مخاطب داده خواهد شد که عوامل اين اتفاق چه بوده است. سازمان بين المللي دريانوردي نيز به خروجي بررسي سانحه توجه خواهد کرد و آن را به‌عنوان نتيجه‌اي براي اصلاح يا تدوين قوانين جديد به کار خواهد برد.
وي با بيان اينکه در سانحه سانچي يک شرکت بزرگ کشتيراني از کشورمان دچار خسران شد، افزود: بايد از شرکت‌هاي حاضر در فعاليت دريانوردي و کشتيراني حمايت شود. هيچ صنعتي در دنيا مانند صنعت دريانوردي دچار فراز و فرود نمي‌شود. تغييرات ناگهاني کرايه حمل ممکن است شرکتي را به ورشکستگي بکشاند.
 سهم ما از مجموع کشتي‌هاي اقيانوس پيماي دنيا ۱.۱ درصد است 
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: آنکتاد مي‌گويد ۳۸۸ ميليارد دلار کرايه حملي است که شرکت‌هاي کشتيراني به دست مي‌آورند و اين رقم معادل ۵ درصد تجارت جهاني است. ما در ايران ۲۲۹ فروند کشتي اقيانوس پيما داريم که سهم ما از مجموع کشتي‌هاي اقيانوس پيماي دنيا ۱.۱ درصد است و رتبه بيستم دنيا را در برمي‌گيرد که جايگاه خوبي است، اما در زمينه حمل و نقل کانتينري ما در چنين جايگاهي قرار نداريم.
وي با بيان اينکه سالانه در دنيا ۱۴۵ ميليون TEU کانتينر جابه‌جا مي‌شود، گفت: اين درحالي است که حداکثر فعاليت کانتينري ما سه ميليون TEU بوده است که بخش عمده‌اي از آن توسط لاينرهاي خارجي تخليه و بارگيري شده است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي از ديگر موارد مورد توجه را بحث تقويت و آموزش دريانوردان عنوان و اظهار کرد: يک ميليون و ۷۰۰ هزار دريانورد در دنيا فعال هستند و پيش بيني شده تا سال‌هاي آينده ۱۶ هزار و ۵۰۰ دريانورد کمبود وجود داشته باشد که يک فرصت براي ايران شمرده مي‌شود. ما صرفا نبايد به کشتي‌هاي داخلي يا تحت پرچم دريانورد اعزام کنيم، بلکه بايد ناوگان جهاني را نيز متقاعد کنيم تا از دريانوردان ايراني استفاده کنند.
 رتبه ما از نظر کيفيت بنادر هفتاد و يکم است
راستاد با بيان اينکه در دنيا حرکت اقتصاد دريايي به اين سمت رفته که کشتي‌ها بايد حداقل حامل ۲۰ هزار TEU کانتينر باشند و عمق بنادر نيز حداقل ۱۷ متر باشد تا اين گونه کشتي‌ها بتوانند پهلوگيري کنند يادآور شد: به همين دليل برخي بنادري که از نظر موقعيت جغرافيايي وضعيت خوبي نداشتند توانستند با افزايش عمق اسکله و حوضچه پهلوگيري کشتي‌ها به جايگاه خوبي دست يابند. مجمع جهاني اقتصاد در ارزيابي سالانه خود رتبه ايران در زمينه شاخص رقابت پذيري بنادر را هفدهم دنيا اعلام کرد که از اين نظر دو کشور ديگر منطقه هفدهم و بيست و پنجم شده‌اند، اما رتبه ايران در شاخص حمل و نقل دريايي پنجاه و هفتم و رتبه ما از نظر کيفيت بنادر هفتاد و يکم اعلام شده است، اين در حالي است که همان دو کشور منطقه از اين نظر در رتبه‌هاي سيزدهم و بيست و چهارم قرار گرفته‌اند.
راستاد با بيان اينکه در سطح جهاني گلوبال اپراتورها با لاينرها ادغام شده‌اند، افزود: براي آنکه رقابت‌پذيري خود را ارتقا دهيم، اين موضوع مورد حمايت سازمان بنادر و دريانوردي است و قرار است در بندر شهيد رجايي، شرکت لاينر همان شرکت اپراتور بندر نيز باشد.
 گردشگري دريايي
وي از ديگر اقدامات سازمان بنادر را استفاده بهينه از پس کرانه‌ها دانست و گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضي پس کرانه در بندر شهيد رجايي داريم که در اين اراضي به دنبال انبارداري نيستيم، بلکه به دنبال ايجاد مراکز توليدي و ارزش افزوده و همچنين خوشه‌هاي صنايع بندري و ارتقاي کمي‌و کيفي تاسيسات در اين پس کرانه‌ها هستيم.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي از ديگر اقدامات اين سازمان را توجه به ارتقاي کيفيت «شهر-بندر» و محيط بيروني بنادر و نيز افزايش سهم حمل و نقل ريلي در بنادر دانست و گفت: همچنين ۱۲ بندر را در شمال و جنوب کشور به گردشگري دريايي اختصاص داده‌ايم، ضمن اينکه قرار است از سازندگان داخلي ناوگان گردشگري دريايي و همچنين سازندگان کشتي‌هاي امداد و نجات دريايي حمايت کنيم.


معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي گفت‌: سال آينده بازار آرامي‌براي بخش مسکن پيش‌بيني مي‌کنيم و رشد قيمت‌ متناسب با نرخ تورم خواهد بود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا،حامد مظاهريان در اجلاس سراسري انبوه سازان ايران، اظهار کرد: اصلاح قانون پيش فروش آپارتمان که به دليل وضعيت نامطلوب کنوني اين قانون پيش فروش ساختمان متوقف شده است، توسط دولت، مجلس شوراي اسلامي‌ و انبوه سازان در حال‌ پيگيري است. سهم مسکن از تشکيل سرمايه ثابت ۳۰ درصد، از اشتغال مستقيم ۱۲ درصد، سهم مسکن در سبد هزينه خانوار ۳۰ درصد و سهم مسکن در توليد ناخالص داخلي هفت درصد است.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در ادامه‌ با اشاره به آمار سال ۱۳۹۵ در خصوص موجودي مسکن، گفت‌: آمارها که تصوير روشني از حوزه مسکن به ما مي‌دهد، مي‌گويد که ۲۴ ميليون خانوار با بعد ۳.۳ داريم و تعداد مسکن ۲۷ ميليون است. در اين بين ۲.۶ ميليون خانه خالي و دو ميليون خانه دوم داريم. تصوير اوليه اين است که تعداد مسکن موجود از تعداد خانوار بيشتر است، اما اين ظاهر قضيه است، چرا که ۲.۶ ميليون خانه خالي وجود دارد که براي متقاضيان واقعي ساخته نشده است. اين خانه‌ها که بخش عمده آن لوکس هستند، به فروش نرسيده اند. سال گذشته و سال قبل از آن هم به فروش نرسيده اند.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در ادامه‌ اظهار کرد: بنابراين آمار واقعي نشان مي‌دهد که به ازاي هر ۱۰۰ خانه ۱۰۴ خانوار داريم. در زمان وقوع انقلاب اسلامي‌به ازاي هر ۱۰۰ خانه ۱۲۶ خانوار وجود داشت پس موجودي مسکن افزايش يافته است، اما بايد براي اين چهار درصد هم فکري شود تا به وضعيت سر به سر دست پيدا کنيم.
وي با اشاره به برنامه‌ريزي افق ۱۴۰۵، گفت‌: در سال ۱۴۰۵ ما از ۲۴ ميليون خانوار به ۲۹ ميليون خانوار خواهيم رسيد و جمعيت شهر نشين از ۷۴ درصد فعلي به ۷۹ درصد افزايش پيدا مي‌کند، يعني شهرها در آينده مشکل کشور خواهند بود.
مظاهريان در خصوص نحوه تامين مسکن ۲۹ ميليون خانوار تا سال ۱۴۰۵، خاطر نشان کرد: ما بايد پنج ميليون خانه جديد توليد کنيم. حدود ۱.۳ ميليون خانه هم از طريق فروش خانه‌هاي خالي تامين مي‌شود. حدود ۳.۸ ميليون نياز به نوسازي داريم، پس بايد در يک افق ۱۰ ساله ۹ ميليون مسکن تامين شود. دو دهک بالا مي‌توانند مسکن خود را تامين کنند. دهک‌هاي مياني احتياج به کمک دولت دارند، اما دهک‌هاي پايين کساني هستند که دولت در قبال تامين مسکن آنها مسئول است و بايد آن را بر عهده بگيرد.
مظاهريان درباره طرح دولت براي دهک‌هاي مياني، گفت‌: تشکيل صندوق پس انداز مسکن يکم با همه مقياس‌ها طرح موفقي بوده است، تاکنون بيش از ۳۶۰ هزار نفر در اين صندوق سپرده گذاري کرده‌اند و شش هزار ميليارد تومان در اين صندوق ذخيره شده است.
وي هدف برنامه ششم توسعه را نوسازي ۵۰ درصد بافت‌هاي ناکارآمد دانست و خاطر نشان کرد: ۱۲۳ هزار ميليارد تومان گردش اقتصادي نوسازي بافت‌هاي ناکارآمد خواهد بود. ابزارهاي تحققي اين طرح بر عهده سه بخش است که دولت ۳۱ درصد، بخش خصوصي ۳۹ و شهرداري‌ها ۳۰ درصد را بر عهده مي‌گيرند.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در ادامه با طرح اين سوال که چگونه ظرف پنج سال نوسازي ۵۰ درصد از بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد محقق مي‌شود، بيان‌ کرد: براي اين هدف الزاماتي وجود دارد که از جمله آنها رسيدگي به قانون ساماندهي، حمايت از توسعه گران و اختصاص ۴۱۵۰ ميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي و منابع توليد اشتغال قانون بودجه ۱۳۹۷ است.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به رکود چهار ساله بازار مسکن، گفت‌: تمام تلاش دولت بر اين بود که رونق بازار مسکن واقعي باشد. بعد خانوار به ۳.۳ کاهش يافته است. بنابراين نياز به مسکن حداقلي با متراژ حدود ۷۰ متر وجود دارد که متناسب با توان خانوارهاي ايراني باشد.
مظاهريان درخصوص وضعيت ۱۰ ماهه بازار مسکن، اظهار کرد: در طي ۱۰ ماه گذشته در شهر تهران تعداد موبايه نامه‌ها ۱۲.۵ و قيمت ۸.۲ درصد افزايش يافته است. حجم ريالي بازار مسکن نيز ۳۰ درصد رشد داشته است و تعداد پروانه‌هاي ساختماني ۵.۴ درصد افزايش پيدا کرده است و اين نشان مي‌دهد که بازار مسکن به آرامي‌در حال‌ حرکت است و خوشحال هستيم که آرام است، چرا که دچار تلاطم نمي‌شود.
وي درباره پيش‌بيني از بازار مسکن در سال آينده، گفت‌: افزايش قيمت مسکن حدود نرخ تورم خواهد بود. اگر کمتر باشد سازندگان وارد نمي‌شوند و اگر بيشتر باشد با توان خريد فاصله مي‌گيرد. بنابراين آينده روشن با تلاطم کمتر و آمادگي براي سرمايه‌گذاري در بخش مسکن را پيش‌بيني مي‌کنيم.

معاون سازمان راهداري به مردم توصيه کرد: از حرکت در لاين‌هاي اضطراري و شانه‌ راه‌ها که براي تردد خودروهاي امدادي است، خودداري کنند و زنجير چرخ و يخ‌شکن همراه داشته باشند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، عبدالهاشم حسن نيا با توجه به هشدار سازمان هواشناسي به افرادي که قصد سفر در جاده‌ها طي روزهاي برفي را دارند، توصيه کرد؛ مردم ضمن پرهيز از سفرهاي غيرضروري، در لاين‌هاي اضطراري و شانه‌ راه‌ها که براي تردد خودروهاي امدادي، راهداري و پليس در نظر گرفته شده حرکت نکنند و در صورت ضرورت سفر زنجير چرخ و يخ‌شکن همراه داشته باشند. وي با اشاره به آماده باش نيروهاي راهداري استان‌هاي سراسر کشور گفت: تاکيد ويژه‌اي بر آماده‌باش و تجهيز نيروهاي راهداري در استان‌هاي تهران،‌ البرز،‌ قم، ‌قزوين و مازندران اعمال شد که در نتيجه آن مجموعا ۵۰ دستگاه ماشين‌الات راهداري براي تجهيز راهداري اين استان‌ها کرايه شد. همچنين مجوز استفاده از پتانسيل بخش خصوصي و پيمانکاران درصورت نياز به ويژه در محور تهران-کرج و کرج-قزوين صادر شد. معاون راهداري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي به مسافراني که قصد سفر طي روزهاي آتي را دارند، همراه داشتن زنجير چرخ و يخ‌شکن را ‌توصيه کرد و گفت: هنگام بارش شديد برف و کولاک پيشين در تاريخ ۷ و ۸ بهمن ماه بيش از ۹۵ درصد خودروهاي عبوري از جاده‌ها فاقد اين دو ملزومات بودند و همين مسئله باعث انسداد سطح اشباع شده راه‌ها، توقف ترددها و کندي در امدادرساني شد. حسن نيا در ادامه تاکيد کرد: مردم ضمن پرهيز از سفرهاي غير ضروري، در لاين‌هاي اضطراري و شانه‌ راه‌ها که براي تردد خودروهاي امدادي، راهداري و پليس در نظر گرفته شده عبور نکنند. وي خاطرنشان کرد: حدود ۹هزار دستگاه ماشين‌آلات و ۱۵ هزار نيروي راهداري در سراسر کشور در حالت آماده باش قرار دارند که تراکم اين نيروها در محورهاي واقع در استان‌هاي سردسير پررنگ‌تر است. گفتني است؛ سازمان هواشناسي با صدور اخطاريه‌اي هشدار دارد که روز چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) نواحي کوهستاني بويژه در محورهاي تهران به چالوس و جاده هراز لغزندگي جاده و کاهش ديد به علت مه آلودگي و کولاک برف پيش بيني مي‌شود، بنابراين اقدامات لازم براي جلوگيري از خسارت‌هاي احتمالي شامل برنامه‌ريزي زمان مناسب براي سفر، تجهيز به زنجير چرخ و وسايل گرمايشي توصيه مي‌شود.