آخرين وضعيت راه‌اندازي سامانه ثبت حقوق 
رئيس سازمان اداري و استخدامي‌از تهيه گزارش نهايي تدوين سامانه ثبت حقوق و مزاياي مديران موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، جمشيد انصاري، رئيس سازمان اداري و استخدامي‌در توئيتي نوشت: امروز (ديروز) گزارش نهايي تدوين سامانه ثبت حقوق و مزاياي مديران موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه از سوي مشاور ارايه شد.
سامانه جامع و کاملي طراحي شده است و اميدواريم نحوه استقرار و اجراي آن سريعا در دولت تصويب گردد و بتوانيم طبق پيش‌بيني قانون، پرداخت‌هاي مديران را از فروردين سال ۹۷ در آن ثبت کنيم.

تمهيدات ويژه گمرک براي تعطيلات نوروزي
مديرکل نظارت بر ترانزيت گمرک از تمهيدات ويژه اين دفتر براي ارائه خدمات بهتر در ايام آخر سال و تعطيلات نوروزي خبر داد و گفت: خط ارتباطي فعال ما با کليه گمرکات کشور در ايام تعطيلات برقرار است.  حسين سالاري طي بخشنامه‌اي به کليه گمرکات کشور از آمادگي خود و معاونانش جهت رسيدگي به مشکلات، ابهامات و ارائه راهنمايي‌هاي لازم به گمرکات در هر لحظه از ايام آخر سال و تعطيلات نوروزي درخصوص محمولات عبور خارجي خبر داد.   تمهيدات نوروزي گمرک به منظور جلوگيري از هرگونه وقفه‌ در انجام تشريفات گمرکي در رويه‌هاي مختلف با برقراري شيفت‌هاي کاري، پاسخگويي برخط و... برنامه‌ريزي شده است.

گراني ۱۱ هزار توماني سکه طرح جديد
در جريان معاملات بازار آزاد ديروز تهران، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان گران شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد ۱۱ هزار تومان گران شد. 
هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم نيز به نرخ يک ميليون و ۵۷۵ هزار تومان، نيم سکه ۷۸۱ هزار تومان، ربع سکه ۴۹۶ هزار تومان و سکه يک گرمي‌۳۳۹ هزار تومان است.
هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۱۳۱۸ دلار و ۸۵ سنت و هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز ۱۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

اختصاص ۵هزار ميليارد تومان يارانه براي واحدهاي توليدي
عضو هيات رييسه مجلس گفت: براي همه واحدهاي توليدي در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهيلاتي به ارزش 5 هزار ميليارد تومان براي پرداخت وام يارانه‌اي در نظر گرفته شده تا مشکل تامين منابع مالي اين واحدها برطرف شود. به گزارش ايلنا، غلامرضا کاتب گفت: در حال حاضر بزرگترين دغدغه مجلس توليد است تا هدف اشتغال‌زايي تحقق يابد.
وي گفت : براي رسيدن به اين هدف، توايد داخلي بايد سه ويژگي عمده داشته باشد؛ ابتدا داراي قدرت رقابت داشته باشد. اين ويژگي نشان دهنده حيات توليد است. مجلس نيز با آگاهي از اين موضوع سعي در افزايش مشوق‌هاي صادراتي دارد تا فرهنگ صادراتي را ارتقا دهد و اولين نکته در اين زمينه حذف قوانين دست وپا گير است ؛ در غير اين صورت افزايش قدرت رقابت اتفاق نخواهد افتاد. وي دومين ويژگي توليد را استفاده از فناوري و دانش نوين دانست و گفت: در جهان کنوني بدون جايگزين کردن يافته‌هاي علمي‌نوين با يافته‌هاي سنتي امکان پيشرفت اقتصادي وجود ندارد. اين نماينده مجلس ادامه داد: سومين ويژگي توليد فرهنگ سازي درون کشور است که در تمامي‌بخش‌هاي اقتصادي بايد نهادينه شود تا زمينه حمايت از توليد داخلي فراهم شود.در اين مورد صدا وسيما با ايجاد شبکه ايران کالا که در راستاي تبليغات رايگان کالاي ايراني است ، گا م اساسي را برداشته است.کاتب در مورد طرح‌هاي حمايتي از توليد در بودجه سال 97 گفت: در تبصره 13 ، براي همه واحدهاي توليدي در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهيلاتي به ارزش 5 هزار ميليارد تومان به عنوان يارانه و تسهيلات ارزان‌قيمت در نظر گرفته شده تا مشکل تامين منابع مالي اين واحدها برطرف شود. 

سرمقاله
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

شعار سال يکي از راهکارهايي است که مقام معظم رهبري در نظر گرفته‌اند تا بيانات ابتداي سال ايشان به عنوان ريل گذاري در طول سال مد نظر مسوولان قرار گيرد. رهبر انقلاب چند سالي است که از مباحث سياسي فاصله گرفته و بر مباحث اقتصادي تاکيد دارند به نوعي که اقتصاد مقاومتي را با توجه به تحريم‌ها وتهديدها پيشنهاد کردند و در ادامه توليد ملي و اشتغال را نيز بر آن افزودند. اما اکنون پس از گذشت يک سال چه اتفاقي افتاده است؟ البته ستاد اقتصاد مقاومتي تشکيل شده و جلسات آن به صورت مستمر برگزار مي‌شود اما تا چه اندازه درعمل موفق بوده‌ايم جاي بحث و بررسي دارد. جالب اينکه نماينده فارس در مجلس خبرگان، شعار سال را بهانه قرار داد و پرسيد که آيا در سال توليد و اشتغال توانستيم توليد را به سطحي برسانيم که اشتغال به معناي دقيق کلمه تحقق يابد؟ آيا جلوي قاچاق را گرفتيم؟ آيا واردات بي‌رويه و غيرضروري که ميلياردها دلار ارز مملکت را بليعيده،‌ کاهش داديم؟ صنعت پوشاک مي‌تواند براي ايجاد اشتغال مورد توجه قرار گيرد. کشورهايي که با بيکاري و افزايش جمعيت مواجهند به اين موضوع توجه جدي دارند. چرا بايد بيش از نيمي‌از نياز مردم به پوشاک، بعضاً به صورت قاچاق و غيرقانوني از خارج تأمين شود؟ البته اين سوالات جديد نيست و در تمام طول سال بارها و بارها از زبان بسياري از صاحب نظران اين انتقادها را شنيده‌ايم اما به راستي تا چه اندازه انتقاد موثر است؟ بارها از زبان بسياري از مسوولان اين سخن را شنيده‌ايم که انتقاد بسيار خوب است وهيچ کس با انتقاد مخالف نيست، اما همواره اين را هم شنيده‌ايم که انتقاد باتوجه به شرايط و امکانات مطرح شود و پيشنهاد را هم چاشني کار کنند. اينکه فقط بنشينيم و ببينيم و بگوييم که هنر نکرده ايم، اگر به عنوان صاحب نظر مطرح هستيم و احساس مسووليت مي‌کنيم، بهتر است به جاي آنکه بازتاب سخنان ديگران باشيم، مطالعه کنيم، شرايط را بسنجيم، کاستي‌ها را در نظر بگيريم و عملکردهاي مسوولان در مطالعه کنيم و در نهايت با ارايه سند ومدرک اثبات کنيم که کم کاري شده و براي حل معضل راهکار ارايه دهيم.


بررسي تجارت از توسعه اوراق بدهي؛
گروه اقتصاد کلان: سياست‌هاي دستوري دولت‌ها حالا نه تنها سقف اقتصاد را از ابرچالش‌ها متراکم کرده بلکه گسترش اقتصاد سياه را در دل معادلات غيرشفاف گسترش داده است.
توسعه بازارهاي اوراق بدهي يکي از تصميماتي بوده که توسط سياست‌گذاران موسوم به نئو کلاسيک‌ها گرفته شده و در دولت دوازدهم براي اجرا در اولويت قرار گرفته است. اين در حالي است که هنوز هيچ معادله شفافي براي جهت دهي و نحوه پرداخت سود سپرده‌هاي آن مشخص نشده است. بر پايه بودجه سال 97، دولت مجاز به انتشار 38 هزار و 500 ميليارد تومان اوراق مشارکت شده است.
حالا چگونه اين حجم سودسپرده‌هاي بانکي پرداخت مي‌شود و بر اساس کدام فعاليت اقتصادي. از همه مهمتر شکاف کنوني سپرده‌ها و تسهيلات چگونه رفع مي‌شود...
بر اساس آمارهاي استخراج شده از مراکز آماري، در پايان آذر ماه سال جاري، از کل حجم نقدينگي 14450 تريليون ريالي کشور 82 درصد آن (11806 تريليون ريال) در بانک‌ها به صورت سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار نگهداري شده است. 
در اين ماه نسبت پول به حجم نقدينگي به 12 درصد کاهش يافت که يکي از کمترين نسبت‌ها در جهان و همچنين تاريخ کشور به شمار مي‌رود. 
در اسفند ماه امسال 2400 تريليون ريال (240 هزار ميليارد تومان) بدهي جديد از محل فروش اوراق گواهي سپرده ريالي نيز ايجاد شد. 
بر اساس پژوهش صورت گرفته از سوي احسان سلطاني، تحليلگر اقتصادي، موضوع مهم پرداخت حداقل 2 هزار تريليون دلار (200 هزار ميليارد تومان) سود سپرده‌هاي بانکي در سال است که مشخص نيست چگونه و به ازاي کدام فعاليت‌هاي بخش حقيقي، اقتصاد ايران توان پرداخت آن را دارد.
شکاف کنوني مابين سپرده‌ها و تسهيلات بخش خصوصي (حجم سپرده‌ها منهاي تسهيلات) در سيستم بانکي به 5 هزار تريليون ريال (500 هزار ميليارد تومان) در پايان آذر ماه سال 1396 بالغ شد که معادل 35 درصد از کل حجم نقدينگي کشور است. فقط 4 هزار تريليون ريال از اين شکاف نقدينگي مربوط به بانک‌هاي خصوصي است که 80 درصد از کل شکاف بين سپرده‌ها و تسهيلات بخش خصوصي را در برمي‌گيرد.
در سال 1395 سهم بخش‌هاي خدمات و بازرگاني و ساختمان و مسکن به 72 درصد کل مانده تسهيلات بانکي صعود کرد و کل سهم بخش‌هاي صنعت و معدن و کشاورزي به 27 درصد سقوط پيدا کرد. با توجه به اين که بيش از نيمي‌از منابع سرمايه‌گذاري در اختيار صنايع بزرگ يا بالادستي شبه‌دولتي و عمومي‌است، صنايع کوچک و متوسط و بخش خصوصي دسترسي پاييني به منابع بانکي دارند. اکنون مشکل تامين مالي کشور به کمبود منابع مالي بر نمي‌شود و موضوع اصلي انحراف منابع مالي به سمت فعاليت‌هاي نامولد و از سوي ديگر عدم دسترسي مردم و بخش خصوصي واقعي به آن است.
اين امرباعث شده تا اقتصاد سياه، سياه‌تر شده و حجم اقتصاد رسمي‌کوچک و کوچکتر شود. سياست‌هاي نادرست نظام اقتصادي باعث ايجاد اقتصاد غيررسمي‌شده و اکنون نيز در حال تقويت است. اين تفکر را نبايد داشت که صاحبان اقتصاد غيررسمي‌همواره به اقتصاد مولد حمله کرده و نمي‌گذارند که اين اقتصاد سرو سامان بگيرد، اشتباه است. به دليل آنکه رانت‌خوار هستند. بلي.اين موضوع را نمي‌توان کتمان کرد. اما اگر اين اقتصاد تقويت شده و حجم آن افزايش يافته است؛ ناکارآمدي سياست‌گذاري‌ها در طي اين سالها بوده است. اگر دولت‌ها به توليد به معناي واقعي اهميت مي‌دادند، براي رونق آن هدف‌گذاري مي‌داشتند و هزينه‌هاي توليد را پايين مي‌آوردند، اکنون با پديده غيرقابل مهار اقتصاد پنهان مواجه نمي‌شديم. به عبارتي نبايد يک دشمن فرضي ايجاد کنيم. گروهي که به تعيدل ساختاري اعتقاد داشتند با اين نوع نگاه دولت‌ها را اداره کرده‌اند.
از طرفي، ظهور و رشد نامتعارف بانک‌ها و موسسات مالي خصوصي و آزادي فعاليت آنها در عمل منجر به ورشکستگي سيستم بانکي، حبس يا نابودي بخش مهمي‌از دارايي‌هاي مردم در بانک‌هاي خصوصي، بالاترين نرخ تاريخي بهره‌هاي بانکي و انحراف منابع بانکي به سمت فعاليت‌هاي نامولد اقتصادي شده است.
تامين مالي کسري بودجه طرح‌هاي عمراني از طريق انتشار اوراق بدهي جديد، يکي ديگر از حوزه‌هاي مهم نسخه را شامل مي‌شود. اگر اجراي طرح‌هاي عمراني توسط بنگاه‌هاي خصولتي-رانتي-دولتي مد نظر است که ناکارآمدي و نتايج بعضاً فاجعه آميز آن در سه دهه اخير (مانند سدسازي‌ها) ديده شده است. شايد تامين مالي اجراي طرح‌هاي عمراني مانند هزينه نه تريليون ريالي در بودجه سال 1397 براي طرح‌هاي انتقال آب به کرمان مد نظر مي-باشد که در اصل براي ايجاد بنگاه‌هاي خصولتي-رانتي-دولتي فولاد است. در نيمه اول دو دهه اخير ميزان تشکيل سرمايه ثابت در بخش ماشين‌آلات کمي‌بيش از ساختمان بود، اما از سال 1386 تا کنون وضعيت به سود ساختمان تغيير کرد و در طي ده سال اخير سهم اين بخش به دو-سوم تشکيل سرمايه ثابت (يا به عبارتي سرمايه‌گذاري کشور) افزايش يافت. بنابراين اگر فعاليت‌هاي عمراني ساختماني مد نظر است، اکنون تشکيل سرمايه ثابت در اين بخش با مازاد روبرو است و اگر منظور ماشين‌آلات است که نيازي به انتشار اوراق بدهي نيست و محل تامين منابع آن صندوق توسعه ملي است.
به هر حال، کارشناسان با نقد سياست‌هاي به‌کارگرفته براي توسعه بازار بدهي، نسبت به انحراف آن از ماموريت اصلي هشدار داده بودند. درنتيجه مجموعه‌اي از سياست‌ها و رويکردهاي نادرست، در سه سطح سياست‌گذار، نهادهاي دولتي و ذي‌نفعان بازار سرمايه باعث شد شاه‌کليد رونق وارد چرخه تخريب شود.
انتشار اوراق با نرخ‌هاي سود بالا و بدون انجام کار کارشناسي باعث خواهد شد تعهدات دولت در آينده گسترش يابد و با توجه به محدوديت‌هاي مالي دولت، مشکلات عدم تامين سود اين اوراق باعث ايجاد مشکلي جديد شود. 
خطر ديگر اين موضوع است که طرح‌هاي جديد دولت بدون در نظر گرفتن ارزيابي کارشناسانه‌اي به بازار بدهي تحميل شود و دولت به‌طور مدام بخواهد منابع طرح‌هاي بدون بازگشت عمومي‌را از بازار بدهي تامين مالي کند. اين در حالي است که دلايل توسعه بازار بدهي، بهادار کردن بدهي‌هاي قبلي دولت و بهبود کيفيت اين بدهي‌ها بود تا در شرايط تنگناي مالي، ابزاري باشد که جريان نقدينگي در اقتصاد را روان‌تر از گذشته کند.
يش از اين، کارشناسان با نقد سياست‌هاي به‌کارگرفته براي توسعه بازار بدهي، نسبت به انحراف آن از ماموريت اصلي هشدار داده بودند. درنتيجه مجموعه‌اي از سياست‌ها و رويکردهاي نادرست، در سه سطح سياست‌گذار، نهادهاي دولتي و ذي‌نفعان بازار سرمايه باعث شده شاه‌کليد رونق وارد چرخه تخريب شود.

مديرکل اوقاف و امور خيريه استان گيلان:
تجارت-استان گيلان_فرحي؛ مديرکل اوقاف و امور خيريه استان گيلان گفت: استان گيلان در سال گذشته ۲۳۹ بقعه مجري طرح داشته و امسال در نوروز 97 اين عدد به ۲۶۰ بقعه رسيده است. حجت الاسلام والمسلمين ستار عليزاده، مديرکل اوقاف و امور خيريه گيلان در نشست خبري که در محل اداره کل اوقاف و امور خيريه گيلان برگزار شد درباره برگزاري طرح آرامش بهاري در نوروز ۹۷ اظهار کرد: اين طرح با هدف ترويج باورهاي ديني، سبک زندگي ايراني اسلامي‌و تبديل بقاع متبرکه به قطب‌هاي فرهنگي اجرا مي‌شود.وي افزود: تغيير در محتواي آموزشي و سطح بندي بقاع مجري طرح آرامش بهاري دو ابتکار و نوآوري در برگزاري اين طرح در نوروز ۹۷ است .مديرکل اوقاف و امور خيريه گيلان با بيان اينکه تا سال قبل آرامش بهاري در يک سطح براي بقاع مجري طرح ابلاغ مي‌شد، گفت: امسال بقاع مجري اين طرح در استان‌ها به چهار سطح ويژه، سطح يک، سطح دو و سه تقسيم شده‌اند .وي همچنين اضافه کرد: استان گيلان در سال گذشته ۲۳۹ بقعه مجري طرح داشته و امسال اين عدد به ۲۶۰ بقعه رسيده است .عليزاده با اشاره به هشتمين سال برگزاري طرح آرامش بهاري در سطح کشور و گيلان، گفت: اين طرح از ۲۵ اسفند ۹۶ آغاز شده و تا ۱۵ فروردين ۹۷ ادامه دارد.مديرکل اوقاف و امورخيريه استان گيلان خاطر نشان کرد: سه هزار نفر از اعضاي هيئت امناء، مديران مراکز فرهنگي، خدام رسمي‌و افتخاري بقاع متبرکه و کارکنان اوقاف در برگزاري اين طرح مشارکت دارند .وي با اشاره به اينکه براي هر رده از بقاع مجري طرح آرامش بهاري برنامه‌هاي مخصوصي طراحي شده و توقع سازمان از هر بقعه در سطح خودش متفاوت است، گفت: براي گيلان هشت بقعه مجري طرح آرامش بهاري ويژه تعيين شده است.عليزاده اذعان کرد: بقاع سطح ويژه، سه تا پنج مبلغ، خيمه معرفت و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگي دارند و تمام برنامه‌هاي آرامش بهاري را اجرا مي‌کنند .وي يادآور شد: بقاع سطح يک در گيلان ۳۰ بقعه هستند که بين يک تا دو مبلغ داشته، خيمه معرفت معمولي دارند و برنامه‌هاي محدودتري را اجرا مي‌کنند .مديرکل اوقاف و امور خيريه گيلان با بيان اينکه بقاع سطح دو ۴۰ بقعه هستند که مبلغ و خيمه معرفت دارند، گفت: امسال در گيلان ۷۸ بقعه خيمه معرفت دارند .وي اضافه کرد: بقاع سطح سه گيلان که تعداد آنها ۱۸۲ بقعه است، ظرفيت استقرار مبلغ ندارند و شايد روحاني بومي‌هم نداشته باشند اما اين ظرفيت را دارند که در ايام نوروز به روي مردم گشوده باشد، نظافت شده و با سرويس بهداشتي تميز در خدمت پذيرايي از زائران قرار بگيرند.عليزاده يادآور شد: در ۱۰ بقعه شاخص مجري طرح آرامش بهاريايستگاه سلامت راه اندازي مي‌شود که خدمات پزشکي رايگان به زائران ارائه مي‌کند.وي با اشاره به تغيير محتواي آموزشي در حوزه مبلغين، کودک، تبليغ چند رسانه‌اي، سبک زندگي و مبلغين طرح آرامش بهاري نوروز ۹۷، گفت: در اجراي طرح آرامش بهاري امسال تعداد مبلغين به صورت قابل توجهي افزايش پيدا کرده و ۲۲۰ نفر مي‌رسد.مديرکل اوقاف و امور خيريه گيلان، طرح آرامش بهاري را داراي دو بعد تبليغي و خدمت رساني دانست و گفت: خدمت رساني بر عهده هيات امنا است.


 تجارت-استان اربيل:به گزارش روابط عمومي‌مديريت شعب بانک تجارت استان اردبيل ، بمناسبت گراميداشت هفته منابع طبيعي و روز درخت‌کاري با شعار" بيائيم با کاشت نهال ، هوايي پاک به فرزندانمان هديه بدهيم "و با هدف توسعه و گسترش فضاي سبز و نشاط اجتماعي به ياد و نام شهيدان والامقام استان اردبيل و شهداي گرانقدر بانک تجارت استان اردبيل ، غرس چند اصله نهال افرا توسط مديريت و کارکنان بانک تجارت استان اردبيل در در مسير کمربندي سبز اردبيل – نمين انجام شد.حسين باقرلو ، دراين مراسم که با حضور مديرکل منابع طبيعي استان اردبيل و جمعي از کارکنان بانک تجارت انجام گرفت ، ضمن تبريک هفته منابع طبيعي و روز درختکاري گفت: بانک تجارت به عنوان بانک سبز و حامي‌محيط‌زيست ، فعاليت‌هاي فراواني از جمله گسترش بانکداري الکترونيکي ، پرداخت تسهيلات براي ايجاد و گسترش باغات و اجراي عمليات آبخيزداري و حمايت از تشکل‌هاي مردم نهاد حامي‌محيط زيست را در دستور کار قرار داده و هرساله در هفته منابع طبيعي و روز درختکاري با مشارکت کارکنان خدوم بانک تجارت نسبت به کاشت صدها اصله نهال اقدام مي‌کند. در پايان مراسم با حضور حسين باقرلو مدير بانک تجارت استان اردبيل و جمعي از کارکنان اين بانک و مهندس شهامت هدايت مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اردبيل با هدف ترويج فرهنگ درختکاري و حفاظت از منابع طبيعي به عنوان سرمايه‌هاي ارزشمند ملي در اقدامي‌نمادين با شعار" بيائيم با کاشت نهال ، هوايي پاک به فرزندانمان هديه بدهيم "به ياد شهداي گرانقدر نظام اسلامي‌اقدام به کاشت نهال افرا کردند.
مدیرعامل فرابورس ایران از اعلام اولویت‌های سرمایه‌گذاری فین‌استارز خبر داد و گفت: یکی از بخش‌های جذاب فین‌استارز 2018 مسابقه اولویت‌های سرمایه‌گذاری است که هر فرد حقیقی و حقوقی در هر نقشی، اعم از استارت‌آپ، کارآفرین، ایده‌پرداز یا شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان شرکت در این رقابت را دارد.
امیر هامونی با بیان اینکه فرابورس ایران اولویت‌های سرمایه‌گذاری و چالش‌های مطرح‌شده از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و نهادهای مالی را دریافت و از طریق سایت فین‌استارز منتشر کرده است، گفت: در مرحله بعد راه‌حل‌هایی که از سوی استارت‌آپ‌ها و علاقه‌مندان در هر حوزه مطرح می‌شود را در اختیار سرمایه‌گذاران مربوط به آن حوزه قرار می‌دهیم.
هامونی با بیان اینکه بدین ترتیب جوایز این دور از مسابقه فین‌استارز، جذب سرمایه‌گذار است و ایده پردازانی که چالش‌ها را حل می‌کنند به طور ویژه در برنامه ارائه به سرمایه‌گذار و مذاکره خصوصی جهت عقد قرارداد به سرمایه‌گذاران معرفی خواهند شد، گفت: ایده پردازان باید بهترین راه‌حل‌ها را در جهت اولویت ارائه شده توسط سرمایه‌گذاران در قالب مدل کسب‌وکار معرفی نمایند تا بتوانند در ادامه مراحل توافق با سرمایه‌گذار را طی کنند.
وی در همین زمینه افزود: از سوی دیگر سرمایه‌گذار هم در صورتی که ایده مناسبی در جهت اولویت سرمایه‌گذاری یا رفع چالش وی مطرح شود بررسی‌های دقیق‌تر روی تیم را جهت مشارکت یا تملیک انجام خواهد داد. مدیرعامل فرابورس مواردی همچون فناوری‌های نوین در کشف تقلب در حوزه افشای شرکتی، کشف پول‌شویی، اپلیکیشن‌های معاملات اوراق بهادار برای کاربران عمومی و فناوری‌های نوین مرتبط با تحلیل داده در بازارهای مالی را برخی از اولویت‌های سرمایه‌گذاران برشمرد. شایان ذکر است، فهرست کامل چالش‌ها و اولویت‌ها از طریق سایت فین‌استارز به نشانی
 www.finstars.ir در دسترس عموم قرار گرفته است.
هامونی در ادامه اولویت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و نهادهای مالی را در 5 حوزه چالش‌های فين‌تكي نهادهاي مالي، بانک‌ها و بیمه‌ها، ناشران اوراق بهادار، سرمایه‌گذاران اوراق بهادار، نهادهاي اجرايي و ناظران بازار پول، بیمه یا اوراق بهادار مثل سازمان بورس، بورس‌ها و سپرده‌گذاری مركزي دسته‌بندی کرد.
وی با اشاره به اینکه دریافت اولویت‌های سرمایه‌گذاری و چالش‌ها از سوی سرمایه‌گذاران ادامه داشته و در حال تکمیل است، افزود: در نشستی که روز گذشته با هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری داشتیم، این شرکت‌ها نیز اولویت‌های سرمایه‌گذاری ویژه خود را مطرح کردند. افزون بر این از حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار و استادان حوزه حسابرسی نیز دعوت کردیم که اولویت‌های سرمایه‌گذاری خود را در حوزه حسابرسی مطرح کنند. هامونی در پایان تاکید کرد که طرح اولویت‌های سرمایه‌گذاری منحصر به فین‌استارز 2018 نیست و سامانه فین‌استارز به منظور ارائه چالش‌ها و اولویت‌های جدید در طول سال فعال خواهد بود؛ از این رو ساخت مدل کسب‌وکار جهت رفع چالش‌ها در هر زمان برای همگان امکان‌پذیر است.