رکوردشکني توليد نفت شيل آمريکا در آوريل
اداره اطلاعات انرژي آمريکا پيش‌بيني کرد: توليد نفت شيل اين کشور در ماه آوريل به رقم بي‎سابقه ۶ ميليون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز مي‌رسد.
اداره اطلاعات انرژي آمريکا پيش‌بيني کرد توليد نفت شيل اين کشور در ماه آوريل امسال با ۱۳۱ هزار بشکه در روز افزايش نسبت به ماه پيش از آن، به ۶ ميليون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز مي‌رسد.
اين نهاد همچنين پيش‌بيني کرده توليد نفت شيل آمريکا در ماه مارس سال ۲۰۱۸ ميلادي از ۱۰۵ هزار بشکه در روز رشد برخوردار شود و به ۶ ميليون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز برسد. رشد بي‌رويه توليد نفت شيل در آمريکا مي‌تواند تأثير مثبت کاهش توليد نفت اوپک را تا حدي خنثي کند.

لزوم اهتمام بخشيدن به مذاکرات گازي
معاون سابق وزير نفت گفت: ايران بايد از ديپلماسي پرتحرک‌تر وقدرتمندتري در حوزه انرژي استفاده کند.
محمدرضا مقدم، معاون سابق وزير نفت در امور پژوهشي، فناوري و مهندسي در گفتگو بامهر با اشاره به موقعيت ويژه ايران در تجارت گاز و نقش آن در ارتقاي توان سياسي واقتصادي کشور و سهم کمتر از يک درصد ايران در حوزه تجارت گاز گفت: ايران بايد از نفوذ ديپلماسي انرژي پر تحرک تر وقدرتمند تري استفاده نمايد و براي پيشبرد برنامه‌هاي حوزه صادرات گاز ،اهتمام ورزيده و اولويت جدي تري قرار دهد؛ به اين ترتيب تجارت گاز را به عنوان راهبردي براي توسعه و گسترش تعاملات منطقه‌اي بين المللي از صادرات، ترانزيت و معاوضه گاز بهره برداري هوشمدانه تري نمايد.

قيمت نفت کاهش يافت
قيمت نفت برنت ديروز ۱۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش داشت و به ۶۴ دلار و ۸۵ سنت رسيد.
در حالي که ادامه افزايش توليد نفت آمريکا بر بازارها سايه افکنده، قيمت نفت ديروز هم کاهش داشت و افت قيمت ديروز را تداوم بخشيد. قيمت هر بشکه نفت خام آمريکا امروز با 11 سنت، معادل 0.2 درصد کاهش به 61 دلار و 25 سنت رسيد. قيمت نفت برنت هم 10 سنت معادل 0.2 درصد کاهش داشت و به 64 دلار و 85 سنت رسيد. قيمت هر و شاخص نفتي در معاملات روز دوشنبه حدود يک درصد کاهش داشت.
بانک اي ان زد در يادداشتي نوشت: به دليل نگراني‌ها از اينکه افزايش توليد نفت آمريکا، قيمت نفت کاهش يافته است.


مذاکرات نفتي ايران و آذربايجان پيشرفت مطلوبي دارد
وزير نفت، گفت:اميدواريم مذاکرات ايران و آذربايجان در سفر رئيس جمهوري به آذربايجان در نخستين روزهاي سال آينده به حصول توافقي مشترک بين دو کشور منتهي شود. به نقل از وزارت نفت، بيژن زنگنه، وزير نفت در ديدار با شاهين مصطفي‌يف، وزير اقتصاد و صنايع آذربايجان، با اشاره به اين‎که روابط ايران و آذربايجان در تمام زمينه‎ها به خوبي پيش مي‌رود، افزود: روساي جمهوري دو کشور سهم بسزايي در اين روابط دارند. وي با بيان اينکه شرکت ملي نفت ايران روابط خوبي با شرکت ملي نفت آذربايجان (سوکار) دارد و اميدواريم بتوانيم اين روابط را باز هم در بخش نفت و گاز توسعه دهيم، تصريح کرد: همکاري با سوکار بر اساس روابط متعارف بين‌المللي در دستور کار است. 
وزير نفت ادامه داد: اميدواريم بتوانيم براي سفر رئيس جمهوري کشورمان به آذربايجان که در نخستين روزهاي سال ۹۷ انجام مي‌شود، زمينه جهش را در روابط ۲ کشور به خصوص در بخش انرژي فراهم کنيم. شاهين مصطفي‌يف، وزير اقتصاد و صنايع آذربايجان نيز در اين ديدار گفت: روابط ايران و آذربايجان با اراده روساي جمهوري ۲ کشور در حال گسترش است.
وي گفت: رئيس جمهوري آذربايجان براي روابط با ايران اهميت خاصي قائل و خواهان گسترش آن است.

۳۰ مخزن اضطراري آب در سال ۹۷ ساخته مي‌شود
مديرعامل آبفاي استان تهران گفت: در سال ۹۷ تعداد ۳۰ سامانه توزيع اضطراري آب در تهران ساخته مي‌شود.
محمد پرورش، در اين باره گفت: پيش از اين اجراي مخازن اضطراري آب تنها در کشور ژاپن پيش‌بيني شده بود و کشورهاي زيادي چنين مخازني را براي مواقع اضطراري در نظر نگرفته‌اند و آن‌چه امروز آبفاي استان تهران تلاش مي‌کند تا در تهران فراهم شود پيش از اين در سند جايکا آمده و آبفاي استان تهران نيز مطالعاتي علاوه بر آن انجام داده بود. خردادماه امسال نخستين مخزن و سامانه اضطراري آب‌رساني کشور به صورت آزمايشي در منطقه يک تهران به بهره‌برداري رسيد و اسفندماه نيز مخزن ديگري در پارک شهر افتتاح شد.
او با اشاره به اين که اجراشدن اين موضوع منوط به انجام فازهاي يک و ۲ مطالعات آب‌رساني در شرايط اضطراري در تهران و انطباق اين مخازن با شبکه توزيع آب است؛ به گونه‌اي که هيروليک شبکه و کيفيت آب ذخيره‌شده کاملا کنترل‌شده و داراي استانداردهاي کيفي باشد. اين کار به دليل پيچيدگي و حساسيت موضوع نيازمند زمان کافي براي انجام مطالعات و دريافت تاييديه‌هاي لازم مهندسي و مديريتي از مراجع ذي‌صلاح از جمله شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور و شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران است.
به گفته پرورش دو مخزن به بهره‌برداري رسيده در تهران ۱۰۰‌هزار ليتر ظرفيت دارند و براي بروز حوادث غيرمترقبه طراحي شده‌اند و در شرايط بحراني در سه روز ابتدايي آب مورد نياز حدود ۱۱ هزار نفر را تامين مي‌کنند و مکان‌يابي‌ها به صورتي انجام شده تا در سه روز ابتدايي حادثه که اغلب آب‌رساني به شهرها دچار مشکل است، هر شخص در فاصله نهايت ۱۰۰۰ متري بتواند به اين مخازن دسترسي داشته باشد.


عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت»:
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: احمد صفري نماينده مردم کرمانشاه درمجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار «تجارت» در خصوص امضاي 5 پروژه کلان نفتي در حوزه اکتشاف ميان وزارت نفت و دانشگاه‌ها و اينکه چرا چنين همکاري‌هايي معمولا نتايج درخشاني ندارد و چگونه ميشود اين وضعت را تغيير داد، اظهار داشت: متاسفانه هميشه همينطور است و چنين اقداماني به نتايج خوب و درخشان منجر نمي‌شود. آمار بيکاري روز به روز بيشتر مي‌شود و چين همکاري‌هايي نيز تاثيري در کاهش نرخ بيکاري ندارد.
وي افزود: البته در اين ميان مقصر اصلي ما نماينده‌هاي مجلس هستيم که نظارت مناسب و خوبي نداريم. از طرف درگير دولت نيز به عنوان بازوي اجرايي نظام نيز عملکرد مناسبي در اين خصوص ندارد.
صفري ادامه داد: دانشجويان به عنوان اصلي‌ترين عنصر که نيروي جواني و دانش را دارا هستند، معمولا در اين همکاري‌ها مغفول واقع مي‌شوند، در صورتي که با به ميدان آوردن آنها به راحتي ميشد در دانشجويان انگيزه ايجاد کرد و اين امر در کنار تخصص آنها قطعا به نتايج خوبي ختم مي‌شد.
عضو کميسيون انرژي در محلس شوراي اسلامي‌در پايان اظهار داشت: متاسفانه اينگونه اقدامات در مسير صحيح خود پيش نمي‌رود و معمولا بين روسا و کساني که نيازي به شغل ندارند، دست به دست مي‌گرد و از رانت بيشتر استفاده مي‌شود و به متخصص و کساني که تخصص و دانش دارند، چيزي نمي‌رسد.
 امضاي 5 پروژه کلان نفتي در حوزه اکتشافات ميان وزارت نفت و دانشگاه‌ها
لازم به ذکر است که با برگزاري مراسمي‌در وزارت نفت قرارداد پژوهشي در حوزه اکتشافات ميادين نفتي کشور با 5 دانشگاه منعقد شد.
قراردادهاي پژوهشي اکتشافات ميادين نفتي ميان وزارت نفت و 5 دانشگاه کشور با حضور مهندس زنگنه وزير نفت، دکتر منصور غلامي‌وزير علوم، تحقيقات و فناوري و دکتر برومند معاون پژوهش و فناوري وزير علوم و همچنين رؤساي دانشگاه‌هاي کشور به امضاء رسيد.
عناوين قراردادهاي پژوهشي در حوزه اکتشافات که امروز به امضاء رسيد، به اين شرح است:
دانشگاه شهيد بهشتي قرارداد «توسعه فناوري‌هاي نوين ژئوشيميايي اکتشافي با تاکيد بر مدل‌سازي هيدروکربوري حوضه رسوبي در ناحيه دزفول شمالي» به امضاء رسيد.
دانشگاه فردوسي مشهد قرارداد «توسعه فناوري‌ بهبود تصويرسازي زيرسطحي در اکتشافات منابع هيدروکربوري در حوضه رسوبي کوپه داغ» منعقد شد.
دانشگاه خوارزمي‌قراردادي با عنوان «توسعه فناوري‌هاي سنگ‌هاي کربناته شکاف‌دار در ناحيه دشت آبادان» را به امضا رساند.
دانشگاه صنعتي شاهرود قرارداد «کاربرد ژئومکانيک در اکتشاف منابع هيدروکربوري و فناوري‌هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه‌هاي اکتشافي» را منعقد کرد.
دانشگاه شهيد چمران اهواز قراردادي با عنوان «توسعه فناوري‌هاي نوين ژئوشيميايي اکتشافي با تاکيد بر ژئوشيمي‌سطحي و زيرسطحي در ناحيه دشت آبان» را منعقد کرد.
مبلغ هر کدام از اين قراردادها در فاز اول 300 هزار يورو در نظر گرفته شده است. اين قراردادها به مدت 10 سال منعقد شده است و دانشگاه‌ها بايد در اين مدت نتايج مطالعات خود را در حوزه اکتشاف ميادين نفتي به شرکت نفت اعلام کنند. اين قراردادها با حجم 1.5 ميليون يورو (3 ميليارد تومان) به امضا رسيده‌ است. همچنين زنگنه در مراسم امضاي 5 قرارداد پژوهشي با دانشگاه‌ها با تاکيد بر اينکه براي سومين بار قراردادهاي پژوهشي ميان وزارت نفت با دانشگاه‌ها منعقد مي‌شود، افزود: اولين قرارداد همکاري ما در حوزه ازدياد برداشت از ميادين نفت بوده که با همکاري خوب وزارت علوم و پيگيري مناسب دانشگاه‌ها اين قراردادها اجرايي شده است.


اختلاف نظر ايران و عربستان در هدف‌گذاري قيمت نفت دردسرساز مي‌شود؟
اوپک پس از گذشت بيش از يک سال اتحاد، به دو جبهه تقسيم شده که در يک سو عربستان سعودي نفت ۷۰ دلاري يا بالاتر مي‌خواهد و در سوي ديگر، ايران خواهان حفظ قيمت نفت در ۶۰ دلار است.
ايران و عربستان سعودي درباره آنچه بايد در مرحله بعدي توافق اوپک انجام گيرد اختلاف‌نظر دارند که اين اختلاف مي‌تواند بذرهاي فروپاشي اين توافق را در يک سال آينده بکارد.
همان‌طور که وال استريت ژورنال در گزارشي به اين موضوع اشاره کرد، اختلاف مذکور پيرامون قيمتي است که اوپک بايد هدف بگيرد. وزير نفت ايران اعلام کرده اين گروه نبايد قيمت‌هاي نفت را زيادي بالا ببرد، زيرا احتمالا باعث افزايش بيشتر توليد شرکت‌هاي حفاري شيل آمريکا خواهد شد. بيژن زنگنه به وال استريت ژورنال گفت: اگر قيمت نفت به حدود ۷۰ دلار صعود کند، توليد بيشتر نفت شيل آمريکا را تشويق مي‌کند. وي ۶۰ دلار را قيمت مناسبي در حال حاضر توصيف کرد.
در اين بين، عربستان سعودي که الزامات بودجه‌اي بالاتري دارد و به دنبال بالا بردن قيمت‌هاي نفت براي تقويت ارزش عرضه اوليه عمومي‌سهام آرامکو است، به طور غيررسمي‌قيمت ۷۰ دلار را براي هر بشکه نفت مدنظر گرفته است. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان مکررا نگراني‌ها نسبت به موج شيل را رد کرده است. سعودي‌ها اميدوارند فارغ از آنچه که شيل آمريکا انجام مي‌دهد، محدوديت‌هاي توليد را حداقل براي سال آينده يا همين حدود حفظ کند. در اين بين، عربستان سعودي تلاش مي‌کند يک چارچوب همکاري دائمي‌با روسيه براي سال ۲۰۱۹ و پس از آن طراحي کند.
اما بازارهاي نفت اخيرا به دليل افزايش توليد شيل با افت قيمت روبه‌رو شدند و انتظار مي‌رود رشد ذخائر نفت تا اواسط سال ۲۰۱۸ ادامه پيدا کند. قيمت نفت به حدود ۶۵ دلار درهر بشکه بازگشته که اين قيمت احتمالا براي عرضه اوليه عمومي‌آرامکو کمي‌پايين خواهد بود. به اين ترتيب مقامات سعودي ظاهرا به اين نتيجه رسيدند که عرضه اوليه عمومي‌سهام آرامکو تا سال ۲۰۱۹ به تعويق خواهد افتاد، در حالي که ابتدا براي عرضه در اواخر سال ۲۰۱۸ آماده شده بودند. قيمت ۷۰ دلار براي هر بشکه نفت قيمت قابل ترجيح‌تري خواهد بود، اما در اين سطح قيمت ريسک رشد بيشتر توليد نفت آمريکا وجود دارد. طبق گزارش شرکت "ريستاد انرژي"، اگر قيمت‌هاي نفت از ۶۰ به ۷۰ دلار صعود کند شيل آمريکا ۶۰۰ هزار بشکه در روز به توليدش اضافه خواهد کرد. به نظر مي‌رسد ايران براي حذف محدويت‌هاي توليد نسبت به عربستان سعودي بي‌صبري بيشتري دارد. زنگنه به وال‌استريت ژورنال اظهار کرده ايران در نشست ژوئن از اوپک خواهد خواست تعديل تدريجي محدوديت‌هاي توليد را آغاز کند. اين امر ممکن است عزم اين گروه را تحليل برده و توافق کاهش توليد را به خطر بيندازد.
با وجود محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها در جذب سرمايه‌گذاري براي افزايش توليد، ايران همچنان اهدافي که در زمينه سياست نفتي دنبال مي‌کند متفاوت از اهداف عربستان سعودي است. اين تغيير نقش براي دو کشور قابل ملاحظه است. زماني که ايران تحت تحريم بود، مکررا از اوپک مي‌خواست قيمت بالاتر را يک اولويت سازد و در مقابل عربستان سعودي مايل بود توليدش را براي حفظ سهم بازارش بالاتر ببرد اما رياض اکنون اولويت متفاوتي دارد.
سياست خارجي پرهزينه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي به همراه سياست‌هاي اصلاحات اقتصادي عمده که عرضه اوليه عمومي‌سهام آرامکو محور آن است، سعودي‌ها را واداشته قيمت‌هاي نفت را به هر بهايي بالا ببرند.
اما پرسش اين است که آيا ساير اعضاي اوپک نيز در شرايطي که شيل آمريکا به افزايش عرضه خود ادامه مي‌دهد، مايل هستند توليدشان را همچنان محدود نگه دارند؟