عميق تر شدن بحران بين روسيه و انگليس 
«ترزا مي» روسيه را مقصر احتمالي مسموميت جاسوس سابق دانست. به گزارش فايننشال تايمز، نخست وزير بريتانيا مي‌گويد سم اعصابي که در حمله به يک جاسوس سابق روسيه و دخترش استفاده شده از نوع جنگي بوده و از موادي است که در کشور روسيه توليد مي‌شود حال اين دونفر وخيم گزارش شده است. خانم مي‌گفت دولت بريتانيا به اين نتيجه رسيده که "به احتمال زياد" روسيه مسئول اين حمله است. وزير خارجه انگليس به سفير روسيه اعلام کرد که مقامات مسکو بايد بگويند کداميک از دو توضيح احتمالي صدق مي‌کند: اقدام مستقيم دولت روسيه در خاک انگليس يا سوء مديريت مسکو و امکان دسترسي افراد ناباب به اين ماده شيميايي سمي. نخست وزير انگليس همچنين گفت که چنانچه روسيه «پاسخي معتبر و قابل قبول» ارائه ندهد، دولت انگليس اينطور نتيجه گيري خواهد کرد که اين حمله «کاربرد نامشروع زور از سوي دولت روسيه عليه انگليس» است و اگر دولت انگليس به يک چنين نتيجه‌اي برسد، با ارجاع موضوع به مجلس عوام انگليس، درصدد طرح‌ريزي اقدامات تلافي جويانه برخواهد آمد. "ماريا زاخاروا" سخنگوي وزارت خارجه روسيه شب گذشته اعلام کرد که مقامات مسکو اظهارات نخست وزير انگليس در پارلمان اين کشور در مورد دست داشتن روسيه در مسموميت "سرگئي اسکريپال" را «نمايش مضحک سيرک» و «قصه پردازي» مي‌دانند.

فشار ترامپ به شرکت سازنده چيپ‌هاي کامپيوتري 
کاخ سفيد اعلام کرد که توافق تجاري142 ميليارد دلاري دو شرکت Qualcomm با Broadcom تهديدي براي امنيت ملي است. به گزارش وال استريت ژورنال، دونالد ترامپ اين توافق تجاري ميان دو شرکت فن آوري را بلوکه کرد و دليلش را اقدامي‌براي جلوگيري از شدت گرفتن مسابقه تسليحاتي بين آمريکا و چين برسر فن آوري پيشرفته است.اگرچه شرکت Broadcom سنگاپوري است. آمريکا معتقد است توافق با اين شرکت خارجي در رقابت فن آوري ميان چين و آمريکا تاثير مي‌گذاشته است.

گفتگو با طالبان محور سفر ماتيس به کابل
 جيمز ماتيس، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا ديروز در سفري از پيش اعلام نشده وارد کابل پايتخت افغانستان شد. به گزارش رويترز ماتيس پيش از ورود به کابل گفت: «ايالات متحده نشانه‌هايي از تمايل عناصري از طالبان براي استفاده از امکان مذاکرات را به منظور پايان دادن به جنگ داخلي ۱۶ ساله، دريافت کرده است.» وي افزود: «جالب اينجا است که آمادگي براي مذاکره ماه‌ها پيش از طرف طالبان به دست آمريکا رسيده است.» محمد اشرف غني، رئيس جمهوري افغانستان حدود دو هفته پيش به طالبان پيشنهاد کرده بود تا با پذيرش آتش‌بس و آزادي زندانيان اين گروه، به صورت يک حزب قانوني وارد صحنه سياست افغانستان شود. متيس مي‌گويد نشانه‌هاي تمايل بخش‌هايي از طالبان براي مذاکره، پيش از سخنان رئيس دولت وحدت ملي ابراز شده است. وي گفت: «گروه‌هاي کوچکي از طالبان را داشته‌ايم که به طرف ما آماده و تمايل خود را براي گفت‌وگو اعلام کرده اند.» اعلام وجود نشانه‌هايي براي آغاز گفت‌وگو ميان عناصري از «امارات اسلامي‌افغانستان» با دولت مرکزي افغانستان در حالي صورت مي‌گيرد که نبرد ميان شورشيان و نيروهاي نظامي‌و امنيتي کماکان در بسياري از مناطق اين کشور ادامه دارد. روز دوشنبه، ولسوالي فراه در غرب افغانستان صحنه درگيري گسترده ميان جنگجويان طالبان و نيروهاي اردوي ملي بود. 

تصويب قانون جنجالي انتخاباتي در ترکيه
 پارلمان ترکيه با تصويب يک قانون جديد، قوانين انتخاباتي قبلي اين کشور را تغيير داد. به گزارش خبرگزاري رويترز، پارلمان ترکيه در آستانه انتخابات حساس سال آينده، با تصويب يک قانون جديد، قوانين انتخاباتي قبلي اين کشور را تغيير داد.بر اساس قانون جديد، احزابي که شانسي براي حضور در پارلمان ندارند، مي‌توانند با احزاب بزرگتر براي ورود به پارلمان ائتلاف کنند.طبق قوانين قبلي، احزابي که کمتر از ۱۰ درصد آراي انتخاباتي را به دست مي‌آوردند، نمي‌توانستد وارد پارلمان شوند اما با قانون جديد آنها مي‌توانند از طريق ائتلاف با ديگر احزاب در پارلمان صاحب کرسي شوند.احزاب مخالف دولت ترکيه، تصويب اين قانون را تلاشي از سوي حزب حاکم عدالت و توسعه براي کمک به پيروزي اردوغان در انتخابات سال آينده عنوان کرده‌اند.ترکيه در پي اصلاح قانون اساسي و تغيير نظام حکومتي خود از پارلماني به رياستي، قرار است سال آينده ميلادي اولين رئيس‌جمهور خود را براي اداره امور کشور انتخاب کند. انتخابات پارلماني ترکيه سال آينده برگزار مي‌شود. حزب عدالت و توسعه‌ «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهوري کنوني ترکيه براي پيروزي در انتخابات سال آتي بايد دست‌کم ۵۱ درصد آرا را کسب کند. متمم‌هاي ديگر اين قانون موجب مي‌شود شمارش برگه‌هاي راي‌گيري که مهر رسمي‌ندارند، مجاز شود. 

آمريکا خواستار نشست فوق العاده درباره غوظه 
 يک مسؤول وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد، اين کشور خواستار برگزاري نشست فوق‌العاده در اردن شده و دليل آن را نگراني نسبت به حملات در جنوب غرب سوريه عنوان کرده است. پيشتر مخالفان مسلح و ساکنان محلي مدعي شده بودند، جنگنده‌هاي سوريه شهرک‌هاي تحت کنترل مخالفان در جنوب اين کشور را هدف حملات هوايي قرار داده‌اند.به گزارش ايسنا، مسؤولان در بين مخالفان سوريه به رويترز گفتند، جنگنده‌هاي سوريه هشت حمله هوايي را به مناطق حومه‌اي در استان درعا در محله‌هاي ‌بصر الحرير، الحراک، الغاريه الغربيه و الصوره داشتند.رويترز گزارش داده است، اين اولين حمله هوايي در اين منطقه از زمان توافق روسيه و آمريکا در زمينه قرار دادن آن جزو منطقه کاهش تنش است. مقامات تصريح کرده‌اند، واشنگتن ده‌ها ميليون دلار براي حمايت از تاسيسات تحت کنترل مخالفان سوري و نيز کمک‌هاي انساني را به شوراهاي محلي داده که مخالفان در جنوب در چارچوب برنامه احياي ثبات در پي آتش‌بس اين مراکز را اداره مي‌کنند.ديپلمات‌ها مي‌گويند، اردن نگران است که هر گونه فروپاشي آتش‌بس و انفجار گسترده اوضاع منجر به فرار ده‌ها هزار آواره از درعا و رفتن به اردوگاه‌هاي مستقر در مرزهاي شمالي‌اش شود.اخيرا آمريکا هشدار داد اگر سازمان ملل در واکنش به حملات ارتش سوريه به غوطه شرقي اقدامي‌نکند، براي «اقدام» در سوريه آماده است. 
استعفاي رسمي‌رنتزي از رياست حزب چپ‌ميانه دموکراتيک ايتاليا 
نخست‌وزير سابق ايتاليا در پي شکست سنگين در انتخابات پارلماني، رسما کناره‌گيري خود از رهبري حزب چپ‌ميانه دموکراتيک را اعلام کرد. رهبر موقت اين حزب تاکيد دارد از طرح ماتئو رنتزي تبعيت کرده و بدون پيوستن به دولت آتي در جايگاه اپوزيسيون قرار خواهد گرفت. به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، هيچ حزب يا ائتلافي نتوانست در انتخابات پارلماني چهارم مارس در ايتاليا اکثريت قاطع آراء را به دست آورد تا اينکه بتواند به تنهايي دولت تشکيل دهد. اکنون مذاکرات مشخص مي‌کند که جنبش ضد تشکيلاتي پنج ستاره که بيشترين آراء را دارد يک دولت باثبات تشکيل مي‌دهد يا ائتلاف جناح راستگرا به رهبري ليگ ضد مهاجرت که کنترل بيشترين کرسي‌هاي پارلماني را دارد.مائوريزيو مارتينا، رهبر موقت حزب دموکراتيک مي‌گويد حزب ليگ و جنبش پنج ستاره اکنون ديگر بهانه‌اي ندارند و بايد مسووليت تشکيل دولت را بپذيرند. ماتئو سالويني، رهبر حزب لگا نورد(ليگ شمالي) دوشنبه تشکيل دولت با حزب دموکراتيک يا پائولو جنتيلوني، نخست‌وزير کنوني را رد کرد. اين اتفاق پس از آن افتاد که اصلي‌ترين رقيب او سيلويو برلوسکني، نخست‌وزير سابق ايتاليا خواستار حمايت حزب دموکراتيک شد تا انتخابات جديد برگزار نشود. پارلمان جديد ۲۳ مارس اولين جلسه را تشکيل مي‌دهد.

رئيس جمهور چين خواستار وفاداري ارتش به قانون اساسي جديد
يک روز پس از دستيابي شي جينپينگ به رياست جمهوري مادام العمر، وي از ارتش کشورش خواست که به قانون اساسي جديد وفادار باشد.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، شي جينپينگ، رييس جمهور چين در ميان مقامات نظامي‌اين کشور گفت: تمام ارتش بايد هوشياري و آگاهي خود را نسبت به قانون اساسي افزايش دهند، روح قانون اساسي را ارتقا بخشند و حامي‌وفادار ، طرفدار با وجدان و مدافع همه جانبه قانون اساسي باشند.شي که رياست ارتش را بر عهده دارد، در نشستي با ارتش آزادي بخش خلق چين و نيروهاي مسلح پليس در آستانه جلسه سالانه کنگره ملي خلق کشور سخنراني کرد.برخلاف بسياري از کشورها نيروهاي مسلح چين به طور دائمي‌تحت کنترل حزب کمونيست است.در گذشته شي بر ارتقاي جنگ افزارهاي ارتش کشورش و سرمايه گذاري براي فناوري‌هاي نوين چون جنگنده‌هاي رادارگريز، ناوهاي هواپيمابر و انواع موشک‌ها تاکيد کرد.

رسوايي مالي باعث لغو سفر وزير دارايي ژاپن به اجلاس جي 20
تارو آسو وزير دارايي ژاپن احتمالا به دليل رسوايي مالي اخير، در نشست گروه 20 که هفته آينده در آرژانتين برگزار مي‌شود، حضور نخواهد داشت. به نوشته خبرگزاري رويترز، مقامات دولتي و حزب حاکم ژاپن ديروز گفتند بعد از رسوايي مالي فاش شده در ژاپن، ديگر وزير دارايي اين کشور به نشست گروه 20 نخواهد رفت.رويترز به نقل از منابعي نوشت، ماساتساگا آساکاوا ديپلمات ارشد ژاپن احتمالا به جاي آسو در نشست گروه 20 شرکت خواهد کرد. شينزو آبه نخست وزير ژاپن و تارو آسو وزير دارايي که از وزراي نزديک آبه در کابينه است، همچنين همسر نخست وزير همه در آستانه اتهام يک رسوايي مالي هستند.روز گذشته خبرهايي مبني بر حذف نام همسر و نخست وزير ژاپن در اسنادي مربوط به يک رسوايي مالي منتشر شد. چندي پيش يک زمين دولتي با تخفيف بسيار به يکي از دوستان نزديک همسر نخست وزير ژاپن فروخته شده بود. اگر اين مسئله واقعيت داشته باشد آبه ديگر نمي‌تواند براي رياست حزب حاکم ليبرال دموکرات انتخاب شود.

مبارزه عراق و ترکيه با پ ک ک
دولت ترکيه اعلام کرد که به توافقي با عراق درباره عمليات نظامي‌عليه حزب کارگران کردستان رسيده است.به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، بکر بوزداغ، سخنگوي دولت ترکيه در کنفرانس مطبوعاتي بعد از نشست کابينه در آنکارا گفت: مذاکرات با دولت عراق مثبت بود و ما به توافقي براي عمليات مشترک عليه حزب کارگران کردستان ترکيه(پ‌ک‌ک) دست يافتيم. در چارچوب اين توافق طرف عراقي با جديت به مبارزه با تروريسم ادامه خواهد داد.وي درباره زمان آغاز عمليات در شمال عراق گفت: زماني که عمليات شروع شود همگان خبر آن را خواهند شنيد. بهتر است کسي از من انتظار نداشته باشد که جدول زماني درباره اين عمليات اعلام کنم. زماني که جنگنده‌ها و نيروهاي ما را ببينيد خواهيد فهميد که عمليات شروع شده است. 


گزارش تورم آمريکا رقم زد؛
گروه بين الملل:سهام بازارهاي جهاني ديروز با افزايش معاملات روبرو شدند اين درحالي بود که سرمايه گذاران منتظر انتشار گزارش تورم آمريکا هستند که مي‌تواند در تصميم گيري فدرال رزرو در افزايش نرخ بهره‌هاي بانکي تاثيرگذار باشد.به گزارش رويترز شاخص سهام جهاني 47 کشور افزايش 0.1 درصدي داشت.  اين بهبود نيمي‌از خسارت‌هاي وارده از شوک بازارهاي سهام در ماه فوريه را جبران کرد. ديروز درحالي‌که سهام تکنولوژي با سود به دست آمده در همتايان وال‌استريتي خود تقويت شد، سهام آسيايي اندکي بالا آمد اما سود سهام به دليل مشخص نبودن داده‌هاي تورم آمريکا محدود شد. اعلام گزارش تورم آمريکا مي‌تواند سرنخي در مورد اين که امسال چند مرتبه نرخ بهره افزايش خواهد يافت، به دست دهد.تاجران پيش‌بيني مي‌کنند که سهام اروپا با اندکي افت باز شوند. به اين ترتيب انتظار مي‌رود فوتسي انگليس ۰.۱ درصد، داکس آلمان ۰.۰۵ درصد و کاک فرانسه ۰.۰۷ درصد افت کنند.گسترده‌ترين شاخص سهام آسيا اقيانوسيه در خارج ژاپن ام‌اس‌سي‌آي، ۰.۲ درصد بالا آمد. اين شاخص بيشتر ديروز بين قلمرو مثبت و منفي در نوسان بود.اين شاخص به دنبال اعلام داده‌هاي مشاغل آمريکا در روز جمعه، روز دوشنبه ۱.۵ درصد جهش کرد. اشتغال آمريکا در ماه فوريه رشد قدرتمندي داشت، درحالي‌که کند شدن رشد دستمزدها باعث شد تا نگراني‌ها در مورد افزايش تورم و افزايش سريع‌تر نرخ بهره فروکش کند.اما عملکرد بالا و پايين شاخص‌هاي آمريکا در معاملات شبانه باعث شد تا شتاب رشد اين شاخص کند شود. روز دوشنبه شاخص‌هاي اس‌اندپي۵۰۰ وداوجونز با سنگيني تعرفه‌هاي اعلام شده هفته گذشته بر دوش صنايع، افت کردند، درحالي‌که رشد سهام تکنولوژي شاخص نزدک را به رکورد جديدي ارتقا داد. تعرفه‌هاي فولاد و آلومينيوم تاثير خود را بر سهام صنايع آمريکايي گذاشت و شاخص صنايع داوجونز افت داشت اگرچه سهام تکنولوژي Nazdaq تقويت شد.سهام شرکت‌هايي چون بوئينگ 2.9 درصد و کاترپيلار 2.4 درصد کاهش داشت که نشانگر فشار سياست‌هاي حمايتگرايانه ترامپ براين دو شرکت است.  نيکي ژاپن افت‌هاي اول روز سه شنبه را جبران کرد و در نهايت ۰.۷ درصد بالاتر بسته شد. سود سهام تکنولوژي، ضررهاي به وجود آمده در سهام فولادسازان و خودروسازان را که همچنان تحت تاثير نگراني از تعرفه‌هاي آمريکا هستند، جبران کرد. قابل ذکر است که ارزش ين ژاپن به دليل رسوايي سياسي دولت شينزو ابه با افت نيم درصدي به پايين‌ترين سطح خود در دوهفته خود دربرابر دلار را تجربه کرد. ين همچنين درمقابل يورو افت داشت.
 ارزش دلار 0.2 درصد داشت.به نظر مي‌رسد گزارش شاخص قيمت مشتري CPI به چهره تورم آمريکا رنگ ديگري دهد. درعين حال چشم انداز تورم با اين شاخص واضح نخواهد شد زيرا فدرال رزرو از CPI استفاده نمي‌کند با اين وجود اطلاعات بدست آمده بر نحوه برخورد آمريکا با رشد اقتصادي تاثير مي‌گذارد.درحاليکه CPI يک بارومتر محبوب براي سلامت اقتصاد است اين شاخص ابزار اوليه فدرال رزرو براي تصميم گيري درباره ثبات قيمت‌ها نيست.
افزايش قيمت طلا
قيمت طلا در آغاز مبادلات ديروز در حالي با افزايش روبرو شده است که سرمايه گذاران منتظر اعلام آمارهاي تورم آمريکا هستند.به گزارش رويترز، انتشار آمارهاي تورم آمريکا در ماه فوريه تاثير زيادي بر ارزش دلار خواهد داشت و از سوي ديگر مي‌تواند روند سياست‌هاي پولي فدرال رزرو و نرخ بهره آمريکا را تا حد زيادي مشخص کند.
بر اساس اين گزارش قيمت هر اونس طلا ديروز با 0.1 درصد افزايش به بيش از 1324 دلار رسيده است.شاخص ارزش دلار در برابر ارزهاي معتبر بين المللي نيز با افت 0.2 درصدي روبرو شده و به 89.90 واحد رسيده است. تازه‌ترين تحقيق فدرال رزرو نيويورک نشان مي‌دهد که انتظارات تورمي‌در آمريکا طي ماه گذشته افزايش يافته است و به بالاترين سطح خود در يک سال اخير رسيده است.تازه‌ترين آمارهاي رسمي‌نشان مي‌دهد که کسري بودجه آمريکا در ماه فوريه به بيش از 215 ميليارد دلار رسيده است.انتشار گزارش وضع اشتغال در آمريکا و همچنين کاهش فعاليت‌هاي حفاري اين کشور باعث صعود بهاي نفت شد.
ايجاد 313 هزار فرصت شغلي
گزارشها حاکي از آن است که اقتصاد آمريکا در ماه فوريه بيشترين تعداد شغل را در يک و نيم سال گذشته ايجاد کرده است. وزارت کار آمريکا روز جمعه با انتشار يک گزارش اشتغال اعلام کرد که ماه گذشته ميلادي مشاغل بخش غيرکشاورزي 313.000 شغل ايجاد کرده است.
اين تعداد افزايش شغل، بيشترين افزايش از جولاي ۲۰۱۶ تا کنون است و ۳ برابر ۱۰۰۰۰۰ شغلي است که براي هم‌خواني با رشد جمعيتي که در سن اشتغال قرار دارند لازم است. داده‌هاي اصلاح شده ماه‌هاي فوريه و ژانويه نشان داد که اقتصاد آمريکا ۵۴۰۰۰ شغل بيشتر از آن‌چه قبلا برآورد شده بود ايجاد کرده بود.
بازار کار از تقاضاي بالاي داخلي، بهبود رشد اقتصاد جهان و حال‌وهواي بسيار خوب تجارت آمريکا به دنبال تصويب بسته کاهش ۱.۵ تريليون دلاري ماليات توسط دولت ترامپ، سود مي‌برد. قانون کاهش ماليات از ماه ژانويه اجرايي شده است.رشد قدرتمند مشاغل، به پيش‌بيني‌ها در مورد اين که فدرال‌رزرو در ديدار سياست‌گذاري ۲۰-۲۱ مارچ خود، نرخ بهره را افزايش خواهد داد، قدرت بخشيد. اما رشد کند دستمزدها باعث شد اقتصاددانان نتوانند با قاطعيت در مورد اين که آيا بانک مرکزي آمريکا چشم‌انداز افزايش نرخ بهره خود براي امسال را از ۳ بار به ۴ بار ارتقا خواهد داد يا خير، نظر دهند. در ماه فوريه ميانگين دستمزد ساعتي ۴ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش يافت و به ۲۶.۷۵ دلار رسيد، که نسبت به رشد ۰.۳ درصدي ماه ژانويه کندتر شده بود. از لحاظ سالانه‌ام رشد دستمزد در ماه ژانويه از ۲.۸ درصد در سال گذشته به ۲.۶ درصد کاهش يافت. پنرخ بي‌کاري براي پنجمين ماه پياپي در کمترين ميزان ۱۷ ساله خود، ۴.۱ درصد، باقي ماند.گزارش اشتغال آمريکا به اين امر اشاره دارد که علي‌رغم ضعف هزينه‌کردهاي مصرف‌کنند، فروش مسکن و توليدات صنعتي و گسترده شدن کسري تجاري آمريکا در ماه ژانويه، که باعث شده بود اقتصاددانان سطح پيش‌بيني‌هاي رشد اقتصادي خود در ربع اول امسال را پايين‌تر بياورند، اقتصاد قدرتمند باقي مانده است. 

رييس سيا وزيرخارجه شد؛
رئيس‌جمهوري آمريکا رکس تيلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار و رييس سيا را جايگزين او کرد. ترامپ همچنين يک زن را به عنوان رييس جديد سيا برگزيد.به گزارش ايسنا، به نقل از اسکاي نيوز، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا روزسه‌شنبه رکس تيلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار کرد.وي مايک پامپئو، رئيس آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) را به جاي تيلرسون در اين سمت منصوب کرد.رئيس‌جمهوري آمريکا در توييتر خود نوشت: مايک پامپئو، رييس سيا وزيرخارجه جديد ما خواهد بود. او کار فوق‌العاده‌اي انجام خواهد داد. از رکس تيلرسون به خاطر خدماتش ممنونم. جينا‌هاسپل رييس جديد سيا خواهد بود؛ او نخستين زني است که به اين سمت منصوب مي‌شود. به همه تبريک مي‌گويم.براساس گزارش سي‌ان‌ان، يک مقام ارشد دولت واشنگتن گفت که ترامپ روز جمعه از تيلرسون خواسته بود که از سمت خود کناره‌گيري کند.اين مقام آگاه افزود: رئيس‌جمهور آمريکا معتقد بوده که با توجه به گفت‌وگوهاي آتي با کره شمالي و مذاکرات تجاري متعدد، زمان مناسبي براي گذار فرارسيده است.پومپئو که چه زمان فعاليت به عنوان نماينده کنگره و چه در منصب رياست سيا گرايشات به شدت ضد ايران داشت، جايگزين «رکس تيلرسون» مي‌شود.در مدت يک سالي که تيلرسون وزير خارجه آمريکا بود در پرونده‌هاي مختلف از جمله توافق هسته‌اي با ايران و پرونده روسيه با ترامپ اختلاف نظر داشت و تقريبا هر ماه شايعاتي از احتمال برکناري وي منتشر مي‌شد. اين شايعات ۶ ماه پيش، يعني زماني که رسانه‌هاي آمريکايي گزارش دادند تيلرسون ترامپ را «کودن» خوانده، به اوج رسيد.از همان زمان گمانه‌زني‌هايي درباره اينکه احتمالا پومپئو سکان دستگاه ديپلماسي آمريکا را به دست مي‌گيرد، مطرح شد. ترامپ بارها از پوپمئو تمجيد کرده و گفته بود او در سيا «عملکرد فوق‌العاده‌اي» داشته است.ترامپ امروز در توييتر نوشت: «مايک پومپئو رئيس سيا وزير خارجه جديد ما خواهد بود. او عملکرد فوق‌العاده‌اي خواهد داشت. رکس تيلرسون، ممنون بابت خدماتت.»رئيس‌جمهور آمريکا همچنين اعلام کرد که «جينا‌هاسپل» از افسران اطلاعاتي کهنه‌کار آمريکايي را به رياست سيا منصوب کرده است.وي در توييتر نوشت: «جينا‌هاسپل رئيس جديد سيا و اولين زني خواهد بود که به اين سمت انتخاب شده است. تبريک به همه.»هاسپل که در سال ۱۹۸۵ به سيا پيوست، در فوريه ۲۰۱۷ به معاونت اين سازمان منصوب شد.نام وي يک دهه پيش، زماني بر سر زبان‌ها افتاد که مشخص شد سيا در تايلند يک زندان مخفي براي نگهداري، شکنجه و بازجويي از متهمان به ارتباط با گروه‌هاي تروريستي ايجاد کرده است.وي در سال ۲۰۰۲ رياست اين بازداشتگاه را بر عهده داشته است. اسنادي که بعدا منتشر مي‌شد، نشان داد زندانيان در اين بازداشتگاه به روش‌هايي که حتي در قوانين آمريکا غيرقانوني است، شکنجه مي‌شده‌اند.هاسپل بعدا رئيس دفتر «خوزه رودريگز» رئيس وقت مرکز ضدتروريسم سيا شد و در سال ۲۰۱۳ هم به معاونت «سرويس سري ملي» که مسئوليت عمليات‌هاي مخفيانه آمريکا در سرتاسر جهان را بر عهده دارد، منصوب شد.رسانه‌هاي آمريکايي نوشته‌اند که ترامپ در تلاش است تا پيش از آغاز مذاکرات با کره شمالي، تغيير و تحولات لازم در تيم ديپلماسي خود را ايجاد کند و با ترکيبي جديد وارد گفت‌وگو با پيونگ‌يانگ شود.
مذاکره ترامپ با کره شمالي پيش‌درآمد جنگ 
اما مذاکره‌کننده ارشد سابق آمريکا در مصاحبه‌اي گفته دولت فعلي کشورش ممکن است کاري کند که گفت‌‌وگو با کره شمالي به پيش‌درآمدي براي جنگ تبديل شود. «وندي شرمن»، مذاکره‌کننده ارشد دولت آمريکا در گفت‌وگوهاي هسته‌اي با ايران که به دولت «بيل کلينتون»، رئيس‌جمهور اسبق آمريکا درباره کره شمالي هم مشورت مي‌داد در مصاحبه‌اي به توصيف سناريويي پرداخته که دولت فعلي کشورش ممکن است از رهگذر مذاکره با کره شمالي، جنگ با اين کشور را کليد بزند. وي در مصاحبه با شبکه خبري سي‌ان‌ان با بيان اينکه «گفت‌وگو قطعاً بهتر از جنگ است» هشدار داد استفاده نادرست از ديپلماسي، ممکن است بهانه جنگ را جور کند. شرمن گفت: «خطر بزرگتر اين است که رئيس‌جمهور و تيمش اين تلاش ديپلماتيک را انجام دهند، اما بعداً به خاطر به دست نياوردن تک‌تک خواسته‌هايشان نااميد شوند و پيش‌درآمد جنگ را ايجاد کنند.»او اضافه کرد: «گزينه‌هاي بسيار زيادي هستند که لازم است امتحان شوند و اگر رئيس‌جمهور احساس کند همه بايد راهي را بروند که ايالات متحده مي‌خواهد، احتمالاً به توافق نخواهيم رسيد و خودمان را در ميانه جنگ خواهيم يافت.»شرمن در بخش ديگري از اين مصاحبه اعتراف کرد که در حال حاضر سکان هدايت روابط آمريکا و کره شمالي را پيونگ‌يانگ به عهده دارد. او درباره کيم يونگ اون، رهبر کره شمالي گفته است: «او قادر بوده رئيس‌جمهور ايالات متحده - يعني قدرتمندترين رهبر در کل دنيا - را به همان اتاقي بکشد که خودش در آن حاضر است گو اينکه آنها هر دو هم‌تراز هستند.»«هربرت مک‌مستر» مشاور امنيت ملي آمريکا هم روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن فشارها بر کره‌شمالي را تا زمان خلع سلاح هسته‌اي اين کشور، حفظ خواهد کرد.مک‌مستر در کنفرانس خبري بعد از نشست شوراي امنيت سازمان ملل تاکيد کرد علي‌رغم اينکه واشنگتن اميدوار است ديدار بين «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا و «کيم جونگ اونگ» رهبر کره شمالي انجام شود، اما فشارها همچنان خواهند شد.به نوشته خبرگزاري «رويترز» وي توضيح داد: «شايد بتوانيم با فشار به راهکار ديپلماتيک براي خلع سلاح هسته‌اي شبه جزيره کره دست يابيم. پس ما مصمم هستيم که در اين مسير فشار بياوريم».مشاور امنيت ملي ترامپ افزود: «ما همگي قبول داريم که درباره اين فرصت (ديدار ترامپ و کيم) خوش‌بين هستيم. اما ما مصمم به حفظ فشار حداکثري هستيم تا زماني که اظهارات با پيشرفت عملي در هسته‌اي زدايي همراه شود.


یادداشت
اردال ساجلام
حريت

با وجودي که هنوز زماني از ماه مارس نگذشته بازيگران بازار درباره سناريوي اقتصادي ماه آوريل صحبت مي‌کنند. اين عقيده کلي وجود دارد که ماه مارس و آوريل چشم انداز اقتصادي ترکيه را مشخص خواهد کرد. اما انتظارات درباره اقتصاد ترکيه متفاوت است. به نظرميرسد تجار از سناريوهاي خوشبينانه حمايت کنند. تجار کشور مدتهاست از «تجارت خوب است ولي پولي در بازار نيست» شکايت دارند. درعين حال انتظار دارند فعاليت‌هاي اقتصادي افزايش داشته باشند و پول بيشتري را در بازار به همراه داشته باشد افرادي که اين خوشبيني را دارند معتقدند دولت قدمهاي درست دموکراتيک را براي حل مشکلات با غرب برخواهد داشت و انتظار بهبود شرايط اقتصادي وجود دارد. بخش ساخت و ساز نيز با انتظار مشابه همراه است. فروش در ماه فوريه بهبود داشته است اما بازيگران بازار انتظار فروش بهتري پس از ماه آوريل را دارند. اين امر درحالي رخ مي‌دهد که دولت خبرنگاران زنداني را اخيرا آزاد کرده و به آرامي‌درحال گسترش اين حرف است که اينکار با هدف بهبود چشم انداز اقتصادي صورت گرفته . امري که انتظارات مثبت را به همراه داشته است. شرکت‌هاي بزرگ ديدگاهي پيچيده دارند. آنها هنوز به دنبال پاسخ به اين پرسش هستند که برسر انتخابات چه خواهد آمد يا ارتش در عفرين سوريه يا منبيج چه خواهد کرد.اين ديدگاه همچنين تحت تاثير جريمه‌هاي اعمالي آمريکا عليه ترکيه به خاطر دور زدن تحريم‌هاي ايران قراردارد که با ادامه دادگاه رضا ضراب در ماه آوريل خود را نشان مي‌دهد.تنها انتظار مثبت اين ماه اجلاس گروه جي 20 است که رجب طيب اردوغان با مقامات ارشد اتحاديه اروپا ديدار مي‌کند و ميتواند بازارها را تقويت کند.
ترجمه: فاطمه مهتدي