يک اقتصاددان:
يک اقتصاددان مي‌گويد بايد از کالاي ايراني حمايت شود به اين ترتيب که براي کالاهاي وارداتي که توليد مشابه دارند تعرفه سنگين وضع شود، مردم تشويق به خريد کالاهاي ايراني شوند جلوي رانت عده‌اي گرفته شود، در غير اين صورت توليد نمي‌صرفد و توليدکننده دلال مي‌شود!
ابراهيم رزاقي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ موضوع حمايت از کالاي ايراني که توسط مقام معظم رهبري به عنوان شعار سال ۱۳۹۷ انتخاب شد، گفت: حمايت از کالاي ايراني به آن معنا که به استقلال برسيم هم در انديشه امام خميني (ره) است هم در قانون اساسي و غيره. امام خميني (ره) بارها فرموده‌اند که اگر استقلال اقتصادي نداشته باشيم استقلال فرهنگي و سياسي هم نخواهيم داشت. شعار انقلاب ما هم استقلال، آزادي جمهوري اسلامي‌بوده است. با اين حال بعد از رحلت امام خميني (ره) دولت‌هايي که بر سر کار آمدند چندان خود را مقيد به حمايت از کالاي ايراني و در نتيجه حفظ استقلال نمي‌دانستند.
وي ادامه داد: در سال‌هاي اول انقلاب صنايع آذرآب، فولاد و مس رشد کرد و همچنين صنايع کوچک به وجود آمدند، ولي چون مسئولان ما اعتقاد چنداني به تکيه بر اقتصاد داخل کشور نداشتند به مرور زمان به سمتي رفتيم که صنايع ما رشد نکرد. در دولت پنجم و ششم که سياست‌هاي تعديل اقتصادي در دستور کار قرار گرفت و اين سياست‌ها منجر به افزايش بيکاري شد، به بي‌عدالتي دامن زد و چنين وضعيتي نارضايتي اجتماعي ايجاد کرد. در نظر بگيريد وقتي دولت‌ها در عملکرد خود ناموفق مي‌شوند مردم آن را از چشم کل نظام مي‌بينند.
اين اقتصاددان چنين اضافه کرد که بعضي مسئولان ما از آمريکايي‌ها و اروپايي‌ هم بيشتر خود را مقيد به بازار باز مي‌دانند! در نظر بگيريد که انگلستان چگونه انگلستان شد و آمريکا چه‌ طور پيشرفت کرد و آلمان چگونه توانست گوي رقابت را از ديگر کشورها بروبايد همه اين‌ها توانستند در سايه حمايت از کالاي داخلي خود پيشرفت کنند و هر زمان که لازم بوده سياست‌هاي حمايتي اعم از سياست‌هاي تعرفه‌اي وضع کرده‌اند.
رزاقي با انتقاد از سياست‌هايي که منجر به افزايش واردات در ايران شده است، اظهار کرد: وقتي براي توليدکننده توليد به صرفه نباشد ترجيح مي‌دهد پول خود را در جهت واردات کالا به کار گيرد، اکنون وضعيت به گونه‌اي شده که توليد کننده انگيزه‌اي براي توليد ندارد. از سوي ديگر وقتي توليد خوب کار نکند به کارگر نيز حقوق کافي پرداخت نمي‌شود. به اوضاع کارگران توجه کنيد هر روز فقيرتر مي‌شوند، نصف جمعيت ما زير خط فقر هستند و بسياري از فقرا خرج امرار و معاش خود را نمي‌توانند بدهند.
اين اقتصاددان اضافه کرد: در بحث حمايت از کالاي ايراني بايد جلوي واردات افسارگسيخته گرفته شده، در برابر توزيع رانت مقاومت شود، از ثروتمندان ماليات متناسب گرفته شود، جلوي فساد گرفته شده و صداوسيما و ساير ارکان تبليغاتي در جهت تشويق مردم براي استفاده از کالاي ايراني اقدام کنند، در غير اين صورت توليد براي توليد کننده نمي‌صرفد و توليد کننده دلال مي‌شود.

عضو هيات کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شوراي اسلامي‌نشست اين کميسيون را تشريح کرد. علي کاظمي‌ در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با بيان اينکه نشست کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: در اين نشست عملکرد کلي بودجه سال 96 مورد ارزيابي قرار گرفت. عضو هيات رئيسه کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: يکي از مباحث مطرح شده در اين نشست اختصاص 3درصد از درآمدهاي حاصل از فروش نفت به استان‌ها بود که تاکيد شد اين کار صورت مي‌گيرد. همچنين مهرداد لاهوتي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، توضيح داد: در قانون بودجه سال 96 در آمد دولت را 346 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود که 320 هزار ميليارد تومان آن محقق شده است، دولت تاکيد دارد که در لايحه بودجه سال گذشته درآمد را 320 هزار ميليارد تومان ارزيابي کرده بودند که همين عدد محقق شده است. نماينده مردم لنگرود در مجلس دهم شوراي اسلامي‌گفت: با اين حساب 26 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي بودجه سال 96 محقق نشده است. وي ادامه داد: عملکرد دولت در زمينه درآمدهاي غير نفتي و مالياتي حدود 167 هزار ملياد تومان بود که در مقايسه با لايحه 5 درصد افزايش و نسبت به قانون مصوب مجلس 3.8 درصد کاهش يافته است، درآمد مالياتي و گمرکي 115 هزارميلياد تومان بوده که نسبت به لايحه 2 واحد درصد افزايش و نسبت به قانون 7دهم واحد کاهش داشته است. اين نماينده مجلس گفت: در مقايسه درآمد مالياتي سال 95 با سال 96 بايد گفت که رشد 14 درصدي اتفاق افتاده است، همجنين در زمينه واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي در سال گذشته 92 هزارميلياد تومان تحقق يافته که در مقايسه با لايحه 79.4 و نسبت به قانون 77.4 تحقق يافته است. لاهوتي با مقايسه عملکرد بودجه سال 96 و 95 در زمينه درآمدهاي واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي عنوان کرد: در اين زمينه رشد 24 درصدي حاصل شده است. در خصوص هزينه‌هاي جاري سال 96 بايد گفت که 243 هزارميليارد تومان تحقق يافته است که در لايحه اين شاخص 236 هزار ميليارد تومان و در قانون 253 هزار ميلياد تومان ديده شده بود که عملکرد دولت نسبت به لايحه 3 درصد افزايش و نسبت به بودجه 4 درصد کاهش داشته است. عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص هزينه‌هاي عمراني توضيح داد: در سال 96 در بخش هزينه‌هاي عمراني 42 هزار ميليارد تومان تحقق يافته که عملکرد دولت در مقايسه با لايحه دولت 32.8 درصد و نسبت به قانون 40.9 درصد عملکرد کمتر داشته است. وي گفت: بنابراين عملکرد دولت در بخش هزينه عمراني در سال 96 نسبت به سال گذشته، 10 درصد رشد داشته است.
 يارانه 45 هزار و 500تومان فروردين واريز شد
هشتاد و ششمين مرحله واريز يارانه نقدي خانوار براي هر نفر ۴۵ هزار و 500 تومان بامداد ۲۶ فروردين ماه سال ۹۷ به حساب سرپرستان خانوار واريز شد.
سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها اعلام کرد: هشتاد و ششمين مرحله واريز يارانه نقدي خانوار ساعت 24 بامداد26 فروردين ماه سال 97 به ازاي هر نفر ماهانه ۴۵۵ هزار ريال به حساب سرپرستان خانوار واريز شد.
همچنين حداقل افزايش مستمري خانواده‌‌هاي تحت پوشش نهادهاي حمايتي نيز واريز شد.
در حال حاضر حدود 77 ميليون نفر در هر ماه يارانه نقدي معرفي مي‌کنند که به همراه واريزي گروه‌هاي هدف رقمي‌نزديک به 3600 ميليارد تومان در هر ماه براي دولت هزينه دارد.
 
بخشنامه حداقل مزد سال ۹۷ ابلاغ شد
بخشنامه افزايش حداقل دستمزد عصر دیروز با امضاي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي ابلاغ شد.
در بخشنامه دستمزد ۹۷ که از سوي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ابلاغ شده آمده است: شوراي عالي کار با حضور نمايندگان سه گروه (دولت، کارفرمايان و کارگران) در جلسه روز ۱۳۹۷/۱/۲۲ پس از بحث و بررسي راجع به تعيين حداقل مزد سال ۱۳۹۷، در اجراي ماده ۴۱ قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بيشتر ميزان درآمد آنان با سطح معيشت و همچنين با توجه به مقتضيات بنگاه‌هاي توليدي و کارفرمايان و شرايط اقتصادي جامعه موارد زير را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصويب قرار داد.
 
سکه طرح جديد يک ميليون و ۷۸۹ تومان شد
در جريان معاملات بازار آزاد تهران در روز يکشنبه، قيمت سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و ۷۸۹ هزار تومان شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، در جريان معاملات ديروز (يکشنبه) بازار آزاد تهران، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و ۷۸۹ هزار تومان، طرح قديم يک ميليون و ۷۳۹ هزار تومان، نيم سکه ۸۸۶ هزار تومان، ربع سکه ۵۶۵ هزار تومان و سکه يک گرمي‌۳۵۲ هزار تومان معامله شد.
بنابراين گزارش، هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۱۳۴۵ دلار و ۴۷ سنت و هر گرم طلاي ۱۸ عيار ۱۶۷ هزار و ۷۰۰ تومان است.

بيمه‌ها از ماليات بر ارزش افزوده معاف مي‌شوند
يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس از معافيت بيمه‌ها از ماليات بر ارزش افزوده در صورت تصويب نهايي در مجلس خبر داد.
سيده فاطمه حسيني در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به جلسات کميسيون اقتصادي براي بررسي لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده در مشهد، اين جلسات را بررسي مقدماتي اين لايحه عنوان کرد و گفت که در صورت تصويب نهايي اين لايحه در مجلس بيمه‌ها از ماليات بر ارزش افزوده معاف مي‌شوند.
وي افزود: چالش‌هايي که درباره اين لايحه در کميسيون تلفيق بودجه ۹۶ و ۹۷ مطرح شده بود همچنان پابرجا است، که از جمله آنها چالش‌هايي همچون دريافت ماليات زنجيره‌اي يا ماليات بر فروش و چالش نرخ‌هاست.
حسيني چالش اصلي درباره ماليات بر ارزش افزوده را چالش نرخ‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: درباره اينکه کدام يک از کالاها و خدمات در کدام طبقه نرخ‌ها قرار گيرد چالش‌هاي فراواني وجود دارد. ۳ يا ۵ نرخ وجود دارد؛ يکي حالت معاف بودن کالا است که کالاهاي ضروري و اساسي در اين محدوده قرار مي‌گيرند. طبقه بعدي نرخ معاف همراه با استرداد که همان نرخ صفر است. طبقه ديگر نرخ ترجيحي است که تقريباً سه درصد يا يک سوم نرخ اصلي در نظر گرفته مي‌شود و طبقه ديگر نرخ استاندارد و نرخ کالاهاي خاص است.
 اين نماينده مجلس يادآور شد: اينکه دسته‌بندي اين نرخ‌ها به چه صورت باشد، موضوعي است که در جلسات اين روزهاي کميسيون اقتصادي درباره لايحه ماليات بر ارزش افزوده، در حال بررسي است. به علاوه آنکه در حال بررسي اين موضوع هستيم که کدام کالاها درکدام يک از طبقات قرار گيرند.
حسيني بيمه را از ديگر مباحث مهم لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: اين موضوع شامل همه بيمه‌ها اعم از اتکايي و مستقيم مي‌شود و برمبناي اين لايحه، بيمه‌ها از اين ماليات معاف مي‌شوند.
به گفته اين عضو کميسيون اقتصادي، دليل اهميت اين موضوع آن است که گاهاً وقتي مي‌خواهيم از کالا يا خدمات حمايت کنيم تلاش مي‌کنيم ماليات آنها را کاهش دهيم، بنابراين کاهش نرخ ماليات بر ارزش افزوده براي بيمه‌ها از اين جهت که ضريب نفوذ بيمه در ايران نسبت به جهان پايين است، مي‌تواند مشوق خوبي باشد و به نظر ضروري است.

دستمزد کارگران آخرين مشکل توليدکنندگان
به اعتقاد يک مقام مسئول کارگري، در صورتي که بودجه طرح‌هاي اشتغال پرداخت نشود، برنامه‌ريزي و ريل‌گذاري براي ايجاد اشتغال نتيجه نمي‌دهد.
هادي ابوي در گفت‌وگو با ايسنا، چشم‌انداز بنگاه‌هاي اقتصادي در سال ۱۳۹۷ را مورد ارزيابي قرار داد و گفت: معتقدم تا زماني که مشکلات بنگاه‌ها در بحث عوارض و ماليات و تامين مواد اوليه به قوت خود باقي باشد، در وضعيت بنگاه‌ها تغييري ايجاد نخواهد شد.
وي ادامه داد: با توليدکنندگان که صحبت مي‌کنيم مي‌گويند دستمزد کارگر آخرين مشکل ماست و عوارض شهرداري، ماليات بر ارزش افزوده و هزينه‌هاي سنگين تامين مواد اوليه مهمترين مشکلاتي است که با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند.
دبيرکل کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران با تاکيد بر تسهيل شرايط توليد در کشور، گفت: دولت بايد موانع توليد را از ميان بردارد و شرايط توليد را بهبود بخشد تا توليدکنندگان بتوانند در فضاي موجود نفس بکشند.
ابوي با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي با رويکرد ايراني عملي نمي‌شود، گفت: نمي‌توانيم با شعار و بخشنامه بگوييم مردم کالاي ايراني مصرف کنند. به جاي کالاهايي که اضافه بر سازمان وارد کشور مي‌کنيم به حل مشکل توليدکننده کمک کنيم.
او افزود: وقتي کيفيت کالايي خوب باشد، مردم هم از مصرف آن استقبال مي‌کنند. بسياري از کالاهاي خارجي شايد جنس عالي و فوق العاده‌اي هم نداشته باشد ولي تنوع رنگ دارند و مشتري پسند هستند ولي جنس ايراني با وجود کيفيت بالايي که دارد، ديده نمي‌شود.
اين مقام مسئول کارگري متذکر شد: متاسفانه بعضي کالاهاي داخلي به دليل نداشتن تنوع فروش نمي‌رود و بعضي ديگر به دليل بالا بودن قيمت مواد اوليه کيفيت پاييني دارد و توليد کننده از کيفيت آن مي‌زند، به همين دليل مصرف‌کننده تمايلي به خريد آن نشان نمي‌دهد و ترجيح مي‌دهد کالاي خارجي و چيني فاقد کيفيت ولي ارزان را خريداري کند.
ابوي در پايان از بيکاري به عنوان چالش بزرگ کشور ياد کرد و گفت: سال گذشته طرح‌هاي اشتغال بسياري مطرح شد و بعضي از آن‌ها به مرحله اجرا هم رسيد ولي خروجي آن‌ها ملموس نبود. مقامات وزارت کار معتقدند که اشتغال را ريل‌گذاري کرده‌اند و زمان مي‌برد تا نتيجه آن ديده شود اما حقيقت آن است که اشتغال بدون پول ممکن نيست و اگر بودجه طرح‌هاي اشتغال نرسد همه ريل گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها براي اجراي طرح‌هاي اشتغال هم از بين مي‌رود.
سال گذشته طرح‌هاي متعددي از سوي وزارت کار در حوزه اشتغال ارائه و برخي از آن‌ها اجرايي شد. بارزترين طرح اشتغالي دولت که در راستاي تحقق اهداف و سياست‌گذاري اشتغال خود دنبال کرد، طرح اشتغال فراگير و اشتغال روستايي بود که وزارت کار ماموريت ساماندهي و پالايش متقضايان و اجراي آن را عهده‌دار شد. طرح روستا -تعاون و توسعه مشاغل خانگي هم از ديگر طرح‌هاي در دست وزارت کار بود که در چند استان به مرحله اجرا درآمد.

نحوه تعيين سهميه ورود کالاي همراه مسافر از مناطق آزاد مشخص شد
هيات وزيران مصوب کرد که براي تعيين سهميه ورود کالاي همراه مسافر و فهرست آن از مناطق آزاد به سرزمين اصلي، هر ساله کارگروهي تشکيل و مصاديق آن تعيين شود.
به گزارش فارس، هيات وزيران مصوب کرد که براي تعيين سهميه ورود کالاي همراه مسافر و فهرست آن از مناطق آزاد به سرزمين اصلي، هر ساله کارگروهي تشکيل و مصاديق آن تعيين شود. اين مصوبه توسط اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در تاريخ 21 فروردين 97 ابلاغ شده که بدين شرح است:
هيات وزيران در جلسه 19/01/97به پيشنهاد وزارت اقتصاد امور دارايي به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران تصويب کرد:
1- به منظور تعيين سهميه ورود کالاي همراه مسافر و فهرست آن از هر يک از مناطق آزاد تجاري، صنعتي به سرزمين اصلي براي هر سال، کارگروهي با مسئوليت دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي و با عضويت وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي (گمرک جمهوري اسلامي‌ايران)، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي و بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران تشکيل مي‌شود.

تجارت تبعات اجراي تکليفي ساماندهي نرخ ارز را بررسي کرد؛
گروه اقتصاد کلان- پوریا پیرولی: در حالي‌که دولت اجراي دستوري تک‌نرخي ارز را به عنوان يک طرح بزرگ براي اقتصاد و توليد مي‌داند؛ اما کار‌شناسان اقتصادي اين طرح را به نوعي توصيف کرده‌اند، که دير يا زود اقتصاد را به چالش خواهد کشيد.
دولت حالا از تزريق ارز حاصل از صادرات به توليد خبر مي‌دهد؛ در حالي‌که طرحي که توسط دولت در حال اجراست داراي ابهامات بسياري بوده که هنوز دولت و تئوريسين‌هاي منتسب به دولت در اين مورد پاسخگو نيستند.
به گفته آلبرت بغزيان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، اگر اين روش عملي بود تا به حال انجام مي‌شد.
بغزيان به فرارو مي‌گويد: دولت حالا از سوي ديگر بام افتاده است. نه مثل آقاي سيف که معتقد بود بايد يک رويه انتظامي‌و امنيتي بر بازار حاکم شود و نه رويه کنوني دولت که اعلام مي‌کند دلار به ميزان نامحدود عرضه خواهد شد! اين مقداري نامعقول است. مسلما در چنين شرايطي چند بازار موازي تشکيل مي‌شود. 
جلوگيري از فرار سرمايه از کشور، سوق دادن ارز حاصل از صادرات به توليد از ديگر اهداف طرح ساماندهي بازار ارز موسوم به تک نرخي از سوي دولت عنوان شده است. 
معاون اول رييس جمهورنيز ديروز گفته بود بايد ارز حاصل از صادرات کالا بايد به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. 
اسحاق جهانگيري در حالي اين موضوع را مطرح کرده است که هنوزنتايج تصميم اخير دولت متبوع‌اش مشخص نشده است. نکته قابل تامل اينکه اغلب کار‌شناسان نسبت به اين طرح نيم بيمناک هستند. آن‌ها معتقدند سياست تعيين دستوري نرخ ارز قابل اعتماد نيست. 
کار‌شناسان اقتصادي بر اين باورند که اساس اين طرح که به تک نرخي موسوم شده نادرست است چرا که چگونه و بر چه مبنايي نرخ ۴۲۰۰ تومان براي دلار تعيين شده است. 
نکته قابل تامل اينکه اينگونه طرح در دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات انجام شد که هر کدام به دلايل متفاوت سرنوشت مشابه‌اي را تجربه کردند. سرنوشتي به نام ناکامي. 
وحيد شقاقي، کار‌شناس اقتصادي در اين باره گفته است: آيا اين رقم ۴۲۰۰ تومان تعادل پايداري در بازار ايجاد خواهد کرد يا تعادل شکننده‌اي را رقم مي‌زند. هر بازاري نيرو‌هاي طرف عرضه و نيروهاي طرف تقاضا دارد. در حال حاضر نه طرف عرضه و نه طرف تقاضا تعادل دلار در رقم ۴۲۰۰ تومان را اعلام نمي‌کند. 
اين تحليلگر مسائل اقتصادي به فرا رو گفته است: ابهام ديگر اين است که آيا با اين عدد بازار سياه شکل نخواهد گرفت؟ با اقدامات پليسي و در نظر گرفتن آن در حد قاچاق مي‌تواند مانع شکل گيري بازار سياه شود؟ پاسخ روشني براي اين مسئله وجود ندارد و همين حالا هم دلار با قيمت تعيين شده به فروش نمي‌رسد. 
اغلب کار‌شناسان اقتصادي شيوه نادرست دولت در مواجهه با بازار ارز را عامل نابساماني و التهاب مجدد در اين بازار اعلام کرده‌اند و حرفهاي دولتي‌ها مبني بر اينکه ارز حاصل از اين تصميم در سيکل توليد قرار خواهد گرفت را نوعي فرار رو به جلو توصيف کرده‌اند. 
به طوري که بغزيان گفته است: اگر روش کنوني دولت عملي بود که تا به حال انجام مي‌شد.
 اگر مشکل آقاي سيف است که مسير را به اين سمت کشانده است او بايد برکنار شود. اما اگر اشکال از موجودي ارزي باشد آقاي جهانگيري نمي‌تواند به مساله ورود پيدا کند و اين رئيس بانک مرکزي است که بايد درباره سياست ارزي صحبت کند. شايد مقامات ارزي بانک مرکزي موافق اين نباشند که آقاي جهانگيري سياستي را اعلام کند و سيف مجري آن سياست باشند. 
بغزيان ادامه داده است: کاري که فدرال رزرو (بانک مرکزي ايالات متحده آمريکا) با اتحاديه اروپا انجام مي‌دهد اين است که رابطه بين دلار و يورو را در يک محدوده منطقي نگه مي‌دارند. اما بانک مرکزي ما مي‌خواهد ارزش خارجي پول خود را يک تنه انجام دهد. از سويي هم آمريکا مي‌خواهد رابطه دلار و ريال را حفظ کند و اگر دلار گران شود آن را در بازار ايران مي‌فروشد. اما چون ارز ما قوي و جهاني نيست خودمان بايد دخالت کنيم. 
اين اقتصاددان با بيان اينکه سياست کنوني دولت يک سياست من درآوردي است توضيح داده است: اين کار نوعي بلاتکليف کردن سرمايه گذار است. او نمي‌داند آيا نرخ ارزي که بانک مرکزي اعلام مي‌کند در ايام ديگر هم به همين اندازه خواهد بود يا نه. واردکننده نيز به اين نگاه مي‌کند که در طول سال چه پيش بيني صورت مي‌گيرد. اما ممکن است با اين نوسانات حس کند که مثلا در ايام ماه رمضان که بازار راکد است فعال شود. 
از طرفي، آشفتگي نظام بانکي کشور و حضور نهادهاي قدرت در درون اقتصاد عاملي براي تداوم نابساماني نرخ ارز از سوي کار‌شناسان قلمداد شده است. 
حسين راغفر، کار‌شناس اقتصادي در اين باره گفته است: بانک‌هاي نهادهاي قدرت، پول بدون پشتوانه را خلق مي‌کنند که تورم بسيار بزرگ و خانمان‌براندازي بر اقتصاد کشور تا کنون تحميل شده است.
 امروز بدون کنترل رفتار‌هاي خارج از قاعده‌اي که توسط نهاد‌هاي قدرت صورت مي‌گيرد، امکان مديريت اقتصاد کشور تقريبا غيرممکن خواهد بود و دولت ابزار زيادي براي کنترل ناهنجاري‌هاي اقتصادي در اختيار ندارد. ضمن اينکه کاستي‌هاي سياست‌هاي اقتصادي دولت هم جاي خودش را دارد. 
فرشاد مومني، عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي نيز در نقد شيوه برخورد دولت با بازار ارزگفته است: به نظر بنده اين شيوه برخورد از نظر اصولي هيچ تفاوتي با شيوه برخورد ناآرامي‌هاي دي ماه ندارد و اکثر کار‌شناسان با تخصص‌هاي متفاوت در اين نظر همسو هستند.
 به اعتبار اين نظر بايد مشفقانه به دولت پيشنهاد داد که اين شيوه اداره نمي‌تواند اطمينان بخش توليدکنندگان و مردم باشد و تحولي در اقتصاد ايران ايجاد نخواهد شد. 
اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: در کل ساختار اقتصادي ايران اين توهم وجود دارد که بدون برنامه با کيفيت و جلب نظر صاحب نظران صلاحيت دار مي‌توان به سمت موفقيت حرکت کرد و بايد کمک کنيم اين توهم از مسئولان رفع شود. 
به نظر مي‌رسد هيج سياست دستوري نمي‌تواند پاسخگو باشد. به عقيده وحيد شقاقي، کار‌شناس اقتصادي گفته است: ما بايد واقع بينانه با مسائل برخورد کنيم. اقتصاد ما دلاريزه شده و به شدت به دلار وابسته است. 
اقتصاد ما ولنگار است. هيچ جاي دنيا اين همه حجم نقدينگي سرگردان، ولنگاري در بازار و... وجود ندارد. 
در همه جاي دنيا تصميمات سخت گرفته مي‌شود. در ايران متاسفانه يک طرف قضيه را آزاد مي‌گذاريم. نظام بانکي ناکارآمد و نقدينگي گسترده و عدم اعتمادي که بار‌ها به انحاي مختلف ايجاد شده است.

رئيس سازمان فني و حرفه‌اي از اجراي طرح «ايران مهارت» براي دانش‌آموزان خبر داد و گفت: امسال اگر نظام جامع آموزش فني و مهارتي تدوين شود به سمت نظام صلاحيت حرفه‌اي حرکت مي‌کنيم.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، سليمان پاک سرشت، رئيس سازمان فني و حرفه‌اي با تأکيد بر رويکرد مهارت سازي در نظام آموزشي گفت: با همکاري آموزش وپرورش ؛ طرح ايران مهارت اجرا مي‌شود و در حين تحصيل به تناسب نيازهاي سني و توانمندي‌ها به دانش آموزان فرصتي براي آشنايي با فضاهاي کار داده مي‌شود و دانش آموزان با فضاهاي اشتغال آشنا مي‌شوند. پاک سرشت در ادامه افزود: نظام آموزش عالي نيز در تابستان به اين موضوع خواهد پرداخت و دانشجويان در رشته‌هاي کارگاهي و کارآموزي ، در کارگاه‌هاي سازمان فني وحرفه‌اي حضور يابند و سپس با دريافت گواهي مهارت افزايي اين مسئله در کارنامه تحصيلي آن‌ها لحاظ مي‌شود و اين سازمان فني وحرفه‌اي دفتري را در دانشگاه‌ها مستقرخواهد کرد تا دانشجويان با امکانات و رشته‌هاي مهارتي اين سازمان آشنا شوند. معاون وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي افزود : با اجراي اين طرح دانش اموزان مي‌توانند مجموع تجارب، مدارک و سوابق حرفه‌اي خود را تبديل به گواهينامه‌اي کنند که صلاحيت حرفه‌اي آن‌ها را در درجات مختلف تأييد مي‌کند. وي درباره توانمندسازي بانوان سرپرست خانوار هم افزود : با توافق شوراي اجتماعي کشور، در برخي استان‌ها مانند خراسان رضوي دستگاه‌هايي که در حوزه‌هاي ديگر با اين بانوان مرتبط هستند، همکاري مي‌کنند و ارتباط و تعامل پايدار ايجاد خواهد شد. پاک سرشت ادامه داد:براي آموزش و مهارت افزايي بانوان نيازمند، برنامه‌اي مشخص، با مشارکت مشاوري آگاه در مقوله کارآفريني و توانمندي زنان اجرا مي‌شود و بايد متناسب با شرايط استان‌ها نيازسنجي شود. وي تأکيد کرد: به جاي ايجاد مراکز ثابت آموزشي به دنبال گسترش آموزش‌هاي سيار هستيم و آموزش‌هاي مهارت افزايي در مناطق حاشيه نشين، ميان گروه‌هاي آسيب ديده همانند معتادان بهبود يافته و همچنين گروه‌هاي روستايي و عشايري افزايش مي‌يابد.

بابايي صالح گفت: شکاف دستمزدي سال‌هاي گذشته موجب پايين‌بودن سطح فعلي دستمزدها شده‌است. اگر دولت ثبات بازار ارز را حفظ کند، مي‌توان چشم‌انداز مثبتي را با دستمزدهاي فعلي ترسيم نمود. روح‌ا... بابايي صالح (دبير اول کميسيون اجتماعي مجلس و نماينده حوزه انتخابيه بوئين‌زهرا و آوج از استان قزوين) در گفتگو با خبرنگار ايلنا، گفت: اگر نرخ دلار ثابت بماند و ما افزايش قيمت نداشته‌باشيم، مي‌توان تا حدي به اين ميزان دستمزدهاي تعيين‌شده رويکرد مثبت داشت. البته اين نکته را هم بايد مدنظر قرار داد که سطح فعلي دستمزدها بسيار پايين است چراکه سال‌هاي قبل به‌آن اندازه‌اي که انتظار مي‌رفته، افزايش يابد و شکاف‌هاي دستمزدي را جبران کند، افزايش نيافته‌است. با اين حال، همان‌طور که گفتم، اگر دولت بتواند نرخ ارز را در همين حدي که هست کنترل کند و ثابت نگه‌دارد، مي‌توان چشم‌انداز نسبتا روشني را ترسيم نمود. اما اگر نوسانات اخير مجددا رخ دهند، وضعيت براي مزدبگيران مساعد نخواهد بود. وي تصريح کرد: به‌نظر من، نرخ تعيين‌شده در حدود بيست‌درصد -اگر ثبات بازار ارز حفظ شود- خوب است. نماينده مردم بوئين‌زهرا و آوج با اشاره به عملکرد وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي در جلسات مزدي اظهار داشت: در مذاکرات بين کارگران و کارفرمايان، بايد کاري کرد که دو طرف راضي از جلسات خارج بشوند و متضرر نشوند. هم‌زمان با در نظر گرفتن شرايط اقتصادي کشور، بايد حقوق کارگران را هم در نظر گرفت. قشر کارگر و کارفرما هر دو رابطه خوبي با دکتر ربيعي دارند. با اين حال، دکتر ربيعي هميشه تلاش کرده ساز کارگران را بزند و حافظ منافع آنها باشد چراکه خود برخاسته از جامعه کارگري است، دردکشيده است و دردهاي کارگران را درک مي‌کند. دبير اول کميسيون اجتماعي مجلس در پايان، تاکيد کرد: افزايش دستمزد نمي‌تواند گره‌اي از مشکلات و کمبودهاي رفاهي کارگران را بگشايد.