يک آمريکايي مديرعامل بورس لندن شد
ديويد شويمر، تبعه آمريکايي و مدير موسسه مالي گلدمن ساکس، به عنوان مديرعامل بورس اوراق بهادار لندن انتخاب شد. ديويد شويمر، تبعه آمريکايي و مدير موسسه مالي گلدمن ساکس، به عنوان مديرعامل بورس اوراق بهادار لندن انتخاب شد. شومير 49 ساله، فعاليت خود را در بورس لندن در اول آگوست پس از 20 سال فعاليت بانکداري در موسسه گلدمن ساکس آغاز خواهد کرد. شومير در اين خصوص اظهار داشت: بسيار مفتخرم که از اين پس در بورس اوراق بهادار لندن فعاليت مي‌کنم. حضور در بورس لندن بسيار موقعيت خاصي براي ارتباط با ديگر بازارهاي دنيا است. خاوير رولت، مدير سابق بورس لندن تا تاريخ 27 نوامبر در سمت خود باقي ماند تا اينکه امروز شويمر به عنوان مديرعامل انتخاب شد.

 عرضه انواع فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي
۲۹۵ هزار قطعه جوجه يک روزه، ۵۰۰ تن روغن خام سويا، و ... در تالار محصولات کشاورزي عرضه شد.
تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌بورس کالاي ايران روز يکشنبه ۲۶ فروردين ماه ميزبان عرضه ۱۳۶ هزار و ۵۰۳ تن انواع قير، مواد پليمري، مواد شيميايي، لوب کات، گوگرد و وکيوم باتوم بود. ۲۹۵ هزار قطعه جوجه يک روزه، ۵۰۰ تن روغن خام سويا، 1300 تن روغن خام کلزا، ۶۰۰ کيلوگرم زعفران، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن شکر خام و ۹ هزار و ۲۰۰ تن گندم خوراکي در تالار محصولات کشاورزي عرضه شد. بازار فرعي بورس کالاي ايران شاهد عرضه ۲۶۶ تن ضايعات فلزي، ۱۲۰ تن نخ پلي استر، ۲۵ تن روغن کارکرده لوکوموتيو و يک محموله تراورس چوبي بود.

عرضه برق ۴ نيروگاه در بورس انرژي
هشت عرضه کالاي برق توسط نيروگاه‌هاي طوس، اروميه، دماوند و خرمشهر با دوره تحويل‌هاي هفتگي، ماهانه و فصلي سال ۹۷ در تابلوي برق بازار فيزيکي بورس انرژي امروز انجام شد. بر اساس اعلام بورس انرژي، روز جاري هشت عرضه کالاي برق توسط ۴ نيروگاه‌ها انجام شد. همچنين در جريان معاملات روز چهارشنبه بورس انرژي، در تابلوي قراردادهاي سلف موازي استاندارد با سررسيد يکسال و بيشتر در نماد «سمپنا۹۷۱» تعداد يک ميليون و ۳۹۷ هزار قرارداد به ارزش بيش از ۴۲۰ ميليارد ريال و در نماد «سبندر۹۷۱»، تعداد ۵.۰۰۰ قرارداد به ارزش بيش از ۱۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون ريال و در نماد «سنفت۹۷۱» تعداد ۴۰.۰۰۰ قرارداد به ارزش بيش از ۱۲۰ ميليارد و ۹۵۳ ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت.
دادوستد ۷ ميليارد سهم و حق تقدم در بورس در فروردين ماه
از ابتداي امسال و در مدت ۱۱ روز معاملاتي تعداد ۷ ميليارد و ۸۶۵ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۶ هزار و ۶۰۲ ميليارد ريال در ۵۷۰ هزار و ۹۰۹ دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. تعداد ۷ ميليارد سهم و حق تقدم از ابتداي امسال تاکنون به ارزش ۱۶ هزار و ۶۰۲ ميليارد ريال در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. به نقل از سنا، از ابتداي امسال و در مدت ۱۱ روز معاملاتي تعداد ۷ ميليارد و ۸۶۵ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۶ هزار و ۶۰۲ ميليارد ريال در ۵۷۰ هزار و ۹۰۹ دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. همچنين بررسي معاملات بازار سهام به تفکيک بازار نشان مي‌دهد در اين مدت ۵ ميليارد و ۵۴۴ ميليون سهم به ارزش ۸ هزار و ۹۹۱ ميليارد ريال در ۲۷۰ هزار و ۲۵۳ نوبت در بازار اول ۲ ميليارد و ۱۸۷ ميليون سهم به ارزش ۴ هزار و ۲۴۹ ميليارد ريال در ۲۹۲ هزار و ۷۱۴ نوبت در بازار دوم ۲ ميليون سهم به ارزش ۲ هزار و ۳۰ ميليارد ريال در يک هزار و ۴۹۶ نوبت در بازار بدهي و ۱۳۲ ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه گذاري قابل معامله در بورس تهران به ارزش يک هزار و ۳۳۳ ميليارد ريال در ۶ هزار و ۳۷۸ نوبت مورد معامله قرار گرفته است. شاخص کل نيز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۲ واحد کاهش به ارتفاع ۹۶ هزار و ۲۸۷ واحد رسيده است. شاخص بازار اول نيز در اين مدت با ۵۵ واخد کاهش و شاخص بازار دوم با ۲۷۲ واحد افزايش مواجه شده‌اند.

اعلام زمان مجمع سالانه و فوق‌العاده ۲ شرکت بورسی
شرکت فرآورده های نسوز آذر و آهنگری تراکتور سازی ایران پیرو اتمام دوره مالی منتهی به اسفند سال گذشته،زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کرد.همچنین شرکت فرابورسی آداک نیز برنامه افزایش سرمایه ۴۷۵ درصدی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته اعلام کرد. دو شرکت بورسی فرآورده های نسوز آذر و آهنگری تراکتور سازی ایران، زمان برگزاری مجمع سالانه و فوق العاده را اعلام کردند. به نقل از سنا، شرکت فرآورده های نسوز آذر پیرو اتمام دوره مالی منتهی به اسفند سال گذشته،زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کرد. براین اساس،"کاذر" ساعت 10 روز سه شنبه 4 اردیبهشت در اصفهان، خیابان هزار جریب، خ ششم ملاصدرا،پلاک 1.12 به این مجمع می رود. همچنین، سهامداران شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه ساعت 15 روز دوشنبه 3 اردیبهشت در هتل اسپیناس پالاس به مجمع فوق العاده روانه می شوند. بنابراین گزارش،"خاهن" مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی را از سازمان بورس گرفت تا سرمایه را از 146.1 به 219.1 میلیارد تومان برساند.تامین مالی این شرکت از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با 2 هدف اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش صورت می گیرد.شخصی حقیقی با 48.1 درصد و شرکت پولاد قطعه با 21 درصد سهم،جزء سهامداران این شرکت که در بازار دوم معاملات بورس درج شده هستند. همچنین شرکت فرابورسی آداک نیز برنامه افزایش سرمایه ۴۷۵ درصدی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته اعلام کرد. شرکت آداک که با سرمایه اسمی 87 میلیارد تومانی در بازار معاملاتی پایه ج درج شده،برنامه افزایش سرمایه 475 درصدی را اعلام کرد. در این راستا، "وآداک" در نظر دارد در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه فعلی را به 500 میلیارد تومان برساند.تامین مالی این شرکت از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته با هدف تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری های جدید و اصلاح ساختار مالی اعمال می شود.بنابراین گزارش، سهامدار عمده این شرکت که در گروه سرمایه گذاری ها حضور دارد، یک شخصی حقیقی با 99.8 درصد سهم، است.


با افزايش بيم و اميدها و نگراني‌هاي فعالان بازار سرمايه صورت گرفت؛
بازار سهام روز گذشته در حالي نخستين روز معاملاتي هفته آخر فروردين را با نماگرهاي قرمزپوش به پايان برد که بيم و اميدها در بازار باعث شد انگيزه‌اي براي جمع‌آوري سهام وجود نداشته باشد؛ بازاري که با وجود همه ريسک‌ها راضي به واگذاري سهام در حجم انبوه در قيمت‌هاي فعلي نيست.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 26 فروردين ماه 97 با کاهش 299 واحدي روي رقم 95 هزار و 987 واحد ايستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 85 واحدي عدد 16 هزار و 677 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 394 واحدي به رقم 101 هزار و 928 واحد دست يافت.
شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 224 واحدي به رقم 67 هزار و 844 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 573 واحدي عدد 206 هزار و 184 واحد را به نمايش گذاشت.
ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش يک واحدي روي رقم يک هزار و 65 واحد ايستاد.
بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي پتروشيمي‌مبين با 21 واحد ، فولاد خوزستان با 13واحد و همراه اول با 12 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 59 واحد، ملي صنايع مس ايران 30 واحد و پتروشيمي‌جم با 23 واحد کاهش بيشترين تاثيرمنفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 94 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 503 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 40 هزار و 373 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي قند شيرين خراسان، سيمان هگمتان، داروسازي تهران شيمي، گروه سرمايه‌گذاري فلات ايران، بيمه رازي، صنايع کاغذسازي کاوه و سرمايه‌گذاري دانايان پارس از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي نيروترانس، سيمان کردستان متوقف شدند. روز گذشته در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد بيش از 6 ميليون سهم ايران ترانسفو به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان کد به کد شد. امروز همچنين 900 هزار واحد سرمايه‌گذاري صندوق با درآمد ثابت کيان به ارزش 90 هزار تومان کد به کد شد.  بر اساس اين گزارش، ديروز بورس تهران در حالي با معاملات کم‌حجم نخستين روز معاملاتي خود در آخرين هفته فروردين ماه امسال را به پايان برد که دلهره ناشي از تحولات سوريه در خاورميانه و بيم و اميدها در فضاي سياست خارجي کشور ميان سه ضلعي برجام، عربستان و آمريکا باعث شده تا بازار سهام همچنان دست به عصا گام بردارد. اين در حالي است که فردا با حضور رؤساي بانک مرکزي، سازمان بورس و بيمه مرکزي و ساير مديران تراز اول کشور يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه ايران برگزار مي‌شود. در کنار نمادهاي نه چندان پرفروغ بازار سهام امروز تک‌سهم‌هاي گروه قندي و همچنين اوراق بهادار در بازار بدهي در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند. اين در حالي است که اغلب شرکت‌ها به دليل برخورداري از سودآوري مانع از اقدام سهامداران براي واگذاري سهام اين شرکت‌ها به قيمت‌هاي نازل کنوني شده است. از سوي ديگر پديده‌هايي همچون قند شيرين خراسان که اين روزها همچنان با اقبال خريداران سهام رکوردهاي جديدي را براي خود ثبت کرده باعث شده تا انگيزه حضور معامله‌گران حرفه‌اي در تک‌سهم‌ها افزايش يابد.

معاون شرکت بورس تهران:
معاون شرکت بورس تهران با بيان اين که فعالان بورس از ايجاد ثبات در بازار ارز استقبال مي‌کند، گفت: نکته مهم براي فعالان بازار سرمايه، قابل پيش بيني بودن نرخ ارز است، البته نرخي که بر اساس واقعيات بازار باشد. روح ا... حسيني مقدم در گفتگو با ايرنا، درباره تاثير نرخ ارز بر بورس، اظهار داشت: نرخ ارز از شاخص‌هاي اصلي تاثيرگذار بر وضعيت بازار سرمايه است. معاون نظارت بر ناشران و اعضاي بورس تهران، اضافه کرد: بخش قابل توجهي از صنايع بورسي به نرخ ارز وابسته هستند، به طوري که برخي در صادرات خود و برخي ديگر در تامين مواد پايه و اوليه از نوسانات نرخ ارز تاثير مي‌پذيرند. حسيني مقدم يادآور شد: آنچه که در سال گذشته باعث افزايش شاخص بورس شد، نيز ناشي از نرخ ارز و همچنين رشد قيمت مواد پايه در بازارهاي جهاني بود. معاون نظارت بر ناشران و اعضاي بورس تهران به تاثير متفاوت نرخ ارز بر شرکت‌هاي بورسي اشاره کرد و گفت: تاثير افزايش نرخ ارز بر سودآوري صنايع مختلف، متفاوت است و بر اين اساس، بايد به طور جداگانه به بررسي صنايع و شرکت‌ها پرداخت. بازارهاي مالي پس از پايان تعطيلات نوروز با نوسانات شديد روبرو شدند؛ رشد شديد نرخ ارز بر ساير بازارهاي موازي، تاثير منفي گذاشت به طوري که قيمت سکه افزايش قابل توجهي يافت و شاخص بورس افت کرد. تحولات بازار ارز و بورس سبب بروز دغدغه‌هايي ميان فعالان بازار سرمايه شده است به طوري که برخي معتقدند افزايش بهاي دلار و سکه، باعث خروج سرمايه‌ها از بورس و افت بازار سهام مي‌شود؛ اما گروهي ديگر مي‌گويند اين نوسانات، مقطعي و کوتاه مدت بوده و در هفته‌هاي آتي روندي معقول و طبيعي خواهد يافت. البته دولت از اواخر هفته گذشته با عرضه دلار 4200 توماني در صدد مديريت بازار ارز و ايجاد ثبات شد. «بهروز عباس زاده» کارشناس بازار سرمايه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره نوسانات نرخ ارز و تاثير آن بر بازار سرمايه، اظهار داشت: دليل اصلي رشد نرخ دلار و سکه، سياسي و مربوط به تحولات مرتبط با برجام در هفته‌هاي آينده است. اين مدير بازار سرمايه درباره تاثير اين نوسانات بر بازار سهام نيز گفت: طلا و ارز به عنوان بازار جانشين بورس به شمار مي‌روند؛ بنابراين رشد معاملات آنها تاثير منفي بر بورس خواهد داشت. اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به تاثير چندگانه رشد نرخ دلار بر بورس، ادامه داد: از يک سو، رشد نرخ دلار باعث کاهش تمايل به بازار سهام شده است، اما از سوي ديگر، افزايش بهاي ارز، به رشد سودآوري شرکت‌هاي صادرات محور بورسي منجر مي‌شود. شرکت‌هايي که محصولات آنها بر اساس نرخ جهاني، قيمت گذاري مي‌شوند نيز از رشد ارزش دلار، منتفع مي‌شوند. وي گفت: رشد بهاي دلار، براي شرکت‌هايي که مواد اوليه آنها بر اساس نرخ دلار محاسبه مي‌شود، منفي بوده و سبب بالا رفتن هزينه‌هاي آنها مي‌شود؛ تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد افزايش نرخ دلار در ابتدا سبب ايجاد فضاي منفي مي‌شود، اما در نهايت و پس از گذشت چند ماه برگشت روند مثبت را به دنبال دارد. اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه تا زمان رفع نشدن مسايل سياسي، ريسک سيستماتيک در بورس وجود دارد، افزود: پس از آرام شدن شرايط سياسي در ماه‌هاي آينده، شاهد تاثير مثبت افزايش بهاي دلار در بورس خواهيم بود که البته تاثير مثبت بر شرکت‌هاي صادرات محور بيشتر است.