با تولید و ارز آوری مطلوب رقم خورد؛

توليد مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در فروردين ماه ۹۷ در مجموع به بيش از ۴ ميليون و ۷۰۰ هزار تن و ارزش صادرات اين بخش به بيش از يک ميليارد و ۱۶۷ ميليون دلار رسيد.

به نقل از وزارت نفت، ظرفيت اسمي‌۵۷ مجتمع پتروشيمي‌حدود ۶۲ ميليون تن است که از اين ميزان حدود ۶۰ ميليون تن در برنامه توليد واقعي قرار دارد.

عملکرد ۲۰ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در منطقه ماهشهر در فروردين ماه امسال ۱ ميليون و ۷۳۳ هزار تن بوده است. همچنين، عملکرد ۱۶ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در منطقه عسلويه نشان مي‌دهد، توليد واقعي اين منطقه در مدت زمان ياد شده بيش از ۲ ميليون و ۳۸ هزارتن بوده است.

توليد واقعي ۲۱ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در مناطق داخلي کشور در دوره مورد بررسي بيش از ۹۳۵ هزار تن بوده است. در همين مدت مجموع کل توليد صنعت پتروشيمي‌در فروردين ماه امسال حدود ۴.۷ ميليون تن بوده و ميزان فروش داخلي صنعت پتروشيمي‌تا پايان فروردين ماه نيز بيش از يک ميليون و ۳۲۵ هزار تن به ارزش بيش از ۳۴ ميليارد و ۵۹۰ ميليون ريال بوده است.

فروش بين مجتمعي شرکت‌ها نيز بيش از ۸۴۹ هزار تن و به ارزش بيش از ۱۹ ميليارد و ۷۱۴ ميليون ريال رسيده است.

بر اساس اين گزارش، مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در نخستين ماه سال ۱۳۹۷ بيش از ۱ ميليون و ۹۹۰ هزار تن محصول به ارزش بيش از يک ميليارد و ۱۶۷ ميليون دلار را صادر کرده‌اند.

  • صادرات يک ميليون تن محصول در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس

در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس بيش از ۹۹۹ هزار تن محصول به ارزش ۵۷۴ ميليون و ۷۳۸ هزار دلار صادر شد و در منطقه ماهشهر نيز بيش از ۶۳۸ هزار تن محصول به ارزش بيش از ۳۳۴ ميليون دلار روانه بازارهاي بين‌المللي شد. همچنين تا پايان فروردين ماه، در ديگر مناطق، بيش از ۳۴۱ هزار تن محصول به ارزش ۲۵۸ ميليون دلار صادر شد.

در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، مجتمع پتروشيمي‌بندرامام با بيش از ۲۰۶ هزار تن صادرات توانست حدود ۱۰۶ ميليون دلار صادرات را رقم بزند. در ديگر مناطق نيز پتروشيمي‌خارک بيش از ۱۰۲هزار تن محصول را به ارزش بيش از ۴۱ ميليون دلار روانه بازارهاي خارجي کرد و رتبه نخست را در زمينه صادرات به خود اختصاص داد.

  • نوروززاده: نبايد ارتباط ديپلماسي خود با دنيا و غرب را قطع کنيم

همچنين سيدرضا نوروززاده مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به موضوع خروج آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: کشورهاي استکباري هميشه با کشورهاي در حال توسعه در ستيز هستند و هزينه‌هاي‌شان با ايجاد بحران تامين مي‌شود.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌افزود: ايران به عنوان ابرقدرت منطقه توانست در مذاکرات هسته‌اي حضور يابد و دستاورد بزرگي به نام برجام را کسب کند. توافق هسته‌اي ايران يک معاهده بين‌المللي است و اگر امروز کشوري مثل آمريکا به صورت يکجانبه از آن خارج مي‌شود بيانگر آن است که آنها به توافق‌هاي بين‌المللي پايبند نيستند، کما اين‌که قبل از آن نيز از کنفرانس محيط زيست اروپا خارج شدند و با صادرات و يا توليد اتيلن، بازار شرق دنيا همچون چين و هند را تهديد مي‌کنند.

وي با بيان اين‌که تهديدهاي فردي همچون ترامپ در مورد برجام نشان مي‌دهد که توافق هسته‌اي توافق خوبي بوده و حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد، تصريح کرد: ما نبايد ارتباط ديپلماسي خود با دنيا و غرب را قطع کنيم.



سهم اندک ايران در صادرات و واردات با وجود امکان تامين برق اروپا؛

صنعت برق ايران با توجه به پتانسيل بسيار بالايي که دارد، همواره در چند دهه اخير با مشکلات عديده‌اي براي تجارت بين‌المللي روبرو بوده و از مهم‌ترين دلايل آن عدم توجه به نقش موثر بخش خصوصي براي ورود به آن بوده است.

با در نظر گرفتن موقعيت جغرافيايي و همچنين منابع و پتانسيل‌هاي کشور، متاسفانه ايران از تجارت برق همانند تجارت گاز سهم اندکي دارد. سهمي‌که انتظار مي‌رود با توجه به تعدد همسايگان، بيش از ميزان کنوني باشد. در همين زمينه، پيام باقري نايب رييس هيات مديره سنديکاي برق ايران در گفتگو با مهر به طور متوسط بيشترين ميزان صادرات برق کشور را ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات اعلام کرد و ادامه داد: اين ميزان، متناسب با فصول مختلف سال متفاوت است. اما ميزان واردات ما نيز حداکثر حدود ۷۰۰ مگاوات بوده است. اين در حالي است که که طبق توافقات اخير بين ايران و جمهوري آذربايجان، قرار است ايران حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ مگاوات برق از اين کشور وارد کند.

  • واردات برق ارزان از ترکمنستان

عضو هيات مديره فدراسيون صادرات انرژي با تاکيد بر اينکه ميزان صادرات ما هرچند با اختلاف کم، اما از واردات ما بيشتر است، افزود: ايران تقريبا با هر کشوري که با آن مرز زميني داشته، ارتباط الکتريکي دارد. اين در حالي است که ايران به عراق، پاکستان، افغانستان و ترکيه صادرات برق داشته و از ترکمنستان و به زودي از جمهوري آذربايجان برق وارد مي‌کند.

طبق گفته اين کارشناس حوزه انرژي، بيشترين ميزان صادرات برق ايران به عراق، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات است. از سويي ديگر علت واردات برق از ترکمنستان نيز هزينه پايين توليد برق در اين کشور به دليل ارزان بودن خوراک گازي است.

نايب رييس هيات مديره سنديکاي برق ايران با بيان اينکه ايران با وجود پتانسيل‌هاي بالا سهم ناچيزي در تجارت برق دارد، تصريح کرد: با توجه به پتانسيل‌هاي کشور در توليد و صادرات برق، ايران مي‌تواند تبديل به‌هاب برقي منطقه شود. بويژه آنکه تقريبا تمام کشورهاي اطراف ايران کشورهاي در حال توسعه هستند که براي رونق صنعت خود نياز زيادي به برق دارند. اما بايد توجه داشت که فرصت ايران براي تبديل شدن به‌هاب انرژي منطقه اندک است چرا که هر يک از اين کشور‌ها براي تامين نياز خود به سرعت در حال خلق منابع جديد هستند. به طور مثال پاکستان که نياز بالايي به برق دارد از طريق پروژه کاسا ۱۰۰۰ از کشورهايي مثل قرقيزستان و تاجيکستان از مسيرافغانستان برق را دريافت مي‌کند. وي اظهار کرد: در حال حاضر سهم اندکي در تجارت برق داريم به نحوي که اکنون حدود ۸۰ هزار مگاوات ظرفيت نصب شده نيروگاهي داريم اين در حالي است که در زمستان رقمي‌بيش از ۲۰ هزار مگاوات مازاد مصرف داريم که قابل صادرات است. در صورت حضور بخش خصوصي در حوزه صادرات، با سرمايه گذاري‌هاي جديد مي‌توانيم تجارت برق را توسعه دهيم و شاهد رونق و توسعه بيشتري دراين زمينه باشيم اما متاسفانه اين کار در ايران، طي سال‌هاي طولاني در دست بخش دولتي است. باقري با بيان اينکه گفتگوهايي با جمهوري آذربايجان و گرجستان براي اتصال به شبکه برقي آنها و سپس امکان حضور در بازار‌هاي اروپا درحال انجام است، گفت: اگر ايران در منطقه تبديل به‌هاب انرژي شود قدرت چانه‌زني آن در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، امنيتي و ... بالا مي‌رود. اين مهم در صورت حضور پررنگ بخش خصوصي در اين حوزه امکان پذير است.



بارندگي خوب بود اما کافي نبود

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران گفت: علي‌رغم اينکه در ارديبهشت شاهد بارندگي خوبي بوديم، اما به دليل نبود ذخيره کافي همچنان وضعيت منابع آبي در تهران مناسب نيست. چرا که ميزان بارش‌ها نيز نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد منفي بوده است. محمدرضا بختياري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به آمار بارندگي در پايتخت اظهار کرد: تا ديروز صبح ۲۱۳ ميلي متر بارندگي در کشور رخ داده که در مقايسه با عدد پارسال که ۳۲۳ ميلي متر بوده، کاهش قابل ملاحظه‌اي داشته است. وي ادامه داد: ميزان بارندگي‌ها نسبت به درازمدت تنها ۱۵ درصد منفي بوده ولي شرايط منابع آبي در تهران مناسب نيست چرا که سدهاي پنج گانه تهران نيز در شرايط فعلي وضعيت خوبي را ندارند.

نفت به قيمت واقعي خود نزديک شده است

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين‌که بايد تلاش کنيم توليد نفت به حداکثر برسد، گفت: معتقدم نفت به قيمت منطقي رسيده است، همچنين درباره موضوع‌هايي که توسط آمريکا مطرح مي‌شود نبايد نگران بود.

بهروز نعمتي درباره قيمت‌‌ اخير نفت در بازارهاي جهاني به شانا گفت: معتقدم نفت به قيمت واقعي و منطقي رسيده است و پيش‌بيني مي‌شود قيمت‌ها با کاهش جدي روبه‌رو نشود. وي به خروج آمريکا از برجام و تأثير آن بر قيمت نفت اشاره کرد و افزود: آمريکايي‌ها بايد پاسخگوي بدعهدي خود نسبت به پيمان‌هاي بين‌المللي باشند و در اين زمينه بايد به مردم آمريکا و کشورهاي دنيا پاسخ بدهند. نياز بازار جهاني به نفت ايران بيش از آن است که ترامپ فکر مي‌کند.

استيضاح زنگنه با موضوع «کرسنت»

عضو کميسيون قضايي مجلس از تقديم طرح استيضاح وزير نفت به هيئت‌رئيسه مجلس خبر داد. ابوالفضل ابوترابي نماينده مردم نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري تسنيم، از تقديم طرح استيضاح بيژن نامدار زنگنه وزير نفت به هيئت رئيسه پارلمان خبر داد و گفت: اين طرح روز گذشته و با امضا 15 نماينده به هيئت‌رئيسه مجلس تقديم شد. وي درباره محورهاي اين طرح استيضاح ادامه داد: پس از اينکه آقاي زنگنه تصدي وزارت نفت را بر عهده گرفت ايران در پرونده کرسنت 18 ميليارد دلار جريمه شد. زماني که زنگنه براي تصدي وزارت نفت براي کابينه دولت يازدهم به مجلس معرفي شده بود، آقاي روحاني در دفاع از زنگنه قسم جلاله خورد که موضوع کرسنت را ظرف 3 ماه حل‌وفصل کند.



تأمين 107 مگاوات برق مازندران از طريق نيروهاي توليد پراکنده

مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي مازندران و گلستان از تأمين 107 مگاوات برق استان از طريق نيروهاي توليد پراکنده خبر داد.

به‌گزارش وزارت نيرو، حسين افضلي هدف از برگزاري همايش توسعه نيروگاه‌هاي پراکنده مولد مقياس کوچک را شناسايي سرمايه‌گذاران و پيوند آنان با سازندگان نيروگاه‌هاي باکيفيت اعلام کرد و گفت: فرايند احداث نيروگاه در مازندران مستلزم حمايت‌هايي است که مي‌بايست از سوي شرکت برق منطقه‌اي مازندران و گلستان انجام شود ازاين‌رو قصد داريم با برگزاري چنين همايش‌هايي سرمايه‌گذاران علاقه‌مند و توانا در اجراي پروژه‌هاي برقي را شناسايي و با سازندگان نيروگاه‌هاي باکيفيت آشنا نماييم تا با ارتباط ميان سرمايه‌گذار و سازندگان نيروگاه موجبات احداث نيروگاه‌ها را در استان فراهم آوريم.

وي ادامه داد: شرکت برق منطقه‌اي مازندران و گلستان تمايل دارد انرژي برق مشترکين را از طريق نيروگاه‌هاي کوچک توليد پراکنده تأمين نمايد.

افضلي بيان داشت: طبق قوانين مجلس راندمان نيروگاه‌ها بايد حداقل 55 درصد باشد و نيروگاه‌هاي معرفي‌شده از سوي شرکت برق منطقه‌اي مازندران و گلستان به سرمايه‌گذاران بالاترين راندمان را در توليد برق در سطح جهان به خود اختصاص داده است.

برگزاري چهارمين همايش ملي مسئوليت اجتماعي در حوزه نفت و انرژي

چهارمين همايش ملي مسئوليت اجتماعي در حوزه نفت و انرژي برگزار مي‌شود.

هادي برغمدي رئيس مرکز علمي‌تخصصي مسئوليت اجتماعي سازمان/ شرکت در حوزه نفت و انرژي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اينکه همه شرکت‌هاي فعال در حوزه نفت و انرژي با تصميمات و فعاليت‌هايي که انجام مي‌دهند، تأثيرات و پيامدهايي بر جا مي‌گذارند، آن‌ها را مسئول جبران اين پيامدها دانست و اضافه کرد: اين تعريف ما از مفهوم مسئوليت اجتماعي شرکت‌ها در حوزه نفت و انرژي است، ضمن آن که راهنماي مسئوليت اجتماعي iso26000 نيز به همين امر اشاره کرده و شناسايي و جبران پيامدهاي زيست محيطي و اجتماعي را از جمله وظايف شرکت‌ها اعلام کرده است.

وي از برگزاري چهارمين همايش ملي مسئوليت اجتماعي در حوزه نفت و انرژي از سوي مرکز تخصصي مسئوليت اجتماعي سازمان/شرکت‌ در اين حوزه خبر داد و اضافه کرد: تاکنون وزارت نفت نيز 3 همايش ملي تحت عنوان مسئوليت‌هاي اجتماعي برگزار کرده است.

توسعه «کرنج» به پرگس واگذار شد

مراسم امضاي موافقت‌نامه بين شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب و کنسرسيوم بين المللي پرگس (Pergas) به منظور توسعه و پشتيباني بهره برداري ميدان کرنج عصر امروز برگزار مي‌شود.

به نقل از ايسنا، اثبات نفت ميدان کرنج که در فاصله ۱۱۰ کليومتري جنوب شرق اهواز واقع است در سال ۱۳۴۲ با حفاري چاه شماره يک و در مخزن آسماري اين ميدان انجام شد. ميزان نفت در جاي اين ميدان ۱۱ ميليارد بشکه و در مخازن آسماري و پابده است. توليد از اين ميدان در سال ۱۳۴۳ آغاز شده و در حال حاضر با ۱۲۷ هزار بشکه در روز ادامه دارد. اين ميدان جزو مياديني است که عمليات تزريق گاز با هدف انجام روشهاي ازدياد برداشت از آن در سال ۱۳۷۱ آغاز و کماکان ادامه دارد.

در راستاي در اولويت قرار گرفتن ميدان کرنج، تفاهم‌نامه‌اي با کنسرسيوم پرگس بر اساس الگوي قراردادي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب، به منظور تهيه طرح توسعه مناسب امضا شد.

رونق معاملات نفتي چين از زمان اعلام تحريم‌هاي آمريکا

مبادلات در بازار معاملات آتي نفت چين که به يوان انجام مي‌گيرد از زمان اعلام تصميم آمريکا براي خروج از برجام، افزايش يافته است. به نقل از ايسنا، اين معاملات در ۲۶ مارس در بازار بورس انرژي بين المللي شانگهاي راه اندازي شد و با بدبيني نسبت به تاثير اين بازار تحت مديريت دولت بر معاملات نفت وست تگزاس اينترمديت در نيويورک و معاملات برنت، روبرو شد. اما اقدام ترامپ براي وضع مجدد تحريمها عليه ايران، علاقه به معاملات نفتي چيني را برانگيخته است. حجم معاملات روزانه نفت در بازار انرژي بين المللي شانگهاي چهارشنبه گذشته به بيش از ۲۴۰ هزار لات رسيد که دو برابر معاملات انجام گرفته در آسيا در روز سه شنبه، پيش از اعلام خبر اعمال مجدد تحريمهاي آمريکا عليه ايران بود.

صرفه‌جويي در آب با نيروي خورشيدي

کارشناسان منابع مي‌گويند کشورهاي تشنه خاورميانه و شمال آفريقا مي‌توانند از پتانسيل انرژي خورشيدي خود براي کنار آمدن با کمبود آب استفاده کنند.

به نقل از رويترز، موسسه منابع جهان (WRI) اعلام کرد با سوئيچ از توليد برق با استفاده از سوخت فسيلي که از آب استفاده مي‌کند، به انرژي خورشيدي تجديدپذير مي‌توان در مصرف آب صرفه جويي کرد. به گفته تيان يي لوئو، يکي از مديران موسسه منابع جهان، يافته‌هاي اين مطالعه نشان مي‌دهد استفاده از انرژي پاک علاوه بر کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، مزايايي ديگري دارد. دفعات متعدد صرفه جويي در آب که با پروژه‌هاي تجديدپذير حاصل شده، ناديده گرفته شده است. يمن و عربستان سعودي از جمله کشورهايي هستند که با کم آبي مواجهند.

قيمت نفت از صعود بازماند

قيمت نفت روز چهارشنبه (ديروز) تحت تاثير عرضه فراوان با وجود ادامه کاهش توليد اوپک و تهديد تحريمهاي آمريکا عليه ايران، کاهش يافت. به نقل از ايسنا، بهاي معاملات آتي نفت برنت ۳۶ سنت يا ۰.۵ درصد نسبت به قيمت نهايي روز سه شنبه کاهش يافت و به ۷۸.۰۷ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۲۸ سنت يا ۰.۴ درصد کاهش يافت و به ۷۱.۰۲ دلار در هر بشکه رسيد. با وجود افت قيمت در معاملات روز جاري، برنت و وست تگزاس اينترمديت با رکورد ۷۹.۴۷ دلار و ۷۱.۹۲ دلار که روز گذشته به آن صعود کرده بودند، فاصله چنداني ندارند. اما نشانه‌هايي در بازارهاي معاملات فيزيکي وجود دارد که سرمايه گذاران مالي را محتاط کرده است.



مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان کهگيلويه و بويراحمد، خسارت ريالي ناشي از تلفات انرژي در اين استان طي سال گذشته را ۱۸۰ ميليارد ريال عنوان کرد. به‌گزارش وزارت نيرو، داود راهزادي در نشست کاهش نرخ تلفات انرژي در ستاد اين شرکت گفت: متاسفانه بر اساس آمارهاي کارشناسي شده، خسارت ريالي تلفات انرژي اين استان در سال گذشته ۱۸۰ ميليارد ريال بوده که بدون شک رقم بالايي است. وي با بيان اينکه با رقم ريالي عنوان شده مي‌توان بسياري از پروژه‌هاي برق‌رساني را تکميل و در اختيار مشترکين گذاشت، اظهارداشت: مشترکين برق با خودداري از استفاده غيرمجاز از شبکه‌هاي برق مي‌توانند کمک فراواني به کاهش اين خسارت کنند. مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان کهگيلويه و بويراحمد افزود: نرخ تلفات انرژي در سال گذشته به ۱۳ درصد رسيده که اين نرخ در سال جاري بايستي به ۱۲ درصد برسد.



معاون سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه کشور چين و شرکت ملي نفتکش درباره خارج‌سازي کشتي سانچي از اعماق دريا تصميم مي‌گيرند، گفت: نوع بيمه تمام خسارات واردآمده به خدمه و تجهيزات سانچي را پوشش مي‌دهد. به نقل از ايلنا،‌هادي حق‌شناس درباره پيگيري بيمه کشتي سانچي اظهار داشت: هر آنچه که درباره تجهيزات و خدمه کشتي سانچي مربوط مي‌شود شرکت ملي نفتکش درباره آن تصميم مي‌گيرد. وي افزود: براساس آيين‌نامه بررسي علل سوانح سازمان بنادر و دريانوردي تکليف خود را در تهيه گزارش‌ها انجام داده است و گزارش نهايي را به IMO و شرکت ملي نفتکش ارائه کرده‌ايم. معاون امور دريايي سازمان بنادر افزود: وکلاي شرکت ملي نفتکش بايد موضوعات مربوط به بيمه و ساير بحث‌هاي مطرح شده را پيگيري کنند. گزارش تهيه شده از سوي سازمان بنادر 100 صفحه دارد و به تمام موضوعات دلايل وقوع سانحه اشاره کرده‌ايم.