قاسم افشار گوینده پیشکسوت درگذشت

قاسم افشار ـ گوينده توانمند و با سابقه صداوسيما ـ دار فاني را وداع گفت.به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي‌صداوسيما، قاسم افشار که از سال‌هاي اول انقلاب، گويندگي در بخش‌هاي خبري راديو و تلويزيون را بر عهده داشت و در بحبوحه سال‌هاي دفاع مقدس با صدايي حماسي بارها اخبار مربوط به پيروزي‌هاي رزمندگان اسلام را به اطلاع هموطنان رسانده بود، بامداد امروز بر اثر ايست قلبي دار فاني را وداع گفت.قاسم افشار از استادان گويندگي و فن بيان بود و صداي ماندگار او هرگز از ذهن مخاطبان راديو و تلويزيون حذف نخواهد شد.افشار دوشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۳۰ در تهران به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در تهران و قصرشيرين طي کرد. سپس براي ادامه تحصيل به مدرسه عالي پارس رفت و در رشته روانشناسي ادامه تحصيل داد. با وقوع انقلاب فرهنگي تحصيلات دانشگاهي او نيمه‌تمام ماند؛ ولي بعد از بازگشايي دانشگاه‌ها کارشناسي روانشناسي را از دانشگاه علامه طباطبايي دريافت کرد. او سپس کارشناسي ارشد خود را در همين رشته از دانشگاه آزاد اسلامي‌اخذ کرد.


آفت بزرگ نظام بانکي

يحيي آل‌اسحاق نوشت: بانک يک بنگاه اقتصادي است و بايد پاسخگوي سرمايه دارانش باشد.از همين رو،بايد نگاه جامعي به نظام بانکي داشت و جايگاه بانک در ساختار بين المللي را هم درنظر گرفت. انتظاراتي که به سمت نظام بانکي نشانه رفته است با آنچه که در توان نظام بانکي است، همخواني ندارد. يعني عطش نياز به تسهيلات، منابع بانک و هرآنچه که از بانک حاصل مي‌شود با واقعيات همخواني ندارد، ضمن اينکه برداشت مديران بانکها با برداشت ديگران نسبت به نظام بانکي تفاوت دارد؛ يعني برداشت مشترکي در نظام بانکي ما بين مسئولان و اداره کنندگان بانکها با متوقعان وجود ندارد.نکته بعدي تعارضاتي است که در قوانين بانکي کشور وجود دارد؛ مثلا از يک طرف گفته مي‌شود که بانک بايد در چارچوب بانکداري اسلامي‌عمل کند و بيشتر به سمت پرونده ويژه نظام بانکي واقتصادمقاومتي مشارکت گام بردارد. درحالي که وقتي مشارکت انجام مي‌شود، عملا بانک به يک بنگاه دار تبديل مي‌شود. يعني هم مطالبات بانک از مردم و هم قوانين و مقررات باعث مي‌شود که مشارکت، از بانک يک بنگاه دار بسازد. مجموعه اين عوامل نظام بانکي کشور را از ريل خودش خارج کرده است. ضمن اينکه سودآوربودن بعضي از فعاليت‌ها باعث شده تا بانک به جاي حرکت در مسير اصلي اهدافش که همان واسطه گري مالي است به بنگاهداري روي بياورد.نکته بعدي، فرآيند مديريتي، شکل وشمايل ساختار نظام بانکي کشور و جايگاه بانک مرکزي در اين ساختار است که بحث‌هاي متعددي پيرامون خود دارد. تقريبا بعد از انقلاب بانک مرکزي همواره به گونه‌اي در سايه حاکميت بوده است.به عبارت ديگر افرادي که در بانک مرکزي يا شوراي پول و اعتبار هسـتند، در مسير همراهي با سياستهاي دولت حرکت مي‌کنند. درواقع يکي از مشکلات اقتصاد کشور در بخش نظام بانکي اين است که سازمان نظارت ضعيف عمل کرده است. اين اشکال صرفا به مديريت يک سازمان مشخص مربوط نيست، بلکه مجموعه رفتارهاي حاکميت به شکلي است که کار را به اين مرحله مي‌رساند. بنابراين بايد از پايه به اين ساختار نگاه شود.اين مجموعه مشکلات نظام بانکي کشور است. اکنون شــرايط به گونه‌اي شده است که همه به اين نتيجه رسيده‌اند که بايد طرحي نو درانداخته شود. با اين وجود اين نگراني وجود دارد که مبادا در اين طرح هرکسي از زاويه خودش عمل کند. درحالي که بايد يک نگاه جامع به شرايط داشـت. اين موضوع يک حوزه تخصصي است و کسي که مي‌خواهد وارد آن شود بايد بداند که درباره چه چيزي صحبت مي‌کند. معماران اين طرح جديد نمي‌توانند جز از درون اين سيستم باشند.براي رفع مشکلات يک شرط اساسي وجود دارد و آن هم اين است که فضاي سياسي، سيطره‌اش را از نظام بانکي بردارد. سياسيون بايد سايه مبارکشان را از نظام بانکي بردارند. اين يک آفت بزرگ يا يک نگاه غيرمتناسب است که از ابتدا تا انتها برخوردي سياسي با نظام بانکي داشته باشيم.



آخرين وضعيت طرح اشتغال زنان

نماينده تهران گفت: لايحه حمايت از حقوق کودک و نوجوان با ۶۴ امضا از نمايندگان ، به صحن مجلس شوراي اسلامي‌رسيد.

فاطمه ذوالقدر نماينده مردم تهران، ري و شميرانات در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص طرحي که اخيرا در مورد اشتغال زنان بدون اذن همسر بعد از ازدواج مطرح شده بود، گفت: اين طرح مختص به افرادي است که قبل از ازدواج شاغل بودند و همسرشان نيز در جريان اين امر بوده است. در اين صورت بعد از ازدواج فرد نمي‌تواند جلوي کار کردن همسرش را بگيرد. اين طرح به امضاي فراکسيون زنان رسيده است.وي در پاسخ به سئوالي مبني براينکه امکان دارد شرعا و قانونا شوراي نگهبان مانع اجراي اين طرح شود گفت: طي صحبت‌هايي با آقاي کدخدايي داشتيم فعلا بعيد مي‌دانم مشکلي وجود داشته باشد. ضمن اينکه فراکسيون زنان قرار است به زودي با شوراي نگهبان نشست داشته باشد، اتفاقا آقاي کدخدايي از اين نشست بسيار استقبال کرده است.نماينده تهران گفت:‌ طرح‌هايي که در حال پيگيري آنها هستيم، طرح کودک، همسري و تابعيت‌ها است.



توزيع سبد غذايي ماه مبارک رمضان

سرپرست دفتر امور حمايتي و توانمندسازي وزارت رفاه گفت: سيزدهمين مرحله توزيع سبد غذايي آغاز شده و تا هفته آينده به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود. به گزارش خبرگزاري ميزان، مريم‌السادات ميرمالک ثاني درخصوص توزيع سيزدهمين مرحله سبد غذايي ماه مبارک رمضان گفت: شناسايي نيازمندان بر اساس طرح دولت و وزارت رفاه، مرحله به مرحله انجام مي‌شود و براساس بُعد خانوار از ۳۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به حساب سرپرستان تا هفته آينده واريز مي‌شود.سرپرست دفتر امور حمايتي و توانمندسازي وزارت رفاه افزود: طرح توزيع سبد غذايي ماه مبارک رمضان مختص مددجويان بهزيستي و کميته امداد است و علاوه بر افراد تحت پوشش، ساير اقشار نيازمند شناسايي شده که به آن‌ها اطلاع‌رساني شده و در اين مرحله سبد غذايي را دريافت خواهند کرد.وي ادامه داد: چنانچه مشمولان سبد غذايي، اعتباري به حسابشان واريز نشد، مي‌توانند به واحد مددکاري نهاد‌هاي حمايتي و همچنين ادارات کار در استان‌هاي مختلف مراجعه کنند.

نماينده تهران گفت: لايحه حمايت از حقوق کودک و نوجوان با ۶۴ امضا از نمايندگان ، به صحن مجلس شوراي اسلامي‌رسيد.



شهر افسانه ای بلقيس

شهر بلقيس يکي از بزرگترين بناهاي خشتي و گلي ايران است که در ۳ کيلومتري جنوب غرب شهر کنوني اسفراين قرار گرفته‌است که وسعتي بالغ بر ۱۸۰ هکتار وسعت دارد و از يک مجموعه آثار شامل بقاياي ارگ و خندق پيرامون آن، شارستان شامل: برج و بارو، مقبره شيخ آذري، ويرانه‌هاي معروف به منار تپه (مسجد جامع)، کوره سفالگري، آب‌انبار، بازار، کاروانسرا، بناي معروف به يخدانها و يک گورستان وسيع در نزديک دروازه شرقي تشکيل شده‌است. سالمترين و همچنين برجسته‌ترين اثري که بر بقاياي شهر بلقيس برجاي مانده‌است ارگي است که داراي ۲۹ برج به ارتفاع حدود ۱۱ متر است و جزو بزرگترين قلعه‌هاي باستاني ايران مي‌باشد که داراي سازه بزرگ خشتي و چينه‌اي است و داراي وسعتي حدود ۵۱ هزار مترمربع است و همچنين در اطراف ارگ يک خندق وسيع وجود دارد که نفوذ ناپذيري قلعه را دشوارتر مي‌ساخته‌است از لحاظ قدمت استناد به متون تاريخي در قبل از اسلام، آباد و شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجري توسط مسلمانان فتح مي‌شود و طبق يافته‌هاي باستان‌شناختي قديمي‌ترين استقرار در اين شهر تاريخي که تاکنون شناسايي شده مربوط به اواخر دوره ساساني – صدر اسلام است و زندگي در آن تا پايان دوره صفوي به‌طور مداوم جريان داشته‌است و بالاخره اين شهردر اواخر دوران طهماسب دوم و ابتداي حکومت نادر يعني در سال ۱۱۳۱ هـ. ق توسط افاغنه کاملاً ويران و در هم کوبيده شد. به نحوي که جايگاه پيشين خود را از دست داد از اين زمان کم‌کم اسم افسانه‌اي بلقيس بر روي خرابه‌هاي شهر قديمي‌اسفراين گذاشته شد. به علت اهميت ويژه باستانشناسي، شهر کهن و تاريخي بلقيس در سال ۱۳۸۸ به عنوان پايگاه ميراث فرهنگي مورد تصويب قرار گرفت و با شماره ثبت ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.


رونمايي از پيراهن تيم‌هاي ملي در مجلس

رييس فراکسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي‌از موافقت رييس مجلس با برگزاري مراسم رونمايي از پيراهن تيم‌هاي ملي اعزامي‌کشورمان به بازي‌هاي آسيايي در تالار آفتاب مجلس خبر داد. محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به برگزاري جلسه اخير فراکسيون ورزش مجلس درمورد نحوه اعزام و رونمايي از پيراهن‌هاي تيم ملي کشورمان به بازي‌هاي آسيايي اظهار داشت: به‌تازگي جلسه‌اي در فراکسيون ورزش مجلس با مسئولان ورزش کشورمان و به‌منظور بررسي و ارزيابي آخرين وضعيت تيم‌هاي اعزامي‌کشورمان به مسابقات بازي‌هاي آسيايي برگزار شد که در اين نشست چگونگي تدارک اين تيم‌ها و برآورد نتايجي که توسط اين تيم‌ها در مسابقات پيش‌رو حاصل خواهد شد، مورد ارزيابي قرار گرفت.وي افزود: در اين جلسه همچنين درمورد نحوه رونمايي از پيراهن تيم ملي کشورمان در بازي‌هاي آسيايي مباحثي مطرح و مقرر شد موضوع را با آقاي لاريجاني رييس مجلس درميان بگذاریم.



دکتر قشقاوي :

نمايشگاه دو روزه اقتصاد تجارت و انرژي‌هاي نو يکي از ابتکارات جالب شهرداري فردوسيه بود که توانست با قدرت و نوآوري خلاقانه آن را برگزار کند تا نشان دهد در سال حمايت از کالاي ايراني اقدامات اينگونه را مي‌توان سرلوحه بيانات داهيانه رهبر معظم انقلاب در راستاي رسيدن به اهداف حمايت از کالاي ايراني کرد و شهري کوچک با مسئولين و نخبگاني تلاشگر مي‌توان پايه ريز اقدامات جالب و قابل تامل براي رسيدن به اهداف بلند باشد. در اين نمايشگاه عرضه محصولات و توانمندي‌ها در قالب نمايشگاهي جامع با حضور شرکت‌هاي داخلي متشکل از محصولات کشاورزي و صنعتي ميزبان مردم و مسئوليني بود که با چشمان پرسشگر محصولاتي را رصد مي‌کردند که در کنار منازلشان توسط توليد کنندگان به بهترين شکل عرضه مي‌شد اما شايد از ان بي اطلاع بودند . امسال مي‌توان سالي موفق را براي شهرداري فردوسيه پيش بيني کرد چرا که با برگزاري اين نمايشگاه ثابت کردند مي‌توانند با دست خالي اما با کمک نخبگان و فرزندان شهر فردوسيه و همچنين بخش خصوصي اقدامات جالب و شايسته کشور و نظام را انجام دهند . در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه که با حضور حسن قشقاوي مشاور ويژه وزير امورخارجه و مسئولين لشگري و کشوري ، حجت الاسلام و المسلين سالمي‌امام جمعه شهريار، رضا گرزي رئيس سازمان فني حرفه‌اي استان تهران ، مهندس نظري معاونت ستاد بحران کل کشور و مسئولين استاني و شهرستاني ، شهرداران ، بخشداران و اعضاي شوراي اسلامي‌شهرهاي تابعه به ويژه اعضاي شوراي اسلامي‌شهر فردوسيه ، شهردار اين شهر ، مردم هميشه در صحنه و خانواده معظم شهدا برگزار شده بود ، دکتر قشقاوي بعنوان سخنران ويژه اين مراسم با تاکيد بر ايجاد زيرساخت‌هاي اداري مناسب و رفع بروکراسي‌هاي اداري براي بخش خصوصي و توليد کنندگان گفت : به اعتقاد من در حال حاضر دو مجاهد بيشتر در کشور نداريم که يکي از آنها شهدا به ويژه شهداي مدافع حرم و ديگري توليد کنندگان هستند چرا که اين دو به معناي کامل توانسته‌اند در راه اعتلاي نظام کشورمان مجاهدت کنند . مشاور ويژه وزير امورخارجه در ادامه افزود : رفع بسياري از موانع اداري و سرگردان کردن بخش خصوصي براي کمک به صنعت از وظايف اصلي ما مسئولين است تا خداي ناکرده بذر نا اميدي را در دل سرمايه گذار و توليد کننده نکاريم . وي در ادامه افزود : يکي از راههاي رسيدن به اين موضوع حذف امضاها و مسئوليت‌هاي بي اهميت و ايجاد راهکارهاي نوين براي رسيدن به نظام هوشمند و توليد کننده‌اي با عزت خواهد بود . دکتر حسن قشقاوي با اشاره به برگزاري نمايشگاه اقتصاد ، تجارت و انرژي‌هاي نو در شهر فردوسيه تصريح کرد : ابتکار عمل هوشمندانه شهرداري فردوسيه در برگزاري چنين نمايشگاهي که متقارن با سال حمايت از کالاي ايراني است باعث آشنايي بيشتر مردم با پتانسيل‌هاي اين شهرستان و شهرهاي تابعه است . مشاور ويژه وزير امورخارجه کشور افزود : شايد در برخي از موارد عليرغم اينکه با شهر شهريار آشنايي کامل دارم توليداتي را در اين شهرستان در اين نمايشگاه مي‌بينم که قطعا از آن خبر نداشتم و افتخار مي‌کنم که مي‌بينم در حوزه‌هاي مختلف کارهاي توليدي منحصر به فردي ارائه مي‌شود . دکتر قشقاوي در ادامه افزود : برگزاري نمايشگاه اقتصاد، تجارت و انرژي‌هاي نو گامي‌عملي در راستاي تحقق حمايت از کالاي ايراني است که به همت شهرداري و شوراي اسلامي‌اين شهر انجام شده است و توانسته‌اند در اين نمايشگاه پاره‌اي از محصولات کشاورزي و صنعتي را براي امور ارائه کنند . وي افزود : بايد در حوزه صادرات غيرنفتي و رسيدن به تکنولوژي‌هاي نو و جديد اقدامات زيرساختي لازم انجام گيرد که البته بخشي از اين کار برعهده ما ديپلمات‌ها است از سويي ديگر نيز افزايش تکنولوژي و رسيدن به تازه‌هاي روز نيز برعهده توليد کنندگاني است که بايد با شرکت کنندگان قوي و نامدار خارجي رقابت کنند . مشاور ويژه وزير امورخارجه کشور افزود : از سويي حمايت از توليد به گونه‌اي است که بايد فروش نيز تقويت شود که قطعا رسيدن به افزايش صادرات غيرنفتي برعهده مسئولين داخلي کشور است که با حمايت هرچه بيشتر توليد کننده و البته بهبود توليدات داخلي توسط توليد کنندگان اين مهم ميسر است . دکتر قشقاوي افزود : در کشور ما با وجود توليد کنندگان و نخبگان ارزشمند و دلسوز مي‌توان کارهاي بسياري را در بخش صنعت و افزايش تکنولوژي و رسيدن به مرزهاي ترقي و توسعه انجام داد که نياز به حمايت و دست به دست دادن دولت ، مسئولين و مردم است چرا که ما کشوري ثروتمند هستيم که طبق آمار صندوق بين الملل پول و بانک جهاني در رتبه بيست و هفتم اقتصاد جهاني به سر مي‌بريم اين يعني در 200 کشور جهان و بسياري از کشورهاي اروپايي در رتبه بيست و هفتم نشان و پرچم ايران مي‌درخشد لذا ما مي‌توانيم با برگزاري اين نمايشگاه‌ها که نماد خودباوري و عزت نفس است مرزهاي پيشرفت را در مقياس‌هاي بالاتر پشت سر بگذاريم . دکتر قشقاوي در ادامه افزود : با مسائلي که در حال حاضر اتفاق افتاده است ، هيچ راهي به جز حمايت از توليد و ارتقاي سيستم توليدي در کشور براي مقابله با دسيسه‌هاي استکبار جهاني نداريم امروز بايد سيستم قضايي و اجرايي ما درخدمت توليد کننده باشد .