با رشدي بيش از ۲۷۰۰ واحد رقم خورد
شاخص بورس در تالار شيشه‌اي با رشدي بيش از ۲۷۰۰ واحد تاريخي‌ترين روز را در بازار سهام رقم زد و همه چشم‌ها را به سمت اين بازار کشاند. به گزارش خبرنگار ايبِنا، جزييات تحرک شاخص‌هاي اصلي بورس در پايان معاملات روز جاري نشان مي‌دهد که حداقل ۲ درصد افزايش براي متغيرهاي داد و ستدها در تابلوهاي آماري به ثبت رسيده است.

انفجار شاخص‌ها

بر اساس آمارهاي معاملاتي، روز گذشته همه شاخص‌هاي بورس با افزايش مواجه شدند به طوري که شاخص کل با ۲۷۶۷ واحد صعود معادل ۲.۸۷ درصد به ۹۹ هزار ۱۴۶ واحد، شاخص قيمت «وزني - ارزشي» با ۸۵۷ واحد افزايش معادل ۲.۸۷ درصد به ۳۰ هزار ۷۳۵ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۳۳۸ واحد رشد معادل ۱.۹۳ درصد به ۱۷ هزار و ۸۸۹ واحد، شاخص قيمت «هم وزن» با ۲۴۶ واحد افزايش، معادل ۱.۹۳ درصد به ۱۳ هزار و ۲۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۲۴۳ واحد رشد، معادل ۳.۰۵ درصد به ۱۰۹ هزار و ۴۷۶ واحد، شاخص بازار اول با ۲۱۱۵ واحد افزايش معادل ۳.۰۴ درصد به ۷۱ هزار و ۶۰۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۰۹۳ واحد رشد معادل ۲.۵۵ درصد، به ۲۰۴ هزار و ۸۱۶ واحد رسيد.

نمادهاي تاثيرگذار

از سويي ديگر ديروز ۷ نماد «فولاد با ۳۰۹ واحد، فارس با ۲۳۱ واحد، فملي با ۲۰۸ واحد، کگل با ۱۸۷ واحد، جم با ۱۲۲ واحد، تاپيکو با ۱۱۶ واحد و فخوز با ۱۰۷ واحد» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص کل بورس بر جاي گذاشتند.

رشد دسته جمعي شاخص صنايع

اين گزارش مي‌افزايد، اکثر شاخص‌هاي صنايع تالار شيشه‌اي نيز روز جاري با رشد مواجه شدند به طوري که شاخص صنايع «محصولات چوبي با ۳۹۹۹ واحد صعود معادل ۵ درصد به ۸۴ هزار و ۸ واحد، ذغالسنگ با ۷۱ واحد افزايش معادل ۴.۶۹ درصد به يک هزار و ۵۸۵ واحد، فلزات اساسي با ۲۹۱۱ واحد صعود معادل ۴.۴۰ درصد به ۶۹ هزار و ۲۹ واحد، چند رشته‌اي با ۴۰۳ واحد رشد معادل ۴.۳۵ درصد به ۹ هزار و ۶۶۷ واحد، انتشار و چاپ با ۸۴۸۱ واحد صعود، معادل ۴.۳۱ درصد به ۲۰۵ هزار و ۲۲۰ واحد، فرآورده‌هاي نفتي با ۱۳ هزار و ۲۹۰ واحد رشد معادل ۴.۰۳ درصد به ۳۴۲ هزار و ۶۸۰ واحد و شيميايي با ۲۲۹ واحد افزايش معادل ۳.۹۳ درصد به ۶ هزار و ۶۰ واحد رسيد.

بيشترين افزايش قيمت

در عين حال نگاهي به آمارهاي معاملاتي امروز بازار سهام مشخص مي‌کند: قيمت سهام نمادهاي «خرينگ، تپمپي، فرآور، چفيبر، لخزر، فاسمين و کروي» بيشترين افزايش قيمت و نمادهاي «کمنگنز، دزهراوي، غگل، دانا، ثاباد، ددام و دفارا» بيشترين کاهش قيمت را در بازار سهام رقم زدند. در پايان معاملات ديروز بورس، در ۱۲۱ هزار و ۹۶۵ نوبت معاملاتي، بيش از يک ميليارد و ۶۶۰ ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۳۵ ميليارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نيز با ۱۳ هزار ميليارد تومان افزايش به ۳۸۷ هزار و ۱۷۷ ميليارد تومان رسيد.

یک عضو کمیسیون عمران با انتقاد از آشفتگی بازار مسکن مطرح کرد؛
گروه راه و مسکن: از ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ تا ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ قيمت خانه در تهران متري يک ميليون و ۴۵۰ هزار تومان افزايش يافته است. ميانگين قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ متري ۴ ميليون و ۵۳۰ هزار تومان بود که اين رقم در ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ به متري ۵ ميليون و ۹۸۰ هزار تومان رسيده و در اين شرايط قدرت خريد مسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومي‌حدود ۲۵ درصد کاهش يافته است.
گروه راه و مسکن: از ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ تا ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ قيمت خانه در تهران متري يک ميليون و ۴۵۰ هزار تومان افزايش يافته است. ميانگين قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ متري ۴ ميليون و ۵۳۰ هزار تومان بود که اين رقم در ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ به متري ۵ ميليون و ۹۸۰ هزار تومان رسيده و در اين شرايط قدرت خريد مسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومي‌حدود ۲۵ درصد کاهش يافته است. از سوي ديگر، نقش برخي دفاتر مشاوران املاک به‌عنوان عامل ثانويه در رشد قيمت‌ها طي شش ماه اخير محسوس بوده است.
با توجه به طولاني شدن دوره رکود مسکن و اثرپذيري از جهش قيمت ارز و سکه انتظار مي‌رفت که قيمت مسکن در سال ۱۳۹۷ با شيب ملايمي‌افزايش پيدا کند اما متقاضيان اين حوزه به يکباره در فروردين و ارديبهشت ماه امسال با افزايش ۲۹ و ۳۵ درصد قيمت‌ها غافلگير شدند. قيمت در بعضي مناطق تهران تا ۵۳ درصد رشد کرد. مشاهدات ميداني حاکي از آن است که بعضي دفاتر مشاور املاک شهر تهران به ايجاد هيجان کاذب در اين بازار رو آوردند و با استدلال تورم انتظاري در اين بخش، متقاضيان را متقاعد به خريد زودهنگام کردند که باعث رشد زودتر از موعد قيمت‌ها شدند. اما کارشناسان معتقدند عطش فعلي بازار مسکن به تدريج فروکش مي‌کند و تا يک سال آينده اين حوزه وارد رکود خواهد شد. بنابراين دود اين رفتار بعضي بنگاه‌داران به چشم خريداران فعلي و خود صنف مشاوران املاک مي‌رود.
ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۶ تسهيلات ۱۶۰ ميليون توماني بانک مسکن ۵۹ درصد ارزش يک خانه ۶۰ متري بر اساس ميانگين قيمت شهر تهران را پوشش مي‌داد که اين رقم هم‌اکنون به ۴۴.۶ درصد کاهش يافته است. به بيان ديگر هم‌اکنون فاصله حدود ۵۵ درصدي بين قدرت خريد از طريق وام و قيمت مسکن ايجاد شده است. اين شکاف البته براي واحدهاي ۷۵ متري به عنوان الگوي مصرف عميق‌تر است؛ چرا که بر اساس قيمت‌هاي جديد هم‌اکنون وام ۱۶۰ ميليون توماني فقط ۳۵.۷ درصد قيمت يک واحد ۷۵ متري پايتخت را در بر مي‌گيرد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که افزايش قيمت مسکن در استان‌هاي بزرگ و کلانشهرها از جمله تهران بيشتر بوده و البته آمار نشان مي‌دهد از ارديبهشت ماه سال گذشته تا امسال قيمت مسکن افزايش 30 درصدي داشته است. تجربه سال‌هاي گذشته نيز نشان مي‌دهد که گراني هميشه از استان‌هاي بزرگ و پايتخت شروع شده و بعد به شهرستان‌ها هم سرايت مي‌کند. با اين اوصاف پيش‌بيني مي‌شود که موج گراني قيمت مسکن که متاثر از ساير بازارهاي ديگر است، به شهرهاي کوچک هم سرايت کند. بحث عرضه و تقاضا از جمله موارد مهم و موثر بر قيمت‌هاست، مادامي‌که عرضه زياد و تقاضا کم باشد قيمت‌ها کم مي‌شود و برعکس، جمعيتي که در دهه 60 به دنيا آمده اکنون متقاضي مسکن هستند و تقاضا زياد شده است که اگر عرضه کم نشود قيمت‌ها افزايش مي‌يابد و بازار خريد و فروش تغيير خواهد کرد.
در بحث عرضه و تقاضا نيز مسکن حوزه‌اي است که دولت نبايد به طور مستقيم به آن ورود پيدا کند بلکه بايد با سياست‌گذاري‌هاي مشخصي در اين زمينه اقدام کند. در همين حال گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در ارديبهشت‌ماه سال 1397 نشان مي‌دهد افزايش متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8.34 درصد بوده است. اين افزايش قيمت در منطقه 5 تهران رشد 5.53 درصدي داشت.
نه تنها در تهران، بلکه در تمام کشور قيمت مسکن در سال 1396 و همچنين ماه‌هاي اول سال 1397 در حال افزايش بوده است. دلايل افزايش قيمت مسکن طي ماه‌هاي اخير را مي‌توان به دو دسته عوامل حقيقي و رواني نسبت داد. منظور از عوامل حقيقي، افزايش قيمت مصالح ساختماني، افزايش دستمزد کارگران ساختماني و افزايش قيمت زمين است که با افزايش بهاي تمام‌شده مسکن، قيمت آن را افزايش مي‌دهد. همچين متناسب نبودن افزايش قيمت مسکن نسبت به ساير دارايي‌ها تا قبل از پايان سال 95 نيز روي افزايش قيمت مسکن در ماه‌هاي اخير اثرگذار بوده که مي‌توان اين عامل را نيز حقيقي به شمار آورد. عوامل رواني افزايش قيمت مسکن طي ماه‌هاي گذشته را نيز مي‌توان به تغييرات قيمت ارز و انتظارات تورمي‌نسبت داد.
در همين حال يکي عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به عدم هماهنگي تيم اقتصادي دولت، دلايل نابساماني بازار مسکن را تشريح کرد. به گزارش تسنيم، محمدرضا ملکشاهي با انتقاد از تنش قيمتي موجود در بازار مسکن، اظهار کرد: عدم هماهنگي تيم اقتصادي در دولت نارضايتي‌هاي مردم از وضعيت اقتصادي را پررنگ‌تر کرده و به مشکلات عديده‌اي منجر شده است. وي با بيان اينکه در ماه‌هاي اخير قيمت مصالح ساختماني رشد چند برابري را تجربه کرده، افزود: سرشکن شدن افزايش قيمت نهاده‌هاي ساختماني و تاثيرپذيري آن از بازارهاي موازي از جمله سکه و ارز، وضعيت نابسامان فعلي را رقم زده است. وي با تاکيد بر اينکه اداره امور اقتصادي کشور از دست دولت خارج شده، تصريح کرد: دولت تمام توان خود را معطوف به نوسازي بافت فرسوده به‌عنوان تنها برنامه خود در حوزه مسکن کرده که سرنوشت آن هم مشخص نيست.
عضو کميسيون عمران مجلس در ادامه با اشاره به اينکه بالا بودن تعداد خانه‌هاي خالي در کشور نمونه بارز عدم توازن ميان عرضه و تقاضاست، گفت: متاسفانه سياست‌هاي دولت به تصميم‌گيري‌هاي يک شبه منجر شده که نتيجه آن وضعيت فعلي و افزايش نارضايتي‌هاي اجتماعي است. حباب مسکن امروز به قدري بزرگ شده که امکان تهيه مسکن حتي به‌عنوان اجاره براي اقشار ضعيف جامعه سخت شده است. ملکشاهي با ابراز این نکته که بايد در خصوص مسکن زمينه تحقيق و تفحص از وزارت راه و شهرسازي فراهم شود، تصريح کرد: تجربه نشان داده جلساتي که تاکنون در حوزه مسکن برگزار شده صرفا گفتار درماني کرده است. مجلس بايد بيشتر به موضوع نظارت اکتفا کرده و با ارايه پيشنهادات کارساز و راهگشا بهبود شرايط در حوزه مسکن را رقم بزند. به گفته ملک‌شاهي، بهبود وضعيت بازار مسکن نيازمند اتحاد تيم اقتصادي دولت است تا در اين صورت نابساماني در اين بازار کاهش يافته و رونقي صورت بگيرد در اين راستا مجلس نيز بايد همسو باشد
صلاحدید مجلس با توجه به شرایط کنونی؛
شيوا: شوراي رقابت با افزايش قيمت خودرو به‌علت کاهش عرضه برخورد مي‌کند
گروه صنعت، معدن و تجارت: «در شرايط فعلي اجراي طرح ساماندهي بازار خودرو به مصلحت کشور نيست». اين صحبتي است که هفته گذشته از قول محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در مخالفت با طرح نمايندگان براي ساماندهي بازار خودرو مطرح شد. حالا و يک هفته پس از انتشار اين نقل قول، ولي ملکي، سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد که ۱۲ نفر از اعضاي اين کميسيون تقاضاي مسکوت ماندن طرح به مدت شش ماه را ارائه کردند که بعد از اظهار نظر مخالفان و موافقان با اکثريت آرا تصويب شد. حالا مي‌توان گفت که حرف وزير صنعت، معدن و تجارت به کرسي نشسته است.
جلسه روز سه شنبه اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس با وزير صنعت، معدن و تجارت در حالي برگزار شد که افزايش قيمت خودروهاي ساخت داخل با حاشيه‌هاي فراواني همراه شده است. گران شدن خودرو در بازار طي هفته‌هاي گذشته نگراني‌هايي را ايجاد کرده است. از يک سو خودروسازان اين افزايش قيمت را معلول بسياري از پارامترها مي‌دانند. طي روزهاي گذشته افزايش هزينه‌هاي مرتبط با توليد، گران شدن قيمت قطعات و مواد اوليه و فولاد از يک طرف، افزايش نرخ دستمزد نيروي انساني و همچنين نابساماني بازار ارز مواردي است که بارها از آن به‌عنوان علت افزايش قيمت خودرو ياد شده است. با اين حساب مي‌توان گفت که طبيعي بوده که خودروسازان از هفته‌هاي قبل درخواست و پيگيري مطالبه افزايش قيمت را داشته باشند.
مطالبه مطرح شده از سوي خودروسازان داخلي براي افزايش قيمت محصولاتشان روز سه شنبه با نظر موافق شوراي رقابت همراه شد. براساس اعلام رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت، شرکت‌هاي ايران‌خودرو مجاز به افزايش ۷.۱۸ درصدي و سايپا مجاز به افزايش ۷.۰۱ درصدي نرخ خودروهاي زير ۴۵ ميليون تومان خود شدند. پيش از اين نيز محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت از مجوز خودروسازان براي افزايش قيمت تا 9.6 درصد خبر داده بود. البته رئيس شوراي رقابت در اين زمينه مي‌گويد که رقم 9.6 درصدي اعلام شده از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت براي افزايش قيمت خودروهاي بيش از 45 ميليون تومان و خودروهايي که به صورت ترکيبي و رقابتي توليد مي‌شوند، اعلام شد.
سکوت 6 ماهه براي طرح ساماندهي بازار خودرو
در همين حال سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: وزير صنعت، معدن و تجارت تحريم‌هاي خودرو و تغيير جهت نقدينگي مردم به سمت سرمايه‌گذاري در بازار خودرو و در نتيجه افزايش تقاضا را عوامل گراني خودرو اعلام کرد. ولي ملکي در گفتگو با فارس در مورد جلسه کميسيون صنايع و معادن مجلس با وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در اين جلسه طرح يک فوريتي ساماندهي بازار خودرو مورد بررسي قرار گرفت و براساس راي عمومي، مقرر شد با توجه به شرايط کنوني، اين طرح 6 ماه مسکوت بماند. اين نماينده مجلس اضافه کرد: يکي از اهداف اين طرح 12 بندي، تغيير تعرفه واردات خودرو بود که براساس اين طرح پيشنهاد شده بود که تا سال 1400 تعرفه واردات خودرو حداقل سالانه 5 درصد کاهش يابد تا در پايان اين سال حداکثر تعرفه واردات خودو به 20 درصد برسد.
ملکي بيان داشت: همچنين براساس طرح ساماندهي بازار خودرو پيشنهاد شده بود که تغييرات تعرفه‌اي طي سه ماه به نرخ‌هاي قبلي تعرفه باز گردد. سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه در ادامه اين جلسه شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت به بيان مسائل و مشکلات پيش آمده در بازار خودرو پرداخت و گفت: وزير صنعت اعلام کرد که با توجه به اهميت صنعت خودرو در اقتصاد و اشتغال، ترامپ بعد از خروج از برجام اولين کالاي تحريمي‌را خودرو اعلام کرد، در حالي که در گذشته و در تحريم‌هاي قبلي ابتدا پتروشيمي‌و ساير موارد تحريم شدند و خودرو جزء آخرين کالاهايي بود که مورد تحريم واقع شد. اين نماينده مجلس با بيان اينکه وزير صنعت از هدف‌گذاري صنعت خودرو ايران در تحريم‌ها سخن گفت، بيان داشت: به صورت مستقيم 200 هزار نفر در صنعت خودرو و حدود 800 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازي خودرو فعاليت دارند، ضمن اينکه چند ميليون نفر به صورت غير مستقيم در اين صنعت اشتغال دارند.
1500 هزار ميليارد تومان نقدينگي در دست مردم
سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه وزير صنعت، معادن و تجارت از تغيير جهت نقدينگي به سمت بازار خودرو خبر داده، گفت: هزار و 500 هزار ميليارد توماني نقدينگي سرگردان در دست مردم است که اين نقدينگي به سمت بازارهاي طلا و ارز و مسکن مي‌رود و اکنون به سمت بازار خودرو حرکت کرده است. ملکي اظهار داشت: براساس گفته وزير در سايت سايپا در دو هفته گذشته طي 2 ساعت 4 هزار نفر براي خودرو ثبت نام کرده‌اند که اين اتفاقات حاکي از افزايش تقاضا براي خودرو است. وي بيان داشت: وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که بالا رفتن تقاضا موجب التهاب بازار خودرو شده و خودروسازان تلاش مي‌کنند تا با افزايش توليدات، اين بازار را کنترل کنند. سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس در پاسخ به اين سوال که چه راهکاري براي کنترل بازار آشفته خودرو در اين جلسه مطرح شد، گفت: به هرحال تحريم‌ها بر روي اين بازار موثر است، اما خودروسازان سعي مي‌کنند تا با افزايش توليد و تغيير در شيوه‌هاي ثبت نام و واگذاري‌ها اين بازار را کنترل کنند. ملکي اظهار داشت: مردم وقتي کاهش ارزش سرمايه خود را احساس مي‌کنند، نقدينگي خود را به سمت بازارهايي مي‌برند، تا از اين اتفاق جلوگيري کنند.
برخورد با افزايش قيمت به‌علت کاهش عرضه
در همين حال رئيس شوراي رقابت گفت: اگر افزايش قيمت‌ خودروها به دليل کاهش توليد باشد، شوراي رقابت به موضوع ورود پيدا مي‌کند و برخوردهاي لازم را با خودروسازان انجام مي‌دهد. رضا شيوا در گفتگو با فارس در مورد آشفته بازار خودرو گفت: وقتي شوراي رقابت ميزان افزايش قيمت خودروهاي مشمول قيمت‌گذاري توليد داخلي را اعلام مي‌کند، شرکت مربوطه مجاز به افزايش قيمت بيش از مجوز اعلام شده نيست. وي با بيان اينکه بايد دليل افزايش قيمت خودرو بررسي شود، گفت: اگر افزايش قيمت خودرو به دليل دلالي باشد، بايد رصد شود که اين دلالي ناشي از کمبود توليد است و يا مسائل ديگري در آن اثرگذار است که قطعا اگر افزايش قيمت‌ها به دليل کاهش توليد باشد، شوراي رقابت به موضوع ورود پيدا مي‌کند و برخوردهاي لازم را با خودروسازان انجام مي‌دهد. وي افزود: اما هيچ خودروسازي حاضر به کاهش توليد نيست و قطعا براي کسب درآمد بيشتر تمايل به توليد بيشتر هم دارد. شيوا با اشاره به خروج ترامپ از برجام بيان داشت: متاسفانه با وقوع اين مسئله، برخي سودجويان و دارندگان نقدينگي سرگردان با ورود به بازار خودرو، تقاضاي کاذب ايجاد کرده‌اند و بخشي از افزايش قيمت‌ها هم ناشي از اين مسائل است. رئيس شوراي رقابت اظهار داشت: پس از ورود سرمايه سرگردان به سمت بازارهاي سکه و ارز اين سرمايه‌هاي سرگردان وارد بازار خودرو شده و بازار هم هم از تعادل خارج شده است. وي با تاکيد بر اينکه اين وضعيت کوتاه مدت است، بيان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابيري انديشيده، تا اين وضعيت به حالت عادي بازگردد. شيوا با بيان اينکه اکنون در شرايط اضطراري قرار داريم، گفت: مردم براي خريد خودرو عجله نکنند و دست به دست هم بدهند، تا اين شرايط کنترل شود. وي با اشاره به ميزان تعيين شده براي افزايش قيمت خودرو گفت: تا خرداد سال آينده هيچ گونه افزايش قيمتي در خودروهاي با قيمت زير 45 ميليون تومان نخواهيم داشت و مردم با خيال راحت مي‌توانند اقدام به خريد خودرو کنند. شيوا در پاسخ به اين سوال که براي کنترل آشفته بازار خودرو چه بايد کرد، اظهار داشت: در هر کجاي دنيا و حتي کشورهاي توسعه يافته و صنعتي اگر به صورت ناگهاني تقاضا براي کالايي افزايش يابد و تعادل عرضه و تقاضا به هم بخورد، افزايش قيمت صورت مي‌گيرد. رئيس شوراي رقابت اظهار داشت: بنابراين تا زماني که تقاضاي کاذب وجود داشته باشد و نتوان عرضه را به اندازه تقاضا رساند، کنترل بازار بسيار سخت است. شيوا اظهار داشت: ما اميدواريم اقداماتي که وزارت صنعت براي بازگشت آرامش به بازار را داده اثرگذار باشد و خودروسازان هم با برنامه‌ريزي به توليدات خود بپردازند تا بدين ترتيب مردم متوجه شوند که اتفاق خاصي در بازار خودرو به وجود نيامده و سودجوها هم در اين بخش دست از دلالي بردارند.

رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبرداد؛
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بيان اينکه بحث قاچاق کالا و ارز بايد به صورت هوشمندانه دنبال شود، تصريح کرد: در بحث صدور کارت‌هاي بازرگاني مشکلاتي وجود دارد، چرا که امروز در پوشش کارت‌هاي بازرگاني قاچاق کالا انجام مي‌شود.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بيان اينکه بحث قاچاق کالا و ارز بايد به صورت هوشمندانه دنبال شود، تصريح کرد: در بحث صدور کارت‌هاي بازرگاني مشکلاتي وجود دارد، چرا که امروز در پوشش کارت‌هاي بازرگاني قاچاق کالا انجام مي‌شود. به گزارش خانه ملت، علي مويدي خرم آبادي در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بيان اينکه در حوزه قاچاق کالا و ارز بهترين کار تيمي‌در زمان بررسي لايحه مذکور صورت گرفت، گفت: اگر اين لايحه در مجلس تصويب شود، راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز هموار مي‌شود و اين لايحه مي‌تواند ما را به اهدافمان مي‌رساند.

رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بيان اينکه امروز با قاچاقچيان سازمان يافته مواجه هستيم، افزود: تمرکز بر مبارزه هوشمندانه با قاچاق سازمان يافته يکي از اصلاحاتي بوده که در قانون فعلي صورت گرفته است. وي با اشاره به اصلاحات ديگري که در قانون مذکور انجام گرفته، بيان کرد: خلأهاي قانوني درباره مبارزه هدفمند با قاچاق کالا و ارز، عدم توجه دقيق به مصاديق قاچاق، اختلاط وظايف و تکاليف دستگاه‌هاي ذي ربط که در قانون فعلي به خوبي مشخص نشده از جمله مواردي بوده که در قانون جديد اصلاح شده است.

خرم آبادي با بيان اينکه در بحث فضاي مجازي در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشکل وجود دارد، تصريح کرد: با تقويت ساختار سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مي‌توان، ساختارهاي جديد را احصا کرد و در اين بخش شفاف سازي‌هايي صورت گرفته است. وي با اشاره به برخي مشکلات در حوزه تعيين مصاديق جرم قاچاق افزود: در بخش‌هاي انتظامي‌و قضايي مشکلاتي وجود داشت که در قانون جديد در صورت تصويب، اين مشکلات رفع مي‌شوند.

خرم آبادي با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري بر حمايت از کالاي ايراني ادامه داد: قانون فعلي جوابگوي امحال برخي کالاهاي قاچاق که به سلامت مردم نيز آسيب مي‌رسانند، نيست و با قانون جديد بخشي از خلأهاي قانوني در اين بخش رفع مي‌شود.

 

رييس دفتر رييس‌جمهور:
رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به اينکه شرايط کشور به گونه‌اي است که اتاق‌هاي فکر در خارج از کشور تشکيل شده است تا از فرصت خروج آمريکا از برجام استفاده کنند، تصريح کرد: آنها مرتب سيگنال‌هاي منفي براي افکار عمومي‌مي‌فرستند، بنابراين ما هم بايد انسجام و هماهنگي بيشتري داشته باشيم و اجازه ندهيم اختلاف نظرها و اختلاف سليقه‌ها ابزاري در دست مخالفان کشور باشد.

 رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به اينکه شرايط کشور به گونه‌اي است که اتاق‌هاي فکر در خارج از کشور تشکيل شده است تا از فرصت خروج آمريکا از برجام استفاده کنند، تصريح کرد: آنها مرتب سيگنال‌هاي منفي براي افکار عمومي‌مي‌فرستند، بنابراين ما هم بايد انسجام و هماهنگي بيشتري داشته باشيم و اجازه ندهيم اختلاف نظرها و اختلاف سليقه‌ها ابزاري در دست مخالفان کشور باشد. اگر اقدامي‌به نفع کشور است، به دليل برخي مسائل سياسي و جناحي نبايد آن اقدامات ناديده گرفته شود. مطالبي که در مجلس درباره لايحه پولشويي مطرح شد، درست نيست و صفت‌هايي که به ديگران هم دادند، در شان آن نمايندگان که آن مباحث را مطرح کردند، نيست. به گزارش ايسنا، محمود واعظي در حاشيه جلسه هيات دولت با بيان اينکه اين لايحه در دولت دهم مطرح شده و هيچ ارتباطي با اين دولت ندارد، گفت: کساني که اکنون با اين لايحه مخالفت مي‌کنند حامي‌دولت دهم بودند. وي ادامه داد: نمايندگاني که اکنون به اين لايحه اعتراض مي‌کنند زمان دولت دهم سکوت کرده بودند ولي الان مخالف هستند. اين اقدامات سينگنال‌هاي منفي به جامعه و خارج از کشور است و لازم است با ما هماهنگي بيشتري داشته باشند. رئيس دفتر رئيس جمهور ادامه داد: جمع کردن افراد در جلوي مجلس در روز يک شنبه که معلوم است چگونه آنها را جمع کرده‌اند يا تهيه طومار و تابلو کار مناسبي نيست . نماينده مجلس با تعقل درباره هم لوايح و طرح‌ها فکر و بررسي ومشورت کرده و راي مي‌دهد اينکه با فضا سازي به دنبال اين باشيم که کاري انجام نشود، پسنديده نيست. واعظي در مورد محتواي تماس تلفني مکرون و رئيس جمهور گفت: بر اساس تماس‌هاي مقامات اروپايي با رئيس جمهور امروز ترديد نداريم که اروپا به لحاظ اراده سياسي تلاش مي‌کند که برجام را حفظ کرده وخواسته‌هاي ايران را محقق کند. البته دنياي امروز در هم تنيده است بسياري از شرکت‌هاي اروپايي ممکن است سهام داران آمريکايي داشته باشند واين مسائل به عنوان مشکلات وجود داشته باشد. رئيس دفتر رئيس جمهور خاطر نشان کرد: اتحاديه اروپا از ما خواسته مذاکرات فشرده‌اي داشته باشيم اکنون هم مرتب مطالب تبادل مي‌شود تا دو طرف به نقاط قابل قبولي برسند.در اين چند هفته مرتب مذاکره مي‌کنيم. تماس رئيس جمهور فرانسه نشان مي‌داد در مدت کوتاه گام‌هايي برداشته شده است، اما هنوز موافقت به دست نيامده است قرار شده است يک بسته اجرايي همکاري اقتصادي را هر چه زودتر اروپا به ما بدهد. واعظي در مورد انتقاد به طرح تعيين اماکن براي برگزاري اعتراض‌ها گفت: شما هيچ کشوري را سراغ داريد که در آن گروهي بخواهد اعتراضي انجام دهد اما مجوزي نگيرد. هر کسي بخواهد هرجا اعتراض بکند بايد مجوز بگيرد. کسي هم که مجوز مي‌گيرد يک قانون و يا حزب شناخته شده و ثبت شده است ما مقدمات اين کار را هم فراهم مي‌کنيم.

 محمدقلي يوسفي

مدرس دانشگاه

در مورد تاثير برجام بر صنايع ايران مي‌توان گفت که‌ صنايع کشور در طول چهل سال گذشته با مشکلات جدي رو به رو بوده‌اند که نياز به نوسازي، بازسازي و تجديد ساختار دارند. اين صنايع در اوايل انقلاب براي پا گرفتن به دولت واگذار شدند و اگر هم به بخش خصوصي واگذار شدند اين واگذاري‌ها به درستي صورت نگرفته است. سياست‌هاي کلي کشور در چهل سال گذشته هم به گونه‌اي نبوده است که اين صنايع را گسترش دهيم. در اين ميان مي‌توان خروج امريکا از برجام را علامت جدي دانست. صنايع ايران به شدت تشنه تکنولوژي و سرمايه خارجي هستند که کشورهاي اروپايي قادر به پوشش آن نيستند و نبايد با اين موضوع برخورد احساسي صورت بگيرد، ما بايد از پيشرفت کشورهايي که قطب اقتصادي دنيا هستند در راستاي پيشرفت‌هاي خود استفاده کنيم و مشکلات خود با دنيا را بدون واسطه حل و فصل کنيم.

از طرف ديگر در مورد حمايت اروپايي‌ها از صنايع متوسط وکوچک براي کاهش تاثير تحريم‌ها بايد گفت که استراتژي کشور را بايد خود ما تعيين کنيم و نيازي به تعيين استراتژي از سوي اروپايي‌ها نداريم. ما به شدت نيازمند صنايع بزرگ هستيم و نه صنايع کوچک که در بهترين حالت مي‌توانند به عنوان پيمانکار صنايع بزرگ عمل کنند. کشور ما نياز به تکنولوژي دارد نه ترحم اروپايي‌ها. البته نبايد فرموش کرد ايران يک کشور بزرگ و متمدن است که مي‌تواند مشکلات خو د را از طريق گفتگو حل و فصل کنند.

با تمام اين احوال در مورد راهکارهاي انتقال ارز خانگي به سمت توليد بايد گفت که براي اين کار هيچ راهکاري وجود ندارد و نبايد به دنبال هزينه‌هاي بالا باشيم و بايد اقداماتي کرد که مردم با مشاهده کاهش سودآوري اين فعاليت‌ها، منابع خود را به بانک‌ها انتقال دهند. با اين حساب با تنش‌زدايي مي‌توان ارزش دلار در مقابل ريال را کاهش داد که اين خود باعث خروج ارزي خانگي مي‌شود، در غير اين صورت اوضاع با ايجاد تلاطمات و تنش‌ها شديدتر خواهد شد.

با اين نگاه مي‌توان گفت که کمبود نقدينگي در صنايع مشکل بزرگي نخواهد بود و مهمترين مشکل صنايع پول درماني و ريال درماني نيست بلکه تکنولوژي و قطعات است. صنايع ما فرسوده، مستهلک و مربوط به دهه چهل است.‌ صنايع ايران مشکلات فني را بايد از طريق تکنولوژي برطرف کنند و مشکلات مديريتي را با واگذاري مي‌توان حل کرد که نيازمند شفافيت و حقوق مالکيت است و نبايد با فرافکني به دنبال تحولات بود

مسعود يوسفي

روزنامه نگار

کاروان مومنان روزه دار سرانجام پس از يک ماه سير و سلوک در شاهراه طريقت اکنون به آستانه منزلگاه هدايت رسيده اند. اين جماعت رستگار حالا با زدودن غبار تعلق از آيينه وجود، صيقلي تر از هر زمان ديگر به نظر مي‌آيند و نزديک تر از هر زمان ديگر به کانون فطرت هستند و تنها يک روز تا برپايي جشن عظيم عيد فطر فاصله دارند. فطر را بريدن از تعلقات معني کرده‌اند و هرچيز که از تعلقات پاک آمد، به رستگاري و صلاح نزديک تر است. به معني ديگر فطرت انسان بر رستگاري و صلاح بنا نهاده شده است؛ از اين رو کژي و ناخالصي و رذيلت‌ها را بر نمي‌تابد. از سوي ديگر حرص، آز، طمع، جنگ، نابرابري و زياده خواهي که تبعات آن دامنگير انسان امروزي شده است نتيجه دوري او از فطرت پاک است. بر اين اساس آدمي‌براي دور ماندن از رذيلت‌هاي نفساني و برقراري صلح و عدالت و آرامش، بايستي هرچه بيشتر به فطرت اوليه خود نزديک و نزديکتر شود. در پايان با اميد به قبولي طاعات و عبادات، فرارسيدن عيد سعيد فطر را به همه مسلمانان و هموطنان گرامي‌تبريک مي‌گوئيم.

براي توافق هسته‌اي ايران هيچ جايگزيني وجود ندارد؛
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تاکيد بر اينکه ديپلماسي و گفت‌وگو تنها راه‌حل مسائل بين‌المللي است، گفت: ما براي اعتبار اتحاديه اروپا و حفظ منافع‌مان کماکان متعهد به حفظ توافق هسته‌اي هستيم.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تاکيد بر اينکه ديپلماسي و گفت‌وگو تنها راه‌حل مسائل بين‌المللي است، گفت: ما براي اعتبار اتحاديه اروپا و حفظ منافع‌مان کماکان متعهد به حفظ توافق هسته‌اي هستيم.

به گزارش ايسنا، فدريکا موگريني در سخنراني خود در پارلمان اروپا درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ديدار سران آمريکا و کره شمالي اشاره کرد و گفت که اين ديدار ثابت مي‌کند ديپلماسي و گفت‌وگو تنها راه پيش‌رو براي حل مسائل است. موگريني ادامه داد: اين ديدار همچنين يک نشانه روشن از اين حقيقت است که راه ديپلماتيک اغلب چالش‌برانگيز و حتي سخت‌ترين راه براي دنبال کردن است اما هميشه نتيجه‌بخش است و بايد در طول زمان پايدار باشد. اين همان مسيري است که جامعه بين‌الملل و اتحاديه اروپا بيش از يک دهه با ايران دنبال کردند که به حصول توافق هسته‌اي با اين کشور منجر شد.

وي تصريح کرد: ما اين کار را انجام داديم چرا که در راستاي منافع امنيتي اروپا و منافع امنيتي جهان بود. از طريق اين توافق ما از اشاعه هسته‌اي و يک مناقشه منطقه‌اي جلوگيري کرديم. اين توافق نزديک به سه سال است که اجرا مي‌شود. ايران همان‌طور که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌تاييد مي‌کند که آخرين بار آن چند هفته پيش بود، به تعهدات هسته‌اي خود پايبند است. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تاکيد بر اينکه موضع اين اتحاديه تغيير نکرده و کماکان به اجراي کامل و موثر برجام پايبند است، گفت: آنچه امروز تغيير کرده اين است که آمريکا روز هشتم ماه مه تصميم يکجانبه خود براي خروج از برجام را اتخاذ کرد، توافقي چندجانبه که به طور يکپارچه در قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب رسيد. موگريني خاطرنشان کرد: از يک ماه پيش تاکنون جامعه بين‌الملل به حمايت قوي خود از توافق هسته‌اي با ايران ادامه داده چرا که هيچ جايگزين بهتري وجود ندارد و جهان نمي‌تواند يک رقابت هسته‌اي را به ويژه در منطقه خاورميانه تاب بياورد. وي با بيان اينکه در تمام نشست‌هايش با ديگر کشورهاي جامعه بين‌الملل شاهد پشتيباني آنها از توافق هسته‌اي بوده است، افزود: ديگر طرف‌هاي توافق هسته‌اي يعني فرانسه، آلمان، انگليس، روسيه و چين نيز از اين توافق حمايت کرده‌اند. ما همچنين نشست کميسيون مشترک را پس از خروج آمريکا از توافق برگزار کرديم و کار روي اجراي تعهدات مرتبط هسته‌اي کماکان ادامه دارد، اين براي امنيت ضروري است؛ براي امنيت خودمان و امنيت منطقه. ما تضمين مي‌کنيم که فارغ از خروج آمريکا از توافق اين اتفاق خواهد افتاد. موگريني تصريح کرد: اجراي توافق در هر دو زمينه تعهدات هسته‌اي و اقتصادي بايد ادامه يابد چرا که بخش ضروري ديگر اين توافق رفع تحريم‌ها و فرصت‌هايي است که اين توافق براي عادي‌سازي روابط اقتصادي و تجارت با ايران فراهم مي‌کند. از اين منظر تصميم آمريکا براي خروج از برجام و وضع مجدد تمام تحريم‌هاي ثانويه به شدت دردسرساز است و بايد رسيدگي شود. پيش از همه توسط اتحاديه اروپا و کشورهاي عضو و به علاوه ديگر اعضاي جامعه بين‌الملل. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با اشاره به اينکه بسياري از شرکت‌هاي اروپايي پس از اجراي برجام، تجارت با ايران را با حسن نيت آغاز کرده‌اند، گفت: اما برخي از آنها تاکنون اعلام کرده‌اند که براي پرهيز از مجازات آمريکا تعامل خود با ايران را متوقف خواهند کرد. ديگران نيز اعلام کرده‌اند که از مذاکرات خود (با ايران) که پيشتر آغاز کرده بودند کنار خواهند رفت، چيزي که در راستاي منافع اروپا نيز نيست. وي ادامه داد: اطلاعيه‌هاي اخير از سوي ايران در خصوص هگزافلورايد اورانيوم بايد از اين منظر ديده شود. واضح است که اين اقدامات نقض توافق هسته‌اي نيست اما به طور مشخص به اعتمادسازي کمک نمي‌کند و به منزله اعمال فشار بر جامعه بين‌الملل است. موگريني با اشاره به اقدامات اخير کميسيون اروپا براي اجراي مقررات مسدودکننده به منظور محافظت از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران، گفت: ما روي لزوم ترکيب تلاش‌هايمان در سطح اتحاديه اروپا با تلاش‌هاي در حال انجام در سطح کارشناسان به همراه اقدامات فردي کشورهاي عضو براي محافظت از اپراتورهاي اقتصادي ملي‌شان متمرکز بوديم. اين تنها راهي است که مي‌توان به طور موثر اقدامات در سطح اتحاديه اروپا و اقدامات ملي را در فرمت همکاري ترکيب کرد. وي افزود: به همين دليل ما تصميم گرفتيم که يک شبکه متشکل از اقدامات ملي تمامي‌کشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي افزايش همکاري و تقويت تلاش‌هايمان ايجاد کنيم، اين براي حفظ ايران در توافق هسته‌اي ضروري است. موگريني با بيان اينکه اتحاديه اروپا نگراني‌هايي درباره ديگر موضوعات مربوط به ايران دارد، تاکيد کرد: اما اين مسائل ارتباطي با اجراي توافق هسته‌اي ندارد و بدون توافق رسيدگي به آنها ساده‌تر نخواهد بود. اجازه دهيد بگويم که در جريان تمام سال‌هاي مذاکرات براي حصول توافق هسته‌اي هر موضوع ديگري که ارتباطي با هسته‌اي نداشت اساسا روي ميز (مذاکره) نبود. هر زمان که شما توافق هسته‌اي را با ايران حفظ کنيد و آينده آن را تضمين کنيد فضا براي رسيدگي به مسائل ديگر باز خواهد بود. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: اگر توافق هسته‌اي شکست بخورد رسيدگي به نگراني‌هاي غيرهسته‌اي به مراتب سخت‌تر خواهد بود. تنش‌هاي کنوني پيرامون توافق هسته‌اي تاکنون نيز فضا را براي گفت‌وگو بر سر ديگر مسائل تنگ‌تر کرده و ما بر اين باوريم که به نفع هيچ کس نيست اين کانال‌هاي ارتباطي به ويژه آنهايي که باز نگه داشته‌ شده‌اند مسدود شود. موگريني افزود: موضع ما در قبال توافق هسته‌اي ايران بر مبناي اصول‌مان و بر اساس عملگرايي است. توافق هسته‌اي اروپا را امن‌تر کرده و از رقابت هسته‌اي در خاورميانه جلوگيري مي‌کند. اين توافق منافع اقتصادي براي مردم ايران به همراه دارد و اين دستاورد بايد ادامه يابد. توافق علاوه بر اين کانال‌هاي جديد و ارزشمندي را براي ديپلماسي و گفت‌وگو باز مي‌کند به همين دليل است که ما متعهد و مصمم به حفظ توافق هسته‌اي و جلوگيري از افزايش تنش‌ها در يک منطقه داراي مشکل و جهان هستيم چرا که اروپا و جهان نمي‌تواند از دست رفتن تمامي‌اينها را تحمل کند

تجارت کاهش قدرت خرید مردم را بررسی می‌کند؛
گروه اقتصاد کلان_ ايليا پيرولي: درحالي‌که مبناي برنامه دولت دوازدهم در سال 97 کاهش شکاف طبقاتي و ميزان فقر در جامعه بود، اما با گذشت حدود سه ماه از اين سال، آمارها از آب رفتن سفره‌هاي خانوارها به خصوص مزدبگيران حکايت مي‌کند.
گروه اقتصاد کلان_ ايليا پيرولي: درحالي‌که مبناي برنامه دولت دوازدهم در سال 97 کاهش شکاف طبقاتي و ميزان فقر در جامعه بود، اما با گذشت حدود سه ماه از اين سال، آمارها از آب رفتن سفره‌هاي خانوارها به خصوص مزدبگيران حکايت مي‌کند.
بازارهاي اقلام خوراکي و مصرفي خانوارها در فاصله چند روز مانده به انتهاي سومين ماه سال 97، همچنان آبستن تحولات لحظه‌اي قيمت‌ها هستند. اگر زماني بر روي بسياري از اقلام مصرفي خانوارها برچسب الصاق شده بود، اما حالا ديگر بازاريان به دليل تغييرات پي در پي قيمت‌هاي اجناس، نيازي به ادامه آن پيدا نمي‌کنند؛ چرا که خود نيز به نوعي دچار گيجي شده‌اند؛ آن هم از نوع گيجي قيمتي.
برنامه‌هاي دولت دوازدهم براي کاهش فاصله درآمد خانوارها با هزينه‌هايشان رنگ پريده شده‌اند، آنچنان که در اين سه ماه گذشته قدرت خريد خانوارها با کاهش چند باره مواجه شده است.
نشانه‌هاي کاهش قدرت خريد
نشانه‌هاي کاهش قدرت خريد خانوارها از پارسال هويدا شده بود. هنگامي‌ که دولت دوازدهم در اواخر شهريور نرخ سود سپرده‌ها را کاهش داد، نقدينگي سرگردان به بازارهاي سکه، دلار و مسکن کوچ داده شدند و از همان زمان التهابات بازار دلار و سکه آغاز شد، بطوري که در اواخر زمستان پارسال موج گراني دلار به اوج خود رسيده بود. همان زمان اغلب کارشناسان اعلام کردن که اين امر موجب گراني اقلام خانوارها خواهد شد. آنها مي‌گفتند که گراني ارز به معناي کاهش واردات و به تبع آن رشد سرسام‌آور قيمت اجناس است. بر اساس داده‌هاي مراکز پژوهشي، در آن زمان ارزش پول ملي کشور با کاهش 25 درصدي مواجه شد. از طرفي دستمزد کارگران در انتهاي سال 97، مثل سال‌هاي گذشته کمتر از ميزان نرخ تورم واقعي و سبد هزينه‌اي تعين شد. همه اين عوامل چون بهمني بر سر خانوارها، مزدبگيران و به خصوص خانوارهاي دهک پايين جامعه خراب شد. اين در حالي است که بيش از نيمي‌از کشور را خانوارهاي مزدبگير تشکيل مي‌دهند که براساس محاسبه‌هاي صورت گرفته از سال 86 ، قدرت خريد آنها بيش از 200 درصد کاهش يافته و نکته قابل تأمل اين روند همچنان ادامه دارد.
دلايل کاهش قدرت خريد
نبود تقاضاي موثر در اثر رکود در توليد، ارتباط مستقيمي‌با کاهش قدرت خريد خانوارها داشته است. اين رکود از زمان دولت نهم آغاز و در دولت دهم به اوج خود رسيد. دولت يازدهم و دولت فعلي نيز با وجود همه تمهيدات لازم براي رونق توليد و رشد تقاضا نتوانستند که سب کوچک خانوارها را با يک سبد بزرگ جابجا کنند. جابجايي منابع و نابرابري گسترده در توزيع آن، سياستگذاران را وادار کرده است که ميزان دستمزد سالانه را کمتر از نرخ تورم واقعي تعيين کنند. افزايش هزينه‌هاي زندگي در برابر دستمزد کمتر از نرخ تورم، شکاف ميان درآمد و هزينه‌ها را افزايش داده است. از طرفي تورم انباشته شده در طي اين سال‌ها حالا مانند يک زخم کهنه سر باز زده و باعث شده تا شتاب گراني‌ها سريع‌تر از حد تصور برسد. التهابات تنش‌هاي سياسي ناشي از خروج آمريکا از برجام و به تبع آن تحريم‌ها باعث ايجاد جورواني منفي در اقتصاد شده است. اين موضوع رشد اقتصادي را متأثر کرده و به تبع آن قدرت خريد را نيز تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
ديگر دلايل
کارشناسان اقتصادي معتقدند موضوع قدرت خريد خانوارها به ميزان درآمدها و قيمت تمام شده توليد وابسته است. بر اساس گفته‌هاي آنها اکنون قيمت تمام شده توليد با رشد پي در پي مواجه بود که اين امر موجب کاهش دستمزدها شده است. آنطور که علي اکبر لبافي، کارشناس مسائل کارگري گفته است: آمار و اطلاعات نشان مي‌دهد که از سال ۱۳۸۰ تاکنون ظرفيت توليد دو برابر شده است، ولي نسبت به ۱۰ سال قبل قدرت خريد مردم و کارگران نه تنها ثابت مانده، بلکه بعضا کاهش هم يافته است. اين وضعيت موجب خالي ماندن ظرفيت بنگاه‌ها شده است تا نتوانند در يک ظرفيت تکميلي کار کنند و طبيعي است که در ظرفيت پايين ۳۰ تا ۵۰ درصدي قيمت تمام شده محصول افزايش مي‌يابد. به گزارش ايسنا، لبافي گفته است: طرح‌هايي که اکنون در حال‌ حاضر در حال اجرا است نمي‌تواند تحرک اشتغالي و بهبود اقتصادي ايجاد کند تا به افزايش قدرت خريد منجر شود.
قدرت خريد چقدر کاهش يافته
اگر زماني کشور در حال گذار از رکود به رنق بود و اين روند شتاب گرفته بود؛ اما حالا به دليل کمبود تقاضا، از يک سو و از طرفي نيز آغاز روند رشد تورم به علت افزايش نرخ ارز، سکه و قيمت تمام شده توليد باعث شده تا خانوارهاي مزد بگير، قدرت خريد خود را از دست داده و در نتيجه اين کاهش قدرت خريد، تقاضا براي محصولات و خدمات مختلف کاهش بايد.
آنگونه که وحيد شقاقي در گفت‌و‌گو به ايسنا گفته است: افزايش قيمت دلار، باعث شده طي هشت ماه اخير ارزش پول ملي و قدرت خريد مردم 80 درصد کاهش پيدا کند، اين در حالي است که سال 96 در حال نزديک شدن به قدرت خريد سال 90 بوديم اما با اين وضعيت اگر هيچ عامل مخرب ديگري بر اقتصاد کشور تاثير نگذارد شايد 10 سال ديگر قدرت خريد مردم به اندازه قدرت خريد سال 90 برسد.اين استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمي‌با بيان اينکه اقتصاد ما از گذشته در برابر اين مساله ضربه‌پذير و شکننده بوده است خاطرنشان کرد: اقتصاد ايران در سال 91 با يک جنگ ارزي شديد مواجه شد و پس از فشار بر منابع ارزي، قيمت دلار از 1100 تومان به 3700 تومان افزايش پيدا کرد. شقاقي افزود: در نتيجه اين وضعيت تورم به بالاي 35 درصد رسيد؛ قدرت خريد مردم به شدت کاهش پيدا کرد و رشد اقتصادي کشور منفي 6.8 درصد شد؛ تبعات آن وضعيت هنوز هم ادامه دارد طوري که قدرت خريد مردم به قدرت خريد سال 90 نرسيده و در روزهاي اخير حتي دوباره رو به کاهش گذاشته است.
افزايش در نابرابري توزيع درآمدها
کاهش قدرت خريد خانوارها يعني فقيرتر شدن جامعه؛ در حالت کلي فقر به دو عامل سطح متوسط درآمدها و درجه نابرابري در توزيع آن بستگي دارد به طوري که افزايش درآمدها مي‌تواند باعث کاهش دامنه فقر شده و افزايش در نابرابري توزيع درآمدها مي‌تواند آن را افزايش دهد. فرشاد مومني، کارشناس اقتصادي يکي از دلايل کاهش قدرت خريد مردم را در افزايش نابرابري توزيع درآمدها و پشت کردن به عامه مردم و توليدکنندگان است. وي به سه بحران اساسي در کاهش تقاضا و توليد اشاره کرده و گفته است: اول بي‌عدالتي و نابرابري ناموجه شکننده را ايجاد کرده است به گونه‌اي که کارد به استخوان مردم رسيده و مردم صرفه‌جويي‌هاي خود را به سمت مواد لبني و پروتئيني بردند و اين فاجه است. دومين مشکل بحران از کارکرد افتادگي ساختارهاي قدرت و نظام حکمراني و سومين مشکل بحران مشارکت در بازارهاي سياسي و اقتصادي است. به نظر مي‌رسد مادامي‌که اقتصاد رانتي حام مطلق است نابرابري و قدرت خريد مردم موضوعي عادي جلوه خواهد کرد.
شهردار جديد تهران با بيان اينکه بدهي شهرداري تهران بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان است، گفت: هنوز ميزان دقيق بدهي دولت به شهرداري مشخص نيست. محمدعلي افشاني درخصوص ميزان ديون دولت به شهرداري تهران، گفت: قرار است گزارشي در اين زمينه تهيه شود تا ميزان ديون مشخص شود. هنوز ميزان بدهي‌هاي قطعي دولت به شهرداري مشخص نيست زماني که نهايي شود اعلام مي‌کنم. وي درخصوص بدهي شهرداري گفت: ميزان ديون بسيار بالاست و قريب به 50 هزار ميليارد تومان شهرداري تهران بدهي دارد. اين در حالي است که بودجه سال جاري شهرداري 17 هزار ميليارد است و نزديک به 14 هزار ميليارد آن جاري است. شهردار تهران با اشاره به رايزني‌هاي صورت گرفته با بانک‌ها براي پرداخت ديون گفت: از طرفي املاک و دارايي‌هايي هم شهرداري دارد و به مرور زمان ديون را پرداخت مي‌کنيم. به گفته شهردار تهران، با پيمانکاران به صورت مرحله‌اي تسويه حساب مي‌کنيم. افشاني همچنين درخصوص پروژه‌هاي نيمه‌تمام در شهرداري تهران گفت: در حال بررسي پروژه‌ها هستيم و آنها را اجرايي مي‌کنيم اما بايد بودجه‌هاي لازم تأمين شود. شهردار تهران درخصوص انتشار اوراق مشارکت، گفت: براي مترو حتماً اين کار انجام مي‌شود.
روز گذشته همچنين شهردار تهران در مراسم معارفه معاون فني و عمراني شهرداري تهران با تاکيد بر اولويت اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام گفت: اولويت اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام است و خوشبختانه من با جزئيات کار در تهران آشنا هستم. به گزارش خبرگزاري‌ها، افشاني در آيين توديع پيروز حناچي و معارفه ايرج معزي به‌عنوان معاون فني و عمراني شهرداري تهران، ضمن تاکيد بر اولويت اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام در اين حوزه، از ضرورت کسب رضايت مردم سخن گفت. شهردار تهران در اين جلسه گفت: لازم مي‌دانم از زحمات و خدمات دکتر حناچي تشکر کنم. با توجه به اينکه سابقه، شهرت و تحصيلات دکتر حناچي در حوزه شهرسازي است و با توجه به مشورت با خودشان، تصميم بر آن شد که ايشان در پست معاونت شهرسازي مشغول شوند. وي افزود: جناب مهندس معزي تحصيلات و سوابقي مرتبط با حوزه عمران دارند. آخرين مسئوليت ايشان مدير شرکت سپهر در بانک را صادرات بودند که به زحمت توانستم رئيس بانک را راضي کنم چون تازه فعاليت خود را آغاز کرده بود. افشاني در ادامه با اشاره‌ به اهميت معاونت عمراني گفت: اين تصور را نداشته باشيم که تنها مديران فني متوجه تغييرات و روند يک پروژه هستند درحالي که مردم بهتر پيگير هستند. مردم قبلاً روند ساخت پل‌ها و پروژه‌ها را ديدند و همه اينها شاخصي براي سنجش عملکرد مديران از نگاه مردم است. مردم بين هيچ دوره مديريتي تفاوتي قائل نيستند و معيار قضاوت خود را عملکرد مديران قرار مي‌دهند. افشاني با اشاره به بيشتر بودن پروژه‌ها نسبت به اعتبار، گفت: اولويتمان در حوزه عمراني را بايد اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام قرار دهيم. هيچ پروژه‌اي نبايد تعطيل شود مگر اينکه مشخص شود پروژه‌اي از اساس اشتباه تعريف شده بود. وي افزود: ما يک وظيفه اساسي داريم و آن خدمت به مردم است. هدف اصلي ما ايجاد رضايت براي مردم است. شهردار تهران با اشاره به برنامه پيشنهادي خود براي شهرداري تهران که پيش از اين به شوراي شهر ارائه شده بود، گفت: برنامه من دو محور اساسي داشت؛ ارتقا کيفيت زندگي مردم و ايجاد رضايتمندي براي شهروندي که اين شاخص معيار من براي سنجش عملکرد مديران است. من خوشبختانه با تمام جزئيات کار در تهران آشنا هستم. مي‌دانم دقيقا اوضاع و احوال شهرداري به جزئيات چطور است. پس کاري کنيم که رضايت مردم حاصل شود