نمايندگان خانه ملت به دنبال تفحص از مجلس
يک عضو کميسون شوراها گفت: به دربدر يا کلاه نمدي چشم غره رفتن فايده ندارد. ما بايد به دانه درشت‌ها امر و نهي کنيم؛ درغير اين صورت اشرار بر مردم حاکم مي‌شوند. بنده و تعدادي از نمايندگان طرح تحقيق و تفحص بر روي مجلس آماده کرده‌ايم. اين طرح بايد مطرح شود. ما نبايد صرفا تفحص بر روي دستگاه‌ها داشته باشيم. بنده چند دوره است که در مجلس حضور دارم اما اين فرصت فراهم نشده است. به گزارش ايسنا حسن کامران افزود: از اعضاي هيات رييسه تقاضا دارم زمينه‌اي فراهم کنند تا اين تحقيق و تفحص که به کميسيون بودجه رفته با سرعت انجام شود چرا که به نوعي نظارت دقيق است و اين تفحص داراي چندين محور است.




حق اعتراض به رسميت شناخته شود
يک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: قبل از تعيين اماکني براي برگزاري تجمعات اعتراضي، بايد حق اعتراض توسط حاکميت به رسميت شمرده شود.عبدا... ناصري در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تصميم دولت براي تعيين محل‌هايي براي برگزاري اعتراضات مردمي‌گفت: درکشورهاي در حال توسعه بيشتر اعتراضات، جنبه صنفي دارد مثلا در ايران بيش از هشتاد درصد از اعتراضات در خصوص موسسات مالي يا حقوق‌هاي معوقه است و اعتراضات سياسي خيلي صريح در اقليت محض است. اعتراضات اصفهان، کردستان، خوزستان يا اراک درباره مسائل صنفي بوده که اين اعتراضات در يک محدوده جغرافيايي مشخصي مثلا در درون يا بيرون کارخانه انجام شده است.





ويراني يا آبادي در دست نمايندگان مجلس
نماينده قائم شهر گفت: اين خانه، خانه ملت است مي‌تواند خانه ملت را ويران کند و اگر نماينده نماينده باشد و شان، جايگاه، اقتدار، عظمت ملت و فرمايشات حکيمانه مقام معظم رهبري را رعايت کند مي‌تواند خانه‌هاي آبادي را به سامان برساند. به گزارش خانه ملت، سيدعلي ادياني افزود: ما در دوسال آينده با فراز و فرود و مسائل متعددي رو به رو خواهيم بود بدعهدي آمريکا و برگشت به تحريم‌ها، قلت منابع مالي، عدم اشتغال و بيکاري لشکر تحصيلکرده دانشگاهي، سوء مديريت‌ها و ضعف برخي دستگاه‌ها، مطالبات برخي از صنوف و اقشار مسائلي است که در کنار هم باعث مي‌شود مسئوليت ما افزون شود. سهم مجلس در دو سال آينده در حل اين مشکلات چه خواهد بود؟
ثبات نظام ايران در خطر نيست
يکي از اعضاي آژانس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي مدعي شده بر اساس ارزيابي‌هاي اطلاعاتي سران اسرائيل، تصميم ترامپ مبني بر خروج از توافق هسته‌اي آسيب‌هاي وسيعي به اقتصاد ايران وارد کرده و بازتاب زنجيره‌اي تصميم آمريکا بيش از پيش‌بيني‌هاي انجام گرفته بوده است. به گزارش ايلنا از‌هاآرتص بر اساس ادعاي اطلاعات اسرائيل، ايران اميدوار بوده از ورود کمپاني‌هاي آمريکايي و اروپايي سود هنگفتي ببرد با اين حال امروز با خروج کمپاني‌هايي که قراردادهايي را با ايران امضا کرده بودند، مواجه شده است. از طرفي فشار داخلي بر ايران منجر به اعتراض‌هاي سراسري در کشور شده است. بيشتر اين اعتراض‌ها به دليل بالا بودن هزينه‌هاي زندگي بوده است. با اين وجود هيچ يک از مقام‌هاي اسرائيلي به اين نتيجه نرسيده‌اند که ثبات نظام در ايران در خطر است.
امکان برگزار نشدن نماز جمعه
مسئول دفتر رئيس ستاد اقامه نمازجمعه تهران در پاسخ به اين که آيا اين هفته نمازجمعه تهران برگزار مي‌شود گفت: همه جوانب را سنجيده‌ايم و هماهنگي‌ها براي برگزاري نمازجمعه و نماز عيد فطر را در نظر داريم ، بنابر اين اگر نماز عيد فطر به روز شنبه موکول شود، طبعا نماز جمعه هم برگزار مي‌شود، اما در حال حاضر نمي‌توانيم اظهار نظر دقيقي دراين باره داشته باشيم.وي در گفت‌وگو با ايسنا، تاکيد کرد: ما به همه کساني که بايد درباره برگزاري نماز جمعه آمادگي داشته باشند، اين موضوع را اعلام کرده‌ايم و تمام ائمه جماعات در کشور براي اين موضوع آمادگي دارند که اگر نماز عيد فطر به روز شنبه موکول شد نمازجمعه را در شهرهايشان برگزار کنند؛ چرا که اگر روز جمعه عيد باشد نماز جمعه خود به خود منتفي مي‌شود و مردم پس ازاقامه نماز عيد به خانه‌هاي خود مي‌روند.
عفو عمومي‌مجرمان سياسي در دستورکار
يک عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس از تقديم يک طرح دو فوريتي به هيات رييسه مجلس با بيش از ۷۰ امضا خبر داد که بر اساس آن عفو عمومي، تخفيف و تبديل برخي مجازات‌ها و همچنين مصونيت ايرانيان مقيم خارج از کشور از تعقيب قضايي پيش‌بيني شده است.محمدجواد فتحي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: در اين طرح سراغ يکسري قوانين ارفاقي رفتيم و در ماده واحده‌اي که تقديم هيات رييسه کرديم، يکي بحث تبديل مجازات اعدام و حبس ابد تعزيري به تعزير درجه يک که ۲۰ تا ۳۰ سال حبس است را پيش‌بيني کرديم چرا که به استناد قوانيني فقهي معتقديم مجازات تعزيري نبايد اعدام و حبس ابد باشد و حتما بايد سبک‌تر از مجازات‌هاي حدي باشد.
طرح تحول سلامت يا طرح تهوع
نماينده نيشابور در مجلس خطاب به رئيس جمهور گفت: طرح تحول سلامت به کجا رسيد؟ وضعيت اين طرح به گونه‌اي است که مردم از آن به عنوان طرح تهوع سلامت ياد مي‌کنند چرا اين طرح با وجود نواقص مختلف پيگيري نمي‌شود. به گزارش خانه ملت،‌هاجر چناراني گفت: دولت بايد به کالاهاي اساسي مردم توجه اساسي داشته باشد و همچنين توجه به تامين دارو و درمان مردم را در دستور کار قرار دهد.نماينده نيشابور افزود: متاسفانه بيماران سرطاني در به در دنبال داروخانه مي‌گردند تا داروهاي مورد نياز خود را تهيه کنند. دولت بايد نياز اساسي مردم را تامين کند چرا دولت پول پزشکان و داروخانه‌ها را پرداخت نمي‌کند
بالاخره مجلس و دولت مجبور به واکنش شدند؛
گراني و تورم بهانه‌اي شده بود تا نمايندگان به انتقاد عليه سياستگذاري اقتصادي کشور بپردازند.
گراني و تورم بهانه‌اي شده بود تا نمايندگان به انتقاد عليه سياستگذاري اقتصادي کشور بپردازند. گراني بي حساب وکتاب ارز و طلا به اندازه‌اي نگران کننده شده که مردم به نمايندگان خود در خانه ملت فشاي مي‌آورند و نمايندگان نيز براي آنکه اثبات کنند نسبت به اين مساله بي تفاوت نبوده و نيستند، در قالب تذکر و نطق نسبت به اين آشفته بازار ارزي واکنش نشان دادند. در اين رابطه نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس از گراني‌هاي اخير برخي کالاها انتقاد کرد که علي لاريجاني در پاسخ به اين انتقاد از برگزاري جلسه در هفته آينده براي بررسي اين موضوع خبر داد.
به گزارش خانه ملت، سيد تقي کبيري در تذکر شفاهي با استناد به ماده 110 آئين نامه گفت: با توجه به وضعيت اخير گراني برخي از کالاها از جمله خودرو ضرورت دارد مجلس شوراي اسلامي‌در جلسه علني يا غيرعلني اين موضوع را بررسي کند.نماينده خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: به نظر مي‌رسد رئيس مجلس نيز بايد دستور ويژه‌اي براي بررسي اين موضوع صادر کند. لاريجاني نيز در پاسخ به تذکر اين نماينده گفت: اين موضوع روز گذشته در هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌مورد بحث قرار گرفته و مقرر شد هفته آينده جلسه‌اي در اين خصوص برگزار شود.
جمشيد بسم ا...‌ها نيستند
در همين رابطه نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به شرايط اقتصادي کشور و افزايش قيمت ارز، گفت: زماني مي‌گفتند در چهارراه استانبول يک جمشيد بسم‌ا... بوده که باعث افزايش قيمت ارز مي‌شد، اکنون اين جمشيد بسم‌ا...‌ها نيستند پس چرا وضعيت اقتصادي اسفبار است؟به گزارش ايسنا، مصطفي کواکبيان گفت: وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم در حال حاضر مناسب نيست. شب مي‌خوابيم و صبح بلند مي‌شويم و مي‌بينيم قيمت‌ها تغيير کرده است، دلار چند هزار تومان افزايش يافته و وضع قاچاق کالا و ارز هم به قدري وخيم است که من خجالت مي‌کشم بگويم از اين دولت حمايت کردم.اين نماينده مجلس با اشاره به افزايش قيمت خودروها در يک ماه گذشته، اظهار کرد: مردم مي‌گويند شما براي چه به مجلس مي‌رويد و آنجا چکارمي‌کنيد؟وي با بيان اينکه اين لايحه نمي‌تواند وضعيت اقتصادي را سر و سامان دهد، گفت: برخي به من گفتند منظور تو در مخالفت با اين لايحه در واقع سپاه و نيروهاي نظامي‌است، اما اينطور نيست. سپاه که نمي‌رود کالا وارد کند و تجارت کند، اگر سپاه باشد مسائل دفاعي خود را دنبال مي‌کند اما عناصري در اين کشور هستند که واقعا در قاچاق کالا موثرند اما ما به کولبران بدبخت گير مي‌دهيم و سرمنشاء‌هاي اصلي قاچاق را فراموش مي‌کنيم.کواکبيان گفت: اميدواريم آمار کاهش قاچاق کالا از ۲۵ ميليارد دلار به ۱۵ ميليارد دلار درست باشد اما وضعيت جامعه غير از اين را نشان مي‌دهد.کواکبيان با بيان اينکه افرادي که براي افزايش حقوق چند درصديشان ساعت‌ها در مجلس بحث مي‌کنيم يک شبه قدرت خريدشان نصف شده،‌ افزود:‌ در قديم مي‌گفتند در چهارراه استانبول يک جمشيد بسم‌ا... است که باعث افزايش قيمت ارز مي‌شود، حالا که اين جمشيد بسم‌ا...‌ها نيستند پس چرا وضع اقتصاد اسفبار است؟ بخشي از علت اصلي گراني اين است که صرافي‌هاي ما به وظايف خود عمل نمي‌کنند.
لزوم ارائه طرح‌هاي مربوط به رفع گراني
از سوي ديگر نادر قاضي پور عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌گفت: دولت بايد هم اکنون به فکر تامين معيشت خانواده‌ها باشد.نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي‌اظهار کرد: هم اکنون نمايندگان بايد طرح سه فوريتي در مورد دلايل گران شدن کالاها از جمله خودرو، جلوگيري از واردات کالاهايي که مشابه داخلي دارند و غيره ارائه کنند از اين رو موضوعاتي مانند طرح مذکور در اولويت قرار ندارد.
وضعيت آشفته‌
از سوي ديگر نماينده مردم پارس‌آباد در تذکري به وزير جهاد کشاورزي، گفت: در حوزه محصولات استراتژيک غذايي و کشاورزي با توجه به گران شدن گوشت و مرغ، وضعيت آشفته‌اي وجود دارد، رفع عدم پرداخت خسارت کشاورزان مورد توجه قرار گيرد. شکور پورحسين در تذکري به وزير صنعت، معدن و تجارت، بيان کرد: ناتواني در انجام ماموريت‌هاي ذاتي اين وزارتخانه و همچنين عدم کنترل تعادل در بازار خدمات بخصوص خودرو و البته ناتواني در حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار گيرد.
در انبارها به سرعت باز مي‌شود
در همين رابطه رييس دفتر رييس‌جمهور با اعلام اينکه موضوع گراني به جد در دولت مطرح شده است، گفت: رييس‌جمهور خواسته‌اند همه دستگاه‌هاي ذيربط به موضوع گراني ورود پيدا کنند. محمود واعظي در حاشيه جلسه هيات دولت با اشاره به پيگيري‌هاي رييس‌جمهور براي کنترل گراني در جامعه، اظهار کرد: موضوع گراني به جد در دولت مطرح شده است؛ شاهد بوديم حتي بخش‌هايي که ارز 4200 مي‌گيرند محاسبات آنها براي فروش اجناس با ارز بالاتر است.وي ادامه داد: رييس‌جمهور شديدا خواستند که همه دستگاه‌هاي ذيربط به موضوع گراني ورود کنند، از سوي ديگر اجناسي که در انبار مانده به سرعت در اختيار مردم قرار گيرد.واعظي با اشاره به اينکه در زمينه خودرو يک فضاي احساسي و رواني به وجود آمده است، تصريح کرد: خودروسازها خودروها را با قيمت مصوب در اختيار مردم قرار دهند.وي ادامه داد: گراني از موضوعات جدي است که آقاي روحاني، وزرا و مسئولان ذيربط را مسئول کرده و هفته آينده (دوشنبه) ايشان جلسه‌اي را براي تصميم‌گيري در مورد اين موضوع برگزار خواهند کرد.رييس دفتر رييس‌جمهور به گراني سکه نيز اشاره کرد و گفت: قرار شده است بحث‌هاي لازم در مورد اين موضوع صورت گيرد و تصميم‌هايي در اين رابطه اتخاذ شود.وي همچنين در مورد تخصيص ارز خاطرنشان کرد: ما ارز 4200 توماني را به هم کساني که ثبت سفارش مي‌کنند، واگذار مي‌کنيم و در اين زمينه مشکلي نداريم.واعظي در پاسخ به اين پرسش که چه اولويت‌ها و برنامه‌هايي براي مقابله با گراني داريد، اظهار کرد: اولويت‌ها تعيين شده اما تصميمات بايد بعد از مشورت با اصناف، توليدکنندگان، اتاق بازرگاني و بخش خصوصي گرفته شود تا همه نسبت به اين تصميمات اقناع باشند. اين گفت‌وگوها شروع شده است و رييس‌جمهور هم امروز از وزرا خواسته‌اند همت جدي داشته باشند و کار را خود بر عهده بگيرند