19 ميليون نفر ساکن بافت‌هاي فرسوده
معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران گفت: 20 درصد مناطق شهري کشور که 19 ميليون جمعيت را در خود جاي داده، جزو بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد محسوب مي‌شود. هوشنگ عشايري افزود: 2 هزار و 700 محله در 543 شهر کشور با 141 هزار هکتار در بافت‌هاي تاريخي، ناکارآمد شهري و حاشيه‌اي قرار دارند. عشايري، همه استان‌ها و شهرهاي کشور را شامل اين طرح دانست و گفت: اولويت‌هاي اين طرح بايد از سوي ستاد اجرايي اعلام شود. وي گفت: ما روز به روز شاهد افزايش آسيب‌هاي اجتماعي در برخي محلات قديمي‌و ناکارآمد شهري هستيم اما برخي از نقاط قديمي‌شهرهاي تاريخي، به‌عنوان محله‌هاي ناکارآمد شهري ياد مي‌شود.


آغاز پروازهاي حج از ۲۸ تير
قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران از آغاز عمليات حج در ۲۸ تيرماه خبر داد و گفت: امسال ۸۵ هزار نفر از ۲۰ فرودگاه کشور به سرزمين وحي اعزام مي‌شوند. حسين اسفندياري درباره عمليات حج در فرودگاه‌هاي کشور گفت: در سال‌جاري طبق اعلام سازمان حج و زيارت ۸۵ هزار حاجي از فرودگاه‌هاي کشور به سرزمين وحي اعزام مي‌شوند. اسفندياري بازه اعزام حجاج را ۲۸ روزه اعلام کرد و افزود: در صورت عدم اعلام تغيير توسط سازمان حج و زيارت ثابت ماندن برنامه‌ها، پروازهاي رفت حجاج از ۲۸ تير در فرودگاه‌هاي اهواز، بوشهر، امام خميني و مشهد شروع شده و آخرين پروازهاي رفت هم ۲۴ مرداد در فرودگاه‌هاي حضرت امام و تبريز انجام مي‌شود.




حذف بارنامه کاغذي تا سه ماه آينده
معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي گفت: بارنامه کاغذي با هدف شفاف شدن کميسيون دريافتي شرکت‌هاي حمل و نقل از رانندگان، تا سه ماه آينده حذف مي‌شود و جاي خود را به بارنامه‌هاي الکترونيکي مي‌دهد. فرامرز مداح افزود: هرچند در بارنامه‌هاي کاغذي مطالبي قيد مي‌شود که هنوز برخي از دستگاه‌هاي اجرايي به آن استناد مي‌کنند اما حذف بارنامه‌هاي کاغذي در جلوگيري از دريافت کميسيون اضافي از رانندگان موثر است. وي بيان کرد: اکنون تمام اطلاعات بارنامه‌هاي کاغذي و الکترونيکي در سامانه سازمان راهداري ثبت مي‌شود و مدير فني در شرکت‌هاي حمل و نقل موظفند پس از بارگيري کاميون را بازديد کنند
ضرب‌الاجل دو هفته‌اي مجلس براي
حل مشکلات کاميون‌داران
صديف بدري، سخنگوي کميسيون عمران مجلس گفت: يکي از دستور کارهاي جلسه کميسيون عمران مجلس، بررسي مشکلات کاميون‌داران بود که اين نشست با حضور معاون وزير راه و شهرسازي، رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل کشور، معاون سازمان حمايت از مصرف کنندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون داران، گمرک کشور و سازمان برنامه و بودجه در کميته حمل و نقل کميسيون عمران برگزار شد. وي گفت: دولت بايد بيش از گذشته به مسائل و مشکلات کاميون داران توجه کرده و در جهت رفع اين مشکلات تلاش کند و بايد در خصوص مشکلات سوخت اين رانندگان و روغن آن‌ها نيز تدبيري در نظر بگيرد. وي ادامه داد: دليل اصلي بروز مشکلات مذکور براي سيستم حمل بار کشور، سوء مديريت مسئولان است. سخنگوي کميسيون عمران مجلس افزود: در اين جلسه فرصت دو هفته‌اي براي رفع مشکل کاميونداران از سوي مجلس به مسئولان داده شد.
بدقولي‌هاي مکرر در اتمام قطعه يک
آزادراه تهران شمال
عضو کميسيون عمران مجلس، از تعلل دولت در تکميل آزادراه تهران-شمال انتقاد کرد و گفت: دولت بايد بداند تاخير در تکميل اين آزادراه هزينه‌هاي بسياري به کشور تحميل کرده و نارضايتي‌هاي بسياري را رقم مي‌زند. محمدمهدي افتخاري در گفتگو با خانه ملت، با انتقاد از تعلل دولت‌ها در تکميل طرح‌هاي عمراني، گفت: آزادراه تهران شمال به عنوان پروژه‌اي افسانه‌اي هر سال با تاخير زمان در افتتاح فاز اول آن مواجه مي‌شود. اين نماينده مجلس با بيان اينکه متاسفانه زمان اجراي پروژه‌هاي عمراني در کشور به قدري به تعويق مي‌افتد که از کارايي لازم خارج مي‌شوند، افزود: تاخير در تکميل طرح‌هاي عمراني هزينه‌هاي بسياري اعم از نگهداري و در گاهي مواقع نوسازي سازه‌ها را در پي دارد. وي با تاکيد بر اينکه علت اصلي تاخير در تکميل پروژه‌هاي عمراني تامين اعتبار و مباحثي از اين دست است، تصريح کرد: تکميل پروژه تاريخي آزادراه تهران شمال نيز با موانعي اعم از کمبود اعتبار و همچنين مسائل زيست محيطي مواجه است.
هدايت ۵۴۰۰۰ پرواز بر فراز آسمان ايران
طي ارديبهشت ماه امسال ۵۴۲۳۸ پرواز داخلي، عبوري و بين المللي توسط کنترلرهاي اداره کنترل فضاي کشور کنترل و هدايت شد. به گزارش تسنيم، براساس اين گزارش کنترلرهاي اداره کنترل فضاي کشور در ارديبهشت 16 هزار و 732 پرواز داخلي، 30 هزار و 521 پرواز عبوري، 6 هزار و 397 پرواز بين‎المللي و 588 ساير پروازها را بر فراز آسمان ايران کنترل و هدايت کرده‎اند. به اين ترتيب، در ارديبهشت به طور ميانگين روزانه 540 پرواز داخلي، 985 پرواز عبوري، 206 پرواز بين‎المللي و در مجموع روزانه حدود 1750 پرواز بر فراز آسمان کشورمان انجام شده است. در فروردين امسال 17278 پرواز داخلي، 31 هزار و 966 پرواز عبوري، 8 هزار و 686 پرواز بين‎المللي، 616 ساير پروازها و در مجموع 58 هزار و 555 پرواز بر فراز آسمان ايران کنترل و هدايت شده‎اند.w
یک عضو کمیسیون عمران با انتقاد از آشفتگی بازار مسکن مطرح کرد؛
گروه راه و مسکن: از ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ تا ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ قيمت خانه در تهران متري يک ميليون و ۴۵۰ هزار تومان افزايش يافته است. ميانگين قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ متري ۴ ميليون و ۵۳۰ هزار تومان بود که اين رقم در ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ به متري ۵ ميليون و ۹۸۰ هزار تومان رسيده و در اين شرايط قدرت خريد مسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومي‌حدود ۲۵ درصد کاهش يافته است.
گروه راه و مسکن: از ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ تا ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ قيمت خانه در تهران متري يک ميليون و ۴۵۰ هزار تومان افزايش يافته است. ميانگين قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ متري ۴ ميليون و ۵۳۰ هزار تومان بود که اين رقم در ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ به متري ۵ ميليون و ۹۸۰ هزار تومان رسيده و در اين شرايط قدرت خريد مسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومي‌حدود ۲۵ درصد کاهش يافته است. از سوي ديگر، نقش برخي دفاتر مشاوران املاک به‌عنوان عامل ثانويه در رشد قيمت‌ها طي شش ماه اخير محسوس بوده است.
با توجه به طولاني شدن دوره رکود مسکن و اثرپذيري از جهش قيمت ارز و سکه انتظار مي‌رفت که قيمت مسکن در سال ۱۳۹۷ با شيب ملايمي‌افزايش پيدا کند اما متقاضيان اين حوزه به يکباره در فروردين و ارديبهشت ماه امسال با افزايش ۲۹ و ۳۵ درصد قيمت‌ها غافلگير شدند. قيمت در بعضي مناطق تهران تا ۵۳ درصد رشد کرد. مشاهدات ميداني حاکي از آن است که بعضي دفاتر مشاور املاک شهر تهران به ايجاد هيجان کاذب در اين بازار رو آوردند و با استدلال تورم انتظاري در اين بخش، متقاضيان را متقاعد به خريد زودهنگام کردند که باعث رشد زودتر از موعد قيمت‌ها شدند. اما کارشناسان معتقدند عطش فعلي بازار مسکن به تدريج فروکش مي‌کند و تا يک سال آينده اين حوزه وارد رکود خواهد شد. بنابراين دود اين رفتار بعضي بنگاه‌داران به چشم خريداران فعلي و خود صنف مشاوران املاک مي‌رود.
ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۶ تسهيلات ۱۶۰ ميليون توماني بانک مسکن ۵۹ درصد ارزش يک خانه ۶۰ متري بر اساس ميانگين قيمت شهر تهران را پوشش مي‌داد که اين رقم هم‌اکنون به ۴۴.۶ درصد کاهش يافته است. به بيان ديگر هم‌اکنون فاصله حدود ۵۵ درصدي بين قدرت خريد از طريق وام و قيمت مسکن ايجاد شده است. اين شکاف البته براي واحدهاي ۷۵ متري به عنوان الگوي مصرف عميق‌تر است؛ چرا که بر اساس قيمت‌هاي جديد هم‌اکنون وام ۱۶۰ ميليون توماني فقط ۳۵.۷ درصد قيمت يک واحد ۷۵ متري پايتخت را در بر مي‌گيرد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که افزايش قيمت مسکن در استان‌هاي بزرگ و کلانشهرها از جمله تهران بيشتر بوده و البته آمار نشان مي‌دهد از ارديبهشت ماه سال گذشته تا امسال قيمت مسکن افزايش 30 درصدي داشته است. تجربه سال‌هاي گذشته نيز نشان مي‌دهد که گراني هميشه از استان‌هاي بزرگ و پايتخت شروع شده و بعد به شهرستان‌ها هم سرايت مي‌کند. با اين اوصاف پيش‌بيني مي‌شود که موج گراني قيمت مسکن که متاثر از ساير بازارهاي ديگر است، به شهرهاي کوچک هم سرايت کند. بحث عرضه و تقاضا از جمله موارد مهم و موثر بر قيمت‌هاست، مادامي‌که عرضه زياد و تقاضا کم باشد قيمت‌ها کم مي‌شود و برعکس، جمعيتي که در دهه 60 به دنيا آمده اکنون متقاضي مسکن هستند و تقاضا زياد شده است که اگر عرضه کم نشود قيمت‌ها افزايش مي‌يابد و بازار خريد و فروش تغيير خواهد کرد.
در بحث عرضه و تقاضا نيز مسکن حوزه‌اي است که دولت نبايد به طور مستقيم به آن ورود پيدا کند بلکه بايد با سياست‌گذاري‌هاي مشخصي در اين زمينه اقدام کند. در همين حال گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در ارديبهشت‌ماه سال 1397 نشان مي‌دهد افزايش متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8.34 درصد بوده است. اين افزايش قيمت در منطقه 5 تهران رشد 5.53 درصدي داشت.
نه تنها در تهران، بلکه در تمام کشور قيمت مسکن در سال 1396 و همچنين ماه‌هاي اول سال 1397 در حال افزايش بوده است. دلايل افزايش قيمت مسکن طي ماه‌هاي اخير را مي‌توان به دو دسته عوامل حقيقي و رواني نسبت داد. منظور از عوامل حقيقي، افزايش قيمت مصالح ساختماني، افزايش دستمزد کارگران ساختماني و افزايش قيمت زمين است که با افزايش بهاي تمام‌شده مسکن، قيمت آن را افزايش مي‌دهد. همچين متناسب نبودن افزايش قيمت مسکن نسبت به ساير دارايي‌ها تا قبل از پايان سال 95 نيز روي افزايش قيمت مسکن در ماه‌هاي اخير اثرگذار بوده که مي‌توان اين عامل را نيز حقيقي به شمار آورد. عوامل رواني افزايش قيمت مسکن طي ماه‌هاي گذشته را نيز مي‌توان به تغييرات قيمت ارز و انتظارات تورمي‌نسبت داد.
در همين حال يکي عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به عدم هماهنگي تيم اقتصادي دولت، دلايل نابساماني بازار مسکن را تشريح کرد. به گزارش تسنيم، محمدرضا ملکشاهي با انتقاد از تنش قيمتي موجود در بازار مسکن، اظهار کرد: عدم هماهنگي تيم اقتصادي در دولت نارضايتي‌هاي مردم از وضعيت اقتصادي را پررنگ‌تر کرده و به مشکلات عديده‌اي منجر شده است. وي با بيان اينکه در ماه‌هاي اخير قيمت مصالح ساختماني رشد چند برابري را تجربه کرده، افزود: سرشکن شدن افزايش قيمت نهاده‌هاي ساختماني و تاثيرپذيري آن از بازارهاي موازي از جمله سکه و ارز، وضعيت نابسامان فعلي را رقم زده است. وي با تاکيد بر اينکه اداره امور اقتصادي کشور از دست دولت خارج شده، تصريح کرد: دولت تمام توان خود را معطوف به نوسازي بافت فرسوده به‌عنوان تنها برنامه خود در حوزه مسکن کرده که سرنوشت آن هم مشخص نيست.
عضو کميسيون عمران مجلس در ادامه با اشاره به اينکه بالا بودن تعداد خانه‌هاي خالي در کشور نمونه بارز عدم توازن ميان عرضه و تقاضاست، گفت: متاسفانه سياست‌هاي دولت به تصميم‌گيري‌هاي يک شبه منجر شده که نتيجه آن وضعيت فعلي و افزايش نارضايتي‌هاي اجتماعي است. حباب مسکن امروز به قدري بزرگ شده که امکان تهيه مسکن حتي به‌عنوان اجاره براي اقشار ضعيف جامعه سخت شده است. ملکشاهي با ابراز این نکته که بايد در خصوص مسکن زمينه تحقيق و تفحص از وزارت راه و شهرسازي فراهم شود، تصريح کرد: تجربه نشان داده جلساتي که تاکنون در حوزه مسکن برگزار شده صرفا گفتار درماني کرده است. مجلس بايد بيشتر به موضوع نظارت اکتفا کرده و با ارايه پيشنهادات کارساز و راهگشا بهبود شرايط در حوزه مسکن را رقم بزند. به گفته ملک‌شاهي، بهبود وضعيت بازار مسکن نيازمند اتحاد تيم اقتصادي دولت است تا در اين صورت نابساماني در اين بازار کاهش يافته و رونقي صورت بگيرد در اين راستا مجلس نيز بايد همسو باشد
شهردار جديد تهران با بيان اينکه بدهي شهرداري تهران بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان است، گفت: هنوز ميزان دقيق بدهي دولت به شهرداري مشخص نيست. محمدعلي افشاني درخصوص ميزان ديون دولت به شهرداري تهران، گفت: قرار است گزارشي در اين زمينه تهيه شود تا ميزان ديون مشخص شود. هنوز ميزان بدهي‌هاي قطعي دولت به شهرداري مشخص نيست زماني که نهايي شود اعلام مي‌کنم. وي درخصوص بدهي شهرداري گفت: ميزان ديون بسيار بالاست و قريب به 50 هزار ميليارد تومان شهرداري تهران بدهي دارد. اين در حالي است که بودجه سال جاري شهرداري 17 هزار ميليارد است و نزديک به 14 هزار ميليارد آن جاري است. شهردار تهران با اشاره به رايزني‌هاي صورت گرفته با بانک‌ها براي پرداخت ديون گفت: از طرفي املاک و دارايي‌هايي هم شهرداري دارد و به مرور زمان ديون را پرداخت مي‌کنيم. به گفته شهردار تهران، با پيمانکاران به صورت مرحله‌اي تسويه حساب مي‌کنيم. افشاني همچنين درخصوص پروژه‌هاي نيمه‌تمام در شهرداري تهران گفت: در حال بررسي پروژه‌ها هستيم و آنها را اجرايي مي‌کنيم اما بايد بودجه‌هاي لازم تأمين شود. شهردار تهران درخصوص انتشار اوراق مشارکت، گفت: براي مترو حتماً اين کار انجام مي‌شود.
روز گذشته همچنين شهردار تهران در مراسم معارفه معاون فني و عمراني شهرداري تهران با تاکيد بر اولويت اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام گفت: اولويت اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام است و خوشبختانه من با جزئيات کار در تهران آشنا هستم. به گزارش خبرگزاري‌ها، افشاني در آيين توديع پيروز حناچي و معارفه ايرج معزي به‌عنوان معاون فني و عمراني شهرداري تهران، ضمن تاکيد بر اولويت اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام در اين حوزه، از ضرورت کسب رضايت مردم سخن گفت. شهردار تهران در اين جلسه گفت: لازم مي‌دانم از زحمات و خدمات دکتر حناچي تشکر کنم. با توجه به اينکه سابقه، شهرت و تحصيلات دکتر حناچي در حوزه شهرسازي است و با توجه به مشورت با خودشان، تصميم بر آن شد که ايشان در پست معاونت شهرسازي مشغول شوند. وي افزود: جناب مهندس معزي تحصيلات و سوابقي مرتبط با حوزه عمران دارند. آخرين مسئوليت ايشان مدير شرکت سپهر در بانک را صادرات بودند که به زحمت توانستم رئيس بانک را راضي کنم چون تازه فعاليت خود را آغاز کرده بود. افشاني در ادامه با اشاره‌ به اهميت معاونت عمراني گفت: اين تصور را نداشته باشيم که تنها مديران فني متوجه تغييرات و روند يک پروژه هستند درحالي که مردم بهتر پيگير هستند. مردم قبلاً روند ساخت پل‌ها و پروژه‌ها را ديدند و همه اينها شاخصي براي سنجش عملکرد مديران از نگاه مردم است. مردم بين هيچ دوره مديريتي تفاوتي قائل نيستند و معيار قضاوت خود را عملکرد مديران قرار مي‌دهند. افشاني با اشاره به بيشتر بودن پروژه‌ها نسبت به اعتبار، گفت: اولويتمان در حوزه عمراني را بايد اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام قرار دهيم. هيچ پروژه‌اي نبايد تعطيل شود مگر اينکه مشخص شود پروژه‌اي از اساس اشتباه تعريف شده بود. وي افزود: ما يک وظيفه اساسي داريم و آن خدمت به مردم است. هدف اصلي ما ايجاد رضايت براي مردم است. شهردار تهران با اشاره به برنامه پيشنهادي خود براي شهرداري تهران که پيش از اين به شوراي شهر ارائه شده بود، گفت: برنامه من دو محور اساسي داشت؛ ارتقا کيفيت زندگي مردم و ايجاد رضايتمندي براي شهروندي که اين شاخص معيار من براي سنجش عملکرد مديران است. من خوشبختانه با تمام جزئيات کار در تهران آشنا هستم. مي‌دانم دقيقا اوضاع و احوال شهرداري به جزئيات چطور است. پس کاري کنيم که رضايت مردم حاصل شود
وزير آموزش و پرورش گفت: تيمي‌را موظف کرديم تا تخلفات هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان را گزارش دهد تا مجدد شاهد عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان به بهانه عدم پرداخت کمک به مدرسه نباشيم؛ کمک به مدرسه نبايد اجباري باشد. به گزارش ايسنا، سيدمحمد بطحايي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره آزمون اخير آموزش و پرورش براي تعيين هوش و استعداد دانش‌آموزان به منظور وورد آنها به مدارس استعدادهاي درخشان اظهار کرد: سنجشي که الان تعيين شده، سنجش هوش و استعداد است و همانطور که پيش از اين عنوان شده است به هيچ عنوان نياز به مطالعه، برگزاري کلاس‌هاي آمادگي و مسائل ديگري که هدف اصلي ما از ورود به اين عرصه را دور مي‌کند، ندارد. وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد که هنوز در مورد تعطيلات زمستاني به هيچ نتيجه‌اي نرسيده‌اند. وي در ادامه گفت: اين طرح بايد به مجلس ارائه شود اما هنوز به نتيجه‌اي نرسيده است. بطحايي افزود: گزارش‌هايي به ما رسيده بود که در برخي مدارس اجحاف و سختگيري‌هايي به اولياء مي‌شود، بنابراين تيمي‌را مامور کرديم تا مهر ماه اين موضوع را مراقبت و کنترل کند تا خداي نکرده حقي از والدين و دانش‌آموزان تضييع نشود. وي ادامه داد: اين تيم موظف است بررسي کند کمک‌هايي که از اولياء گرفته مي‌شود به هيچ وجه اجبار نباشد، خداي نکرده مواردي که پيش از اين خود شما اصحاب رسانه گزارش داده‌ايد مجدد تکرار نشود که به بهانه کمک به مدرسه از ثبت‌نام جلوگيري مي‌شد. وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از اين گفت‌وگو يادآور شد که کميته مورد بحث در سطح استان‌ها، تخلفات طرح شده را پيگيري خواهد کرد. وي با بيان اينکه همانند هر سال ستاد ثبت‌نام تشکيل شده است، گفت: در برخي از مدارس استقبال بيش از ظرفيت است و ما مجبور هستيم محدوده جغرافيايي براي ثبت‌نام تعيين کنيم؛ ستاد ثبت‌نام مسئوليت اين کار را بر عهده دارد. بطحايي در ارتباط با تعرض به دانش‌آموزان در يکي از مدارس تهران، گفت: ابتدا بايد مقام‌هاي قضايي کار خود را انجام دهند و ما نتيجه را اگر لازم بود خدمت شما اعلام خواهيم کرد. وي سپس با اشاره به آزمون امسال استخدامي‌آموزش و پرورش، گفت: با پيش‌بيني‌هايي که براي کمبود نيروي انساني کرده‌ايم، هيچ نگراني براي اين موضوع نداريم. با رديف‌هاي استخدامي‌که امسال گرفتيم و همچنين ورودي‌هايي که از دانشگاه فرهنگيان داريم و حق‌التدريسي‌هايي که از گذشته با ما همکاري مي‌کردند، جمعا مشکل امسال را برطرف خواهند کرد و جاي نگراني وجود ندارد. وزير آموزش و پرورش در پايان گفت: براي سال‌هاي آينده که شيب بازنشستگي نسبت به حال حاضر بيشتر خواهد شد پيش‌بيني‌هايي صورت گرفته و مردم خوب ما نبايد از اين جهت نگران باشند، ان‌شاءا... آموزش و پرورش مثل سال‌هاي قبل با کمترين مشکل سال آموزشي جديد را آغاز مي‌کند
رييس سازمان حفاطت محيط زيست گفت: کميسيون جديدي در دولت به نام کميسيون مقاومت و کم آبي تشکيل شده است که سياست‌هايي را دنبال مي‌کند تا کشور با کم آبي سازگار شود. به گزارش ايسنا، عيسي کلانتري در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جزئيات کميسيون مقاومت و کم‌آبي را بايد وزير نيرو اطلاع‌رساني کند. رييس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه گفت: همه دنيا مي‌دانند که ما کشور کم آبي هستيم و بايد در مصرف آب صرفه‌جويي کنيم. در حوزه آب بچه پولدار نيستيم که هر کاري دلمان خواست کنيم. وي در واکنش به اظهارات اخير نخست‌وزير اسرائيل مبني بر حمايتش از مردم ايران در مقابل بي‌آبي، گفت: آن آقا هر کاري دلش مي‌خواهد بکند به ما چه ربطي دارد اما ما نبايد واقعيت‌ها را از مردمان پنهان کنيم، ما کشور کم آبي هستيم و بايد در مصرف آب صرفه‌جويي کنيم.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه ما خارج از اصول بين‌المللي و استانداردهاي جهاني عمل مي‌کنيم، اظهارکرد: طبق اين اصول هيچ کشوري بيش از ۴۰ درصد آب‌هاي تجديدپذيرش را نبايد مصرف کند اما در حال حاضر مصرف ما به بيش از صددرصد رسيده است. اين اتفاقات پيامدهاي سختي براي محيط زيست دارد. کلانتري در پايان گفت: اگر بدانيم که کشور کم آبي هستيم مشکل‌مان کم مي‌شود چرا که سياست‌هاي درست‌تري را دنبال مي‌کنيم