آب را از رقابتهاي سياسي حذف کنيد
وزير نيرو در واکنش به اظهارات نتانياهو گفت: هدف از اين اظهارات، توسعه تنازع بر سر آب است اما مردم ايران هيچ وقت در زمين اين رژيم غاصب بازي نکرده است.به گزارش ايرنا، رضا اردکانيان افزود: احتمالا اکنون با توجه به بعضي بي مبالاتي‌هايي که برخي از تريبون داران ما از خود نشان داده اند، شايد به هوس افتاده‌اند از طريق اين سايت يا فعاليت‌هايي نظير اين مي‌توانند تنازع بر سر آب را توسعه دهند و به اين طريق اطلاعاتي در مقياس استان‌ها، شهرها و روستاها را جمع کنند و بدانند که بر سر آب و کم آبي چه اختلافاتي وجود دارد. وي افزود: وظيفه تريبون داران اين است که موضوع حساس آب را از ليست موارد رقابت‌هاي سياسي و اجتماعي خود خارج کنند.



درياچه سدها خطرناک‌تر از درياي مواج
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران گفت:بعضي به اشتباه فکر مي‌کنند که شنا در سدها خطر کمتري دارد ولي اين طرز تفکر بسيار خطرناک است؛ چراکه اگر چه سطح آب سدها اغلب آرام است و مانند دريا امواج بزرگ در آنها ديده نمي‌شود اما جريان آب موجود در سطح زيرين سدها فشار بسيار بالاتري نسبت به آب دريا دارد که اين امر تنفس را دچار مشکل کرده و فشار بسيار زيادي به بدن شناگر وارد مي‌کند به طوري که حتي بهترين شناگران نيز در اين آّب‌ها غرق شده اند. محمدرضا بختياري افزود: آب لايه‌هاي پايين در سدها بسيار سردتر از لايه‌هاي سطحي است و اين موضوع براي تنفس و عکس العمل به موقع عضلات بسيار خطرناک است.




مبادله ۱۸۰۰ مگاوات برق با کشورهاي همسايه
ميزان مبادلات برق کشور با کشورهاي همسايه براي ديروز حدود ۱۸۰۰ مگاوات گزارش شد. بر اساس گزارش شرکت مديريت شبکه برق ايران، پيک مصرف برق در سه‌شنبه ۲۲ خردادماه، ۴۷ هزار و ۹۸۵ مگاوات بود که اوج مصرف برق در سال گذشته در همين زمان برابر با ۴۹ هزار و ۳۱۹ مگاوات ثبت شده است. اين اختلاف مصرف، نسبت مستقيمي‌با کاهش محسوس دما در روزهاي گذشته و بارش‌هاي پراکنده در نيمه شمالي کشور دارد.ميزان مبادلات برق نيز در روز گذشته برابر با يک هزار و ۸۴۸ مگاوات بوده که سهم صادرات از اين ميزان يک هزار و ۲۳۹ مگاوات و واردات برق نيز ۶۰۹ مگاوات بوده است. مصرف برق صنايع نيز سه‌هزار و ۶۹۴ مگاوات بود
دهن کجي شرکت چندمليتي به ترامپ
در حالي که بسياري از کمپاني‌هاي غربي از ترس تحريم‌هاي آمريکا درحال ترک ايران هستند، يکي از کمپاني‌هاي بزرگ بين المللي نفت و گاز اعلام کرده که در ايران خواهد ماند. به گزارش ايلنا از «اويل پرايس»،«پرگس اينترنشنال کونسرسيوم»، که مجموعه‌اي از ۱۱ شرکت کانادايي، اروپايي و آسيايي است هيچ برنامه‌اي براي توقف عملياتش در ايران ندارد.«اويل پرايس» نوشت: قرارداد اوليه «پرگس» با تهران براي توسعه ميادين جنوب خوزستان بود. «رويترز» در آن زمان نوشته بود که اين اولين قرداد بعد از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي است.بر اساس اين گزارش «پرگس» قرار است ۶۵۵ ميليون بشکه نفت را طي ده سال پمپاژ کند. اين هفته رييس کمپاني پرگاس اعلام کرد: اين کنسرسيوم قرار است با کمپاني‌هاي سازنده قطعات ايراني و بين المللي براي اين منظور همکاري داشته باشد.به محض اينکه اين طرح اجرا شود ظرفيت توليد نفت خام ايران افزايش خواهد يافت و فرصت‌هاي شغلي بيشتري در استان خوزستان به وجود خواهد آمد.
کاهش قيمت نفت در پي رشد ذخاير آمريکا
قيمت‌هاي نفت تحت تاثير عرضه روبه رشد در آمريکا و انتظارات براي تسهيل محدوديت توليد از سوي اوپک، کاهش پيدا کرد.به گزارش ايسنا، بهاي معاملات آتي نفت برنت ۳۹ سنت يا ۰.۵ درصد نسبت به قيمت نهايي روز گذشته کاهش يافت و به ۷۵.۴۹ دلار در هر بشکه رسيد.بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۴۴ سنت يا ۰.۷ درصد کاهش نسبت به روز سه‌شنبه، ۶۵.۹۲ دلار در هر بشکه معامله شد.
قيمت جديد خوراک پتروشيمي‌ها
هيئت وزيران قيمت خوراک واحدهاي پتروشيمي‌را در سال ۱۳۹۷ تعيين کرد.به گزارش شانا، در جلسه هيئت وزيران به رياست حسن روحاني مواردي از جمله اختصاص اعتبار براي تامين آب نخيلات شادگان در استان خوزستان و تعيين قيمت خوراک واحدهاي پتروشيمي‌در سال ۹۷ بررسي و درباره آن‌ها تصميم‌گيري شد.بر اين اساس، دولت به وزارت نفت اجازه داد تا امسال براي محاسبه قيمت ميعانات گازي، گاز طبيعي خوراک و ديگر خوراک‌هاي تحويلي به واحدهاي پتروشيمي‌داخلي ازسوي شرکت‌هاي تابع اين وزارتخانه، نرخ تسعير ارز مورد عمل براي واردات کالاهاي اساسي، به ازاي هر دلار ۳۸ هزار ريال را منظور کند.
بهره برداري‌هاي جديد در پارس جنوبي
خط لوله اتصال پالايشگاه فازهاي ۴ و ۵ به فازهاي ۶ تا ۸ پارس جنوبي با انتقال روزانه ۳ميليون متر مکعب گاز ترش به بهره‌برداري رسيد.به گزارش شانا از شرکت نفت و گاز پارس، ظرفيت اين خط لوله انتقال گاز ترش فازهاي ۶ تا ۸ به پالايشگاه فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي، ۱۱ميليون متر مکعب در روز است و در صورت نياز به افزايش خوراک مصرفي با حداکثر ظرفيت، حدود ١٣ ميليون مترمکعب گاز ترش را به پالايشگاه فازهاي مقصد انتقال خواهد داد.خط لوله يادشده باهدف پشتيباني از سکوهاي دريايي فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي، استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در فازهاي ۶ تا ۸ و توان شيرين‌سازي در پالايشگاه فازهاي ٤ و٥ پارس جنوبي احداث شده است
رشد چشمگير توليد و صادرات طلای سیاه ايران نشان مي‌دهد؛
از هنگامي‌که ترامپ برجام را امضا نکرد تا خروج رسمي‌آمريکا از اين توافق بين المللي را اعلام کند، نگراني از بحران براي کشورمان بيشتر شد اما آمارها و شرايط نشان مي‌دهد که بود و نبود آمريکا زياد هم بر اقتصاد ايران تاثير ندارد و مدتهاست که جهان سعي دارد کدخدا بودن آمريکا را از رسميت بيندازد.
از هنگامي‌که ترامپ برجام را امضا نکرد تا خروج رسمي‌آمريکا از اين توافق بين المللي را اعلام کند، نگراني از بحران براي کشورمان بيشتر شد اما آمارها و شرايط نشان مي‌دهد که بود و نبود آمريکا زياد هم بر اقتصاد ايران تاثير ندارد و مدتهاست که جهان سعي دارد کدخدا بودن آمريکا را از رسميت بيندازد.
در اين رابطه مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب گفت: خروج آمريکا از برجام و تحريم‌هاي بيگانگان، تاثيري بر توليد نفت ايران ندارد.بيژن عالي‌پور در نشست با مديران فني و توليد اين شرکت اظهار کرد: کارکنان شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده نفت خام کشور با عزم و اراده وصف ناشدني، توانستند ضمن رکوردزني، توليد نفت کشور را به دوران پيش از تحريم‌ها برگردانند که اين امر مهم کارشناسان نفتي دنيا را شگفت‌زده کرد.وي يادآور شد: کارکنان شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب در جنگ تحميلي با ايثار و مقاومت خود اجازه ندادند تا توليد و صادرات نفت حتي يک روز قطع شود تا جريان حياتي اقتصاد به عنوان رگ حياتي مقاومت در مقابل دشمن برقرار بماند.مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب افزود: اين پولادمردان که ديروز در عرصه حماسه و مقاومت و ايثار در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ايستادگي کردند، امروز و در عرصه جنگ اقتصادي که دشمنان اين مرز و بوم به راه انداخته‎اند نيز با صلابت‎تر از گذشته در مسير شکوفايي اقتصادي ايران اسلامي‌گام برمي‌دارند.وي گفت: امروز استکبار جهاني با خروج از برجام و فشار به اقتصاد ايران درصدد تضعيف اقتصاد کشور است، اما اراده پولادين کارکنان صنعت نفت، آمال و آرزوهاي شوم آنان را نقش برآب خواهد کرد.
بالاترين صادرات به هند
منابع صنعتي و کشتيراني اعلام کردند واردات نفت هند از ايران در ماه مه به حدود ۷۰۵ هزار بشکه در روز رسيد که بالاترين رقم از ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ ميلادي تاکنون به شمار مي‌آيد.به گزارش رويترز از دهلي‌نو،واردات نفت هند از ايران در ماه مه امسال، حدود ۱۰ درصد نسبت به ماه پيش از آن و حدود ۴۵ درصد نسبت به ماه مه پارسال بيشتر بود.اطلاعات به دست آمده از منابع ياد شده نشان داد در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۸ ميلادي، هند روزانه ۵۸۳ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ايران وارد مي‌کرد که حدود ۶,۵ درصد بيش از دوره مشابه در سال ۲۰۱۷ ميلادي بود.هند در مجموع در ماه مه امسال روزانه ۴ ميليون و ۳۴۰ هزار بشکه نفت وارد مي‌کرد که حدود ۲,۸ درصد بيش از ماه مه پارسال بود.
ميانگين توليد 3.8 ميليون بشکه
اين در حالي است که سازمان کشورهاي صادرکننده نفت(اوپک) در جديدترين آمار خود اعتراف کرد که ميانگين توليد نفت ايران در ماه مه (ارديبهشت - خرداد) با 5600 بشکه در روز افزايش نسبت به ماه پيش از آن به سه ميليون و 829 هزار بشکه در روز رسيد.به گزارش ايرنا، اين سازمان گزارش ماه ژوئن خود را که منتشر شد، بر اساس اعلام منابع ثانوي استخراج کرده است.اوپک، ميزان توليد اين سازمان را در ماه مه 31 ميليون و 869 هزار بشکه در روز اعلام کرد که نسبت به ماه پيش از آن 35 هزار و 400 بشکه در روز افزايش دارد؛ بر اين اساس، توليد اوپک همچنان در چارچوب توافق کاهش توليد اوپک و غيراوپک که سقف 32.5 ميليون بشکه در روز را براي اين سازمان تعيين مي‌کند، قرار دارد.مهمترين عامل افزايش توليد نفت اوپک در ماه گذشته ميلادي، افزايش چشمگير توليد نفت عربستان، الجزاير و عراق بود که توليد اين کشورها نسبت به ماه پيش از آن به ترتيب 85.5، 39 و 27.7 هزار بشکه در روز افزايش پيدا کرده است. در مقابل توليد نفت برخي اعضا در ماه مه نسبت به ماه پيش از آن کاهش داشته است که مهمترين آن، کاهش توليد نفت کشورهاي ونزوئلا، نيجريه و ليبي بود که به ترتيب کاهشي معادل 42.5 ، 53.5 و24.3 هزار بشکه در روز را ثبت کرده اند.
قيمت نفت اوپک
اوپک در گزارش ماه ژوئن خود، قيمت سبد نفت اين سازمان در ماه مه را 74 دلار و 11 سنت در هر بشکه اعلام کرد که نسبت به ماه آوريل 8.3درصد افزايش دارد. قيمت نفت اوپک از ابتداي سال 2018 تا پايان ماه مه به طور متوسط 67 دلار و 48 سنت در هر بشکه بوده است.نفت سنگين ايران نيز در ماه مه به بهاي 72 دلار و 15 سنت در هر بشکه معامله شده است که نسبت به ماه پيش از آن 8.4 درصد افزايش دارد. بهاي نفت سنگين ايران از ابتداي امسال تا پايان ماه مه 65 دلار و 95 سنت در هر بشکه بوده است.نفت برنت درياي شمال در ماه گذشته ميلادي با 7.4 درصد افزايش نسبت به ماه پيش از آن به 76 دلار و 85 سنت در هر بشکه رسيد و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اينترمديت آمريکا نيز با 5.4 درصد به بهاي 69 دلار و 89 سنت معامله شد. متوسط قيمت نفت‌هاي پايه اروپا و آمريکا از ابتداي امسال تا پايان ماه مه به ترتيب 69 دلار و 89 سنت و 65 دلار و هفت سنت بوده است.
عرضه نفت غيراوپک
اوپک در گزارش جديد خود تقاضاي جهاني نفت در سال 2018 را 98 ميليون و 850 هزار بشکه در روز برآورد کرده است که با برآورد ماه گذشته آن تفاوتي ندارد. با اين حال، تقاضاي جهاني نفت در سال 2018 معادل 1.7 درصد از مقدار آن در سال 2017 بيشتر است. اوپک عامل اصلي اين افزايش را افزايش 4.66 درصدي تقاضاي نفت هند و 3.4 درصدي تقاضاي نفت چين دانست.همچنين در اين گزارش عرضه نفت غيراوپک در سال ميلادي جاري را 59 ميليون و 750 هزار بشکه در روز برآورد کرد که از سال 2017 يک ميليون و 860 هزار بشکه در روز بيشتر است؛ اوپک عامل اصلي اين رشد را افزايش يک ميليون 600 هزار بشکه در روز توليد نفت شيل آمريکا اعلام کرد.اوپک همچنين با توجه به برآورد تقاضاي جهاني نفت در سال 2018، عرضه نفت غيراوپک و عرضه نفت گاز طبيعي اوپک، تقاضاي نفت اين سازمان در سال 2018 را 32 ميليون و 750 هزار بشکه در روز پيش بيني کرد که چنانچه توليد نفت اوپک نيز در اين سطح باشد، بازار جهاني نفت در تعادل قرار مي‌گيرد.
وضع تعادل بازار نفت
مطابق گزارش ماه ژوئن اوپک در سه ماهه نخست سال 2018 تقاضاي جهاني نفت معادل 97.61 ، عرضه نفت غيراوپک 59.36 ، عرضه گاز طبيعي اوپک و نفت غيرمعمول اين سازمان 6.28 ميليون بشکه در روز بود و بنابراين تقاضاي نفت اوپک معادل 31.97 ميليون بشکه در روز محاسبه شد در حالي که اين سازمان 32.07 ميليون بشکه در روز نفت توليد کرد. از اين رو بازار نفت در ماهه نخست امسال با مازادي معادل 100 هزار بشکه در روز روبرو بود.اين گزارش، نظر وزير نفت عراق که دوشنبه گذشته ضمن درخواست از اوپک براي تمديد توافق کاهش توليد نفت، گفته بود قيمت‌هاي نفت هنوز به حمايت و ثبات بيشتر نياز دارد و توليدکنندگان نبايد در زمان حاضر در مورد نياز بازار نفت به عرضه بيشتر مبالغه کنند را تاييد مي‌کند. اين در حاليست که عربستان و روسيه خواهان توقف توافق ياد شده هستند