تعدادي از هموطنان در تصادف اتوبوس و کاميون حمل سوخت جان باختند
دستور اکید روحانی برای رسیدگی به حادثه سنندج
گروه اجتماعي: رئيس‌ جمهور در پيامي‌با ابراز همدردي و تسليت به خانواده‌هاي جان‌باختگان حادثه تلخ و تأسف‌بار در ترمينال مسافربري سنندج از مسئولان استاني به ويژه استاندار به عنوان نماينده دولت خواست تا نسبت به بررسي دقيق علت وقوع اين حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ويژه‌اي براي رسيدگي به خانواده‌هاي داغديده و تسکين آلام آنان داشته باشند همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در پيامي‌حادثه دلخراش رانندگي در شهر سنندج را که موجب جان‌باختن جمعي از هموطنان کردستاني شد، تسليت گفت. به گزارش خبرگزاري مهر، علي لاريجاني در پيامي‌حادثه دلخراش آتش سوزي بر اثر برخورد تانکر سوخت با اتوبوس مسافربري در شهر سنندج که موجب جان باختن جمعي از هموطنان شد را تسليت گفت. حادثه تصادف ميان اتوبوس مسافربري و کاميون حمل سوخت در سنندج روز گذشته يکي از مهمترين خبرهايي بود که رسانه‌هاي مختلف آن را پوشش دادند. هرچند اين حادثه در روزهاي ابتدايي صبح روز چهارشنبه روي داد، اما بسياري از مردم اين شهر همراه با نيروهاي امدادي در محل حادثه حضور پيدا کردند. ساعتي پس از اين حادثه بود که هيرش رضا، مديرکل روابط عمومي‌استانداري کردستان گفت: به دليل شدت سوختگي اجساد جان‌باختگان تصادف رانندگي تانکر سوخت‌رسان با اتوبوس مسافربري قابل شناسايي نيست و پزشکي قانوني بايد هويت‌ها را مشخص کند. آنطور که خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند تعداد تلفات اين حادثه تا زمان تنظيم گزارش (ساعت 16 روز چهارشنبه) يازده نفر بود که ممکن است اين آمار افزايش پيدا کند. در همين ارتباط سخنگوي اورژانس کشور از تحويل بقاياي اجساد حادثه تصادف اتوبوس مسافربري و کاميون حمل سوخت در سنندج در قالب ۱۱ کيسه خبر داد. مجتبي خالدي در گفتگو با ايسنا، درباره آخرين آمار کشته‌شدگان حادثه صبح روز چهارشنبه ترمينال سنندج، توضيحاتي ارايه کرد و گفت: علاوه بر 11 قرباني حادثه که هويت‌شان مشخص شده بود، تاکنون 11 کيسه حاوي بقاياي اجساد جمع‌آوري شده از محل حادثه براي تشخيص هويت به پزشکي قانوني تحويل شده است. وي مجدد تاکيد کرد که تاکنون فقط هويت ۱۱ کشته براي ما محرز است؛ چون اجساد سوخته‌اند و تعداد آنها هنوز معلوم نيست. خالدي افزود: پزشکي قانوني بايد نظر نهايي را در اين زمينه اعلام کند. به گزارش ايسنا، حوالي ساعت ۱۰ دقيقه بامداد امروز تصادف اتوبوس با تانکر حامل مواد نفتي و وانت در سنندج موجب کشته شدن شماري از هموطنان شده است که آمار دقيق آن هنوز مشخص نيست.
تشکيل گروه کارشناسي بررسي حادثه
در همين ارتباط روز گذشته استاندار کردستان گفت: يک گروه از کارشناسان براي بررسي علت تصادف تانکر سوخت با اتوبوس مسافربري و آتش سوزي دراين حادثه تشکيل شد. بهمن مرادنيا با تسليت به مردم استان و بويژه خانواده جانباختگان اين حادثه اظهار داشت: اين تيم کارشناسي ابعاد اين حادثه و مقصرين احتمالي اين رويداد دلخراش را بررسي و نتايج حاصل از تحقيق اين گروه در اختيار رسانه و افکار عمومي‌قرار مي‌گيرد. وي اضافه کرد: تحقيقات اوليه نشان مي‌دهند که جاده ديگري براي عبور تانکرها در اين مسير وجود نداشته و خودروهاي سنگين چاره‌اي غير از عبور از اين مسير ندارند. استاندار کردستان با بيان اينکه 11 نفر در اين حادثه جان خود را از دست دادند افزود: هفت نفر هم در جريان اين حادثه مصدوم شده بودند که سه نفر آنها از بيمارستان مرخص شدند. مرادنيا اظهار داشت: زحمت‌کشان آتش‌نشاني و ديگر امدادرسان‌ها با تمام وجود تلاش کردند اما مهار انفجار يک تانکر سوخت دشوار است.
تشکيل پرونده قضايي براي تصادف
در همين حال روز گذشته دادستان عمومي‌و انقلاب سنندج گفت: علت وقوع تصادف تانکر حامل سوخت با اتوبوس، بر اساس گزارشات اوليه پارگي شيلنگ ترمز تانکر بوده که در حال بررسي است و پرونده قضايي نيز براي آن تشکيل شده است. اکبر جوهري در گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت: در اين حادثه راننده و کمک راننده اتوبوس زنده مانده‌اند اما راننده تانکر و تعداد زيادي از مسافران اتوبوس فوت شده‌اند. دادستان عمومي‌و انقلاب سنندج اضافه کرد: تانکر حمل سوخت ايراني بوده است و شايعات ديگر در اين رابطه صحت ندارد. همچنين مسئول روابط عمومي‌پزشکي قانوني سنندج گفت: اجساد مربوط به اين حادثه در بيمارستان کوثر نگهداري مي‌شود و هنوز تحويل پزشکي قانوني نشده است. عبدا... احمدي اضافه کرد: پزشکان اين دستگاه با حضور در بيمارستان از اجساد نمونه برداري DNA را انجام مي‌دهند تا افرادي که در اين حادثه جان سپرده‌اند شناسايي شوند.
دليل حادثه از نظر نماينده سنندج
در همين حال نماينده سنندج، ديواندره و کامياران در مجلس با اشاره به اينکه ممنوعيت تردد درخصوص کاميون‌هاي حامل سوخت عراقي اعمال شده اما اين محدوديت براي تانکرهاي حمل سوخت داخلي وجود ندارد؛ خواستار اتخاذ تمهيدات و تدابير لازم براي جلوگيري از اين نوع حوادث شد. سيداحسن علوي در گفتگو با ايسنا، ضمن تسليت حادثه دلخراش برخورد تانکر حمل سوخت با اتوبوس مسافربري که در سنندج، اظهار کرد: پلاک تانکر حمل سوخت متعلق به استان کرمانشاه بوده است و عراقي نيست. وي افزود: متأسفانه پس از بروز حادثه مسافران در اتوبوس محصور شده و امکان فرار از آتش براي آنان وجود نداشته است. اين نماينده مجلس با ابراز تأسف از اينکه متأسفانه بروز حوادثي از اين دست به دليل اشتراک مسيرهاي ترددي است، خاطرنشان کرد: اين اتفاق ضايعه‌اي تلخ و دردناک است که نبايد از آن ساده گذشت.





 
براي تامين دارو در شرايط تحريم برنامه داريم
وزير بهداشت با بيان اينکه حوزه دارو و تجهيزات پزشکي مورد توجه و تاکيد رييس جمهور کشورمان قرار دارد، تصريح کرد: ستاد تدابير ويژه براي تامين دارو و تجهيزات پزشکي در شرايط تحريم برنامه‌هايي دارد، درعين حال اميدواريم بتوانيم از سوي بانک مرکزي و ساير بانک‌هاي عامل، حمايت‌هاي کافي را دريافت کنيم تا بخش دارو و تجهيزات با کمترين آسيب روبرو شود. دکتر سيدحسن‌هاشمي‌درباره تامين تجهيزات پزشکي و دارو در شرايط تحريم گفت: يکي از اقدامات جدي وزارت بهداشت اين است که مردم در شرايط تحريم، در حوزه سلامت آسيب کمتري ببينند، زيرا به هرحال تحريم‌ها آسيب رسان هستند. وزير بهداشت ادامه داد: از نظر رييس جمهور امريکا، اين تحريم‌ها، شديدترين و بيرحمانه‌ترين نوع تحريم است، اما از نظر ما، تحريم در قرن ٢١ به شدتي که وي تصور مي‌کند، نيست، مخصوصا براي کشوري مانند ايران که با ١٥ کشور همسايه بوده و چند دهه تجربه تحريم را داشته است.‌هاشمي‌اظهار داشت: کشور ايران به شرايط سخت و طاقت فرسايي که ترامپ درنظر دارد، دچار نخواهد شد، اما دراينکه مردم، کودکان شيرخوار و افراد مسن و بيماران آسيب مي‌بينند، ترديدي نيست و متاسفانه مدعيان حقوق بشر نيز سکوت کرده و فقط نظاره گرند. وزير بهداشت با بيان اينکه اعمال تحريم‌ها، ايران را در تبادلات مالي دچار مشکل مي‌کند، يادآور شد: آنها ادعا مي‌کنند که دارو و تجهيزات پزشکي جزو تحريم‌ها محسوب نمي‌شود، اما زمانيکه نتوانيم پول را جا به جا کنيم يا در فروش نفت به اروپا با مشکل مواجه شويم، آسيب خواهيم ديد. ‌هاشمي‌گفت: در حال حاضر نيز تقريبا ٥٠ درصد از وقت ما صرف اين ميشود که تلاش کنيم تا مردم در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي، با مشکلي مواجه نشوند.
رييس مجلس ضمن تمجيد از موضع اخير بازار بيان کرد
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بازاريان در مسائل و مقاطع مختلف آگاهانه و با تدبير عمل کرده‌اند. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني که به قم سفر کرده است، در ديدار با استاندار قم و اعضاي هيات رئيسه اتاق اصناف مرکز قم پس از استماع گزارش رئيس اتاق اصناف مرکز استان قم و استاندار، اظهار داشت: مشکلات اصناف به خصوص نانوايان را بررسي کرده و نظر استاني را بيان کنيد شايد مدل مناسبي براي حل مشکلات مشابه در کشور شود. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه از زحمات اتاق اصناف مرکز استان قم که در فراز و فرودها با بصيرت عمل کرده است، تشکر مي‌کنم، بيان کرد: بازاريان در پيروزي انقلاب اسلامي‌نقش مثبتي داشتند و بازاريان تهران نيز همين گونه‌اند ولي عده‌اي دخالت کردند. وي با اشاره به اينکه بايد مشکلات اصناف را حل کرد، افزود: بازاريان در مسائل مختلف آگاهانه و با تدبير عمل کرده‌اند و اين روند بايد ادامه پيدا کند. نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه اتاق اصناف مرکز قم بايد مشکلات اصناف را بررسي کرده‌ با استاندار قم در ميان بگذارند، گفت: ما نيز تلاش مي‌کنيم تا مشکلات اصناف مرتفع شود.
پهلوانان سرمايه ايران هستند
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در ديدار پيشکسوتان ورزش پهلواني زورخانه‌اي استان قم گفت: راديو و تلويزيون، شهرداري‌ها و آموزش و پرورش بايد براي توسعه ورزش پهلواني زورخانه‌اي برنامه اجرايي تهيه کنند.
لاريجاني اظهار داشت: شما پهلوانان سرمايه ايران هستيد و از اينکه مي‌بينم شما در قم با روحيه شاداب فعاليت مي‌کنيد بسيار خرسند هستم.
خانواده شهدا عزيز هستند
علي لاريجاني همچنين با خانواده شهيدان سعيد و داوود احمدي ديدار و گفت‌وگو کرد.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌خطاب به خانواده شهيدان احمدي گفت: از خداوند مي‌خواهم که عزت شما روز افزون باشد، خانواده شهدا در پيشگاه ملت ايران عزيز هستند و بر گردن همه ما حق داريد. لاريجاني گفت: نقش خانواده شهدا در استقرار نظام جمهوري اسلامي‌ايران موثر بوده است و از خدا مي‌خواهم که سعادت دائم نصيبتان شود.
پيگيري بيمه قاليبافان
لاريجاني همچنين در اين سفر در ديدار مديرکل تأمين اجتماعي استان قم و معاونان وي بر تقويت بخش درمان تأکيد کرد و گفت: بايد بيمه قاليبافان مورد توجه ويژه سازمان تأمين اجتماعي قرار گيرد.
پيش‌نويس طرح آمايش کشاورزي تهيه شود
لاريجاني در ديدار اعضاي شوراي مرکزي سازمان نظام صنفي کشاورزي و هيئت مديره سازمان نظام صنفي کشاورزي اظهار داشت: حضور نمايندگان صنف کشاورزي در مراکز تصميم‌گيري اين حوزه مي‌تواند کيفيت تصميم‌گيري‌ها را افزايش دهد.
لاريجاني گفت: سازمان صنفي کشاورزي مي‌تواند پيش‌نويس طرح آمايش کشاورزي متناسب با مختصات سرزميني را تهيه و به مجلس شوراي اسلامي‌ارائه کند تا اين طرح به نتيجه برسد.
تجارت موضوع مبادله تجاری در شرایط تحریم را بررسی می‌کند؛
گروه اقتصاد کلان: درحالي‌که سايه تحريم‌هاي اعمال‌شده ناشي از خروج آمريکا از برجام هرروز به آسمان اقتصاد ايران نزديک‌تر مي‌شود؛ موضوع پيمان‌هاي دو يا چندجانبه پولي بار ديگر بحث اصلي رسانه‌ها و محافل اقتصادي کشور شده است. مسئله‌اي که برخلاف گذشته که اغلب کارشناسان اقتصادي آن را مثبت ارزيابي مي‌کردند؛ حالا نگاه ترديدآميزي به بحث پيمان‌هاي دو يا چندجانبه پولي دارند.
پيمان‌هاي دوجانبه
به‌طورکلي، پيمان پولي دوجانبه يعني استفاده همزمان از ۲ پول ملي کشورهاي مبدأ و مقصد در تجارت و تأمين مالي بين دو کشور، به‌گونه‌اي که نيازي به ارزهاي ثالث نباشد. براي اجرايي شدن اين پيمان‌ها نياز است که بانک‌هاي مرکزي کشور مبدأ و مقصد در تجارت، وارد مذاکره با يکديگر شده و پيمان پولي دوجانبه را امضاء نمايند. با توجه به شرايط خاص ايران، نياز است از ظرفيت ساير دستگاه‌ها نيز استفاده شود؛ چراکه ممکن است بانک مرکزي کشور مقابل تمايل چنداني به امضاي پيمان پولي با ايران نداشته باشد. به‌عنوان‌مثال، روابط گسترده‌اي در حوزه صادرات گاز، صادرات برق، موافقت‌نامه تعريف ترجيحي و گردشگري بين ايران و ترکيه برقرار است؛ در اين حالت، ممکن است بانک مرکزي ترکيه چندان به امضاي پيمان پولي را ايران تمايل نشان ندهد؛ لذا نياز است که بانک مرکزي از ظرفيت ساير دستگاه‌ها نيز استفاده نمايد تا بتواند با داشتن کارت‌هاي متعدد، وارد مذاکره با بانک مرکزي ترکيه شود. لذا در ايران، وظيفه پيشبرد پيمان پولي، صرفاً بر عهده بانک مرکزي نيست، و ساير دستگاه‌ها – به‌ويژه وزارت امور خارجه – در اين زمينه وظيفه مهمي‌را بر عهده‌دارند.
دلايل عدم تحقق
درحالي‌که تا چند روز ديگر نخستين مرحله از تحريم‌هاي آمريکا اقتصاد کشور را متأثر خواهد کرد؛ کارشناسان اقتصادي و برنامه‌ريزان دولتي هرکدام به سهم خود در راستاي مقابله با تحريم‌هاي اعمال‌شده، راهکارها و نسخه‌هاي اجرايي را ارائه مي‌دهند. بااين‌حال، يکي از مسائلي که گفته مي‌شود مي‌تواند مقابل تحريم‌هاي اقتصادي اثرگذاري خود را به‌خوبي ايفا کند؛ حذف دلار از مبادلات اقتصادي است. پيمان‌هاي دو يا چندجانبه پولي، يکي از ابزارهاي مهمي‌است که از سوي کارشناسان اقتصادي بارها گفته‌شده است. معاون وزير خارجه نيز بر ضرورت کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاري تأکيد کرده است.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، سيد عباس عراقچي گفته است: در نشست اخير کميسيون مشترک برجام برخي راهکارهاي عملياتي در حوزه بانکي و نفت مطرح شد که همه وزيران خارجه بر آن تأکيد داشتند، ازجمله اين راهکارها، کنار گذاشتن دلار از معاملات ايران و شرکاي اقتصادي خود است که بايد هرچه سريع‌تر دقيق و عملياتي شود.
اين در حالي است که به دلايل متفاوتي مثل سؤمديريت و نبود استراتژي مشخص در بيشتر بازارهاي مهم اقتصاد کشور وضعيت بحراني است. همين امر موجب شده تا اغلب کارشناسان اقتصادي مسئله پيمان‌هاي پولي را مثل گذشته جدي نگيرند و آن را به‌نوعي در شرايط فعلي ناکارآمد توصيف کنند. بي‌اعتمادي به اقتصاد و نظام بانکي کشور، عدم پاسخگويي به حجم پاسخگوي حجم واردات و صادرات، بدقولي صادرکنندگان و نابساماني بازارهاي اقتصادي کشور و اينکه حدود دوسوم ذخاير ارزي کشورها دلار بوده، از مهم‌ترين دلايلي است که کارشناسان نسبت به پيمان‌هاي دو يا چندجانبه پولي نگاه چشم‌انداز مثبتي را متصور نشوند.
مؤلفه‌هاي پيمان‌هاي دوجانبه پولي
موضوع پيمان‌هاي دوجانبه پولي به چندين مؤلفه وابسته است ازجمله مي‌توان به بحث اعتمادسازي و اينکه دو کشور هرکدام چه منافعي را مي‌برند. اين در حالي است که به دليل شرايط بد اقتصادي در اين چند سال اخير و نحوه مديرت داخلي، اعتمادسازي بين‌المللي تا حدودي در حوزه اقتصادي خدشه‌دار شده است.
فردين آقابزرگي، کارشناس پولي و بانکي، در برنامه گفت‌وگوي اقتصادي راديو گفت‌وگو در خصوص پيمان‌هاي پولي دوجانبه و حذف مبادلات دلاري، اظهار کرد: اگر خارج از قواعد تجارت بين‌الملل هر قاعده‌اي را بنا بگذاريم بايد ببينيم آيا کشور مقابل هم از اين اقدام به‌اندازه ما نفع مي‌برد که وارد اين‌گونه معاملات شود يا خير!
کارشناس پولي و بانکي گفت: بي‌اعتمادي در عرصه اقتصادي ارتباطي به خارج از کشور و مبادلات تجاري ندارد، مشکل اساسي ما مربوط به عدم مديريت در داخل است.
وي افزود: هر کشوري ذخيره ارزي دارد که بر اساس آمار بيش از ۸۰ درصد آن ذخيره ارزي دلار است و ممکن است ۱۵ درصد آن ارزي مانند يورو و يا ساير ارزها باشد. اين کارشناس پولي و بانکي در ادامه گفت: در عرصه تعامل با دنيا بخشي از مشکلات ما در مبادلات ارزي ما خلاصه مي‌شود، اما در داخل نيز سازوکار مديريت اقتصاد داراي اشکال بوده و در مسير تعامل با دنيا نتوانسته راهگشا باشد. در همين باره نيز مهدي تقوي کارشناس اقتصادي گفته است: پيمان‌هاي دوجانبه پولي امکان‌پذير است اما براي تحقق آن بايد شرايط لازم وجود داشته باشد؛ در کنار شرايط بستر لازم نيز فراهم باشد. اين کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت گفته است:در شرايط فعلي امکانات لازم براي اجراي پيمان‌هاي دوجانبه فراهم نيست؛ چراکه سيستم نظام بانکي کشور و همچنين نحوه مديريت داخلي اقتصاد کشور ازهم‌گسيخته و نامتوازن است. به گفته تقوي، نزديک به دوسوم ذخاير ارزي کشورها دلار است و اينکه اقتصاد ايالات‌متحده آمريکا در جهان يک اقتصاد پرقدرت است لذا با توجه به شرايط تحريمي‌موجود و دلايل گفته‌شده در کنار، عملکرد ناموفق کشور در دوره‌هاي گذشته عملاً اين نوع پيمان پولي در شرايط فعلي براي اجرا با مشکلات عديده‌اي مواجه است. تقوي گفته است: گشايش اعتبار اسنادي در حوزه صادرات در اين زمينه با شرايط موجود قطعاً با مشکلاتي مواجه خواهد بود.
پيمان‌هاي پولي دوجانبه امکان‌پذير نيست
مديرکل مالکيت صنعتي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به حجم واردات کشور پيمان‌هاي پولي دوجانبه امکان‌پذير نيست و بايد همچنان مبادلات ما از طريق دلار صورت بگيرد. علي مير صالحي، در خصوص پيمان‌هاي پولي دوجانبه و حذف مبادلات دلاري، اظهار کرد: ما در دو بخش واردات و صادرات مبادلات پولي و بانکي داريم که در هر دو حالت بايد کشور مبدأ يا مقصد گشايش اعتبار يا ال سي در بانکي باز کنند. وي افزود: فرآيند واردات به اين شکل است که ابتدا بايد ثبت سفارش کالاي موردنظر را انجام داده و سپس دريکي از بانک‌هاي عامل گشايش اعتبار صورت گيرد تا بتوانيم اسناد را به کشور مقصد ارسال کرده و کالايي را وارد کشور بکنيم. مديرکل مالکيت صنعتي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش صادرات اين مشکلات کمتر است به دليل اينکه طرف مقابل ما اين گشايش اعتبار را براي ما انجام مي‌دهد. مير صالحي ادامه داد: زماني که در مبادلات بانکي دلار حذف مي‌شود محدوديت‌هاي براي واردات شکل مي‌گيرد و واردکنندگان مجبور به واردات از کشورهايي مي‌شوند که با ارز ديگري به‌غيراز دلار مبادلات را انجام دهند دراين‌بين بانک‌هاي کشورهاي صادرکننده نيز بايد بپذيرند که با ارز ديگري پرداخت را انجام دهند. وي بيان کرد: ما در بحث حذف دلار از مبادلات پولي قطعاً با يک مشکل بزرگ مواجه خواهيم شد، زيرا در معاملات بايد دو طرف به توافق برسند تنها با پذيرش حذف دلار از سوي ما نمي‌توان اين امر را پيش برد، چراکه کشورهاي ديگر ممکن است اين موضوع را نپذيرند پس اين امر عملياتي نخواهد شد. به‌هرحال، پيمان‌هاي پولي شايد در اقتصاد اثرگذار باشند، اما به علت‌هاي مختلفي توان اجراي آن به‌طور کامل وجود ندارد، چراکه شرايط اقتصادي و فضاي لازم براي اين موضوع در کشور فراهم نشده است.

عارف در نشست خبری مطرح کرد؛
رئيس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح طلبان با تاکيد بر اينکه براي مقابله با فساد به عزم ملي نياز داريم، عنوان کرد: متاسفانه قبح فساد ريخته شده و ديگر حرام و حلال مطرح نيست، و فسا د درجاهاي به ساختارمند و در جاهاي سيستماتيک شده است و براي مبارزه با آن هر سه قوه بايد پاي کاربيايند.
رئيس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح طلبان با تاکيد بر اينکه براي مقابله با فساد به عزم ملي نياز داريم، عنوان کرد: متاسفانه قبح فساد ريخته شده و ديگر حرام و حلال مطرح نيست، و فسا د درجاهاي به ساختارمند و در جاهاي سيستماتيک شده است و براي مبارزه با آن هر سه قوه بايد پاي کاربيايند.
به گزارش تسنيم محمدرضا عارف رئيس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و فرکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌روز گذشته در نشست خبري با اشاره به ضرورت توجه به گفت‌وگو ميان جريان‌هاي سياسي فعال در کشور، اظهار داشت: گفتگو در ذات و فرهنگ کشور ما است. ما همواره از گفتگو که يکي از چالش‌هاي درون انقلاب است استقبال مي‌کنيم، جريانات سياسي بايد به اين نتيجه برسند که منافع آنها در گرو گفتگو کردن است.
رئيس فراکسيون اميد مجلس با بيان اينکه از زواياي مختلف بايد به بحث گفتگو پرداخته شود، گفت: بهترين راه براي پرداختن به اين موضوع رسانه است؛ البته بايد ببينيم رسانه‌ها امروز در چه جايگاهي قرار دارند.
رئيس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با تأکيد بر اينکه يکي ديگر از مشکلات اين است که اصحاب رسانه احساس استقلال نمي‌کنند، اظهار داشت: بايد از رسانه‌ها حمايت‌هاي لازم انجام شود. البته برخي مواقع هم وجود دارد که رسانه‌اي درصدد بحث موضوعي است آن موضوع به فرد، جناح يا دولت برمي‌خورد. اين موضوع نيز وجود دارد که دولت حمايت‌‌هاي لازم را از رسانه‌ها نمي‌کند.
نافي نقد مشفقانه رسانه‌ها نيستيم
عارف عنوان کرد: وقتي به رسانه ملي مي‌رسيم اين مسائل تشديد مي‌شود. اين رسانه در جايگاه رسانه ملي دربرگيرنده نظرات مختلف نيست. به جاي توجه به راهبرد ملي به شکل سليقه‌اي برخورد مي‌کند؛ به طور مثال در مورد رقص يک دختر و نشان دادن يک بازجويي در رسانه ملي به کاهش معضلات فرهنگي کمک مي‌کند يا مسئله ايجاد مي‌کند.
رئيس فراکسيون اميد مجلس رسانه‌ها را از ارائه تيترهاي غيرواقعي برحذر داشت و گفت: عملکردها بايد دلسوزانه نقد شود و به دنبال مچ‌گيري نباشيم. بايد از ايجاد درگيري "حيدري- نعمتي" در کشور جلوگيري کنيم. شايد در گوشه‌اي يک خبري وجود داشته باشد که نياز نباشد آن رسانه‌اي شود.
عارف با اشاره به فعاليت شبکه‌هاي اجتماعي، اظهار داشت: همواره نگاه‌ها به شبکه اجتماعي منفي بوده بايد کاري را انجام دهيم که شبکه‌هاي اجتماعي داخلي توان رقابت با شبکه‌هاي اجتماعي خارجي را داشته باشند.
وي افزود: به طور مثال ديد ما به اينترنت نگاه خوبي نيست؛ البته اينترنت يک شاهراه است که نمي‌توان آن را بست.
رفتار رقبا در مجموع قابل قبول است
عارف در پاسخ به سوالي درباره اينکه برخي از نمايندگان اظهاراتي را مطرح مي‌کنند که خلاف واقع بوده و در راستاي وحدت در کشور نيست، يادآور شد: رفتار رقبايمان در مجلس در مجموع قابل قبول است و معتقديم ريشه‌هاي عدم انسجام و وحدت بخشي در مسائل مثل رفع حصر است.
وي در همين زمينه ادامه داد: کارگروهي در فراکسيون براي رفع حصر تشکيل داديم و پيگيري‌هايي در اين زمينه داشتيم؛ البته بنا نداشتيم عملکرد کارگروه خيلي رسانه‌اي شود زيرا در اين موضوع بايد به گونه‌اي پيش برويم که همه احساس برد کنند. اين مسئله با منافع ملي گره خورده و نبايد پيروزي و شکست جرياني مطرح شود. البته گشايش‌هايي صورت گرفته، اميدواريم اصل اين موضوع حل شود.
حرکت بر مدار اخلاق‌
رئيس فراکسيون اميد با تاکيد براينکه بحث‌هايي مانند اينکه گفته مي‌شود مجلس مرکز دروغ‌پردازي عليه کشور است بايد کنار گذاشته شود، افزود: نماينده به استناد قانون اساسي حق دارد در همه زمينه‌ها اظهارنظر کند و حرمتش هم بايد حفظ شود.
وي گفت: متاسفانه آستانه تحمل ما پايين آمده، نماينده‌اي حرف مي‌زند و به جاي اينکه صحبت برادر و همکارش را نقد کند، مي‌گويد اينها سرباز ترامپ هستند در حاليکه نمايندگان از هفت‌خان رستم عبور کردند، نمايندگي پروسه پيچيده و طولاني دارد. ما بايد در فضاي صميمي‌و اخلاق‌مدارانه حرکت کنيم و اميدواريم خدا به ما توفيق بدهد که ذره‌اي از اخلاق عبور نکنيم.
عارف در پاسخ به سوالي درباره اعمال محدوديت‌هاي براي مولوي عبدالحميد، اظهار داشت: اين موضوع از سوي آقاي صادقي در فراکسيون پيگيري مي‌شود و بايد ايشان گزارشي در اين‌باره به اعضاي فراکسيون ارائه کند.
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالي درباره پيگيري‌هاي اين فراکسيون درباره وضعيت دانشجويان بازداشتي، اضافه کرد: ما از دي ماه اين موضوع را از طريق دانشگاه تهران و معاون فرهنگي پيگيري مي‌کرديم.جلساتي نيز در همين زمينه داشته‌ايم تا اين مسئله به عنوان يک موضوع درون دانشگاهي تلقي شود و با برخورد قضايي مواجه نشويم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا بچه‌هايي که دستگير شده بودند، آزاد شوند.
طرح استيضاح رئيس جمهور
عارف در پاسخ به پرسش ديگري درباره عدم موضع‌گيري فراکسيون اميد در قبال انتشار اخباري مبني بر پيگيري طرح استيضاح رئيس جمهور در اين فراکسيون، گفت: اينقدر اين موضوع روشن بود که نه تنها به بيانيه بلکه به موضع‌گيري هم نيازي نبود. موضع ما نسبت به دولت حمايت در عين نقد مشفقانه است. ما بايد دولت را در اين شرايط خاص حمايت کنيم و از فراکسيون‌هاي ديگر هم مي‌خواهيم با نگاه به منافع ملي از دولت حمايت کنند. در اين شرايط نه تنها استيضاح رئيس‌جمهور، بلکه حتي سوال از رئيس‌جمهور که حق مجلس است در دستورکار ما قرار نگرفته است؛ البته ممکن است روزي از رئيس‌جمهور سوال کنيم ولي استيضاح و عدم کفايت رئيس‌جمهور در دستور کار ما نبوده است. اين موضوع از سوي يک نماينده مطرح شده که با فراکسيون اميد ارتباط دارد و حتي اگر عضو فعال فراکسيون باشد بايد موضوع فردي او را جدا از فراکسيون بدانيم.
وي با بيان اينکه در حال حاضر استيضاح پنج وزير در مجلس مطرح است، افزود: البته هيچ کدام از اين استيضاح‌ها فراکسيوني نيست،‌ ما آيين‌نامه‌اي در رابطه با استيضاح‌ها در فراکسيون اميد نوشتيم که يک نوع از استيضاح‌ها، استيضاح فراکسيوني است و نياز به اين است که 10 نماينده عضو فراکسيون آن را تقاضا کنند و اگر تاييد شد موضع ما استيضاح خواهد بود اما غير از اين اگر باشد نماينده حق دارد استيضاح را امضا کند و اگر موضوع جدي شد در فراکسيون مطرح مي‌شود که به آن راي بدهيم، حمايت کنيم، آتش به اختيار باشيم و يا با آن مخالفت کنيم.
رئيس فراکسيون اميد مجلس درباره نامه 100 جوان اصلاح‌طلب درباره ضرورت اعمال اصلاحاتي در جريان اصلاح‌طلب، گفت: ما از اين نامه استقبال مي‌کنيم.برخي نظرات متفاوتي نسبت به افرادي که نامه نوشته‌اند داشته‌اند.
عارف گفت: 60 نفر از افراد صاحب نظر و نخبه عملکرد شوراي سياستگذاري را نفي کردند که پرسشنامه‌اي با امضاي من براي همه آنها فرستاده شد،‌ ما اين موضوع را در پروسه اصلاحي جلو مي‌بريم و اين 100 نفر هم کار خوبي کردند البته ديگراني هستند که نظرشان متفاوت است.
رئيس فراکسيون اميد مجلس در پاسخ به سئوالي دربياه اينکه اخيرا آقاي محمود صادقي عضو اين فراکسيون اعلام کرده که برخي از نمايندگان در جريان بررسي طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران رشوه دريافت کرده‌اند و نظرشما در اين باره چيست گفت: بنده از آنچه که آقاي صادقي گفتم مطلع نيستم.
ضرورت عزم ملي براي مبارزه با فساد
وي با بيان اينکه در بحث فساد در يک دهه گذشته وضعيت بدتر شده است، ادامه داد: بعد از فرمان رهبري در سال 81 براي مقابله با فقر، فساد و تبعيض در دولت اصلاحات جلسه‌اي در سطح سران برگزار شد و کارهاي اوليه خوبي صورت گرفت که با تغيير دولت در جريان کارهاي بعدي نيستم.
رئيس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح طلبان با تاکيد بر اينکه براي مقابله با فساد به عزم ملي نياز داريم، عنوان کرد: متاسفانه قبح فساد ريخته شده و ديگر حرام و حلال مطرح نيست، و فسا د درجاهاي به ساختارمند و در جاهاي سيستماتيک شده است و براي مبارزه با آن هر سه قوه بايد پاي کاربيايند.
رئيس فراکسيون اميد درباره لزوم تغيير کابينه با توجه به شرايط فعلي کشور،‌ گفت: تحرک جدي‌تر و هماهنگي و انسجام بيشتر در بخش اقتصادي دولت موضوع مهمي‌است که آن را در قالب نامه‌اي با امضاي 200 نماينده مجلس خواستار شديم، ‌نظر اکثريت فراکسيون هم تغيير تيم اقتصادي دولت است. ان‌شاءالله آقاي روحاني اصلاحات لازم را در تيم اقتصادي براي کارآمدتر شدن انجام دهند که به نفع کشور خواهد بود تا کار در فضاي آرام دنبال شود ولي اگر ايشان به هر دليلي صلاح ندانستند مجلس کارش را انجام مي‌دهد همان‌طور که چند استيضاح در دستور کار است.
عارف در پاسخ به سوال مبني بر اينکه وي، عليجاني و حضرتي در انتصابات در شهرداري تهران نقش دارند، گفت: بنده در مورد آقاي حضرتي اطلاعي ندارم اما در مورد آقاي عليجاني و خودم با قاطعيت مي‌گويم که چنين چيزي درست نيست و آن را تکذيب مي‌کنم.
وي درباره موضوع سوال از رييس‌جمهور و نظر فراکسيون اميد، اظهار کرد: ما مخالف سوال از رييس‌جمهور نيستيم اما احساس مي‌کنيم که پشت سوال از رئيس‌جمهور انگيزه سياسي قرار دارد، اگر انگيزه پاسخگويي و بيان مطالبات باشد از آن استقبال مي‌کنيم. ما قداستي براي سوال از رييس‌جمهور قائل نيستيم و آن را حق مجلس مي‌دانيم
معاون وزير راه و شهرسازي مطرح کرد
گروه راه و مسکن: معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور با بيان اين نکته که اين سازمان بازگشت سود سرمايه‌گذاران را با ارائه تسهيلات مختلف تضمين مي‌کند، گفت: سرمايه‌گذاران بدون دغدغه در اراضي بندري فعاليت کنند. محمد راستاد در همايش بين‌المللي صادرات از مسير درياي خزر در ساري افزود: علاوه بر واگذاري زمين‌هاي مورد نياز بندري براي ايجاد پايانه صادراتي و لجستيکي، تخفيف‌هاي تعرفه‌اي و تسهيلات يارانه‌اي نيز به سرمايه‌گذاران ارائه مي‌شود. وي با بيان اينکه سازمان بنادر و دريانوردي شرائط جذابي را براي سرمايه‌گذاران در نظر گرفته است، ادامه داد: اگرچه بازاريابي همواره مورد تاکيد است اما اگر چنانچه سرمايه‌گذاران نتوانند سود مورد نياز خود را کسب کنند، تمديد اجاره زمين بندري، کاهش اجاره و کمک‌هاي موردي را در نظر خواهيم گرفت.
راستاد با بيان اينکه پيش‌بيني ترافيک قابل توجه دريايي در جمهوري اسلامي‌را داريم، اظهار داشت: با توجه به اهميت تعامل و همکاري بين کشورهاي منطقه با ايران و از طرفي موقيعت مناسب ايران در دسترسي دريايي براي حمل و نقل و ترانزيت، گسترش روابط و توسعه اقتصادي را شاهد خواهيم بود. معاون وزير راه و شهرسازي به توسعه بندر چابهار اشاره کرد و گفت: امسال محموله گندم هندوستان به افغانستان از اين بندر به صورت کانتينري انجام شده است. وي با بيان اينکه در فاز نخست بندر چابهار ظرفيت جابجايي حدود هشت ميليون تن کالا بوجود آمده است، گفت: تا فاز چهارم اين بندر مهم، ظرفيت اين بندر در جابجايي کالا به 87 ميليون تن در سال افزايش مي‌يابد.
راستاد به ظرفيت‌هاي بندري حاشيه درياي خزر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 135ميليون تن ظرفيت بندري پنج کشور حاشيه درياي خزر است که سهم ايران 30 ميليون تن است. وي ادامه داد: در حال حاضر در مجموع فقط 30 ميليون تن از ظرفيت‌هاي بندري حاشيه درياي خزر استفاده مي‌شود و سهم ايران حدود 6 ميليون تن برابر با يک پنجم آن است. راستاد با بيان اينکه تاکنون بنادر شمالي کشور فقط براي واردات بوده است، گفت: با مدرن شدن بنادر شمالي ايران در درياي خزر امروز شاهد افزايش جابجايي کالاهاي وارداتي و توسعه صادرات از خزر هستيم. وي از بندر امير آباد به عنوان بندر مهم و استراتژيک در شمال ايران نام برد و گفت: حمل و نقل و تجارت دريايي از طريق خزر روز به روز در حال گسترش است. وي به کريدور شمال به جنوب درياي خزر در جمهوري اسلامي‌ايران اشاره کرد و گفت: اميدواريم نمايندگان کشورهاي حاضر در اين همايش با بازديد ميداني از ظرفيت‌هاي بنادر شمال ايران آشنا شوند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران گفت: پروژه چابهار با وجود خروج آمريکا از برجام از سوي هندوستان اجرايي مي‌شود و اين کشور در تکميل ان مصمم است. راستاد در حاشيه اين همايش در گفتگو با خبرنگاران افزود: پيش‌بيني مي‌شود تا کمتر از يک‌ماه آينده به طور عملياتي شرکت اي پي جي ال، را به عنوان بهره‌بردار پايانه بندر چابهار داشته باشيم. وي اضافه کرد: به دليل مشکلات ضمانتي که بين بانک ايران و هندوستان وجود داشت، تا حدودي عمليات اجرايي با وقفه مواجه شده است. راستاد خاطرنشان کرد: با پيگيري شرکت ال پي جي ال، با بانک مرکزي هندوستان، اين شرکت توانست مشکلاتش را با بانک هندوستان حل کند و کارها سرعت گرفت. وي اظهار داشت: با خروج آمريکا از برجام مشکلي براي اجراي اين پروژه از سوي هندوستان وجود ندارد و اين کشور مصمم به اجراي اين پروژه است و تاکنون هيچ بحثي مبني بر خروج از اين پروژه از سوي اين کشور مطرح نشده است.
سوم خرداد 1395 بود که سران ايران، هند و افغانستان موافقتنامه راهبردي سه جانبه تاسيس دالان حمل‌ونقل و گذر بين‌المللي بين ايران، هند و افغانستان موسوم به 'موافقتنامه چابهار' را با هدف توسعه کشورهاي آسياي مرکزي و شبه قاره هند امضاء کردند. ايران و هند، در واقع در سال 1391 براي گسترش بندر چابهار که پيش بيني مي‌شود تا 10 ميليارد دلار هزينه داشته باشد به توافق رسيده بودند اما تحريم‌هاي کشورهاي غربي و در راس آنها آمريکا عليه تهران به ويژه از طريق استفاده ابزاري از شوراي امنيت سازمان ملل، موجب کندي روند اجراي اين پروژه شده بود. هدف اوليه اين پروژه اين بود تا چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کيلومتري جنوب زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان، مبداء دالان ترانزيتي بين جنوب و شرق و جنوب و شمال باشد و با اتمام راه آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس، اين بندر بتواند از طريق درياي عمان و درياي خزر و خاک ايران به نقطه اتصالي بين کشورهاي مختلف از جمله کشورهاي حوزه اقيانوس هند، جنوب خليج فارس و جنوب آسيا با افغانستان، کشورهاي آسياي مرکزي، قفقاز، روسيه و شرق اروپا تبديل و زمينه اوليه توسعه اين سه کشور اصلي شود.
مديرعامل بنادر و دريانوردي گفت که براي افزايش ظرفيت‌هاي تجاري بين کشورهاي حاشيه درياي خزر پيشنهاد مي‌شود تا کنسرسيوم مشترک حمل و نقلي راه اندازي شود. راستاد اظهار داشت: تشکيل کنسرسيوم مشترک مي‌تواند از لحاظ کمي‌و کيفي ميزان مبادلات تجاري را افزايش دهد و ما از هر پيشنهادي در اين زمينه استقبال خواهيم کرد. وي مهمترين مشکل حمل و نقل دريايي در خزر را نبود حمل و نقل کانتينري بيان کرد و اظهارداشت : در شرايط فعلي ميزان مبادلات تجاري کانتينري بين کشورهاي حاشيه خزر به دليل نبود زيرساخت‌ها در حد صفر است. وي خاطرنشان کرد: به نظر مي‌رسد بايد اين زيرساخت‌ها که حمل و نقل کيفي و کارشده در جهان است در درياي خزر نيز پيگيري شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت در يک برنامه تلويزيوني گفت: بعضي افراد هم براي فرار مالياتي به دنبال تور زدن افرادي هستند که آشنايي با اين کار ندارند و از کارت افراد مبتدي استفاده کردند تا مفاصاحساب مالياتي را پرداخت نکنند و از اين طريق ردپايي از خود نگذاشته باشند اما در چند سال گذشته حساسيت‌ها درباره کارت بازرگاني زياد شده است. معاون صادراتي وزير صنعت افزود: از ابتداي انقلاب کارت‌هاي بازرگاني صادر شد اما شايد در سال‌هاي قبل اين قدر حساسيت در اين باره وجود نداشت. ما از استان‌هاي مختلف بخصوص استان‌هاي محروم کشور افرادي را داشتيم که کارت بازرگاني خود را در اختيار افراد سودجو قرار دادند.
محمدرضا پورابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس هم گفت: به نظر مي‌رسد سوءاستفاده از کارت‌هاي بازرگاني در سال‌هاي گذشته نيازمند به بازنگري اساسي بود از اين جهت که هم وزارت صنعت و معدن به عنوان متولي و مجري قانون و همچنين اتاق‌ها به عنوان نمايندگان پارلمان‌هاي بخش خصوصي عنوان رويکردي نهايي کار را قانوني کنند. وي افزود: اخيرا نامه‌اي به امضاي وزير صنعت و معدن رسيده مبني بر اصلاح قانون کارت‌هاي بازرگاني که براي جهانگيري ارسال شده است. اين کار جداي از سياست‌هاي ارزي غلط دولت درباره نرخ ثابت 4200 که شرايط خاص را براي کشور ايجاد کرد و عملا هرکس علاقمند به واردات شد و اين کار موجب واردات 30 ميليارد دلاري به کشور کرد. وي اظهار داشت: در اصلاحيه اخير به جاي حل مشکل به مشکلات اضافه شده است. در بندهايي از اين کارت بند سوء پيشينه حذف شده که خلاف مقرارت است. هويت افراد بايد مشخص باشد تا فعال اقتصادي رصد شود که در اين رابطه وزير کد اقتصادي را حذف کرده است. همچنين عدم چک‌هاي برگشتي نيز در بخش‌هاي جديد حذف شده است. در حوزه ثبت سفارش تخلفات محرز صورت گرفته است؛ اتفاق بعدي اين است که رشته‌هاي بازرگاني در اين کار حذف شده است که به نظر مي‌رسد اين وضعيت براي صدور کارت‌هاي بازرگاني فاجعه است. پورابراهيمي‌تاکيد کرد مجلس در اين باره حتما ورود خواهد کرد و در کميسيون اقتصادي اين موضوع مطرح خواهد شد.
رئيس سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت: صدور کارت بازرگاني در 15 سال اخير از حالت تمرکز خارج شده و به صورت غير متمرکز در سراسر کشور انجام مي‌شود و اتاق بازرگاني و وزارت صنعت و معدن براي صدور کارت اقدام مي‌کنند. اما در سه سال اخير اتاق‌هاي بازرگاني و وزارت صنعت و معدن به صورت جدي پيگيري کرده‌اند و کارت‌هايي که شرايط لازم را نداشتند، شناسايي و باطل کرده اند. وي افزود: صدور کارت در کشور به صورت غير متمرکز و استاني انجام مي‌شود اما در بخش شرايط و ضوابط اين به رويکرد ما درباره شرايط خارجي برمي‌گردد. در کل بخش صادرات غيرنفتي در سال گذشته 10 هزار نفر فعال در بخش صادرات داشتيم که براي کشوري که سالانه 47 ميليارد دلار صادرات مي‌کند اين تعداد فعال اقتصادي کافي نيست؛ زماني که جواني مي‌خواهد وارد کار تجارت شود نبايد مجموعه‌اي از شرايط سنگين را برايش قرار دهيم بنابراين اگر مي‌خواهيم فعالين اقتصادي را افزايش دهيم بايد بدانيم که اين کار ممکن است ضايعاتي نيز داشته باشد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: درمورد صدور کارت بازرگاني در 5 سال گذشته اين گونه بود که شخصي که مي‌خواهد وارد کار بازرگاني شود مي‌تواند در سه رشته حداکثر فعاليت داشته باشد و ثبت نام کند و پيشنهاد به جلسه دولت در اين رابطه داده شد اما در جلسه دولت مقرر شد؛ موانع و مشکلات سر راه فعالين اقتصادي را کاهش دهيم و نگاه دولت نيز اين است که فعلا بايد نگاه سخت گيرانه تر را بسته به شرايط کشور داشته باشيم و امروز در شرايطي نيستيم که تسهيلات بيشتر بدهيم. خسروتاج گفت: يکي از نگراني‌ها درباره محل کسب و کار بوده که بايد شناسه رهگيري داشته باشد تا در عمل سوءاستفاده نباشد. همچنين مظفر عليخاني، معاون فني و خدمات اتاق بازرگاني در توضيح ساز و کار اتاق بازرگاني براي احراز شرايط متقاضيان دريافت کارت بازرگاني گفت: طبق ماده 10 قانون صادرات و واردات صدور و تشکيل پرونده متقاضيان به عهده اتاق‌هاي بازرگاني و تاييد شرايط متقاضي برعهده سازمان تجارت است؛ اتاق خارج از موارد قانون نمي‌تواند ساز و کاري را براي احراز شرايط متقاضي اعمال کند. وي با اشاره به اينکه تا کنون 36 هزار کارت از سوي اتاق‌ها صادر شده، گفت: طبيعتا عده‌اي بدنبال سوءاستفاده هستند اما مشکل جدي اين است که کارت بازرگاني به ابزار وصول مطالبات دولت تبديل شده، در حالي که بايد ابزار احراز هويت فرد باشد. عليخاني افزود: در چند سال اخير با همکاري اتاق ايران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گمرک انحرافات کاهش زيادي پيدا کرده است. وي درباره امکان انتقال کارت بازرگاني به شخص ثالث گفت: دارنده کارت نمي‌تواند امتياز خود را منتقل کند ولي در عين حال نمي‌توان از حق مدني افراد در دادن وکالت به غير جلوگيري کرد. براساس همين ساز و کار وکالت براي استفاده از کارت با پيگيري ضميمه‌هاي قانوني مانند وکالت‌نامه مي‌شود پي برد که چه کسي از کارت استفاده کرده است.
عليخاني با انتقاد از ايجاد کارت‌هايي با عنوان کارت يک بار مصرف گفت: طبق آمار بدست آمده از گمرک، دست شرکت‌هاي دولتي و خصولتي در ايجاد اين نوع کارت‌ها ديده مي‌شود و نبايد اين اتفاق به پاي شرکت‌هاي خصوصي نوشته شود. عضو اتاق بازرگاني با بيان اينکه قوانين براي مديريت اقليت يک يا دو درصدي سوءاستفاده گران تصويب مي‌شود، گفت: در مواردي که براي احراز شرايط متقاضيان براي مديريت 1 درصد پيش‌بيني شده، 99 درصد ديگر را با مشکلات عديده مواجه کرده، قانون بايد طوري پيش‌بيني شود که فضا براي افراد شايسته و درست کار تسهيل شود. معاون فني و خدمات اتاق بازرگاني با اشاره به برخي شرايطي که توسط اتاق بازرگاني براي اصلاح قانون پيشنهاد شد، گفت: کارگروهي متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق ايران و گمرک در صورت تصويب هيئت وزيران تشکيل مي‌شود که انحرافات و تخلفات در استفاده از کارت بازرگاني را بيش از پيش کاهش خواهد داد.
همچنين مديرکل دفتر حقوقي سازمان امور مالياتي گفت: با وجودي که تاکنون از اين کارت سوءاستفاده‌هاي زيادي شده اما اکنون شرايط ويژه‌اي وضع شده و محدوديت مناسبي را ايجاد کرده است. تاجمير رياحي به شرايط احراز گرفتن کارت بازرگاني در قانون مقررات صادرات و واردت اشاره کرد و افزود: 9 شرط براي گرفتن کارت بازرگاني لازم است. رياحي گفت: شرط سني 23 سال و مدرک تحصيلي ديپلم از جمله شرايط بدست آوردن کارت بازرگاني است. او گفت: افرادي هستند با داشتن کارت بازرگاني حتي سواد خواندن نوشتن و خواندن هم ندارد. وي داشتن محل کسب فعاليت يا مرکز تجاري بصورت ملکي يا استيجاري براي دارندگان کارت بازرگاني را از جمله 9 قانون اخذ کارت بازرگاني دانست. مديرکل دفتر حقوقي سازمان امور مالياتي در مورد صدور يا تمديدگواهي اخذکارت بازرگاني و ماليات به ماده 186 قانون ماليات‌ها اشاره کرد و افزود: کساني که کارت بازرگاني خود را در قبال اندک مبلغي به غير واگذار مي‌کنند مشمول پرداخت ماليات مي‌شوند. وي گفت: مردم از دادن ماليات ناراحت نيستند بلکه از تبعيض‌ها و شيوه‌هاي نادرست ناراحتند.
وزير تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعي:
فروش داخلي محصولات پتروشيمي‌بايد در بورس کالا صورت گيرد
علي ربيعي در جمع مديران مجتمع‌هاي پتروشيمي‌تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: فروش داخلي محصولات پتروشيمي‌نيز بايد در بورس کالا صورت گيرد.
به گزارش ايلنا، مديران مجتمع‌هاي پتروشيمي‌تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در جلسه با علي ربيعي وزير تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعي به صورت جداگانه گزارشي از عملکردشان در حوزه صادرات و کمک به دولت در زمينه تامين ارز مورد نياز کشور ارائه کردند.
علي ربيعي وزير تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعي در جمع مديران پتروشيمي‌تابعه با اشاره به شرايط خاص کشور و دولت گفت: اولين تعهد ما در وضعيت کنوني به دولت و رئيس جمهور است که بتوانيم تعهدات‌مان را در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي صادره به مرحله اجرا درآوريم. وزير تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعي در اين جلسه گفت: هيچ تخلفي از سوي واحدهاي پتروشيمي‌در زمينه برگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور و واريز آن به حساب نيما پذيرفته نيست.
وي ادامه داد: اگر بنده با موردي از تخلف در اين زمينه مواجه شوم با متخلف بدون اغماض برخورد خواهم کرد.
وزير تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه فروش داخلي محصولات پتروشيمي‌نيز بايد در بورس کالا صورت گيرد، گفت: پتروشيمي‌ها و ساير واحدهاي صادراتي نيز بايستي تمايل به نگهداري پول در نزد خود را کاهش دهند و به دولت در تامين ارز مورد نياز کمک کنند.
ربيعي با تاکيد بر اينکه مديران ما نبايد از هيچ مقام سياسي و همچنين افراد ذي‌نفوذ با هر گرايشي سفارشي را بپذيرند، گفت: نگذاريد که رويه غلط توصيه‌پذيري از چهره‌هاي سياسي و افراد ذي‌نفوذ در زيرمجموعه‌هاي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به يک رويه تبديل شود؛ اگرچه ما تاکنون نيز به همين شيوه عمل کرده‌ايم و بدون توجه به توصيه‌ها و در چارچوب روال قانوني به وظايفمان عمل کرديم.





«زبينا» با قيمت 1524 ريال راهي بازار دوم شد
فرابورس ايران در نوزدهمين روز از تيرماه 97 شاهد دومين عرضه اوليه خود از ابتداي امسال بود که اين موضوع با عرضه 10 درصد از سهام شرکت کشاورزي و دامپروري بينالود نيشابور در نماد «زبينا» در بازار دوم رقم خورد و به کشف قيمت يک‌ هزار و 524 ريالي هر سهم اين شرکت انجاميد.
به گزارش روابط عمومي‌فرابورس ايران، سه‌شنبه تعداد 40 ميليون سهم شرکت کشاورزي و دامپروري بينالود نيشابور که معادل 10 درصد از کل سهام اين شرکت بود به روش بوک بيلدينگ براي نخستين بار به عموم عرضه شد که دامنه قيمت ثبت سفارش در اين عرضه اوليه از مبلغ يک هزار و 480 ريال تا يک هزار و 524 ريال تعيين شده بود و هر سهم اين شرکت در سقف اين دامنه، کشف قيمت شد.
همچنين در اين عرضه حداکثر سهام قابل خريداري توسط هر شخص حقيقي و حقوقي 800 سهم اعلام شد که بنا بر مشارکت حدود 119 هزار نفري خريداران، به هر کد معاملاتي تعداد 341 سهم تخصيص يافت.
در سي‌و‌ششمين نشست خبري «يک ديدار، يک عرضه» عليرضا بيگي مديرعامل اين شرکت ضمن تشريح مواردي همچون موضوع فعاليت شرکت بينالود، سرمايه، طرح‌هاي توسعه‌اي و ساير اطلاعات با اهميت، آمادگي اين شرکت را براي عرضه اوليه 40 ميليون سهم آن اعلام کرده بود.
به گفته مديرعامل شرکت کشاورزي و دامپروي بينالود اين شرکت با هدف استفاده بهينه از منابع آبي و خاکي و همچنين توليد پايدار از سال 90 طرح‌هاي توسعه‌اي مختلفي در بخش کشاورزي و دامپروري اجرا کرده است که يکي از آن‌ها استفاده از سيستم آبياري تحت فشار اعم از قطره‌اي و باراني است.
بيگي در اين نشست در خصوص طرح‌هاي شرکت بينالود در بخش دامپروري گفته بود: در بخش دامپروري، طرح بهسازي و افزايش ظرفيت 500 رأس دام مولد را در واحد دامپروري تربت حيدريه عملياتي کرديم که به افزايش عملکرد اين مجموعه منجر شد.





افزايش ارزش سهام باشگاه يوونتوس بعد از خريد رونالدو
بانوي پير با جذب ستاره پرتغالي رئال مادريد ارزش سهام خود را به ميزان چشمگيري افزايش داده است.
به گزارش فرتاک نيوز،به دنبال رسمي‌شدن انتقال کريستيانو رونالدو از رئال مادريد به باشگاه يوونتوس، بانوي پير اولين سود مالي خود را از جذب اين بازيکن پرتغالي کسب کرد.
رونالدوي 33 ساله با قراردادي 100 ميليون يورويي که با احتساب حق رشد به 112 ميليون يورو مي‌رسد، پس از 9 سال کهکشاني‌ها را به مقصد تورين ترک مي‌کند گفته مي‌شود که او تست پزشکي‌اش را روز دوشنبه هفته آينده انجام مي‌دهد اما با اينکه او هنوز پاي برگه‌ قراردادش با يوونتوسي‌ها را امضا نکرده است، سهام اين باشگاه به ميزان چشمگيري افزايش داشته است.
در حقيقت از ابتداي هفته گذشته که بحث انتقال رونالدو به يوونتوس جدي شد تا شب گذشته (سه‌شنبه) که باشگاه رئال مادريد سه‌شنبه شب خبر انتقال 100 ميليوني او به يوونتوس را تأييد کرد سهام بانوي پير افزايش 35 درصدي داشته است به طوري که ارزش هر سهم باشگاه يوونتوس که پيش از انتشار خبر پيوستن رونالدو به اين باشگاه 0.6660 يورو بود که الان به 0.9655 يورو رسيده که بالاترين رقم از ماه مي‌سال 2017 است.

وزير امور خارجه آمريکا با تکرار ادعاهاي بي اساس و خصمانه واشنگتن عليه کشورمان گفت: قاسم سليماني در عراق و سوريه دردسر ايجاد مي‌کند و ما بايد براي مقابله با آنها هزينه را براي او و نيروهايش در منطقه بالا ببريم.
به گزارش ايسنا، به نوشته نشريه نشنال، مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا که در روزهاي اخير به عنوان بخشي از تلاش‌هايش براي تقويت تحريم‌ها و جلب حمايت براي يک اقدام مشترک عليه ايران به منطقه سفر کرده بود در گفت‌وگو با اين نشريه اماراتي به تکرار ادعاهاي خصمانه و واهي واشنگتن عليه کشورمان پرداخت.
پمپئو خواستار مقابله کشورهاي عربي با ايران شد
همچنين وزير خارجه آمريکا در ديدار با وليعهد ابوظبي خواستار مقابله کشورهاي عربي با ايران شد.
به گزارش ايسنا به نقل از الجزيره، مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا که سفر کوتاهي به امارات داشته است در ديدار با محمد بن زايد وليعهد ابوظبي خواستار فعاليت ‌مشترک کشورهاي عربي هم‌پيمان آمريکا براي ايجاد ثبات و امنيت در منطقه و مقابله با آنچه فعاليت‌هاي بي‌ثبات کننده ايران خواند، شد.
هيأت وزيران در جلسه روز گذشته، به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهور يکي از آيين‌نامه‌هاي اجرايي قانون بودجه سال 1397 کل کشور درخصوص تسويه مطالبات و بدهي‌هاي دولت از طريق صدور اسناد تسويه خزانه پرداخت را مورد بررسي و تصويب قرار داد.
در اين جلسه، هيأت وزيران به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داد نسبت به تسويه بدهي‌هاي دولت از طريق صدور اسناد تسويه خزانه نوع اول تا مبلغ 20 هزار ميليارد ريال و نوع دوم تا مبلغ يک ميليون ميليارد ريال اقدام نمايد.
هيأت وزيران در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادي از طرح‌هاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نماينده خود را براي پيگيري موضوع تعيين کرد.
ولایتی با اشاره به حضور نتانیاهو در مسکو
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در مورد همزماني سفر وي به مسکو با سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت: وجود يا عدم حضور او در روسيه هيچ تاثيري در ماموريت استراتژيک ما در مسکو ندارد.
به گزارش ايسنا، علي اکبر ولايتي که قرار است پيام مقام معظم رهبري و رئيس جمهور را به پوتين رئيس جمهور روسيه ابلاغ کند، در بدو ورود به مسکو اظهار کرد: رابطه ايران و جمهوري فدراتيو روسيه رابطه‌اي استراتژيک است و در طي سال‌هاي اخير مجموعه روابط دو جانبه و منطقه‌اي رو به افزايش وارتقاء بوده وهمکاري‌هايي که در منطقه بين مجموعه جبهه مقاومت به محوريت ايران و روسيه در تقابل با تروريسم و بانيان آن صورت گرفت در سوريه و ساير کشورهاي منطقه يک الگوي مثال زدني از همکاري‌هاي مثبت بين ايران و روسيه است که فقط يک رابطه استراتژيک و بلند مدت مي‌تواند چنين همکاري‌هايي را توجيه کند. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در مورد همزماني سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي با سفر وي به مسکو گفت: ايشان يک آدم دوره گردي است که هر روز در يک نقطه از جهان سفر کرده و اظهارات بي مبنا و بي منطقي مي‌کند و کم کم به جايي رسيده که کسي به حرف‌هاي او اهميتي نمي‌دهد؛ لذا وجود يا عدم حضور او در روسيه هيچ تاثيري در ماموريت استراتژيک ما در مسکو ندارد.
مديرکل تعزيرات حکومتي استان تهران در رابطه با ليست ۴۰ شرکتي که براي ورود کالا ارز دولتي دريافت کرده، ولي مرتکب گرانفروشي شده‌اند، گفت: مدارک ۱۷ شرکت دريافت کننده ارز دولتي براي ورود کالا دريافت شده و وزارت صنعت در حال بررسي مدارک آنها هستند و تاکنون تخلفي به ما اعلام نشده است.
محمدعلي اسفناني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به پيگيري‌هاي سازمان تعزيرات حکومتي در خصوص شرکت‌هاي دريافت کننده ارز دولتي، اظهار کرد: برآورد اوليه مبني بر مراجعه ۴۰ شرکت براي دريافت ارز دولتي است که اين مسأله بايد در وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسي و تبديل به گزارش شود و بعد گزارش را براي ما ارسال کنند.
وي در خصوص اينکه آيا پرونده تخلفي در رابطه با شرکت‌هايي که براي ورود کالا ارز دولتي دريافت کرده‌اند تشکيل شده يا خير، افزود: هنوز هيچ پرونده‌اي در اين زمينه تشکيل نشده است چون گزارش تخلف را بايد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمايت مصرف کنندگان به ما ارايه دهد که تاکنون گزارشي به ما نداده‌اند.
يک عضو ناظر مجلس در شوراي نظارت بر صدا و سيما از بررسي اقدام صدا و سيما در پخش مستند بيراهه و نشان دادن اعترافات، در جلسه دوشنبه هفته آينده اين شورا خبر داد.
غلامرضا کاتب در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: اقدام صدا و سيما در پخش مستند بيراهه و نمايش اعترافات، اقدامي‌غيرقانوني و غيراخلاقي بود که موجب به وجود آمدن فضاي بسيار منفي در جامعه شد و شکايت‌هاي متعددي توسط انجمن حمايت از کودکان و گروه‌هاي اجتماعي گوناگون از صدا و سيما به شورا رسيده که در جلسه هفته آينده به اين شکايات و آثار بسيار منفي به وجود آورده در داخل و خارج از کشور رسيدگي مي‌کنيم.
همچنين يک عضو هيات نظارت بر صداوسيما با بيان اينکه قطعا اين هيات موضوع پخش مستند بيراهه و اعترافات چند دختر جوان را بررسي خواهد کرد، گفت: لازم است صداوسيما اگر بنايي براي پخش کارهاي سفارشي از سوي هر ارگان و نهادي دارد، استقلال رسانه‌اي خود را حفظ کرده و دقت نظر بيشتري را داشته باشد.
سيداحسان قاضي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا در واکنش به پخش مستند بيراهه و اعترافات چند دختر جوان از رسانه ملي و به دنبال آن واکنش‌هاي گسترده به اين موضوع، گفت: معتقدم همان‌طور که صداوسيما بايد استقلال رسانه‌اي را در برابر آثار سفارشي حفظ کند بايد دقت نظر بيشتري را هم داشته باشد يعني حتي در برابر آثار سفارشي ضريب دقتش را بالا ببرد.
يک جنگنده نيروي هوايي ارتش صبح امروز حين انجام ماموريت گشت‌زني در آسمان چابهار سقوط کرد.
به گزارش ايسنا، صبح امروز يک جنگنده F-4 متعلق به پايگاه دهم شکاري نيروي هوايي ارتش مستقر در کنارک استان سيستان و بلوچستان حين انجام ماموريت گشت‌زني در ۸۰ کيلومتري اين پايگاه دچار نقص فني شد و سقوط کرد. هر دو سرنشين اين جنگنده پس از انجام خروج اضطراري(اجکت)، در سلامت به سر مي‌برند.
سرمقاله
ايليا پيرولي
روزنامه‌نگار اقتصادي


فساد اقتصادي، براي جامعه واژه يا اصطلاح کاملاً آشنايي است. حقيقت تلخ اين است که هنگامي‌که اقتصاد با تحريم‌هاي بين‌المللي مواجه مي‌شود، کمبود منابع و مضايق اقتصادي موجب افزايش فشارها بر جامعه شده و به‌تبع آن برنامه ريزان دولتي با حساسيت بيشتري در حفظ منابع و ارائه راهکارهاي مقابله با تحريم‌ها مي‌پردازند؛ اگرچه صيانت از منابع اقتصادي و ملي از وظايف اصلي دولت‌ها به شمار مي‌رود و تنها به شرايط خاص و بحراني مربوط نمي‌شود اما بااين‌وجود تحريم‌ها با همه مصائبي که دارند، داراي دستاورد مثبتي مي‌تواند باشد، که ازجمله آن مي‌توان به افزايش اعتراض‌ها، افشاگري‌ها و هشدارهاي پي‌درپي مسئولان و کارشناسان اقتصادي اشاره کرد. به‌طوري‌که در نگاه اجمالي به تيتر اول رسانه‌ها در چند وقت اخير به‌وضوح مي‌توان برجسته‌سازي اين آفت اقتصادي را مشاهده کرد. اين در حالي است که اقتصاد کشور همان اقتصاد است و مسئولان دولتي همان!
حقيقت تلخ اين است که اقتصاد کشور به‌صورت مستمر از آفت فساد در اقتصاد رنج مي‌برد. از اختلاس 123 ميليوني فاضل خداداد در سال 73 گرفته تا اختلاس 3 هزارميلياردي
مه آفريد خسروي و در اين سه چهار سال اخير فسادهايي مثل حقوق نجومي‌و املاک نجمي‌و ...
اين‌همه نشان مي‌دهد که اقتصاد کشور به يک بيماري مزمني به نام فساد ساختاري مبتلا است که ريشه در عوامل متعددي نظير نبود شفافيت در عملکرد اقتصادي، نفوذ فرصت‌طلبان و رانت جويان در اقتصاد، افزايش سوداگري اقتصادي که همه منجر به نابرابري اجتماعي و گسترش فاصله طبقاتي شده، دارد. مادامي‌که اقتصاد کشور همواره در کنار عوامل گفته‌شده مواجه با تصميمات غير کارشناسي، جزيره‌اي و خلق‌الساعه هم مي‌شود، اتفاقات و اخبار ناگوار گفته‌شده دور از ذهن نيست و با تغيير دولت‌ها و شيوه‌هاي دستوري، فساد و نابرابري اجتماعي ريشه‌کن نمي‌شود.
مسئولان براي ريشه‌کني فساد و معضلات اقتصادي، بهتر است يک‌بار ديگر به‌فرمان مهمي‌که رهبري انقلاب 17 سال پيش در خصوص مبارزه همه‌جانبه و سازمان‌يافته با مفاسد مالي و اقتصادي، خطاب به سران قوا صادر کردند. مطالعه کرده و بر پايه آن دريابند که ريشه درد و راهکار درمان فساد کجاست.
یادداشت
عبدالحسين طوطيايي
پژوهشگر کشاورزي

هنوز چند ماه از اعلام عدم افزايش قيمت گندم در سال 1397 نمي‌گذرد؛ که نرخ چند باره و افسار گسيخته ارز، ارزش پول ملي کشور را به شدت کاهش داده است. اکنون در اين هياهوي بازار آشفته ارز، بخش تجارت خارجي براي محصولات صنعتي از قبيل اتومبيل، وسائل خانگي، موبايل و ... حتي در قانوني‌ترين و متعارف‌‌ترين شيوه از فعاليت‌هاي خود؛ کيسه از تورم نقدينگي بوجود آمده، تا توانسته پر کرده است. اما باز هم اين قشر آسيب‌پذير توليدکنندگان در بخش کشاورزي هستند که از نظرها دور مانده‌‌اند. آنها ناگزيرند ضمن اداره امور معيشت خود، بسياري نهاده‌هاي مورد نياز براي توليدات خود را نيز با قيمت‌هايي بخرند که معادل يا نزديک به قيمت ارز آزاد است. حالا پرسشي که از متوليان اقتصادي مطرح مي‌شود، اين است که در صورت تداوم ناتواني توليدکنندگان کشاورزي در توليد محصولات اساسي چه تمهيداتي پيش‌بيني کرده‌ايد؟ آيا با توجه به مسئوليت دولت در تامين امنيت غذايي ناگزير نخواهيد بود که با تامين و پرداخت ارز لازم براي واردات گشايش فراهم کنند؟ در چنين شرايطي آيا نبايد با خريد تضميني محصولات اساسي داخلي متناسب با قيمت ارز آزاد هم به رونق و پايداري کشاورزي و نيز رفاه اين گروه عمده از مردم کشورمان بپردازيم؟ سوال اساسي اين است چرا نبايد کيسه سخاوت دولت در امر واردات را به همان اندازه نيز براي خريد محصولات اساسي داخلي و توليد کنندگان آن نيز بگشاييم؟ گروهي که درسياست‌هاي حمايتي در بسياري از کشور‌ها از قبيل فرانسه، کانادا و ..... جاي ويژه‌اي را به خود اختصاص مي‌دهند. آنها که اگر با سياست‌هاي نرخ‌گذاري عادلانه در کانون توجه مديريت اجرايي قرار نگيرند چه بسا ناگزير شوند با کوچ اجباري خود بر حجم حاشيه شهرها بيافزايند. به خاطر داشته باشيم مادامي‌که کشاورزان توليد کننده محصولات اساسي را به خريد تضميني دولت عادت داده‌ايم هرگونه بي‌عنايتي به سرنوشت معيشت آنان به افزايش بحران‌هاي اجتماعي مي‌افزايد.