جابه‌جايي سالانه 600 ميليون تن کالا در جاده‌ها
معاون وزير راه گفت: از آنجا که سالانه 600 ميليون تن کالا در جاده‌هاي کشور جابه‌جا مي‌شود، ايمني و نگهداري راه‌ها از اهميت ويژه‌اي در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي برخوردار است. عبدالهاشم حسن‌نيا افزود: با نگاه ويژه دولت، براي نگهداري راه‌ها در وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي طي سال‌هاي گذشته اقدامات و تدابير خوبي انجام شده است. وي گفت: استان کرمان با داشتن 11 هزار کيلومتر از راه‌هاي کشور نقش حساسي را در ترانزيت، انتقال بار و مسافر جاده‌اي برعهده دارد. حسن‌نيا اضافه کرد: بايد با حمايت نمايندگان مجلس، استاندار و مديران روند کاهشي وضعيت تلفات در راه‌ها را ادامه داد.





لطمه دهک‌هاي پايين از بي‌برنامه‌گي مسکن
رئيس کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر اينکه دهک‌هاي پايين جامعه بيشترين لطمه را از بي‌برنامه‌گي در حوزه مسکن متحمل شده‌اند، گفت: کمبود بيش از ۳ ميليون واحد مسکوني در کشور مشکلات عديده‌اي را رقم زده است. محمدرضا رضايي با اشاره به آمار منتشره در خصوص وجود بيش از 3 ميليون زن بي سرپرست در کشور که عمده مشکل آنها تامين مسکن است، گفت: دولت هيچ برنامه مشخصي در حوزه مسکن نداشته و اقشار ضعيف جامعه در اين حوزه بيشترين ضرر ممکن را متحمل شده‌اند. اين نماينده مجلس همچنين اضافه کرد: توليد مسکن تکليف دولت در برنامه ششم توسعه بوده که هنوز اجرايي نشده است.





تعريفي براي شناسايي خانه‌هاي خالي نيست
عضو کميسيون عمران مجلس مي‌گويد از آنجايي که تعريفي براي شناسايي واحدهاي خالي وجود ندارد قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي قابليت اجرايي ندارد. شادمهر کاظم‌زاده اظهار داشت: ماليات يکي از راه‌هاي کسب درآمد است و اين موضوع روال همه کشورها است، اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي نيز يکي از مسيرهاي کسب درآمد است. وي ادامه داد: از آنجايي که راه کار و تعريفي براي خانه‌هاي خالي وجود ندارد دولت براي اجراي اين قانون مجاب نشده، براي اخذ ماليات ميزان مصرف آب و برق يا ميزان سکونت در هفته مورد توجه بود؛ اما صاحبان املاک با حضور صوري و روشن گذاشتن برق قانون را دور زده‌اند
صادرات ۵۰۰ هزارتن کالا از اميرآباد
مديرکل بندر اميرآباد از افتتاح اسکله رورو اين بندر به منظور اتصال دريا به شبکه ريلي تا پايان سال جاري خبر داد. به گزارش مهر، سياوش رضواني با بيان اينکه توسعه بنادر توانمندي‌هاي اقتصادي يک کشور را نشان مي‌دهد، گفت: اهداف برگزاري اين همايش ارائه راهکار براي چالش‌هاي موجود بر سر راه توسعه صادرات محصولات توليد داخل از بنادر شمالي کشور به کشورهاي حاشيه درياي خزر است. وي از ديگر محورهاي اين همايش را رسيدگي به نقش بنادر و کيفيت آنها در افزايش صادرات، نقش قوانين مرتبط با مناطق ويژه اقتصادي براي توسعه فعاليتهاي تجار و بازرگانان و سرمايه گذاري در بنادر شمالي کشور عنوان و اظهارکرد: افزايش صادرات مي‌تواند گردش مالي بنادر و در نتيجه توسعه يافتگي آنها را افزايش دهد. رضواني حجم صادرات کالا از بندر اميرآباد در سال ۹۶ را قريب به ۵۰۰ هزار تن معرفي کرد و افزود: از ديگر موفقيت‌هاي بندر اميرآباد در سال گذشته توسعه زيرساخت‌هاي بندري بوده است.
رشد 6/8 درصدي اجاره‌بهاي مسکن در سال ۹۶
شاخص بهاي اجاره مسکن در مناطق شهري ايران در سال ۱۳۹۶ به عدد ۱۰۸.۳ رسـيد که نسبت به سال قبل معادل ۸.۳ درصد افزايش يافت. به گزارش ايبنا، اين در حالي است که در سال ۱۳۹۵ اين افزايش برابر ۸.۹ درصد بود. در سه ماهه‌هاي مختلف سال ۱۳۹۶ بيشترين ميزان افزايش شاخص بهاي اجاره مسکن نسبت به سه‌ماهـه مشابه سال قبـل، مربـوط بـه سه‌ ماهه چهارم معادل ۹.۳ درصد و کمترين ميزان در سه‌ ماهه دوم معادل ۷.۴ درصد بوده است. شاخص بهاي اجاره مسکن در گروه شهرهاي بزرگ در سال ۱۳۹۶ به عدد ۱۰۸.۲ رسيد که نسبت به سال قبل معادل ۸.۲ درصد افزايش يافت. اين شاخص در سـال ۱۳۹۵ برابر ۹.۹ درصد افزايش يافته بود. بيشترين ميزان افزايش شاخص بهاي اجاره مسکن در شهرهاي بزرگ در سه‌ماهه‌هاي مختلف سال ۱۳۹۶ نسبت به سه‌ ماهه مشابه سال قبل، مربوط به سه‌ ماهه چهارم معادل ۹.۴ درصد و کمترين ميزان افزايش مربوط به سه‌ ماهه دوم معادل ۷.۳ درصد بوده است.
نقش مشاوران املاک در گران شدن مسکن
فرشيد پورحاجت‌‌ دبير کانون سراسري انبوه سازان با بيان اينکه رکود 5 ساله بازار مسکن باعث‌ کاهش توليد شده است گفت: متأسفانه متناسب با نياز بازار واحد مسکوني توليد نکرده‌ايم و بررسي‌هاي انجام شده طي 2 سال گذشته نشان مي‌دهد که ميزان ساخت و ساز تنها 600 هزار واحد مسکوني بوده در حاليکه در سال 95 ، 670 واحد مسکوني نياز داشته‌ايم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دبير کانون انبوه‌سازان اظهار کرد: متأسفانه مشاوران املاکي‌ که يک شبه بنگاه معاملاتي راه انداخته‌اند طي سال‌هاي گذشته نقش مؤثري در نوسانات بازار مسکن داشته‌اند. وي اظهار کرد: دلالان‌ و مشاوران املاک با ايجاد جو‌ رواني افزايش قيمت توانسته‌اند اين بازار را طي ماه‌هاي گذشته بر هم بريزند.
معاون وزير راه و شهرسازي مطرح کرد
گروه راه و مسکن: معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور با بيان اين نکته که اين سازمان بازگشت سود سرمايه‌گذاران را با ارائه تسهيلات مختلف تضمين مي‌کند، گفت: سرمايه‌گذاران بدون دغدغه در اراضي بندري فعاليت کنند. محمد راستاد در همايش بين‌المللي صادرات از مسير درياي خزر در ساري افزود: علاوه بر واگذاري زمين‌هاي مورد نياز بندري براي ايجاد پايانه صادراتي و لجستيکي، تخفيف‌هاي تعرفه‌اي و تسهيلات يارانه‌اي نيز به سرمايه‌گذاران ارائه مي‌شود. وي با بيان اينکه سازمان بنادر و دريانوردي شرائط جذابي را براي سرمايه‌گذاران در نظر گرفته است، ادامه داد: اگرچه بازاريابي همواره مورد تاکيد است اما اگر چنانچه سرمايه‌گذاران نتوانند سود مورد نياز خود را کسب کنند، تمديد اجاره زمين بندري، کاهش اجاره و کمک‌هاي موردي را در نظر خواهيم گرفت.
راستاد با بيان اينکه پيش‌بيني ترافيک قابل توجه دريايي در جمهوري اسلامي‌را داريم، اظهار داشت: با توجه به اهميت تعامل و همکاري بين کشورهاي منطقه با ايران و از طرفي موقيعت مناسب ايران در دسترسي دريايي براي حمل و نقل و ترانزيت، گسترش روابط و توسعه اقتصادي را شاهد خواهيم بود. معاون وزير راه و شهرسازي به توسعه بندر چابهار اشاره کرد و گفت: امسال محموله گندم هندوستان به افغانستان از اين بندر به صورت کانتينري انجام شده است. وي با بيان اينکه در فاز نخست بندر چابهار ظرفيت جابجايي حدود هشت ميليون تن کالا بوجود آمده است، گفت: تا فاز چهارم اين بندر مهم، ظرفيت اين بندر در جابجايي کالا به 87 ميليون تن در سال افزايش مي‌يابد.
راستاد به ظرفيت‌هاي بندري حاشيه درياي خزر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 135ميليون تن ظرفيت بندري پنج کشور حاشيه درياي خزر است که سهم ايران 30 ميليون تن است. وي ادامه داد: در حال حاضر در مجموع فقط 30 ميليون تن از ظرفيت‌هاي بندري حاشيه درياي خزر استفاده مي‌شود و سهم ايران حدود 6 ميليون تن برابر با يک پنجم آن است. راستاد با بيان اينکه تاکنون بنادر شمالي کشور فقط براي واردات بوده است، گفت: با مدرن شدن بنادر شمالي ايران در درياي خزر امروز شاهد افزايش جابجايي کالاهاي وارداتي و توسعه صادرات از خزر هستيم. وي از بندر امير آباد به عنوان بندر مهم و استراتژيک در شمال ايران نام برد و گفت: حمل و نقل و تجارت دريايي از طريق خزر روز به روز در حال گسترش است. وي به کريدور شمال به جنوب درياي خزر در جمهوري اسلامي‌ايران اشاره کرد و گفت: اميدواريم نمايندگان کشورهاي حاضر در اين همايش با بازديد ميداني از ظرفيت‌هاي بنادر شمال ايران آشنا شوند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران گفت: پروژه چابهار با وجود خروج آمريکا از برجام از سوي هندوستان اجرايي مي‌شود و اين کشور در تکميل ان مصمم است. راستاد در حاشيه اين همايش در گفتگو با خبرنگاران افزود: پيش‌بيني مي‌شود تا کمتر از يک‌ماه آينده به طور عملياتي شرکت اي پي جي ال، را به عنوان بهره‌بردار پايانه بندر چابهار داشته باشيم. وي اضافه کرد: به دليل مشکلات ضمانتي که بين بانک ايران و هندوستان وجود داشت، تا حدودي عمليات اجرايي با وقفه مواجه شده است. راستاد خاطرنشان کرد: با پيگيري شرکت ال پي جي ال، با بانک مرکزي هندوستان، اين شرکت توانست مشکلاتش را با بانک هندوستان حل کند و کارها سرعت گرفت. وي اظهار داشت: با خروج آمريکا از برجام مشکلي براي اجراي اين پروژه از سوي هندوستان وجود ندارد و اين کشور مصمم به اجراي اين پروژه است و تاکنون هيچ بحثي مبني بر خروج از اين پروژه از سوي اين کشور مطرح نشده است.
سوم خرداد 1395 بود که سران ايران، هند و افغانستان موافقتنامه راهبردي سه جانبه تاسيس دالان حمل‌ونقل و گذر بين‌المللي بين ايران، هند و افغانستان موسوم به 'موافقتنامه چابهار' را با هدف توسعه کشورهاي آسياي مرکزي و شبه قاره هند امضاء کردند. ايران و هند، در واقع در سال 1391 براي گسترش بندر چابهار که پيش بيني مي‌شود تا 10 ميليارد دلار هزينه داشته باشد به توافق رسيده بودند اما تحريم‌هاي کشورهاي غربي و در راس آنها آمريکا عليه تهران به ويژه از طريق استفاده ابزاري از شوراي امنيت سازمان ملل، موجب کندي روند اجراي اين پروژه شده بود. هدف اوليه اين پروژه اين بود تا چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کيلومتري جنوب زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان، مبداء دالان ترانزيتي بين جنوب و شرق و جنوب و شمال باشد و با اتمام راه آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس، اين بندر بتواند از طريق درياي عمان و درياي خزر و خاک ايران به نقطه اتصالي بين کشورهاي مختلف از جمله کشورهاي حوزه اقيانوس هند، جنوب خليج فارس و جنوب آسيا با افغانستان، کشورهاي آسياي مرکزي، قفقاز، روسيه و شرق اروپا تبديل و زمينه اوليه توسعه اين سه کشور اصلي شود.
مديرعامل بنادر و دريانوردي گفت که براي افزايش ظرفيت‌هاي تجاري بين کشورهاي حاشيه درياي خزر پيشنهاد مي‌شود تا کنسرسيوم مشترک حمل و نقلي راه اندازي شود. راستاد اظهار داشت: تشکيل کنسرسيوم مشترک مي‌تواند از لحاظ کمي‌و کيفي ميزان مبادلات تجاري را افزايش دهد و ما از هر پيشنهادي در اين زمينه استقبال خواهيم کرد. وي مهمترين مشکل حمل و نقل دريايي در خزر را نبود حمل و نقل کانتينري بيان کرد و اظهارداشت : در شرايط فعلي ميزان مبادلات تجاري کانتينري بين کشورهاي حاشيه خزر به دليل نبود زيرساخت‌ها در حد صفر است. وي خاطرنشان کرد: به نظر مي‌رسد بايد اين زيرساخت‌ها که حمل و نقل کيفي و کارشده در جهان است در درياي خزر نيز پيگيري شود.
تعدادي از هموطنان در تصادف اتوبوس و کاميون حمل سوخت جان باختند
دستور اکید روحانی برای رسیدگی به حادثه سنندج
گروه اجتماعي: رئيس‌ جمهور در پيامي‌با ابراز همدردي و تسليت به خانواده‌هاي جان‌باختگان حادثه تلخ و تأسف‌بار در ترمينال مسافربري سنندج از مسئولان استاني به ويژه استاندار به عنوان نماينده دولت خواست تا نسبت به بررسي دقيق علت وقوع اين حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ويژه‌اي براي رسيدگي به خانواده‌هاي داغديده و تسکين آلام آنان داشته باشند همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در پيامي‌حادثه دلخراش رانندگي در شهر سنندج را که موجب جان‌باختن جمعي از هموطنان کردستاني شد، تسليت گفت. به گزارش خبرگزاري مهر، علي لاريجاني در پيامي‌حادثه دلخراش آتش سوزي بر اثر برخورد تانکر سوخت با اتوبوس مسافربري در شهر سنندج که موجب جان باختن جمعي از هموطنان شد را تسليت گفت. حادثه تصادف ميان اتوبوس مسافربري و کاميون حمل سوخت در سنندج روز گذشته يکي از مهمترين خبرهايي بود که رسانه‌هاي مختلف آن را پوشش دادند. هرچند اين حادثه در روزهاي ابتدايي صبح روز چهارشنبه روي داد، اما بسياري از مردم اين شهر همراه با نيروهاي امدادي در محل حادثه حضور پيدا کردند. ساعتي پس از اين حادثه بود که هيرش رضا، مديرکل روابط عمومي‌استانداري کردستان گفت: به دليل شدت سوختگي اجساد جان‌باختگان تصادف رانندگي تانکر سوخت‌رسان با اتوبوس مسافربري قابل شناسايي نيست و پزشکي قانوني بايد هويت‌ها را مشخص کند. آنطور که خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند تعداد تلفات اين حادثه تا زمان تنظيم گزارش (ساعت 16 روز چهارشنبه) يازده نفر بود که ممکن است اين آمار افزايش پيدا کند. در همين ارتباط سخنگوي اورژانس کشور از تحويل بقاياي اجساد حادثه تصادف اتوبوس مسافربري و کاميون حمل سوخت در سنندج در قالب ۱۱ کيسه خبر داد. مجتبي خالدي در گفتگو با ايسنا، درباره آخرين آمار کشته‌شدگان حادثه صبح روز چهارشنبه ترمينال سنندج، توضيحاتي ارايه کرد و گفت: علاوه بر 11 قرباني حادثه که هويت‌شان مشخص شده بود، تاکنون 11 کيسه حاوي بقاياي اجساد جمع‌آوري شده از محل حادثه براي تشخيص هويت به پزشکي قانوني تحويل شده است. وي مجدد تاکيد کرد که تاکنون فقط هويت ۱۱ کشته براي ما محرز است؛ چون اجساد سوخته‌اند و تعداد آنها هنوز معلوم نيست. خالدي افزود: پزشکي قانوني بايد نظر نهايي را در اين زمينه اعلام کند. به گزارش ايسنا، حوالي ساعت ۱۰ دقيقه بامداد امروز تصادف اتوبوس با تانکر حامل مواد نفتي و وانت در سنندج موجب کشته شدن شماري از هموطنان شده است که آمار دقيق آن هنوز مشخص نيست.
تشکيل گروه کارشناسي بررسي حادثه
در همين ارتباط روز گذشته استاندار کردستان گفت: يک گروه از کارشناسان براي بررسي علت تصادف تانکر سوخت با اتوبوس مسافربري و آتش سوزي دراين حادثه تشکيل شد. بهمن مرادنيا با تسليت به مردم استان و بويژه خانواده جانباختگان اين حادثه اظهار داشت: اين تيم کارشناسي ابعاد اين حادثه و مقصرين احتمالي اين رويداد دلخراش را بررسي و نتايج حاصل از تحقيق اين گروه در اختيار رسانه و افکار عمومي‌قرار مي‌گيرد. وي اضافه کرد: تحقيقات اوليه نشان مي‌دهند که جاده ديگري براي عبور تانکرها در اين مسير وجود نداشته و خودروهاي سنگين چاره‌اي غير از عبور از اين مسير ندارند. استاندار کردستان با بيان اينکه 11 نفر در اين حادثه جان خود را از دست دادند افزود: هفت نفر هم در جريان اين حادثه مصدوم شده بودند که سه نفر آنها از بيمارستان مرخص شدند. مرادنيا اظهار داشت: زحمت‌کشان آتش‌نشاني و ديگر امدادرسان‌ها با تمام وجود تلاش کردند اما مهار انفجار يک تانکر سوخت دشوار است.
تشکيل پرونده قضايي براي تصادف
در همين حال روز گذشته دادستان عمومي‌و انقلاب سنندج گفت: علت وقوع تصادف تانکر حامل سوخت با اتوبوس، بر اساس گزارشات اوليه پارگي شيلنگ ترمز تانکر بوده که در حال بررسي است و پرونده قضايي نيز براي آن تشکيل شده است. اکبر جوهري در گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت: در اين حادثه راننده و کمک راننده اتوبوس زنده مانده‌اند اما راننده تانکر و تعداد زيادي از مسافران اتوبوس فوت شده‌اند. دادستان عمومي‌و انقلاب سنندج اضافه کرد: تانکر حمل سوخت ايراني بوده است و شايعات ديگر در اين رابطه صحت ندارد. همچنين مسئول روابط عمومي‌پزشکي قانوني سنندج گفت: اجساد مربوط به اين حادثه در بيمارستان کوثر نگهداري مي‌شود و هنوز تحويل پزشکي قانوني نشده است. عبدا... احمدي اضافه کرد: پزشکان اين دستگاه با حضور در بيمارستان از اجساد نمونه برداري DNA را انجام مي‌دهند تا افرادي که در اين حادثه جان سپرده‌اند شناسايي شوند.
دليل حادثه از نظر نماينده سنندج
در همين حال نماينده سنندج، ديواندره و کامياران در مجلس با اشاره به اينکه ممنوعيت تردد درخصوص کاميون‌هاي حامل سوخت عراقي اعمال شده اما اين محدوديت براي تانکرهاي حمل سوخت داخلي وجود ندارد؛ خواستار اتخاذ تمهيدات و تدابير لازم براي جلوگيري از اين نوع حوادث شد. سيداحسن علوي در گفتگو با ايسنا، ضمن تسليت حادثه دلخراش برخورد تانکر حمل سوخت با اتوبوس مسافربري که در سنندج، اظهار کرد: پلاک تانکر حمل سوخت متعلق به استان کرمانشاه بوده است و عراقي نيست. وي افزود: متأسفانه پس از بروز حادثه مسافران در اتوبوس محصور شده و امکان فرار از آتش براي آنان وجود نداشته است. اين نماينده مجلس با ابراز تأسف از اينکه متأسفانه بروز حوادثي از اين دست به دليل اشتراک مسيرهاي ترددي است، خاطرنشان کرد: اين اتفاق ضايعه‌اي تلخ و دردناک است که نبايد از آن ساده گذشت.





 
براي تامين دارو در شرايط تحريم برنامه داريم
وزير بهداشت با بيان اينکه حوزه دارو و تجهيزات پزشکي مورد توجه و تاکيد رييس جمهور کشورمان قرار دارد، تصريح کرد: ستاد تدابير ويژه براي تامين دارو و تجهيزات پزشکي در شرايط تحريم برنامه‌هايي دارد، درعين حال اميدواريم بتوانيم از سوي بانک مرکزي و ساير بانک‌هاي عامل، حمايت‌هاي کافي را دريافت کنيم تا بخش دارو و تجهيزات با کمترين آسيب روبرو شود. دکتر سيدحسن‌هاشمي‌درباره تامين تجهيزات پزشکي و دارو در شرايط تحريم گفت: يکي از اقدامات جدي وزارت بهداشت اين است که مردم در شرايط تحريم، در حوزه سلامت آسيب کمتري ببينند، زيرا به هرحال تحريم‌ها آسيب رسان هستند. وزير بهداشت ادامه داد: از نظر رييس جمهور امريکا، اين تحريم‌ها، شديدترين و بيرحمانه‌ترين نوع تحريم است، اما از نظر ما، تحريم در قرن ٢١ به شدتي که وي تصور مي‌کند، نيست، مخصوصا براي کشوري مانند ايران که با ١٥ کشور همسايه بوده و چند دهه تجربه تحريم را داشته است.‌هاشمي‌اظهار داشت: کشور ايران به شرايط سخت و طاقت فرسايي که ترامپ درنظر دارد، دچار نخواهد شد، اما دراينکه مردم، کودکان شيرخوار و افراد مسن و بيماران آسيب مي‌بينند، ترديدي نيست و متاسفانه مدعيان حقوق بشر نيز سکوت کرده و فقط نظاره گرند. وزير بهداشت با بيان اينکه اعمال تحريم‌ها، ايران را در تبادلات مالي دچار مشکل مي‌کند، يادآور شد: آنها ادعا مي‌کنند که دارو و تجهيزات پزشکي جزو تحريم‌ها محسوب نمي‌شود، اما زمانيکه نتوانيم پول را جا به جا کنيم يا در فروش نفت به اروپا با مشکل مواجه شويم، آسيب خواهيم ديد. ‌هاشمي‌گفت: در حال حاضر نيز تقريبا ٥٠ درصد از وقت ما صرف اين ميشود که تلاش کنيم تا مردم در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي، با مشکلي مواجه نشوند.