مجلس اعتماد خود را از وزیر کار روحانی پس گرفت؛
علي ربيعي براي سومين بار استيضاح شد اما اين بار نتوانست از مجلس شوراي اسلامي‌راي اعتماد بگيرد و وکلاي ملت پس از استماع توضيحات نمايندگان استيضاح‌کننده و همچنين پاسخ‌هاي وزير کار، با 129 رأي موافق و 111 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از مجموع 243 آراي مأخوذه اعتمادشان را از وزير کار برداشتند و بدين ترتيب طرح استيضاح وزير کار رأي آورد و ربيعي از اين سمت برکنار شد.
علي ربيعي براي سومين بار استيضاح شد اما اين بار نتوانست از مجلس شوراي اسلامي‌راي اعتماد بگيرد و وکلاي ملت پس از استماع توضيحات نمايندگان استيضاح‌کننده و همچنين پاسخ‌هاي وزير کار، با 129 رأي موافق و 111 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از مجموع 243 آراي مأخوذه اعتمادشان را از وزير کار برداشتند و بدين ترتيب طرح استيضاح وزير کار رأي آورد و ربيعي از اين سمت برکنار شد.
به گزارش فارس، ابتدا موافقان استيضاح به سخنراني پرداختند و علي رستميان در موافقت با استيضاح به انتقاد از سازمان بهزيستي پرداخت و گفت: توسط يکي از فرستادگان جناب آقاي بندپي به بنده گفته شد 500 ميليون تومان به شما مي‌دهيم به نام يک خيريه که هيچ حرفي درخصوص مشکلات بهزيستي مطرح نشود، يعني 20 ميليون تومان به آن خيريه داده شود و 480 ميليون تومان را بنده براي توزيع بين فقرا و ايتام بردارم.اين نماينده مجلس دهم تصريح کرد: اين مسئله را بنده به رئيس مجلس و معاون وزير اطلاعات گزارش دادم، متاسفانه رئيس سازمان بهزيستي از 500 ميليون تومان 20 ميليون آن را به خيريه پرداخت کرده و 480 ميليون آن را به خريد ماشين‌هاي شاسي بلند اختصاص دادند، يعني پول خريد ويلچر براي معلولان را به مصارف ديگر اختصاص داد، هر چند که وزير مربوطه در پاسخ به اين موارد تاکيد کرد که چنين مسائلي در دوره قبل بهزيستي نيز ديده شده است.وي گفت: رئيس سازمان بهزيستي دختران مظلوم بهزيستي را با لباس فاخر در يک سياه چادر در يک منطقه خوش آب و هوا در نظر گرفته و از اين افراد شاهانه پذيرايي مي‌کند. اين پول‌ها از کجا تامين مي‌شود؟ 900 ميليون تومان صرف هزينه همايش و مهماني شاهانه آقاي بندپي شده است! آيا کارگري که بخاطر او اشک مي‌ريزيد و آيا معلولي که عصا و ويلچر ندارد، از اين سفره شاهانه استفاده مي‌کرد و شما نسبت به آن واکنش نشان داديد؟نماينده سلسله و دلفان افزود: آيا معلولين، کودکان بي سرپرست از چندين نوع غذايي که در مهماني آقاي بندپي توزيع شد، استفاده مي‌کنند؟ شرم آورتر اينکه يک ماشين کاميون يخچال دار داراي لاشه‌هاي گوسفند به کوهدشت لرستان و درب منزل آقاي بندپي برده و به معاونان ايشان تحويل مي‌دهند. وي تاکيد کرد: جناب آقاي وزير؛ سفرهاي اروپايي آقاي بندپي را رصد کرده ايد؟ بندپي در سفرهاي خارجي با يک تير دو نشان زده و در راستاي انجام ماموريت ملکه‌هاي زرد طلايي زنبور عسل را براي درمان ملکه‌هاي مريض دلفان به کشور آوردند. در تحقيقات به عمل آمده درخصوص انواع هديه بررسي کنيد و در صورت عدم تاييد بنده حاضرم به عنوان نشر اکاذيب محاکمه شوم.
در ادامه نماينده کنگاور موافق استيضاح با تاکيد بر اينکه در فضاي مجازي گفته شده که نمايندگان به دليل نرسيدن به مطالباتشان درخواست استيضاح کردند که چنين چيزي درست نيست.حسن سليماني افزود: کسي که مسئوليت استيضاح را داشته در مجلس شوراي اسلامي‌مانع صحبت نمايندگان شد. اين افراد سعي کردند وقت را بگيرند تا در مجلس شوراي اسلامي‌صحبت نشود. بايد مشخص شود چه عواملي باعث اين افتضاح در مجلس شوراي اسلامي‌شدند. بايد روشن شود چه کسي وقت را گرفت تا ما صحبت نکنيم.»وي گفت: آقاي وزير توضيح دهيد ‌که چقدر براي اطمينان در ساختار ستادي اين وزارتخانه تلاش شده است؟ چرا از جوانان استفاده نمي‌شود؟ چرا در اين وزارتخانه سهم ۲۵ درصدي بخش تعاون در اقتصاد مورد توجه قرار نمي‌گيرد يا اين‌که براي بهبود وضعيت معيشتي و رفاهي بازنشستگان چه کار کرديد؟ درباره شستا هم توضيح دهيد که چرا به اين وضعيت رسيده است.
همچنين علي اکبري نماينده مردم بجنورد به عنوان موافق استيضاح گفت: آقاي ربيعي! سه سال پيش کلنگ فاز 2 پتروشيمي‌خراسان شمالي را زديد اما در اين سه سال هيچ اقدامي‌در راستاي پيشبرد اين پروژه انجام نداديد. آيا سه سال فرصت براي شروع عمليات اجرايي يک پروژه که زمينه انجام آن حاضر بود،‌زمان زيادي نيست؟
در ادامه حسين مقصودي نماينده سبزوار به عنوان موافق استيضاح گفت: آقاي ربيعي! شما رند لابيگري و احساساتي و رند همه فتنه‌هايي هستيد که مجلس را گرفتار کرده است، بانک توسعه تعاون يک و نيم ميليارد دلار از ذخيره و آينده اين مملکت پول برداشت کرده است، متاسفم براي همکاراني که مي‌گويند فلان نماينده به خاطر تعويض فلان رئيس، استيضاح وزير کار را امضا کرده است.مقصودي تصريح کرد:‌لابي‌گري و دروغگويي و بازي کردن با احساسات مردم ويژگي‌ آقاي ربيعي است، قرار نيست ما به هر قيمتي بمانيم، آقاي ربيعي، يک بخش تعاوني را بگوييد که جان سالم به در برده باشد.وي گفت: آيا از کارگراني که با حقوق 500 يا 600 هزار توماني کار مي‌کنند خبر داريد؟ و آيا مي‌دانيد بسياري از کارگران ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند؟ آيا از کارگراني که در معدن، کشتي و هواپيما از بين رفتند ، مطلعيد؟ شما براي آنان چه کرديد؟
در ادامه علي ربيعي در دفاع از خود با اشاره به اينکه براي سومين بار در طي چند ماه گذشته به مجلس آمده ام، گفت: دو بار از شما نمايندگان رأي اعتماد گرفته ام، اگر رويکرد استيضاح کنندگان تحقق پاسخگويي باشد حاضرم به تمامي‌سوالات پاسخ دهم.وي گفت: بنده را متهم به دروغگويي کرده و گفتند در بيشتر مسائل گريه مي‌کنم، چرا چنين مواردي را استيضاح کنندگان مطرح مي‌کنند؟
اين عضو کابينه دوازدهم گفت: اگر بنده از دولت بروم، آيا نابساماني‌هاي اخير در حوزه دلار و مشکلات اقتصادي حل خواهد شد؟ ما بحث ترامپ ناجوانمردانه را در کشور داريم، اما نبايد حيثيت مجلس را به استيضاح بنده گره زد و گفت اگر اين استيضاح صورت نگيرد، حيثيت مجلس از بين مي‌رود.وي با بيان اينکه با رفتن من فقر در جامعه کاهش نمي‌يابد، تصريح کرد: من نمي‌گويم اوضاع کارگران خوب است، اما در همه مواقع با آنها همراه بوده ام. از نمايندگان مي‌خواهم در بررسي اين موارد انصاف را رعايت کنند. به تمامي‌مواردي که مطرح شده، چند ماه پيش نيز پاسخ داده ام. آيا در طي 4 ماه گذشته اتفاقي رخ داده که من از آن در جهت بهتر کردن شرايط استفاده نکرده باشم؟
در ادامه مسعود پزکشيان در پاسخ به اتهامات پورابراهيمي‌نماينده کرمان مبني بر اينکه خانم زهرا پزشکيان به عنوان مسئول فاينانس شرکت پتروشيمي‌جم مشغول به کار است چه ارتباطي با شما دارد گفت: من قرار نبود صحبت کنم، اما جو را ديدم و شاهد بحث‌هايي بودم که برخي مطرح کردند، احساس کردم بايد از تماميت مجلس و نمايندگان دفاع کنم.
وي افزود: اينکه ما بياييم بگوييم نمايندگان رفته‌اند و لابي کرده‌اند و پول گرفته‌اند که اين کار را بکنند، به چه کسي بي‌احترامي‌مي‌کنيم و چه کسي را زير سؤال مي‌بريم؟ کدام نماينده؟ يعني اگر بنده به آقاي ربيعي رأي بدهم، پول گرفته‌ام؟
پزشکيان افزود: مي‌گويند اگر رأي ندهيم حيثيت مجلس از بين مي‌رود، اما حيثيت مجلس زماني از بين مي‌رود که با جو و فشار رأي بدهد، چه مثبت و چه منفي. ما بايد به حق رأي بدهيم نه با انگ زدن، تهمت زدن و جوسازي.
نائب رئيس مجلس گفت: کدام نماينده رفته پول گرفته است، آنهايي که اين موضوع را مي‌گويند اگر اين را ثابت کنند آن نماينده بايد از مجلس اخراج شود. اين حرف‌ها را از تريبون مجلس گفته‌اند و خوراک رسانه‌ها قرار دادن انصاف نيست. کسي پول و باج نگرفته که به کسي رأي بدهد يا ندهد.
اين نماينده مجلس اظهار داشت: مي‌گويند ربيعي گريه کرده، آيا وزيري که براي مردم گريه کرده بد است؟ اگر قيافه بگيرد و مردم را تحويل نگيرد خوب است؟ چه کار بايد بکند؟ نماينده‌ها و مسئولان ما بايد با مردم باشند که اگر نتوانستند مشکل مردم را حل کنند، اقلاً برايشان گريه کنند. ما نتوانستيم مشکلات اين مملکت را حل کنيم. همه با هم، ‌هم نتوانستيم، اقلاً جواب مردم را با زبان خوش بدهيم و تحويلشان بگيريم و به آنها احترام بگذاريم.
هشدار رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي
گروه راه و مسکن: ساخت و ساز در حريم گسل‌هاي تهران ممنوع است، اما به نظر مي‌رسد برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي ايمن‌سازي با سرعتي آهسته در حال اجرايي شدن است. اين در حالي است که رئيس سازمان مديريت بحران کشور معتقد است که که با وجود تلاش‌هاي انجام شده، فقط ۱۵ درصد براي مقابله با زلزله احتمالي در تهران آمادگي وجود دارد. مسئولان سازمان مديريت بحران کشور مي‌گويند که تهران روي 8 گسل قرار دارد و ممکن است هر لحظه حادثه‌اي در تهران اتفاق بيفتد. مسئولان در حالي از وجود 8 گسل در تهران ياد مي‌کنند که مطالعات زمين‌شناسي نشان مي‌دهد که گسل‌هاي کوچکتري نيز در تهران و مناطق اطراف آن وجود دارد که با فعاليت آنها، امکان فعال شدن گسل‌هاي اصلي تهران نيز وجود دارد. اين در حالي است که تجربه زلزله چند ماه قبل به خوبي نشان داد که مردم تهران آمادگي لازم را در مقابل زمين‌لرزه ندارند. يکي از برنامه‌هاي اصلي مطرح شده از سوي دولت و نهادهاي مرتبط با حوزه ايمن‌سازي تهران براي مقابله با زلزله، جابه جايي برج‌ها و ساختمان‌هاي عمومي‌است که در حاشيه و حريم گسل‌ها قرار گرفته‌اند.
در همين حال رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تاکيد بر اينکه خطر زلزله در کمين پايتخت قرار دارد، اعلام کرد: بايد به مرور ساختمان‌هاي پراهميت در بازه زماني ۲۰ تا ۳۰ سال از مناطق پرخطر خارج شوند و اين اقدامي‌است که در صورت تداوم و استمرار در اجرا، تهران را به مکاني امن براي زندگي مبدل خواهد کرد. محمد شکرچي‌زاده، رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در رابطه با آخرين اقدامات مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در رابطه با پهنه‌هاي گسلي تهران نکاتي را ارايه و اعلام کرد: شناسايي پهنه‌هاي گسلي اولين اقدامي‌بود که انجام شد و پس از آن شناسايي دقيق اينکه چه تعداد ساختمان عمومي‌اعم از مدرسه، بيمارستان، برج و ساختمان‌هاي پراهميت در اين پهنه‌ها قرار دارد از ديگر اقداماتي است که در دستور کار داريم.
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ادامه داد: در مصوبه شوراي‌عالي و شهرسازي الزام کرده‌ايم که ساختمان‌هاي پراهميتي که بر پهنه‌هاي گسلي قرار گرفته‌اند در اولويت مقاوم‌سازي قرار دارند و نبايد ساخت و سازي در مناطق پرخطر انجام شود. شکرچي‌زاده ادامه داد: در جلساتي که با ساير مسئولان ارشد و تصميم گيران داشته‌ايم نيز اعلام کرديم بايد به مرور ساختمان‌هاي پراهميت در بازه زماني ۲۰ تا ۳۰ سال از مناطق پرخطر خارج شوند و اين اقدامي‌است که در صورت تداوم و استمرار در اجرا، تهران را به مکاني امن براي زندگي مبدل خواهد کرد. اين مقام مسئول افزود: در هر صورت بايد در نظر داشته باشيم که ساختمان‌هاي پراهميتي که در مناطق پرخطر قرار دارند بالاخره بعد از ۳ تا ۴ دهه از عمر خود با احتساب زماني که از ساخت خود گذرانده‌اند به مرور از پهنه‌هاي گسلي خارج مي‌شوند و اين منوط به اين موضوع است که ممنوعيت ساخت و ساز ساختمان‌هاي جديد را در اين مناطق در دستور کار قرار دهيم. وي تصريح کرد: بايد الزامي‌ايجاد شود که دولت‌هايي که در آينده خواهند آمد نيز از اين اقدام موثر حمايت کنند و به آن پاي‌بندي نشان دهند.
شکرچي‌زاده همچنين گفت: ساختمان‌هايي که ساخته شده‌اند بالاخره عمرشان به پايان مي‌رسد و با فرسوده شدن ساختمان‌هاي بااهميت در پهنه‌هاي گسلي و ممنوعيت ساخت و ساز در پهنه‌هاي گسلي پرخطر، بالاخره خالي از ساختمان‌هاي پراهميت خواهند شد. رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اشاره به اينکه نزديک ۲۰۰ سال است که از زلزله مهم شهر تهران مي‌گذرد، يادآور شد: يادمان نرود که زلزله خطري است که همواره تهران را تهديد مي‌کند و نبايد از آن غافل شويم و همواره بايد نسبت به اين خطري که در کمين پايتخت و ديگر شهرها قرار دارد خود را ايمن کنيم.
پيش از اين محمدسعيد ايزدي، معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي در گفتگويي گفته بود که شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در مصوبه‌اي، پهنه‌هاي گسل شهر تهران را همراه با حريم و محدوده‌هاي آن مشخص کرد و به تصويب رساند و ابلاغ کرد. بدين‌معنا تمامي‌مراجعي که بايد اجراکننده مصوبه شورا در مورد پهنه‌هاي گسلي شهر تهران باشند همچون شهرداري تهران، اسناد به دستشان رسيده است. ايزدي با تاکيد بر اين مطلب که در مصوبه شوراي عالي شهرسازي، شهرداري تهران موظف به رعايت ضوابطي است که در پهنه‌بندي اعلام شده، افزود: در مصوبه تعيين کرده‌ايم که بلندمرتبه‌سازي در پهنه گسل‌ها کاملا ممنوع است. همچنين کاربري‌هاي مجازي براي پهنه‌هاي گسلي تهيه کرده‌ايم که شهرداري بايد به آنها توجه ويژه‌اي کند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: وزارتخانه‌هايي که متولي شريان‌هاي اصلي کشور هستند از جمله وزارت نفت، بهداشت و درمان موظف شدند رعايت ايمني را براي اين پهنه‌ها موردتوجه قرار دهند. ايزدي خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در مصوبه شوراي عالي اعلام شده است که تسريع در جابه‌جايي انبار نفت شهران در تهران و بسياري از کاربري‌هايي که به لحاظ استقرارشان ممکن است مخاطراتي داشته باشند همچون پمپ‌بنزين‌ها در اولويت هستند. وي همچنين گفت: براساس مصوبه شورا، متولي نظارت بر اين مصوبه نيز مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي است که بايد روند اجرايي مصوبه را پايش کرده و گزارش ساليانه به شورا ارايه دهد. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: نقشه‌هاي گسلي شهر تهران آماده شده و لازم‌الاجرا است.
در همين حال مهدي زارع، استاد زلزله‌شناسي مهندسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله کشور، درباره اهميت تهيه نقشه پهنه‌هاي گسلي شهر تهران و ساير شهرها و همچنين اعلام عمومي‌اين نقشه‌ها به مردم و تمامي‌دست‌اندرکاران و تصميم‌گيران کلان کشور مي‌گويد: موضوع اعلام حريم گسل‌هاي فعال و شفاف‌سازي در مورد آنها، مي‌تواند در شهرسازي، توسعه شهرها و حتي ايجاد شهرهاي جديد گامي‌موثر باشد در اينکه شهرهايي ايمن و با دوام ايجاد شوند؛ شهرهايي که مي‌توانند در رفع نيازهاي شهروندان و صرفه اقتصادي کشور نقشي عمده داشته باشند. مدير پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي ادامه داد: با ساماندهي توسعه‌هاي شهري بر مبناي ممانعت از ساخت و ساز بر روي حريم گسل‌هاي پرخطر، کاهش ريسک رخ مي‌دهد و اينکار مي‌تواند در افزايش بهره‌وري، نقش ايفا کند. زارع همچنين گفت: کاهش ريسک زلزله، مبتني بر دو راهکار اجراي ممانعت از ساخت و ساز بر روي حريم گسل‌هاي زلزله و بهره‌مندي از صنعت بيمه است.
فشار پکن به آمریکا باعث شد؛
ارزيابي‌هاي پلاتس نشان مي‌دهد صادرات نفت ايران به دو مشتري بزرگ اين کشور با وجود اقدامات خصمانه آمريکا، در ماه ميلادي گذشته بالا ماند.
به گزارش ايسنا، برآورد پايگاه خبري "اس اند پي گلوبال پلاتس" نشان داد صادرات نفت ايران در ژوييه با کاهش خريد کره جنوبي و اروپا دچار افت شد اما خريد چين و هند از ايران بالا ماند.
طبق آمار نرم افزار جريان تجاري پلاتس، مجموع حجم صادرات از بنادر ايران در ژوييه به ميزان ۷ درصد کاهش يافت و به ۲.۳۲ ميليون بشکه در روز در مقايسه با ۲.۴۹ ميليون بشکه در روز در ژوئن رسيد.
برخي از منابع آگاه اظهار کرده‌اند که با افت صادرات، فعاليت پالايشگاهي ايران افزايش يافته و در نتيجه توليد بنزين در برخي از پالايشگاه‌هاي ايران رشد کرده و انتظار مي‌رود بشکه‌هاي بيشتري در ذخاير شناور جاي بگيرند.
بنا بر برآورد پلاتس، توليد نفت ايران در ژوييه به ۳.۷۲ ميليون بشکه در روز رسيد که پايين‌ترين سطح از ژانويه سال ۲۰۱۷ بود.
صادرات به آسيا با عدم خريد ميعانات ايران از سوي کره جنوبي و تايوان، در مقايسه با ۱.۸۵ ميليون بشکه در روز در ژوئن، به ۱.۷۶ ميليون بشکه در روز در ژوييه کاهش يافت.
با اين حال بارگيري به چين ۷۹۹ هزار و ۴۵۲ بشکه در روز بود که در مقايسه با ۷۲۲ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز در ژوئن افزايش داشت. گزارشهايي که هفته گذشته منتشر شد حاکي از آن بود که مقامات چيني درخواست آمريکا براي قطع واردات نفت ايران را نپذيرفته‌اند اما موافقت کرده‌اند که وارداتشان را بيشتر از سطح فعلي افزايش ندهند.
با وجود اينکه برخي از پالايشگاههاي هندي اعلام کردند خريد نفت ايران را کاهش خواهند داد، صادرات نفت ايران به هند در ژوييه بالاتر بود و با بيش از ۴۰ هزار بشکه در روز افزايش نسبت به ژوئن، به ۷۰۶ هزار و ۴۵۲ بشکه در روز رسيد.
هند تلاش مي‌کند واردات نفت از ايران را ادامه دهد و وارداتش رشد سالانه چشمگيري نشان داده است.
صادرات نفت ايران به ژاپن که تلاش مي‌کند از آمريکا معافيت بگيرد، در ماه مه به بالاترين ميزان در هفت ماه گذشته رسيد.
مقامات ژاپني هفته گذشته با مقامات دولت ترامپ در واشنگتن ديدار کردند تا براي ادامه واردات نفت ايران، معافيت بگيرند اما مقامات آمريکايي درباره اين مذاکرات حاضر به اظهارنظر نشدند.
دولت آمريکا اعلام کرده است مي‌خواهد صادرات نفت ايران را به صفر برساند اما مقامات آمريکايي تصديق کرده‌اند که ممکن است به برخي از خريداران نفت ايران معافيت اعطا شود. انتظار مي‌رود مشتريان بزرگ نفت ايران مانند چين و هند راهي را براي ادامه خريد نفت از ايران پيدا کنند. صادرات نفت ايران به اروپا با افت تقاضا از سوي فرانسه، اسپانيا و ترکيه، از ۴۸۵ هزار و ۷۶۸ بشکه در روز در ژوئن به ۴۶۵ هزار و ۴۵۰ بشکه در روز در ژوييه رسيد در حالي که خريد ايتاليا و يونان رشد مستمري داشت. تقاضا براي خريد محموله‌هاي تک ايراني در اروپا کاهش يافته اما پالايشگاههايي که با ايران قرارداد دارند، همچنان به قراردادهايشان پايبند هستند.
مدير مسوول روزنامه «تجارت» در مراسم تقدير از خبرنگاران مطرح کرد؛
هم‌زمان با روز خبرنگار، مراسم گراميداشت و پاسداشت اين روز، مراسمي‌‌با حضور بيژن نوباوه وطن مديرمسئول روزنامه عصر ايرانيان، خبرنگاران و همکاران روزنامه‌هاي تجارت و عصر ايرانيان و روشنگر و نشريات وابسته در سالن اجتماعات موسسه فرهنگي افق رسانه پويا برگزار شد.
هم‌زمان با روز خبرنگار، مراسم گراميداشت و پاسداشت اين روز، مراسمي‌‌با حضور بيژن نوباوه وطن مديرمسئول روزنامه عصر ايرانيان، خبرنگاران و همکاران روزنامه‌هاي تجارت و عصر ايرانيان و روشنگر و نشريات وابسته در سالن اجتماعات موسسه فرهنگي افق رسانه پويا برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم اصغر نعمتي مديرمسئول روزنامه تجارت با گراميداشت ياد و خاطره شهيد صارمي‌گفت: درود و سلام نثار خبرنگاراني باد که از قلم،‌ سلاح و از رسانه، سنگري براي مبارزه با زر و زور و تزوير ساخته و در مبارزه با ارتجاع و جاهليت از جان خود گذشته و به معبود رسيدند.
نعمتي با تأکيد بر اينکه خبرنگاران همواره بايد از بعد آگاهي و دانايي يک گام از جامعه جلوتر باشند افزود: آگاهي و دانايي بيشتر مسئوليت آفرين است و ازاين‌روست که خبرنگاران در قبال منافع ملي باورها و اعتقادات جامعه هنجارها و کژروي‌هاي مسئولان بايد از هوشياري و حساسيت بالاتري برخوردار باشند.
مديرمسئول موسسه فرهنگي دنياي تغذيه و سلامت همچنين با يادآوري اين نکته که ما در رسالت حرفه‌اي خود بايد همواره حق‌گويي،حق‌جويي و تعهد وامانت داري سرلوحه رفتار رسانه‌اي خود قرارداد يادآور شد:‌خبرنگاران همواره بايد عملکرد خود را با معيارهاي اخلاقي رسانه سنجيده و تطبيق دهند.
نعمتي با انتقاد از موج بي‌مهري‌هايي که به رسانه‌هاي مکتوب مي‌شود از اظهارات يکي از اساتيد پيش‌کسوت که خبرنگاران را آدم‌هاي کوکي دانسته که زير باد کولر به دنبال خبر هستند انتقاد کرد و گفت: فضا و مقتضيات فعاليت در رسانه‌هاي مکتوب تغيير کرده است و نمي‌توان با عينک دهه 50 و 60 مسائل روزنامه‌نگاري و مشکلات آن را تحليل کرد چراکه امروز ما در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که درج خبر ديگر هدف و کارکرد رسانه‌ها نيست چراکه جامعه امروز در خبر غرق است. جامعه‌اي که 67 ميليون کاربر اينترنتي پرسرعت دارد، ‌در روزبه دنبال خبر نيست. مخاطب از روزنامه‌ها قدرت پيش‌بيني و تحليل مي‌خواهد. ما در ميان ابرمتن‌ها نيازمند تحليل و حتي فرا تحليل هستيم. بنابراين جستجوي مستمر اخبار و تعمق در آن‌ها باهدف تنظيم يک تحليل منطقي نياز و ضرورت امروز تحريريه‌هاست و نبايد نکوهش شود.
مديرمسئول روزنامه تجارت افزود: در دهه 50 تنها کانال ارتباطي مردم، روزنامه‌ها، راديو و تلويزيون بود و حضور خبرنگار در محل وقوع رويداد ضرورتي انکارناپذير بود. اما امروز باوجود شبکه‌هاي اجتماعي و فراهم بودن بستر اطلاع‌رساني آنلاين، جامعه تشنه تحليل است. خبر را به‌صورت آني دريافت کرده و در پي تحليل خبر است. ازاين‌روست که چرخش از واقعه‌نگاري به سمت
تحليل‌گري ضروري است و اين امر نيازمند "سرچ" مستمر متون اخبار است.
وي همچنين گفت: براي اثبات اين مدعا تحليل چند ماه اخير روزنامه‌ها را مي‌توان به‌عنوان دليل ذکر کرد. اغلب تحليل‌هايي که روزنامه‌هاي اقتصادي در خصوص نقد سياست‌هاي ارزي دولت منتشر کردند، به واقعيت پيوست به‌طوري‌که درهمان زمان ابلاغ بسته ارزي بيشتر روزنامه‌ها ازجمله روزنامه تجارت هشدارهاي خود را در قالب تحليل‌هاي مستند و معقول ارائه کردند و بر ناکارآمدي آن اذعان داشتند و اين‌گونه سوءاستفاده‌ها را در آن زمان گوشزد کردند. که اگر توجه مي‌شد،‌امروز با اين سطح از آشفتگي مواجه نبوديم.
نعمتي با اشاره به اينکه رسانه‌هاي مکتوب با ناملايمات و بي‌مهري‌هاي بسياري روبه‌رو هستند ادامه داد: به‌تازگي يکي از کارشناسان اقتصادي در مصاحبه خود اعلام داشته تخصيص ارز 4200 توماني به کاغذ، دزدي آشکار است که از اين کارشناس تعجب مي‌کنم. زيرا درحالي‌که روزنامه‌ها به دليل قيمت سرسام‌آور کاغذ در حال تعطيلي هستند و موج تعديل و بيکاري فعالان اين حوزه را تهديد مي‌کند و اطلاع‌رساني مانند نان شب براي مردم ضرورتي انکارناپذير است، چنين اظهارات نااميدکننده‌اي مطرح مي‌شود.
وي گفت: جاي شگفتي است که تخصيص ارز به موز، اتو، حبوبات و ... دزدي آشکار تلقي نمي‌شود اما کاغذ که شاهرگ حياتي رسانه‌هاي مکتوب است، اين‌گونه با بي‌مهري مواجه مي‌شود.
نعمتي وضعيت رسانه‌هاي مکتوب را بحراني خواند و افزود: عدم پرداخت يارانه‌ها و مقدار ناچيز آن، بحران اقتصادي، کسادي بازار آگهي و مخاطب روزنامه‌ها را به سمت يک زندگي نباتي سوق داده است که اگر فکري عاجل نشود، سرنوشت محتوم تعطيلي در انتظار آن‌هاست.
مديرمسئول روزنامه تجارت گفت: در چنين شرايطي افزايش بهره‌وري و اثر‌بخشي در فعاليت‌ سازمان‌هاي رسانه‌اي ضرورتي انکار‌ناپذير است و ما بايد با چابک سازي خود از اين گردنه سخت عبور کنيم.
وي در پايان، با تقدير از حضور بيژن نوباوه وطن در جلسه گفت: نوباوه مصداق عيني يک خبرنگار با خصلت‌هاي ممتاز است که همواره صداقت و انصاف و امانت‌داري را سرلوحه کار خود قرار داده است.
در ادامه مراسم بيژن نوباوه نيز با اشاره به ارزشي بودن حرفه خبرنگاري گفت: کساني که در اين عرصه وارد کار و فعاليت مي‌شوند، انگيزه مالي و دنيوي ندارند، بلکه عشق به ميهن و ارتقاي فرهنگ و گرايش‌هاي معنوي براي آنان اولويت دارد.
وي گفت: درآمد ناچيز خبرنگاري در زندگي معمولي آنان بيانگر اين مدعا است و نام نيک تنها وديعه‌اي است که خبرنگاران از خود به‌جاي مي‌گذارند.
نوباوه با اشاره به آياتي از قرآن کريم گفت: خداوند در قرآن به قلم سوگند يادکرده است و ازاين‌رو خبرنگاران از جايگاه رفيعي در دين اسلام برخوردارند.
وي مال‌اندوزي و ثروت را در تعارض باکار خبري دانست و افزود: روحيه حق‌گويي با منفعت‌طلبي هم‌خواني ندارد و خبرنگار مطالبه گر کسي است که وامدار نباشد.
وي افزود: هنوز برايم کارت خبرنگاري بالاترين ارزش را دارد و همواره باافتخار خود را خبرنگار معرفي مي‌کنم.
در ادامه اين مراسم ضمن تقدير و اهداي لوح و هدايا به خبرنگاران حاضر در گردهمايي، از دو پيشکسوت عرصه خبر که بيش از 50 سال فعاليت خبرنگاري داشته و هم‌اکنون با موسسه نيز همکاري دارند با اهداي حلقه‌گل و هداياي ويژه تقدير شد.
جهانگيري خواستار شد؛
معاون اول رييس جمهوري با تاکيد بر اين‌که شرايط خطيري پيش روي کشور قرار دارد، اظهار کرد: بايد با مردم صادق باشيم.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به شرايط پيش‌ روي کشور گفت: ما بايد با مردم صادق باشيم چرا که در شرايط پيش‌روي کشور وضعيت خطير است و آمريکا بدون پرده پوشي مي‌گويد مي‌خواهد مردم ايران را تحت فشار قرار دهد تا خواسته‌هاي 40 سال گذشته‌اش را محقق کند.
وي افزود: مسيري که ما دنبال مي‌کنيم اين است که براي عبور از اين شرايط برنامه‌ريزي داشته باشيم.
وي افزود: مسيري که ما دنبال مي‌کنيم اين است که با توجه به واقعيت‌هايي که پيش روي کشور است براي عبور از اين شرايط برنامه‌ريزي داشته باشيم. من فکر مي‌کنم برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري که انجام شده متناسب با شرايط کشور است و حتما بخش خصوصي ما بايد از اين فرصت استفاده کند که علامت مي‌دهد که صادرات کشور به شدت اقتصادي و مقرون به صرفه است و اين شرايط به ما مي‌گويد که بايد به توليد توجه بيشتري کنيم و به توليدکنندگان عنايت بيشتري داشته باشيم.
معاون اول رييس‌جمهور گفت: به همين دليل از وزارت صمت خواسته‌ايم يک بسته براي حمايت از توليد در شرايط جديد به وجود آورد تا آن را تصويب کنيم و نيز به اقشار متوسط و پايين جامعه که تحت فشار اقتصادي قرار مي‌گيرند بايد از منابعي که به دست مي‌آوريم به آنان توجه کنيم. اگر بتوانيم عوارض جانبي اين سياست‌ها را با موفقيت کنترل کنيم اين سياست‌ها حتما با استقبال بخش خصوصي مواجه خواهد شد و حتما تاثيرش مثبت خواهد بود.
روحاني در ديدار وزير امور خارجه کره شمالي:
رئيس جمهور، برقراري صلح و امنيت کامل در منطقه شبه جزيره کره را خواست جمهوري اسلامي‌ايران دانست و با بيان اينکه تحولات شبه جزيره کره براي تهران حائز اهميت است ، تصريح کرد: اراده تهران بر توسعه و گسترش مناسبات و همکاري‌هاي همه جانبه بين‌المللي از جمله با پيونگ يانگ است. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار «ري يونگ هو» وزير امور خارجه کره شمالي با اشاره به روابط دوستانه و صميمانه تهران – پيونگ يانگ در طول دهه‌هاي گذشته، گفت: ايران و کره شمالي در بسياري از مقاطع حساس بين‌المللي و مجامع جهاني ديدگاه‌هاي مشترکي داشته و همواره از يکديگر حمايت کرده‌اند. رئيس جمهور با اشاره به خروج يک جانبه آمريکا از برجام به عنوان توافقي بين‌المللي، گفت: عملکرد دولت آمريکا در اين سال‌ها به گونه‌اي بوده که امروز آمريکا به عنوان کشوري نامطمئن و غيرقابل اعتماد در جهان شناخته مي‌شود که به هيچ‌يک از تعهدات خود پايبند نيست. روحاني خاطر نشان کرد: در شرايط کنوني، کشورهاي دوست بايد با توسعه روابط و گسترش مناسبات و همکاري‌ها در مجامع بين‌المللي درکنار يکديگر قرار داشته باشند. «ري يونگ هو» وزير امور خارجه کره شمالي نيز با اشاره به روابط دوستانه و صميمي‌تهران - پيونگ يانگ و مواضع و ديدگاه‌هاي مشترک دو کشور درباره مسايل گوناگون منطقه‌اي و بين‌المللي، گفت: سياست راهبردي کره شمالي توسعه روابط با جمهوري اسلامي‌ايران و مقابله با يکجانبه‌گرايي است. وزير امور خارجه کره شمالي خروج آمريکا از برجام و تلاش براي بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران را اقدامي‌نادرست و برخلاف موازين بين المللي دانست و ضمن ارائه گزارشي از مذاکرات کره شمالي با آمريکا در سنگاپور و تحولات شبه جزيره کره به رئيس جمهور کشورمان، توسعه روابط مقامات عالي رتبه دو کشور را در گسترش مناسبات و همکاري‌هاي في مابين حائز اهميت عنوان کرد.
سرمقاله
عبدالحسین طوطیایی
پژوهشگر اقتصادی


مصاحبه جناب آقای روحانی رییس جمهور کشورمان در پانزدهم مرداد به عنوان اولین روز دور اول تحریم های دولت آمریکا و در شبکه یک سیما در مجموع بسیار مبرم و ضروری بود. دولت ترامپ در این ماه های اخیر با براه انداختن یک جنگ روانی تمام عیار به اندازه زیادی موجب تنش و بروز نامعادلات اقتصادی کشورمان شده بود. سکوت تقریبا ممتدآ قای روحانی و همکارنشان در ابن مدت نه تنها که سازنده نبود که چه بسا برموج نگرانی های جامعه بسیار افزود. بنابراین پیش بینی تدارک این مصاحبه والقای آرامش از جانب مسئول اجرای قانون اساسی به مردم دور از ذهن بشمار نمی رفت. گرچه باستی به چگونگی پاسخ های اقای روحانی و بازتاب مثبت آن در طیف وسیع از مخاطبان نمره قبولی داد اما به دلیل حلقه های مفقوده در این مصاحبه بایستی اذعان داشت که در این برنامه می توانست گفتگویی اثر بخش تری هم صورت بگیرد.
از جمله این حلقه های مفقود در این گفتگوی تلویزونی عدم اشاره به سیاستگزاری ویژه در بخش کشاورزی کشور و متناسب با این شرایط خاص بود. بدون تردید مجموعه بهره برداران 5 میلیون نفری و یا در حقیفقت 5 میلیون خانواری ضمن اینکه خود در این تحریم تقریبا یک چهارم از جمعیت آسیب پذیر کشور را تشکیل می دهند اما به دلیل نقش بی بدیل در تامین امنیت غذایی اتفاقا از پناهگاه های آرام بخش در این پیکار نابرابر اقتصادی بشمار می آیند. جا داشت که آقای رییس جمهور هم به وجود آمادگی این بخش زایا ونیز برنامه های اماده سازی این گروه تاثیر گذار توسط دستگاه های اجرایی اشاره می نمودند. گروهی که بالقوه و در مصاف با چنین بحران هایی از پایداری بالا برخوردارند. عناصری که کشاورزان کشورمان در این فضا در اختیار و مورد استفاده برنامه های تولیدی دارند دارد مانند ابر و باد و مه و خورشید و فلک و..... است که در اختیار تحریم کنندگان قرار ندارد . بنابراین بدیهی است که آنان و در مواجهه با نوسانات تحریم تزلزل کمتری از خود نشان دهند. اقای روحانی می توانست با پر رنگ کردن نقش این بخش مهم اقتصادی و ارائه برنامه های حمایتی دولت از آنان مردم کشورمان به آرامشی سبز رنگ فرا بخوانند. امیدواریم که تریبون هاییی که در این فضای پر تنش بر انند که به قابلیت های نهفته در مردم و کشورمان بپردازند از این پس حمایت بی دریغ دولت از این خط شکنان وواکنش متقابل کشاورزان بیش از پیش در گفتار خود لحاظ نمایند.
یادداشت
تيمور رحماني
اقتصاددان


در شرايط فعلي چالش اصلي و بزرگ بانک مرکزي و اقتصاد کشور رشد نقدينگي است و مهمترين اقدامي‌که در شرايط فعلي بايد انجام شود مديريت نقدينگي و سروسامان دادن به وضعيت نظام بانکي و نحوه فعاليت بانک‌ها است. نقدينگي طي سال‌هاي گذشته به صورت فزاينده رشد کرده و تبعات آن در آينده بزرگترين چالش است. از طرف ديگر در بخش ارزي با توجه به تاثير رشد نقدينگي و همچنين عوامل بيروني شرايط دشوار است و مي‌توان گفت با شرايط
... موجود هر کسي حاضر نبود که مديريت بانک مرکزي را قبول کند. با اين اوصاف مي‌توان به مديريت دکتر همتي به عنوان يکي از مديران باسابقه بانکي با توجه به توانمندي‌شان اميدوار بود. البته نبايد توقع جامعه بالا باشد چراکه تصميمات نادرستي در گذشته اتخاذ شده و اکنون زمان بروز آثار آنها فرا رسيده است به عنوان مثال اگر شاهد افزايش تورم باشيم بايد بدانيم که تاثير رشد نقدينگي موجب جهش تورم شده است. مهم‌ترين اقدامي‌که در شرايط فعلي بايد انجام شود مديريت نقدينگي و سروسامان دادن به وضعيت نظام بانکي و نحوه فعاليت بانک‌ها است. در اين راستا بايد ديد که از چه ابزارها و سياست‌هاي پولي جديدي مي‌توان استفاده کرد تا رابطه بانک مرکزي با بانک‌ها، رابطه دولت و بانک‌ها و دولت با بانک مرکزي به صورت درست تنظيم شود. مسئله اصلي اين است که بايد جلوي رقابت ريسک آميز بانک‌ها گرفته شود، بانک‌ها گرفتار بازي نرخ‌ سود شده‌اند. منابع بانکي در پروژه‌هايي گير کرده که عايدي نداشته و در نتيجه وارد فعاليت‌هاي پرريسک شده است.همچنين بايد با يک برنامه ميان مدت از رشد نقدينگي جلوگيري کرد. در واقع دولت بايد به اقداماتي متوسل شود که فشار به بانک مرکزي براي تزريق منابع به درون اقتصاد کاهش يابد. به اعتقاد من به يکسال زمان نياز داريم تا آثار اتفاقاتي را که در زمينه رشد نقدينگي رخ داده کاهش دهيم و آرامش را به اقتصاد برگردانيم. مهم‎ترين عاملي که موجب شده مشکلات فعلي رخ دهد اين بود که اجازه داديم نقدينگي رشد کند، به عبارت ديگر نسبت به رشد نقدينگي و آثار آن بي خيال بوديم. البته بايد گفت که پيش‌فروش سکه نيز سياست نادرستي بود. ثبات نرخ ارز هم روش مطلوبي نبود چراکه ارز 4200 توماني با عوامل بنيادين اقتصاد همخواني ندارد، بايد دقت کنيم که آنچه که در بازار ارز و سکه هم رخ داده ناشي از رشد نقدينگي است و تا نتوانيم نقدينگي را مديريت کنيم نمي‌توانيم منابع ارزي را نيز مديريت کنيم. البته بايد به اين مساله توجه کرد که کشور در شرايط تحريم قرار خواهد گرفت و به همين دليل بايد در تخصيص منابع ارزي ظرافت و دقت داشته باشيم و بايد جلوي هدر رفت منابع ارزي را بگيريم. مي‌توانيم نرخ 4200 تومان را نيز کنار بگذاريم زيرا نظارت بر تخصيص ارز به راحتي ممکن نيست و بايد در همه کشور پليس‌بازي کنيم، بنابراين به جاي تخصيص ارز 4200 توماني به کالاهاي اساسي مي‌توان از يارانه استفاده کرد.
معاون علمي‌و فناوري رئیس‌جمهور تاکید کرد؛
رشد اقتصاد با کسب‌وکارهای نوپا
سورنا ستاري معاون علمي‌و فناوري معتقد است که رشد اقتصاد کشور در گرو پول دولت نيست و مي‌توان پيشرفت کشور در اين زمينه را با کارآفريني و کسب و کارهاي نو محقق کرد.
وي در پاسخ به اين سوال که معاونت علمي‌و فناوري به عنوان يک نهاد فعال در اين حوزه چه شرايطي را براي راحتي شرکتهاي دانش بنيان و توسعه شان انجام مي‌دهد گفت: ما فقط محيط کسب و کار را تسهيل کرديم. اين شرکت‌ها به زور وام کم بهره بالا نيامده اند. آنقدر خلاقيت دارند که از اين فضاي تحريم عبور مي‌کنند؛ اين يک جور امتحان است.
وي افزود: جامعه‌اي که استارتاپي نيست از دولت انتظار دارد ولي کشور با ديدگاه استارتاپي با يک ايده مشکلات را برطرف مي‌کنند و به واسطه آن با ارائه خدمات به مردم اشتغال زايي مي‌کند. بايد به نوعي مشکلات جامعه را تجاري کنيم و مدل کسب و کار روي آن پياده کنيم.
سورنا ستاري گفت: با پول دولت نمي‌توان مشکل را رفع کنيم. اگر بتوانيم روندسازي کنيم که کلي شرکت در قبال اين مسائل کسب و کار راه بياندازند و اشتغال ايجاد کنند موفق هستيم؛ در اين خصوص ستادهاي معاونت علمي‌اقداماتي انجام مي‌دهند.
البته براي حل مسائل و مشکلات کشور نياز به مدل سازي اقتصادي نيز هست که معمولا ستادهاي معاونت علمي‌يک الي دو تا پروژه شاخص دارند که دولت بايد روي آن سرمايه گذاري کند؛ اين پروژه‌ها مرز دانش هستند و قرار نيست تا ۵-۱۰ سال ديگر تجاري سازي شوند.
در بخشي از پژوهش‌ها که مربوط به آينده و سياستگذاري است دولت بايد ورود پيدا کند اما آن بخشي که به تجاري سازي مربوط مي‌شود نبايد دولت درگير شود بلکه دولت بايد محيط کسب و کار را براي آنها فراهم کند که اين شرکت‌ها براي حل مسئله وارد شوند.
سياست ما در معاونت علمي‌حل مسائل توسط خود جوانهاي نوآور است. اکنون اين روند در جامعه درست شده و جوانان علاقمند شده‌اند که وارد اين حوزه ‌ها شوند.
در نمايشگاه الکامپ امسال نزديک به ۴۲۰ استارتاپ حضور داشت که شلوغترين سالن‌ها هم مربوط به همين استارتاپ‌ها بود. اين استارتاپ‌ها در راستاي حل مسائل شرکت‌ها ايده‌هايي داشتند تا بتوانند خدمات ارائه کنند.
وي افزود: شهر تهران بهترين فرصت براي انجام کارهاي دانش بنيان است. تهران جزو ۵۰ منطقه برتر علم و فناوري در جهان است و بهترين ظرفيتي است که مي‌تواند ضمن پرورش ذهن‌هاي خلاق دانشجويان، زمينه ساز تحول اقتصادي شود.
آينده پايتخت در دستان نوآوري است. با وجود دانشگاه‌هاي توانمند در اين شهر، تمامي‌زيرساخت‌هاي لازم در تهران براي شکل‌گيري يک شهر خلاق و هوشمند از جمله نيروي انساني جوان و تحصيل‌کرده فراهم است.
اين رتبه و ظرفيت نشان مي‌دهد که اتفاقي در تهران در حال رخ دادن است؛ هيچ شهري در ايران پيدا نمي‌کنيد که اين همه دانشگاه معتبر و همچنين بازار عالي براي کسب و کارهاي فناورانه داشته باشد.
وي ادامه داد: اولويت‌هاي ما از اين به بعد در بحث غذا، سلامت الکترونيکي و بهداشت است که البته همين الان هم استارتاپ‌هايي در حوزه‌هاي خدماتي و ... به اين عرصه ورود پيدا کرده اند.



۱۴۵ اپليکيشن حاوي بدافزار از فروشگاه گوگل حذف شدند
اين اپليکيشن‌ها حاوي بدافزاري هستند که به دستگاه‌هاي اندرويد آسيبي نمي‌رساند اما پس از اتصال دستگاه به رايانه پي سي اطلاعات کاربر را سرقت مي‌کنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، گوگل اعلام کرده ۱۴۵ اپليکيشن در فروشگاه گوگل اين شرکت آپلود شده‌اند که حاوي فايل‌هاي مخرب هستند. اين فايل‌ها براي حمله به رايانه‌هاي کاربران طراحي شده اند. اين اپليکيشن‌ها که برخي از آنها هزاران بار دانلود شده‌اند اکنون از پلي استور حذف شده‌اند اما هنوز هم ممکن است در برخي از گجت‌هاي کاربران وجود داشته باشد. اين بدافزار به دستگاه‌هاي اندرويد آسيب نمي‌رساند اما اگر گجت مبتلا به بدافزار به رايانه ويندوز متصل شود، اطلاعات شخصي کاربر را سرقت مي‌کند.



اولين‌هارد ۴ ترابايتي در جهان
بيش از يک دهه قبل شرکت سامسونگ براي اولين بار لپ تاپي با حافظه‌هاي فلش ناند ۳۲ گيگابايتي عرضه کرد و حالا اين موفقيت را به گونه ديگري تکرار کرده است. به گزارش خبرگزاري مهر، اين شرکت از توليد انبوه اولين‌هاردديسک حالت جامد ساتاي ۴ ترابايتي براي استفاده عموم مصرف کنندگان خبر داده است. مديران اين شرکت معتقدند اختراع يادشده راه را براي توليد حافظه‌هاي پرظرفيت به منظور استفاده خانگي هموار مي‌سازد.براي توليد اين حافظه‌هاي جديد از فناوري موسوم به کيو اس سي استفاده شده که ظرفيت ذخيره سازي اطلاعات بر روي هر سلول حافظه را از سه بيت به چهار بيت افزايش مي‌دهد. سامسونگ اميدوار است که با عرضه اين حافظه‌هاي جديد صنعت توليد سخت افزارهاي ذخيره سازي اطلاعات را متحول کند. سرعت خواندن اطلاعات در اين حافظه‌ها برابر با ۵۴۰ مگابايت در ثانيه و سرعت نگارش آنها ۵۲۰ مگابايت در ثانيه است. البته به نظر مي‌رسد هنوز تا توليد انبوه اين نوع حافظه‌ها راه درازي در پيش باشد. زيرا قيمت آنها هنوز بالاست و بعيد به نظر مي‌رسد عموم از خريد چنين حافظه‌هايي استقبال کنند. البته هنوز قيمت دقيق و زمان عرضه حافظه مذکور در بازار اعلام نشده است.



تلفن همراه در ايران ۲۴ ساله شد
روز جمعه ۱۹مرداد ماه ۱۳۹۷، سيم‌کارت در کشور ۲۴ساله مي‌شود. به گزارش باشگاه پويا؛ 19 مرداد سال 1373 با واگذاري چهار سيم‌کارت به کارکنان نهاد رياست جمهوري، عرضه سيم‌کارت تلفن همراه در ايران رسماً آغاز شد. بهره‌برداري از نخستين فاز شبکه تلفن همراه کشور در مرداد ماه آن سال در شهر تهران با 24 سايت BTS و با ظرفيت 9200 شماره آغاز شد. به دنبال استقبال غيرمنتظره مردم از اين پديده، شرکت مخابرات ايران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد؛ بنابراين با توجه به نياز و تقاضاي مردم به اين پديده، فعاليت‌هايي متناسب با جهت‌گيري جهاني براي توسعه شبکه تلفن همراه در مجموعه مخابرات هدف‌گذاري شد و در راستاي همين هدف، هيأت وزيران به پيشنهاد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سيار را با سرمايه دو هزار ميليارد ريال تصويب کرد و تمامي‌وظايف امور ارتباطات سيار شرکت مخابرات ايران را به اين شرکت واگذار کرد تا جاييکه اکنون وضعيت ارتباطات همراه کشور با حضور سه اپراتور رسمي‌موبايل وارد فضاي رقابتي شده است.
مجوز واردات کاغذ تا سقف 250 هزار تن صادر شده است
در حالي که خبرهايي از احتمال کمبود کاغذ در ماه‌هاي آينده به گوش مي‌رسد و زمزمه‌هاي درباره احتمال بحران طي ماه‌هاي آينده شنيده مي‌شود و همچنين خبر از بارهاي قاچاق و محموله‌هاي احتکار شده‌ کاغذ نيز به گوش مي‌رسد، اما برخي توليدکنندگان معتقدند، جاي نگراني نيست و مشکلي به لحاظ بحران کاغذ در ماه‎هاي آينده نخواهيم داشت.
گروه صنعت، معدن و تجارت: «موجودي ما در تامين کاغذ تنها دو ماه آينده است و بايد بانک مرکزي براي تامين کاغذ، سفارش با نرخ ارز دولتي تضميني را داشته باشد». اين صحبتي بود که در روزهاي ابتدايي هفته جاري وزير ارشاد براي نشان دادن وضعيت بحراني کاغذ روزنامه مطرح کرد. به فاصله کوتاهي پس از اين هشدار، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که کاغذ تحرير و روزنامه در ليست اقلام ضروري براي واردات قرار گرفته و مشمول استفاده از ارز دولتي مي‌شود.
هفته اول مردادماه بود که وزير ارشاد از کشف ٧٠٠ مورد تخلف در امر واردات کاغذ خبر داد و رقم اين تخلفات را ١٠ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت که اين تخلفات با همکاري و بازرسي وزارت صنعت، معدن و تجارت کشف شده و مربوط به سه ماه نخست امسال است. پس از آن مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند که انبار کردن و عرضه نکردن کاغذ به بازار مصرفي اين محصول، احتکار به حساب مي‌آيد و با آن برخورد خواهد شد. از طرف ديگر همزمان با اعلام اين خبر که کاغذ در ميان ليست کالاهاي رديف اول داراي اولويت براي واردات به کشور قرار گرفته از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت؛ مسئولان وزارت ارشاد خبر دادند که با هماهنگي صورت گرفته با وزارت صمت از اين پس تنها تجاري که وزارت ارشاد صلاحيت آنها را تائيد کند؛ مي‌توانند براي واردات کاغذ ثبت سفارش کنند. پس از آن بود که وزير ارشاد از سرعت گرفتن ثبت سفارش کاغذ با حمايت بانک مرکزي و متعهد شدن قوه قضاييه براي برخورد قاطع با محتکران خبر داده و اعلام کرده بود: «سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان جديت مضاعف را در شناسايي محتکران بازار در پيش گرفته و قوه‌ قضاييه هم برخورد قاطع با آنان را متعهد شده است». پس از آن هم اعلام شد که فهرستي از واردکنندگان مورد وثوق معاونت‌هاي امور مطبوعاتي و فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با تائيد اين معاونت‌ها، به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفي خواهند شد.
مجوز واردات فوري براي کاغذ
روز سه شنبه بود که خبرگزاري‌ها اعلام کردند با موافقت وزارت صنعت، معدن وتجارت، واردات ۲۰ هزار تن کاغذ براي تامين کسري کاغذ مطبوعات و روزنامه در دستورکار قرار گرفت. در پي موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، به قرار گرفتن کاغذ مطبوعات و خمير کاغذ در گروه يک و نيز تشکيل کارگروه ويژه رسيدگي به معضلات کاغذ، جلسه‌اي با حضور نماينده وزارت ارشاد، روزنامه‌هاي غيردولتي و نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل سازمان توسعه و تجارت برگزار شد که در اين جلسه پس از بررسي درخواست‌هاي رسيده به وزارت ارشاد مجموعا با واردات ۲۰ هزار تن کاغذ مطبوعات به صورت فوري موافقت و مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌نسبت به هماهنگي ثبت سفارش و مقدمات واردات اقدام کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين پس در نظر دارد؛ با ترک تشريفات مربوط به اين حوزه براي تسريع و جلوگيري از کمبود کاغذ مطبوعات از طريق کارگروه ويژه نسبت به تخصيص ارز سهميه‌اي کاغذ اقدام کند.
صدور مجوز واردات براي 250 هزار تن کاغذ
در همين حال مديرکل دفتر برنامه‌ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: به منظور جلوگيري از جابجايي تعرفه و دقت نظر در واردات کاغذ گلاسه، وارادات اين نوع کاغذ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌در سقف 25 هزار تن مطابق فرآيند تعيين شده انجام مي‌گيرد. به گزارش شاتا محمدرضا کلامي‌بجستان با بيان اينکه کارگروه رصد و پايش بازارکاغذ از آذرماه سال 96 به طور مستمر موضوعات مرتبط با تامين وتنظيم بازار را رصد مي‌کند افزود: با بررسي‌هاي انجام شده درخصوص واردات ساير کاغذها و مقوا تحت تعرفه کاغذ و مقواي گلاسه و تخلفاتي در زمينه اظهار خلاف گمرکي، بلافاصله تصميم گرفته شد تا با همکاري سازمان‌هاي مسوول راهکارهاي پيشنهادي جهت جلوگيري از تخلفات گمرکي و جابجايي تحت تعرفه ديگر (اظهار خلاف گمرکي) اقدام کنيم. وي ميزان نياز کاغذ گلاسه را بالغ بر 25 هزار تن برآورد کرد و افزود: با وجود اين نياز، ميزان واردات کاغذ گلاسه به کشور به ميزان 155 هزاز تن بيانگر دگر اظهاري و جابجايي تعرفه بوده لذا به منظور جلوگيري از اين امر مقرر گرديد تا پايان سال 97 تا سقف 25 هزار تن کاغذ گلاسه با نرخ ارز مبادله‌اي مجاز به واردات باشد و مابقي در صورت تقاضاي بيشتر از سقف مذکور با ارز متقاضي از رديف تعرفه‌هاي مربوطه اقدام گردد. کلامي‌تصريح کرد: به منظور جلوگيري از جابجايي تعرفه و دقت نظر در واردات کاغذ گلاسه وارادات اين نوع کاغذ با مجوز وزارت ارشاد در سقف 25 هزار تن مطابق فرآيند تعيين شده انجام مي‌پذيرد.
۱۰۵ هزار تن کاغذ در حال ترخيص
وزير صنعت معدن و تجارت گفت: با بررسي‌هايي که انجام شده بيش از ۱۰۵ هزار تن کاغذ از گمرکات کشور در دست ترخيص است. به گزارش تسنيم، محمد شريعتمداري در حاشيه جلسه با کميسيون فرهنگي مجلس درباره بررسي مشکلات کاغذ در اين کميسيون افزود: 35 هزار تن از محل گشايش‌هاي اسنادي يا حوالجات سال‌جاري و بقيه از محل تامين اعتبار در سال قبل تامين شده و همين طور بانک مرکزي در جلسه کميسيون فرهنگي قول داد که تمام ثبت سفارش‌هاي مورد تاييد وزارت ارشاد که در بانک مرکزي منتظر تامين اعتبار است تامين اعتبار خواهد شد. وي گفت: بسياري از آنها از طريق اعتباري که صادرکنندگان و انجمن‌هاي واردکننده داشتند موانع برطرف شده و به محض گشايش اعتبار آنها نيز به کشور وارد مي‌شوند و هيچ مشکلي در اين خصوص وجود ندارد. وزير صنعت معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون اين محموله‌ها بيش از 100 هزار تن در دست عرضه در بازار است و مشکلي درخصوص عرضه به بازار نخواهيم داشت و آرامش به طور کامل حاکم خواهد شد. شريعتمداري گفت: در جلسه‌اي که در کميسيون فرهنگي مجلس بوديم يک بحث درباره عمومات کاغذ اعم از توليدات داخلي و بررسي موانعي که سر راه توزيع قرار دارد مورد بررسي قرار گرفت که بايد براي افزايش توليد به داخل توجه ويژه در مسائل زيست محيطي داشته باشيم که طبيعتا يک مقدار محدوديت‌هايي را جلوي پاي ما مي‌گذارد. وي ادامه داد: به همين دليل از ظرفيت وارداتي و ساير محصولات جانبي در اين خصوص بهره‌مند مي‌شويم که رئيس کميسيون فرهنگي نيز حمايت خود را از محصولات توليدي اعلام کردند.
بحران کاغذ قابل حل است
در حالي که خبرهايي از احتمال کمبود کاغذ در ماه‌هاي آينده به گوش مي‌رسد و زمزمه‌هاي درباره احتمال بحران طي ماه‌هاي آينده شنيده مي‌شود و همچنين خبر از بارهاي قاچاق و محموله‌هاي احتکار شده‌ کاغذ نيز به گوش مي‌رسد، اما برخي توليدکنندگان معتقدند، جاي نگراني نيست و مشکلي به لحاظ بحران کاغذ در ماه‎هاي آينده نخواهيم داشت. ابوالفضل روغني گلپايگاني، رئيس سنديکاي توليدکنندگان کاغذ و مقوا در ارتباط با شرايط توليد و واردات کاغذ به کشور اعلام کرد: صنعت توليدات کاغذ نيز مانند ساير کالاها و صنايع از شرايط جهاني و اعمال تحريم‌ها تحت تاثير قرار گرفته ولي با شرايط موجود امکان توليد کاغذ در کشور وجود دارد و اگر دولت حمايت لازم را انجام دهد اين امر شدني است. اين عضو اتاق بازرگاني در مورد ميزان نياز به واردات کاغذ اعلام کرد: کشور در توليدکاغذ بسته‌بندي نه تنها به واردات احتياجي ندارد بلکه توانايي صادرات دو ميليون تن کاغذ بسته‌بندي را نيز دارد که در واقع مازاد توليد داخل است و مي‌توان آن را صادر کرد در واقع با ايجاد ظرفيت‌هاي لازم توانايي صادرات کاغذ بسته‌بندي در کشور وجود دارد. روغني گلپايگاني در ارتباط با کاغذ روزنامه گفت: مي‌توانيم حداقل 60 الي70 درصد از نياز کشور را در داخل کشور تامين کنيم و به طور قطع تنها در حدود 30 تا 40 درصد نيازمند واردات از خارج هستيم که البته اين ميزان توليد کاغذ روزنامه به شروط لازم براي توليد نيازمند است، اما اگر شرايط در ماه‎هاي آينده نيز مانند اين روزها باشد در نتيجه بايد 100 درصد نيازمان به کاغذ روزنامه را وارد کنيم. همچنين در مورد کاغذ تحرير تقريبا به 380 هزار تن نيازمنديم که از اين ميزان 180هزار تن از نياز ما در داخل کشور تامين مي‌شود و به 200 هزار تن واردات نياز است.
تعيين سقف قيمت تعزيراتي کاغذ
همچنين روز گذشته با تصميم اعضاي کارگروه تنظيم بازار سقف قيمت تعزيراتي کاغذهاي موجود در داخل کشور تعيين شد. به گزارش ايسنا، طبق تصويب ستاد تنظيم بازار، سقف قيمت تعزيراتي کاغذ روزنامه ۴۱۰۰ تومان و سقف قيمت کاغذهاي چاپ و تحرير کيلويي ۵۱۰۰ تومان تعيين شد. همچنين سقف قيمت تعزيراتي بالکي نيز ۵۱۰۰ تومان مي‌شود. براساس اين گزارش به منظور رصد و پايش بازار کاغذ، کميته دائمي‌کنترل تامين نياز مصرف‌کنندگان واقعي‌ در اين حوزه با رياست وزارت فرهنگ و راشاد اسلامي‌تشکيل شد. در اين راستا صادرات انواع کاغذ و کاغذ باطله از کشور نيز ممنوع شده است. در عين حال واردکنندگاني که محموله‌هاي وارداتي کاغذ در گمرکات دارند موظف شدند ظرف يک هفته با هماهنگي گمرک و بانک مرکزي نسبت به کارسازي و ترخيص محموله خود اقدام کند.