حمايت اروپا پشتوانه دعاوي حقوقي عليه آمريکا
معاون حقوقي رئيس جمهور گفت: حمايت اروپا از برجام پشتوانه خوبي براي دعاوي حقوقي عليه آمريکا خواهد بود.به گزارش ايسنا،لعيا جنيدي گفت:‌ پس از خروج آمريکا از برجام اتحاديه اروپا موضعي گرفت که خيلي مهم بود. از سوي ديگر اين اتحاديه اجراي مقررات بازدارنده‌ي خود را همزمان با روز اجراي مجدد تحريم‌هاي آمريکايي‌ها قرار داد. آنها بيانيه بسيار تندي عليه خروج آمريکا از برجام دادند و گفتند که برجام براي خود اروپا و جهان بسيار مهم است.وي ادامه داد: اتحاديه اروپا تاکيد کرده که وظيفه دارد تا از برجام حمايت کند. با توجه به اينکه دولت‌هاي بزرگ چنين حمايتي کردند اگر ديوان دادگستري بين‌المللي هم به اين مواضع توجه کند قدم‌هاي بزرگي برداشته مي‌شود.





اتهاماتي که مبناي شکايت شد
رئيس سازمان بهزيستي کشور به اظهارات يکي از نمايندگان مجلس مدعي شد، وي «رشوه» ۵۰۰ ميليوني براي سکوت در برابر مطرح نشدن مشکلات پرداخت کرده، واکنش نشان داد. محسني بندپي در گفت وگو با ايسنا در واکنش به اتهامات رستميان، نماينده دلفان گفت: علت اين اتهامات اين است که فردي که آقاي رستميان به عنوان مدير براي بهزيستي استان معرفي کرد، فاقد شاخص‌هاي لازم بوده و در کميته انتصابات سازمان بهزيستي راي نياورد و رستميان دنبال اين بود که اين فرد را به سازمان بهزيستي تحميل کند.وي درباره اتهاماتي رمورد انجام سفرهاي خارجي‌اش گفت: اينجانب در چارچوب جمهوري اسلامي‌در قالب حمايت از معلولين در صحن سازمان ملل حضور يافتم.





رئيس‌جمهور با وزرا تعارف ندارد
رئيس دفتر رياست‌جمهوري تاکيد کرد: رئيس‌جمهور هر لحظه‌اي که فکر کند نمي‌تواند با يکي از اعضاي هيات دولت و کابينه کار کند، با کسي تعارف ندارد و با او خداحافظي مي‌کند.سيد محمود واعظي در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين که حسين مقصودي نماينده سبزوار مدعي شده که دولت خواستار استيضاح علي ربيعي بوده و دولت از وزير کار حمايت کافي نکرده است؟ گفت: هر کسي اين حرف را زده، سخن بي‌ربطي را گفته؛ چه آقاي مقصودي باشد و چه هر کس ديگري.وي افزود: اگر دولت نمي‌خواست ربيعي وزير باقي بماند و مي‌خواست بيفتد، جهانگيري را به عنوان نماينده عالي دولت به همراه تعدادي از وزرا در ميانه جلسه هيات وزيران به مجلس نمي‌فرستاد.
وصول طرح تعريف رجل سياسي
طرح اصلاح ماده ۳۵ قانون انتخابات رياست‌جمهوري که درباره تعيين شرايط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان مشخصا تعريف رجل مذهبي و سياسي در انتخابات رياست‌جمهوري است، اعلام وصول شد.به گزارش ايسنا، احمد اميرآبادي فراهاني در جلسه علني موارد اعلام وصولي را قرائت کرد.بر اين اساس طرح اصلاح ماده ۳۵ قانون انتخابات رياست‌جمهوري و طرح اصلاح بند «ه» تبصره پنج قانون بودجه ۹۷ اعلام وصول شد.طرح استفساريه بند هفت ماده هفت قانون تشکيلات، وظايف و اختيارات شوراهاي اسلامي‌کشور از ديگر موارد اعلام وصولي بود.
عراق بايد راه تنفس ايران باشد
رهبر جريان حکمت ملي عراق گفت که وظيفه ديني و اخلاقي ما ايستادن در کنار جمهوري اسلامي‌ايران است چرا که اين کشور در کليه بحران‌ها کنار ما ايستاد.به گزارش ايسنا از العالم، سيد عمار حکيم گفت: جمهوري اسلامي‌ايران در معرض فشار و تحريم و حمله‌اي است که اقتصاد و نظام سياسي آن را هدف قرار داده است؛ از همه مي‌خواهم که در اين بحران در کنار جمهوري اسلامي‌ايران بايستند و اين کشور را ياري کنند.وي افزود: در اين بحران عراق بايد راه تنفسي براي جمهوري اسلامي‌ايران باشد، وظيفه ديني و اخلاقي ما ايستادن در کنار جمهوري اسلامي‌ايران است چرا که اين کشور در کليه بحران‌ها کنار ما ايستاد، ما به عنوان سياست مردان عراق بايد در راستاي نزديک کردن رويکردها و کاهش فشار با همکاري جامعه بين‌الملل و جمهوري اسلامي‌ايران به بهترين نحو نقش ايفا کنيم. عمار حکيم اظهار داشت: جمهوري اسلامي‌ايران عمق استراتژيک عراق است و حدود 1300 کليومتر مرز مشترک با اين کشور داريم، همچنين منافع و رابطه‌ها و وابستگي‌هايي با هم داريم که امکان ندارد به آن بي توجه بود، ما مطمئن هستيم که جمهوري اسلامي‌ايران با توجه به حکمت و هوشمندي رهبر آن بر اين بحران فائق خواهد شد.وي تصريح کرد: گمان نمي‌کنم که جمهوري اسلامي‌ايران ميلي به جنگ داشته باشد آمريکا و منطقه نيز جنگ را به نفع خود نمي‌بينند.
عراق مخالف تحريم اما پايبند به آن
نخست‌وزير عراق در واکنش به از سرگيري تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گفت: ما مخالف وضع تحريم عليه ايران هستيم اما بغداد به منظور حمايت از ملت عراق به اين تحريم‌ها پايبند خواهد بود.به گزارش ايسنااز اسپوتنيک عربي، حيدر العبادي در رابطه با از سرگيري‌ تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گفت: ما کاملا مخالف تحريم‌هاي بين‌المللي هستيم و عراق هزينه سنگيني براي تحريم‌هايي که به مدت 13 سال عليه آن اتخاذ شد پرداخت کرد. تحريم‌ها بر اساس تضغيف نظام پيشين ( عراق) عليه ما تحميل شد اما منجر به تضعيف ملت، ايجاد شکاف در جامعه، از بين بردن بافت اجتماعي و ايجاد پديده‌هايي شد که از قبل نبودند. اين تحريم‌ها نه تنها آن نظام را از بين نبرد بلکه به ظلم و استبداد خود ادامه داد و قوي تر شد چراکه شهروندان ضعيف شده بودند.وي افزود: ما نيز همانند ديگر کشورهاي جهان جز از طريق بانک فدرال عراق نمي‌توانيم از دلار استفاده کنيم. حصار و تحريم جوامع را نابود مي‌کند. ما مخالف تحريم‌ها هستيم. نمي‌توان تنها به خاطر يک هدف سياسي يک ملت کامل را ضعيف و گرسنه کرد.
شرکت‌هاي اروپايي تهديد شدند
مشاور مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به شرکت‌هاي اروپايي هشدار داد که اگر از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران پيروي کنند، توسط اتحاديه اروپا تحريم خواهند شد.به گزارش ايسنا، اتحاديه اروپا هشدار داده است که اگر شرکت‌هاي اروپايي به تبعيت از تحريم‌هاي آمريکا روابط تجاري خود با ايران را متوقف کنند، با تحريم‌هاي اتحاديه اروپا مواجه خواهند شد.ناتالي توچي مشاور، ويژه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در گفت‌وگو با راديو بي‌بي‌سي اظهار داشت: آن دسته از شرکت‌هاي اروپايي که در پيروي از تحريم‌هاي ثانويه آمريکا، دست از تجارت با ايران بردارند، توسط اتحاديه اروپا تحريم خواهند شد. اين در حالي است که رئيس جمهور آمريکا دوشنبه شب (15 مردادماه) دستور بازگرداندن تحريم‌هاي مرتبط هسته‌اي عليه ايران را که به واسطه برجام لغو شده بود، امضا کرد.کاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي ضمن اعلام اين خبر اعلام کرد: از سه‌شنبه (هفتم اوت) تحريم‌هاي صنعت خودرو، طلا و ريال عليه ايران اجرايي مي‌شود. مابقي تحريم‌ها هم که نفت و بانک مرکزي ايران را هدف قرار مي‌دهد از روز پنجم نوامبر (14 آبان) اجرايي خواهد شد.
بايد جلوي تصميمات نادرست گرفته شود
امام‌جمعه موقت تهران گفت: رسانه ملي بايد ريشه اصلي مشکلات اقتصادي، افزايش هزينه‌هاي کشور، ناکارآمدي در برخي سطوح، مشکلات بانکي و قضايي را شناسايي و منعکس کند.به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام سيد حسن ابوترابي فرد در مراسم معارفه مديرکل جديد صداوسيماي مرکز قزوين اظهار کرد: از تدابير مبتني بر دانش استاندار قزوين تشکر مي‌شود که آرامش‌بخش بوده است.وي افزود: رسانه ملي از نگاه رهبري نماد ارزش‌هاي متعالي اسلام و انقلاب و يک مرکز دانشگاهي براي مخاطبان است و هر ميزان که قدم‌ها بلندتر برداشته شود عزم و اراده ملي قوي‌تر مي‌شود. در رسانه ملي بايد گام‌ها عالمانه باشد تا پشتوانه قوي داشته باشد و استفاده از مديران کارآزموده و صالح بايد در رسانه ملي استفاده شود.
تاکيد رئيس جمهور بر اصل 59 قانون اساسي امر مبارکي است
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: برعکس کساني که فکر مي‌کنند گفت‌وگو با مردم موثر نيست من فکر مي‌کنم که صحبت مستقيم از طريق سخنراني‌ها يا حضور در فضاي مجازي آرامش و اعتماد را به مردم باز مي‌گرداند. محسن رهامي‌در گفت‌وگو با ايسنا گفت: رييس‌جمهور گفت‌وگوي خوب و پيش برنده‌اي را در تلويزيون با مردم انجام دادند. علاوه بر اينکه متن مصاحبه ايشان عاري از خشونت و پرخاشگري بود، اعلام صلح و آمادگي براي حل معضلات نيز ايجاد شده بود.وي يادآور شد: صحبت رييس‌جمهور با مردم همزمان با شروع تحريم‌هاي امضا شده توسط رييس‌جمهور آمريکا و اعلام بسته حمايتي اتحاديه اروپا از ايران در مقابله با تحريم‌هاي آمريکايي‌ها مطرح شد يعني علاوه بر اينکه اين مصاحبه آرامش را در حوزه داخلي تامين مي‌کرد، در حوزه خارجي نيز اثرگذار بوده است.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: گفت‌وگوي رييس‌جمهور با مردم قدم مثبتي بود که بايد پيگيري شود تا وعده‌هايي که ايشان به مردم دادند به انجام برسد. اين صحبت‌ها تا حدي بر بازار ارز نيز اثر مثبت گذاشته است البته علاوه بر اين صحبت‌ها اعلام روش‌هاي جديد بانک مرکزي نيز باعث بازگشت آرامش به بازار شده است.
مجلس اعتماد خود را از وزیر کار روحانی پس گرفت؛
علي ربيعي براي سومين بار استيضاح شد اما اين بار نتوانست از مجلس شوراي اسلامي‌راي اعتماد بگيرد و وکلاي ملت پس از استماع توضيحات نمايندگان استيضاح‌کننده و همچنين پاسخ‌هاي وزير کار، با 129 رأي موافق و 111 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از مجموع 243 آراي مأخوذه اعتمادشان را از وزير کار برداشتند و بدين ترتيب طرح استيضاح وزير کار رأي آورد و ربيعي از اين سمت برکنار شد.
علي ربيعي براي سومين بار استيضاح شد اما اين بار نتوانست از مجلس شوراي اسلامي‌راي اعتماد بگيرد و وکلاي ملت پس از استماع توضيحات نمايندگان استيضاح‌کننده و همچنين پاسخ‌هاي وزير کار، با 129 رأي موافق و 111 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از مجموع 243 آراي مأخوذه اعتمادشان را از وزير کار برداشتند و بدين ترتيب طرح استيضاح وزير کار رأي آورد و ربيعي از اين سمت برکنار شد.
به گزارش فارس، ابتدا موافقان استيضاح به سخنراني پرداختند و علي رستميان در موافقت با استيضاح به انتقاد از سازمان بهزيستي پرداخت و گفت: توسط يکي از فرستادگان جناب آقاي بندپي به بنده گفته شد 500 ميليون تومان به شما مي‌دهيم به نام يک خيريه که هيچ حرفي درخصوص مشکلات بهزيستي مطرح نشود، يعني 20 ميليون تومان به آن خيريه داده شود و 480 ميليون تومان را بنده براي توزيع بين فقرا و ايتام بردارم.اين نماينده مجلس دهم تصريح کرد: اين مسئله را بنده به رئيس مجلس و معاون وزير اطلاعات گزارش دادم، متاسفانه رئيس سازمان بهزيستي از 500 ميليون تومان 20 ميليون آن را به خيريه پرداخت کرده و 480 ميليون آن را به خريد ماشين‌هاي شاسي بلند اختصاص دادند، يعني پول خريد ويلچر براي معلولان را به مصارف ديگر اختصاص داد، هر چند که وزير مربوطه در پاسخ به اين موارد تاکيد کرد که چنين مسائلي در دوره قبل بهزيستي نيز ديده شده است.وي گفت: رئيس سازمان بهزيستي دختران مظلوم بهزيستي را با لباس فاخر در يک سياه چادر در يک منطقه خوش آب و هوا در نظر گرفته و از اين افراد شاهانه پذيرايي مي‌کند. اين پول‌ها از کجا تامين مي‌شود؟ 900 ميليون تومان صرف هزينه همايش و مهماني شاهانه آقاي بندپي شده است! آيا کارگري که بخاطر او اشک مي‌ريزيد و آيا معلولي که عصا و ويلچر ندارد، از اين سفره شاهانه استفاده مي‌کرد و شما نسبت به آن واکنش نشان داديد؟نماينده سلسله و دلفان افزود: آيا معلولين، کودکان بي سرپرست از چندين نوع غذايي که در مهماني آقاي بندپي توزيع شد، استفاده مي‌کنند؟ شرم آورتر اينکه يک ماشين کاميون يخچال دار داراي لاشه‌هاي گوسفند به کوهدشت لرستان و درب منزل آقاي بندپي برده و به معاونان ايشان تحويل مي‌دهند. وي تاکيد کرد: جناب آقاي وزير؛ سفرهاي اروپايي آقاي بندپي را رصد کرده ايد؟ بندپي در سفرهاي خارجي با يک تير دو نشان زده و در راستاي انجام ماموريت ملکه‌هاي زرد طلايي زنبور عسل را براي درمان ملکه‌هاي مريض دلفان به کشور آوردند. در تحقيقات به عمل آمده درخصوص انواع هديه بررسي کنيد و در صورت عدم تاييد بنده حاضرم به عنوان نشر اکاذيب محاکمه شوم.
در ادامه نماينده کنگاور موافق استيضاح با تاکيد بر اينکه در فضاي مجازي گفته شده که نمايندگان به دليل نرسيدن به مطالباتشان درخواست استيضاح کردند که چنين چيزي درست نيست.حسن سليماني افزود: کسي که مسئوليت استيضاح را داشته در مجلس شوراي اسلامي‌مانع صحبت نمايندگان شد. اين افراد سعي کردند وقت را بگيرند تا در مجلس شوراي اسلامي‌صحبت نشود. بايد مشخص شود چه عواملي باعث اين افتضاح در مجلس شوراي اسلامي‌شدند. بايد روشن شود چه کسي وقت را گرفت تا ما صحبت نکنيم.»وي گفت: آقاي وزير توضيح دهيد ‌که چقدر براي اطمينان در ساختار ستادي اين وزارتخانه تلاش شده است؟ چرا از جوانان استفاده نمي‌شود؟ چرا در اين وزارتخانه سهم ۲۵ درصدي بخش تعاون در اقتصاد مورد توجه قرار نمي‌گيرد يا اين‌که براي بهبود وضعيت معيشتي و رفاهي بازنشستگان چه کار کرديد؟ درباره شستا هم توضيح دهيد که چرا به اين وضعيت رسيده است.
همچنين علي اکبري نماينده مردم بجنورد به عنوان موافق استيضاح گفت: آقاي ربيعي! سه سال پيش کلنگ فاز 2 پتروشيمي‌خراسان شمالي را زديد اما در اين سه سال هيچ اقدامي‌در راستاي پيشبرد اين پروژه انجام نداديد. آيا سه سال فرصت براي شروع عمليات اجرايي يک پروژه که زمينه انجام آن حاضر بود،‌زمان زيادي نيست؟
در ادامه حسين مقصودي نماينده سبزوار به عنوان موافق استيضاح گفت: آقاي ربيعي! شما رند لابيگري و احساساتي و رند همه فتنه‌هايي هستيد که مجلس را گرفتار کرده است، بانک توسعه تعاون يک و نيم ميليارد دلار از ذخيره و آينده اين مملکت پول برداشت کرده است، متاسفم براي همکاراني که مي‌گويند فلان نماينده به خاطر تعويض فلان رئيس، استيضاح وزير کار را امضا کرده است.مقصودي تصريح کرد:‌لابي‌گري و دروغگويي و بازي کردن با احساسات مردم ويژگي‌ آقاي ربيعي است، قرار نيست ما به هر قيمتي بمانيم، آقاي ربيعي، يک بخش تعاوني را بگوييد که جان سالم به در برده باشد.وي گفت: آيا از کارگراني که با حقوق 500 يا 600 هزار توماني کار مي‌کنند خبر داريد؟ و آيا مي‌دانيد بسياري از کارگران ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند؟ آيا از کارگراني که در معدن، کشتي و هواپيما از بين رفتند ، مطلعيد؟ شما براي آنان چه کرديد؟
در ادامه علي ربيعي در دفاع از خود با اشاره به اينکه براي سومين بار در طي چند ماه گذشته به مجلس آمده ام، گفت: دو بار از شما نمايندگان رأي اعتماد گرفته ام، اگر رويکرد استيضاح کنندگان تحقق پاسخگويي باشد حاضرم به تمامي‌سوالات پاسخ دهم.وي گفت: بنده را متهم به دروغگويي کرده و گفتند در بيشتر مسائل گريه مي‌کنم، چرا چنين مواردي را استيضاح کنندگان مطرح مي‌کنند؟
اين عضو کابينه دوازدهم گفت: اگر بنده از دولت بروم، آيا نابساماني‌هاي اخير در حوزه دلار و مشکلات اقتصادي حل خواهد شد؟ ما بحث ترامپ ناجوانمردانه را در کشور داريم، اما نبايد حيثيت مجلس را به استيضاح بنده گره زد و گفت اگر اين استيضاح صورت نگيرد، حيثيت مجلس از بين مي‌رود.وي با بيان اينکه با رفتن من فقر در جامعه کاهش نمي‌يابد، تصريح کرد: من نمي‌گويم اوضاع کارگران خوب است، اما در همه مواقع با آنها همراه بوده ام. از نمايندگان مي‌خواهم در بررسي اين موارد انصاف را رعايت کنند. به تمامي‌مواردي که مطرح شده، چند ماه پيش نيز پاسخ داده ام. آيا در طي 4 ماه گذشته اتفاقي رخ داده که من از آن در جهت بهتر کردن شرايط استفاده نکرده باشم؟
در ادامه مسعود پزکشيان در پاسخ به اتهامات پورابراهيمي‌نماينده کرمان مبني بر اينکه خانم زهرا پزشکيان به عنوان مسئول فاينانس شرکت پتروشيمي‌جم مشغول به کار است چه ارتباطي با شما دارد گفت: من قرار نبود صحبت کنم، اما جو را ديدم و شاهد بحث‌هايي بودم که برخي مطرح کردند، احساس کردم بايد از تماميت مجلس و نمايندگان دفاع کنم.
وي افزود: اينکه ما بياييم بگوييم نمايندگان رفته‌اند و لابي کرده‌اند و پول گرفته‌اند که اين کار را بکنند، به چه کسي بي‌احترامي‌مي‌کنيم و چه کسي را زير سؤال مي‌بريم؟ کدام نماينده؟ يعني اگر بنده به آقاي ربيعي رأي بدهم، پول گرفته‌ام؟
پزشکيان افزود: مي‌گويند اگر رأي ندهيم حيثيت مجلس از بين مي‌رود، اما حيثيت مجلس زماني از بين مي‌رود که با جو و فشار رأي بدهد، چه مثبت و چه منفي. ما بايد به حق رأي بدهيم نه با انگ زدن، تهمت زدن و جوسازي.
نائب رئيس مجلس گفت: کدام نماينده رفته پول گرفته است، آنهايي که اين موضوع را مي‌گويند اگر اين را ثابت کنند آن نماينده بايد از مجلس اخراج شود. اين حرف‌ها را از تريبون مجلس گفته‌اند و خوراک رسانه‌ها قرار دادن انصاف نيست. کسي پول و باج نگرفته که به کسي رأي بدهد يا ندهد.
اين نماينده مجلس اظهار داشت: مي‌گويند ربيعي گريه کرده، آيا وزيري که براي مردم گريه کرده بد است؟ اگر قيافه بگيرد و مردم را تحويل نگيرد خوب است؟ چه کار بايد بکند؟ نماينده‌ها و مسئولان ما بايد با مردم باشند که اگر نتوانستند مشکل مردم را حل کنند، اقلاً برايشان گريه کنند. ما نتوانستيم مشکلات اين مملکت را حل کنيم. همه با هم، ‌هم نتوانستيم، اقلاً جواب مردم را با زبان خوش بدهيم و تحويلشان بگيريم و به آنها احترام بگذاريم.
ظريف رفتار 40 سال گذشته واشنگتن را تشريح کرد؛
وزير امور خارجه با اشاره به بي‌اعتمادي‌هايي که طي سال‌ها نسبت به آمريکايي‌ها ايجاد شده، اظهار کرد: آمريکايي‌ها هيچ‌گاه صداقت نداشته‌اند. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين که با توجه به صحبت‌هاي رييس جمهوري مبني بر اين‌که آمريکايي‌ها براي مذاکره با ايران صداقت نشان داده و غرامت‌هاي مداخلات 60 ساله‌شان را در ايران پرداخت کند و اين‌که آيا به اعتقاد وي آمريکا چنين صداقتي را نشان خواهد داد يا خير، گفت: آمريکايي‌ها هيچ گاه در اين حوزه صداقت نداشتند و حرکت آقاي ترامپ يک حرکت تبليغاتي بود. يکي از دلايل مهمي‌که مي‌توانيم طبق آن به اين برسيم که آقاي ترامپ نه نسبت به مردم ايران و نه نسبت به تعهدات بين‌المللي آمريکا هيچ حساسيتي ندارد اين است که اولين تحريمي‌که آقاي ترامپ برگرداند تحريم هواپيماها بود، يعني حتي قبل از روز ششم اوت که دور اول تحريم‌ها بازگشت اولين کاري که آمريکا انجام داد اين بود که ارسال 200 هواپيما را که قرار بود مردم ايران از آن استفاده کنند را لغو کرد. وي افزود: آنان بسيار نياز دارند که به مردم ايران نشان دهند که اين بي‌اعتمادي متراکمي‌که در طول 40 سال اخير ايجاد کرده‌اند برايش چه توضيحي دارند. مردم ايران چه دليلي دارند که احساس نياز کنند که لازم است با آنان به مذاکره بنشيند به هر حال اگر بحث مذاکره باشد ما دو سال مذاکره فشرده با آمريکا داشته‌ايم که نتيجه‌اش برجام بود و آقاي ترامپ از آن خارج شد. حال چه‌طور مي‌توان اعتماد کرد که اگر به فرض محال با آمريکا مذاکره تازه‌اي هم انجام شد و به توافق جديدي هم رسيديم آمريکا به آن پايبند باشد، بنابراين روش آمريکا و رفتارش نه تنها هيچ اعتمادي براي ايران، براي هيچ کشوري در دنيا باقي نمي‌گذارد. وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به اين که معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه چه نقشي در تسهيل صادرات در شرايط تحريم خواهد داشت، اظهار کرد: معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه وظيفه‌اش تسهيل است تا هم کار فعالان بخش خصوصي و هم فعالان دولتي را آسان کند و امکانات صادراتي را در خارج کشور شناسايي خواهد کرد و زمينه را براي ارتباط بخش خصوصي ما با بخش خصوصي ساير کشورها فراهم خواهد کرد و بخش خصوصي براي رسيدن به اهدافش کمک خواهد کرد. حتما اين فعاليت بايد در شرايط بازگشت تحريم‌ها توسط آمريکايي‌ها انجام شود. البته نکته قابل توجهي که هست اين است که امروز دنيا عليه تحريم‌هاي آمريکا ايستاده است و اين در حالي است که در گذشته ساير کشورها با آمريکا در اين زمينه هم همراهي مي‌کردند. ظريف ادامه داد: بيش از فشار اقتصادي، آمريکا با جنگ رواني وارد شده و اين کار را با شرکاي خود انجام مي‌دهد و سعي مي‌کند آن را در ايران هم پياده کند. پس نبايد فضاي رواني ما متاثر شود و آنچه که وجود دارد اين است که دنيا علاقه‌اي ندارد تحريم‌هاي آمريکا را عملي کند و کشورهاي مختلف دنيا سعي مي‌کنند در اين زمينه براي خنثي کردن تاثير آن عمل کنند. وزير امور خارجه کشورمان در پايان تاکيد کرد: کارهايي که تا حالا اروپايي‌ها انجام داده‌اند نشان مي‌دهد که تا حدي در عمل متعهد به برجام هستند و نشان مي‌دهد که آنها مي‌خواهند نسبت به برجام متعهد باشند، اما مهم اين است که اروپا چقدر مي‌خواهد هزينه کند، بنابراين آنچه که مهم است اين است که اروپا صرفا اراده سياسي انجام ندهد. بالاخره اين يک توافق است که براي آنها از نظر حيثيتي و امنيتي بسيار مهم است و بايد ببينيم که آيا مي‌خواهند براي آن هزينه بکنند يا نه؟ حالا بايد ببينيم که در برابر تحريم‌هايي که در آينده شديدتر خواهد شد نيز اروپايي‌ها چگونه عمل خواهند کرد.
وزير دفاع عملکرد دشمنان عليه ايران را تشريح کرد؛
وزير دفاع با بيان اينکه با حربه جنگ اقتصادي و تحريم‌هاي همه جانبه به مصاف جمهوري اسلامي‌برخواسته اند، گفت: اين بار جنگ تمام عيار دشمن با نظام اسلامي‌شکل سياسي، اقتصادي، فرهنگي و رواني دارد. به گزارش ايسنا، امير سرتيپ حاتمي‌با اشاره به اينکه متاسفانه در سال‌هاي اخير شاهد بروز مشکلات و مسائل جدي که موجب ايجاد ناامني در منطقه شده، بوده ايم، گفت: اما جهانيان شاهد بودند که تمام هيمنه غرب با سرمايه گذاري‌هاي مالي، سياسي، تجهيزاتي و تسليحاتي از گروه‌هاي تروريستي و فريب خورده با مقاومت و ايستادگي محور مقاومت و به زمين ريخته شدن خون پاک هزاران جوان مومن و انقلابي شکست و روسياهي براي هميشه تاريخ بر پيشاني نظام سلطه باقي ماند و حمايت‌هاي بي حد و حصر از اين جنايتکاران تاريخ ناکام ماند و سرمايه گذاري بلند مدت آنها به هدر رفت. وزير دفاع متذکر شد: امروز با شکست توطئه دشمن در ايجاد ناامني در مرزهاي جمهوري اسلامي‌از طريق ناامن سازي کشورهاي همسايه، با توطئه ديگري از سوي دشمن مواجه هستيم که اين بار با حربه جنگ اقتصادي و تحريم‌هاي همه جانبه به مصاف جمهوري اسلامي‌برخواسته‌اند که اين نيز در واقع روي ديگر همان سکه است. وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به پيشنهاد مذاکره رئيس جمهور آمريکا بدون پيش شرط اشاره کرد و گفت: واضح است که اين بار جنگ تمام عيار دشمن با نظام اسلامي‌شکل سياسي، اقتصادي، فرهنگي و رواني دارد و در واقع در همان استراتژي تعريف مي‌شود. حاتمي‌به بدعهدي و پيمان شکني‌هاي آمريکا در توافقنامه بين المللي برجام اشاره کرد و اظهار داشت: حاصل 12 سال مذاکره و گفت گو و نهايتا توافق برجام که به تاييد و تصويب سازمان ملل متحد نيز رسيد با بدعهدي تاريخي شيطان بزرگ مواجه شد که بايد همگان از اين رفتار غيرمتعهدانه آنها درس گيرند و به عمق کينه و عداوت آمريکايي‌ها با ملت بزرگ ايران پي ببرند.
دبيرکل سازمان ملل توافق هسته‌اي را دستاورد ديپلماتيک کليدي دانست؛
دبيرکل سازمان ملل با اعلام حمايت مجدد از برجام، تاکيد کرد که اين توافق يک دستاورد ديپلماتيک کليدي در سال‌هاي اخير است.
به گزارش ايسنا به نقل از شينهوا، فرحان حق سخنگوي آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل حمايت وي از توافق هسته‌اي را اعلام و تاکيد کرد که ‌روابط دوجانبه ميان کشورها به دولت‌هاي آنها بستگي دارد.
سخنگوي گوترش افزود: دبيرکل بارها درباره اهميت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به عنوان يک دستاورد ديپلماتيک کليدي در سال‌هاي اخير گفت‌وگو کرده است. وي معتقد است که اين توافق ارزش ادامه حمايت را دارد و تمام طرف‌هاي آن بايد به مفاد توافق پايبند باشند. فرحان افزود: درباره اين مساله که کشورها و دولت‌ها چگونه با اين مساله مواجه مي‌شوند به طور قطع ما درباره سياست داخلي و ملي کشورها صحبت نمي‌کنيم. وي تصريح کرد: توافقي وجود داشت که به مرحله اجرا رسيد و ديدگاه دبيرکل درباره آن کاملا مشخص و روشن است. ما کماکان تا جايي که مي‌توانيم از اجراي برجام حمايت مي‌کنيم. توافقي که در آن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌نيز نقش دارد. بنابراين گزارش، دونالد ترامپ رييس‌جمهور آمريکا روز سه‌شنبه تصميم خود براي بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران پس از خروج خود از برجام را عملي کرد. اين اقدام وي به ويژه از سوي اروپايي‌ها با مخالفت شديد مواجه شده است. اتحاديه اروپا نيز روز سه‌شنبه اعلام کرد که از شرکت‌هاي خود در برابر تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران حمايت مي‌کند و در اين راستا مقررات مسدودکننده را اجرايي کرده که به شرکت‌هاي اروپايي اجازه مي‌دهد از اين تحريم‌هاي آمريکا تبعيت نکنند.
دادستان تهران از بازداشت 12 متهم در پرونده واردات اتومبيل خبر داد:
دادستان تهران درخصوص وضعيت رسيدگي به پرونده‌هاي ارجاعي به شعب بازپرسي ويژه رسيدگي به جرايم حوزه ارز و واردات خودرو و گوشي تلفن همراه اطلاع‌رساني کرد و به شرکتش‌هاي تجاري واردکننده کالا هشدار داد. به گزارش ايلنا، عباس جعفري دولت‌آبادي با تاکيد بر اينکه رسيدگي به اين پرونده‌ها در شعب ويژه دادسرا با سرعت و دقت در حال انجام است، از بازداشت ۶۵ نفر و ممنوع‌الخروجي ۱۰۶ نفر از متهمان اين پرونده‌ها خبر داد و گفت: از اين تعداد ۵۳ متهم در پرونده‌هاي ارزي و واردات گوشي تلفن همراه و ۱۲ نفر در پرونده واردات اتومبيل بازداشت شده‌اند. وي افزود: دادستاني تهران در پرونده‌هاي ارزي و تلفن همراه تاکنون ۲۳ فقره کيفرخواست صادر کرده که به موجب آن ۲۴ متهم تحت تعقيب قضايي قرار گرفته و به زودي در دادگاه محاکمه خواهند شد. دادستان تهران با هشدار به شرکت‌هاي تجاري که در امر واردات کالا، ارز ۴۲۰۰ توماني از دولت دريافت کرده و برخلاف تعهد خود نسبت به واردات کالا اقدام نکرده يا در صورت انجام واردات، کالاهاي وارده را به نرخ آزاد به فروش رسانده‌اند، اظهار داشت: تصور مديران اين شرکت‌ها مبني بر اينکه مي‌توانند به صرف پرداخت جريمه گران‌فروشي بر اساس قانون تعزيرات حکومتي از مسئوليت خطير خود در ايجاد وضع بحراني در حوزه ارز واردات کالا شانه خالي کند، محکوم به بطلان است و به مديران اين شرکت هشدار داده مي‌شود که اقدامات ارتکابي از سوي آنان به موجب قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادي کشور مصوب ۱۳۶۹ و اصلاحات آن مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت که وفق بند ب از ماده‌ يک آن، «گران‌فروشي کلان» و «احتکار عمده» ارزاق يا ساير نيازمندي‌هاي عمومي‌با توجه به شاخص‌هاي «ميزان خسارت وارده»، «مبالغ مورد سوء استفاده» و «آثار فساد مترتب بر آن» چنان‌چه با وصف فوق رخ دهد، اقدام مجرمانه محسوب ‌شده و مجازات آن، پنج تا بيست سال حبس، ضبط اموال حاصل از اعمال مجرمانه و بيست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق در انظار عمومي‌است؛ و چنان‌چه اين اقدامات در چهارچوب اتهام افساد في‌الارض باشد، در صورت اثبات اتهام متهم با مجازات اعدام مواجه خواهد شد.