موافقت با افزايش سرمايه بانک مسکن
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، از موافقت کميته مسکن کميسيون متبوعش با افزايش سرمايه بانک مسکن در راستاي توليد واحدهاي مسکوني براي اقشار کم درآمد خبر داد. سيدابوالفضل موسوي بيوکي گفت: در جلسه کميته مسکن کميسيون عمران مجلس راهکارهاي افزايش توليد مسکن اقشار کم درآمد جامعه با حضور نماينده بانک‌هاي مختلف کشور و معاون وزير راه و شهرسازي مورد بررسي واقع شد. اين نماينده مجلس در ادامه با بيان اينکه طبق قانون ساماندهي مسکن وزارت راه و شهرسازي بايد نسبت به تامين زمين براي توليد مسکن اقدام کند، افزود: تامين مالي ساخت مسکن يکي از مهمترين اولويت‌هايي است که براي توليد بيشتر واحدهاي مسکوني نياز است.






ماهي‌گيري ايرلاين‌ها از نوسانات ارزي
عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه گراني نرخ بليت هواپيما به بهانه نوسانات ارزي به برخورد با ايرلاين‌هاي متخلف منجر مي‌شود، گفت: طبق قانون بودجه ۹۷ هر نوع افزايش قيمتي خلاف قانون است. حسين نيازآذري با انتقاد از عملکرد شرکت‌هاي هواپيمايي، گفت: متاسفانه اعمال قيمت‌هاي خارج از ضابطه براي بليت هواپيما از سوي ايرلاين‌ها نارضايتي‌هاي عديده‌اي را رقم زده است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه شناور شدن نرخ‌ها بهانه مناسبي براي اعمال نرخ‌هاي نجومي‌نيست، افزود: ربط دادن افزايش نرخ بليت هواپيما به نوسانات ارزي تخلف فاحش ايرلاين‌ها است. وي گفت: طبق مصوبه بودجه سال 97 کل کشور افزايش هر نوع خدماتي ممنوع است.





خللي در توسعه صنعت هوايي رخ نمي‌دهد
عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه با آغاز دور جديد تحريم‌ها فرصت شکوفايي اقتصاد منحاي نفت فراهم مي‌شود، گفت: هيچ خللي در توسعه صنعت هوايي کشور با تحريم‌هاي جديد رخ نمي‌دهد. محمد دامادي با بي‌تاثير خواندن آغاز دور جديد تحريم‌ها، گفت: در شرايط فعلي با آغاز دور جديد تحريم‌ها محدوديتي در صنعت هوايي کشور ايجاد نخواهد شد زيرا از ابتدا گشايشي رخ نداده بود. وي با بيان اينکه صنعت هوايي ايران در سال‌هاي پس از انقلاب روز بدون تحريم و محدوديت را نديده، افزود: بايد بدانيم که در خلال توافق صورت گرفته نيز بدعهدي‌ها بيش از توافق‌ها نمود داشته و نبايد نگران آينده و آغاز دور جديد تحريم‌ها باشيم.
گراني ۵۰ درصدي مسکن طي ۵ سال
طبيعي است
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينکه پيش بيني ما اين است که در نيمه دوم سال با ثبات بازار ارز بازار مسکن رونق گيرد گفت: افزايش ۵۰ تا۶۰ درصدي قيمت مسکن در ۵ سال متعادل است و طبيعي است. حامد مظاهري، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينکه پيش‌بيني ما اين است که در نيمه دوم سال با ثبات بازار ارز بازار مسکن رونق گيرد گفت: افزايش 50 تا 60 درصدي قيمت مسکن در 5 سال متعادل است و طبيعي است. اما بازارهايي مانند ارز افزايش حبابي داشته‌اند. بهترين سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه است چراکه شفافيت بيشتري دارد. مظاهري با اشاره به اينکه از نيمه دوم سال گذشته بخش مسکن وارد رونق نسبي شد گفت: صنايع پايين دستي بخش مسکن مي‌تواند نقش موثري در ايجاد اشتغال داشته باشد. در حال حاضر اقتصاد در شرايط چالشي قرار دارد و هرگونه صحبت از تحريم آسيب زيادي به اقتصاد وارد مي‌کند.
کاهش ۱۰درصدي معاملات مسکن تهران
بررسي آمار رسمي‌نشان مي‌دهد تعداد مبايعه‌نامه‌هاي مسکن تهران طي تيرماه امسال نسبت به ماه پيش از آن ۹.۹درصد کاهش يافته، ضمن اين‌که قيمت مسکن نيز در بازه اشاره‌شده ۷.۶درصد رشد داشته است. به گزارش تسنيم، در تيرماه امسال در مناطق 22گانه پايتخت 11758 مبايعه‌نامه مسکن در سمانه املاک و مستغلات کشور ثبت شده که نسبت به ماه پيش از آن يعني خردادماه 9.9 درصد کاهش يافته است. در خردادماه امسال 13 هزار و 61 فقره مبايعه‌نامه در سامانه کد رهگيري ثبت شده بود. براساس اين گزارش بيشترين متوسط قيمت هر مترمربع آپارتمان با 15 ميليون تومان مربوط به منطقه يک و کمترين متوسط قيمت با 3 ميليون تومان مربوط به واحدهاي مسکوني منطقه 18 بوده است. در مجموع متوسط قيمت مسکن در مناطق 22گانه تهران طي تيرماه 97 بالغ بر 6 ميليون و 987 هزار تومان بوده که در مقايسه با خرداد 97 حدود 7.6 درصد افزايش يافته است. متوسط قيمت مسکن در خردادماه 6 ميليون و 490 هزار تومان بود.
طول راه‌هاي هوايي کشور
به 95 هزار کيلومتر رسيد
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران گفت: مرحله نخست طرح فراملي مديريت آسمان ايران شهر به اجرا درآمده و اکنون طول شبکه راه‌هاي هوايي کشور به 95 هزار کيلومتر رسيده است. رحمت‌ا... مه‌آبادي در گفتگو با ايرنا افزود: توسعه نقاط تبادل و رفع نقاط کور در آسمان ايران موجب شد تا طول شبکه راه‌هاي هوايي ايران در وضعيت مناسبي قرار گيرد. وي اظهار داشت: طول راه‌هاي هوايي ايران تا 3 سال پيش حدود 60 هزار کيلومتر بود، اما با اجراي طرح فراملي مديريت آسمان ايران شهر در سه سال گذشته، 35 هزار کيلومتر به مجموع راه‌هاي هوايي کشور اضافه شده است. مه‌آبادي اظهار داشت: نخستين رادار وارداتي چندي پيش در فرودگاه بندرعباس نصب شده و قرار است دومين رادار با حضور وزير راه وشهرسازي در فرودگاه مهرآباد مورد بهره‌برداري رسمي‌قرار گيرد.

هشدار رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي
گروه راه و مسکن: ساخت و ساز در حريم گسل‌هاي تهران ممنوع است، اما به نظر مي‌رسد برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي ايمن‌سازي با سرعتي آهسته در حال اجرايي شدن است. اين در حالي است که رئيس سازمان مديريت بحران کشور معتقد است که که با وجود تلاش‌هاي انجام شده، فقط ۱۵ درصد براي مقابله با زلزله احتمالي در تهران آمادگي وجود دارد. مسئولان سازمان مديريت بحران کشور مي‌گويند که تهران روي 8 گسل قرار دارد و ممکن است هر لحظه حادثه‌اي در تهران اتفاق بيفتد. مسئولان در حالي از وجود 8 گسل در تهران ياد مي‌کنند که مطالعات زمين‌شناسي نشان مي‌دهد که گسل‌هاي کوچکتري نيز در تهران و مناطق اطراف آن وجود دارد که با فعاليت آنها، امکان فعال شدن گسل‌هاي اصلي تهران نيز وجود دارد. اين در حالي است که تجربه زلزله چند ماه قبل به خوبي نشان داد که مردم تهران آمادگي لازم را در مقابل زمين‌لرزه ندارند. يکي از برنامه‌هاي اصلي مطرح شده از سوي دولت و نهادهاي مرتبط با حوزه ايمن‌سازي تهران براي مقابله با زلزله، جابه جايي برج‌ها و ساختمان‌هاي عمومي‌است که در حاشيه و حريم گسل‌ها قرار گرفته‌اند.
در همين حال رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تاکيد بر اينکه خطر زلزله در کمين پايتخت قرار دارد، اعلام کرد: بايد به مرور ساختمان‌هاي پراهميت در بازه زماني ۲۰ تا ۳۰ سال از مناطق پرخطر خارج شوند و اين اقدامي‌است که در صورت تداوم و استمرار در اجرا، تهران را به مکاني امن براي زندگي مبدل خواهد کرد. محمد شکرچي‌زاده، رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در رابطه با آخرين اقدامات مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در رابطه با پهنه‌هاي گسلي تهران نکاتي را ارايه و اعلام کرد: شناسايي پهنه‌هاي گسلي اولين اقدامي‌بود که انجام شد و پس از آن شناسايي دقيق اينکه چه تعداد ساختمان عمومي‌اعم از مدرسه، بيمارستان، برج و ساختمان‌هاي پراهميت در اين پهنه‌ها قرار دارد از ديگر اقداماتي است که در دستور کار داريم.
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ادامه داد: در مصوبه شوراي‌عالي و شهرسازي الزام کرده‌ايم که ساختمان‌هاي پراهميتي که بر پهنه‌هاي گسلي قرار گرفته‌اند در اولويت مقاوم‌سازي قرار دارند و نبايد ساخت و سازي در مناطق پرخطر انجام شود. شکرچي‌زاده ادامه داد: در جلساتي که با ساير مسئولان ارشد و تصميم گيران داشته‌ايم نيز اعلام کرديم بايد به مرور ساختمان‌هاي پراهميت در بازه زماني ۲۰ تا ۳۰ سال از مناطق پرخطر خارج شوند و اين اقدامي‌است که در صورت تداوم و استمرار در اجرا، تهران را به مکاني امن براي زندگي مبدل خواهد کرد. اين مقام مسئول افزود: در هر صورت بايد در نظر داشته باشيم که ساختمان‌هاي پراهميتي که در مناطق پرخطر قرار دارند بالاخره بعد از ۳ تا ۴ دهه از عمر خود با احتساب زماني که از ساخت خود گذرانده‌اند به مرور از پهنه‌هاي گسلي خارج مي‌شوند و اين منوط به اين موضوع است که ممنوعيت ساخت و ساز ساختمان‌هاي جديد را در اين مناطق در دستور کار قرار دهيم. وي تصريح کرد: بايد الزامي‌ايجاد شود که دولت‌هايي که در آينده خواهند آمد نيز از اين اقدام موثر حمايت کنند و به آن پاي‌بندي نشان دهند.
شکرچي‌زاده همچنين گفت: ساختمان‌هايي که ساخته شده‌اند بالاخره عمرشان به پايان مي‌رسد و با فرسوده شدن ساختمان‌هاي بااهميت در پهنه‌هاي گسلي و ممنوعيت ساخت و ساز در پهنه‌هاي گسلي پرخطر، بالاخره خالي از ساختمان‌هاي پراهميت خواهند شد. رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اشاره به اينکه نزديک ۲۰۰ سال است که از زلزله مهم شهر تهران مي‌گذرد، يادآور شد: يادمان نرود که زلزله خطري است که همواره تهران را تهديد مي‌کند و نبايد از آن غافل شويم و همواره بايد نسبت به اين خطري که در کمين پايتخت و ديگر شهرها قرار دارد خود را ايمن کنيم.
پيش از اين محمدسعيد ايزدي، معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي در گفتگويي گفته بود که شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در مصوبه‌اي، پهنه‌هاي گسل شهر تهران را همراه با حريم و محدوده‌هاي آن مشخص کرد و به تصويب رساند و ابلاغ کرد. بدين‌معنا تمامي‌مراجعي که بايد اجراکننده مصوبه شورا در مورد پهنه‌هاي گسلي شهر تهران باشند همچون شهرداري تهران، اسناد به دستشان رسيده است. ايزدي با تاکيد بر اين مطلب که در مصوبه شوراي عالي شهرسازي، شهرداري تهران موظف به رعايت ضوابطي است که در پهنه‌بندي اعلام شده، افزود: در مصوبه تعيين کرده‌ايم که بلندمرتبه‌سازي در پهنه گسل‌ها کاملا ممنوع است. همچنين کاربري‌هاي مجازي براي پهنه‌هاي گسلي تهيه کرده‌ايم که شهرداري بايد به آنها توجه ويژه‌اي کند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: وزارتخانه‌هايي که متولي شريان‌هاي اصلي کشور هستند از جمله وزارت نفت، بهداشت و درمان موظف شدند رعايت ايمني را براي اين پهنه‌ها موردتوجه قرار دهند. ايزدي خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در مصوبه شوراي عالي اعلام شده است که تسريع در جابه‌جايي انبار نفت شهران در تهران و بسياري از کاربري‌هايي که به لحاظ استقرارشان ممکن است مخاطراتي داشته باشند همچون پمپ‌بنزين‌ها در اولويت هستند. وي همچنين گفت: براساس مصوبه شورا، متولي نظارت بر اين مصوبه نيز مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي است که بايد روند اجرايي مصوبه را پايش کرده و گزارش ساليانه به شورا ارايه دهد. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: نقشه‌هاي گسلي شهر تهران آماده شده و لازم‌الاجرا است.
در همين حال مهدي زارع، استاد زلزله‌شناسي مهندسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله کشور، درباره اهميت تهيه نقشه پهنه‌هاي گسلي شهر تهران و ساير شهرها و همچنين اعلام عمومي‌اين نقشه‌ها به مردم و تمامي‌دست‌اندرکاران و تصميم‌گيران کلان کشور مي‌گويد: موضوع اعلام حريم گسل‌هاي فعال و شفاف‌سازي در مورد آنها، مي‌تواند در شهرسازي، توسعه شهرها و حتي ايجاد شهرهاي جديد گامي‌موثر باشد در اينکه شهرهايي ايمن و با دوام ايجاد شوند؛ شهرهايي که مي‌توانند در رفع نيازهاي شهروندان و صرفه اقتصادي کشور نقشي عمده داشته باشند. مدير پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي ادامه داد: با ساماندهي توسعه‌هاي شهري بر مبناي ممانعت از ساخت و ساز بر روي حريم گسل‌هاي پرخطر، کاهش ريسک رخ مي‌دهد و اينکار مي‌تواند در افزايش بهره‌وري، نقش ايفا کند. زارع همچنين گفت: کاهش ريسک زلزله، مبتني بر دو راهکار اجراي ممانعت از ساخت و ساز بر روي حريم گسل‌هاي زلزله و بهره‌مندي از صنعت بيمه است.
رئيس کميته امنيت آب مجلس مطرح با اشاره به سدسازی‌های کشور همسایه مطرح کرد؛
رئيس کميته امنيت آب کميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينکه بخشي از آتش‌سوزي‌هاي هورالعظيم عمدي است، گفت: نمي‌توانيم از ترکيه به دليل سدسازي بر روي دجله و فرات شکايت کنيم. ابوالفضل حسن بيکي در گفتگو با خانه ملت درخصوص موضوع امنيتي بودن آتش‌سوزي‌هاي تالاب هورالعظيم و کمبود آب در منطقه، گفت: متاسفانه ترکيه سدهاي خيلي زيادي در سرشاخه‌هاي دجله و فرات احداث کرده و اين عامل باعث کم شدن خروجي آب از اين کشور شده. با مسائلي که داعش در کشورهاي عراق و سوريه به وجود آورده، مشکلات دوچندان شده و آب مورد نياز هورالعظيم، هورالهويزه و هورالحمار تامين نمي‌شود و بخش اعظمي‌از اين منطقه خشک شده است. اين نماينده مجلس اظهار کرد: البته اين آتش‌سوزي‌ها در گذشته هم وجود داشته؛ يعني ني‌ها در فصل گرم سال خشک مي‌شوند و آتش مي‌گيرند و مجدداً در سال بعد مي‌رويند يا اينکه در گذشته اين ني‌ها توسط مردم جمع مي‌شد و در موارد متعدد مورد استفاده قرار مي‌گرفت. وي با بيان اينکه طبق پيگيري‌هاي ما بخشي از آتش‌سوزي‌هاي تالاب هورالعظيم عمدي است، گفت: يک عده‌اي در پي سوزاندن اين ني‌ها هستند تا زمين‌ها را براي کشاورزي آماده کند. در بعضي مناطق هم گروه‌هايي که با هم درگيري دارند، ني‌ها را آتش مي‌زنند تا به دولت مرکزي فشار بياورند.
اين نماينده مجلس در مورد اينکه چرا ايران به ترکيه در مورد سدسازي‌هاي غيرمجاز بر روي دجله و فرات اعتراضي نمي‌کند، گفت: هيچ يک از رودهايي که ترکيه بر روي آنها سد احداث کرده به ايران منتهي نمي‌شود، لذا اعتراض جمهوري اسلامي‌به ترکيه از منظر قانوني جايگاهي ندارد. حسن بيکي خاطرنشان کرد: دولت عراق و دولت سوريه بايد به اين رويه اعتراض داشته باشند اگر يکي از اين رودها به ايران منتهي مي‌شد مطمئن باشيد که ما به اين کشور اعتراض مي‌کرديم. همانطور که به کشور افغانستان در مورد بستن حق آبه هيرمند به سازمان ملل و دادگاه لاحه شکايت کرديم. نائب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان گفت: در مورد رودخانه دجله و فرات کشور عراق بايد از ترکيه شکايت کند. موردي که جمهوري اسلامي‌مي‌تواند پيگيري کند اين است که به دولت عراق فشار بياورد که هرچه سريع‌تر آتش‌سوزي‌ها را اطفاء کند که اين کار را جمهوري اسلامي‌انجام مي‌دهد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اينکه وضعيت آب در کشور از آنچه گفته مي‌شود، بسيار بدتر است، اعلام کرد که کمتر از ۵۰ سال آينده ديگر آب تمام مي‌شود. عيسي کلانتري در گفتگو با ايلنا در واکنش به برخي اظهارنظرها مبني بر اينکه نفت تا ۴۰ سال آينده و آب تا ۵۰ سال ديگر در ايران تمام مي‌شود، گفت: وضعيت آب کشور از آنچه که گفته مي‌شود، بسيار بدتر است. وي ادامه داد: با توجه به تغيير اقليم و کاهش بارش‌ها مطمئنا ما با مشکلات بسياري مواجه خواهيم شد. براساس آمارها بارندگي در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش پيدا کرده است و به زير ۲۰۰ ميليمتر مکعب رسيده است. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به کمبود آب شديد در کشور خاطرنشان کرد: اگرچه ميانگين بارش کاهش پيدا کرده و با تغييرات اقليم مواجه هستيم، اما متاسفانه در مقابل مصرف آب روز به‌ روز بيشتر مي‌شود. آب مانند نفت نيست که با توجه به نياز مصرف شود و به اندازه نياز و فروش بازار برداشت شود. وي ادامه داد: آب از حد نياز ما کمتر است، اما نفت بيشتر از حد نياز ماست، اگر بيشتر هم توليد شود، بازار از ما خريداري نمي‌کند، از همين رو برداشت و استخراج نفت براساس نياز است، چرا که نمي‌توانيم آن را بفروشيم و بازار خريد وجود ندارند. کلانتري با بيان اينکه بازار تقاضاي نفت ميزان عرضه آن را به تعادل مي‌رساند، گفت: متاسفانه در خصوص آب اينگونه نيست و هرچه داشته باشيم مي‌خواهيم مصرف کنيم و نياز ما بيشتر از آبي است که وجود دارد. وي تاکيد کرد: من معتقدم دکتر کردواني بسيار بسيار خوشبينانه درباره اتمام آب تا ۵۰ سال آينده صحبت کرده است و ما خيلي زودتر از اين زمان با بي‌آبي مواجه مي‌شويم.
غلامرضا اصغري، رئيس سازمان غذا و دارو گفت: همه تلاش‌مان اين است که تا جاي ممکن با تلاش و کار شبانه‌روزي شرايطي را فراهم کنيم که نيازهاي مردم در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي تامين شود و شاهد مشکلات کمتري در اين حوزه‌ها باشيم. متاسفانه امروز کاري که به ويژه در فضاي مجازي انجام مي‌شود ايجاد جنگ رواني در حوزه‌هاي مختلف است. در اين شرايط رسانه‌ها بايد براي مقابله با اين فضاسازي دشمن اطلاعات درست به مردم ارائه دهند. بر همين اساس اميدواريم همه ما با تلاش و کوشش بتوانيم نقش و وظيفه‌مان را در سطح ملي و سازماني انجام دهيم. رئيس سازمان غذا و دارو درباره چرايي تاخير در انتشار فهرست دريافت‌کنندگان ارز دولتي در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي گفت: من مشتاقم که بتوانيم اطلاعات شرکت‌هايي را که در بخش دارو و تجهيزات پزشکي ارز دولتي دريافت کرده‌اند را داشته باشيم و بدانيم که اين شرکت‌ها چه ميزان ارز دريافت کرده‌اند و آيا محصولات‌شان را وارد و توليد کرده‌اند يا خير؟ بر همين اساس منتظر اين اطلاعات هستيم و با بانک مرکزي هم مکاتباتي را انجام داده‌ايم. بانک مرکزي اعلام کرد که اين اطلاعات را به وزارت اقتصاد داده و وزارت اقتصاد هم اطلاعات اين شرکت‌ها را به گمرک داده است تا گمرک بررسي کند که کداميک از آن‌ها ارز گرفته و کالاها را وارد کرده‌اند. در اين رابطه شخصا با رئيس گمرک صحبت کردم تا هر چه سريعتر اين اطلاعات را به ما ارائه دهند و اميدواريم زودتر اين اطلاعات منتشر شود.
معاون بيمه‌اي سازمان تامين اجتماعي از برگزاري جلسه درخصوص نحوه پرداخت بدهي شهرداري به تامين اجتماعي خبر داد و گفت: روز پنجشنبه مذاکرات لازم انجام مي‌شود. محمد حسن زدا در گفتگو با مهر در مورد بدهي شهرداري به تامين اجتماعي گفت: بدهي بيمه‌اي شهرداري تهران به سازمان تامين اجتماعي حدود ۴۵۰ ميليارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است. وي تاکيد کرد: براساس مذاکرات صورت گرفته قرار است فردا قائم مقام سازمان تامين اجتماعي با معاون اداري مالي جديد شهرداري جلسه‌اي برگزار کنند. معاون بيمه‌اي سازمان تامين اجتماعي گفت: در اين جلسه در مورد نحوه پرداخت بدهي‌هاي بيمه‌اي شهرداري به تامين اجتماعي مذاکره مي‌شود. وي اظهار داشت: اميدوارم اين مذاکرات نتيجه خوبي همراه داشته باشد.