افزايش رهاسازي آب سد زاينده‌رود
معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي اصفهان اعلام کرد: به منظور آبرساني به باغات غرب اصفهان خروجي سد زاينده رود افزايش يافت.
به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو، حسن ساساني با اشاره به افزايش خروجي سد زاينده‌رود گفت: بر اساس تصميمي‌که در جلسه‌اي با نمايندگان صنف کشاورزي گرفته شد، از ‌شانزدهم مرداد ماه خروجي آب از سد زاينده رود افزايش مي‌يابد. معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي اصفهان خاطر نشان کرد: آب به مدت 10 روز براي باغات غرب اصفهان افزايش يافته، تا منطقه سد نکوآباد جريان دارد و به محدوده شهر اصفهان نخواهد رسيد.





خداحافظي شمال ايران با مشکلات کمبود گاز
پايداري انتقال گاز استان‌هاي شمالي کشور با بهره برداري از پروژه‌هايي همچون خط لوله انتقال گاز رشت_ سنگر و خط لوله انتقال گاز دامغان_ نکا افزايش يافته و مردم اين مناطق ديگر در فصول مختلف سال، از بابت کاهش افت فشار دغدغه‌اي ندارند. عزت ا... يوسفيان ملا نماينده آمل و لاريجان: پايداري انتقال گاز استان‌هاي شمالي کشور با بهره برداري از پروژه‌هايي همچون خط لوله انتقال گاز رشت_ سنگر و خط لوله انتقال گاز دامغان_ نکا افزايش يافته و مردم اين مناطق ديگر در فصول مختلف سال، از بابت کاهش افت فشار دغدغه‌اي ندارند. گازرساني به نقاط مختلف کشور و روستاهاي دورافتاده فراهم و توسعه قابل توجهي در بخش گازرساني به روستاها به ويژه مناطق سردسير و کوهستاني انجام شده است.





توليد نفت آمريکا کند شد
دولت آمريکا در گزارش ماهيانه جديد خود پيش بيني کرد که ميزان توليد نفت اين کشور با روندي کند تر از آنچه قبلا پيش بيني مي‌شد افزايش يابد. در حالي که قيمت نفت در هفته‌هاي اخير رو به کاهش گذاشته است، دولت آمريکا در گزارش ماهيانه جديد خود پيش بيني کرد که ميزان توليد نفت اين کشور با روندي کند تر از آنچه قبلا پيش بيني مي‌شد افزايش يابد. توليد نفت خام آمريکا در طي ماه‌هاي اخير تحت تاثير افزايش توليد نفت شيل، رشد قابل توجهي را تجربه کرده، اما با توجه به افت قيمت‌ها، انتظار مي‌رود در طي ماه‌هاي آينده سرعت اين رشد کند شود. به گفته اداره اطلاعات انرژي آمريکا، افزايش توليد روسيه و اعضاي اوپک موجب کاهش قيمت نفت در طي هفته‌هاي اخير شده است.
توليد نفت کارون ۱۱۴ هزار بشکه
افزايش مي‎يابد
سهم شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون در راستاي نگهداشت و افزايش توليد 28 مخزن در مناطق نفتخيز جنوب، 4 مخزن است که مي‌تواند توليد روزانه نفت اين شرکت را به ميزان 114 هزار بشکه افزايش دهد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون در راستاي هماهنگي و برنامه‌ريزي براي پيشبرد اهداف تعريف شده طرح نگهداشت و افزايش توليد 4 مخزن منتخب شرکت کارون در قالب 28 مخزن منتخب شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب با حضور نمايندگان، مديريت‌ها و ادارات مختلف اين شرکت، تشکيل جلسه داد.
در اين نشست، ضمن تشريح اهداف و پروژه‌هاي تعريف شده در قالب بسته‌هاي چهار گانه، بر لزوم همکاري هرچه بيشتر با شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب در راستاي پيشبرد اهداف طرح نگهداشت و افزايش توليد 28 مخزن مناطق نفتخيز جنوب تأکيد شد.
جهش دوباره قيمت نفت با نگراني از
تحريم نفت ايران
با تشديد نگراني بازارهاي جهاني از تحريم نفت ايران که منجر به کاهش عرضه طلاي سياه خواهد شد، قيمت نفت دوباره جهش کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، پيش‌خريد هر بشکه نفت خام برنت با جهشي ۹۰ سنتي يا ۱.۲ درصدي، به ۷۴.۶۵ دلار رسيد. اين شاخص نفتي در جلسه معاملاتي ديروز تا ۷۴.۹۰ دلار هم بالا رفت.
پيش‌خريد هر بشکه نفت خام نيمه‌سنگين تگزاس غرب آمريکا، دابليوتي‌آي، ۱۶ سنت يا ۰.۲ درصد رشد کرد و در قيمت ۶۹.۱۷ دلار بسته شد. اين درحاليست که اين شاخص ديروز تا قيمت ۶۹.۸۳ دلار هم بالا رفته بود.
اشاره مبهم روس‌ها به آينده اوپک پلاس
از اواخر سال ۲۰۱۶ که اوپک و ساير توليدکنندگان خارج از اين سازمان شامل روسيه به مديريت بازار نفت پرداختند، گروهي معروف به اوپک پلاس متولد شد. به گزارش ايسنا به نقل از بلومبرگ، با اين حال آينده اين گروه که در آن عربستان سعودي و ايران نيز حضور دارند به حدي مبهم است که مدير توليد شرکت نفتي روس‌نفت روسيه به سرمايه گذاران گفت: معلوم نيست آيا اوپک پلاس يا هر نوع گروه ديگري در آينده نزديک براي روند بازار تصميم‌گيري خواهد کرد يا خير. اريک ليرون، مدير بخش توليد روس‌نفت گفت:" برنامه‌هاي توليد روس‌نفت تا پايان سال ۲۰۱۸ به آنچه که در عرصه اوپک اتفاق مي‌افتد بستگي دارد. خواه اوپک باشد، اوپک پلاس، اوپک پلاس پلاس يا اوپک مينوس، هر چه که باشد!". تاکنون هيچ يک از کشورهايي که در گروه اوپک پلاس بوده‌اند، برنامه‌اي براي ترک اين اين گروه که بيش از نيمي‌از نفت جهان را توليد مي‌کند اعلام نکرده اند.
فشار پکن به آمریکا باعث شد؛
ارزيابي‌هاي پلاتس نشان مي‌دهد صادرات نفت ايران به دو مشتري بزرگ اين کشور با وجود اقدامات خصمانه آمريکا، در ماه ميلادي گذشته بالا ماند.
به گزارش ايسنا، برآورد پايگاه خبري "اس اند پي گلوبال پلاتس" نشان داد صادرات نفت ايران در ژوييه با کاهش خريد کره جنوبي و اروپا دچار افت شد اما خريد چين و هند از ايران بالا ماند.
طبق آمار نرم افزار جريان تجاري پلاتس، مجموع حجم صادرات از بنادر ايران در ژوييه به ميزان ۷ درصد کاهش يافت و به ۲.۳۲ ميليون بشکه در روز در مقايسه با ۲.۴۹ ميليون بشکه در روز در ژوئن رسيد.
برخي از منابع آگاه اظهار کرده‌اند که با افت صادرات، فعاليت پالايشگاهي ايران افزايش يافته و در نتيجه توليد بنزين در برخي از پالايشگاه‌هاي ايران رشد کرده و انتظار مي‌رود بشکه‌هاي بيشتري در ذخاير شناور جاي بگيرند.
بنا بر برآورد پلاتس، توليد نفت ايران در ژوييه به ۳.۷۲ ميليون بشکه در روز رسيد که پايين‌ترين سطح از ژانويه سال ۲۰۱۷ بود.
صادرات به آسيا با عدم خريد ميعانات ايران از سوي کره جنوبي و تايوان، در مقايسه با ۱.۸۵ ميليون بشکه در روز در ژوئن، به ۱.۷۶ ميليون بشکه در روز در ژوييه کاهش يافت.
با اين حال بارگيري به چين ۷۹۹ هزار و ۴۵۲ بشکه در روز بود که در مقايسه با ۷۲۲ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز در ژوئن افزايش داشت. گزارشهايي که هفته گذشته منتشر شد حاکي از آن بود که مقامات چيني درخواست آمريکا براي قطع واردات نفت ايران را نپذيرفته‌اند اما موافقت کرده‌اند که وارداتشان را بيشتر از سطح فعلي افزايش ندهند.
با وجود اينکه برخي از پالايشگاههاي هندي اعلام کردند خريد نفت ايران را کاهش خواهند داد، صادرات نفت ايران به هند در ژوييه بالاتر بود و با بيش از ۴۰ هزار بشکه در روز افزايش نسبت به ژوئن، به ۷۰۶ هزار و ۴۵۲ بشکه در روز رسيد.
هند تلاش مي‌کند واردات نفت از ايران را ادامه دهد و وارداتش رشد سالانه چشمگيري نشان داده است.
صادرات نفت ايران به ژاپن که تلاش مي‌کند از آمريکا معافيت بگيرد، در ماه مه به بالاترين ميزان در هفت ماه گذشته رسيد.
مقامات ژاپني هفته گذشته با مقامات دولت ترامپ در واشنگتن ديدار کردند تا براي ادامه واردات نفت ايران، معافيت بگيرند اما مقامات آمريکايي درباره اين مذاکرات حاضر به اظهارنظر نشدند.
دولت آمريکا اعلام کرده است مي‌خواهد صادرات نفت ايران را به صفر برساند اما مقامات آمريکايي تصديق کرده‌اند که ممکن است به برخي از خريداران نفت ايران معافيت اعطا شود. انتظار مي‌رود مشتريان بزرگ نفت ايران مانند چين و هند راهي را براي ادامه خريد نفت از ايران پيدا کنند. صادرات نفت ايران به اروپا با افت تقاضا از سوي فرانسه، اسپانيا و ترکيه، از ۴۸۵ هزار و ۷۶۸ بشکه در روز در ژوئن به ۴۶۵ هزار و ۴۵۰ بشکه در روز در ژوييه رسيد در حالي که خريد ايتاليا و يونان رشد مستمري داشت. تقاضا براي خريد محموله‌هاي تک ايراني در اروپا کاهش يافته اما پالايشگاههايي که با ايران قرارداد دارند، همچنان به قراردادهايشان پايبند هستند.
زنگنه طی نامه به رئیس دوره‌ای اوپک مطرح کرد؛
وزير نفت در نامه به رئيس دوره‌اي اوپک ضمن يادآوري خطاي نظارتي کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک تاکيد کرد: ضروري است کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک – غيراوپک (JMMC) از هرگونه تلاش براي بازتوزيع مازاد پايبندي ميان کشورهاي اوپک يا ميان کاهش تعهدات توليد اوپک و غيراوپک پرهيز کند. بيژن زنگنه در پاسخ به نامه يکم اوت (۱۰ مردادماه) سهيل المزروعي، رئيس کنفرانس سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) اظهار کرد: تلاش‌هاي اوپک براي حفظ ثبات بازار و اهداف اوپک، همانگونه که در اساسنامه گفته شده و در تصميم نشست ۱۷۱ کنفرانس و قطعنامه ۱۷۴:۵۱۳ بيان شده، بسيارمهم است و ضروري است همه اعضاي اوپک اين تصميم‌ها را به جديت دنبال و اجرا کنند. وي در اين نامه به خطاي نظارتي کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک ((JMMC در اجراي تصميم نشست ۱۷۱ کنفرانس و قطعنامه ۱۷۴:۵۱۳ اشاره کرد و افزود: همانگونه که در مکاتبات پيشين اشاره کردم، تفسير صحيح از تصميم‌هاي نشست ۱۷۴ کنفرانس اوپک براي نظارت بر حسن اجراي آنها ضروري است. تصميم اتخاذ شده توسط نخستين جلسه فوق‌العاده کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک و ابلاغ آن به کميته فني مشترک (JTC) در مورخ ۱۸ ژوئيه، بر نگراني‌هاي اينجانب از تفسير اشتباه JMMC از تصميم‌هاي کنفرانس اوپک افزوده است. زنگنه ادامه داد: در جلسه يادشده، آنگونه که در گزارش آن آمده است، JMMC از JTC خواسته است که بر اجراي تصميم اتخاذ شده در چهارمين جلسه وزارتي اوپک و غيراوپک نظارت کند، وليکن ذکري از نظارت بر تصميم کنفرانس ۱۷۴ اوپک نيامده است.
وزير نفت با تاکيد بر اين که ايران در هجدهمين جلسه JTC بدون داشتن حق راي شرکت کرد و در کمال ناباوري شاهد تلاش برخي اعضاي کميته براي بازتوزيع مازاد پايبندي‌ها ميان خود و تلاش براي واگذاري مازاد پايبندي کشورهاي اوپک به کشورهاي غيراوپک بود، تصريح کرد: اين شيوه عمل JMMC و JTC، به‌طور کامل در تعارض با جايگاه نظارتي آنها است و دلالت بر تفسير غلط JMMC از جايگاه خود و توجه نکردن به تصميم نشست کنفرانس ۱۷۴ اوپک دارد. وي با اين توضيحات خواستار شد: ۱. کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک موظف به نظارت بر تصميم نشست ۱۷۴ کنفرانس است. ضروري است اين نظارت آنچنان که در متن تصميم نشست ۱۷۴ اوپک آمده است و در نامه پيشين خود آن را توضيح دادم صورت پذيرد و گزارش آن به صورت مستمر به کشورهاي عضو ارسال شود.
۲. ضروري است کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک از هرگونه تلاش براي بازتوزيع مازاد پايبندي ميان کشورهاي اوپک يا ميان کاهش تعهدات توليد اوپک و غيراوپک پرهيز کند. اين موضوع، مغاير با تصميم نشست ۱۷۱ کنفرانس و قطعنامه ۱۷۴,۵۱۳ و خارج از حيطه مسئوليت‌هاي محوله کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک است. ۳. چنانچه کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک مسئوليت محوله مندرج در تصميم نشست ۱۷۴ کنفرانس اوپک را انجام ندهد و برداشت ديگري از مصوبه اين نشست داشته باشد.
بايد موضوع در نشست فوق‌العاده اوپک مطرح و درباره آن تصميم‌گيري شود.
رئيس مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها گفت: موضوع بارورسازي ابرها يک مسئله شناخته‌شده در کل دنيا است که تاثيرات مطلوب آن نيز تاکنون شناسايي شده و نظراتي که از سوي منتقدان مطرح مي‌شود، بايد کارشناسي باشد.فريد گلکار در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در واکنش به انتقادهاي مطرح شده مبني بر عدم قابليت بارورسازي ابرها براي توليد منابع آبي اظهار کرد: در ۲۵ ارديبهشت ماه سال جاري جلسه‌اي بين وزير نيرو رئيس سازمان هواشناسي و معاونان هر دو سازمان برگزار شد و پس از آن قرار بر اين شد تا نشستي تخصصي با موضوع بارورسازي ابرها در ايران و جهان تشکيل شود.وي تاکيد کرد: نظرات سازمان هواشناسي در خصوص موضوع بارورسازي ابرها به طور کامل مورد نقد و بررسي قرار گرفت و تمام اعضاي حاضر در جلسه تاييد کردند که بارورسازي ابرها در دنيا بين ۱۰ تا ۱۵ درصد به شرط فراهم بودن شرايط مي‌تواند موجب افزايش بارندگي شود.وي با بيان اينکه بيش از ۲۰ سال است که باروري ابرها در ايران و بيش از ۷۰ سال است که اين فناوري در دنيا سابقه دارد، تاکيد کرد: ۶۰ کشور جهان از اين روش براي بارورسازي ابرها استفاده مي‌کنند که هر کدام از اين کشورها آب و هواي متفاوتي را دارند.
صادرات نفت خام کشورمان به مشتريان اصلي يعني چين و هند در تير – مرداد افزايش يافت و تحت تاثير تحريم‌هاي آمريکا قرار نگرفت.به گزارش ايرنا، آمار پايگاه تحقيقاتي «اس اند پي گلوبال پلاتس» نشان مي‌دهد، صادرات نفت کشورمان به چين از 722 هزار و 100 در خرداد - تير به 799 هزار و 452ميليون بشکه در روز در ماه ژوئيه رسيده است.هند نيز واردات نفت خام از ايران در ماه ميلادي گذشته را با 40 هزار بشکه در روز افزايش نسبت به ماه ژوئن به 706 هزار و 452 بشکه در روز رساند.اين دو مشتري بزرگ آسيايي نفت ايران، پيشتر نيز اعلام کرده بودند که از تحريم‌هاي امريکا تبعيت نخواهند کرد و واردات نفت خود از ايران را کاهش نخواهند داد.آمار پايگاه تحقيقاتي ياد شده همچنين نشان مي‌دهد، صادرات نفت ايران در ماه ميلادي گذشته به 2 ميليون و 320 هزار بشکه در روز رسيده است.
مديرعامل شرکت مديريت توليد برق شهيد رجايي گفت: نيروگاه شهيد رجايي با هدف کاهش نوسانات ولتاژ برق کشور، در طرح کنترل فرکانس شبکه سراسري در تابستان جاري نقش مهمي‌را ايفا کرده است.
به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو، علي فرهور در خصوص مشارکت واحدهاي نيروگاه در کنترل فرکانس شبکه گفت: واحدهاي بخاري نيروگاه شهيدر جايي بنا به ضرورت پايداري تجهيزات و حفظ امنيت شبکه سراسري توليد برق به ويژه در پيک لحظه‌اي تابستان جاري، در کنترل فرکانس شبکه سراسري توليد برق کشور، مشارکت دارند.
وي افزود: براي کمک به پايداري تجهيزات و برقراري امنيت شبکه برق، واحدهاي بخاري نيروگاه شهيد رجايي در حالت کنترل فرکانس قرار مي‌گيرد که پس از قرار گرفتن واحدها در اين حالت، اين مهم به صورت خودکار به مرکز ديسپاچينگ ملي واگذار مي‌شود و اين درحالي است که کنترل فرکانس شبکه، تابع مصرف برق از سوي مصرف کنندگان انرژي الکتريکي در سراسر کشور است.
علي فرهور در تشريح اهميت کنترل فرکانس شبکه توليد برق اظهار داشت: از نکات قابل اهميت در امنيت شبکه توليد برق، کنترل شبکه در فرکانس 50 هرتز است که در سال‌هاي گذشته با مانورهاي بهره برداري، کنترل انحرافات از اين مقدار فرکانس، حدود 0.3 هرتز بود که پس از اجراي طرح فوق، اين کنترل در محدوده 0.1 هرتز انجام مي‌شود.
مدتي است که مسوولان وزارت نيرو در تمام محافل صحبت از لزوم اصلاح تعرفه آب و برق مي‌کنند، در آخرين صحبت‌هاي معاون وزير نيرو نيز حجت تمام شد و تنها راه حل رفع بحران آب در کشور اصلاح تعرفه آب تبيين شد.به گزارش ايسنا، پيشنهاد اصلاح تعرفه آب چندي پيش از سوي وزارت نيرو به دولت مطرح شد. در همين راستا نيز عباس سروش، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا با بيان اينکه مادامي‌که قدر و قيمت آب را به ارزش واقعي آن نرسانيم در سرمايه‌گذاري‌ها دچار مشکل خواهيم بود، گفت: يکي از اقدامات کارگروه ملي سازگاري با کم آبي، اصلاح تعرفه آب براي مشترکان پرمصرفي است که مازاد بر الگو مصرف مي‌کنند.وي با اشاره به ميزان مصرف آب‌شيرين کن‌ها بر اساس قانون موجود دربرنامه ششم توسعه، اظهار کرد: براي شهرهايي که در جنوب کشور و در کنار آب هستند بر اساس قانون برنامه ششم بايد ۳۰ درصد از آب مورد نياز شرب را تامين کنند که بهاي تامين شده هر متر مکعب آب از آب‌شيرين کن‌ها در حال حاضر به طور ميانگين بين پنج تا ۱۰ هزار تومان است که اين ميزان بسته به فاصله از دريا متفاوت است.
مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز مارون از تحقق 101.8 درصدي برنامه توليد نفت اين شرکت در سه ماهه نخست امسال خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، جهانگير پورهنگ، ميانگين توليد شرکت بهره برداري نفت و گاز مارون در فصل بهار را درخور تحسين توصيف کرد و گفت: عليرغم گرماي بي سابقه حوزه عملياتي، اين شرکت با توليد روزانه بيش از 563 هزار بشکه نفت خام، 101.8 درصد تحقق را نسبت به ميزان 553 هزار بشکه‌اي برنامه شده تجربه کرده است.
وي گفت: از ابتداي سال تا اول تير ماه، در مجموع با استفاده از MOS و MOT ، 34475 بشکه نفت استحصال و به چرخه توليد برگردانده شده است.وي گفت: در بخش بازرسي فني و خوردگي فلزات، 12507 موضع از تسهيلات سرچاهي، خطوط لوله، لوله کشي‌هاي فرايندي کارخانه‌ها، شيرگاه‌ها و مخازن مورد ضخامت سنجي قرار گرفت که در مقايسه با 7423 موضع ضخامت سنجي شده در سه ماهه آغازين سال گذشته، 68.5 درصد افزايش داشته است.
وي توليد صيانتي نفت خام با رعايت الزامات زيست محيطي را رسالت اصلي شرکت مارون اعلام کرد و ضمن تقدير از تلاش‌هاي کارکنان، گفت: اميدوارم تا پايان سال 97، عليرغم تداوم گرماي هوا و شرايط خاص اقتصادي، توليد طبق برنامه و حتي فراتر از آن تحقق يابد.