رئيس کل سازمان خصوصي سازي گفت: مرحله پاياني که آزادسازي سهام عدالت است در صورت تصويب لايحه ارسالي دولت به مجلس توسط نمايندگان، آزادسازي اين سهام در قالب صندوق‌هاي قابل معامله انجام خواهد شد. به گزارش ميزان، ميرعلي اشرف عبدالله پوري حسيني با اشاره به اين که يکي از اقدامات بزرگ دولت تدبير و اميد ساماندهي سهام عدالت بوده است اظهار کرد: ايده اوليه اين طرح در اواخر دولت هشتم مطرح شد و پس از آن در دولت نهم تبديل به طرح توزيع سهام عدالت و اجرايي شد. رئيس کل سازمان خصوصي سازي افزود: بر اساس اين طرح تا کنون بيش از ۴۹ ميليون نفر از جمعيت کشور مشمول اين سهام شده و سهام عدالت به طور قطعي به آن‌ها تعلق گرفته است. وي گفت: بر اين اساس تمامي‌اقدامات لازم براي ساماندهي سهام عدالت انجام شده و مرحله پاياني که آزادسازي اين سهام است در صورت تصويب لايحه ارسالي دولت به مجلس توسط نمايندگان، آزادسازي اين سهام در قالب صندوق‌هاي قابل معامله انجام خواهد شد.
عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس از تلاش براي تصويب نهايي طرح اصلاح قانون چک با هدف ساماندهي اقتصادي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، ابوالفضل ابوترابي، با انتقاد از افزايش روزافزون چک‌هاي برگشتي در کشور، گفت: متاسفانه ما در ماه حدود ۱.۵ ميليون و در سال بالغ بر ۱۷ ميليون چک برگشتي داريم که مبالغ آنها بيش از ۱۵۰ ميليارد تومان است.
نماينده مردم نجف آباد در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه با توجه به مشکلات فعلي اقتصادي روند چک‌هاي برگشتي رو به افزايش است، افزود: دومين عامل تعدد پرونده‌ها در محاکم دادگستري موضوع چک بوده و اولين عامل زندانيان غير عمد هم به اين موضوع مربوط است. ابوترابي با تاکيد بر اينکه پنجمين مانع بزرگ کسب و کار در ايران و چهارمين عامل نقدينگي در کشور چک‌هاي برگشتي هستند، تصريح کرد: در حال حاضر ۴۲ درصد مبادلات پولي ما در کشور به واسطه چک انجام مي‌شود، از اينرو اصلاح رويه فعلي اهميت بسياري دارد.
يک توليد کننده مصنوعات سنگ مرمر گفت: در حال حاضر خريد يک دستگاه سنگ تراش که نمونه داخلي آن در کشور توليد مي‌شود بين ۱۰ تا ۱۵ ميليون تومان سرمايه نياز دارد و در روز مي‌تواند حداقل ۳۰۰ هزار تومان درآمد زايي کرد.
به گزارش ميزان، سجاد غفاري افزود: در کردستان شهرستان قروه بخش سريش آباد سنگ‌هاي طبيعي و مرمر بسياري وجود دارد و اين منطقه از شهرت جهاني برخوردار است از طرفي به همت مردمان اين منطقه با خلاقيت، سعي شده از سنگ‌هاي بلااستفاده به طور بهينه استفاده شود. وي با اشاره به ظرفيت بالاي اشتغالزايي در زمينه توليد مصنوعات سنگ مرمر با صرف هزينه پايين گفت: در حال حاضر کارگاه توليدي مصنوعات سنگ مرمر ما در شهرستان قروه ۲۰ نفر را به طور مستقيم و ۱۵ نفر را به طور غير مستقيم مشغول به کار کرده است. غفاري عمده مشکل توليد مصنوعات سنگ مرمر را تامين مواد اوليه دانست و گفت: باتوجه به قيمت ارز، چون صادرات سنگ به صورت خام براي معدن‌دار صرفه اقتصادي دارد از اين رو تمايلي براي فروش سنگ به توليدکننده داخلي ندارند.
يک متخصص زنان و زايمان گفت: امروزه مادران باردار با مراجعه به پزشک با بهانه‌هايي مانند يکي بودن تاريخ تولد نوزاد با تاريخ تولد والدين، ديگر فرزندان و يا تاريخ ازدواج، درخواست تغيير زمان وضع حمل را دارند.
منصوره مسعودي در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: گاهي اوقات ديده شده که در نوازدان 34 تا 38 هفته ريه کاملاً نرسيده است و نياز به مراقبت ويژه در بيمارستان وجود دارد.
اين پزشک متخصص گفت: براي مادراني که اولين تجربه بارداري را داشتند يا زايمان‌هاي قبلي را به‌صورت طبيعي انجام دادند نمي‌توان تاريخ وضع حمل مشخص کرد مگر اينکه درد، خونريزي و پارگي کيسه آب صورت گيرد و نياز به زايمان پيش از موعد باشد.
مسعودي ادامه داد: در صورتي که مادر باردار در 39 هفتگي تا 42 هفتگي وضع حمل انجام ندهد با خطر ديررس بودن زايمان روبه رو خواهد بود.
وي گفت: جفت يا عضو خون‌رسان به نوزاد در انتهاي زمان بارداري پير و فرسوده مي‌شود و دستگاه اکسيژن‌رسان از کار مي‌افتد.
مشکل تامين ارز نداريم
يحيي آل اسحاق رئيس سابق اتاق بازرگاني تهران در يادداشتي در روزنامه آرمان نوشت:در واقع طبق حدسي که زده مي‌شد به دلايل و واقعيت‌هاي اقتصادي به خوبي عمل شد، شروع خوبي داشت و بازار عکس‌العمل مناسبي نشان داد. به اين ترتيب که کالاهاي اساسي و مورد نياز مردم که حدود 25 قلم کالاست با ارز 4200 توماني اعلام شد و نهايتا با وعده‌هاي رئيس‌جمهور اين نرخ به همين مقدار تا فروردين 98 ثابت است و وزرا مسئول شدند که تا آخرين حلقه‌اي که به دست مردم مي‌رسد، مورد نظارت و پيگيري قرار گيرد. اين روند که از زبان رئيس‌جمهور آنهم با اين قاطعيت مطرح شد، آرامشي به بازار تزريق کرد.
همانطور که در عمل ديديم به مجرد اينکه دو تا از پتروشيمي‌ها آمدند و مقداري از ارزها وارد بازار شد، قيمت ارز به حدود هشت هزار و 700 تومان رسيد و الان شايد خريداري هم نباشد. اگر اين روند ادامه يابد، به جايي مي‌رسد که بايد باشد و خيلي پايين‌تر از نرخ کنوني است. آنهم دقيقا در روزي که انتظارات رواني از اعمال تحريم‌هاي آمريکا مي‌رفت و به‌رغم اعمال تحريم‌ها نتيجه برعکس و عملياتي شد.
اين نشان مي‌دهد که سياست اعمال شده، درست است و آثار خودش را در همه حوزه‌ها دارد. مثلا قيمت بعضي از خودروهاي داخلي بين 5 تا 7 ميليون تومان پايين آمد و به همين ترتيب در بقيه نيازها. مهم‌تر از نرخ، فضاي رواني است که در جامعه ايجاد مي‌شود. بالاخره بايد به مردم حق داد که وقتي نگران مي‌شوند، عکس‌العمل احتياط از خود نشان مي‌دهند. خانم خانه‌داري که از جهت تامين آتيه نزديک خود نگران برنج، روغن و شوينده مي‌شود، نگراني خود را با تقاضاي بيشتر جبران مي‌کند اما مي‌بينيم که کم‌کم آرامش حاکم مي‌شود و جلوي سوءاستفاده هم گرفته مي‌شود. در مجموع آنچه ظرف اين چند روز با سياست‌هاي جديدي که هم رئيس‌جمهور و هم رئيس جديد بانک مرکزي اعلام کردند، اتفاق مي‌افتد چنانچه ادامه يابد، آثار مثبت خود را خواهد داشت.
فراموش نکنيم همانطور که اين به نفع اکثريت جامعه سامان مي‌گيرد عده‌اي هم ضرر مي‌کنند. يعني آنها که انتظار داشتند دلار بالاتر برود و حتي تا20 هزار تومان هم برسد، ناکام ماندند. در نهايت اگر اين سياست اعلامي‌و اعمالي ادامه پيدا کند و روزبه‌روز روان‌تر شود، قطعا شروعي است که آتيه خيلي بهتري خواهد داشت. مگر اينکه نيروهاي ذينفع بازدارنده آثار نفوذي خود را چه در سيستم واحدهاي اقتصادي دولتي و چه در فضاي عمومي‌به گونه‌اي دوباره بازي کنند که سيستم را بهم بزنند. به عنوان مثال اگر در پتروشيمي‌ها يا فولادها ذي‌نفوذ باشند که يک قسمت آن خصوصي و قسمتي هم دولتي است، اعمال قدرت کنند و عرضه نکنند يا به‌گونه‌اي وارد شوند که فضاي رواني جامعه را ملتهب کنند، چون فضا رواني است، اثر منفي خواهد داشت ولي اميدوارم با اين فضاي عمومي‌ايجاد شده و مراقبت دولت تا جايي که بازار روي ريل بيفتد و واقعا عرضه و تقاضا نقش خود را داشته باشد، واقعيت‌هاي اقتصادي ما همينطور که دولت محترم اعلام کرد نشان مي‌دهد که از نظر تامين ارز نگراني نداريم. يعني اگر واقعيات ارزي کشور را در نظر بگيريم که از نظر صادرات درآمد ارزي‌مان غير از نفت، بين 40 تا 50 ميليارد دلار است و درآمدهاي نفتي هم به‌رغم همه تحريم‌ها درنظر بگيريم در کمترين حالت 50 ميليارد دلار درآمد خواهيم داشت.
بانک مرکزي درباره توزيع سکه‌هاي پيش فروشي که از ديروز آغاز شده است، توضيحاتي ارائه داد. بانک مرکزي اعلام کرد : سکه‌هاي پيش فروش شده به صورت وديعه‌اي از ديروز تحويل ثبت نام کنندگان مي‌شود. در زمان ثبت ‌نام اين طرح بابت هر قطعه سکه مبلغ 10 ميليون ريال به‌عنوان وديعه از مشتريان اخذ و مقرر شده که در هنگام تحويل، تخفيف ۴ درصد براي پيش‌خريد شش‌ماهه و ۹ درصد براي پيش‌خريد يکساله، لحاظ شود. مبناي محاسبه تخفيف و مابه‌التفاوت از پيش‌خريدکنندگان، نرخ سکه بازار در پايان روز قبل است. حسب دستورالعمل مربوطه تمامي‌مشتريان طرح وديعه‌اي از زمان سررسيد به مدت سه ماه فرصت دارند تا با اختيار و انتخاب خود به شعبه محل ثبت‌نام، مراجعه و سکه خود را تحويل گيرند. از اين رو با توجه به تأثير کاهشي بسته ارزي بانک مرکزي بر قيمت ارز و سکه بهار آزادي و روند نزولي آن، پيش‌خريدکنندگان مي‌توانند حسب شرايط بازار حداکثر ظرف مدت سه ماه به شعب مربوطه در بانک ملي مراجعه کنند. بديهي است قيمت روز سکه در زمان مراجعه به بانک ملي براي محاسبه مابه التفاوت مبلغ، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
با توجه به اينکه نرخ پاياني استخراج شده از بازار در روز گذشته معادل ۳۰.۷۹۰.۰۰۰ ريال بوده است بر اين مبنا بانک ملي از مشترياني که ديروز براي دريافت سکه خود مراجعه کرده‌اند، ضمن لحاظ کردن تخفيف ۴ درصد و کسر مبلغ ده ميليون ريال وديعه، مبلغ ۱۹.۵۵۸.۴۰۰ ريال مابه‌التفاوت بابت هر قطعه سکه در روز کاري ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ دريافت کرده است.
درحالي که توليد پسته در سال جاري ۵ هزار ميليارد تومان خسارت ديده، مسئولان وزارت جهاد مي‌گويند: بازارهاي صادراتي کشور در سال ۹۷ حفظ مي‌شود.
به گزارش مهر، پسته يکي از مهم‌ترين محصولات کشاورزي ايران محسوب مي‌شود که همواره ارزآوري بالايي براي کشورمان داشته است. ايران و آمريکا دو توليدکننده برتر اين محصول در جهان هستند که همواره بر سر کسب رتبه اول توليد با هم رقابت مي‌کنند.
در سال جاري اما، توليد اين محصول در کشور با چالش‌هاي جدي مواجه شده و بر اثر گرمازدگي سال گذشته و سرمازدگي فروردين امسال خسارات چشمگيري به باغات اين محصول وارد شده و نگراني‌هايي را در حوزه تامين محصولات صادراتي بوجود آورده است.
استفاده از ذخاير سال گذشته
در همين زمينه محمود صادقي، مديرعامل اتحاديه سراسري پسته در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه امسال در توليد پسته با شرايط خاصي مواجه هستيم، افزود: ٨٠ تا ٩٠ درصد توليد اين محصول در استان کرمان از بين رفته ضمن اينکه عمده توليد پسته کشور در کرمان است.
وي با اشاره به اينکه در سال زراعي گذشته ٢٨٠ هزارتن پسته در کشور توليد شده بود، ادامه داد: ١٣٠ هزارتن از اين ميزان صادر و مقداري نيز مصرف داخل شد، بخشي نيز در انبارها ذخيره شده که از اين ميزان در سال جاري براي تنظيم بازار داخل و صادرات مي‌توانيم بهره ببريم.
صادقي اضافه کرد: درحال برآورد هستيم تا مشخص شود دقيقا چه ميزان پسته از سال گذشته باقي مانده تا با استفاده از آن هم شرايط بازار داخل را کنترل کنيم و هم اجازه ندهيم بازارهاي صادراتي از بين برود.
وي با بيان اينکه ميزان توليد در سال جاري هنوز قابل پيش‌بيني نيست، افزود: در شهريورماه اين مساله قابل پيش‌بيني است تا ببينيم چه مقدار از محصول مغز مي‌کند و چه مقدار از آن به سرانجام نمي‌رسد.
خسارت سرمازدگي
صادقي با اشاره به اينکه بهرحال بخش بزرگي از محصول از بين رفته است، گفت: زمستان ٩٦ هوا بيش از حد گرم شد و گرماي زودتر از موعد داشتيم در فروردين ماه نيز با سرماي شديد مواجه بوديم که اين نوسانات هوا خسارت شديدي به محصول وارد کرد.
وي ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزي نيز در حال بررسي هستند تا مشخص شود عوامل ديگري نيز در اين زمينه تاثير داشته است يا خير؟
اين فعال بخش خصوصي با بيان اينکه توليد پسته يکسال آور و يکسال ناآور است، افزود: امسال علاوه بر اينکه تغييرات اقليمي‌باعث خسارت شده سال ناآور پسته نيز هست.
صادقي درباره صادرات پسته نيز افزود: قراردادهاي ما در اين زمينه با وقفه مواجه شده چراکه در حال بررسي هستيم ببينيم براي چه ميزان صادرات مي‌توانيم متعهد شويم.
مديرعامل اتحاديه سراسري پسته ايران تصريح کرد: هم اکنون کميته بحران در وزارت جهاد کشاورزي تشکيل شده و کارشناسان در حال بررسي شرايط هستند و پيگيري مي‌کنند بتوانند به هر طريقي به کشاورزان کمک کنند. صادقي گفت: نتايج اين بررسي‌ها طي چند روز آينده اعلام مي‌شود.
به گفته اين مقام مسئول، بين ٤ تا ٥ هزار ميليارد تومان به محصولات پسته خسارت وارد شده که عمده آن نيز در کرمان است.
کارگاه آموزشي براي کشاورزان
به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزي، برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي و اعلام هشدارهاي لازم براي اقدامات مديريتي از هم اکنون در دستور کار اين وزارت خانه قرار گرفته تا اين چالش به سال آينده منتقل نشود؛ ضمن اينکه آنها تاکيد دارند محصولي که از سال قبل در انبارها ذخيره شده اجازه نمي‌دهد بازارهاي صادراتي در سال ۹۷ به خطر بيفتد.
در همين زمينه مديرکل دفتر ميوه‌هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: براساس آمار گمرک، ما در سال ۹۵، معادل ۱۳۸ هزار تن پسته صادر کرديم، در حاليکه اين رقم در سال ۹۶ به ۱۳۰ هزار تن کاهش يافت.
شکرالله حاجي وند ادامه داد: هنوز بسياري از محصول سال گذشته در انبارها مانده، که دليل آن نيز مربوط به مباحث بازار است؛ براي اينکه بتوانيم حضورمان را در بازار کنترل کنيم، محصول را يکباره وارد بازار نمي‌کنيم و ارزان نمي‌فروشيم، بلکه آن را به موقع وارد بازار مي‌کنيم و با بهترين قيمت مي‌فروشيم.
جايگاه صادراتي ايران حذف خواهد شد؟
اين مقام مسئول اضافه کرد: بنابراين همچنان مي‌توانيم جايگاه خود را در زمينه صادرات در سال ۹۷ حفظ کنيم.
وي افزود: متاسفانه باغات ما امسال هم دچار گرمازدگي و هم دچار سرمازدگي شد که متاسفانه عمدتا هم در استان کرمان بود.
حاجي وند اضافه کرد: توليد پسته سال ۹۶ کرمان که حدود ۱۲۰ هزارتن بود، امسال ۲۵ تا ۳۰ هزارتن پيش‌بيني شده است و ۷۵ درصد کاهش دارد.
وي ادامه داد: سال گذشته توليد پسته در کشور حدود ۲۸۰ هزارتن بوده که امسال اين عدد حدود ۲۰۰ هزارتن پيش‌بيني مي‌شود و هم سرمازدگي و هم گرمازدگي، بخش زيادي از محصول ما را دچار آسيب کرده است.
کاهش درآمد باغداران
حاجي وند افزود: اين حادثه درآمد باغدار را دستخوش تغييرات کاهشي کرده است که به کمک نهادهاي حمايتي و پشتيباني همچنان نياز داريم که بخشي از درآمد باغدار را جبران کنيم. از نظر صندوق، بيمه باغدار بيمه هزينه‌اي است که بايد صندوق بيمه در سال‌هاي آتي از اين امر عبور و به سمت بيمه درآمدي و توليد برود.
وي همچنين تصريح کرد: اميدواريم همکاران ما در حوزه اداره بحران، بيمه، ادارات و ارگان‌هاي حمايتي و پشتيباني کمک کنند تا بتوانيم بخشي از اين خسارت‌ها را جبران کنيم. حاجي وند درباره اينکه آيا براي سال آينده نيز نگراني در اين زمينه وجود دارد، گفت: نگران سال آينده نيستيم ضمن اينکه کارگاه‌هاي آموزشي و هشدارهاي لازم را براي اقدامات مديريتي از الان شروع کرديم تا آماده باشيم بعنوان مثال هم اکنون در استان قم در حال برگزاري کارگاه آموزشي مديريت صحيح باغ پسته و باغداري اصولي براي آن هستيم.
منبع: مهر
سفر به «نيوزلندِ ايران»
عدم آشنايي مردم با جاذبه‌هاي گردشگري در ايران سبب شده تا تمايل آنها براي مسافرت به کشورهايي همچون ترکيه بيشتر شود.
به گزارش تجارت از فارس، در ميان استان‌هاي کشور، کهگيلويه و بويراحمد به دليل داشتن شرايط آب و هوايي خاص و تغييرات فصلي چشمگير مي‌تواند يکي از شهرهاي جذاب براي گردشکري باشد و از آنجايي که مهمترين رکن اقتصادي در اين استان دامپروري است مي‌توان آن را «نيوزلندِ ايران» خطاب کرد.
اگر از هياهوي جهان خسته شده‌ايد بهترين گزينه براي تمدد اعصاب استان کهکيلويه و بويراحمد است که با داشتن بيش از 300 تفرجگاه طبيعي، حدود دو هزار و 600 اثر تاريخي، بيش از 750 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي مي‌تواند براي مدتي هرکوتاه آرامش وصف ناپذيري را براي شما به ارمغان بياوريد، به شرطي که در اين سفر قيد غذاهاي فست فود و رستوراني را بزنيد و به سراغ غذاهاي محلي کهگيلويه و بوير احمد همچون آش کارده، دنگو و پلو محلي برويد و طعم‌هاي جديد و خوشمزه‌اي‌ را تجربه کنيد.

ابهام در اصالت تابلوي
۴۵۰ ميليون دلاري داوينچي
۹ ماه پس از رکوردشکني تابلوي «سالواتور موندي» لئوناردو داوينچي در حراجي کريستيز نيويورک، يک استاد دانشگاه آکسفورد در اصالت آن ترديد وارد کرد. به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، چهره‌نگاري عيسي مسيح(ع) پاييز سال گذشته در كريستيز نيويورك 450 ميليون دلار چكش خورد و همان زمان هم بحث‌هايي درباره اصيل بودن آن وجود داشت. حالا متيو لندروس، تاريخ‌دان و داوينچي‌شناس برجسته دانشگاه آكسفورد معتقد است «سالواتور موندي» كار خود داوينچي نيست و بخش‌هايي از آن را برناردينو لوييني كشيده است؛ دستيار نقاش مشهور كه آثار خودش به بهاي كمتر از يك ميليون پوند فروخته مي‌شود. لندروس با تاكيد بر يافته‌هاي خود درباره اصالت گران‌ترين نقاشي تاريخ هنر مي‌گويد: «اين نقاشي لوييني است. با نگاه كردن به نسخه‌هاي مختلف آثار شاگردان لئوناردو، درمي‌يابيم كه تابلوي چهره حضرت مسيح درست شبيه كارهاي اوست. در واقع بخش‌هاي اصلي تابلو را لوييني كشيده و حدود پنج تا 20 درصد آن كار داوينچي است. به همين دليل بهتر است آن را كار شاگرد استاد نقاش بدانيم تا خود او