بازنشسته‌ها شاغل و فرزندان‌شان در خانه بيکار
يک عضو جامعه روحانيت مبارز با تاکيد بر اينکه چطور افراد بازنشسته وقتي فرزندان‌شان در خانه‌ها بيکار مانده‌اند قانع مي‌شوند که خودشان به جاي آن‌ها سرکار بروند گفت: متاسفانه چون 80 درصد اقتصاد ما دولتي است و زمينه براي کار کردن بخش خصوصي چندان وجود ندارد، به وضعيت فعلي رسيده‌ايم. حجت‌الاسلام سيدرضا اکرمي‌در گفت‌وگو با ايسنا افزود: اگر نقدينگي که در کشور جريان دارد و سرمنشاء بسياري از مشکلات شده به سمت حوزه‌هايي چون گردشگري يا اتمام 400 هزار پروژه نيمه تمام برود، خواهيم ديد که چه حجم عظيمي‌از جمعيت بيکار کشور صاحب شغل مي‌شوند اما از آنجا که نقدينگي را به اين سمت نمي‌بريم به چنين مشکلاتي برخورد کرده‌ايم.





 غارت اموال مردم در مدتي کوتاه
دبير شوراي نگهبان با تأکيد بر برخورد با محتکران و اختلالگران اوضاع اقتصادي کشور، ساماندهي هر چه سريع‌تر اوضاع اقتصادي را خواستار شد.به گزارش ميزان، آيت‌ا... احمد جنتي با برشمردن بعضي از معضلات اقتصادي و اجتماعي جامعه، بي‌ثباتي بازار ارز و سکه، احتکار کالا‌هاي ضروري و ايجاد بازار سياه را غير قابل قبول دانست و تأکيد کرد اين روند به هيچ عنوان به صلاح مملکت نيست.دبير شوراي نگهبان وجود شرکت‌هاي کاغذي جعلي و کشف انبار‌هاي وسيع کالا‌هاي احتکاري را نشانه ضرورت توجه و فعاليت بيشتر دستگاه‌هاي نظارتي و اطلاعاتي دانست و گفت: افراد سودجو در مدتي کوتاه پول‌هاي ميلياردي از اموال مردم را غارت کردند.






بزرگنمايي مشکلات اقتصادي کشور
رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به تلاش دشمن براي ضربه زدن به نظام و انقلاب اسلامي‌گفت: دشمن مشکلات اقتصادي ايران را بزرگنمايي کرده است.به گزارش ايرنا فريدون حسنوند افزود: جامعه اسلامي‌روند بالندگي و اقتدار خود را طي کرده و دشمن از هراس پيشرفت همه جانبه ايران، به دنبال تضعيف جايگاه کشور است.وي تصريح کرد: تلاطم‌هايي در حوزه اقتصاد و معيشت در کشور وجود دارد اما مردم ايران اسلامي‌با اين مشکلات بيگانه نيستند و در سال‌هاي اول انقلاب و بارها اين فشارها و مشکلات را تجربه کرده اند. وي گفت: ملت ايران اسلامي‌در همه آزمون‌ها سربلند بوده و در برابر تحريم و تهديدهاي دشمن، دستاوردهاي بزرگي داشته اند.

حکم زنجير زدن در عزاداري‌ها
پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري سوالي درباره زنجير زدن در ماه محرم و پاسخ رهبر انقلاب را منتشر کرد. پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري سوالي درباره زنجير زدن در ماه محرم و پاسخ رهبر انقلاب را منتشر کرد و نوشت:« سؤال: زنجيرزدن به بدن همان‌گونه که بعضي از مسلمانان انجام مي‌دهند، چه حکمي‌دارد؟جواب: اگر به نحو متعارف و به‌ گونه‌اي باشد که از نظر عرفي از مظاهر حزن و اندوه در عزاداري محسوب شود اشکال ندارد.»
درخواست حمايت از غير نظاميان ادلب
دبيرکل سازمان ملل متحد از سه کشور ايران، روسيه و ترکيه خواست از هيچ تلاشي براي يافتن راهکارها به منظور حفاظت از غيرنظاميان در ادلب دريغ نکنند.به گزارش ايسنا از رويترز، آنتونيو گوترش تأکيد کرد، جلوگيري از وقوع نبرد تمام‌عيار در ادلب کاملا ضروري است.وي از ايران، روسيه و ترکيه خواهان آن شد که تمام تلاش خود را به کار بندند تا راهکارهايي در راستاي حفافظت از غيرنظاميان محقق شود.دبيرکل سازمان ملل متحد نسبت به وقوع کابوسي انساني در ادلب هشدار داد.وي اظهار کرد: درک مي‌کنم که وضعيت در ادلب پايدار نبوده و حضور گروه‌هاي تروريستي قابل تحمل نيست. با اين حال، امر مبارزه با تروريسم جناح‌هاي درگير را از تعهدات اصلي خود بر اساس قوانين بين‌المللي مبرا نمي‌کند.
ايران و روسيه در اولويت بازسازي سوريه
وزير خارجه سوريه گفت که سوريه در جنگ با تروريست‌ها از دوستان خود ايران و روسيه کمک خواست. بنابراين در روند بازسازي نيز طبيعتا اولويت به اين کشورها داده خواهد شد.به گزارش ايسنا از سانا، وليد معلم افزود: اين امر به منظور تقدير از فداکاري‌هاي‌شان در سوريه خواهد بود. همچنين اين دو کشور به علاوه برخي کشور‌هاي دوست از جمله چين، هند ، مالزي، برزيل و جنوب آفريقا از امکانات مناسبي براي شرکت در بازسازي برخوردارند.وي درمورد اهداف آمريکا و متحدانش در سوريه گفت: اهداف آمريکا مربوط به خود آمريکا نيست بلکه اهداف رژيم صهيونيستي توسط آمريکا در سوريه دنبال مي‌شود. آمريکا نمي‌خواهد که سوريه با رژيم اشغالگر صهيونيستي مقابله کند و نيز نمي‌خواهد سوريه روابط راهبردي با ايران و روسيه داشته باشد .
همکاري با اروپا و چين براي حفظ برجام
سرگئي ريابکوف وزير امور خارجه روسيه اظهار کرد: روسيه و ايران طي روزهاي آتي همکاري با چين و اروپا را در راستاي مقابله با اقدامات آمريکا براي تضعيف توافق هسته‌اي ايران افزايش خواهند داد. به گزارش ايسنا از رويترز، روسيه پيشتر اظهار کرده بود که "هرکاري که لازم باشد" را براي حفظ توافق هسته‌اي ايران و محافظت از منافع مشترکش با تهران انجام خواهد داد.وزارت امور خارجه روسيه با انتشار بيانيه‌اي در وبسايت اين وزارتخانه نوشت: مسکو به شدت از بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران از سوي آمريکا مايوس است و ما هر کاري که لازم باشد را براي حفظ و اجراي تمام و کمال توافق هسته‌اي ايران انجام خواهيم داد.دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا در ماه مه به طور يک جانبه از توافق هسته‌اي ايران خارج شد و به دنبال آن، تحريم‌هاي واشنگتن عليه ايران را بار ديگر اجرايي کرد. اين اقدام از سوي آمريکا با انتقادات شديدي از سوي متحدان اين کشور و طرف‌هاي حاضر در توافق هسته‌اي همراه شد. دور دوم تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران از ماه نوامبر اجرايي مي‌شود.
رحيم مشايي به 5 سال حبس محکوم شد
رييس کل دادگستري تهران گفت: مجازات رحيم مشايي 5 سال حبس بابت اجتماع و تباني جهت ارتکاب جرم عليه امنيت کشور، يکسال حبس بابت تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي‌و 6 ماه حبس بابت توهين است.جمعا 6 سال و نيم بوده اما چنانچه همين راي مورد تاييد دادگاه تجديدنظر قرار گيرد و تغييري حاصل نشود به موجب قانون مجازات اشد صرفا 5 سال از حبس قابليت اجرا خواهد داشت.به گزارش ميزان، غلامحسين اسماعيلي در نشست خبري در پاسخ به اينکه اتهام جاسوسي هم به رحيم مشايي داده شده است ادامه داد: به صورت کلي اتهامات ديگري در مورد ايشان و در مورد اشخاص ديگري که در پرونده از آنها نام برده شده وجود دارد که اين بخش از پرونده هنوز در دادسرا مفتوح است.وي گفت: راي صادره غيرقطعي است و اين راي در مورد اسفنديار رحيم مشايي قابل تجديدنظر در محاکم تجديدنظر استان است و در مورد جوانفکر به جهت غيابي بودن، قابل واخواهي در همان شعبه دادگاه است.
ترامپ با تمام قوا به دنبال کشتن برجام
وزير امورخارجه پيشين آمريکا گفت که هدف دولت کنوني کشورش تغيير نظام در ايران است اما تاريخ نشان مي‌دهد که آمريکا اين کار را به خوبي انجام نمي‌دهد.به گزارش ايسنا، جان کري در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان افزود: تصميم دولت ترامپ در ماه مه براي خروج از توافق هسته‌اي در واقع تلاشي براي منزوي کردن ايران و سوق دادن اين کشور به تغييرات در دولتش بود. به همين دليل است که مي‌گويم دولت (آمريکا) سياست تغيير نظام را پيگيري و براي آن تلاش مي‌کنند.وي در پاسخ به اينکه آيا توافق هسته‌اي در آستانه نابودي است، بيان کرد: ممکن است اين اتفاق بيفتد و ممکن است نيفتد اما دولت ترامپ تمام تلاش خود را براي کشتن اين توافق کرده است. آنچه به آن افتخار مي‌کنم اين است که آمريکا به تنهايي اين توافق را امضا نکرد بلکه در شوراي امنيت سازمان ملل نيز به‌طور يکپارچه به تائيد رسيده است. چين، روسيه، آلمان، انگليس و ايران باهم تلاش مي‌کنند تا توافق را حفظ کنند.کري باز هم تاکيد کرد که با توجه به کاري که ترامپ انجام داد، نه تنها ايران با آمريکا بر سر يک توافق هسته‌اي جديد مذاکره نخواهد کرد بلکه در صورت بروز يک بحران در منطقه، چين، روسيه، انگليس، فرانسه و آلمان نيز با واشنگتن تعامل نخواهند کرد.
مبارزه با فساد بدون جهت‌گيري سياسي
يک عضو فراکسيون اميد درباره مبارزه با مفساد اقتصادي تاکيد کرد: مبازره با فساد اقتصادي بر عهده دستگاه قضايي است و اين قوه بايد بدون جهت‌گيري سياسي با موضوع برخورد کند.جلال ميرزايي در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه در همه جاي دنيا وظيفه مبارزه با فساد بر عهده دستگاه قضايي است، عنوان کرد: اين وظيفه قوه قضائيه است که با فساد برخورد کند و ما بايد اين قوه را بازخواست کنيم. دستگاه قضا در اين زمينه چقدر کار کرده است؟ وظايفش را به نحو احسن انجام داده است يا خير؟ بعد اگر لازم بود قانون بياوريم.وي ادامه داد: بايد مشخص شود دستگاه‌ها در اين زمينه چه ميزان ناکارآمد بوده ‌ند و چگونه دست به اقدام زده‌اند.اين عضو فراکسيون اميد در پاسخ به اين اينکه مبارزه با مفاسد اقتصادي چه کمکي به ترميم اعتماد از بين رفته ميان مسئولان و مردم مي‌کند، گفت: اعتماد با سر و صدا و شعار به دست نمي‌‍‌آيد، بله شعار داده مي‌شود که مي‌خواهيم با فساد مبارزه کنيم به سراغ چند دانه درشت هم مي‌رويم پرونده‌هايي هم تشکيل مي‌شود که هنگام رسيدگي با پيچيدگي‌هايي رو به رو مي‌شود که بعد مي‌ماند و اطلاع‌رساني هم نمي‌شود.
رییس جمهور در جلسه هیات دولت مطرح کرد؛
رئیس جمهور با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع)، تاکید کرد که امروز روز وفاداری و پیمودن راه ابوالفضل(ع) و پشت سر نظام قرار گرفتن و سینه سپر کردن در برابر دشمن و با ایستادگی دشمن را از پای در آوردن است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: ماه محرم هرساله برای ما درس‌آموز است که چگونه باید در برابر پیچیدگی‌ها و مشکلات بزرگی که برای جامعه اسلامی و مردم مسلمان پیش می‌آید، ایستادگی، استقامت و فداکاری کرده و چگونه می‌توانیم پیروزی بزرگ فرهنگی و سیاسی ابدی را کسب کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز می‌توان صحنه‌های عاشورا را ترسیم کرد، گفت: ما امروز در یک جنگ روشن، در برابر متجاوزان تاریخ قرار داریم. امروز گروهی روبروی ملت ایران قداره‌بندی می‌کنند که به جز چند کشور، طرفداری از لحاظ سیاسی و فکری ندارند و بدترین وضع در داخل کشور خودشان است.
روحانی با اشاره به اینکه شرایط داخلی امروز آمریکا با سال‌های گذشته آن تفاوت بسیاری دارد و امروز یکی از دوران بسیار بد در تاریخ آمریکاست، خاطرنشان کرد: امروز کمتر محقق، روشنفکر و صاحب‌نظری در آمریکا وجود دارد که با کاخ‌نشینان کاخ سفید موافق باشد و حتی برخی از آنها به صراحت آنها را به عنوان ابله و سفیه می‌نامند و این در تاریخ آمریکا کمتر اتفاق افتاده است.
رئیس جمهور افزود: امروز متحدان آمریکا از لحاظ سیاسی در کنار آنها قرار نداشته و حتی متحدین سنتی آمریکا نیز از این کشور فاصله گرفته و نسبت به این فاصله گرفتن افتخار می‌کنند و این در حالی است که زمانی آنها برای اینکه در کنار آمریکا بودند، افتخار می‌کردند.
وی با بیان اینکه امروز به جز چند کشور معدود معلوم‌الحال هیچ‌کس در کنار آمریکا قرار ندارد، گفت: امروز آمریکا در بدترین شرایط جهانی قرار گرفته و حتی سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو، سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی انرژی اتمی و دادگاه دادگاه کیفری بین‌المللی با سیاست‌های آمریکا موافق نیستند.
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز ایران علیرغم اینکه با جنگ اقتصادی ناخواسته روبرو است و در برابر افرادی قرار گرفته که به هیچ قانون بین‌المللی احترام نمی‌گذارند، اما روحیه و ایستادگی ملت ایران بویژه در این ایام که پرچم امام حسین(ع) به اهتزاز در می‌آید، مثال‌زدنی است.
روحانی ادامه داد: اگر مشکلی وجود داشته و احتمال عدم ایستادگی از سوی برخی می‌رود، پرچم عاشورا و کربلا همه این افسون‌ها را باطل و تبلیغات یکساله دشمنان را می‌زداید و مردم باز سرمشق‌شان امام حسین(ع) و اصحاب و یاران آن حضرت خواهد بود.
وی گفت: امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم به طور نابجا و غلط وجود ندارد.
روحانی افزود: امروز صاحبان تریبون، رسانه‌دارها و کسانی که ندا و صدایشان در کشور قابل شنیدن است، یک رسالت و وظیفه سنگینی برعهده دارند، چرا که امروز در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته‌ایم و تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی و همه مسئولان و کسانی که قدرت دارند به ملت بزرگ ایران کمک کنند، بار بسیار سنگینی بر دوش دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولان و کارگزاران و رسانه‌ها در این آزمایش یا پیروز خواهند شد و یا شکست می‌خورند، اما ملت ایران قطعاً پیروز این صحنه خواهد بود، تصریح کرد: اگر ایستادگی کرده و به مردم روحیه بدهیم، هزینه ملت را کاهش داده‌ایم، اما اگر ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری ضدانقلابی‌تر از این که ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم.
وی با انتقاد از عدم گفتن حقایق و واقعیات به مردم و ایجاد ترس و دلهره در مردم گفت: مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد؟ اگر تولید ناخالص داخلی(GDP) را برمبنای قدرت خرید یا ارزش بازار محاسبه کنیم، واردات کالا و خدمات که متکی به ارز است درصد بسیار کمی است و براساس برخی محاسبات حدود 5 درصد و براساس برخی دیگر که ارزش و قدرت خرید را در آن در نظر نمی‌گیرند، حدود 10 درصد است.
روحانی افزود: بر فرض آنکه واردات کالا و خدمات 10 درصد نقش دارد، باید ببینیم که از این میزان چه مقدار با ارز 4200 تومان، چه مقدار با ارز حدود 7 هزار تومان و چه میزان برای بازار سوم، می‌ماند. بازار سوم در برابر ارزش تولیدات داخلی کشور، کمتر از یک درصد و یا 1.3 درصد است.
رئیس جمهور با بیان اینکه نباید اقتصاد کشور را براساس این رقم محاسبه کنیم و این به دور از عدل، کارشناسی، حق و انصاف است، افزود: متخصص، نخبه و روزنامه‌نگار و سرمقاله‌نویس ما، چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و این در حالی است که امروز خدمات آموزش، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، بنزین، گازوئیل و انرژی، برمبنای دلار کوچه پس‌کوچه‌های فلان خیابان محاسبه نمی‌شود.
روحانی با بیان اینکه نباید به مردم ظلم کرده و آنها را نسبت به آینده مأیوس کنیم، گفت: عده‌ای مداوم می‌گویند که باید مشکل مردم را درک کنید و این درست است که مردم مشکل دارند و ما در جنگ اقتصادی و روانی قرار داریم، اما این دلیل نمی‌شود که حقایق را تحریف کرده و نقاط مثبت را به مردم نگوییم.
رئیس جمهور ادامه داد: با مقایسه رشد اقتصادی در 4 سال گذشته نسبت به 35 سال گذشته، در می‌یابیم که این رشد به طور متوسط 2 برابر بوده است. صاحب‌نظران، متخصصان و صدا و سیما می‌توانند این را بررسی کنند اما بحث اینجاست که اگر اینگونه بوده، چرا واقعیات را به مردم نمی‌گوییم.
روحانی افزود: در همین شرایط سال 97، صادرات و واردات کشور تغییر کرده و تراز تجاری ما نسبت به پارسال بهتر بوده است، اما به محض اینکه دولت این موفقیت‌ها را بازگو می‌کند، عده‌ای پیدا می‌شوند و در گوشه‌ای کل اقتصاد را بر مبنای همان یک درصد، محاسبه می‌کنند و این عدالت و انصاف نیست.
رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: سخنان ایشان هیچ‌ نقطه ابهامی را باقی نگذاشت و ایشان به صراحت گفتند که امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد پشت دولت را خالی کند.
روحانی ادامه داد: تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است.هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رأی بوجود بیاورد و کسانی که اینگونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران راجع به آنها قضاوت خواهد کرد و پس از آنکه از این گردنه عبور کردیم، تاریخ حرف‌ها، رفتار و جملات آنها باقی خواهد ماند و مردم قضاوت می‌کنند که در شرایط سختی آنها برای کاهش یا افزایش دشواری مردم چه رفتاری داشته‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری از اینگونه رفتار به ویروس بدبینی تعبیر کردند، اظهار داشت: برخی امروز ویروس بدبینی را در کشور در سخنانشان و تریبون‌ها و رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند.
قوانين بين‌المللي يک الزام و تضمين براي همگان است
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه اختلاف اصلي اين اتحاديه با اروپا بر سر چند جانبه‌گرايي است، بار ديگر تاکيد کرد که به پشتيباني از توافق هسته‌اي با ايران ادامه مي‌دهد.به گزارش ايسنا، فدريکا موگريني در آغاز جلسه پارلمان اروپا با موضوع روابط اتحاديه اروپا – آمريکا بار ديگر به دفاع از توافق هسته‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5 پرداخت.موگريني در سخنراني خود با اشاره به روابط اين اتحاديه با آمريکا گفت: از هيچ کس پنهان نيست که ما يک اختلاف اساسي داريم که مرتبط با چند جانبه‌گرايي و نظام مديريت جهاني است. ما اروپايي‌ها کماکان چند جانبه‌گرايي را به‌عنوان بهترين راه براي جلوگيري از ناآرامي‌و هرج‌ و مرج، مناقشات و درگيري‌ها در يک جهان چند قطبي است.وي ادامه داد: حمايت ما از چند جانبه‌گرايي بر مبناي ارزش‌هاي ما به عنوان بهترين جايگزين براي موقعيتي است که حق به کسي داده مي‌شود که زور دارد اما منافع ما همچنان در حفظ چند جانبه‌گرايي و تقويت آن است.مسئول سياست خارجي تحاديه اروپا خاطر نشان کرد: به همين دليل است که ما به دفاع از توافق هسته‌اي با ايران، توافق آب و هوايي پاريس و حمايت از تلاش‌هاي سازمان ملل (در زمينه‌هاي مختلف) ادامه مي‌دهيم. ما از اين باور بنيادي حمايت مي‌کنيم که قوانين بين‌المللي نبايد به عنوان محدوديت‌هايي براي برخي افراد تلقي شود، بلکه يک الزام و تضمين براي همگان است.
اين در حالي است که مسئول پيشين سياست خارجي اتحاديه اروپا اظهار کرد که اتحاديه اروپا چاره‌اي جز همراهي با تحريم‌هاي ضد ايراني آمريکا ندارد. خاوير سولانا اعلام کرد که نفوذ و قدرت مالي بين‌المللي آمريکا به معناي آن است که تمام تلاش‌هاي اتحاديه اروپا براي دور زدن تحريم‌هاي آمريکا محکوم به شکست هستند.سولانا در پاسخ به اين که آيا اقدامات اروپايي‌ها براي دور زدن تحريم‌ها مي‌تواند به موفقيت برسد؟ پاسخ داد : کاش مي‌توانستم بگويم بله.وي توضيح داد : توانايي خزانه‌داري آمريکا براي تحريم تمام تراکنش‌هايي که با دلار انجام مي‌گيرد، باعث مي‌شود تمام طرح‌ها و نقشه‌ها از بين بروند.مسئول پيشين سياست خارجي اتحاديه اروپا بيان کرد که قدرت امروز آمريکا در دلارش نهفته و نه در نيروي نظامي‌اش و آمريکا به همين خاطر مي‌تواند بقيه را تحت فشار قرار دهد.خاوير سولانا براي اشاره به توانايي آمريکا، خروج غول نفتي توتال از ميدان گازي پارس جنوبي را مثال زد و اعلام کرد که اين شرکت نفت و گاز فرانسوي پس از برداشته شدن تحريم‌ها تمام تلاش خود را کرده بود تا در ايران باقي بماند.وي در اين باره افزود : اگر توتال مجبور به ترک (ايران ) شده، خودتان ديگر بازيکن‌هاي کوچک‌تر را تصور کنيد.

وزير دادگستري مطرح کرد؛
وزير دادگستري تاکيد کرد: هميشه يک نگراني درباره تعزيرات داشتم که اين نگراني خيلي هم بي‌ربط نيست من نگرانم که يکبار خدايي نکرده در تعزيرات يا در مجموعه قوه قضاييه به خاطر فشار و جو مطالبات مردم و فضاي هيجاني، از مسير تعادل و قانون خارج شويم. به گزارش ايلنا، سيد عليرضا آوايي در جمع خبرنگاران با بيان اينکه شعب تعزيرات توسعه خوبي داشته است، گفت: در مورد تعزيرات فکر مي‌کنم با قضاوت دولت و رسانه‌ها در اين دوره فعال وارد صحنه شده است. به نظر من کارشان از جهتي مهم و مفيد مي‌تواند باشد چراکه به سرعت به پرونده‌ها رسيدگي مي‌کندو جايي که لازم است از ظرفيت قوه قضاييه استفاده مي‌کند. وي ادامه داد: همين مقدار کشف اجناس احتکاري از طرفي مي‌تواند مفيد و موثر باشد اما اگر بي‌احتياطي شود، مضر خواهد بود. قطعا همه انبارها احتکاري نيست. اگر دقت نکنيم کارهاي درستمان هم زير سوال مي‌رود. آوايي خاطرنشان کرد: در بازار اعتبار اکثر بازاريان به پولشان نيست بلکه به اعتماد مردم است، اگر در مورد کسي که خلافي مرتکب نشده و انبار دارد، بريزيم در انبارش و او را بي‌آبرو کنيم ديگر نمي‌تواند در بازار سر بلند کند و کار ما هر دو طرفش سخت است. وزير دادگستري تاکيد کرد: به همان ميزان که برخورد با مجرمين مفيد است و باعث اميد مي‌شود، اگر براساس آدرس‌هاي غلطي که به ما مي‌دهند و براساس خودنمايي رفتار کنند، باعث نااميدي مي‌شود و بي آبرو کردن افراد خدمت به مردم نيست و براي اعتبار نظام اسلامي‌هم خوب نيست.
جلالي سلاح‌هاي دشمن را تشريح کرد؛
ريس سازمان پدافند غير عامل کشور افرادي را که مردم را تحريک به خريد سکه و ارز مي‌کنند سربازان دشمن در جنگ اقتصادي عليه ملت دانست و تاکيد کرد: عمليات رواني و شبکه‌هاي اجتماعي اصلي‌ترين نقش را در شرايط جنگ اقتصادي دارند، ما بايد در جنگ اقتصادي برنامه راهبردي و نقشه راه داشته باشيم.
به گزارش ايلنا، غلامرضا جلالي گفت: اگر تاريخ جنگ‌هاي اقتصادي جهان را نگاه کنيم ميبينيم که جنگ اقتصادي عليه ايران بي سابقه است و نمونه ديگري نمي‌توان همانند آن پيدا کرد. اين کمبودهايي هم که در جامعه احساس مي‌شود بخشي از جنگ اقتصادي دشمن است. البته کاستي‌ها و کوتاهي‌هايي وجود دارد و کوتاهي‌هاي ما هم در اين کاستي‌ها تاثير دارد اما بخش اعظمي‌از کمبود‌ها به دليل جنگ اقتصادي و رواني دشمن است.
وي دلار را سلاح دشمن در جنگ اقتصادي دانست و گفت: مردم ما بايد بدانند که دلار برنده‌ترين سلاح دشمن در جنگ اقتصادي عليه کشور ماست و فکر نکنند که دلار کالا و يا اوراق بهادار است.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور گراني، بيکاري و کمبودها را نتيجه جنگ اقتصادي دشمنان دانست و تصريح کرد: در جنگ اقتصادي در کنار عوامل خارجي کاستي‌هاي خودي هم تاثير دارد، همانگونه که در جنگ نظامي‌اشتباه وجود داشت در جنگ اقتصادي هم اشتباهات داخلي وجود دارد.