درخواست براي ترميم دستمزد کارگران
رييس اتحاديه کارگران قراردادي و پيماني معتقد است که طرح پيشنهاد اعطاي کوپن و بن کالا حکم مسکّن موقتي را دارد تا بخشي از معيشت کارگران را پوشش دهد. او از شوراي عالي کار خواست تا ترميم مزد کارگران را در دستور کار قرار دهد. فتح‌اله بيات، درباره اجراي طرح اعطاي کوپن الکترونيکي در کشور، ابراز عقيده کرد و گفت: اگر قرار است تامين اقلام و مايحتاج اساسي خانوارهاي کارگري در قالب شارژ کارت صورت گيرد، اقلام غيرنقدي باشد بهتر است. امروز سبد معيشت کارگران کوچک‌تر مي‌شود لذا از شوراي عالي کار و سرپرست وزارتخانه انتظار داريم تا مشکلات جدي‌تري براي زندگي کارگران پيش نيامده اقدام عاجلي صورت دهند.





بررسي طرح اصلاح قانون استفاده از حداکثر توان
رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس گفت: بعد از تعطيلات دو هفته‌اي مجلس و در اول مهر تقاضاي دستور کار مجلس و در اولويت قرار گرفتن بررسي طرح اصلاح قانون استفاده از حداکثر توان داخل را مطرح مي‌کنيم.
حميدرضا فولادگر، گفت: ما تصميم داشتيم تقاضاي تغيير دستور بدهيم، اما برخي جلوتر از ما بودند، گزارش‌ها آماده است و بعد از تعطيلات دو هفته‌اي مجلس و در اول مهر اين تقاضاي دستور کار انجام مي‌شود.
فولادگر افزود: ما قانون فعلي را اصلاح کرديم، به اين صورت که نظارت پذيري و جرم انگاري آن را بيشتر و کالاي ايراني را به آن اضافه کرديم.



سپرده‌هاي کمتر از يک ميليارد تومان تعيين تکليف
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس، گفت: مقرر شده بود که سپرده‌هاي تا سقف يک ميليارد تومان تعيين تکليف شود اما عملا تا کنون اتفاقي خاصي صورت نگرفته است. علي‌ وقف‌چي، اظهار داشت: بزرگترين سرمايه هر ملتي سرمايه اجتماعي آن است اما متاسفانه اعتماد مردم نسبت به بزرگترين مجموعه مالي کشور سلب شده و امروز يکي از بزرگترين اهدافي که بايد بانک مرکزي دنبال کند برگرداندن اعتماد عمومي‌جامعه مخصوصا سپرده‌گذاران يه بانکهاست. وي گفت: به تعدادي از افرادي که کمتر از 200ميليون تومان سپرده در موسسات غيرقانوني داشته‌اند تنها اصل پول پرداخت شده در صورتي که براساس قانون حداقل بايد سود مصوب بانک مرکزي را به آنها پرداخت کنند.
ترخيص مواد ضروري و مواد اوليه در گمرک رجايي ۲۴ ساعته شد
مدير خروجي گمرک شهيد رجايي هرمزگان گفت: ترخيص مواد ضروري و مواد اوليه در گمرک رجايي ۲۴ ساعته شد.
به گزارش گمرک، مدير خروجي گمرک شهيد رجايي هرمزگان گفت: گمرک با تعيين سطح يک و دو در سامانه جامع گمرکي براي واردات مواد ضروري مانند برنج، روغن، چاي و مواد اوليه کارخانه‌ها ۲۴ ساعت شبانه‌روز خدمت رساني مي‌کند.
کبريايي افزود: گمرک شهيد رجايي بندرعباس براي ورود کالاهاي اساسي تشريفات گمرکي را آسان و اقدام به حمل يکسره از کشتي به کاميون کرده است و در حال حاضر کاميون‌ها بدون معطلي به درب خروج گمرک هدايت مي‌شوند.
مديرخروجي گمرک شهيد رجايي هرمزگان افزود: گمرک با تعيين سطح يک و دو در سامانه جامع گمرکي براي واردات مواد ضروري مانند برنج، روغن، چاي و مواد اوليه کارخانه‌ها ۲۴ ساعت شبانه‌روز خدمت رساني مي‌کند.
وي گفت: اکنون بيش از پنجاه درصد از کالا به کشور از گمرک شهيد رجايي بندرعباس وارد مي‌شود که ۸۰ درصد آن مواد غذايي ضروري و کالاي اساسي است.
۴ بانک مأمور پرداخت تسهيلات ارزي واردات دارو شدند
دستورالعمل اعطاء تسهيلات ارزي جهت واردات دارو، تجهيزات پزشکي از سوي بانک مرکزي ابلاغ شد. اداره تامين اعتبارات ارزي بانک مرکزي طي بخشنامه‌اي به مديران امور بين الملل چهار بانک پارسيان، پاسارگاد، سامان و خاورميانه دستورالعمل اعطا تسهيلات ارزي کوتاه مدت جهت واردات دارو، ملزومات و تجهيزات را ابلاغ کرد. براساس اين بخشنامه، منابع اين بانک جهت تامين مالي کوتاه مدت واردات دارو و ملزومات و تجهيزات پزشکي صرفا به مقصد سرزمين اصلي در قالب سپرده‌گذاري شش ماهه نزد آن بانک جهت اعطاء تسهيلات ارزي کوتاه مدت به متقاضيان استفاده از تسهيلات مذکور، در چارچوب دستورالعمل پيوست و با رعايت موارد ذيل استفاده شود: الف) استفاده از تسهيلات ياد شده صرفا جهت تامين مالي واردات دارو و ملزومات و تجهيزات پزشکي (به استناد تصميمات هيات وزيران براي ساماندهي مسائل ارزي مورخ 14 مردادماه 1397) و با ارائه تأييديه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي (سازمان غذا و دارو) امکان پذير است. ب) جهت اطمينان از وصول معادل ريالي مبلغ قابل پرداخت (بابت اصل و سود متعلقه) در سررسيد بازپرداخت، اخذ وثائق و تضمين‌هاي لازم و کافي از تسهيلات گيرنده ضروري است. آن بانک متعهد است در سررسيد بازپرداخت حتي در شرايطي که تسهيلات گيرنده نسبت به تسويه تسهيلات قصور نموده باشد، نسبت به تسويه تعهدات خود با بانک مرکزي اقدام نمايد.
ج) گشايش اعتبار اسنادي، ثبت برات اسنادي و صدور حواله ارزي به عنوان ابزار پرداخت واردات کالاهاي ياد شده با رعايت مجموعه مقررات، بخشنامه‌ها و ضوابط مربوطه قابل انجام مي‌باشد.
د) تسهيلات مذکور بايستي با رعايت سقف‌هاي مجاز تسهيلات اعطايي آن بانک با مرعي داشتن ساير ضوابط مقررات و دستورالعمل‌هاي صادره اين بانک، رسيدگي و اعطاء شود.
ارزیابی تجارت از بخشنامه جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد؛
گروه اقتصادکلان: بخشنامه‌هاي پي‌درپي اما ناکارآمد، سياست‌گذاري‌هاي نخ‌نما و تکراري؛ نه تنها باعث سردرگمي‌توليدکنندگان شده بلکه معيشت مردم را نيز به سقوط کشانده است. اما آنچه در اين ميان همه اين سياست‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده، حضور خصولتي‌ها و گروه‌هاي انحصارگراست، موضوعي که همواره از سوي کارشناسان اقتصادي آن را مطرح کرده‌اند. نشان به آن نشان که اکنون بازار ثانويه به دليل عدم عرضه دلار به مقدار کافي ، عملا باعث گراني دلار شده است. کارشناسان مي‌گويند: عرضه ارز تا جايي صورت مي‌گيرد که قيمت مطلوب براي همين رانتي‌ها حاصل شود.
اين موضوع را حسن روحاني رئيس جمهور چند روز پيش تأييد کرد و به شدت از صاحبان صنايع بالادستي نيز انتقاد کرد. حالا کار به جايي رسيده که رئيس کل بانک مرکزي روز شنبه از اجراي پيمان‌سپاري ارزي خبر داد." صادرکنندگان غيرنفتي نيز بايد ارز خود را به کشور بياورند. ديروز به گمرک بخشنامه‌اي ارائه داديم که پيمان‌سپاري ارزي ضروري است و همه صادرکنندگان بايد در زمان صادرات، تعهد پيمان ارزي را امضا کنند و تعهد بدهند که ارز را ظرف دو ماه به کشور بازگردانند. قيمت ارز ‌اکنون براي صادرکنندگان خيلي به‌ صرفه است؛ بنابراين بايد اين افراد ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کنند و اجازه دهند واردات، صادرات و تأمين ارز به خوبي انجام شود."
مسئله‌اي که در اين ميان مورد بحث است، اين است که پيمان‌سپاري ارزي چقدر قابليت اجرايي داشته و آيا اين موضوع در حال حاضر براي اقتصاد کشور مفيد است. از سويي اجراي اين مؤلفه را صادرکنندگان را نيز درآورده است، در حالي‌که هنوز چند روز از اجراي آن سپري نشده است.
اقتصاد از اجراي پيمان سپاري ارزي خاطرات خوشي ندارد، چه آن هنگام که در ده شصت اجرايي شد و چه آن زمان که در دوران التهاب ارزي دوران احمدي نژاد عملياتي شد.
ابهام آميز بودن پيمان سپاري ارزي
کارشناسان مي‌گويند بهتر است در سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي و از جمله درباره ارز، همه جوانب در نظر گرفته شود، به عبارتي همانگونه که گفته شد، اکنون خصولتي‌ها و صنايع بالا دستي با عدم عرضه به موقع عامل نابساني‌ها تشخيص داده شده‌اند و عمده صادرکنندگان بزرگ کشور را شرکت‌هاي پتروشيمي‌تشکيل مي‌دهند، لذا اجراي پيمان‌سپاري ارزي براي آنها الزامي‌است، صنايع پايين دستي و ديگر صنايع نبايد مشمول اين موضوع شوند. دست بخش خصوصي بسيار خالي‌تر از بخش‌هاي دولتي است آمار نيز همين موضوع را تأييد مي‌کند."حدود ۱۷ ميليارد يورو محصولات فولادي و عمدتا پتروشيمي‌از فروردين ماه تاکنون صادر شده اما تنها ۴ميليارد يورو از آن براي تامين مالي واردات رسمي‌کشور در سامانه نيما عرضه شده است."
آنطور که غلامحسين فارغي رييس کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتاق بازرگاني ايران گفته: تعهدات ارزي که ايجاد شد به خصوص براي محصولات کشاورزي، عملي کاملا غير اجرايي است. وقتي پايه‌هاي قيمت براي صادرات مربوط به مدت‌ها پيش است چطور مي‌توان به قيمت جديد، ارز حاصل از صادرات را برگرداند. از اين‌روست که کارشناسان معتقدند اين موضوع تضمين لازم براي اجرا ندارد و نمي‌توان به عملياتي کردن آن اميد داشت. اگر هم اجرايي شود تنها اين صمايع کوچک هستند که متضرر مي‌شوند.
پيمان‌سپاري ارزي تنها يک تعهد محضري است
از آنجا که اجراي اين سياست نه تنه باعث به محاق رفتن بيش از پيش صنايع پايين دستي مي‌شود بلکه صنايع بالادستي نيز به دليل نفوذ بالا در ساختار بدنه دولت توان دور زدن قانون را خواهند داشت. چرا که پيمان‌سپاري ارزي تنها يک تعهد محضري است که به هرحال مي‌تواند به هر دليلي از جمله استفاده از کارت بازرگاني اجاره‌اي، به راحتي زيرپا گذاشته شده و علاوه بر اينکه ارز حاصل از صادرات را روانه بازار آزاد نمايد، ماليات و ساير حقوق گمرکي را هم نپردازد و قدرت رهگيري هم نداشته باشد، موضوعي که اکنون به وفور در تجارت خارجي ايران به چشم مي‌خورد و روز به روز هم روند آن سرعت بيشتري مي‌گيرد.در اين ميان برخي از صادرکنندگان بر اين باورند که دولت بايد به جاي پيمان‌سپاري ارزي، موضوع ضمانت‌نامه‌هاي بانکي را احيا کرده و از صادرکنندگان بخواهد به جاي پيمان ارزي، ضمانت‌نامه بانکي به گمرکات ارايه دهند، آنگاه است که ديگر بانکها طرف حساب مشتريان خود براي اعتبارسنجي و دريافت وثيقه شده و از سوي ديگر، دولت هم نسبت به دريافت ارز حاصل از صادرات، اطمينان بيشتري پيدا مي‌کند.
پيمان سپاري ارزي غير قانوني و به وجود آورنده مشکلات خواهد بود
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به بخشنامه بانک مرکزي در خصوص پيمان سپاري ارزي که از سوي بانک مرکزي ابلاغ شده است، گفت: اين بخشنامه مشکلاتي را براي صادرکنندگان ايجاد کرده است.محمد لاهوتي به مهر گفته است: فعالان اقتصادي به هيچ عنوان موافق با عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور نيستند، اما ضمن تاکيد بر اين موضوع، در روش اجراي آن، با دولت اختلاف نظر دارند، به اين معنا که مطابق با ماده ۱۳ قانون مقررات واردات و صادرات، هر گونه پيمان‌سپاري ارزي براي کالاهاي غيرنفتي را ممنوع کرده است؛ در حاليکه اين موضوع در بخشنامه اخير بانک مرکزي، رعايت نشده است؛ چراکه قانونا پيمان سپاري ارزي بر اساس اين ماده قانوني، امکان‌پذير نيست.
نبود سازو کاراجرايي لازم
به عقيده مهديار اسماعيلي ، کارشناس مسائل اقتصادي؛در پيمان سپاري ارزي، گذاشتن سرمايه دست خودشان است اما برداشتن با خداست يعني وقتي صادر کننده ارز حاصل از صادرات را در حساب دولتي واريز مي‌کند معلوم نيست دولت چه زماني و با چه نرخي، ارز را به صادرکننده تحويل مي‌دهد ، از اين رو وقتي سياستي به ضرر آنها اعمال گردد، مسلمآً سبب نگراني بازرگانان مي‌شوند.گفته اين کارشناس اقتصادي به معناي آن است که دولت بايد به توليدکنندگان يه به عبارت ساده‌تر صادرکنندگان تضمين بازگشت سرمايه را بده و از آنچا که قوانين لازم در اين زمينه مبهم بوده، اجراي آن را با مشکلاتي مواجه خواهد کرد.مسعو ياهو، کارشناس مسائل اقتصادي، براي تسنيم موضوع مبهم بودن پيمان‌سپاري ارزي را با مثالي توضيح داده است.
"به طور مثال در مورد مکانيسم سامانه نيما که قرار است فروشنده ارز (صادر کننده) و خريدار ارز (واردکننده) بر سر يک قيمت به تفاهم برسند، با تعيين نرخ 4200 توماني به عنوان تنها نرخ رسمي‌ارز در کشور متناقض است؛ نياز به شفاف سازي بيشتر از لحاظ فني دارد."
به هر حال، پيمان سپاري ارزي سياستي است که بارها در اقتصاد ايران تکرار شده و از آنجا که سازو کار لازم در اين باره تدوين نشده، لذا هربار خود عامل افزايش مشکلات شده است.
يک کارشناس اقتصادي با اشاره به دليل افزايش اشتياق براي خريد سهام در بورس گفت: وضعيت امروز بازار سهام قابل مقايسه با سال 92 نبوده و روند ورود نقدينگي حقيقي‌ها به اين بازار همچنان ادامه دارد.
به گزارش فارس، فردين آقا بزرگي، کارشناس بازار سرمايه با اشاره به افزايش حضور معامله‌گران حقيقي در بازار سهام و افزايش اشتياق براي خريد سهام عنوان کرد: وضعيت امروز بازار سهام ايران با وجود نوسان قيمت ارز در بازار آزاد و حجم معاملات سهام در بورس به هيچ وجه قابل قياس با اوضاع بازار سهام سال 92 نبوده، چرا که درآن زمان متوسط حجم معاملات روزانه در محدوده 500 ميليارد تومان رقم مي‌خورد، اما اين رقم اکنون براي مدت زيادي بيش از 1000 ميليارد تومان معامله روزانه ثبت مي‌شود.
بورس کالا مکاني براي عرضه، تقاضا و کشف قيمت کالاست که فروشنده کالا را عرضه و خريدار آن را کاملا شفاف خريداري مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما؛ حامد سلطاني نژاد مدير عامل بورس کالا دراين باره مي‌گويد: کساني که به دنبال تخريب بورس کالا و حذف روند مبادلات در اين ساختار هستند مي‌خواهند مبادلات را به خارج از فرآيند شفاف و در تاريک خانه‌ها سوق دهند که طبعا امکان هيچگونه نظارتي بر آن نخواهد بود ضمن اينکه همين اطلاعات بورس کالا منجر به شفافيت اطلاعات مالي و جلوگيري از فرار مالياتي به ارزش سه هزار ميليارد تومان شد. با افزايش قيمت ارز و نوسان در بازار محصولات خاص مانند فولاد، پتروشيمي‌و نظاير آن ، حرف و حديث‌ها براي سودجويي بيشتر آغاز شد برخي گفتند دلالان در بورس جولان مي‌دهند، برخي هم بورس را عامل بهم ريختگي بازار عنوان کردند.
با عبور از کانال 155 هزار واحد رقم خورد؛
گروه بورس: رکورد شکني‌هاي تاريخي بورس، هفته‌هاست از مهمترين خبرهاي اقتصادي کشور است. روندي قابل توجه که نه تنها نگاه سرمايه گذاران بازارهاي رقيب را به بورس معطوف کرده، بلکه توانسته نقدينگي‌هاي سرگردان کشور را در يک مسير منطقي هدايت کند. ديروز بورس تهران بار ديگر شگفتي ساز شد و با جهش بيش از 11 هزار واحدي از مرز کانال 155 هزار واحد گذشت. موفقيت‌هاي چشمگير اين روزهاي بورس تهران و خوش اقبالي صنايع مختلف در بازار سرمايه، شاهد محکمي‌بر اين مدعاست که خروج از "قيمت گذاري دستوري" مي‌تواند با ره آوردهاي مثبتي براي بخش‌هاي مختلف اقتصادي همراه باشد. به گزارش سنا، ديروز بورس تهران تحت تاثير اخبار نويدبخش حذف سقف رقابتي محصولات فولادي و اميد به اجراي اين دستورالعمل در خصوص محصولات پتروشيمي‌با عملکردي طوفنده فعاليت خود را آغاز کرد. به اين ترتيب شاخص بازار سهام جهش تاريخي حدود 11هزار واحد در يک روز را به ثبت رساند تا رکوردهاي طلايي بورس همچنان نقل محافل خبرهاي اقتصادي کشور باشد. دو روز پيش، همزمان با انتشار خبر تغييرات مکانيسم تسعير ارز در بازار فلزات، سهامداران در چرخشي معنادار اقدام به تشديد تقاضاهاي خود در نمادهاي اين گروه کردند.
حذف قيمت گذاري دستوري
از سوي ديگر دو شب پيش، حسين عبده تبريزي، عضو شوراي عالي بورس در صفحه شخصي خود از انجام مذاکرات در خصوص حذف رقابتي محصولات پتروشيمي‌خبر داد. اين مقام مسئول همچنين ابراز اميدواري کرد که از هفته آينده همزمان با حذف قيمت گذاري دستوري در اين کالاها، شاهد فضاي رقابتي سالم در بورس کالا باشيم. از اين رو، بازار سهام ديروز به استناد خبرهاي دريافتي رفتار صعودي روزهاي گذشته خود را شدت بخشيد. رهبري رشدهاي امروز با نمادهاي بزرگ فلزي و پتروشمي‌آغاز شد و در ادامه به ديگر صنايع بازار تسري يافت.
شاخص بازار سهام تنها در يک ساعت پس از شروع معاملات توانست رشد روزانه بيش از 6هزار واحد را به ثبت برساند. جهش بي نظيري که منجر به عبور شاخص از مرز 150 هزار واحد شد و تا پايان معاملات بورس اين ميزان به 11 واحد رسيد که منجر به عبور از کانال 155 هزار واحد شد.
شاخص کل قيمت
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز چهارشنبه21 شهريور ماه 97 با افزايش 6483 واحدي به رقم 155 هزار و 61 واحد رسيد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 743 واحدي عدد 25 هزار و 341 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 6831 واحدي به رقم 166 هزار و 246 واحد دست يافت.
به گزارش فارس، شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 5130 واحدي به رقم 115 هزار و 920 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 11 هزار و 210 واحدي عدد 300 هزار و 723 واحد را به نمايش گذاشت.
در جريان معاملات بازار آزاد تهران، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با ۱۵۰ هزار تومان کاهش به ۴ ميليون و ۳۳۰ هزار تومان رسيد.
در جريان معاملات ديروز – چهارشنبه- بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته با رقم ۴ ميليون و ۳۳۰ هزار تومان به فروش رسيد. همچنين هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم با ۲۲۰ هزار تومان افت نسبت به روز سه‌شنبه به ارزش ۳ ميليون و ۹۸۶ هزار تومان داد و ستد شد.
از سوي ديگر، امروز در بازار آزاد هر قطعه نيم سکه بهار آزادي با ۶۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۲ ميليون و ۱۰۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادي نيز با ۱۰ هزار تومان افت به ارزش يک ميليون و ۱۰۳ هزار تومان معامله شد.
به موازات رشد چشم‌گير آيفکس که بخشي از آن تحت تاثير معاملات مثبت در نمادهاي «مارون»، «ذوب» و «زاگرس» بود، حجم و ارزش مبادلات روزانه فرابورس نيز قابل توجه بود به طوري که شاهد دست به دست شدن يک ميليارد و 112 ميليون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 8 هزار و 768 ميليارد ريال بوديم.آخرين روز کاري هفته سوم شهريورماه در فرابورس ايران با رشد 4.4 درصدي شاخص کل فرابورس ايران همراه بود و بدين ترتيب آيفکس با 75 واحد صعود توانست کانال 1700 واحدي را فتح کند و در ارتفاع تاريخي 1771 واحدي قرار گيرد.به گزارش ،فرا بورس، ديروز21 شهريورماه در پي دادوستد 485 ميليون سهم در بازارهاي اول و دوم، بيش از 43 درصد از حجم کل مبادلات فرابورس در روز جاري به اين دو بازار اختصاص يافت که اين حجم از مبادلات ثبت ارزش بيش از دو هزار ميليارد ريالي را براي اين بازارها رقم زد.معامله‌گران سهام در بازار پايه نيز 606 ميليون سهم را در 51 هزار و 600 نوبت دادوستدي مبادله کردند که ارزش کل اين مبادلات در سه تابلو بازار پايه بر يک هزار و 677 ميليارد ريال بالغ شد.
ترين‌هاي فرابورسي
رصد بيشترين افزايش قيمت در ميان نمادهاي فرابورسي نشانگر آن است که نماد «ساينا» از گروه شيميايي‌ها بيشترين رشد قيمت را در روز جاري تجربه کرده و بعد از آن نماد «ذوب» در عين حال که پربيننده‌ترين نماد ديروز بوده، رتبه دوم را از نظر بيشترين رشد قيمتي از آن خود کرده است. در سمت مقابل دو نماد «زشگزا» و «دبالک» به ترتيب متعلق به شرکت‌هاي شير و گوشت زاگرس شهرکرد و مواد اوليه دارويي البرز بالک با بيشترين افت قيمتي تا سقف 4.4 درصد روبه‌رو شدند. از سوي ديگر نماد «نطرين» که سه شنبه شاهد عرضه اوليه آن در بازار دوم بوديم و نماد «شغدير» که در تيرماه به عنوان نخستين عرضه اوليه امسال فرابورس به تابلو معاملات بازار اول آمد، امروز بيشترين تقاضا را از سوي معامله‌گران به خود اختصاص دادند.
مبادلات 5 هزار ميليارد ريالي اوراق طي يک روز کاري
رصد بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس از دادوستد 17 ميليون ورقه به ارزش بيش از 5 هزار ميليارد ريال حکايت دارد که اين حجم از دادوستدها در 8 هزار و 679 نوبت معاملاتي دست به دست شده است. در نهايت از رويدادهاي مهم مربوط به اوراق مي‌توان به موکول شدن عرضه اسناد خزانه اسلامي‌در نماد «اخزا 704» که قرار بود امروز انجام شود، به روز شنبه 24 شهريورماه اشاره کرد که اين خبر از سوي مدير عمليات بازار و اعضاي فرابورس اعلام شد.