عربستان با تخفيف نفتي بدنبال مشتريان جديد است
عربستان سعودي قيمت اکثر انواع نفت خام خود را براي مشتريان آسيايي کاهش داده و به اين ترتيب حداقل ۳ مشتري جديد جذب کرده است.به گزارش مهر به نقل از اسپوتنيک، در شرايطي که با نزديک شدن به موعد اجراي تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، صادرات اين کشور در حال کاهش است، منابع آگاه خبر مي‌دهند عربستان سعودي قيمت اکثر انواع نفت خام خود را براي مشتريان آسيايي کاهش داده و به اين ترتيب حداقل ۳ مشتري جديد جذب کرده است.خروج آمريکا از توافق هسته‌اي ايران و تهديد به تحريم شرکت‌هاي خارجي‌ که با ايران تجارت مي‌کنند، باعث شده است برخي کشورها و شرکت‌ها ميزان روابط تجاري خود با ايران را کاهش دهند.




اوج صادرات نفت آمريکا به کره‌جنوبي و ژاپن
درحالي که تخفيف‌هاي بالاي قيمت نفت آمريکا، مورد استقبال پالايشگاه‌هاي آسيا قرار گرفته است، صادرات نفت آمريکا به کره‌جنوبي و ژاپن اين ماه رکورد خواهد زد.به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رويترز، درحالي که تخفيف‌هاي بالاي توليدکنندگان نفت آمريکا، به دنبال از دست دادن بازار چين، مورد استقبال پالايشگاه‌هاي آسيا قرار گرفته است، صادرات نفت آمريکا به کره‌جنوبي و ژاپن اين ماه رکورد خواهد زد.دو تن از تاجران و کارگزاران قراردادهاي خريد نفت مي‌گويند پالايشگاه‌هاي کره‌جنوبي و ژاپن از تخفيف بزرگ ۱۰ دلاري (به ازاي هر بشکه) قيمت نفت خام شاخص دابليوتي‌آي آمريکا، با شاخص نفت برنت، بهره مي‌برند. قيمت نفت خام توليدکنندگان آمريکايي بر پايه شاخص دابليوتي‌آي تعيين شده است.






هشدار روسيه در مورد تبعات تحريم نفتي ايران
وزير انرژي روسيه نسبت به تاثير تحريم‌هاي قريب الوقوع آمريکا عليه صادرات نفت ايران هشدار داد و گفت: اين يک وضعيت عدم اطمينان عظيم در بازار ايجاد مي‌کند.به گزارش رويترز، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه گفت، به دليل مسائل ژئوپلتيک و کاهش توليد در چند منطقه، بازار جهاني نفت همچنان «وضعيتي شکننده» دارد، اما روسيه ممکن است در صورت نياز توليد خود را افزايش دهد.اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود که به دليل نگراني‌هاي ايجاد شده در بازار نفت در آستانه اجراي تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران، قيمت نفت برنت در آستانه 80 دلار قرار گرفته است.وي افزود، در صورتي که بازار نفت داغ شود و قيمت‌ها بالا برود، اين احتمال وجود دارد که برخي کشورها توليد خود را افزايش دهند.
۲۵هزار انشعاب غيرمجاز
در روستاهاي استان تهران
رضا پوررجب مديرعامل آبفاي استان تهران گفت: ۴۱۲ روستاي استان تهران داراي ۱۶۰هزار انشعاب هستند که از اين تعداد حدود ۲۵هزار انشعاب آن غير مجاز است.به گزارش مهر، رضا پوررجب گفت: در سال گذشته، ۱۲ مجتمع آبرساني که به ۵۶ روستا با جمعيتي بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر آبرساني مي‌کرد، تکميل کرديم. به اين ترتيب اين روستاها از نعمت آب سالم و بهداشتي بهره مند شدند که اين اقدام، اعتباري حدود ۲۱۸ ميليارد ريال هزينه برد.وي با اشاره به اينکه تصفيه خانه فاضلاب روستاي سعيدآباد و مدول يک به روش تصفيه MBBR براي اولين بار در کل کشور وارد مدار بهره برداري شد، اظهارداشت: از جمله مزاياي اين سيستم تصفيه نسبت به سيستم‌هاي تصفيه حذف نيتروژن و فسفر مي‌توان به راندمان بالاي حذف BOD, COD, N و همچنين کارکرد ساده و بهره برداري راحت و در مقابل ريسک پذيري و شوک پذيري بيشتر و مقاوم نسبت به تغييرات دبي اشاره کرد.
حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي
در خانگيران
مديرعامل شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد از حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي در حوزه گوگرد منطقه عملياتي خانگيران سرخس خبر داد.به گزارش روابط عمومي‌شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد، سيد مجيد منبتي با اعلام اين خبر افزود: مديران برخي از شرکت‌هاي داخلي جهت سرمايه گذاري و احداث تاسيسات فرآوري گوگرد در منطقه عملياتي خانگيران سرخس حضور يافتند.وي تاکيد کرد: در اين مجتمع گازي، گوگرد با درجه خلوص بسيار بالا توليد مي‌شود و تاکنون براي تبديل گوگرد به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، با سه سرمايه‌گذار داخلي قرارداد منعقد و با واگذاري زمين و امکانات مورد نياز براي نصب تجهيزات و دستگاه‌هاي فرآوري گوگرد، از توليد داخل حمايت شده است.منبتي خاطرنشان ساخت: علاوه بر جذب سرمايه‌گذار داخلي، در حال مذاکره با سه سرمايه‌گذاران خارجي و سه شرکت ايراني ديگر هستيم.وي ادامه داد: براي جلوگيري از خام فروشي گوگرد، از نيمه دوم سال جاري صرفا بر روي فروش داخلي گوگرد هدف گذاري کرده ايم.
ظرفيت آب شيرين‌کن‌هاي کشور
به 415 هزار مترمکعب رسيد
معاون هماهنگي و پشتيباني شرکت مهندسي آبفاي کشور گفت: تا پايان سال 1396 شمار دستگاه‌هاي نمک‌زدايي آب کشور که در تأمين آب شرب شهري و روستايي مشارکت دارند، به 78 واحد با مجموع ظرفيت بيش از 415 هزار مترمکعب در شبانه روز رسيده است.به گزارش وزارت نيرو، شاهين پاکروح با اشاره به وضعيت توسعه آب شيرين‌ کن‌ها گفت: منابع آبي کشورمان به طور طبيعي در پهنه‌هاي درون و اطراف دشت‌هاي شور و نمک‌زارها قرار دارد و اين امر کاربري مستقيم آب‌هاي شور و يا لب‌شور را محدود مي‌سازد.پاکروح ادامه داد: در مقياس جهاني، بازار نمک‌زدايي آب از رشد بالايي برخوردار است و شمار تأسيسات شيرين‌سازي آب در جهان رو به افزايش است.
زنگنه در حاشيه جلسه هيئت دولت بيان کرد؛
وزير نفت گفت: هم اكنون بنزين به اندازه كافي در كشور وجود دارد و فعلا برنامه‌اي براي افزايش قيمت آن نداريم.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر، بيژن نامدار زنگنه در حاشيه جلسه هيئت دولت گفت: هم اكنون در كشور به اندازه كافي بنزين براي توزيع در جايگاه‌ها وجود دارد و اخباري كه مبني بر نبود بنزين سوپر در بعضي از جايگاهها شنيده مي‌شود بصورت مقطعي است. وي افزود: ممكن است كه بعضي از جايگاهها به دلايلي از دريافت بنزين سوپر به اندازه كافي جا مانده باشند اما بنزين به اندازه كافي ذخيره شده و كشور با مشكل كمبود بنزين مواجه نيست. زنگنه درباره شايعات مبني بر افزايش قيمت و دو نرخي شدن بنزين هم گفت: دولت هيچ تصميمي‌براي افزايش قيمت يا دو نرخي كردن بنزين نداشته و تا پايان سال توزيع بنزين با قيمت‌هاي فعلي انجام مي‌گيرد. وزير نفت افزود: قرارداد نفتي بين ايران و آذربايجان پيرامون ميدان‌هاي نفتي الوند و البرز اخيرا با صحبت‌هاي غيركارشناسي به عنوان قراردادي زيان ده معرفي شده كه از همين جا اعلام مي‌كنم اين صحبت‌ها هم غيركارشناسي و هم غير حقوقي است و قرارداد في ما بين ايران و آذربايجان درباره اين دو حوزه نفتي قراردادي توسعه‌اي منجر به بهره برداري با سود پنجاه، پنجاه بين دو كشور بسته شده است.
اجحاف در حق مصرف کنندگان نهايي پتروشيمي
‎وي درباره عرضه محصولات پتروشيمي‌در بورس نيز گفت: آنچه اکنون در بورس رخ داده، ارتباطي به پتروشيمي‌ها ندارد؛ مسايل مربوط به تنظيم بازار است که بايد براي آن تصميم گيري شود، زيرا اکنون در حق مصرف کنندگان نهايي اجحاف مي‌شود. وزير نفت در عين حال نرخ خوراک گاز پتروشيمي‌ها را منطقي دانست و گفت: ميزان آن به قيمت صادرات نيست؛ اکنون نرخ گاز صادراتي حدود 20 سنت است. زنگنه ادامه داد: نرخ تسعير ارز پتروشيمي‌ها براساس نرخ رسمي‌است و آنها محصولات خود را براين اساس مي‌فروشند. در همين راستا رضا نوروز زاده، مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌روز گذشته در گفت‌وگويي با صداوسيما، پرده از ماجراي خروج پتروشيمي‌ها از بورس کالا برداشت. به گفته نوروززاده، مقرر شده تا پس از شناسايي واحدهاي توليدي پايين دست از سوي وزارت صمت، محصولات پتروشيمي‌به طور مستقيم و طي قراردادي به اين صنايع فروخته شود.
همچنين منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز به تازگي عرضه محصولات در بورس کالا در شرايط فعلي اقتصاد کشور را بي معني خوانده است. معظمي‌در نشست اعضاي شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي خراسان رضوي با اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌در مشهد گفت: عرضه کالا در بورس در شرايط فعلي اقتصادي کشور معنا و مفهومي‌ندارد و بيشتر براي شرايط رقابت مناسب است.
وي همچنين گفته بود که در نشستي با حضور رئيس جمهوري، تصميم خوبي براي شرايط بورس گرفته شد تا از اين پس کالاها گزينش شده و به تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس عرضه شود که با اجرايي شدن اين تصميم بخشي از نگراني‌هاي توليدکنندگان برطرف مي‌شود.
همچنين، دبير کل انجمن کارفرمايي صنعت پتروشيمي‌درباره فروش محصولات در بورس کالا، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سازوکاري براي فروش مستقيم برخي کالاهاي حساس به توليدکنندگان در دست تهيه دارد که براساس آن مواد اوليه پتروشيمي‌بر مبناي نرخ دلار ۴۲۰۰ توماني به مصرف کنندگان فروخته شود. بر مبناي اين طرح توليدکنندگان پس از دريافت مواد اوليه پتروشيمي‌با دلار ۴۲۰۰ توماني متعهد خواهند شد که کالاهاي نهايي توليد شده را بر مبناي اين نرخ ارز، به بازار عرضه کنند. وي درباره فروش مستقيم به تعاوني‌ها و انجمن‌هاي صنفي و يا واحدهاي توليدي اظهار کرده که وزارت صمت بايد چگونگي آن را مشخص کند که هنوز رايزني‌ها در اين باره ادامه دارد.
وزير نيرو در حاشيه جلسه هيئت دولت بيان کرد؛
وزير نيرو 11 برنامه دولت براي مديريت مصرف برق و کاهش سه هزار مگاواتي آن براي گذر از تابستان 98 را تشريح کرد که از آن جمله مي‌توان به تغيير ساعت کار دستگاه‌هاي دولتي و تغيير تعرفه پرمصرف‌ها اشاره کرد.
به گزارش ايرنا، رضا اردکانيان در حاشيه نشست هيات دولت افزود: در جلسه هيات دولت، عملکرد توليد و مصرف برق در تابستان 97 و همچنين برنامه توليد و مصرف برق در تابستان 98 تشريح شد.
وي ادامه داد: بر اساس گزارش عملکرد سال گذشته، واحدهاي صنعتي، دستگاه‌هاي دولتي و مردم بيش از 2 هزار مگاوات مديريت مصرف داشتند.
وزير نيرو اضافه کرد: برآورد ما اين است که در اوج بار تابستان 98، مصرف برق به بيش از 61 هزار مگاوات برسد؛ اين در حالي است که اکنون ظرفيت قابل اتکاي عملي توليد برق اندکي بيش از 53 هزار مگاوات است؛ يعني بايد حدود هشت هزار مگاوات برق براي تابستان سال آينده تامين کنيم.
اردکانيان اظهار داشت: براي جبران اين کسري، چند اقدام در دستور کار قرار داده ايم؛ نخست اينکه 25 نيروگاه حرارتي در حال ساخت داريم که برنامه زمان بندي آنها مشخص است و يکي پس از ديگري با حمايت دولت به مدار وارد خواهد شد. به گفته وي، با به مدار آمدن اين 25 نيروگاه، حدود پنج هزار و 200 مگاوات به ظرفيت نيروگاه‌هاي کشور اضافه خواهد شد که البته اين ظرفيت، اسمي‌است و ظرفيت عملي ما از اين نيروگاه‌هاي حدود چهار هزار و 200 مگاوات خواهد بود.
اردکانيان در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير نيز گفت: هم اکنون 45 درصد نيروگاه‌هاي تجديدپذير ما بادي، 35 درصد خورشيدي و مابقي مربوط به ساير انرژي‌هاي نو است که مطابق برنامه، تا تابستان سال آينده حدود 600 مگاوات به ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير افزوده مي‌شود.
وزير نيرو افزود: تا تابستان سال آينده در مجموع حدود 5 هزار مگاوات ظرفيت توليدي اضافه خواهيم کرد و حدود سه هزار مگاوات هم برنامه مديريت مصرف داريم؛ اين سه هزار مگاوات به عبارتي نيروگاه مجازي خواهند بود.
وي ادامه داد: براي اين بخش حدود 11 برنامه را طراحي کرده‌ايم که اين برنامه‌ها شامل تغيير ساعت کار در اوج بار، تغيير 15 ميليون رشته لامپ در سازمان‌هاي دولتي و جايگزيني با لامپ‌هاي کم مصرف، مديريت روشنايي معابر، اصلاح سيستم کولرهاي آبي و فعال شدن مولدهاي خودتامين مي‌شود.
وزير نيرو يکي ديگر از اين برنامه‌ها را اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها ذکر کرد و گفت: با اصلاح اين تعرفه‌ها قصد داريم پرمصرف‌ها را به رعايت الگوي مصرف تشويق کنيم.
اردکانيان با بيان اينکه براي تک‌تک اين برنامه‌ها، پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده‌ايم که چه مقدار صرفه‌جويي صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: براي مثال اصلاح تعرفه‌ها حدود ۱۵۰۰ مگاوات مديريت مصرف را براي ما در پي خواهد داشت.
اردکانيان با تاکيد بر اينکه براي هر اقدام، ميزان صرفه جويي مشخص شده است، گفت: به عنوان نمونه پيش بيني مي‌شود اصلاح تعرفه‌ها مصرف برق را يک هزار و 500 مگاوات کاهش دهد و با تغيير ساعت کار نيز 700 مگاوات از مصرف برق کم شود.
وي تصريح کرد: اجرايي شدن اين برنامه‌ها الزاماتي دارد که در قانون بودجه، مصوبات هيات وزيران و همچنين مصوبات شوراي اقتصاد خود را نشان مي‌دهد. وزير نيرو اظهار اميدواري کرد که با اجراي اين برنامه‌ها و همراهي مردم تابستان 98 را بتوانيم به خوبي پشت سر بگذاريم
وي در پايان با تاکيد بر اينکه ساخت نيروگاه‌ها و برنامه‌هاي مديريت مصرف الزاماتي هم دارد که در قانون بودجه، در مصوبات هيات وزيران و شوراي عالي اقتصاد خودش را نشان مي‌دهد، تاکيد کرد: اصل اميدواري ما به آگاهي خود مردم است تا همانند امسال که همراهي‌مان کردند تابستان سال ۱۳۹۸ ر ا هم بتوانيم به خوبي طي کنيم.
رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذار استان تهران، با بيان اينکه دولت اجازه صادرات تخم‌مرغ را بدهد، گفت: با کمبود واکسن‌هاي طيور مواجه هستيم.ناصر نبي پور در گفتگو با مهر گفت: قيمت تخم مرغ طي ١٠ الي ١٥ روز گذشته ثابت بوده و ميانگين قيمت آن بين ٧٤٠٠ تا ٧٥٠٠ تومان است.وي گفت: قيمت شانه تخم مرغ که خردادماه ١٠٠ تومان و هفته گذشته ٢٧٨ تومان بوده، به ٥٣٠ تومان رسيده است. همچنين قيمت کارتن که خردادماه ٨٠٠ تومان و هفته گذشته ٢٦٠٠ تومان بوده که هم اکنون به ٤٠٠٠ تومان رسيده است.وي گفت: شانه و کارتن وجود دارد؛ اما عرضه کنندگان با اعلام اينکه کاغذ نداريم، ساعتي قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند.وي، با بيان اينکه مشکلي در توليد وجود ندارد، ادامه داد: براي مهرماه که تقاضا افزايش مي‌يابد، نياز کشور را تامين مي‌کنيم و هيچ موردي نيست.
رئيس اتحاديه فروشندگان خانگي، فلزي و آشپزخانه گفت: مدتي به خاطر اينکه مردم احساس مي‌کردند ممکن است اجناس در بازار کمياب شود به خريد مبادرت مي‌کردند اما در حال حاضر بازار فروش ما راکد است و تقاضا بسيار پايين آمده است.فريدون نصيري رئيس اتحاديه فروشندگان خانگي، فلزي و آشپزخانه در گفت‌وگو با ايلنا، اظهار کرد: 90 درصد از مواد اوليه صنعت ما داخلي است و تنها يک مورد وارداتي است اما مواد اوليه ايراني هم در بورس عرضه مي‌شود و طبق تحولات جهاني قيمت گذاري مي‌شود.وي تصريح کرد: تنها مواد اوليه وارداتي استيل است که در کشور توليد نمي‌شود. قيمت استيل هم به خاطر ارز بيش از 4 برابر سال گذشته افزايش يافته که در قيمت محصولات ما تاثيرگذار خواهد بود.وي گفت: توليدکنندگان مواد اوليه در ايران هم با افزايش قيمت ارز تمايل بيشتري براي صادرات مواد اوليه دارند.
استقرار اتحاديه‌هاي صنفي
البرز در واحد ضروري
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز بر ضرورت استقرار اتاق اصناف استان و اتحاديه‌هاي صنفي در يک مرکز واحد تأکيد کرد.به گزارش خبرگزاري مهر، جهانگير شاهمرادي با اشاره به برنامه‌هاي جامع و در حال پيگيري استان در حوزه اصناف، اظهار کرد: يکي از موارد مهم احداث برج اصناف براي استقرار اتاق اصناف مرکز استان و اتحاديه‌هاي صنفي تحت پوشش آن در يک محل مشترک است.وي اضافه کرد: اين مهم در جلوگيري از اتلاف وقت و هزينه‌هاي افراد دريافت‌کننده خدمات صنفي بسيار تأثيرگذار خواهد بود.شاهمرادي با تأکيد بر ضرورت صرفه‌جويي در برخي هزينه‌ها، افزود: شرايط امروز به‌گونه‌اي است که بايد منابع موجود را به‌درستي مديريت و مانع بروز برخي هزينه‌هاي غيرضروري شويم.
لغو ممنوعيت صادرات چاي
به گمرکات ابلاغ شد
رئيس سازمان چاي با بيان اينکه لغو ممنوعيت صادرات اين کالا به گمرکات ابلاغ شده است، گفت: خريد برگ سبز چاي از کشاورزان ۴ درصد رشد داشته و ۶۵درصد مطالبات چايکاران نيز پرداخت شده است.حبيب جهانساز در گفتگو با مهر با اشاره به اينکه لغو ممنوعيت صادرات چاي از کشور به گمرکات ابلاغ شده است، اظهارداشت: درحال حاضر صادرات مي‌تواند انجام شود و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.وي با بيان اينکه چين تابستانه برگ سبز چاي رو به پايان است، افزود: چين بعدي از مهر ماه آغاز مي‌شود ضمن اينکه تاکنون ۹۶ هزارتن برگ سبز چاي از چايکاران خريداري که شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بين ۳ تا ۴ درصد افزايش داشته است.
آناناس صدر نشين ويترين
ميوه فروشي‌ها شد
يک مقام مسئول گفت: قيمت آناناس به سبب اختصاص نيافتن ارز يارانه‌اي به واردات، با افزايش چشمگيري در بازار روبرو شده است.اسدا... کارگر، رئيس اتحاديه ميوه و سبزي استان تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين تحولات بازار ميوه اظهار کرد: آناناس جز کالاهاي لوکس وارداتي به شمار مي‌رود که به سبب اختصاص نيافتن ارز يارانه‌اي به واردات،بديهي است که قيمت آن با افزايش نرخ ارز دستخوش تغيير و تحولاتي قرار مي‌گيرد.به گفته وي؛ نرخ هر کارتن آناناس از حداقل 90 هزار تومان هفته گذشته به 250 هزار تومان در سال جاري رسيد.اين مقام مسئول درباره دلايل گراني سيب زميني بيان کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز بخشي از سيب زميني توليدي به بازارهاي هدف صادر مي‌شود که اين امر در افزايش قيمت تاثير بسزايي داشته است.

رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک و روغن :
داود سعادتي نژاد رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک، روغن، فيلتر، پنچرگيران و فيلترسازان با بيان اينکه قيمت فيلتر روغن ۲۰ درصد افزايش يافته است، گفت: کاغذ فيلتر وارداتي است و عرضه آن به دليل تغييرات نرخ ارز کاهش يافته و توليد را تحت تاثير قرار داده و موجب کاهش ميزان توليد شده است.
داود سعادتي نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاري ميزان اظهار کرد: لاستيک از ۵ مرداد قيمت لاستيک افزايش يافته و قيمت لاستيک معمولي خودرو‌هاي سنگين دو برابر افزايش قيمت داشته است.
وي افزود: قيمت لاستيک‌هاي توليد داخل افزايش يافته، لاستيک‌هاي وارداتي نيز به دليل ممنوعيت کمبود داريم لاستيک‌هاي سواري ندارد و لاستيک‌هاي کاميوني و اتوبوسي نيز تنها ۳۰ درصد در داخل کشور توليد مي‌شود و مابقي وارداتي است و تقاضا براي آن افزايش يافته است.
رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک، روغن، فيلتر، پنچرگيران و فيلترسازان گفت: قيمت لاستيک توسط دلالان افزايش يافته است و کارخانجات اقدامي‌براي افزايش قيمت نداشته‌اند اما، عرضه به بازار کاهش داشته است.
سعادتي نژاد ادامه داد: احتکار نيز در گراني لاستيک تاثيرگذار بوده است اما، به دليل اعلام نشدن آمار توليد از سوي کارخانجات اتحاديه نمي‌تواند نظارتي انجام دهد.
وي درباره روغن موتور در بازار نيز اظهار کرد: توليد روغن موتور نسبت به مردادماه ۲۵ درصد کاهش داشته است که به دليل کمبود عرضه قيمت‌ها ۳۵ درصد افزايش يافته است.
رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک، روغن، فيلتر، پنچرگيران و فيلترسازان با بيان اينکه با افزايش قيمت ارز قيمت مواد اوليه نيز افزايش يافته است است، تصريح کرد: علي رغم اين موضوع قيمت توسط توليدکنندگان افزايش نيافته است اما، توسط سوءاستفاده کنندگان گران شده است.
سعادتي نژاد درباره دلايل افزايش قيمت فيلتر روغن در بازار نيز گفت: کاغذ فيلتر وارداتي است و عرضه آن به دليل تغييرات نرخ ارز کاهش يافته و توليد را تحت تاثير قرار داده و موجب کاهش ميزان توليد شده است.
وي با بيان اينکه قيمت فيلتر روغن ۲۰ درصد افزايش يافته است، تاکيد کرد: اگر واردات کاغذ به ميزان کافي صورت بگيرد، توليد داخل کفاف نياز بازار داخل را مي‌دهد.
افزايش 50 درصدي قيمت روغن موتور در راه است
همزمان با افزايش بيش از ۸۰ درصدي بهاي خوراک پالايشگاه‌هاي روغن‌سازي و محاسبه قيمت خوراک اين صنايع با دلار مبادلاتي، فعالان اين صنعت نفتي از احتمال افزايش حداقل ۵۰ درصدي قيمت انواع روغن‌موتور خودروهاي سبک و سنگين در بازار خبر مي‌دهند.
تردد نزديک به ۲۰ ميليون دستگاه انواع خودروهاي سبک و سنگين در کشور موجب شده است که ايران به يکي از بزرگترين بازارهاي مصرف انواع روغن موتور و روغن‌هاي صنعتي خودروهاي جهان تبديل شود.
در حال حاضر ايران به دليل در اختيار داشتن نوع انحصاري "نفت رافينيتي" تنها توليد کننده يک محصول نفتي به نام "لوبکات" در سطح منطقه خاورميانه است به طوري‌که برخي از کشورهاي نفت‌خيز حاشيه خليج فارس همچون عراق، عربستان سعودي و کويت هم با وجود ساخت پالايشگاه‌هاي متعدد نفت هيچگونه ظرفيتي براي توليد لوکات ندارند.
لوبکات خوراک پالايشگاه‌هاي روغن سازي کشور است که پس از تصفيه براي توليد روغن انواع خودرو مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در شرايط فعلي هم کشور با ساخت و راه اندازي صنايع تکميلي از ظرفيت توليد سالانه يک ميليون تن اتواع روغن موتور برخوردار است.
از سوي ديگر همزمان با تامين نياز بازارهاي داخلي به انواع روغن موتور، ايران يکي از بزرگترين صادر کنندگان روغن موتور به کشورهاي مختلف جهان همچون ترکيه، عراق، امارات متحده عربي، هند و برخي از کشورهاي اروپايي و آفريقايي بوده و سالانه بيش از ۳۰۰ هزار تن از اين محصول نفتي به بازارهاي جهاني صادر مي‌شود.
به گزارش مهر، با وجود تمامي‌مزيت‌هاي جغرافيائي و طبيعي ايران براي توليد و صادرات انواع روغن موتور به عنوان يک محصول غير نفتي، از ابتداي دي ماه سالجاري شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با دريافت بخشنامه بانک مرکزي اقدام به افزايش بيش از ۸۰ درصدي قيمت خوراک صنايع و پالايشگاه‌هاي روغن سازي کشور کرده است.
به عبارت ديگر، با اجراي اين بخشنامه بانک مرکزي مبناي محاسبه خوراک پالايشگاه‌هاي روغن سازي به جاي ارز مرجع با دلار مرکز مبالاتي محاسبه خواهد شد.
به اعتقاد فعالان اين صنعت پالايشگاهي، اين افزايش قيمت خوراک علاوه بر اينکه زمينه گراني حداقل ۵۰ درصدي قيمت انواع روغن موتور در داخل کشور را فراهم مي‌کند، بازارهاي صادرات اين محصول نفتي ايران را هم تحت تاثير قرار خواهد داد.
مصطفي تنها سخنگوي انجمن صنعت تاير ايران درباره وضعيت تامين مواد اوليه لاستيک در کشور گفت: در اين زمينه مشکلي نداريم و حتي بيش از حد نياز تاير در کشور توليد مي‌شود.به گزارش خبرگزاري تسنيم، مصطفي تنها در رابطه با مکانيزم قيمت گذاري تاير، اظهارداشت: قيمت گذاري توسط انجمن انجام مي‌شود و بعد از آن سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان با بررسي مستندات و مدارک لازم قيمت‌ها را به تاييد مي‌رسانند. در واقع سازمان حمايت همه مستندات را بررسي و ابهامات را در اين زمينه رفع مي‌کند و در نهايت قيمت مصوب انجمن را تاييد مي‌کند.وي در واکنش به تصميمات ستاد تنظيم بازار براي تامين لاستيک و لزوم ارائه برنامه ماهانه گفت: قوانيني که براي واردکنندگان تاير وضع شده به منظور جلوگيري از احتکار است.وي وضعيت توليد تاير را مطلوب دانست و افزود: دولت براي توليد لاستيک خصوصا در زمينه لاستيک‌هاي سنگين ارز دولتي در اختيار واردکنندگان مواد اوليه قرار مي‌دهد و از اين جهت هيچ مشکلي وجود ندارد.تنها اعلام آمار واردات و همچنين توليدات در اين زمينه را ضروري خواند و گفت: کنترل ميزان واردات و توليد لازمه نظارت است و تا زماني که اين کنترل و نظارت به درستي انجام بگيرد مشکلاتي که در اين زمينه رخ نخواهد داد.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي اتاق اصناف ايران درباره موضوع احتکار و آسيب جدي به نظام توزيع گفت: تجربه بسياري از کشورهاي جهان نشان داده که پديده‌اي مانند احتکار در يک ساختار غير رقابتي و حاکميت مطلق دولتي در اقتصاد، اتفاقي دور از ذهن نيست. به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتاق اصناف ايران، هوشيار فقيهي با بيان اين که فضاي انحصاري حاکم نتوانسته پوشش مناسبي بدهد، افزود: احتکار در فضايي شکل مي‌گيرد که رانت و فساد اداري وجود داشته باشد اما در فضاي رقابتي، احتکار و کم فروشي منجر به سود و ارتقاي ارزش افزوده براي مجموعه احتکار کننده نخواهد شد. معاون اتاق اصناف ايران گفت: چه در بخش خصوصي و و دولتي وچه بخش تعاوني نخستين گامي‌که براي توسعه و بهبود بايد برداشت اين است که بدانيم چقدر عقب هستيم؛ همانطورکه شاخص‌هاي اقتصادي نشان مي‌دهد، زماني که ۷۵ درصد بودجه کشور براي هزينه‌هاي جاري صرف مي‌شود، مي‌توانيم بگوييم با دولتي غير اقتصادي روبرو هستيم؛ البته از طرفي بخش خصوصي فعال و پيشرفته‌اي هم وجود ندارد. اين مقام مسئول بيان داشت: بخش دولتي از توسعه سيستم نظارتي بخش خصوصي جلوگيري مي‌کند.