رئيس قوه قضاييه هشدار داد؛
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت حل سريع مشکلات کاميون داران، از تدبير دولت براي حل اين مشکلات خبر داد و در عين حال تاکيد کرد که با برهم زنندگان امنيت حمل ونقل جاده‌اي و تخريب کنندگان خودروي کاميون داران به اشد وجه برخورد خواهد شد.
به گزارش ايلنا، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي گفت: مدت مديدي است که آمريکايي‌ها با کمک اذناب منطقه‌اي خود جنگ اقتصادي، رواني و تبليغاتي گسترده‌اي را آغاز کرده‌اند و متاسفانه با القائات گروهک تروريستي منافقين و ضد انقلاب فراري، خيال فروپاشي جمهوري اسلامي‌را در ذهن مي‌پرورانند.
رئيس قوه قضاييه گفت: مطمئنيم مردم بصير از اين مسير دشوار نيز عبور خواهند کرد واجازه نخواهند داد که روياي باطل دشمن تعبير شود اما بر همه مسئولان نيز فرض است که مشکلات مردم را به دقت رصد کنند و با اقدام سريع و مدبرانه اجازه ندهند که فضا براي سوء استفاده دشمنان از برخي مشکلات، آلوده شود.
آملي لاريجاني با بيان اينکه دشمن با تمام ظرفيت زرادخانه تبليغاتي خود وارد ميدان شده است، اظهار کرد: هيچگاه اين مقدار هزينه براي تخريب يک نظام و کشور صرف نشده بود. دشمن به هر وسيله‌اي تمسک مي‌جويد تا وضع کشور را بهم بريزد. بر همين مبنا مي‌بينيم که زماني از تلاطم بازار ارز و طلا استفاده مي‌کند و زمان ديگري از اعتراضات کاميون داران بهره مي‌گيرد.
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه مسئولان بايد مدبرانه عمل کنند و اجازه ندهند که برخي مطالبات به حق مردم با سوء استفاده دشمن به انحراف برود، خاطرنشان کرد: ممکن است دشمن افرادي را اجير کند که از مطالبات مردم سوء استفاده کرده و برخي اعتراضات را به انحراف بکشانند. ما بايد به هوش باشيم. دولت در فکر حل مشکلات کاميون داران است البته اين موضوع نياز به زمان دارد که بايد با سرعت و کار جهادي، انتظارات برآورده شود.
آملي لاريجاني با بيان اينکه اقدام به موقع و سريع براي حل مشکلات از موج سواري دشمن جلوگيري مي‌کند، به وجه ديگري از اتفاقات اخير در جريان اعتراضات کاميون داران اشاره کرد و گفت: ما معتقديم که جنس مطالبات کاميون داران از جنس برهم زدن امنيت حمل و نقل جاده‌اي و تخريب خودروها نيست. چنين اقداماتي نشان مي‌دهد که جريانات ديگري مي‌خواهند بر موج مطالبات مردم سوار شوند.
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: اينکه دشمن مدام به رصد مشکلات ما مي‌پردازد، امر واضحي است و همه مي‌دانيم که امروز دشمن با همه ابزار تبليغاتي خود به صحنه آمده است اما مسئولان نيز وظيفه‌اي دارند که بايد به موقع انجام دهند؛ به عنوان مثال اگر قرار است براي کاميون داران لاستيک تهيه شود، بايد اين کار سريعتر صورت گيرد و علاوه بر اين با مردم سخن گفته شود تا بدانند که مسئولان به فکر حل مشکلات هستند. اين موضوع بويژه در مسائل اقتصادي واجتماعي بسيار حائز اهميت است.
آيت الله آملي لاريجاني تاکيد کرد: دستگاه قضايي و نيروهاي انتظامي‌و امنيتي نيز بايد با شدت با کساني که امنيت حمل و نقل جاده‌اي را مختل مي‌کنند و به خودروهاي کاميون داران آسيب مي‌زنند برخورد کنند. امنيت جاده‌اي براي همه کشورها امر بسيار مهمي‌است و به هيچ وجه تحمل نمي‌شود که کسي به سمت خودرويي شليک کند يا به تخريب آن بپردازد. بر اين اساس دادستانها و دادگستري‌هاي سراسر کشور به ميدان آمده‌اند و افرادي که با سوء استفاده از مطالبات کاميون داران اقدام به برهم زدن امنيت جاده‌ها و تخريب خودروي اشخاص مي‌کنند به اشد مجازات خواهند رسيد.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به تلاطم‌هاي بازار ارز، تصريح کرد: تلاطم بازار ارز علل مختلفي داشته که از جمله آن مي‌توان به فشل بودن زيرساخت‌هاي بانکي، افزايش نقدينگي در جامعه، رکود و همچنين فشار دشمن اشاره کرد. در کنار همه اين عوامل، عده‌اي سودجو نيز به اين تلاطم‌ها دامن مي‌زنند و اقدام به قيمت سازي‌هاي واهي مي‌کنند. اينکه يک سايت در ساعات پاياني روز اعلام مي‌کند دلار ۱۷ هزار تومان است و صبح قبل از آنکه اساساً معامله‌اي صورت گرفته باشد قيمت نوزده هزار و پانصد تومان را اعلام مي‌کند. واضح است که در حال قيمت سازي است.
آيت الله آملي لاريجاني با تاکيد بر اينکه بازار سوم ارز مجموعاً دو درصد کل نيازهاي ارزي مردم را هم تشکيل نمي‌دهد، افزود: متاسفانه همين قيمت سازي‌هاي غلط بر بازار تاثير مي‌گذارند. ما منکر لزوم اقدام دولت در اين زمينه و فشار دشمن خارجي نيستيم اما نبايد از چنين عوامل دروني سودجو نيز غفلت کنيم. از دادستان محترم تهران نيز خواسته‌ام که اين سايت‌ها را به دقت رصد کنند. از سوي ديگر رئيس کل محترم بانک مرکزي فهرست چند سايت خاص را که اقدام به قيمت سازي مي‌کنند ارسال کرده است. بر اين اساس گردانندگان اين سايت‌ها بايد از سوي دادستاني احضار و به آنان اولتيماتوم شديد داده شود. بعيد نيست برخي از آنان مصداق مفسد اقتصادي باشند.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به وسعت کشور پهناور ايران و بهره مندي آن از منابع غني طبيعي و انساني، خاطر نشان کرد: ما نمي‌گوييم که نوسان قيمت دلار تاثير واقعي بر بازار داخلي ندارد اما معتقديم که با اين ظرفيت‌هاي عظيمي‌که در اختيار داريم بايد تاثير چنين نوساناتي در حد خودش باشد و از سوي ديگر پشت صحنه اين قيمت سازي‌ها بررسي شود. نبايد عده‌اي سودجو و از سوي ديگر دشمنان خارجي تصور کنند که کشوري به اين بزرگي را مي‌توانند با خيالات باطل خود به تلاطم بياندازند .
آملي لاريجاني گفت: عده‌اي نيز در داخل هم نوا با بيگانگان آب به آسياب دشمن مي‌ريزند. فردي عليه نظام و همه ارزشهايي که در نصوص قانوني آمده است تبليغ مي‌کند. به عنوان مثال، ما هرگز نمي‌گوييم که اگر کسي صرفاً مخالف حجاب بود با او برخورد مي‌کنيم اما وقتي کسي اين مخالفت را تبليغ و ترويج مي‌کند طبيعتاً نظام ديني که بر ارزشهاي الهي استوار است و در قانون خود نيز اين ارزشها را به رسميت شناخته با اين قبيل اقدامات برخورد مي‌کند.
رئيس قوه قضاييه در ادامه با تاکيد بر اينکه تاکنون در برابر اين هجمه‌ها ايستادگي کرده ايم و وظيفه ذاتي خود را در چارچوب شرع و قانون انجام خواهيم داد، بار ديگر بر عزم راسخ دستگاه قضايي در برخورد با مفاسد اقتصادي تاکيد کرد و در عين حال يادآور شد: يکي از مهمترين کارهايي که دادگستري‌ها انجام مي‌دهند و بايد با قوت هرچه بيشتر در مسير آن گام بردارند اين است که مراقب باشند ضمن مقابله با مفاسد اقتصادي، موانع توليد و سرمايه گذاري نيز رفع شود.گاهي يک سرمايه‌گذارواقعي و توليد کننده با موانعي روبرو مي‌شود که محصول يک بروکراسي عجيب و غريب است.
در پی نشست اخیر سران 3 قوه درباره مدیریت بازار ارز صورت گرفت؛
گروه اقتصاد کلان- حميدرضا عظيمي: دلار دارد با سرعت بيشتر نسبت به روزهاي قبل، روند نزولي را در قيمت طي مي‌کند. اينها نشانه‌هاي خوبي است هر چند نمي‌توان با کاهش قيمت يک روزه نسبت به کاهش مستمر دلار اطمينان خاطر داشت.ديروز بازار دلار بازار پر نوساني بود. بازاري که نوساناتش از روزي آغاز شد که سخناني گاه بدون مبنا و گاه بر مبناي خبر گسترش تحريم‌ها در فضاي اقتصادي، نو به نو منتشر شد و دامن اقتصاد را گرفت تا بازار ارز به سوي اختلالي گام بردارد که امروز سايه‌اش بر اقتصاد، سنگيني مي‌کند. حالا از آن روزها بيش از 6 ماه گذشته و قيمت دلار و ساير ارزها با ثانيه تغيير مي‌کند. تغييراتي که برخي آن را محصول بي‌تدبيري دولت دانستند و برخي هم آن را حاصل طراحي از بيرون نام دادند! هر چه که هست، امروز دلار گريبان اقتصاد ايران را گرفته و هر کس هم از ظن خود يار ماجرا شده و آن را بر مبناي اصول علم اقتصاد يا بر اساس ايجاد جنگ رواني دشمن، تحليل مي‌کند.
اينها هما جاي خود مطابق احبار از رصد بازار، دلار ديروز بنا بر همان گزارشي که در آغاز بحث عنوان شد، روند کاهشي داشت. اما چرا؟
وحشت در بازار
دستگاه‌هاي مختلف تلاش‌شان اين است تا بازار ارز باثبات شود. آنها معتقدند مجموعه شرايطي باعث شده است قيمت دلار با حباب چند صد درصدي مواجه باشد و بايد اين حباب را هر طور که هست، ترکاند. بانک مرکزي اعلام کرده بود برنامه‌هايي دارد که مي‌تواند قيمت کاذب دلار را بشکند. آنها گفته بودند وقتي رئيس جمهوري از نيويورک به تهران بازگردد، بسته‌اي را با دستور او اجرا خواهند کرد که بازار را سامان خواهد داد.
ديروز خبري بسيار مهم براي فعالان بازار ارز منتشر شد. فعالاني که در قامت دلال وارد بازار شده و دارند خواسته يا ناخواسته، بر آتش اخلال در بازار ارز مي‌دمند. سخنگوي قوه قضائيه ديروز احکام صادره براي 35 نفر از آنهايي که در بازار اخلال ايجاد کرده‌اند را اعلام کرد. احکامي‌که هم اعدام در آن وجود دارد و هم حبس‌هاي بلند مدت؛ احکامي‌که به نظر مي‌رسد انتشار اخبارش موثر بوده است.
آنطور که برخي از حاضران و ناظران بازار اعتقاد دارند مجموعه اين دو موضوع از دلاليل کاهش قابل توجه قيمت دلار در بازار روز دوشنبه بوده است. اخبار برخورد جدي با متخلفان و خزيدن آنها در فضاي مجازي و گروه‌هاي تلگرامي‌هم نشان مي‌دهد دلاها کم‌کم ترس برشان داشته است. اينها از عواملي است که در کاهش قيمت ارز تاثير داشته اما همه آن نبوده است.
فضاي مثبت در نيويورک
ديپلماسي هميشه در ثبات اقتصادي تاثير داشته است. زماني که سياست تنش زدايي در دولت اصلاحات در اولويت قرا گرفت، ميزان سرمايه‌گذاري خارجي با طور معني‌دار در ايران افزايش يافت. چرا؟ چون ريسک سرمايه‌گذاري در ايران کاهش يافت. حالا نيز پس از کلي تنش، سفر به نيويورک دست کم اين دستاورد را داشته که تلاش اروپايي‌ها را در ديد عموم قرار داده است. ديپلماسي تنش‌زدا و اجماع بر سر ايجاد يک کانال ويژه بانکي براي مبادلات مالي اتحاديه اروپا با ايران يک گام بسيار بزرگ رو به جلو بود. موضوع ديگر FATF است و افزايش اين اميد که بخش نهايي آن هم در مجلس راي خواهد آورد. اينها همه موضوعاتي است که بر بازار موثر است. علاوه بر آن بسته‌هاي اجرايي براي مقابله با التهابات بازار که از ماه‌هاي پيش هم اجرا شده، تاثيراتي داشته است. از طرفي، عصر روز يکشنبه نشست سران سه قوه با خبرهاي مهمي‌براي بازار ارز همراه بود. در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران سه قوا، سه تصميم براي مديريت بازار ارز تصويب شد تا تا حوزه اختيارات بازارساز براي مداخله در بازار ارز افزايش يابد. بانک مرکزي همزمان با اين تصميم در جهت شفاف سازي و اطلاع رساني عمومي‌فهرست دريافت کنندگان ارز دولتي و سامانه نيما را منتشر کرد.
مخلص کلام اينها که همه اين موارد بر قميت نزولي دلار تاثير داشته‌اند هر چند ممکن است دوباره قيمت دلار افزايش پيدا کند اما شواهد نشان مي‌دهد قيمت دلار تا نقطه‌اي تعادلي کاهش خواهد يافت. موضوع ديگر اين است کشورهايي که با جمهوري اسلامي‌ايران تعارض منافع دارند، بازاهايي را در گرداگرد کشور، سامان داده‌اند که با تزريق دلار در حجم بالا يا قطع عرضه در اين بازارها، سعي در ايجاد نوسان در قيمت ارز و در نهايت ايجاد اختلال بيشتر در بازارهاي داخلي دارند به همين دليل اين را نبايد فراموش کرد که ضربه‌گيري براي اين نوسانات ايجاد شود تا روند نزولي و افتادن دلار در سراشيبي قيمتي ادامه داشته باشد.
قاسمي‌مذاکره با 4+1 را محرمانه توصيف کرد؛
سخنگوي وزارت خارجه تاکيد کرد: مبارزه با تروريسم نيازمند اجماع و اقدام جهاني است.
به گزارش ايسنا، بهرام قاسمي‌در نشست خبري در خصوص اينکه برخي معتقدند مکانيسم مالي اروپا براي ايران همان تکرار طرح نفت در برابر غذاست گفت: روند مذاکرات ايران با سه کشور اروپايي و چين و روسيه از بعد خروج آمريکا از برجام ادامه دارد و ما در بخش‌هاي زيادي به تفاهماتي نزديک شديم و در برخي حوزه‌ها بعد از نشست نيويورک در سطح وزيران خارجه ايران و 1+4 قرار شد باز کارها کمي‌تکميل شود.
وي ادامه داد: به دلايل و شرايط خاص و فشاري که آمريکا روي همه کشورهاي جهان براي ممانعت از همکاري با ايران وارد کرده و هزينه و وقت زيادي هم صرف اين کار کرده، سازوکاري که ميان ايران و اروپا مطرح بوده خيلي علني و آشکار نشده و نخواهد شد و اين به دلايل و مصالح ملي و وجود معانديني است که در صدد تخريب اين رابطه و شکل‌گيري سازوکار مالي هستند. از اين رو اظهارنظرها درباره اين بسته يا پيشنهاداتي که وجود دارد بيشتر گمانه‌زني است و هيچ کس اطلاع دقيقي از جزييات اين مکانيسم‌هاي طراحي شده ندارد و مکانيسم تکرار برنامه نفت در برابر غذا را رد مي‌کنم.
وي در مورد اينکه درخواستي از سوي مقامات آمريکايي براي ديدار آقايان روحاني و ترامپ و يا وزراي خارجي دو کشور مطرح شد گفت: ترامپ صحبت‌ها و رفتارهاي متناقض و متضادي دارد. رفتارهاي ايشان در عمل در ارتباط با ايران خصمانه است. تا آنجايي که مي‌دانم درخواست رسمي‌مشخصي در نيويورک در اين ارتباط وجود نداشته و احتمالا ايشان از مواضع ايران در ارتباط با اين موضوع آگاه بوده و مي‌دانسته که شيوه رفتاري‌اش باعث شده که بي اعتمادي ايران نسبت به آمريکا بيشتر از گذشته شود و ايران وقعي به درخواست‌هاي آنها نخواهد کرد. سخنگوي وزارت خارجه در ارتباط با توافق نفتي ايران و اتحاديه اروپا و اين که تهران و اتحاديه اروپا در آستانه عقد قراردادي نفتي هستند گفت: يکي از موضوعاتي که در جريان مذاکرات بين ايران و اتحاديه اروپا مطرح بود، بحث صادرات نفت است . در اين زمينه مذاکرات خوبي صورت گرفته، پيشرفت‌هايي انجام شده و ساز و کارها تا حد زيادي نهايي شده است. وي با بيان اينکه بحث و گفت و گو در مورد اين موضوع در کنار ساير مواردي که بين ايران و اتحاديه اروپا و همچنين گروه 1+4 وجود دارد در حال پيش رفتن است و ساز و کارهاي مورد اشاره تا حدودي تنظيم شده است، گفت: اميدواريم ساز و کارهاي ديگر مسائل مورد گفت و گو نيز در کنار اين موضوع به شکل مطلوب به نتايج مشخص برسد و اجرايي شود. سخنگوي وزارت خارجه در ارتباط با اين‌که ظريف بعد از نمايش تبليغاتي نتانياهو در سازمان ملل اعلام کرد که اکنون وقت آن رسيده که رژيم صهيونيستي درهاي تاسيساتي هسته‌اي خود را بر روي بازرسان بين‌المللي باز کند و آيا ايران در زمينه پيگيري اين موضوع اقدام خاصي انجام داده است، گفت: بسياري از کشورها در مورد فعاليت‌هاي رژيم اشغالگر صهيونيستي در زمينه هسته‌اي حساسيت دارند و قطعا بايد چنين اتفاقي بيفتد و ادامه اين وضعيت در مورد اين رژيم اشغالگر نمي‌تواند پايدار باشد. قاسمي‌در ارتباط با اظهارات وزير امور خارجه مبني بر اينکه اگر اروپايي‌ها ساز و کارهاي لازم را در ارتباط با حفظ منافع ايران در برجام ارائه ندهند، تهران ممکن است از اين توافق خارج شود، اظهارکرد: ما در صحبت‌هاي اوليه‌اي که با اتحاديه اروپا و ديگر کشورهاي عضو برجام داشتيم، با توجه به اصرار آن‌ها جهت حفظ برجام، ماندنمان را در برجام مشروط به اين کرديم که آن‌ها بتوانند با توجه به خروج آمريکا از برجام منافع ايران را از اين توافق بين‌المللي تامين کنند و ساز و کارهاي لازم را در اين زمينه ارائه دهند.
وي با بيان اين‌که «اميدواريم با تفاهماتي که صورت مي‌گيرد بتوانيم روند استمرار برجام را حفظ کنيم»، خاطرنشان کرد: اگر اتحاديه اروپا و ديگر شرکاي حاضر در برجام نتوانند به هر دليلي تضمين‌هاي لازم را براي ايران برآورده کنند، اين موضوع مي‌تواند در تصميم ايران تاثير بگذارد و ايران در اين چارچوب تصميمات لازم و مقتضي را اتخاذ خواهد کرد. تصميمي‌که به نفع مصالح کشور و منافع مردم باشد.
 

با عصبانيت فعالان اقتصادي از رييس برنامه و بودجه اتفاق افتاد
رئيس سازمان برنامه و بودجه در جلسه صبحانه کاري با فعالان اقتصادي در اتاق ايران با بيان اينکه ما از منظر سازمان برنامه و بودجه کشور که متولي سياستهاي مالي است، به گونه‌اي بايد عمل کنيم که در کنار برنامه‌هاي جاري آثار سوء را مديريت کنيم،گفت: دو بسته داريم يکي از آنها معطوف به مشکلي است که براي واحدهاي توليدي کشور به وجود آمده است که بايد بتوانيم تا آنجا که امکان دارد، جبران چالش و تکانه ارزي که در بنگاههاي توليدي کشور به وجود آمده را صورت دهيم تا از کاهش توليد جلوگيري کرده و اثر آن را در بازار کار و کالا کم کنيم. بخش ديگري از بسته‌هاي حمايتي مرتبط با پيمانکاران است که سازمان برنامه و بودجه نيز در اين زمينه وارد عمل شده است.
محمدباقر نوبخت با اشاره به تحريم‌هاي پيش رو اظهار داشت: اگر مهمترين وظيفه دولت که در چارچوب اقتصاد کلان و سياسي تعريف شده است، نگاه کنيم از يک سو تعادل اقتصادي مطرح مي‌شود و از سوي ديگر، توسعه مدنظر قرار مي‌گيرد. تعادل اقتصادي را از طريق اعمال سياستهاي اقتصادي اعم از سياستهاي پولي و مالي از طريق تسويه بازارها انجام مي‌دهيم که اين بخش کاملا مرتبط با فعالان اقتصادي است، البته بخش ديگر هم توسعه است که برخي معتقدند که توسعه متوازن نبوده است که ناشي از نوعي غفلت نسبت به آمايش سرزمين و توانايي مناطق و استانها است...
وي با اشاره به وضعيت بازار کار کشور گفت: طي 5 سال گذشته به جهت افزايش نرخ مشارکت، جمعيت فعال که در سن کار و آماده به کار، افزايش چشمگيري داشت.در حاليکه هر سال 700 هزار نفر افراد جديدي به عنوان جمعيت فعال به بازار کار مراجعه مي‌کردند که بخش بزرگي از آنها نيز مشغول به کار مي‌شدند، به نحوي که از 736 هزار نفر که وارد بازار کار شده اند، براي 710 هزار نفر فرصت شغلي ايجاد شده است، اما 40 هزار نفر به جمعيت بيکار 3 ميليون و 200 هزار نفري کشور، اضافه شد.
وي اظهار داشت: به رغم اينکه براي 700 هزار نفر فرصت شغلي ايجاد شد؛ خانوارها همچنان سه ميليون و 200 هزار نفر بيکار دارند، البته بر اساس گزارش مرکز آمار در بهار امسال، همچنان جمعيت بيکار کشور نگران کننده است.
تنش در اتاق بازرگاني
از سوي ديگر در صبحانه کاري اتاق بازرگاني ايران که با حضور نوبخت معاون رئيس جمهور برگزار شد فعالين اقتصادي و اعضاي اتاق نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
به گزارش ايلنا، محمد پارسا از اعضاي اتاق گفت: سرمايه اجتماعي کشور از بين رفته است و تا اين مساله اصلاح نشود همکاري دولت و ملت امکان‌پذير نيست. دولت مي‌تواند درآمد خود را افزايش دهد و کف حقوق را به هفت ميليون تومان که معادل خط فقر است برساند اگر قيمت‌هاي انرژي را اصلاح مي‌کرد.
وي ادامه داد: ما چندين سونامي‌ارزي را بعد از انقلاب تجربه کرديم که افراد زيادي را به سکته داد. زماني که قيمت ارز واقعي نيست عده‌اي آن را از کشور خارج مي‌کنند اگر بتوانيم نرخ ارز و انرژي را واقعي کنيم مي‌توانيم حقوق را افزايش دهيم.
ايلمقانيان: آمار اشتغال واقعي نيست
نائب رئيس اتاق بازرگاني اروميه گفت: اتفاقات بازار ارز در شرايط اقتصادي امروز بيش از آنکه دلايل اقتصادي داشته باشد سياسي است و بخشي از آن نتيجه عدم تحقق وعده‌ها و برنامه‌هاي سازمان برنامه و بودجه است آقاي نوبخت برخي آمارها را غلط به شما داده‌اند به طور مثال اشتغال. من به عنوان توليد کننده و کسي که هر روز وارد شهرک‌هاي صنعتي مي‌شوم مي‌بينم که هر روز اشتغال کاهش پيدا مي‌کند چگونه شما مدعي افزايش اشتغال هستيد؟
ايلمقانيان افزود: برجام اتفاق ميمون و مبارکي براي کشور بود و پس از آن خطوط اعتباري براي فعالان اقتصادي باز شد و نرخ آن سال گذشته مشخص شود اما بايد امسال ما چهار برابر سال گذشته با بانک‌ها تسويه کنيم بيساري از واحدهاي اقتصادي براي تامين نقدينگي کالاي خود را پيش‌فروش کرده و پول آن را گرفته‌اند. حالا بايد به چه ارزي آن را پرداخت کنند و به سيستم نيما برگردانند.
زبردست: همه مشکلات را به دشمن منتسب نکنيم
محمود زبردست يکي از ديگر از اعضاي اتاق بازرگاني گفت: شما به شعور فعالان اقتصادي توهين کرديد من شما را نمي‌بخشم نسبت دادن همه مسائل به دشمن جاي تاسف است. جالب است دولت از محل فروش ارز به دنبال درآمد است که هم بدهي‌هاي دولت مهرورز را بدهد و هم او را تطهير کند و براي دولت تدبير فحش بخرد در شش ماه اخير اکثر کارخانجات نابود شدند شما چطور از افزايش اشتغال صحبت مي‌کنيد.
وي ادامه داد: بي‌قانوني از خود دولت شروع شده است ماده 13 قانون واردات و صادارت مي‌گويد پيمان‌سپاري ارزي ممنوع است ولي شما صادرکنندگان را مجبور به اين کار مي‌کنيد ما احساس مي‌کنيم آن طرف نيز نمي‌داند که اين طرف چه خبر است دولت ارز مي‌فروشد تا بدهي خود را به بانک‌ها و تامين اجتماعي تسويه کند اما فشار آن به بخش خصوصي مي‌آيد بعد شما مي‌گوييد که اشتغال ايجاد شده اين يعني تيم اقتصادي دولت با مسائل کشور بيگانه است.
لاهوتي : ترامپ مهلت داد اما شما نداديد
رئيس کنفدراسيون صادرات گفت: ما از حضور شما در اينجا خوشحاليم اما از توضيحات شما خير، در حالي که شما صحبت از استفاده از نظرات بخش خصوصي مي‌کنيد که ابتدا بخشنامه‌ها را صادر و سپس مي‌گوييد نظر بخش خصوصي چيست؟ ترامپ زماني که کارت تحريم‌ها را اعمال کرد سه ماه مهلت داد اما شما يک شبه بخشنامه صادر کرديد يک شبه گفتيد صادرات گوجه، مرغ يا اقلام ديگر ممنوع است اين درحالي است که صادرکننده تعهد داده و بايد خسارت بدهد.
اميرزاده: کاميونداران يک شبه دچار مشکل نشدند
عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: مشکلاتي که امروز کاميونداران با آن درگير هستند يک شبه ايجاد نشده و جالب اينجاست هنوز دولت تدبيري براي جبران خسارت آنها نکرده است. ما انتظار نداشتيم امروز بعد از پنج ماه معاون رئيس جمهور اين طور سخن بگويد ما چيزي جز بي‌برنامگي نمي‌بينيم.
در ادامه جمعه‌اي رئيس اتاق سمنان گفت: آقاي نوبخت صريحا مطرح کنيد که وضعيت اقتصادي کشور چرا اينگونه است اگر کسي مانع است معرفي کند اگر هماهنگي نيست عوامل آن را اعلام کنيد ما انتظار برنامه پنج ساله نداريم احداقل براي شش ماه آينه برنامه بدهيد اگر آن را هم نداريد صراحتا بگوييد تا ما خودمان به فکر فرزندان و کارگران‌مان باشيم.
پس از صحبت‌هاي اعضاي اتاق بازرگاني ايران که همراه با تنش بود و تمام آنها نسبت به سياست‌هاي اقتصادي و ارزي دولت انتقاد داشتند و حتي در زماني خواستند که به نشانه اعتراض محل جلسه را ترک کنند نوبخت رئيس سازمان برنامه اظهار داشت:تشکر مي‌کنم از اينکه صريح بيان نظر کرديد من اعلام آمادگي مي‌کنم بار ديگر هفته آينده يا همين هفته در خدمت شما باشم.
نمي‌خواهم از مسئوليت خود فرار کنم
به گزارش ايلنا، نوبخت گفت: در حوزه مباحث پولي و بانکي قانون مشخص وجود دارد که در حوزه وزارت اقتصاد و بانک مرکزي است.
وي افزود: دوستان انتقاد داشتند که چرا پس از صدور بخشنامه نظرات بخش خصوصي خواسته مي‌شود، در سازمان برنامه آنچه مسئوليت بنده است هنوز به صدور بخشنامه نرسيده و در دو موضوع بسته حمايتي از توليد کنندگان و حمايت از پيمانکاران نظرات شما عزيزان لحاظ خواهد شد.
وي گفت: نمي‌خواهم از مسئوليت خود فرار کنم، اما همه معضلات جهان بشريت را نمي‌توان در اين زمينه حل و فصل کرد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه بيان کرد: من اينجا به عنوان رييس سازمان هستم نه سخنگو و نه معاون رييس جمهور ، بنابراين در اين حوزه مي‌توانم صحبت کنم.
وي ادامه داد: ما درآمدهاي فراواني از مابه‌التفاوت نرخ ارز به دست آورديم که تصميم داريم بدهي‌هاي قبل و اين دولت را پرداخت کنيم.
وي افزود: آنچه که آقايان مطرح کردند که دولت درآمد سرشاري به دست آورده؛ صحيح نيست و اينکه عده‌اي در بازار غير رسمي‌ارز را مي‌فروشند چيزي به جيب دولت اضافه نمي‌کند اين تفکر که دولت دارد بدهي‌هايش را با اين بازار مي‌دهد غلط است،گزارش رسمي‌خزانه موجود است حالا اينکه احساس ما از واقعيت به گونه ديگر است موضوع فرق مي‌کند.
ثروتمندان بيشتر از فقيران يارانه مي‌گيرند
«همچنين غلامحسين شافعي» روز گذشته در نشست صبحانه کاري «محمدباقر نوبخت» با فعالان اقتصادي در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، افزود: روش‌هايي که تاکنون با هدف کمک به اقشار آسيب پذير انجام شده است، بيش از آنکه نصيب اين قشر شود، اشخاص برخوردار از آن بهره مند شده اند.
وي ادامه داد: در اين ارتباط تقاضاي ما، مورد توجه قرارگرفتن «هدف مقدس در اين کار» است تا فقط از اقشار آسيب پذير کشور حمايت شود.
رئيس اتاق ايران گفت: ما در اين زمينه پيشنهادي براي تامين کالاهاي اساسي مطرح کرده‌ايم که امروز يا فردا به دولت تقديم مي‌شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به تخصيص نابرابر منابع در مناطق مختلف کشور پرداخت و ادامه داد: يک مرور کلي نشان مي‌دهد که در گذشته و حتي اکنون، جهت گيري‌ توسعه‌اي همواره تحت تاثيرات تمايلات سياسي و مرزبندي‌هاي ناشي از آن بوده است و به توانمندي‌هاي خاص هر منطقه توجه نشده است.
شافعي گفت: در اين روند اگر فرد با نفوذي از منطقه‌اي در تصميم گيري‌ها حضور داشته، آن منطقه برخوردار شده است اما اگر فرد بانفوذي نداشته، متاسفانه آن منطقه برخوردار نشده است. حاصل اين شرايط، دست نيافتن به توسعه متوازن و بکار نگرفتن ظرفيت مناطق مختلف کشور بوده است. رئيس اتاق ايران ادامه داد: وجود نابرابري بين استان‌هاي کشور و بويژه نابرابري با پايتخت کاملا مشهود است؛ اما پرسش اينجاست که اجراي برنامه‌هاي پيشين تا چه اندازه در توسعه استان‌هاي کشور و نابرابري‌هاي منطقه‌اي موثر بوده است و چرا با وجود يک دولت مرکزي که نسبت به توسعه همه مناطق کشور تعهد دارد، در عمل کارکردهاي متفاوت را در نواحي مختلف کشور داريم؟ وي افزود: آيا توازن منطقه‌اي با اين روش‌ها دست يافتني است؟ در شرايطي که بسياري از مناطق محروم در دور باطل فقر گرفتار شده اند، چگونه مي‌توان از اين دور باطل رهايي يافت؟ شافعي ادامه داد: حاکميت «نگاه بودجه‌اي به برنامه‌ها» سبب شده است که دستگاه‌ها از مفاد برنامه‌ها به عنوان ابزاري براي دريافت بودجه‌هايي استفاده کنند که متناسب با عملکردشان نيست؛ بعضا ديده مي‌شود، تعدادي از سازمان‌ها و نهادها اهداف خود را برتر از برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور تلقي مي‌کنند و بيشتر از آنکه درصدد تحقق اهداف برنامه باشند، مترصد دستيابي به اهداف و گروه خود هستند؛ اين يکي از آفات مهم تحقق نيافتن برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور است.
جبران کاهش قدرت خريد مردم در بودجه 98
رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه 98 واقع بينانه است و در آن کاهش قدرت خريد مردم نيز ديده شده است، بايد با توجه به ظرفيتي که ايجاد مي‌کنيم، آن را جبران نماييم.
به گزارش ايلنا، محمدباقر نوبخت در حاشيه صبحانه کاري اتاق بازرگاني ايران در جمع خبرنگاران گفت: جلسه‌ به اين منظور بود تا قبل از اينکه بخشنامه‌اي صادر شود بتوانيم از نظرات موثر بخش خصوصي و غيردولتي استفاده کنيم؛ چرا که دو برنامه اکنون با توجه به شرايطي که کشور دارد، لازم است که در کنار برنامه‌هاي عادي و توسعه‌اي اجرايي شود.
رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: يک برنامه در ارتباط با تقويت و حمايت از توليد و اشتغال است تا بتوانيم بنگاههاي توليدي کشور را که بار بزرگي از اشتغال را بر دوش دارند و سهم قابل توجهي در اقتصاد به خود اختصاص داده‌اند، مورد حمايت قرار گيرد تا جبران خسارت و آسيب‌هايي که به بنگاههاي توليدي وارد مي‌شود، صورت گيرد.
وي تاکيد کرد: قبل از اينکه بتوانيم اين بسته را اجرايي و ابلاغ کنيم، امروز با فعالان اقتصادي تقسيم کار کرده و کارگروههاي مشترکي بين سازمان برنامه و اعضاي اتاق بازرگاني تشکيل و مقرر شده که افراد، ظرف روزهاي آينده روي آن برنامه‌اي که آماده شده، کار کنند و هفته آينده نيز جلسه ديگري مجدد با همه اعضاي مشابه امروز داشته باشيم و بتوانيم برنامه را نهايي کنيم.
وي گفت: همچنين برنامه ديگري از سوي سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده تا با توجه به اينکه مصالح ساختماني افرايش قيمت پيدا کرده‌ و پيمانکاران که براي سال جاري با دولت قرارداد دارند متضرر نشوند؛ بنابراين بايد حتما تعديلي در اين زمينه براي پيمانکاران و مشاوران قائل شويم. نوبخت ادامه داد: اين برنامه تهيه شده و قبل از اينکه اجرا و ابلاغ شود به سمع و نظر بخش خصوصي خواهد رسيد؛ ضمن اينکه کارگروهي از اتاق بازرگاني و سازمان برنامه بر روي اين برنامه کار خواهد کرد و بعد از اينکه توافق طرفين حاصل شد، ظرف اين ماه آن را اجرايي خواهيم کرد.
وي درباره برنامه جبران کاهش قدرت خريد همه اقشار جامعه دولت در بودجه سال ۹۸ بيان کرد: ستاد از نيمه تابستان کار خود را شروع کرده و هفتمين جلسه آن سه شنبه هفته گذشته تشکيل شد و فردا( سه شنبه ) نيز جلسه بعدي است که در آن، نمايندگان اتاق بازرگاني، تعاون و اصناف مشارکت دارند تا بودجه به صورت واقع بينانه تدوين شود.
نوبخت ادامه داد: بر اين اساس، سال آينده، سال ويژه‌اي براي کشور است و با توجه به اينکه تحريم‌ها جدي شده، بايد از عقل جمعي که شامل کارشناسان دولتي و فعالان اقتصادي است، به نحوي شايسته‌تر استفاده کنيم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنابراين بودجه 98 واقع بينانه است و در آن کاهش قدرت خريد مردم نيز ديده شده است، بايد با توجه به ظرفيتي که ايجاد مي‌کنيم، آن را جبران نماييم؛ به هر حال اميدواريم بودجه ۹۸ با همه اين صعوبتي که دارد، در وقت مقرر، مشابه سال‌هاي تهيه شده و به مجلس ارايه شود.
مديرعامل شرکت ملي نفت خبر داد:
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در مورد دسترسي ايران به درآمدهاي نفتي توضيح داد: ايران به همه درآمدهاي نفتي خود به طور کامل و بدون هيچ تغييري دسترسي دارد و ميزان درآمدهاي نفتي امسال ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است.
به گزارش وزارت نفت، علي کاردر در حاشيه آيين امضاي قرارداد ساخت مخازن ذخيره‌سازي نفت خام و تاسيسات جانبي آن در جاسک گفت: شرکت ملي نفت ايران به همه درآمدهاي نفتي خود دسترسي دارد و حتي امسال با افزايش درآمدهاي حاصل از فروش نفت خام نيز روبه‌رو بوده‌ايم.
وي با تاکيد بر اين که به راحتي پول حاصل از فروش محموله‌هاي صادراتي نفت خام را وصول مي‌کنيم، ادامه داد: تلاش‌هايي که وزارت امور خارجه براي حصول توافق با اتحاديه اروپا در دستور کار دارد به‌منظور دستيابي به راه‌حل‌ها و طرح‌هاي مختلف براي اجرا در شرايط گوناگون است.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران اظهار کرد: پرداخت پول نفت از سوي هند به صورت روپيه هنوز قطعي نشده است.
وي در در پاسخ به پرسشي درباره الگوي جديد قراردادهاي نفتي که پيش روي شرکت ملي نفت ايران قرار دارد، گفت: اکنون در حال مذاکره هستيم و احتمال مي‌رود قرارداد بعدي در اين قالب با کنسرسيومي‌متشکل از شرکت‌هاي روس امضا شود. وي درباره بيمه محموله‌هاي نفتي نيز عنوان کرد: هم‌اکنون خودمان اين فرآيند را به‌طور کامل انجام مي‌دهيم و ريسک آن را هم پذيرفته‌ايم. معاون وزير نفت از ادامه مذاکرات با هندي‌ها براي توسعه ميدان گازي فرزاد بي نيز خبر داد و با اشاره به قراردادي که روز گذشته براي ساخت مخازن ذخيره‌سازي نفت در بندر جاسک امضا شد، توضيح داد: اين قرارداد با هدف ايجاد ۱۰ ميليون بشکه ظرفيت ذخيره‌سازي در قالب روش ساخت، بهره‌برداري و واگذاري (BOT) امضا شد و پس از تکميل و تحويل مخازن، حتي اگر نفت خامي‌در اين مخازن ذخيره نشود، شرکت ملي نفت ايران اجاره آن را پرداخت مي‌کند، الگوي مشابهي را نيز در مخازن گناوه داشتيم که در قرارداد جاري نيز به همان شکل عمل مي‌شود.
اين قرارداد که در قالب روش BOT امضا شده است، با ۲۰۰ ميليون يورو سرمايه‌گذاري اوليه در مدت زمان سه سال اجرا خواهد شد و پس از آن، به مدت ۱۵ سال دوره بهره‌برداري تعيين شده است. اين مخازن ذخيره‌سازي نفت خام داراي ظرفيت ۱۰ ميليون بشکه نفت خام سبک و سنگين و شامل ۲۰ مخزن فلزي سقف شناور، هرکدام به ظرفيت ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود. مخزنگاه يادشده نفت خام ارسالي از خط لوله ۴۲ اينچ انتقال نفت خام گوره جاسک را در انتهاي خط دريافت و ضمن ذخيره‌سازي و نگهداري نفت صادراتي، آن را به خطوط لوله دريايي و گوي‌هاي شناور نفت خام پمپاژ مي‌کند.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در پاسخ به پرسشي درباره گزينه آينده مديريت شرکت ملي نفت ايران نيز گفت: چند گزينه در اين زمينه مطرح و در حال بررسي است.
کاردر همچنين در پاسخ به پرسشي درباره انتخاب مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب گفت: هنوز گزينه قطعي مديرعاملي اين شرکت مشخص نشده است.
وي به پرسشي درباره انحلال مديريت سرمايه‌گذاري شرکت ملي نفت ايران نيز اينگونه پاسخ داد: اين مديريت از ساختار شرکت ملي نفت حذف نشده است.
به گفته مديرعامل شرکت ملي نفت ايران، تداوم فعاليت چهار معاونت در ساختار شرکت ملي نفت ايران نيز ازسوي مشاوري بين‌المللي در حال بررسي است و نتايج آن هنوز قطعي نشده است.
قرارداد IPC بعدي در راه است
کاردر در مورد قرارداد IPC بعدي گفت: براي دو تا سه ميدان با يک شرکت روسي در حال مذاکره هستيم که دو پروژه جديد است اما از آنجايي که قبلا با آنها مدتي همکاري داشتيم اگر مذاکرات فني تمام شود قرارداد امضا مي‌شود.
سرمقاله
ایلیا پیرولی
روزنامه‌نگار اقتصادی


دیروز بازار دلار بازار پر نوسانی داشت. نرخ دلار و به‌تبع آن سایر ارزها در چند روز اخیر از روند نزولی برخوردار بودند . موضوعی که در شش ماه اخیر کمتر تجربه‌شده بود، حداقل به این صورتی که با جهش نزولی مواجه نشده بود. اینکه دلایل افزایش قیمت دلار چه بود بارها گفته‌شده، اما حالا همه دنبال دلایل کاهشی نرخ دلار در بازار هستند. در کنار همه عوامل و اقداماتی که در این مدت برای کاهش نرخ ارز انجام‌شده، عوامل رفتاری این بازار درروند نزولی نرخ دلار اثرگذاری بیشتری داشته است. هرچند نباید تصمیم دولت برای مداخله در بازار را بی‌تأثیر دانست. موضوعی که کارشناسان اقتصادی همواره بر آن تأکید داشتند و معتقد بودند که دولت باید در عرضه بازار ارز دخالت مستقیم داشته باشد. تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، در ابتدای این هفته که خروجی آن افزایش اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز بود؛ عملاً توانست تب بازار دلار را بگیرد. چراکه این امر شفاف‌سازی و اطلاع رسانی مناسب را در این بازار گسترش خواهد داد. روند جهشی نرخ ارز از ابتدای شهریورماه سال گذشته به‌صورت تدریجی آغاز شد و در اسفندماه به اوج خود رسید و این روند ادامه یافت؛ روند طولانی یک‌ساله رشد نرخ ارز باعث شد تا سمت تقاضا به‌شدت نسبت به عرضه کاهش یابد چراکه همه در این مدت برای حفظ ارزش پول خود، خریدار شدند. در این حالت، سنگینی سمت تقاضا به سمت عرضه سوق داده شد تا جایی که دیگر همه بعدازاین مدت طولانی فروشنده شدند نه خریدار. تأمین ارز بیشتر نیازهای خدماتی توسط سیستم بانکی نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار در کاهش نرخ دلار بوده است.اما مؤلفه دیگر در این زمینه پیامدهای تصویب لایحه باقی‌مانده از fatf است، با تصویب این لایحه امکان افزایش تبادلات بانکی و کاهش فشارهای ناشی از تحریم‌ها به وجود می‌آید. مسئله‌ای که بی‌شک بر کاهش دلار تأثیرگذاری مستقیمی دارد.



یادداشت
مينا ابراهيمي‌بسابي
جامعه شناس


واژه‌هاي محرم، کربلا، تاسوعا و عاشورا يادآور تلخ‌ترين و ناگوارترين واقعه تاريخ و نمايشي شکوهمند و بزرگ است از دلدادگي و عرض ارادت و عشق مريداني که در گوشه گوشه جهان پهناور و از هر نژاد و کشور و حتي ديني نشان مي‌دهند امام حسين (ع) متعلق به يک زمان، مکان ، مذهب ، دين ، مليت ، قوميت و گروه خاصي نيست و دامنه‌هاي سرزمين کربلا جغرافياي محدودي ندارد. محرم هر سال همگي در خيمه بي حد و حصر ابا عبدا... (ع) واژه‌هاي محرم، کربلا، تاسوعا و عاشورا يادآور تلخ‌ترين و ناگوارترين واقعه تاريخ و نمايشي شکوهمند و بزرگ است از دلدادگي و عرض ارادت و عشق مريداني که در گوشه گوشه جهان پهناور و از هر نژاد و کشور و حتي ديني نشان مي‌دهند امام حسين (ع) متعلق به يک زمان، مکان ، مذهب ، دين ، مليت ، قوميت و گروه خاصي نيست و دامنه‌هاي سرزمين کربلا جغرافياي محدودي ندارد. محرم هر سال همگي در خيمه بي حد و حصر ابا عبدا... (ع) وارد مي‌شوند و با شنيدن نام کربلا اشک از چشمانشان سرازير شده و با روايت دوباره وقايع قيام کربلا و شهادت امام حسين (ع) و فرزندان و صحابه باوفايشان درس آزادگي و سرافرازي مي‌آموزند. عاشورا و آئين‌هاي مرتبط با آن فرهنگي غني است که مثل چشمه‌اي جوشان هر ساله زنده‌تر و تازه‌تر مي‌شود. مکتبي که اگر در آن انديشه کني به پيام‌هاي روشن و اصيل و امروزي‌اي مي‌رسي که مصداق کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا است. محرم فرصتي گرانبهاست تا هر سال از خود بپرسيم من اگر آن سال در صحراي کربلا بودم در کدام صف قرار داشتم؟ در صفي بلند و دور و دراز از لشکرياني با شمشيرهاي برهنه و هياهوي بسيار که هزاران هزار بودند و رو درروي فرزند پيامبر(ص) صف آرايي کرده بودند يا جماعتي انگشت شمار از پاک‌ترين وجدان‌ها و دل‌هاي آن روزگار که مردانه پيرامون امام خود چونان پروانه مي‌چرخيدند و جان فدا مي‌کردند.
اين گروه اگر چه در شماره اندک بودند اما حق با آنان بود و تاريخ نشان داد پيروز واقعي حادثه کربلا آنان هستند. کساني که نه از کمي‌عده خود و زيادي عده دشمن بيم به دل راه دادند و نه به واسطه اينکه اکثريت جامعه زير پرچم کفر گرد آمده بودند فريب خورده و همرنگ جماعتي از دنيا پرستان شدند. دنياپرستاني که شکم‌هايشان از لقمه حرام پر شده بود و گوش‌هايشان از صداي زنگ سکه‌هاي طلا و نقره کر بود.
عجيب اينجاست که اين روزها بعد از هزار و چهارصد سال هنوز هم صداي جرينگ جرينگ سکه از جيب دنياطلبان و دلالان و سکه بازان شنيده مي‌شود و زالوصفتان نان و مايحتاج زندگي و سفره بندگان خدا را براي کسب سود بيشتر احتکار کرده و گران‌تر مي‌فروشند. بي شک محرم هر سال ميعاد دوباره ما با وجدانمان است و سرشار از پيام‌ها و درس‌هايي که کليد شناخت ما و زمانه ماست و حالا ماييم که در اين ماه محرم بايد با خود خلوت کرده و در محضر وجدان و خداي خود بينديشيم اگر آن روز در حادثه کربلا ما هم حضور داشتيم به سمت کدام صف و لشکر مي‌رفتيم؟
رهبر انقلاب اسلامي‌در ديدار جمعي از مسئولان و دست‌اندرکاران حج مطرح کردند؛
حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار جمعي از مسئولان و دست‌اندرکاران حج، فرمان خداوند متعال براي تجمع مسلمانان در يک زمان و مکان خاص براي انجام فريضه حج را حامل جنبه‌ها و پيام‌هاي سياسي مهمي‌همچون «لزوم ارتباط و هم‌افزايي مسلمانان» و «نشان دادن اقتدار امت اسلامي» دانستند و خاطرنشان کردند: علاوه بر جنبه معنوي حج که بسيار مهم است، بايد اين حقايق و اهداف اسلامي‌نيز برجسته و براي آنها برنامه‌ريزي و اقدام شود.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي «ارتباط با آحاد امت اسلامي‌در حج»، «رساندن پيام انقلاب اسلامي‌به زائران و زدون شبهات و ابهامات آنها»، «زمينه‌سازي براي ايجاد يا تقويت ارتباطات جمهوري اسلامي‌ايران با ساير کشورهاي اسلامي» و «همزيستي برادرانه با فرقه‌هاي اسلامي» را از جمله پيام‌هاي سياسي و لازم براي جهان اسلام در ايام حج خواندند و تأکيد کردند: حج بايد براي جمهوري اسلامي‌آبروآفريني کند، بنابراين نبايد جنبه‌هاي سياسي حج فراموش شود و حج ابراهيمي‌يعني حجِ پس از انقلاب اسلامي‌با حجِ قبل از آن و حجِ کشورهايي که بويي از مباني اسلام و انقلاب اسلامي‌نبرده‌اند، متفاوت است.
ايشان با اشاره به مانع‌‌تراشي‌هاي دولت سعودي در برگزاري مراسم دعاي کميل افزودند: بايد با تلاش و ابتکار از اين موانع و خسارتها عبور کرد.
رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين از تخريب گسترده آثار اسلامي‌مانند آثار منسوب به پيغمبر اکرم(ص)، اميرالمؤمنين(ع)، خلفا و مجاهدان صدر اسلام به بهانه توسعه حج بشدت انتقاد کردند و گفتند: در حالي که کشورهاي مختلف از آثار تاريخي خود با دقت محافظت و حتي گاهي براي پُر بار نشان دادن تاريخ و گذشته‌شان، آثاري را جعل مي‌کنند، تاکنون آثار اسلامي‌زيادي در مکه و مدينه تخريب شده است.
ايشان سازمان حج و زيارت و دستگاههاي ذي‌ربط را به انجام کار و ابتکار و تماس با مسئولان حج در ديگر کشورهاي اسلامي‌براي جلوگيري از تخريب بقاياي آثار اسلامي‌موظف کردند.
رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين مسئولان حج را به استفاده از ابزارهاي نو بويژه فضاي مجازي براي ارتباط با زائران ديگر کشورها در ايام حج و نيز هم‌افزايي و همکاري بيش از پيش با يکديگر، توصيه و از زحمات يکايک دست‌اندرکاران حج امسال تشکر کردند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام قاضي‌عسکر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و آقاي محمدي رئيس سازمان حج و زيارت گزارشي از اقدامات و فعاليت‌هاي انجام گرفته در بخشهاي فرهنگي و اجرايي حج بيان کردند.
معاون اول قوه قضاييه اعلام کرد؛
معاون اول قوه قضاييه با اعلام اسامي‌محکومان به اعدام به جرم افساد في‌الارض در دادگاه‌هاي ويژه، تاکيد کرد که اين احکام غيرقطعي است.
به گزارش ميزان، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در حاشيه جلسه مسئولان عالي قضايي گفت: در زنجان در رابطه با پرونده اخلالگران اخير نظام اقتصادي، مطالبي را مطرح کردم که مورد سئوال خيلي‌ها بود که اين افراد که در دادگاه‌هاي ويژه در تهران محکوم شده‌اند آيا احکامشان قطعي يا قابل تجديدنظر خواهي است.
وي ادامه داد: بر اساس قانون و هم بر اساس استجازه‌اي که از مقام معظم رهبري شد، مواردي که به اعدام محکوم شده‌اند، احکامشان قابل تجديدنظر خواهي است و طبعا اگر محکوم‌عليه يا وکيل او اعتراض کنند، پرونده مزبور در ديوان عالي کشور مجددا مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.
سخنگوي قوه قضاييه افزود: غير از موارد اعدام، ساير احکام صادره قطعي است.
محسني اژه‌اي بيان داشت: افرادي که در چند روز اخير در دادگاه‌هاي ويژه محکوم شده‌اند، سي و پنج نفر هستند که اسامي‌آن‌ها به شرح زير اعلام مي‌شود:
1- حميد باقري درمني فرزند محمد که داراي سابقه کيفري بوده و در اين پرونده در دادگاه بدوي به عنوان مفسد في الارض محکوم به اعدام شده است. اين حکم قابل تجديدنظر خواهي است و مي‌تواند در ديوان عالي کشور در صورت اعتراض رسيدگي شود.
2- وحيد مظلومين فرزند حبيب اله هم به عنوان مفسد في الارض به اعدام محکوم شد و اين حکم نيز غيرقطعي و قابل تجديدنظر خواهي است.
3- محمد اسماعيل قاسمي‌با اسم مستعار محمد سالم فرزند غلامعلي که اين فرد نيز به اعدام محکوم شده که حکمش قابل تجديدنظر خواهي است.
محسني اژه‌اي افزود: اين احکام براي 32 نفر قطعي است:۴- محمد عطريان فرزند علي اکبر به بيست سال حبس
۵- رامين تاجيک فرزند شيرزاد به بيست سال حبس
۶- رضا مرد ميدان حاجي آقايي فرزند حسين رضا بيست سال حبس
۷- حسين وزيري فرزند علي به بيست سال حبس
۸- شاهين سيمرغ سعيد فرزند کريم به بيست سال حبس
۹- ولي صدفي فرزند علي اکبر به ۱۲ سال حبس
۱۰- عليرضا حسن زاده ظرفي فرزند سعيد به ۱۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق
۱۱- عليرضا لويني فرزند حسين به ۱۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق
۱۲- محمد راستگوي کوکي فرزند حيدرعلي ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق
۱۳- پويا نوبخت فرزند محمد علي ۱۰ سال حبس
۱۴- شاهرخ نجفي فرزند علي ۱۰ سال حبس
۱۵- مهرافزا که اسم کوچکش متاسفانه نوشته نشده به ۱۰ سال حبس
۱۶- عليرضا رونده فرزند محمدعلي ۸ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق
۱۷- نويد خورشيد ترکماني هشت سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق
۱۸- مجتبي نوروزي فرزند نعمت ۷ سال حبس
۱۹- محمد‌هاشمي‌فرزند حمداله ۷ سال حبس
۲۰- نويد زهره وند فرزند حاجي احمد ۶ سال حبس
۲۱- رحمت ا... ميرزابي (اگر اشتباه نکنم)، فرزند بيوک شش سال حبس
۲۲- محمد رحمتي فرزند غلام شش سال حبس
۲۳- حميد خسروي فرزند علي پنج سال حبس
۲۴- مهدي عليپور فرد فرزند علي ۵ سال حبس
۲۵- غلامرضا حقيقت پژوه فرزند حبيب ا... ۵ سال حبس
۲۶- شاهين بني جمالي فرزند محمد ۵ سال حبس
۲۷- احمد طاهري فرزند مسيح ۵ سال حبس
۲۸- سعيد کاظمي‌فرزند حسين ۵ سال حبس
۲۹- محبوب کاظمي‌فرزند حسين ۵ سال حبس
۳۰- نريمان آرزومند فرزند محمدرضا ۵ سال حبس
۳۱- محمد بياني فرزند فاضل ۳ سال حبس
۳۲- احسان فرزام فرزند محمدحسين ۳ سال حبس
۳۳- حميد رضا صفايي فرزند علي احمد ۳ سال حبس
اژه‌اي ادامه داد: دو نفر هستند که مسئله اينها مسئله فساد مالي و اخلال در نظام اقتصادي نبوده است؛ بلکه معاونت در جعل و استفاده از سند مجعول بوده که اسامي‌آنها عبارتست از:۳۴- وحيد دهاقين فرزند قدرت ا... در دو مورد، هر مورد به يکسال حبس۳۵- حميدرضا خاراي فرزند غلامرضا در دو مورد، هر مورد به يکسال حبس به ضميمه دو سال انفصال موقت از خدمات دولتي.
رئيس جمهوري سوئيس، بودن توافق را بهتر از نبودن توصيف کرد؛
رئيس جمهوري کنفدراسيون سوئيس بر اهميت توافق هسته‌اي ايران براي جامعه جهاني تاکيد کرد و گفت به باور ما بودن يک توافق بهتر از نبودن آن است.
«آلين بِرست» که براي شرکت در هفتاد و سومين مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کرده است، در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا افزود: بسيار مهم است که آژانس از اين طريق توانايي ارزيابي و بازرسي خود را حفظ کند.
وي که در حاشيه مجمع عمومي‌سازمان ملل با حجت الاسلام حسن روحاني ديدار و گفت و گو داشت، اظهار کرد: رييس جمهوري ايران در ماه ژوئيه از سوئيس ديدار کرده بود. ما درباره برجام صحبت کرديم. به اعتقاد سوئيس، اين توافقي بسيار مهم است اما شايد در آينده بتوان در اين توافقنامه تغييراتي داد.
رئيس جمهوري سوئيس به نقش کشورش به عنوان حافظ منافع آمريکا در ايران هم اشاره کرد و اظهار کرد: سوئيس هميشه به گفت وگو تعهد داشته و تلاش کرده که ديدگاه‌هاي دو طرف را به يکديگر نزديک کند. برست درباره تاثير تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا بر روابط سوئيس و ايران به ويژه در زمينه اقتصادي گفت: بايد ديد که تحريم‌هاي ايالات متحده در ماه نوامبر چگونه بر شرکت‌هاي ما در سوئيس تاثير گذار خواهد شد. وي با ابراز نگراني اظهار کرد: اصولا مساله بزرگ در اين مرحله اين است که شرکت‌هاي سوئيسي در وضعيت عدم اطمينان قرار گرفته اند.
توافق هسته‌اي ايران در سال 1394 بين ايران و گروه 1+5 منعقد شد و به موجب آن تحت قطعنامه 2231 همه تحريم‌هاي مرتبط به پرونده هسته‌اي ايران لغو شد. آمريکا هم به موجب اين توافق، تحريم‌هاي ثانويه مرتبط با اين مساله را اسقاط کرد.
دولت تازه وارد کاخ سفيد در هجدهم ارديبهشت ماه اعلام کرد ديگر در اين توافق نخواهد بود و همه تحريم‌هاي اسقاط شده را هم بازخواهد گرداند.
جمهوري اسلامي‌ايران، روسيه، چين، فرانسه و انگليس همراه با اتحاديه اروپا ضمن مخالفت با چنين تصميمي‌تاکيد کردند که در برجام باقي خواهند ماند و مي‌کوشند که با اعمال سازوکارهاي ويژه منافع اقتصادي ايران را تامين کنند.
فرمانده نيروي انتظامي مطرح کرد؛
فرمانده نيروي انتظامي‌به اقدام برخي از گروه‌هاي ضد انقلاب در صدور فراخوان اعتصاب و تحريک بازاريان و صنوف واکنش نشان داد.
به گزارش ايسنا، سردار حسين اشتري در حاشيه افتتاح هفدهمين نمايشگاه ايپاس با حضور در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه امروز با ياري مخترعين، پژوهشگران و دانشمندان کشورمان بيش از ۹۵ درصد تجهيزات و امکانات ناجا داخلي است و اميدواريم که به زودي بتوانيم صد در صد نيازها و امکاناتمان را از ميان تجهيزات داخلي تامين کنيم.فرمانده ناجا با تاکيد بر اينکه با وجود تمامي‌مشکلات و برخي تحريم‌ها بر روي پاي خودمان ايستاده‌ايم، اظهار کرد: اميدواريم در آينده نيز همين روند ادامه داشته باشد و ما روي پاي خودمان بايستيم.سردار اشتري در پاسخ به سوال ايسنا درباره فراخوان‌هاي صادر شده از سوي برخي گروه‌هاي ضد انقلاب براي اعتصاب و تحريک بازاريان و ... اظهار کرد: بازاريان عزيز همواره مدافع انقلاب و جمهوري اسلامي‌ايران بوده‌اند و اين عزيزان به هيچ عنوان حاضر به ايجاد مشکل براي مردم و هموطنان خود نيستند.فرمانده ناجا با بيان اينکه در پيگيري‌هاي پليس مشخص شد که اکثر اين گروه‌ها در خارج از کشور هدايت شده و در فضاي مجازي اقداماتي را انجام مي‌دهند، گفت: با اقدامات پليس برخي از اين گروه‌ها شناسايي شده و آنها که در داخل کشور بودند، دستگير شدند که برخوردهاي لازم نيز با آنها صورت گرفت.
وي اظهار اميدواري کرد که با همکاري اصناف و تمامي‌شهروندان مشکلات کنترل و حل و فصل شود.سردار اشتري به اقدام برخي از مخلان نظم و امنيت در جلوگيري از حرکت و تردد کاميون‌هاي حامل بار و سوخت اشاره کرد و گفت: کساني که در بين راه‌ها مانع حرکت خودروها مي‌شوند، مصداق بارز فتاح الطريق بوده و قطعا بايد بداند که همانطور که دادستان محترم اشاره کرد حکم سنگيني برايشان صادر شده و با آنان برخورد مي‌شود.وي افزود: ناجا نيز تعدادي از اين افراد را شناسايي کرده و بخشي از آنها نيز دستگير شده‌اند.سردار اشتري به حادثه تروريستي اهواز نيز اشاره کرد و گفت: در اين حادثه ماموران پليس دو نفر از اين تروريست‌ها را به هلاکت رساندند. تعداد زيادي از ماموران و سربازان ما نيز اقدام به نجات شهروندان کردند که ما آنها را شناسايي کرده و از آنان تقدير کرديم.
وي افزود: تروريست‌هايي که اين اقدام را انجام دادند، با انتقام ما روبرو شدند و باز هم بايد منتظر پنجه فولادين جمهوري اسلامي‌باشند.
فرمانده ناجا در پاسخ به سوالي درباره برخورد با مخلان نظم و امنيت اقتصادي نيز گفت: يکي از سازمان‌هاي پيشتاز در شناسايي مخلان نظم و امنيت اقتصادي است و در اين حوزه افراد متعددي را دستگير کرده و به دستگاه قضايي تحويل داده است که اميدواريم با آنها برخورد شود.
سردار اشتري درباره استفاده از تجهيزات نوين در مرز نيز گفت: از کارت‌کوپتر و پهبادها در مرز استفاده مي‌کنيم و از اين تجهيزات مدرن براي اشراف اطلاعاتي در گروه‌هاي تروريستي و مخلين نظم و امنيت بهره خواهيم برد.
وي درباره اينکه آيا تحريم تاثيري در حضور کشورهاي خارجي در اين نمايشگاه‌ داشته يا خير نيز گفت: به حمدا... کشورهاي بسياري خواهان همکاري با جمهوري اسلامي‌هستند و اتفاقا به همکاري ما نيز نياز دارند. بنابراين اين نمايشگاه‌ها با قوت در حال برگزاري است و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.