تحليل تجارت از ميزان بدهي خارجي کشور؛
گروه اقتصادکلان- ايليا پيرولي: با وجود آنکه سيگنالها از حضور رکود دو ساله در اقتصاد خبر مي‌دهند و مراکز آماري داخلي و خارجي بر صحت اين مسئله مهر تأييد مي‌زنند، بدهي‌هاي خارجي روند نزولي را طي مي‌کنند. مسئله‌اي که گفته مي‌شود ناشي از انضباط پولي- مالي بوده و سياستگذاران اقتصادي دراين چند ساله در تلاش بوده‌اند که ميزان بدهي‌هاي خارجي را به سطحي برسانند که متناسب با ابعاد اقتصادي کشور باشد. از اين‌رو با توجه به اعمال تحريم‌هاي اقتصادي و رکود دو ساله در اقتصاد مي‌توان نتيجه گرفت که عملکرد مسئولان اقتصادي حداقل در اين زمينه موفق نشان داده است.

البته افزايش ميزان بدهي‎هاي خارجي به معناي آشفتگي و بي‌انضباطي اقتصادي نيست چرا که اين ميزان رشد به معناي اعتبار اقتصادي است اما اين روند در صورتي معکوس خواهد شد که حجم بدهي‌هاي خارجي بيش از حجم و ابعاد اقتصاد کشور شود. لذا ملاک سنجش افزايش يا کاهش حجم بدهي‌ها متناسب با حجم اقتصاد کشور است.

بدهي خارجي شامل بدهي‌هاي يک کشور به وام دهندگان خارجي گفته مي‌شود و مي‌تواند شامل وامهاي دريافتي از بانک‌هاي خصوصي خارجي، دولتهاي ديگر و موسسه‌هاي مالي بين المللي مانند بانک جهاني و صندوق بين المللي خارجي باشد.

  • ميزان بدهي‌ها

تازه‌ترين آمار بانک مرکزي گوياي بدهي ۱۰ميليارد و ۴۴۱ ميليون دلار ايران است که اگر به آن معوقه‌ها را هم بيفزاييم، به رقم ۱۱ ميليارد و ۸۸۵ ميليون دلار مي‌رسيم که البته در مقايسه با حجم درآمدهاي ارزي کشور قابل توجه نيست.

بر اساس داده‌هاي بانک مرکزي، در پايان خرداد امسال ايران 3 ميليارد و 957 ميليون دلار بدهي کوتاه مدت و 6 ميليارد و 484 ميليون دلار بدهي ميان مدت و بلندمدت داشته است که اگر به آن رقم يک ميليارد و 444 ميليون دلار معوقه اين بدهي‌ها را بيفزاييم به رقمي‌بالغ بر 11 مليارد و 885 ميليون دلار مي‌رسيم.

اين آمار حکايت از تثبيت حجم بدهي‌هاي خارجي ايران در چهار ماه نخست سال جاري دارد. هر چند اگر معوقه بدهي‌ها را از کل حجم بدهي‌هاي خارجي ايران در چهار ماه نخست امسال کسر کنيم، به نسبت به ابتداي سال جاري با ۵.۶ درصد کاهش روبرو بوده است.

ميزان بدهي خارجي ايران در پايان تيرماه بر اساس سررسيد اوليه بدهي‌ها ۱۰ هزار و ۶۶۸ ميليون دلار است که ۶ هزار و ۷۲۱ ميليون دلار آن بدهي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۹۴۶ ميليون دلار از اين ميزان بدهي‌هاي کوتاه مدت است.

اين تعهدات بالفعل ايران بر مبناي يورو نيز رقمي‌بالغ بر ۹ هزار و ۹۵ ميليون يورو محاسبه شده که ۵ هزار و ۷۳۰ ميليون يورو از اين ميزان حجم بدهي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۳۶۴ ميليون يورو حجم بدهي‌هاي کوتاه‌مدت است.

  • ارزيابي داده‌ها

بر اساس داده‌هاي منتشر شده از سوي بانک مرکزي، حفظ سطح مناسبي از بدهي‌ها، متناسب با ابعاد اقتصاد نه ‌تنها منفي تلقي نمي‌شود بلکه در هر اقتصاد متعامل و پويايي، طبيعي و مطلوب و حتي لازم است؛ طبق بررسي‌هاي بانک مرکزي همچنان نسبت بدهي خارجي کشورمان در مقايسه با حجم صادرات کمتر از پنج درصد است.

بنابراين، سطح مناسب بدهي‌ها به ميزان تحمل حجم اقتصاد دارد، براي بررسي تحمل‌پذيري يک اقتصاد نسبت به بدهي‌هاي خارجي يگ گزارش پژوهشي که داده‌هاي سال‌هاي1359 تا 1393 اقتصاد ايران را بررسي کرده به اين نتيجه رسيده که تاثير بدهي‌هاي خارجي بر رشد اقتصادي داراي يک ساختار دو رژيمي‌با مقدار آستانهي 18.770ميليارد دلار است. به اين معنا که اگر بدهي‌هاي خارجي ايران از اين مقدار بيشتر شود اثرگذاري منفي داشته و تاثير منفي آن بر رشد اقتصادي به‌شدت افزايش مي‌يابد.

به همين خاطر هست که افزايش بدهي يک کشور از منظر بين‌المللي، برخلاف تصور رايج، به‌ منزله اعتبار و توان مالي مناسب آن کشور محسوب مي‌شود؛ سرعت‌ گرفتن افزايش بدهي خارجي، چنانچه با مديريت موثر و تخصيص بهينه تسهيلات همراه باشد، نشانگر چشم انداز مثبت تعاملات تجاري و اقتصادي با ساير کشورها خواهد بود.

از اين روست که پيش از اين حسين قضاوي، معاون وزارت امور اقتصادي و دارايي از وضعيت مناسب اتصادي کشور براي جذب سرمايه گذاري خارجي خبر داده بود و در اين زمينه گفته بود: اقتصاد ايران براي سرمايه گذاران خارجي ذاتا جذاب محسوب مي‌شود. چنين اقتصادي به ندرت در منطقه قابل دست يافتن است؛ بنابراين مي‌توان انتظار داشت روند سرمايه گذاري خارجي در کشور طي سال‌هاي آينده افزايش پيدا کند و بخشي از نياز کشور به سرمايه و ظرفيت سازي براي اشتغال بيشتر، از اين محل، برطرف شود.

  • توليد ناخالص داخلي و بدهي‌هاي خارجي

يکي از شاخص‌هاي مهم براي سنجش ميزان بدهي خارجي هر کشور، مقايسه آن با ميزان توليد ناخالص داخلي است تا ميزان کشش اقتصاد آن براي جذب منابع مالي خارجي تعيين شود. براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۱۷ به ۴۳۱ ميليارد و ۹۲۰ ميليون دلار رسيده است.

بر اين اساس نسبت بدهي‌هاي خارجي ايران به توليد ناخالص داخلي حدود ۲.۵ درصد است که رقم پاييني به شمار مي‌رود. مقايسه شاخص نسبت بدهي خارجي ايران به توليد ناخالص داخلي با ساير کشورها نشان مي‌دهد که ايران در زمره کشورهايي است که کمترين ميزان بدهي خارجي را در جهان دارد.

نگاهي کلي به شاخص‌هاي اقتصاد ايران در بهار امسال از رشد 1.8 درصدي توليد ناخالص داخلي با احتساب نفت حکايت دارد که اين شاخص بدون محاسبه نفت 0.7 درصد است؛ در پايان خردادماه نرخ تورم 13.7 درصد، رشد نقدينگي 3.4 درصد و نرخ بيکاري 12.1 درصد محاسبه شده است.

بر اساس نماگرهاي اقتصادي بهار 97 که روز چهارشنبه منتشر شد، در سه ماهه نخست امسال، ميزان توليد روزانه نفت ايران به طور متوسط به 3 ميليون و 805 هزار بشکه در روز رسيد که از اين ميزان 2 ميليون و 390 هزار بشکه صادر مي‌شد.

همچنين در مدت ياد شده رقم صادرات غيرنفتي ايران به 10 ميليارد و 60 ميليون دلار و ميزان واردات به 11 ميليارد و 253 ميليون دلار رسيد؛ بر اين اساس و با احتساب صادرات نفتي، ايران در بهار امسال 29 ميليارد و 336 ميليون دلار کالا صادر کرد و کل رقم واردات آن 16 ميليارد و 253 ميليون دلار بود.

*بدهي‌هاي دولتهاي‌هاشمي، خاتمي‌و احمدي نژاد

بررسي آمارهاي رسمي‌بانک مرکزي حاکي است، دولت‌هاي‌هاشمي، خاتمي‌و احمدي نژاد هر يک به ترتيب دولت خود را با بدهي خارجي ۱۷.۷ ميليارد دلار، ۲۳ ميليارد دلار و ۸.۴ ميليارد دلار تحويل دولت‌هاي بعدي داده يا مي‌دهند.

آمارهاي رسمي‌بانک مرکزي حاکي است، دولت‌هاشمي‌در پايان سال 75 بيش از 17 ميليارد و 725 ميليون دلار بدهي خارجي داشت و دولت را با اين ميزان بدهي خارجي تحويل خاتمي‌رئيس جمهور بعدي داده است.

به گزارش تسنيم، بر اساس آمارهاي موجود، بدهي خارجي کشور در سال 72 بيش از 23 ميليارد دلار بوده است که تا سال 75 روند نزولي داشته است. آمار سالهاي قبل از 72 در دسترس نيست.

خاتمي‌رئيس دولت اصلاحات نيز در حالي دولت را با بدهي خارجي 17 ميليارد دلاري تحويل گرفت که توانست در پايان سال 76 اين رقم را به 12.6 ميليارد دلار کاهش دهد و روند نزولي بدهي خارجي در دولت اصلاحات تا سال 80 به رقم 7.2 ميليارد دلار ادامه داشت، ولي از سال 81 روند بدهي خارجي مجدد صعودي شد تا اينکه در پايان سال 83 رقم بدهي خارجي کشور به بيش از 23 ميليارد و 74 ميليون دلار رسيد و خاتمي‌دولت را با اين ميزان بدهي تحويل احمدي نژاد داد.

دولت احمدي نژاد هم که دولت را با بدهي خارجي 23 ميليارد دلاري تحويل گرفته بود، تا پايان سال 86 اين رقم را به بيش از 28 ميليارد و 647 ميليون دلار رساند ولي اين روند از سال 87 نزولي شد تا اينکه در پايان سال 90 ميزان بدهي خارجي به 17 ميليارد و 340 ميليون دلار رسيد.

بر اساس آخرين آمارهاي منتشر شده از سوي بانک مرکزي، بدهي خارجي کشور در پايان آذرماه سال 91 به 8 ميليارد و 477 ميليون دلار کاهش يافت و اگر همين روند تا شهريور امسال ادامه داشته باشد، دولت احمدي نژاد کشور را با کمترين بدهي خارجي تحويل دولت بعدي مي‌دهد.

به هر حال، آمارها نشان مي‌دهند که ايران از جمله کشورهايي است که کمترين ميزان بدهي خارجي را در جهان دارد. بنابراين، کارشناسان بر اين باورند که ميزان بدهي خارجي هر کشور بايد در مقايسه با ميزان توليد ناخالص داخلي و صادرات آن کشور سنجيده شود تا ميزان کشش اقتصاد آن براي جذب منابع مالي خارجي تعيين شود.

رضايت رئيس‌جمهور از واگذاري

اموال مازاد بانکها

در جلسه مديران عامل بانکها با سرپرست وزارت اقتصاد، مقرر شد تا کميته‌اي براي تسهيل و تسريع در واگذاري شرکت‌هاي بانکي تشکيل شود. به گزارش وزارت اقتصاد، مديران عامل بانک‌ها در نشستي با سرپرست وزارت امور اقتصادي و دارايي، درباره تشکيل کميته‌اي براي تسهيل و تسريع در واگذاري شرکت‌هاي بانکي به توافق رسيدند. در اين جلسه مقرر شد براي تسهيل و تسريع در واگذاري شرکت‌ها، کميته‌اي حسب مورد با حضور نمايندگان بانک‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونت امور بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد تشکيل شود. همچنين قرار شد سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم را براي تسهيل و تسريع در پذيرش شرکت‌هاي تحت تملک بانک‌ها در بورس و فرابورس انجام دهد. موضوع واگذاري برخي شرکت‌هاي زيرمجموعه بانک‌ها از طريق سازمان خصوصي سازي به طور وکالتي و با رعايت قوانين و مقررات مربوط، واگذاري شرکت‌ها از طريق تشکيل صندوق‌هاي قابل معامله در بورس (يي.تي.اف)، اقدام براي اخذ مصوبه مراجع ذيربط براي واگذاري‌ها و واگذاري جدي دارايي‌هاي مازاد مطابق برنامه زمان بندي مورد توافق با وزارت اقتصاد از ديگر مصوبات اين جلسه بود. اين گزارش مي‌افزايد: سرپرست وزارت امور اقتصادي و دارايي در اين نشست از رضايت رييس جمهوري نسبت به گزارش وزارتخانه درباره واگذاري شرکت‌ها و اموال مازاد بانک‌ها در آخرين جلسه هيات دولت خبر داد و گفت: رييس جمهوري در عين حال سرعت عمل بيشتر نظام بانکي در واگذاري‌ها را خواستار است. سيدرحمت ا... اکرمي‌افزود: رضايت رئيس جمهور وظايف ما را سنگين‌تر مي‌کند، چرا که نشان مي‌دهد دولتمردان به صورت جدي، روند واگذاري‌ها را پيگيري مي‌کنند. در جريان معاملات روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد به ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان رسيد. در جريان معاملات ديروز قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان، طرح قديم ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان، نيم سکه يک ميليون و ۹۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۹۶۰ هزار تومان و سکه يک گرمي‌۶۵۰ هزار تومان معامله شد. هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۱۱۸۵ دلار و هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز ۴۳۲ هزار تومان داد و ستد شد.

مسائل کشور با تصويب CFT حل نمی‌شود

يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه تصويب CFT در مجلس موجب ريزش قيمت ارز خواهد شد در عين حال گفت که اين يک اثر رواني در بازار ارز است و نبايد انتظار داشت با تصويب اين لايحه همه مسائل کشور حل شود.

علي کاظمي‌با بيان اينکه ما نبايد خيلي از مسائل را به صورت جناحي مورد بررسي قرار دهيم، اظهار کرد: تصويب CFT در شرايطي اتفاق افتاد که آمريکا از برجام خارج شده بود و فشارهايي به کشور ما وارد مي‌شد. ما بايد فرصت‌ها و تهديدهاي اين موضوع را در دو کفه ترازو ببينيم و بسنجيم. اين عضو فراکسيون اقتصاد مقاومتي افزود: نبايد انتظار داشته باشيم همه مسائل کشور با تصويب CFT و پيوستن به FATF حل شود. ما مقابل آمريکا ايستاده‌ايم و مقاومت مي‌کنيم اما در اين شرايط نياز داريم کشورهاي ديگر هم با ما همراهي کنند و آنها پيوستن به اين کنوانسيون را يک ضرورت در اين زمينه مي‌دانند.

بورس مي‌تواند فرصت خوبي براي سرمايه گذاري باشد، شرکت‌هايي که وضعيت مالي آنها حاکي از سود دهي است مي‌تواند بستر مناسبي براي جذب سرمايه‌هاي خانگي باشد.

عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس مي‌گويد توليد منجر به صادرات جايگزين خوبي براي سرمايه گذاري سکه و ارز باشد.

غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي، با اشاره به نرخ دلار، گفت: دلار همچنان قيمت واقعي خود را ندارد و هنوز در حباب است، با توجه به بحث CFT و کانالي که در بانک اروپا براي ايران باز شده است، بخش قابل توجه از مشکل ارزي حل شده يا دچار مشکل نخواهد شد، بنابراين پيش بيني دچار مشکل شدن ارزي کشور اشتباه است.

معاون عرضه و پذيرش شرکت بورس مي‌گويد سعي داريم تا پايان سال ۱۳۹۷ عرضه اوليه بيش از ۱۲ شرکت را داشته باشيم. او به سرمايه‌گذاران توصيه کرد در اين عرضه‌ها نيز تحليل و رصد مداوم بازار را در نظر بگيرند و سپس اقدام به معامله کنند.

اسماعيل درگاهي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره عرضه‌هاي اوليه شرکت بورس اوراق بهادار به افرادي که صرفا در عرضه‌هاي اوليه سرمايه‌گذاري مي‌کنند، گفت: کل بازار را نمي‌شود در عرضه‌هاي اوليه خلاصه کرد. سرمايه‌گذاري که فقط منتظر عرضه اوليه باشد، عملا يک سرمايه‌گذار غيرفعال است. وي با اشاره به لزوم تحليل‌هاي بنيادي در معاملات بورس، اظهار کرد: يک سرمايه‌گذار بايد حرفه‌اي کار کند و با تمام بازار درگير باشد، چرا که نمي‌شود فقط چشم‌ها را به عرضه‌هاي اوليه دوخت؛ مگر چند عرضه اوليه در سال در بورس و فرابورس عرضه مي‌شود که يک سرمايه‌گذار فقط چشم به آن داشته باشد؟

36شرکت مجوز افزايش سرمايه گرفتند

نگاهي به مجوزهاي صادره نشان مي‌دهد، 32 درصد افزايش سرمايه‌ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدي و مابقي از محل سود انباشته و اندوخته‌ها تامين شده است . مديريت نظارت بر بازار اوليه، مجوز انجام افزايش سرمايه 36 شرکت فعال در بازار سرمايه را صادر کرد. صدور اين مجوزها در راستاي اجراي مفاد قانون بازار اوراق بهادار و مقررات مربوطه طي شش ماهه سال 97 نسبت به بررسي درخواست افزايش سرمايه شرکت‌هاي سهامي‌عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفته است . مبلغ کل مجوزهاي ارائه شده به شرکت‌هاي سهامي‌عام جهت انجام افزايش سرمايه طي اين مدت معادل 87 ميليارد و 476 ميليون و 44 هزار ريال است . نگاهي به مجوزهاي صادره نشان مي‌دهد، 32 درصد افزايش سرمايه‌ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدي و مابقي از محل سود انباشته و اندوخته‌ها تامين شده است . بر اين اساس 15 مورد اوراق اجاره، اوراق مشارکت ، اوراق سلف موازي استاندارد و اوراق مرابحه نيز پذيره نويسي شده که مبلغ آن به 34 ميليارد و 870 ميليون ريال مي‌رسد . از اين تعداد 7 مورد مربوط به اوراق سلف موازي استاندارد ، 1 مورد اوراق مشارکت، 6 مورد اوراق اجاره و 1 مورد اوراق مرابحه بوده است . همچنين استارت معاملات در بخش معاملات ثانويه انواع اوراق بدهي با تعداد 9 اسناد خزانه اسلامي‌به مبلغ 135 ميليارد و 301 ميليون و 466 ريال بوده است . اين اسناد خزانه اسلامي‌فاقد نرخ اسمي‌و ناشر و باني اين اوراق ، وزارت امور اقتصادي و دارايي به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي‌ايران است .

۲۶۲اختراع در بازار دارايي‌هاي فکري

معاون فرابورس با اشاره به جزئيات عملکرد صندوق‌هاي جسورانه گفت:۲۶۲ اختراع در بازار دارايي فکري فرابورس وجد دارد که معامله ۹ اختراع نيز در چند ماهم اخير با ارزش ۶ ميليارد تومان انجام شده است.مهدي علم‌الهدي ، آخرين وضعيت پذيرش شرکت‌ها و عرضه‌هاي اوليه در فرابورس را اعلام کرد و گفت : در بازار دارايي فکري فرابورس ۲۶۲ اختراع وجود دارد که معامله ۹ اختراع نيز در چند ماه اخير با ارزش حدود ۶ ميليارد تومان انجام شده است. معاون پذيرش و ناشران فرابورس در ادامه افزود: در بخش صندوق‌هاي جسورانه ۵ صندوق در تابلو وجود دارد که حجم معاملات آن به ۱۴۵ ميليارد تومان رسيده است. سيد مهدي علم‌ الهدي با اعلام اين که موافقت اصولي ۹ صندوق جسورانه در فرابورس صادر شده گفت : پذيره نويسي يک صندوق در هفته آينده در فرابورس انجام مي‌گيرد که صندوق بازنشستگي کشوري موسس آن خواهد بود و اين صندوق در حوزه بيمه و بانک فعاليت خواهد کرد. وي اظهار داشت : درخواست پذيرش ۱۰ صندوق نيز در حال بررسي است که در بين آن‌ها درخواست‌هايي از حوزه‌هاي فيلم، اکتشاف و کشاورزي نيز وجود دارد.

بهبود تقاضا در بورس؛

در معاملات ديروز بورس اوراق بهادار، سه ميليارد و 319 ميليون سهم به ارزش 13 هزار و 171 ميليارد و 115 ميليون ريال خريداري شد.

بهبود تقاضا از اواسط معاملات ديروز بازار سهام، مشهود بود. در پايان معاملات روز گذشته شاخص کل با بيشترين تاثير از رشد نمادهاي شپنا، کچاد، تاپيکو، پارس، پارسان، فارس، با افزايش حدود ۱۶۸ واحدي روبرو شد. گرايش بازار به گروه‌ها و نمادهاي بنيادي عليرغم ادامه افت قيمت گروه‌هاي کوچکتر، رشد شاخص کل را رقم زد و اين در حالي بود که شاخص هم وزن افت نزديک به ۵۵۰ واحدي را تجربه کرد .

در بازار روز چهارشنبه، سه ميليارد و 319 ميليون سهم به ارزش 13 هزار و 171 ميليارد و 115 ميليون ريال جابجا شد. در اين معاملات، پالايشي‌ها با پيشروي شپنا مورد توجه بودند و در گروه بانک نيز شاهد جمع شدن صف‌هاي فروش بوديم.

در فلزي‌ها فولاد، فملي، کاوه، فخوز مثبت بودند و بقيه نمادها همچنان افت قيمت داشتند. ذوب مجددا طي روز جاري صف فروش سنگيني را تجربه کرد که البته خريداري هم نشد.

ديروز شرکت ملي نفت ايران اعلام کرد: اين شرکت در نظر دارد تا پايان مهرماه سال جاري اقدام به عرضه يک ميليون بشکه نفت خام در رينگ بين‌الملل بورس انرژي ايران کند.

در گروه فراورده‌هاي نفتي در ابتداي بازار معاملات متعادل بود و خبري از هيجانات خريد در چند روز اخير نبود. شپنا، شبندر، شتران، شسپا و شبهرن مثبت بودند و شاوان، شراز، شرانل، شپاس با افت قيمت داد و ستد شدند. رشد قيمت در نماد شپنا نماد را به صف خريد رساند و همين موضوع جو گروه را با بهبود مواجه ساخت. عرضه صف خريد شپنا عقب نشيني نسبي را در ديگر نمادهاي گروه به همراه داشت.

در معدني‌ها کچاد صف خريد داشت و ومعادن نيز به دليل رشد ۵۰ درصدي متوقف شد. کگل، کروي و کنور مثبت بودند و معاملات کاما، کبافق، کمنگنز با صف فروش همراه بود.

در گروه خودرو و قطعه ساز معاملات اکثر نمادها با صف فروش دنبال شدند. خلنت و خپويش از نمادهاي مثبت گروه بودند.

در گروه انبوه سازي و سيماني همچنان جو معاملات منفي بود و عمده نمادها امروز نيز با افت قيمت روبرو شدند. در انبوه سازها تنها نماد مثبت گروه يعني وتوس، صف خريد داشت و تک نماد سنير در سيماني‌ها مثبت داد و ستد شد. نماد کيسون که پس از شفاف سازي نوسان قيمت امروز و با رشد بيش از ۵ درصدي بازگشايي شده، حجم معاملات سنگين حدود ۸۷ ميليوني را ثبت کرد.

در گروه حمل و نقل نمادهاي حسينا، حتايد و حفارس با توجه روبرو بودند و بقيه نمادها همسو با بازار با صف فروش همراه شدند.

در گروه واسطه گري مالي نيز وضعيت تفاوتي با کليت بازار نداشت و افت قيمت در تمامي‌نمادها صورت گرفت.

در گروه بانک معاملات يکپارچه منفي دنبال شد. در ميانه ساعات معاملات صف فروش اين گروه جمع شد ولي مجددا نمادها به صف فروش رسيدند.

در محصولات شيميايي، تاپيکو با اخبار پيرامون پالايشگاه ستاره خليج فارس با افزايش تقاضا روبرو بود. پارس نيز معاملات مثبتي داشت. شفن از ديگر نمادهاي مورد توجه بازار است. پس از نماد تاپيکو که به صف خريد رسيد، افزايش تقاضا در پارس و پارسان نيز قيمت را به نزديکي سقف مجاز رساند.

در گروه بيمه نمادهاي نوين، کوثر مورد توجه بودند و بقيه نمادها معاملاتي منفي را سپري کردند.

در گروه قند و شکر نيز به جز نماد قشهد بقيه نمادها با صف فروش همراه بودند. در گروه ساخت محصولات فلزي همه نمادها با افت قيمتي همراه بودند.

در گروه رايانه، اطلاعات و ارتباطات نماد سپ امروز نيز با صف خريد روبرو بود و ‌هاي_وب و آوان نيز با افزايش تقاضا به صف خريد رسيدند.

در نمادهاي گروه سرمايه گذاري نيز وتوسم و وتوصا تک نمادهاي مثبت گروه بودند و وسپه صف خريد داشت و بقيه نمادها با افت قيمت مواجه بودند.

در تک نماد نماد رمپنا با افت بيش از ۱۰ درصدي و در نزديکي سطح ۵۱۰ توماني بازگشايي شد.

مدير عامل شرکت داروسازي آوه‌سينا در نشست خبري معارفه عرضه اوليه سهام اين شرکت با اشاره به افزايش ۲۰ درصدي نرخ محصولات در سال جاري گفت:وصول مطالبات اين شرکت از ۳۸۸ روز هم‌اکنون به ۶۰ روز کاهش يافته است.

، سيامک ميرترابي مديرعامل اين شرکت تازه‌ورود به اين بازار عنوان کرد: اين شرکت در سال ۱۳۸۲ تأسيس و در سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرده و در سال ۱۳۸۹ بهره‌برداري از آن در ۱۰ هزار مترمربع زمين شامل ۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع ساختمان اداري آغاز شده است.

وي افزود: سرمايه اين شرکت بالغ بر ۳۵ ميليارد تومان شامل ۱۳۰ نفر پرسنل است که انواع محصولات دارويي شامل ۴۱ قرص و ۱۰ کپسول که ۳۱ عدد از آن داروهاي تخصصي سرطان و تنفسي، ۵ داروي مکمل و ويتامين و ۵ داروي خاص توليد مي‌شود. اين شرکت توليدکننده انواع مواد و مولکولهاي مؤثر دارويي که به لحاظ بالا بودن دانش‌فني و دانش‌بنيان بودن آن به مراتب قيمت بالاتري را نسبت به ساير رقباي توليدکننده به خود اختصاص داده است.

به گفته وي،‌ از ميان ۱۴۵ شرکت دارويي به لحاظ عددي هم‌اکنون داروسازي آوه‌سينا در رتبه ۳۹ و از نظر ريالي در رتبه ۴۸ قراردارد، در عين حال با ورود داروهاي ضدسرطان از نظر ريالي ميان ۱۴۵ شرکت به رتبه ۱۰ دست يافته است.

وي با بيان اينکه داروسازي آوه‌سينا توليدکننده انواع مواد اوليه ضدسرطان با توجه به صرفه‌جويي ۳۰ الي ۴۰ درصدي قيمت دارو نسبت به مشابه خارجي برخوردار است، گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت سالانه ۲۳ درصد از کل هزينه‌هاي دارويي صرف درمان سرطان و همچنين يک ميليارد دلار هزينه براي خريد داروهاي ضدسرطان از سوي مردم صرف مي‌شود. در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۴ ميليون نفر در کشورهاي توسعهافته با بيماري سرطان مواجه شده‌اند که هزينه دارويي اين بيماران برابر با ۸۰ ميليارد دلار بوده و پيش‌بيني مي‌شود اين عدد از ۱۰۰ ميليارد دلار عبور کند.

ميرترابي با اشاره به طرح‌هاي توسعه‌اي اين ناشر عنوان کرد: طرح توسعه داروهاي خاص در نيمه دوم ۹۸ به بهره‌برداري خواهد رسيد که هزينه‌اي معادل با ۱۹ ميليارد تومان را دربرداشته که شامل ۲.۵ ميليون يورو و مابقي منابع ريالي است که ۵۰ درصد از کل آن تاکنون هزينه شده است.

وي در برابر پرسش خبرنگار فارس مبني بر دوره وصول مطالبات اين شرکت دارويي و استراتژي‌هاي موجود براي پوشش ريسک تحريم‌ها عنوان کرد: از زماني که طرح سلامت در سيستم دارويي کشور ايجاد شد، فرايند وصول مطالبات با کندي همراه شده و فروش شرکت با کاهش مقداري مواجه شده است، بر همين اساس براي ايجاد امنيت فروش، استراتژي شرکت تغيير داده شده به طوري که اگر دوره وصول مطالبات معادل با ۳۸۸ روز بود، ابتدا به ۳۳۰ روز کاهش داده شد و هم‌اکنون به ۶۰ روز رسيده است، اين وضعيت اگرچه فروش شرکت را با کاهش همراه مي‌‌کند اما ضريب نقدينگي را افزايش داده و به نفع سهامدار تمام مي‌شود.

وي برخورداري از منابع مالي در شرکت را به عنوان يک امتياز براي اين شرکت دانش‌بنيان و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي آن عنوان کرد و گفت: سود انباشته بالاي شرکت به عنوان يک نقطه قوت براي طرح‌هاي توسعه‌اي شرکت مي‌تواند به کار گرفته شود و تلاش شده طي سالهاي گذشته نيازهاي سهامداران در مجامع تقسيم، اما سياست حفظ نقدينگي در شرکت حفظ شود.

در عين حال، ثريانژاد از مديران حاضر در اين نشست پيرامون دليل سود انباشته بالاي شرکت و عدم تبديل نشدن آن به سرمايه ثبتي عنوان کرد: تبديل سود انباشته به سرمايه به لحاظ اصلاح ساختار مالي اگرچه مي‌تواند شکل ظاهري و ترازنامه‌اي شرکت را بهبود بخشد و يا توان شرکت را براي اخذ تسهيلات بانکي افزايش دهد، اما سود انباشته متورم در اين شرکت حاکي از پيگيري طرح‌هاي توسعه‌اي و فاصله گرفتن از خروج پول از شرکت است.