تصميمي‌براي احياي کارت سوخت گرفته نشده

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس با بيان اين که براي احياي دوباره کارت‌هاي سوخت هنوز تصميمي‌اتخاذ نشده است گفت: احياي دوباره کارت سوخت مي‌تواند در جلوگيري از قاچاق و مصرف بي رويه سوخت موثر باشد.وي با اشاره به اينکه بعد از تعطيلات تابستاني به علت افزايش نرخ ارز قاچاقچيان به فکر قاچاق سوخت به کشورهاي همسايه شرقي و جنوبي افتادند، اظهارداشت: احياي کارت‌هاي سوخت عامل کاهنده قاچاق اين کالاي با ارزش است.وي با تاکيد بر اينکه احياي دوباره کارت سوخت براي جلوگيري از قاچاق و مصرف بي رويه سوخت نقش آفرين است، گفت: بهره گيري از کارت سوخت در سال 88 به عنوان يک تجربه موفق بوده که بستر و زمينه استفاده از آن در جامعه فراهم شده است.


واردات نفت چين از آمريکا به صفر رسيد

نفت ممکن است در فهرست تعرفه‌هاي تلافي‌جويانه چين روي واردات آمريکا نباشد اما طبق جديدترين اطلاعات، چين در اوت هيچ واردات نفتي از آمريکا نداشته است.به گزارش ايسنا، پيتر ساند، تحليلگر کشتيراني بيمکو، به نظر مي‌رسد چين در اوت نفت آمريکا را وارد نکرده است.به گفته تحليلگر بيمکو، اوت تغيير بزرگي در الگوي صادرات نفت آمريکا به چين از اوايل سال ۲۰۱۷ بود. گفته مي‌شود خريداران چيني به خصوص يوني‌پک از خريد نفت آمريکا پرهيز کرده‌اند و آمار جديد اين موضوع را ثابت مي‌کند.ساند به شبکه CNBC گفت: چين آمار واردات نفت خود را بسته‌تر از هميشه نگه داشته است. اکنون چين تنها حجم واردات خود را بدون ذکر منابع واردات، اعلام مي‌کند.


آژانس بين‌المللي انرژي دست به دامن اوپک شد

آژانس بين‌المللي انرژي در يک درخواست مستقيم از اوپک و ساير توليدکنندگان بزرگ نفت خواست توليد خود را افزايش دهند و هشدار داد قيمت‌هاي بالا به اقتصاد جهاني آسيب مي‌زند.به گزارش ايسنا، فاتح بيرول، مدير اجرايي آژانس بين‌المللي انرژي در مصاحبه‌اي گفت: ما بايد همگي اين وضعيت پرريسک را ببينيم. بازارهاي نفت وارد محدوده قرمز شده‌اند. انرژي گران در زمان بدي بازگشته است که روند رشد اقتصاد جهاني آهسته شده و ما واقعا به نفت بيشتري نياز داريم. بيرول هشدار داد اگر از سوي توليدکنندگان بزرگ اقدامي‌صورت نگيرد سه ماهه چهارم امسال بسيار چالش‌برانگيز خواهد بود و ما ميزان زيادي از نفت ونزوئلا را از دست مي‌دهيم و همچنين عرضه کمتر نفت ايران را در پيش داريم.

حرکت به‌سوي بومي‌سازي ساخت توربين‌هاي صنعت انتقال نفت

عباسعلي جعفري نسب مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ايران ابراز اميدواري کرد که با به کارگيري توان صنعتگران توانمند داخلي، در ساخت توربين‌هاي اروپايي و آمريکايي صنعت انتقال نفت و فرآورده‌هاي نفتي به خودکفايي کامل دست خواهيم يافت.به گزارش شانا، عباسعلي جعفري نسب در نشستي که با نمايندگان شرکت‌هاي داخلي توليدکننده و پشتيباني در صنعت انتقال در محل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران برگزار شد، گفت: هم‌اکنون در ساخت توربين‌هاي آمريکايي مورد استفاده در صنعت انتقال به خودکفايي نسبي رسيده‌ايم.وي ضمن دعوت از سازندگان داخلي براي سرمايه گذاري و به کارگيري همه ظرفيت‌ها در زمينه ساخت توربين، ابراز اميدواري کرد: با به‌کارگيري توان سازندگان و صنعتگران داخلي فعال در زمينه تجهيزات صنعت نفت بتوانيم در ساخت توربين‌هاي اروپايي نيز به خودکفايي کامل دست يابيم.

سرمايه گذاري کشورهاي اسيايي در بخش انرژيهاي تجديد پذير ايران

سيد مسلم موسوي مديرعامل انجمن انرژي‌هاي تجديد پذير؛ گفت: خروج شرکتهاي بزرگ اروپايي فعال در زمينه انرژي‌هاي تجديد پذير ايران باعث ورود شرکتهاي آسيايي به اين عرصه شده است.به گزارش صدا و سيما، وي افزود: امسال شرکت‌هاي کوچک و متوسط از کشورهاي آسيايي نظير کره، هند، پاکستان، امارات، چين و ترکيه به جاي شرکت‌هاي بزرگ اروپايي براي سرمايه گذاري در بخش تجديد پذير وارد ايران شدند.وي گفت: درآمد سرمايه گذاران خارجي در بخش انرژي‌هاي تجديد پذير به نرخ ارز کاهش پيدا کرده چون وقتي نرخ ارز بالا مي‌رود درآمد اين شرکت‌ها به يک چهارم کاهش مي‌يابد که وزارت نيرو راهکاري براي اين موضوع پيشنهاد داده تا شرکت‌هاي بخش خصوصي داخلي و خارجي بتوانند برق توليدي خود را به خارج از کشور صادر کنند.موسوي افزود: اگر درآمد سرمايه گذاران ارزي شود هم به صرفه مي‌شود و هم منجر به ترغيب بيشتر آنان براي سرمايه گذاري خواهد شد و در ايران به خاطر وجود امنيت، سرمايه گذاري در زمينه انرژي‌هاي تجديد پذير علاقمندند فعال شوند و با سرمايه گذاري در ايران برق توليدي خود را به ساير کشورهاي همسايه بفروشند.

عرضه نفت خام در بورس تا پايان مهرماه

بعد از بررسي‌هاي انجام شده و درحالي که قول رخ دادن اين اتفاق در هفته جاري داده شده بود، شرکت ملي نفت ايران در نظر دارد تا پايان مهرماه سال جاري اقدام به عرضه يک ميليون بشکه نفت خام در رينگ بين‌الملل بورس انرژي ايران کند.به گزارش شرکت ملي نفت ايران: «در راستاي تحقق بند ۱۳ سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، مبني بر ايجاد تنوع در روش‌هاي فروش نفت و مشارکت بخش خصوصي و همچينن اجراي بند (ح) ماده ۴ قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه کشور، شرکت ملي نفت ايران در نظر دارد تا پايان مهرماه سال جاري اقدام به عرضه يک ميليون بشکه نفت خام در رينگ بين‌الملل بورس انرژي ايران کند که اطلاعيه عرضه مربوطه طي هفته آينده از طريق سايت شرکت بورس انرژي منتشر خواهد شد.


مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت خبرداد؛

محسن دلاويز مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت از اختصاص نيمي‌از يارانه بنزين به دهک‎هاي پردرآمد جامعه خبر داد و گفت: اگر روند مصرف به همين شکل ادامه يابد، طي چند سال آينده، بخش عمده‎ بودجه کشور بايد به پرداخت يارانه سوخت اختصاص يابد.

به گزارش صدا وسيما، محسن دلاويز که در نشستي تخصصي با عنوان «نقش استفاده از سوخت‎هاي زيستي در کاهش آلايندگي‎هاي کلانشهرها» صحبت مي‎کرد، به روند نامناسب مصرف انرژي در کشور اشاره و عنوان کرد: هم‎اکنون روزانه ۳۵ ميليون دلار يارانه پنهان به بنزين اختصاص مي‎يابد و در مجموع در ۶ ماه نخست امسال، بيش از ۵,۵ ميليارد دلار يارانه به بنزين تعلق گرفته است که چنين رقمي، آن هم در شرايط اقتصادي فعلي کشور به هيچ وجه توجيه‎پذير نيست.

مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت با اشاره به اين واقعيت که قيمت پايين بنزين در ايران در مقايسه با کشورهاي همسايه، به قاچاق آن دامن زده است، افزود: به واسطه قاچاق، سود عجيبي نصيب عده‌اي خاص مي‎شود؛ آن هم از جيب مردم.

دلاويز با بيان اين‎که پرداخت ارقام هنگفت به عنوان يارانه بنزين که نيمي‌از آن به دهک‎هاي ثروتمند جامعه اختصاص مي‎يابد و همين‌طور قاچاق بنزين با قيمت يارانه‎اي، هر دو ازنمودهاي بي‎عدالتي است، گفت: بي‌شک اگر براي مردم تبيين شود که قيمت کنوني بنزين، چگونه در ترويج اين بي‎عدالتي نقش داشته است، ملت فهيم ايران در اصلاح قيمت‎گذاري‎ سوخت همراهي خواهند کرد و از اين چالش که تبعات منفي آن رو به افزايش است، عبور مي‌کنيم.

مشاور وزير نفت در ادامه به آخرين آمار اعلام شده در ترازنامه هيدروکربوري کشور درباره ميزان مصرف انرژي در بخش‎هاي مختلف اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴، معادل ۳۰۴ ميليون بشکه نفت خام در بخش حمل‎ونقل مصرف شده است.

دلاويز اين ميزان مصرف را با در نظر گرفتن سرانه پايين مالکيت خودرو در ايران، نامناسب عنوان کرد و گفت: ميانگين مصرف بنزين خودروها در اروپا حدود ۵ ليتر (در هر ۱۰۰ کيلومتر) است و قرار است تا سال ۲۰۲۱ به ۴,۱ ليتر برسد، در حالي‌که خودروهاي داخلي ۷.۷ ليتر (در هر ۱۰۰ کيلومتر) بنزين مصرف مي‎کنند و برخي خودروهاي داخلي آشکارا مصداق اتلاف سوخت هستند. محسن دلاويز مديرعامل شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت، انرژي ارزان را آفت اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: در ترکيه با جمعيت تقريبا مشابه ايران، روزانه ۸ ميليون ليتر بنزين مصرف مي‎شود و ما در حال رسيدن به مرز ۱۰۰ ميليون ليتر مصرف روزانه هستيم. چه کسي چنين مجوزي براي مصرف بي‎محاباي انرژي به ما داده است و چگونه قرار است با اين ميزان مصرف، در قبال نسل‎هاي آينده پاسخگو باشيم؟

محسن دلاويز با تاکيد بر الزاماتي از جمله احياي کارت سوخت، به اقدام‌هاي دولت براي افزايش توليد بنزين هم اشاره کرد و ادامه داد: در همين چند سال اخير به واسطه افزايش ظرفيت پالايشي کشور، توليد روزانه بنزين از حدود ۶۰ ميليون ليتر به بيش از ۹۰ ميليون ليتر افزايش يافته است، اما مصرف به‌طور مستمر از توليد سبقت مي‎گيرد و مگر چقدر مي‎توان پالايشگاه ساخت و بر ميزان توليد بنزين اضافه کرد؟

محسن دلاويز در عين حال به اقدام‌هايي که از سوي شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت در دست پيگيري است، از جمله نوسازي ناوگان حمل‌ونقل در بخش‎هاي مختلف و بهره‌گيري از بخاري‎هاي هوشمند به جاي بخاري‎هاي سنتي اشاره کرد و گفت: در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت‎پذير، بالغ بر ۱۹ ميليارد دلار طرح در اين شرکت تعريف شده که اميدواريم با تامين سرمايه و اجراي اين طرح‎ها، شاهد بهبود مصرف سوخت در کشور باشيم، اما واقعيت اين است که با توجه به شدت مصرف انرژي در ايران، فضاي کار بسيار بيشتري وجود دارد.

محسن دلاويز گسترش استفاده از انرژي‎هاي تجديدپذير را اقدامي‌موثر و راهگشا در اصلاح مصرف انرژي برشمرد و گفت: شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت از سال‎ها قبل با درک اين مهم، اقدام‌هايي از جمله نصب حدود ۲۰ هزار آبگرمکن خورشيدي را در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار داد و همچنان نيز بر اين رويکرد تاکيد دارد.

به گفته وي، دستيابي به سهم ۳ درصدي انرژي‎هاي تجديدپذير در سبد انرژي کشور در سال ۱۴۰۴، هم از حيث اصلاح مصرف سوخت‎هاي فسيلي، هم تامين امنيت انرژي ايران به‌ويژه در شرايط حساس کنوني دنيا و هم براي پاسخگويي در برابر تعهدهاي جهاني زيست‎محيطي ايران، اهميت ويژه‎اي دارد و بايد به آن توجه شود.

اين مقام مسئول، جزيره‎اي بودن فعاليت‎ها در حوزه انرژي را نيز از ديگر عوامل اتلاف مصرف سوخت برشمرد و گفت: بايد سازماني به عنوان متولي انرژي در کشور ايجاد شود تا با راهبري يکپارچه و جلوگيري از فعاليت‎هاي پراکنده و غيرمنجسم، فضا براي انجام اقدام‌هاي اساسي که ضمانت اجرايي دارند، مساعد شود.

محسن دلاويز با بيان اين‎که آموزش و فرهنگ‌سازي، مهم‌ترين مولفه‎ها در اصلاح الگوي مصرف انرژي هستند، ابراز اميدواري کرد که برگزاري کنفرانس‎هايي از اين دست، بتواند در فرهنگ‌سازي و حتي جهت‌‏دهي نظام آموزشي کشور به سمت الزامات اصلاح الگوي مصرف موثر باشد تا حداقل نسل آينده بتواند در مصرف بهينه انرژي بهتر عمل کند.

علي سيدزاده مديرکل دفتر مديريت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور با بيان اينکه کمبود آب در کشور مقطعي نيست و مردم نبايد تصور کنند، در فصل پاييز نياز به صرفه‌جويي نيست از آماده شدن آئين نامه حمايت از توليدکنندگان تجهيزات کاهنده مصرف آب خبرداد.وي در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اين سوال که مردم شهرهايي که در تنش آبي هستند، تصور مي‌کنند با عبور از پيک تابستان ديگر نيازي به مديريت مصرف و صرفه‌جويي نيست، گفت: ايران به دليل قرار گرفتن در منطقه خشک و نيمه خشک و تغيير اقليم، نيازمند اين است که در تمام طول سال مديريت مصرف آب جدي گرفته شود، پس نبايد مديريت مصرف تنها محدود به فصول گرم سال باشد.وي با بيان اينکه شايد در طول فصل پاييز و زمستان به دليل آمدن دما و بارش‌ها ذهنيت‌ها اين گونه باشد که مشکل کمبود آب و کم آبي نداريم، اظهار داشت: فرهنگ مصرف بهينه آب بايد نهادينه شود و اتفاقاً اين اقدامات بايد از سنين پايين جامعه آغاز شود، اين موضوع تا به طور کامل در آينده در جامعه نهادينه شود.

نعمت حيدرزاده رئيس اتاق اصناف ماکو پيرامون وضعيت بازار کسب وکار در منطقه آزاد ماکو به اتاق اصناف ايران گفت: با کاهش قدرت خريد مردم به دليل افزايش قيمت کالاهاي مصرفي بازار خريد وفروش دچار رکود شده است . وي در ادامه به موضوع عوارض گمرکات در مناطق مرزي اشاره کرد و افزود: متاسفانه تاکنون ماده ۸۸ قانون نظام صنفي تا به امروز اعمال نشده و اصناف اين منطقه تاکنون از معافيت مذکور برخوردار نبوده اند. حيدرزاده در ادامه به عدم حضور نماينده مناطق آزاد در شوراي اصناف اشاره کرد و گفت: طبق قانون، حضور نماينده مناطق آزاد در اجلاس الزامي‌است که در حال حاضر اين قانون رعايت نمي‌شود. رئيس اتاق اصناف ماکو همچنين با تاکيد بر لزوم فرهنگ سازي مصرف صحيح اضافه کرد: با دقت بيشتر، هماهنگي و انسجام در مصرف وخريد کالا مي‌توان مشکل کمبود کالا را تا حدودي رفع کرد.

منصور پوريان رييس شوراي تامين دام کشور گفت: افزايش عرضه دام زنده در ميادين و واردات حجم بالاي گوشت گرم و گوشت منجمد گوسفندي قيمت‌ها را در بازار نزولي کرد.وي در گفت و گو با اقتصاد آنلاين با بيان اينکه از ابتداي هفته قيمت هر کيلوگرم لاشه گرم داخلي 3 هزار تومان کاهش داشته است، اظهار کرد: اواخر هفته گذشته هر کيلوگرم لاشه گرم داخلي گوسفندي 58 هزار تومان عرضه مي‌شد که از ابتداي هفته با کاهش 3 هزار توماني به 55 هزار تومان رسيده است.وي تاکيد کرد: انتظار مي‌رود در روزهاي آينده با ادامه عرضه دام زنده در ميادين توسط دامداران قيمت لاشه داخلي روند نزولي خود را ادامه دهد.پوريان در پايان با بيان اينکه ممنوعيت صادرات دام زنده، قاچاق را از مناطق مرزي افزايش داده است بار ديگر بر لزوم رفع اين ممنوعيت تاکيد کرد.

10 هزار تن افزايش توليد چاي

نسبت به سال گذشته

حبيب جهان‌ساز رئيس سازمان چاي کشور گفت: در حال حاضر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 15 درصد افزايش برداشت داشته‌ايم و تا پايان زمان برداشت بالغ بر 10 هزار تن افزايش نسبت به سال قبل خواهيم داشت.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص ميزان برداشت چاي از ابتداي سال زراعي تاکنون اظهار کرد: تاکنون 108هزار تن برگ سبز چاي از کشاورزان خريداري شده است که 36 درصد درجه يک و 64 درصد درجه 2 محسوب مي‌شود که نسبت به ميزان 32 هزار تن درجه يک و 68 هزار تن درجه 2 است.وي افزود: ارزش ريالي اين برگ سبز خريداري شده حدود 213 ميليارد تومان است که تاکنون 162ميليارد تومان پرداخت شده که 76 درصد مطالبات محسوب مي‌شود و 24 درصد باقي مانده را هم اگر سازمان برنامه و بودجه به موقع به ما تحويل دهد به زودي پرداخت خواهيم کرد.جهان‌ساز با اشاره به افزايش توليد چاي نسبت به سال گذشته تصريح کرد: پيش‌بيني مي‌شود امسال برداشت چاي کشور تا 120 هزار تن افزايش يابد که نسبت به سال گذشته افزايش خواهد داشت.

گوجه فرنگي قاچاق به مقصد نرسيد

ماموران گمرک خسروي 2 کاميون گوجه فرنگي قاچاق که زير کارتن‌هاي پياز جاسازي شده بود را کشف و به سازمان تعزيرات حکومتي شهرستان قصر شيرين تحويل دادند.به گزارش ايرنا، «محمد شريعتمداري» وزير صنعت، معدن و تجارت بيست و هفتم شهريورماه در نامه‌اي از رييس کل گمرک جمهوري اسلامي‌ايران خواست براي تنظيم بازار داخلي تا اطلاع بعدي صادرات گوجه فرنگي را از همه مبادي ممنوع کند. البته صادرات گوجه فرنگي گلخانه‌اي با توجه به اينکه در تهيه رب استفاده نمي‌شود، با تشخيص جهادکشاورزي استان‌ها مجاز است. صادرات گوجه فرنگي در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 175 درصد رشد کرد. ممنوعيت صادرات اين محصول سبب شده تا برخي سودجويان به فکر قاچاق آن به کشورهاي همسايه باشند و از اين رو متخلفان با بارنامه جعلي و اظهار کالا تحت عنوان کالاي ديگر، گوجه فرنگي را زير کارتن‌هاي پياز جاسازي و قصد داشتند دو‌ کاميون گوجه فرنگي را از کشور خارج کنند.

100ميليون قطعه مرغ گرسنه در مرغداري‌ها

برومند چهار آيين مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران کشور گفت: هر چند گشايشي در حمل و نقل نهاده‌هاي دامي‌اتفاق افتاده اما همچنان حدود ۱۰۰ميليون قطعه مرغ گوشتي در مرغداري‌ها در خطر گرسنه قرار دارند.وي در گفت و گو با اقتصادآنلاين با بيان اينکه در مقطعي ارسال نهاده‌هاي دامي‌به استان‌ها تنها به دو کاميون در روز محدود شد، اظهار کرد: در پايان ماه گذشته حداقل 659 کاميون در روز نهاده‌هاي دامي‌از بندر امام به استان‌ها ارسال مي‌شد با شروع اعتصاب کاميونداران ميزان ارسال سير نزولي به خود گرفت به نحوي که در 97.7.4 فقط 2 کاميون نهاده دامي‌به استان‌ها ارسال شد.وي ادامه داد: هر چند تعداد کاميون‌هايي که به استان‌ها نهاده‌هاي دامي‌حمل مي‌کنند بيشتر شده، اما همچنان يک سوم تعداد معمول است و خطر گرسنگي براي حدود 100ميليون مرغ در مرغداري‌ها وجود دارد.

حجتي در تشريح نشست کميسيون کشاورزي مجلس مطرح کرد:

وزير جهاد کشاورزي: استمهال وام کشاورزاني که براثر خشکسالي يا سرمازدگي دچار آسيب شده بودند آخرين مراحل اجراي خود را سپري مي‌کند.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر، محمود حجتي در حاشيه جلسه با اعضاي کميسيون کشاورزي مجلس در جمع خبرنگاران با بيان اينکه استمهال وام کشاورزاني که براثر خشکسالي يا سرمازدگي دچار آسيب شده بودند آخرين مراحل اجراي خود را سپري مي‌کند گفت: آئين نامه اين مسئله به بانک مرکزي ابلاغ شده و فقط يک نارسايي حقوقي در اين زمينه وجود دارد که اميدواريم اين مسئله نيز از سر راه برداشته شود.

وزير جهاد کشاورزي افزود: سال گذشته به دليل سرماي شديدي که در فروردين ماه داشتيم حدود 11 هزار ميليارد تومان به باغ‌هاي کشور خسارت وارد شد .

وزير جهاد کشاورزي افزود: با اين حال آنطورکه بايد و شايد با توجه به محدوديت‌هاي مالي دولت نتوانستيم اين خسارات را جبران کنيم.

حجتي يکي از راههاي جبران خسارات کشاورزان را استمهال وام آنها عنوان کرد و افزود: يک کشاورز يکسال را کار مي‌کند بدون آنکه حقوق ماهيانه‌اي بگيرد و در اين يکسال هزينه هم مي‌کند به اين اميد که در پايان سال محصولي برداشت کند، اما يک سرما مي‌آيد و تمام محصول را از بين مي‌برد حالا تصورکنيد در چنين شرايطي بانکها هم به سراغ کشاورز مي‌آيند و قسط‌هايشان را مي‌خواهند.

وزير جهاد کشاورزي افزود: کمتر کار اقتصادي وجود دارد که فعال آن عرصه به يک دفعه با چنين مشکلاتي مواجه شوند که هم محصولش از بين برود و هم ناچار باشد بدهي‌هايش را به بانک پرداخت کند بنابراين استمهال وام کشاورزان مي‌تواند بخش وسيعي از مشکلات آنها را حل کند.

حجتي وزير جهاد کشاورزي در پاسخ به سوال خبرگزاري صدا و سيما، در خصوص افزايش قيمت روغن خوراکي در بازار هم گفت: آنطور که گفته مي‌شود قيمت روغن دو برابر نشده بلکه براساس اعلام بانک مرکزي 18 درصد افزايش قيمت داشته که اين مسئله نيز طبيعي است.

محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي با رد برخي اظهارات مبني بر افزايش دو برابري قيمت روغن خوراکي، اظهار کرد: آنطور که گفته مي‌شود قيمت روغن خوراکي دوبرابر نشده است، چرا که بر اساس آخرين گزارش بانک مرکزي 18 درصد افزايش قيمت داشته که با توجه به افزايش نرخ ارزي که نسبت به سال گذشته داشتيم طبيعي است.

وزير جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه سال گذشته دلار 3 هزار و 200 تومان به واردات دانه‌هاي روغني اختصاص مي‌يافت، افزود: اين درحالي است که هم اکنون اين نرخ 4 هزار و 200 تومان است.

به گفته حجتي با توجه به آنکه قيمت روغن در بازارهاي جهاني با نوسان قيمت روبه‌روست، بنابراين اين نوسان قيمت در بازار داخل طبيعي است. وزير جهاد کشاورزي در پايان تصريح کرد: قيمت روغن در بازار توسط سازمان حمايت کنترل مي‌شود و افزايش دو برابري آن به هيچ وجه مورد تأييد نيست.

محمدآقاطاهر رئيس اتحاديه بنکدارن موادغذايي گفت: به دليل کاهش نرخ ارز مردم همانند ماه‌هاي گذشته خريد نمي‌کنند و تب احتکار خانگي فروکش کرده است.وي در گفت‌وگو با ميزان اظهار کرد: در برخي از کالا‌ها از جمله کالا‌هاي سلولزي، پلاستيکي و کنسروي با افزايش قيمت مواجه بوديم که يکي از دلايل آن افزايش قيمت مواد اوليه بسته‌بندي بوده است.وي با بيان اينکه مواد پتروشيمي‌علي رغم اينکه توليد داخل است، افزايش قيمت داشته است، افزود: بايد نظارت بيشتر صورت گيرد تا اين مواد به دست توليدکنندگان برسد، از طرفي قيمت ورق فلزي گران شده و توليدکنندگان محصولات کنسروي با مشکل مواجه شدند.وي درباره قيمت برخي از مواد غذايي گفت: حبوبات حدود ۵ تا ۶ درصد، برنج ايراني ۷ تا ۸ درصد افزايش قيمت داشته است همچنين قيمت رب گوجه فرنگي افزايش قابل توجهي داشت که اميدواريم با جلوگيري از صادرات گوجه و رب، روند کاهشي پيدا کند.آقاطاهر همچنين درباره روغن نيز اظهار کرد: در حال حاضر عرضه روغن کم است دليل آن هم وقفه‌اي است که بين ورود روغن خام به کشور اتفاق افتاده بود و در حال حاضراين مشکل برطرف شده است، اما به دليل اينکه مدتي عرضه کم بود تا اين وضعيت جبران شود، کمي‌زمان مي‌برد.رئيس اتحاديه بنکدارن موادغذايي با بيان اينکه کاهش قيمت ارز موجب کاهش احتکار خانگي است، تصريح کرد: مردم همانند ماه‌هاي گذشته خريد نمي‌کنند و منتظر ارزان شدن کالا‌ها هستند و تب احتکار خانگي فروکش کرده است.وي ابراز اميدواري کرد؛ تا قيمت‌ها کاهش يابد و شاهد يک بازار با ثبات در آينده باشيم.

حبيب ا... انصاري دبير کل انجمن صنايع لوازم خانگي ايران گفت: اجراي طرح پيش فروش لوازم خانگي در بازار تلاطم و انحصار طلبي ايجاد مي‌کند.به گزارش تسنيم، وي با بيان اينکه انجمن صنايع لوازم خانگي ايران بيش از 37 سال سابقه فعاليت دارد، اظهار کرد: طرح پيش فروش لوازم خانگي هفته گذشته در کميته تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصويب رسيده است.وي با اشاره به اينکه اعضاي اين کميته مخالفتي با ايجاد شرايط جهت تسهيل وضعيت و هم پوشاني ميان توليد و تقاضا ندارند، اظهارداشت: ارائه چنين طرح‌هايي از سوي بخش خصوصي به کميته تنظيم بازار آن هم قبل از بررسي قابل قبول نيست.وي ادامه داد: قيمت‌هاي مصوب شده از سوي ستاد تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت بسيار پايين بود بنابراين کارخانهها توليد خود را کاهش دادند.وي با اعلام اين مطلب که با تلاش‌هاي بيش از دو ماهه انجمن صنايع لوازم خانگي ايران در حال حاضر قيمت‌ها منطقي شده است، گفت: طي 10 روز گذشته بازار در مسير تعادل قرار گرفته و اعلام يکباره چنين طرحي از سوي يک توليدکننده منطقي نيست.انصاري همچنين افزود: اگر بخش خصوصي خواستار ارائه طرح پيش فروش لوازم خانگي بوده ابتدا بايد آن را در انجمن مطرح کند تا پس از بررسي اجرايي شود.وي با تاکيد بر اينکه در صنعت لوازم خانگي اجراي طرح پيش فروش نمي‌تواند موثر باشد يادآور شد: در صورتي که اجراي چنين طرحي ضرورت پيدا کند تمامي‌توليدکنندگان انجمن صنايع لوازم خانگي ايران بايد آن را بررسي کنند و نسبت به اجراي آن نظر دهند.