آمريکا در انزواي مطلق جامعه جهاني

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در مجمع عمومي‌سازمان ملل به غير از آمريکا و رژيم صهيونيستي همه کشورها به قطعنامه پايان تحريم اقتصادي کوبا از سوي آمريکا راي مثبت دادند که اين رخداد بي سابقه نشان دهنده انزواي مطلق آمريکا در جامعه جهاني است.به گزارش ايسنا، دريابان شمخاني با اشاره به فرصت‌هاي متعددي که تحريم‌هاي يک جانبه آمريکا پيش روي جامعه جهاني براي پايان دادن به رفتارهاي زور گويانه آمريکا قرار داده گفت: مجموعه کشورها و گروه‌هاي مردمي‌که مورد تحريم ظالمانه آمريکا قرار گرفته يا با آن مخالف هستند بايد فرايندهاي پايان دادن به استفاده ابزاري آمريکا از سلاح مخرب دلار عليه استقلال کشورها را طراحي و به سرعت اجرا نمايند.


تجهيز قوا لازمه مقابله با تهديدهاي آمريکا

وزير کشور با بيان اينکه بايد آمادگي کاملي در برابر هر نوع تهديد داشته باشيم، اظهار کرد: اين اقتضا حفظ امنيت جامعه و کشور است و پدافند غيرعامل با توجه به حوزه وسيعي که دارد هم ‌در مجموعه پيش‌بيني کنندگي و پيشگيري و هم آموزش و‌ اقدام، مستلزم حمايت‌هايي از اين سازمان و آموزش‌هاي عمقي در اين زمينه است. به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي افزود: با توجه به شرايطي که در منطقه داريم که طي آن هميشه در معرض تهديد دشمنان بوده ايم، مخصوصا تهديدات آمريکا و بقيه کشورهايي که منتسب به آمريکا هستند، اقتضا عقلي ما اين است که حتما خودمان را تجهيز کنيم و مردم به عنوان محورد اصلي پدافند غير عامل آموزش‌هاي لازم را فرابگيرند.


جرايم فراملي، مستلزم تعامل بين کشور‌ها

دادستان كل كشور در ديدار واسيلي بيسکارف، رئيس کميسيون امنيت و مبارزه با ارتشاء دوماي روسيه گفت: يکسري از جرايم فراملي هستند و مبارزه با جرايم فراملي، مستلزم تعامل و همکاري بين کشور‌هاي مختلف است.به گزارش ميزان، حجت الاسلام منتظري، به عنوان مصداق به جرايمي‌مانند قاچاق انسان، مسايل مربوط به مواد مخدر، فضاي مجازي و سايبري و جرايمي‌که به امنيت بين چند کشور برمي‌گردد، اشاره کرد. منتظري با تاکيد بر لزوم تبادل تجربيات بين جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري روسيه، افزود: تبادل اين تجربيات مي‌تواند براي هر دو طرف مفيد باشد. انتظار اين است که تعامل و همکاري در عمل و اجرا بين ايران و روسيه افزايش يابد.

حمله ناموفق سايبري به ايران

وزير ارتباطات منبع حملات سايبري صبح دوشنبه به زيرساخت شبکه ارتباطي کشور را از شبکه شرکت اينترنتي رژيم غاصب بنام «گلدن لاين» اعلام کرد و از پيگيري حقوقي آن در مجامع بين المللي از طريق وزارت امورخارجه خبر داد. محمدجواد آذري جهرمي‌با تشريح جزئياتي از اين حمله سايبري گفت: امروز صبح اين حملات شکل جدي تري به خود گرفت و از يک شبکه اينترنتي به نام شرکت گلدن لاين، اين حملات از سوي اين رژيم طراحي شد. در همين حال مقصد حملات به سمت زيرساخت شبکه ارتباطي کشور و بيشتر توجه به سمت شبکه ارتباطات تلفن همراه بوده است.وزير ارتباطات از مستند کردن حملات سايبري انجام شده خبر داد و گفت: اين مستندات را از طريق وزارت امورخارجه براي پيگيري موضوع از سيکل حقوقي و مجامع بين المللي ارائه مي‌دهيم. آذري جهرمي‌با اعلام دفع موفق حملات سايبري به زيرساخت شبکه ارتباطي کشور در مورد منبع اين حملات نوشت: رژيمي‌که سابقه‌ آن در بکارگيري سلاح سايبري در پرونده‌هايي چون استاکس نت مشخص است، اين بار تلاش داشت به زيرساخت‌هاي ارتباطي ايران صدمه‌اي وارد کند، البته به لطف هوشياري تيمهاي فني، دست خالي بازگشت.

دستگيري 10 ليدر شبکه هرمي‌

وزارت اطلاعات10 نفر از مسئولين، ليدرها و اعضاي فعال يک شبکه هرمي‌نوظهور را در استان‌‌هاي تهران، همدان و اصفهان دستگير و تحويل مراجع قضايي داد.به گزارش ايسنا ، در اطلاعيه وزارت اطلاعات آمده است: سربازان گمنام امام زمان(عج) در راستاي تأمين نظم و امنيت اقتصادي و جلوگيري از اخلال در نظام اقتصادي کشور، ضمن شناسايي و برخورد با يک شبکه هرمي‌به نام (ورد وايد انرژي) تعداد 10 نفر از مسئولين، ليدرها و اعضاي فعال اين شبکه هرمي‌نوظهور را در استان‌‌هاي تهران، همدان و اصفهان دستگير و تحويل مراجع قضايي نمودند.اين شبکه هرمي‌در پوشش دوره‌‌هاي آموزشي مؤسسه کريتور آکادمي‌(Creator Academy)، در گذشته با نام شرکت‌‌هايي همچون وي‌ جي ‌ام ‌سي (VGMC)، ادروز (Adrows) و يونيفاندز (Unifunds) و اخيراً با نام ورد وايد انرژي (World Wide Energy)، مردم را فريفته و از اين طريق توانسته ميلياردها تومان کلاهبرداري نمايد.شرکت مذکور با ادعاي دروغين سرمايه‌گذاري در ارتقاء و پيشرفت انرژي سبز و سوخت‌‌هاي زيستي و غيرفسيلي، اقدام به جذب سرمايه افراد و انعقاد قرارداد صوري با آنها نموده و از همان سرمايه جمع شده مجدد به سرمايه گذاران سود پرداخت مي‌نمود.شايان ذکر است استفاده از ارزهاي رمز نگار شده جهت امور غيرقانوني و پولشوئي، ترغيب و اغفال افراد از طريق برگزاري همايش‌‌ها، سمينارها و دوره‌‌هاي آموزشي در خارج از کشور، خروج ارز از کشور و اقدام به شبکه‌ سازي هرمي، بخشي از فعاليت‌‌هاي غيرقانوني و مخرب اين مجموعه کلاهبرداري و اخلال گر اقتصادي است.با عنايت به شکل‌گيري مجدد شبکه‌هاي هرمي‌با ترفندهاي جديد و کلاهبرداري آن‌‌ها و احتمال مال باخته شدن افراد، مقتضي است مردم شريف از هرگونه سرمايه‌ گذاري در طرح‌‌هايي از اين قبيل، خودداري و در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک مراتب را به شماره 113 منعکس نمايند.

مخالفت اتحاديه اروپا با تحريم‌ها

مسئول امور اقتصادي اتحاديه اروپا اعلام کرد که اتحاديه اروپا مخالف تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران است.به گزارش ايسنا از رويترز، پير مسکوويچي، مسئول امور اقتصادي اتحاديه اروپا چند ساعت پس از اعمال مجدد تحريم‌هاي ضدايراني آمريکايي‌هاي در اين رابطه اظهار کرد: اتحاديه اروپا با اين اقدام آمريکا موافقت نمي‌کند.

10 سوال از ظريف و صالحي

هفت سوال نمايندگان از وزير امور خارجه و سه سوال آنها از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌اعلام وصول شد.به گزارش ايسنا، سوالات ملي درباره اجراي غيرکارشناسي سند ۲۰۳۰، بي توجهي به حقوق بازرگانان و صرافان ايراني شاغل در امارات متحده عربي و اقدامات صورت گرفته به منظور محور قرار دادن اقتصاد و توسعه ملي و ارتقاي جايگاه ايران در صحنه جهاني، عدم اقدام لازم در برابر طرح دعاوي ظالمانه آمريکا عليه ايران و نتيجه عملکرد وزارت خارجه و ارتباط و روابط خارجي و تاثير آن و سوال ملي ۱۶ نماينده از وزير امور خارجه درخصوص سهم ايران از بستر و زير بستر درياي خزر در رژيم حقوقي اين دريا و عدم شفافيت لازم در جلوگيري از تضييع حقوقي جمهوري اسلامي‌ايران، نقش ديپلماسي ايران در کنواسينون حقوقي درياي خزر و عملي نشدن ادعاي برد - برد در قرارداد برجام علي رغم اجراي تمام تعهدات دولت جمهوري اسلامي‌ايران از وزير خارجه پرسيده شد.همچنين از وزير ارشاد درباره عدم شفافيت در سازمان اوقاف و امور خيريه، عدم تدوين آيين نامه اجرايي نحوه پشتيباني از مراکز تحقيقاتي و آموزشي حوزوي و عدم توجه به فيلم‌هاي کمدي در سال‌هاي اخير اعلام وصول شد.

تجهيز قوا براي مقابله با تهديدها

وزير کشور گفت: با توجه به تهديدات آمريکا اقتضا عقلي ما اين است که حتما خودمان را تجهيز کنيم.به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي در هفتمين همايش ملي پدافند غيرعامل طي سخناني در جمع خبرنگاران با بيان اينکه ما بايد آمادگي کاملي در برابر هر نوع تهديدي داشته باشيم، اظهار کرد: اين اقتضا حفظ امنيت جامعه و کشور است و پدافند غيرعامل با توجه به حوزه وسيعي که دارد هم ‌در مجموعه پيش‌بيني کنندگي و پيشگيري و هم آموزش و‌ اقدام، مستلزم حمايت‌هايي از اين سازمان و آموزش‌هاي عمقي در اين زمينه است.وي افزود: با توجه به شرايطي که در منطقه داريم که طي آن هميشه در معرض تهديد دشمنان بوده ايم، مخصوصا تهديدات آمريکا و بقيه کشورهايي که منتسب به آمريکا هستند، اقتضا عقلي ما اين است که حتما خودمان را تجهيز کنيم و مردم به عنوان محورد اصلي پدافند غير عامل آموزش‌هاي لازم را فرابگيرند.

مسير را براي امضاي CFT باز کنيم

دبير جامعه اسلامي‌مهندسين با اشاره به ايرادات و ابهامات شوراي نگهبان به لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) گفت: معتقدم در اين برهه ضرورت دارد مسير را باز کنيم تا اين لايحه امضا شود.به گزارش ايسنا، محمدرضا باهنر در نشست هفتگي افزود: برخي اجراي FATF را با برجام و مذاکرات هسته‌اي با 1+5 و مسايل ديگر خلط مي‌کنند اما برخي مفاد کنوانسيون‌هاي بين المللي با برخي از قوانين داخلي و اعتقادات و مواضع ما منطبق نيست. مهم‌تر از FATF اعلاميه حقوق بشر بوده است که ايران به آن پيوست در حالي که با بسياري از مباني ارزشي و قانوني ما منطبق نبود و البته پذيرش آن به معناي آن نيست که به طور کامل آن را قبول داريم. ما اين موارد را تا جايي قبول داريم که قانون اساسي‌مان اجازه دهد. از اين رو معتقدم مجموعه لوايح چندگانه مربوط به FATF را بايد با تحفظ‌هايي تصويب کرد. وي ادامه داد: در حال حاضر شوراي نگهبان به اين لوايح وارد شده است و گفته است CFT با برخي احکام اسلامي‌و قوانين ما منطبق نيست اما اين ايرادات به معناي نپيوستن ايران به CFT نيست چرا که اگر اين اتفاق نيفتد با تحريم‌هايي فراتر از تحريم‌هاي هسته‌اي و حقوق بشر مواجه خواهيم شد. برخي در مجلس اظهارنظر کردند که ايرادات شوراي نگهبان قابل رفع نيست و برخي مي‌گويند با ارايه يک يا دو تحفظ (رزرو) مشکل قابل حل است. باهنر تصريح کرد: به نظر من بهترين تحفظ اين است که بگوييم اين لوايح را تصويب مي‌کنيم اما براي اجراي آن تا جايي که قانون اساسي اجازه دهد اجرا مي‌شود.

رییس جمهور در جلسه شورای معاونین و مدیران وزارت اقتصاد مطرح کرد؛

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه خيلي غصه نخوريد فلان سرمايه‌گذار اروپايي رفته و برنمي‌گردد گفت: مسئولين کشورهاي ديگر گفتند که ما جايگزين مي‌شويم؛ بياييم با دنيا کار کنيم؛ خيلي جاها سرمايه است. فکر نکنيد فکر در اروپا و آمريکا است.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار معاونين و مديران وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسيار خوب و سازنده‌اي داشته است. بايد بخشي از مسئوليت بانک‌ها را به تدريج به بازار سرمايه منتقل کنيم و بازار سرمايه ما اين توان را دارد که بخشي از نيازمندي‌ها و تجهيز منابع مالي کشور را به عهده بگيرد. وي با اشاره به اينکه تحريم هم به بازار سرمايه کمک کرده به اين معنا که باعث شده قيمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمايه کمک کرده است، گفت: در عين حال بازار سرمايه مسئوليت سنگيني بر دوش دارد و مي‌تواند در شرايط تحريم نقش بسيار خوبي را ايفا کند چراکه به همان مقدار که ممکن است بانک‌ها دست و پايشان بسته شود، دست بازار سرمايه دست بازتر خواهد بود و بايد فعال شود.

روحاني ادامه داد: در زمينه سهام عدالت، کاملاً موافق هستم که مردم هم سودش را بگيرند و هم بتوانند در بازار تبادل کنند، چون اين سهام براي مردم است و آنها بايد بتوانند هر وقت بخواهند استفاده و جابجا کنند و البته اين حرکت خواص اقتصادي براي توليد کشور هم دارد و در واگذاري به بازار سرمايه و اقتصاد کمک مي‌کند.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: هر چه ما بتوانيم ميان اقتصاد و بخش دولتي و شبه دولتي فاصله بيندازيم به نفع مردم است؛ بايد اقتصاد را به خود مردم واگذار کنيم؛ خيلي چيزها را بايد به مردم واگذار کنيم.

روحاني با تاکيد بر اينکه بانک‌ها بايد سالم‌سازي شوند، افزود: متأسفانه يا خوشبختانه امروز اقتصاد وصل به بانک‌ها است.

وي تصريح کرد: اولا بانک‌ها از بنگاه‌داري خارج شوند. در حال حاضر تسهيلاتي که بانک‌ها مي‌دهند، اول به بنگاه‌هاي خودشان مي‌دهند. بانک بايد از بنگاه‌داري خارج شود تا بتواند عادلانه رفتار کند.

رئيس جمهور ادامه داد: نکته ديگر سرمايه‌هاي منجمد است، سرمايه‌هاي منجمد براي چيست؟ اين همه ساختمان و شعبه براي چه؟ در کجاي دنيا اينطوري است. اخيراً وقتي به کشورهاي خارجي سفر مي‌کنم يکي از چيزهايي که نگاه مي‌کنم، شعبات بانک‌هاست.

روحاني خاطرنشان کرد: نظارت بانک مرکزي بايد به مراتب افزايش پيدا کند. الان نظارت بانک مرکزي بر بانک‌ها ضعيف است. ديديم يک مؤسسه غيرمجاز چه بلايي سر کشور آورد. چه بلايي سر مردم آورد. چقدر به اعتماد عمومي‌مردم لطمه زد و چه هزينه سنگيني بر دوش ما گذاشت. روحاني با تاکيد بر اينکه تحريم را بايد به خوبي بشکنيم اظهارداشت: بايد به آمريکايي‌ها با زبان روشن تفهيم کنيم که با زبان زور و فشار و تحريم و تهديد با ملت بزرگ ايران حرف نزنند. بايد براي هميشه تاريخ تنبيه شوند.با قلدرمآبي در برابر يک ملت بزرگ و با سابقه کهن فرهنگي، ايستادن و هر روز بهانه‌اي را درست کردن، اين براي ملت ايران غيرقابل قبول است.

رييس جمهور افزود: اين ما نيستيم که دلمان مي‌خواهد اين دوره حکومت آمريکا خيلي کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدين اروپايي خودشان در جلسات به خود من مي‌گويند که يکي از آرزوهايشان اين است. بعد از آن مرتب براي ما پيغام مي‌دهند که بياييد با هم مذاکره کنيم. شما اول آن مذاکره‌اي که انجام داديم و به نتيجه رسيديم، به آن احترام بگذاريد تا زمينه براي مذاکره بعدي درست شود. در همين ايامي‌که نيويورک بودم، رهبران 4 کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با رئيس جمهور فعلي آمريکا ملاقات کنم در حاليکه اين موضوع نياز به واسطه و اينقدر پيغام ندارد، به تعهدات عمل کنيد ، با هم صحبت مي‌کنيم.

رييس جمهور اضافه کرد: ما براي حرف زدن مشکل نداريم به شرط اينکه طرف ما، طرفي باشد براي حرف، قول و عهد خودش ارزش قايل باشد. اگر طرف مقابل به عهد و به پيمانش ارزش قايل باشد حرف زدن مشکلي ندارد. آدم مي‌تواند بنشيند حرف بزند و به نتيجه برسد.

روحاني با تاکيد بر اينکه امروز خوشبختانه در اين ماجرا و تخلف اخير آمريکا، آمريکايي‌ها از هميشه منزوي‌تر هستند، گفت: شما ببينيد الان چند کشور از کار آمريکا حمايت مي‌کنند؟ و آنهايي که مخالف هستند، چقدر هستند؟ ما در بخش سياسي، افکار عمومي‌و حقوقي، موفقيت‌هاي بسيار خوبي به دست آورديم.

روحاني اظهارداشت: اينکه امروز آمريکا ناچار مي‌شود، 8 کشور را به زبان خودش در خريد نفت ايران استثناء بکند، در حالي که قبلاً به صراحت گفته بود فروش و صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رسانم، اين پيروزي ما و عقب‌نشيني آمريکا نيست؟ اينکه آمريکايي‌ها به صراحت اعلام کردند که ما نمي‌گذاريم اقتصاد ايران، فعال باشد و رشد بکند اما صادرات ما در همين مدت 7 ماه گذشته به نسبت 7 ماه صادرات پارسال، بيشتر است، به معناي موفقيت ايران نيست؟ اينکه جمهوري اسلامي‌ايران، امروز مي‌تواند نفت خودش را بفروشد و خواهد فروخت، موفقيت نيست؟ رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه حتي اگر اين 8 کشور را استثناء نمي‌کردند باز هم ما نفت‌مان را مي‌فروختيم، گفت: اين را به همه رهبران کشورهايي که در سازمان ملل و حاشيه اجلاس با من ملاقات داشتند گفتم که ما اينبار با افتخار تحريم را مي‌شکنيم چون ظالمانه است و برخلاف قانون ، معاهدات و بر خلاف قطعنامه سازمان ملل است.

روحاني با اشاره به اينکه بي‌ترديد امروز با وحدت و تلاش مضاعف از تحريم عبور مي‌کنيم،گفت: مي‌توانيم آمريکا را پشيمان کرده و سرمايه خارجي را به کشور برگردانيم تورم را مهار مي‌کنيم و اينها جزو وظايف و کارهاي وزارت اقتصاد است.

رييس جمهور با اشاره به اينکه نرخ تورم در 95 تک رقمي‌شد افزود: الان دو مرتبه وارد تورم 2 رقمي‌شده ايم. بايد تلاش کنيم تا آنرا مهار کنيم. اين وظيفه ما است. رشد اقتصادي ما حتماً با مشکل مواجه است.

رئيس جمهوري با اشاره به اينکه در دولت يازدهم رشد اقتصادي 2 رقمي‌داشتيم، گفت: در سال 95 رشد اقتصادي کشور ما تقريباً در دنيا اول بود. چگونه توانستيم حرکت دهيم، ممکن است يکي بگويد بخاطر فروش نفت و برجام بوده است، فروش نفت و برجام را چه کسي درست کرد. چه کسي چاه‌هاي بسته نفت را باز کرد و چه کسي توانست دوباره مشتري بياورد. رئيس جمهور افزود: آمريکايي‌ها مي‌گويند ايران تحريم را دور مي‌زند؛ بله ما اعلام مي‌کنيم که تحريم غيرقانوني، ظالمانه شما را با افتخار تمام دور مي‌زنيم چرا که تحريم شما ظالمانه، غلط و برخلاف مقررات بين‌المللي است. رئيس جمهور ادامه داد: زماني توليد ما در انبار مي‌ماند اما الان ديگر اينطور نيست و توليد کننده ما مي‌تواند صادرات انجام دهد. روحاني تصريح کرد: امروز در صادرات شرايط ما بهتر از ديروز شده است؛ يک وقتي چند اقتصاددان بودند که سر قيمت ارز هميشه با ما چانه مي‌زدند؛ مثلاً ارز 3800 تومان بود مي‌گفتند اگر اين بشود 4200 تومان تمام ايران، گلستان مي‌شود. مي‌گفتند اگر ارز بشود، 4200 تومان صادرات ما 2 برابر مي‌شود. رئيس جمهور اظهار داشت: بايد هم از علم و هم از تجربه استفاده کنيم. وزارت اقتصاد هم از اساتيد اقتصاد استفاده کند و از آنها بهره بگيرد و نظر آنها را بگيرد و هم از تجار و توليدکننده‌ها و سرمايه‌گذارها. روحاني فروش بنگاه‌هاي دولتي را به عنوان وظيفه بزرگ مورد تاکيد قرار داد و اظهارداشت: بنگاه‌ها را سريع‌تر در بازار و بورس و فرابورس عرضه کنيد. اشکالي ندارد سهامي‌داشته باشند.

رئيس جمهوري با بيان اينکه همه بايد حس کنند، ماليات براي آنها شرعاً و قانوناً واجب است، گفت: همه بايد حس کنند که ماليات از لحاظ تعصب ملي واجب و براي نجات بچه‌هاي فرداي ايران واجب است. ما راهي نداريم بايد با ماليات کشور را اداره کنيم.

ظريف در مجلس شوراي اسلامي مطرح کرد؛

وزير امور خارجه با بيان اين که آمريکا مي‌خواست فروش نفت ايران را به صفر برساند، گفت: آمريکايي‌ها مجبور شدند از ادعاهايشان عقب نشيني کنند. به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف در پاسخ به سوالات نمايندگان درباره‌ رديابي اموال بابک زنجاني در خارج از کشور، امضاي اسنادي بعد از برجام و اين که چرا در مذاکرات، زور ايران به آمريکايي‌ها نرسيده است گفت: در مورد استرداد اموال بابک زنجاني، دهها ملاقات تنظيم شده اما براي اين که اقدامي‌از سوي وزارت خارجه انجام شود يا بايد حکمي‌باشد يا معاضدت قضايي با آن کشور داشته باشيم يا دادخواست و شرايطي باشد که وزارت خارجه آن را دنبال کند. اما چنين چيزي نبوده است. ما گزارش پيگيري‌هاي وزارت خارجه را ارائه مي‌کنيم وزارت خارجه در اين موارد مسئول پيگيري و تسهيل انجام کار است اما اقدام بايد توسط دستگاه قضايي ذيربط انجام شود. وزير خارجه در مورد امضاي اسنادي بعد از برجام گفت:هر سندي که امضا شده در معرض ديد عموم قرار گرفته و در سايت ما، اروپايي‌ها و محافل خبري منتشر شده است. در واقع سندي بعد از برجام امضا نشده اما علاوه بر برجام چند توافق براي اجراي برخي مواد فني برجام در حوزه انرژي هسته‌اي صورت گرفته که در معرض ديد عموم قرارگرفته و بر اساس نظر کارشناسان هسته‌اي در جهت منافع ملي کشور بوده است. وي در پاسخ به اين که چرا در مذاکرات زورتان به آمريکايي‌ها نرسيد گفت: برجام حاصل توافق چند جانبه است. در توافق چند جانبه هيچ طرفي نمي‌تواند تمام خواسته‌هايش را بگيرد. آمريکا مي‌خواست برنامه‌ هسته‌اي ما متوقف شود، فردو تعطيل شود، درش را گل بگيرند، راکتور آب سنگين اراک بسته شود. و ايران فقط روي سانتريفيوژ آي آر وان تحقيق و توسعه داشته باشد. آنها دهها خواست ديگر هم داشتند ولي به آن نرسيدند. وي يادآور شد: مذاکره‌اي نيست که تمام خواسته‌ها را به طرف مقابل ديکته کنيم و همه چيز وفق مراد ما انجام شود بلکه مذاکره رسيدن به توازني است که منافع را حفظ کنند. برجام آنقدر در جهت منافع ملت ما بود که آمريکا با افتضاح از آن خارج شد. آنها نه تنها مجبور شدند از ادعاهايشان عقب نشيني کنند بلکه قرار بود فروش نفت ما امروز به صفر برسد و آمريکا هم سر و صدايي کرده بود اما خودشان بيانيه دادند که تا ۶ ماه ديگر فرصت داريد. ظريف گفت: برجام با توجه به مقاومت مردم و با پشت گرمي‌آنها و استفاده از همه امکانات بهترين توافقي بود که امکان داشت اگر چه ما آرزوهاي بالاتري داشتيم ولي آنچه امکان داشت همين توافق بود که اميدواريم با تلاش، همفکري و همکاري در بين نمايندگان در اين شرايط حساس کشور را پيش ببريم. وزير امور خارجه اظهارکرد: امروز روز شروع يک روند جهاني است من ما با اطلاع مي‌گويم که مسلح شدن دلار، روند سراشيبي را طي مي‌کند. آمريکايي‌ها با سوء استفاده و زياده‌روي در استفاده از دلار شروع روندي را کليد زدند که به ضررشان خواهد شد. ظريف درباره سوال نماينده شاهين شهر راجع به پيگيري استرداد اموال بابک زنجاني تصريح کرد: اين موضوع بايد از مسيرهاي اطلاعاتي پيگيري مي‌شد که ما اين کار را انجام داديم. آنچه به ما اطلاع داده شده شناسايي شد، اما تمام حساب‌ها در مالزي و تاجيکستان صوري بود. وي يادآور شد: ما بايد با مسئولين مربوطه در خارج ارتباطي برقرار مي‌کرديم که اين کار انجام شد، اما ما نمي‌توانيم پول را از بانکي دربياوريم. همکاران خودتان در مجلس هم گفتند بانک مورد نظر در مالزي صوري بوده و اکثر معاملات بابک زنجاني در داخل و توسط بانک داخلي با واسطه‌هاي خود انجام شده است، همه مراکزي هم که اعلام شد فاقد مستندات بود. ظريف درباره مذاکرات بعد از برجام نيز خاطرنشان کرد: ما سرخود عمل نمي‌کنيم، مذاکرات در حوزه هسته‌اي هم ماه‌ها ادامه داشت و آنچه انجام شد براساس تصميم جمعي بود.


رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه هيئت حاکمه آمريکا بايد در جهت اصلاح فهم خود گام بردارد و رئيس جمهور اين کشور فريب دروغ گويي‌هاي مشاورين خود را نخورد، تصريح کرد: بر اساس اين محاسبات غلط تصور کرده‌اند که اگر سه ماه به ايران فشار بياورند نظام جمهوري اسلامي‌ساقط مي‌شود. حرکت مردم نشان داد که آمريکا بايد در اين خيال خام باقي بماند زيرا جمهوري اسلامي‌آب ديده است و مردم ايران نيز در طول تاريخ پرافتخار خود در مقابل قوي‌ترين دشمنان ايستاده‌اند . آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به تلاش‌هاي دشمن براي ايجاد تلاطم در بازار و اقتصاد کشور با هدف ايجاد شکاف ميان مردم و نظام طي ماه‌هاي اخير، گفت: در کنار اين دشمني‌ها عده‌اي در داخل به دنبال سودجويي و کسب ثروت‌هاي بادآورده بودند. ما نيز به اين افراد هشدار داديم که برخوردهايمان جدي و قاطع خواهد بود. مجدداً اعلام مي‌کنم که دستگاه قضايي ضمن حمايت کامل از سرمايه گذاري سالم و برخورد با افراد يا نهادهايي که به نحوي بخواهند در مقابل اين قبيل سرمايه گذاري‌ها موانعي ايجاد کنند، به شدت با کساني که تلاش دارند از رخنه‌هاي امنيتي و اقتصادي براي تحصيل مال و انباشت ثروت بادآورده استفاده کنند مقابله خواهد کرد.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به اقدامات اخير دستگاه قضايي و صدور برخي آرا در اين زمينه، يادآور شد: هيچ رأفتي در برخورد با مفسدان اقتصادي نخواهد شد. البته روشن است که هيچکس به لحاظ عاطفي از اينکه يک شهروند جمهوري اسلامي‌گرفتار عواقب اقدامات سوء خود شود، خرسند نمي‌شود اما دنياپرستي برخي افراد باعث مي‌شود که با ترجيح منافع خود بر منافع مردم و به قيمت گرفتاري و عسر و حرج يک ملت به چنين سرنوشتي دچار شوند.

آملي لاريجاني با توصيه به افرادي که در انديشه سودجويي و بهره مندي از برخي التهابات هستند، تاکيد کرد: بهتر است تا راه بازگشتي وجود دارد اين افراد از تخلفات و جرايم خود دست بردارند زيرا قطعاً دستگاه قضايي به عنوان يکي از ارکان نظام با قاطعيت در مقابل مفاسد اقتصادي ايستاده و اجازه نمي‌دهد که برخي با تلاش براي کسب ثروت‌هاي بادآورده منافع عموم مردم را به خطر بيندازند.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اين که اگر صبوري کنيم خيلي زود کليات SPV مشخص و اعلام مي‌شود، گفت: مکانيزم‌هاي جديد در حوزه پولي و مالي پيچيده و زمان بر است. به گزارش ايسنا، بهرام قاسمي‌در نشست هفتگي درباره اين‌که اروپايي‌ها گفته بودند ساز و کار مالي SPV را قبل از نوامبر اعلام مي‌کنند گفت: با توجه به اين‌که ايران شرايط مشخصي را از گذشته مطرح کرده بود، بايد اين شرايط آماده مي‌شد، اگر باز هم کمي‌صبوري کنيم بايد خيلي زود در واقع کليات SPV مشخص و اعلام شود، اميدوارم در زمان خيلي کوتاه‌تري هم بتواند به مرحله اجرا و اجرايي شدن برسد.

سخنگوي وزارت خارجه در باره پيگيري وضعيت مرزبانان ربوده شده ايراني در مرز ميرجاوه گفت: در سفر ظريف به پاکستان صحبت‌هاي خوبي در ارتباط با موضوع امنيت مرزها صورت گرفت به نتايج مطلوبي دست پيدا کرديم و اميدواريم ساز و کاري که در اين ارتباط تهيه شده هر چه بهتر اجرايي شود تا ديگر شاهد اين نوع اقدامات ناراحت کننده نباشيم و در مرزهاي دو کشور شاهد صلح، ‌آرامش و امنيت بيشتري باشيم.اين ديپلمات ارشد کشورمان در مورد ايرادات شوراي نگهبان به لايحه CFT گفت: موضع ما در ارتباط با پيوستن ايران به ساز و کار مطرح شده (FATF) ثابت و اصولي است و ما معتقديم که بايد اين کنوانسيون تصويب شود و پيوستن به آن به سود ملت ايران است و عدم پيوستن به اين ساز و کار مي‌تواند ما را با مشکلات عديده‌اي روبرو کند.

وي در ارتباط با برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي مجلس در آمريکا گفت: صداهايي از درون آمريکا شنيده مي‌شود که نشانگر اين است که بخش‌هايي در جامعه آمريکا از جمله روشنفکران، فرهيختگان و گروه‌هاي مختلف اجتماعي نارضايتي‌ زيادي از ترامپ به خصوص در حوزه سياست خارجي دارد. وي در ارتباط با تحريم‌هاي اعمال شده از سوي آمريکا عليه ايران گفت: «با درايت، هوشمندي و با يک صبوري راهبردي و متانتي که در ملت ايران وجود دارد ما از اين مقطع نيز عبور خواهيم کرد»، اين تحريم‌ها جز جنگ رواني چيز بيشتري نيست و با سازوکارهايي که پيش‌بيني شده و با همکاري‌هايي که ايران با ديگر کشورها خواهد داشت از اين وضعيت عبور خواهيم کرد و ترامپ نمي‌تواند به آن‌چه که مد نظرش هست دست پيدا کند. اين تحريم‌ها به تاريخ مي‌پيوندد و ملت ايران اين دوران را با ظفرمندي به پايان مي‌رساند.

وزير اطلاعات خبرداد؛
وزير اطلاعات تصريح کرد:امنيت بي بديلي در جمهوري اسلامي‌وجود دارد و از هر صد اقدام تروريستي يکي منجر به رخنه شده است. سربازان گمنام امام زمان در مدت گذشته بيش از 300 تيم تروريستي را زير ضربه برده اند. در ايام اربعين يازده تيم تروريستي را در شهرهاي مختلف شناسايي و عناصرش را دستگير کردند. در دنيا مي‌گويند دستگاه امنيتي که بتواند ۳۰ درصد از برنامه‌هاي تروريستي را کشف کند، موفق است. در جمهوري اسلامي‌بالاي ۹۵ درصد از برنامه‌هاي تروريستي را تشکيلات اطلاعاتي کشف کرده و اين يک سرمايه است.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام سيدمحمود علوي در هفتمين همايش ملي پدافند غير عامل گفت: گاه القاهاي پي درپي است که از سوي دشمنان به کار گرفته مي‌شود و مي‌خواهد با وسوسه ما را به انجام برنامه‌هاي مورد نظر خود برساند، پس دشمنان گاهي با آدرس غلط دادن و تزيين کردن کار نادرست و يک عمل زشت نيز ما را وادار به انجام عملي به سود خود مي‌کند. وزير اطلاعات با بيان اينکه کساني از دام دشمن رهايي مي‌يابند که آگاهي عميق و به عبارتي بصيرت دارند، اظهار کرد: از قدرت دشمن نبايد بترسيم و با تمام توان و قدرت ملت‌مان بايد در برابر دشمن بايستيم. وي با طرح اين پرسش که چرا دشمن با ما دشمني مي‌کند، گفت: آيا دليل اين است که ما حقوق بشر را رعايت نمي‌کنيم؟ مگر عربستان رعايت مي‌کند؟ ضمن اينکه ما بسيار بيشتر از حتي دشمن حقوق بشر را رعايت مي‌کنيم و اين موضوعي است که در احکام اسلامي‌ما نيز هست و مي‌گويد خداوند از حق خود مي‌گذرد ولي از حق مردم نه. علوي با بيان اينکه دشمنان با بهانه قرار دادن حقوق بشر دشمني شان با ما را توجيه مي‌کنند وگرنه دشمني آنان با ما از باب تضييع حقوق بشر نيست، افزود: آيا پايمال شدن حقوق زنان دليل دشمني آنان با ماست؟ يا به خاطر اينکه حکم اعدام در جمهوري اسلامي‌وجود دارد با ما دشمن هستند؟ در بسياري از کشورها مجازات اعدام وجود دارد. در عربستان با آن حالت غيرانساني هم اجرا مي‌شود که هرگز در جمهوري اسلامي‌اجرا نشده است، پس چرا با آنان دشمني نمي‌کنند؟ علوي گفت: دشمن مي‌خواهد از سوي ديگر با همراه کردن اپوزيسيون خارج نشين با يکديگر و برگزاري همايش‌هايي در کشورهاي مختلف در پي پيوند جريان‌هاي ضد انقلاب باهم باشند که در طي چند سال گذشته به ۶۴ مورد رسيده است. آنان مي‌دانند تا زماني که مخالفان نظام مقدس جمهوري اسلامي‌با يکديگر همراه نشوند نمي‌توانند آسيب جدي به کشور بزنند، از طرف ديگر سعي مي‌کنند آنان را از حالت بي عملي به عملياتي برسانند، حالا چه عمليات رواني چه ضد امنيتي و اين چيزي نيست که خود به خود انجام شده باشد بلکه پول عربستان توطئه صهيونيست‌ها و برنامه ريزي آمريکا آنان را مجددا وارد فاز نظامي‌کرده است. وزير اطلاعات اظهار کرد: سرمايه فعالان سياسي در کشور ما که آرا مردم دولت را شکل مي‌دهد، وجود چپ و راست يا به تعبيري اصلاح طلب و اصولگرا يک امر طبيعي است و هيچ يک از جريان‌هايي که نظام را باور دارند و حرف شان را با صندوق راي مي‌زنند خارج از نظام نيستند. دشمن سعي مي‌کند اين جريان‌ها به نوعي جريان مقابلشان را خارج از نظام تعريف کند تا آسيب پذيري آن را بالا ببرد اما بايد به هوش باشيم و فرزندان نظام را خارج از چارچوب نظام نبينيم، ديدگاه‌ها را تحمل کنيم و باورهاي مختلف درون نظام را تحمل داشته باشيم و بگذاريم تيم‌ها در زميني که نظام براي آنان در نظر گرفته بازي کنند و هرکس با آرا مردم پيروز شد کار را پيش ببرد و جريان مقابل براي پيروزي در انتخابات بعدي تلاش کند.