مدیرعامل بانک صادرات خبر داد:

مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به آغاز فرایند تهاتر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بدهی پیمانکاران، دولت، شرکت‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها و بانک مرکزی گفت: امیدواریم تا چند هفته آینده کار نهایی شده و اوراق اسناد خزانه برای آن منتشر شود. حجت‌الله صیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درخصوص روند اجرای تبصره 5 قانون بودجه سال 97 که براساس آن تا سقف 100 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های پیمانکاران، دولت، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های عمومی، بانک‌ها و بانک مرکزی، تهاتر می‌شود، اظهارداشت:‌ فرم‌هایی به بانک داده شده است که پیمانکاران و سایر بدهکاران به بانک آن فرم‌ها را پر می‌کنند و پس از بررسی و تایید نهایی، مجموع بدهی‌ها در قالب اوراق اسناد خزانه منتشر می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از بدهی بانک صادرات در این چارچوب تسویه و تهاتر خواهد شد، گفت: سهمیه‌ای که برای بانک صادرات در نظر گرفته‌اند 8500 میلیارد تومان است و ما در این چارچوب مطالبات‌مان را از پیمانکاران و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی وصول و بدهی بانک را با بانک مرکزی تسویه می‌کنیم. مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به این سوال که این تسویه‌ و تهاتر‌ها تا پایان سال انجام خواهد شد؟ گفت: امیدواریم تا چند هفته آینده انجام شده و اوراق اسناد خزانه مرتبط با آن منتشر شود. صیدی همچنین درخصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر توقف انجام‌ حواله‌های ارزی در بانک‌ها، اظهارداشت: خیر تاکنون مشکل خاصی بابت انجام حواله‌های ارزی وجود نداشته است و تا زمانی که امکان استفاده از سامانه پیام‌رسانی مالی وجود داشته باشد، حواله ارزی هم انجام می‌شود وی اضافه کرد: هر چند ممکن است یک بانک خارجی به عنوان کارگزار حواله ارزی ما را قبول نکند اما بانک‌های دیگری این حواله را می‌‌پذیرند. وی ادامه داد: بنابراین انجام حواله‌های ارزی متوقف نشده است و تا زمانی که امکان پیام‌رسانی مالی بین بانک‌های ایرانی و خارجی وجود داشته باشد، انجام حواله ارزی هم امکان‌پذیر است. مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها با سامانه‌های پیام‌رسان دیگری برای نقل و انتقالات مالی استفاده می‌کنند، گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا سامانه پیام‌رسان جایگزین سوئیفت ایجاد کند اما هنوز سامانه‌ای جایگزین سوئیفت برای پیام‌رسانی‌های مالی کل سیستم بانکی اجرایی نشده است.

ریتینگ کردن شرکتهای بیمه به عنوان یک ضرورت

مدیرعامل بیمه تعاون با تاکید بر اهمیت وجود رشته مدیریت ریسک به عنوان رشته دانشگاهی گفت: متاسفانه چنین رشته‌ دانشگاهی نداریم در حالی که این موضوع در مقاطع "کارشناسی، کارشناسی ارشد، و PHD" در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود. دکتر مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون در سمینار"روش‌های تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه در تبریز با تاکید بر اهمیت وجود رشته مدیریت ریسک به عنوان رشته دانشگاهی در کشور، گفت: متاسفانه چنین رشته‌ دانشگاهی نداریم در حالی که این موضوع در مقاطع "کارشناسی، کارشناسی ارشد، و PHD" در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود. یونس مظلومی با بیان این‌که یکی از متداول ترین کارهای انتقال ریسک، بیمه کردن است، افزود: بیمه در ادمه‌ی فرآیند مدیریت ریسک بوده و یکی از منابع تولید ارزش و به عنوان بخشی از خدمات مالی در کشورهای توسعه یافته است. وی با بیان این‌که در کشور آمریکا سهم تمامی صنایع و کشاوری از تولید ناخالص داخلی ۲۵ درصد بوده و صرفا بخش خدمات مالی ۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: این موضوع اهمیت خدمات مالی را می‌نمایاند؛ اما کشور ما در مجموع خدمات مالی و همچنین بیمه ضعف دارد. وی با بیان این‌که ایران، یکی از قدیمی‌ترین کشورهای منطقه در حوزه فعالیت‌های بیمه‌ای است، افزود: ایران، ۸۰ سال سابقه فعالیت صنعت بیمه را دارد و هرچند در این رابطه در منطقه وضعیت خوبی داریم اما در دنیا جزو کشورهای عقب مانده در این حوزه محسوب می‌شویم. مدیرعامل بیمه تعاون افزود: امید است سایه شوم تحریم از اقتصاد کشور برداشته شده و به پشتوانه درآمدهایی که از منابع فسیلی به دست می‌آوریم، بتوانیم در آینده همانند نروژ شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشیم که درآمدشان بیشتر از درآمد‌های نفت باشد. وی افزود: متاسفانه ما در بحث بانک و در صنعت بیمه به دنبال ریتینگ نرفته‌ایم و حتی ادبیات ریتینگ را نیز جا افتاده نکردیم تا اگر شرایط فراهم شد بتوانیم در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم. وی افزود: ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم البته شرایط فعلی برای این کار فراهم نیست و باید به سمت ریتینگ برویم و با کشورهای دنیا در زمینه بیمه ارتباط داشته و نیروی انسانی متناسب با صنعت بیمه را پرورش دهیم.

نقش پدافند غیرعامل در حفاظت از صنعت بیمه

مدیر دفتر حراست بیمه دانا، یکی از وظایف مهم پدافند غیرعامل در شرکت‌های بیمه را، حفظ و صیانت از سایت‌ها و امکانات الکترونیکی دانست. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه دانا، سیداصغر دفین دبیر کمیته پدافند غیرعامل این شرکت در گفتگویی اعلام کرد: پدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی است که قبل از بروز خطر انجام مي‌گيرد و در هنگام اتفاق هرگونه تهديد طبيعي و غيرطبيعي موجب کاهش‌‌آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های حیاتی یک کشور می‌شود. وی افزود: یکی از راه‌های مقابله با تهدیدها این است که وضعیت داخلی به گونه‌ای ساماندهی شود که دشمن از پیروزی خود مطمئن نباشد و زمینه را برای ماجراجویی فراهم نبیند. ندانستن اینکه دشمن چه در سر دارد و چه می‌خواهد بکند، غفلتی است که ممکن است ما را از امکان برخورد و دفاع محروم کند. از جمله وظایف مهم و کلیدی این حوزه در صنعت بیمه را حفظ و صیانت از سایت‌ها و امکانات الکترونیکی صنعت بیمه و اقتصاد کشور دانست و به این نکته مهم اشاره کرد که یقیناً دشمنان کشور و انقلاب، ضربه زدن به بخش‌های اقتصادی و مهم از طرق مختلف، مخصوصاً فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده و برای جلوگیری از این موضوع ضرورت دارد بخش حفاظت از فناوری اطلاعات شرکت نقش پررنگی را ایفا نماید.

دکتر فرحی مدیرعامل پست بانک ایران گفت: طی سال گذشته و شش ماه اول سال جاری با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد 1250 دستگاه خودپرداز این بانک در روستاهای کشور نصب و موجب گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی در روستاها شده است.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی پست بانک ایران، وی افزود: این بانک به منظور اجرای سیاست های مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کمک به کاهش تردد روستائیان به شهرها و اشتغال زائی و تقویت اقتصاد مناطق دورافتاده، برنامه های لازم را تدوین کرده که درحال اجرا است.

فرحی تأکید کرد: علاوه بر افزایش کیفیت و تنوع خدمات قابل ارائه در باجه های بانکی روستائی و نصب و توسعه دستگاه های خودپرداز، سایر درگاه های خدمات الکترونیک این بانک نیز ازجمله دستگاه های کارت خوان(POS)، اپلیکیشن سکه همراه، موبایل بانک و اینترنت بانک در سطح روستاها با استقبال مواجه شده است.

فرحی تصریح کرد: پست بانک ایران به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک عامل صندوق توسعه ملی، علاوه بر توسعه و ترویج بانکداری الکترونیک درمناطق دورافتاده، تأمین مالی فعالان حوزه های ICT و اقتصاد روستائی را برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

فتاحی عضو هیئت‌مدیره بانک توسعه تعاون گفت: رسالت و محور اصلی فعالیت‌های بانک توسعه تعاون طبق اساسنامه توسعه تعاونی‌هاست.

فتاحی عضو هیئت‌مدیره در جلسه‌ای که با حضور برخی فعالین اقتصادی برگزار شد بابیان این مطلب خاطرنشان کرد: بانک توسعه تعاون به‌عنوان تنها بانک تخصصی بخش تعاون 70 درصد تسهیلات خود را به بخش تعاون و 30 درصد را به خارج از این بخش پرداخت می‌کند.

وی بابیان این مطلب که تأسیس بانک‌های توسعه‌ای توسط دولت‌ها با اهدافی حمایتی صورت می‌گیرد افزود: این نگاه حمایتی علاوه برتأسیس، در دوران فعالیت بانک‌ها نیز باید ادامه‌دار باشد تا آن‌ها بتوانند درمسیرتوسعه‌ای خود باقی بمانند و به سمت تجاری شدن حرکت نکند.

فتاحی گفت: هر جا که دولت به‌عنوان سیاست‌گذار بر اساس نیازسنجی و استراتژی کلان ضرورت تکمیل خلأهای کیفی و توسعه‌ای را پیش‌بینی می‌نماید در قالب برنامه ابلاغی و با استفاده از تعریف ظرفیت و سازوکار مناسب و تزریق منابع کافی این ظرفیت را فراهم می‌سازد و در همین راستا بر اساس ابلاغیه اصل 44، بانک توسعه تعاون نقش توسعه‌ای و کیفی بخش تعاون را عهده‌دار شده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی بانک‌های توسعه‌ای در فضایی بین کسب سود و حمایت از بخش باقی‌مانده‌اند و این فاصله و شکاف را دولت‌ها با افزایش سرمایه این بانک‌ها ترمیم می‌نمایند.

سرپرست موسسه اعتباري کوثر در مراسم استقبال از زائرين اين موسسه گفت: پيام اصلي راهپيمايي عظيم اربعين حسيني وحدت و مبارزه با ظلم است.

به گزارش روابط عمومي‌موسسه اعتباري کوثر؛ سرپرست اين موسسه افزود: ان شاءالله آثار و عطر شميم زيارت، قرين لحظه لحظه‌هاي شما باشد و ما نيز از آن بهره مند گرديم تا به اين واسطه حسيني زندگي کنيم و حسيني بميريم. وي تصريح نمود: زائران با زيارت سيد جوانان بهشت حضرت ابا عبدالله الحسين (عليه السلام) با پاي پياده و تحمل رنج سفر مي‌خواهند اعلام نمايند که‌اي کاش ما در روز عاشورا و کربلا همراه شما بوديم و موفق مي‌شديم به نداي هل من ناصر ينصرني آن حضرت پاسخ مثبت داده و به ياري فرزند رسول خدا(ص) مي‌شتافتيم و نمي‌گذاشتيم اينگونه غريبانه و مظلومانه خاندان اهل بيت(عليهم السلام) را به شهادت برسانند . دکتر عيسي رضايي نايب رئيس هيئت مديره موسسه اعتباري کوثر نيز اظهار داشت: حضور ساليانه ميليوني زائرين سالار شهيدان، زن و مرد با هر سن و سال، همدردي با حضرت زينب(عليها السلام) و يادآوري ذره‌اي از مصيبت‌هاي اهل بيت امام حسين(عليه السلام) است.

حمید تهرانفر مدیرعامل بانک کارآفرین از سه شعبه باغ فردوس، آقابزرگی و فرشته این بانک در تهران بازدید به عمل آورد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، تهرانفر که در این بازدید عزمی معاون مدیرعامل در امور بانکی، خورسندی معاون مدیرعامل در امور ارزی و بین‌المللی، برزنونی مدیر امور شعب و اورعی رئیس اداره روابط عمومی و تبلیغات وی را همراهی می‌کردند، با مسئولان و کارکنان این شعب دیدار کرد و در جریان وضعیت این شعب قرار گرفت.

در این بازدید مدیرعامل و هیأت همراه، عملکرد این شعب را به لحاظ وضعیت منابع و مصارف، اعتبارات و تسهیلات، مطالبات غیر جاری، ضمانت‌نامه‌ها، امور ارزی و سایر آمارهای مربوطه مورد بررسی قرار دادند.

موسی بهروزی رئیس شعبه باغ فردوس با تشکر از حضور مدیرعامل و هیأت همراه، گزارشی از عملکرد شعبه را به مدیرعامل و هیأت همراه ارائه کرد.

همچنین بتول سروش‌حق رئیس شعبه آقابزرگی با ارائه گزارش عملکرد شعبه، از حضور مدیران ارشد بانک تشکر کرد.

بانک آینده، در راستای مسئولیت اجتماعی خود، جشنواره عکس «نگاه به آینده» را برگزار می‌کند. جشنواره عکس «نگاه به آینده»، بر آن است تا جوانان هنرمند و عکاسان ایرانی را به اندیشیدن پیرامون آینده کشور عزیزمان تشویق کرده و از سوی دیگر منعکس کننده طرز تلقی جوانان هنرمند ایرانی باشد.

نخستین دوره این جشنواره، پذیرای آثاری در حوزه¬های: بهداشت و سلامت، آموزش و تحصیل، توسعه پایدار، سفر و گردشگری داخلی، محیط‌زیست و کسب و کار خواهد بود. این جشنواره که به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود؛ از نیمه آبان‌ماه جاری آغاز شده و تا پایان آذرماه پیش روی، ادامه خواهد داشت.

آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، پس از بررسی و تأیید اولیه، مورد داوری قرار گرفته و آثار برگزیده علاوه بر دریافت جوایز نقدی، در نمایشگاه عکس «نگاه به آینده»، نمایش داده می‌شوند.

شرکت در این رقابت هنری برای تمام علاقه‌مندان آزاد است و ایرانیان در تمام گروه‌های سنی می‌توانند؛ از طریق تارگاه جشنواره که آدرس آن هم‌زمان با فراخوان جشنواره اعلام خواهد شد؛ آثار خود را ارسال نمایند.

تجارت-استان خوزستان:به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و با هدف سنجش سطح آمادگی مراکز و دستگاه های عملیاتی و حساس استان مانور پدافند غیرعامل توسط شرکت توزیع نیروی برق خوزستان برگزار شد.رضا غضنفری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان گفت با توجه به لزوم ارتقاء سطح آمادگی مراکز، تاسیسات و دستگاه های عملیاتی و حساس استان در زمان بروز حادثه و بحران، این شرکت در یک عملیات هماهنگ، مانور پدافند غیر عامل را با قطع برق این مراکز و دستگاه ها و استفاده از مولد های اضطراری برگزار نمود.رضا غضنفری، مدیر عامل شرکت توزیع برق خوزستان بیان کرد: در مانوری که از مرکز کنترل دیسپاچینگ حوزه ستادی شرکت توزیع برق خوزستان مدیریت می شد با قطع جریان برق به مدت 30 دقیقه میزان آمادگی و سرعت عمل مراکز و دستگاه های عملیاتی و حساس در استفاده از مولد های اضطراری مورد سنجش قرارگرفت.وی افزود انجام این مانور را موفق خواند و اظهار داشت عملیات یاد شده بدون وجود هیچ گونه مشکل و یا وقفه در عملکرد مراکز و شرکت ها و سازمان های مربوطه با تامین برق به وسیله مولد های اضطراری به پایان رسید.
تجارت-استان ایلام:به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام ، سیل به تاسیسات آبرسانی شهرستان های سرابله دهلران و ایلام خسارت وارد کرد.مهندس نوراله تیموری مدیر عامل شرکت آبفار استان ایلام با اعلام این خبر گفت: در پی بارش شدید باران و وقوع سیل در برخی نقاط استان تاسیسات آب آشامیدنی 31روستا آسیب دید و منجربه قطع آب شرب 4000 مشترک با جمعیت 18340نفر گردید.تیموری خسارت وارده را به خطوط انتقال ،تاسیسات ،تابلوهای برق ، راههای دسترسی ایستگاههای پمپاژ و فنس کشی ایستگاههای آب شرب در 8 روستای شهرستان سرابله ،12روستا ی شهرستان دهلران و 11 روستا ی شهرستان ایلام اعلام کرد.مدیر عامل شرکت آبفارگفت با توجه به مشکلات راههای ارتباطی ، قطع برق چاههای اب شرب، تابلوی برق وساختمان پمپاژروستاها در شهرستانها با اقدامات به موقع و سریع عوامل اجرایی و اکیپهای تعمیرات آب شرب همه روستاهای یاد شده در کمتر از 12 ساعت وصل گردید.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی:

تجارت-استان مرکزی:مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: 25 وقف جدید امسال در این استان به ثبت رسیده است.حجت الاسلام «حسین دلاوری» به مناسبت دهه وقف در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: وقف های ثبت شده هنوز ارزشگذاری نشده است. وی بیان کرد: انتظار است واقفان استان گام های بلندی در راستای حمایت از نخبگان و علوم و فناوری جدید نیز داشته باشند.مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: 65 عنوان ویژه برنامه در دهه وقف این استان پیش بینی شده که از 15 تا 25 آبان ماه جاری اجرایی می شود.حجت الاسلام دلاوری اظهار داشت: 30 بقعه متبرکه این استان در 28 ماه صفر آماده پذیرایی از عاشقان و دوستانداران رسول اکرم و اهل بیت (ع) در برگزاری آیین های رحلت پیامبر (ص) و امام حسن مجتبی (ع) است.وی عنوان کرد: غبار روبی 12 بقعه شاخص استان، برگزاری 10 محفل انس با قرآن کریم، دعای ندبه در اول ماه ربیع الاول، گلباران قبور شهدای گمنام و تشریح عملکرد یک سال ادارات اوقاف و امور خیریه بخشی از برنامه های دهه وقف است.مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی اضافه کرد: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، استاندار مرکزی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و برگزاری همایش روحانیان و یاوران وقف از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این دهه است.حجت الاسلام دلاوری افزود: در اجرای طرح بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور در این استان یکهزار و 400 هکتار زمین در بخش کشاورزی زیر کشت مکانیزه قرار دارد که 25 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این بخش فعالیت دارند.وی تصریح کرد: روزانه 10 تن شیر در بخش گاوداری صنعتی این طرح با 750 راس دام در استان مرکزی تولید می شود که اشتغال مستقیم این بخش 24 نفر و اشتغال غیرمستقیم آن 200 نفر است.مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: 2 هزار و 800 راس گوسفند نیز در بخش تولید گوشت قرمز در راستای طرح بنیاد توسعه و عمران موقوفات در این استان وجود دارد که اشتغال مستقیم این بخش پنج نفر و اشتغال غیرمستقیم آن 10 نفر است.حجت الاسلام دلاوری بیان کرد: اشتغال مستقیم بخش عمرانی این طرح سه نفر، غیر مستقیم 40 نفر و اشتغال مستقیم بخش اداری 14 نفر است.وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی استان مرکزی بر طرح بنیاد توسعه و عمران موقوفات نظارت جدی و مستمر دارد.بیش از پنج هزار و 200 موقوفه در نقاط مختلف استان مرکزی به ثبت رسیده است که بیش از 2 هزار موقوفه اقتصادی و درآمد زا هستند.از 15 تا 25 آبان ماه جاری به نام دهه وقف نامگذاری شده است.