جهان‌سومی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

با سی ویژگی مردمان کشورهای جهان‌سومی از دید یک استاد دانشگاه و پژوهشگر توسعه آشنا شوید.

محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه در یادداشتی که در وبسایت شخصی‌اش منشر کرد، سی ویژگی مردمان کشورهای جهان‌سومی را به قرار زیر برشمرد:

۱- اول عصبانی می ‌شوند، بعد شاید فکر کنند.

۲- سوال کردن را افت شخصیتی می ‌شمارند.

۳- در تنظیم اولویت ‌ها بسیار سرگردانند.

۴- خیلی تلاش می ‌کنند خود را اثبات کنند.

۵- مخاطبان خود را دست کم می ‌گیرند.

۶- موفقیت را در پول زیاد خلاصه می ‌کنند.

۷- خیلی به هرم مازلو اعتقادی ندارند.

۸- تغییر و شکست را یکی می ‌دانند.

۹- از این که از زحمات افراد تقدیر کنند، پرهیز می ‌کنند.

۱۰- از ناهماهنگی با یکدیگر لذت می ‌برند.

۱۱- کنترل دیگران را ارزش می ‌شمارند.

۱۲- علاقه شدیدی به ورود در مسایل دیگران دارند.

۱۳- در مورد طبع بشر بسیار کم می ‌دانند.

۱۴- به ندرت ناخودآگاه خود را خانه تکانی می ‌کنند.

۱۵- قابل اتکاء نیستند و با آگاهی این کار را می ‌کنند.

۱۶- زیستن در تناقضات را زرنگی قلمداد می ‌کنند.

۱۷- برای تحقق کارآمدی، کارها را به صد قسمت تقسیم نمی ‌کنند.

۱۸- با بی‌احترامی به دانشمندان خود آنها را به مهاجرت سوق می ‌دهند.

۱۹- آموزش ندیده‌اند کارها را برای درازمدت انجام دهند.

۲۰- گرفتار چند غریزه هستند.

۲۱- در استفاده از واژه‌ها بسیار کم دقت می ‌کنند.

۲۲- برنامه‌ریزی و تخیلات برای آنها مساوی هستند.

۲۳- تمایل شدیدی به یکسان ‌سازی انسان‌ها دارند.

۲۴- بارها اشتباهات قبلی را تکرار می ‌کنند.

۲۵- تعداد اشتباهاتشان بسیار بالاست.

۲۶- پس از این که بلند شدند، صندلی را جای خود نمی ‌گذارند.

۲۷- در شهرهایشان هنوز آداب مدنی بسیار ضعیف هستند.

۲۸- خودنمایی را با اعتماد به نفس اشتباه می ‌گیرند.

۲۹- از خودشان بیش از اندازه راضی هستند.

۳۰- و بنابراین رشد نمی ‌کنند.

اسنپ فود اعلام کرد، در مورد کلیپ صوتی اخیر که همراه برند اسنپ‌فود منتشر شده است، لازم می‌دانیم ضمن عذرخواهی و اعلام قطع همکاری با ناشر محتوای اشاره شده، توضیحاتی را به منظور شفاف‌سازی و رفع سو تفاهمات ارائه دهیم. بیش از ۸ سال از فعالیت مجموعه اسنپ‌فود (زودفود) در ایران می‌گذرد و در این مدت این مجموعه دانش بنیان با هدف ترویج شیوه‌های نوین در کسب‌وکار آنلاین همواره در تلاش بوده تا پیام خود را به گوش مخاطبانش برساند. از آن جمله تبلیغات محیطی و آنلاین در وب‌سایت‌های پربازدید و اخیرا به شکل جدی در فضای شبکه‌های اجتماعی. جهت رفع سو تفاهمات ایجاد شده در مورد فعالیت تبلیغاتی این شرکت در شبکه‌های اجتماعی، لازم به ذکر است آنچه توسط این شرکت مورد هدف و استفاده قرار می‌گیرد فضای تبلیغاتی و بازدید صفحات مزبور است و به هیچ عنوان هیچ یک از محتواهای منتشر شده در این فضا مورد تایید این شرکت نیست و نیز پیش از انتشار به سمع و نظر کارشناسان این شرکت نمی‌رسد.

قیمت بلیت بازی پایانی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ آسیا که در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره آن صورت گرفته بود، اعلام شد. بلیت بازی برگشت پرسپولیس - کاشیما آنتلرز، اعلام شد و دوباره بلیت بازی گران شد. روز گذشته قیمت بلیت فینال لیگ قهرمانان اعلام شد اما امروز دوباره قیمت ها تغییر کرده و گران شده است. جایگاه برای بازی پایانی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ آسیا که برای اولین بار در تهران برگزار خواهد شد، به ارزش ۸۰ هزار تومان، عرضه می‌شود. بلیت روبروی جایگاه 80 هزار تومان خواهد بود که روز گذشته 50 هزار تومان اعلام شده بود و همچنین بلیت سکوهای پشت دروازه 50 هزار اتومان و طبقه دوم که بخش اعظم بلیت فروشی این مسابقه را شامل می‌شود، به قیمت ۳۰ هزار تومان ارایه می‌گردد. با آغاز کار بلیت فروشی فینال آسیا، در اتفاقی پیش بینی نشده سایت فروش بلیت به دلیل استقبال زیاد هواداران از دسترس خارج شد. در همین راستا و در پی بروز مشکلاتی در روند فروش بلیت دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم‌های پرسپولیس و کاشیما آنتلرز ژاپن، فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس خواستار ارائه توضیحات مقتضی در این باره شد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: شهروندان مراقب روبات‌هایی که کاربر را به صفحات فیشینگ (جعلی) هدایت می‌کند، باشند. سرهنگ تورج کاظمی افزود: بر اساس پرونده‌های واصله متهمان بدوا اقدام به تهیه روبات یا اپلیکیشن ارائه‌دهنده خدمات مختلفی از جمله افزایش فالوئر، دوست‌یاب، صیغه‌یاب، ردیاب، دوربین لخت کن و... کرده به نحوی که پس از نصب برنامه به منظور فعال‌سازی اپلیکیشن از کاربر درخواست واریز مبلغ اندکی (معمولا ۲۰ هزار ریال) و ارجاع به صفحه فیشینگ را می‌کند. وی ادامه داد: این روبات‌های راه‌اندازی شده عمدتا ارجاع به درگاه وجود نداشته و مستقیما اطلاعات و رمز کارت طی چند مرحله از کاربر اخذ شده و در تمامی موارد پیغام (صوری عدم ارتباط با بانک) یا تراکنش ناموفق نشان داده می‌شود. همچنین در بسیاری از موارد، مجرمان اقدام به تبلیغ روبات یا اپلیکیشن‌های جعلی در کانال‌های پر بازدید شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام و اینستاگرام، (با چند صد هزار اعضا) کرده و به این ترتیب برنامه مورد نظر در معرض دید و دسترس تعداد بسیار زیادی از کاربران نرم‌افزارهای اجتماعی هدف قرار می‌گیرد.

ساختمان‌های عظیم و مستحکم که در سده‌های میانی توسط شاهزادگان و یا نجیب‌زادگان در اروپا و خاورمیانه بناگردیده است، دژ یا قلعه نام دارند. در ایران، ساخت قلعه و یا دژهای عظیم حکومتی به پیش از اسلام برمی‌گردد و جزء مهمترین آثار تاریخی و معماری کشور محسوب می‌شود. دیشموک، شهری در استان کهکیلویه و بویر احمد است که جمعیت آن برابر با 4053 نفر در سرشماری 10سال قبل عنوان شده. شهر دیشموک از شمال با لردگان، از غرب به ایذه و باغملک ارتباط دارد. تنها اثر تاریخی این شهر، قلعه دیشموک است که بر بلندای صخره‌ای گچی قرار گرفته و از جنس سنگ و گچ است.

چیزی عجیب که در این قلعه حائز اهمیت است تامین آب آشامیدنی برای ساکنین قلعه می باشد. در این قلعه، راه زیر زمینی به طول بیش از 200 متر احداث شده است و راز سر به مهری که سالیان سال هنوز بی جواب مانده است این است که چه کسانی در این قلعه زندگی کرده‌اند؟ این قلعه دقیقا متعلق به چه دوره‌ای است؟ و هزاران سوال دیگر که هنوز در این قلعه شواهدی برای دریافت جواب آن‌ها وجود ندارد.

جهان امروز، جهان برند است. در واقع، امروز بیش از آن که محصولات بفروشند، این برندها هستند که به فروش می رسند. دو خودرو را در نظر بگیرید که از نظر امکانات مثل هم هستند ولی مشتری به خودرویی رغبت بیشتری دارد که نامش مثلاً "بنز" است چرا که برند "بنز" از برندی مانند "رنو" قدرتمندتر است. در دنیای نوشیدنی ها، دو برند "کوکاکولا" و "پپسی کولا" دهه هاست که با یکدیگر در رقابت اند و تا اینجای بازی، این کوکاکولاست که توانسته است گوی سبقت را برباید. در یک آزمایش، ابتدا به افرادی دو لیوان نوشابه دادند بی آن که مشخص شود برند هر کدام شان چیست. در یکی از لیوان ها پپسی و در دیگری کولا ریخته بودند. افراد صرفاً بر اساس طعم و مزه نوشیدنی ها را مورد قضاوت قرار دادند؛ نتیجه به نفع پپسی بود. سپس دو لیوان نوشابه دیگر به آنها دادند و این بار روی هر کدام نوشته شده بود که کوکاست یا پپسی؛ این بار، اکثریت به گفتند که طعم و مزه کوکا بهتر بوده است. این آزمایش به کرات با گروه های مختلفی تکرار شد و همین نتیجه به دست آمد؛ چرا؟ چون کوکاکولا برند قوی تری از پپسی کولاست و این قدرت برند، حتی واقعیت فیزیولوژیکی به نام درک طعم و مزه را تحت الشعاع قرار داد. بنابر این، اگر عرضه کننده محصولی - اعم از کالا یا خدمات - می خواهد در دنیای پررقابت امروزی به حیات خود ادامه دهد، چاره ای جز برندسازی ندارد و الا در رقابت سهمگین کنونی، محکوم به فنا خواهد بود ولو آن که از نظر کیفی، حرف هایی هم برای گفتن داشته باشد. ریشه کلمه برند به سرزمین های اسکاندیناوی قدیمی می رسد که در آن کشاوزران برای شناسایی گاوهای خود، مُهری فلزی و گداخته را بر پوست شان می زدند. به این نشان ، "برند" می گفتند. بنابراین برند، نه نام است، نه لوگو و نه هیچ چیز دیگر. برند حسی است که درباره یک پدیده (اعم از کالا و خدمات و اشخاص و ...) ایجاد می شود و استمرار می یابد. قطعاً هیچ حسی اعم از خوب و بد و قوی و ضعیف بی دلیل ایجاد نمی شود. مردم ابتدا کفش "اسکیچرز" را در بازار می بینند و به هر دلیلی آن را می خرند؛ وقتی تعداد زیادی از افراد راه رفتن "نرم و سبک" را در مدت زمانی معقول «تجربه» کنند، نام اسکیچرز با حس نرمی و سبکی همراه می شود؛ یا BMW، حس رانندگی اسپورت را القا می کند و "ولوو" با حس ایمنی همراه است. شاید یک مشتری عادی نتواند نام حسی که همراه فلان برند غذایی است را بگوید ولی همین که حس اش مثبت باشد و رغبت به خرید داشته باشد، یک بُرد برای آن محصول است.