رئيس جمهور در اجلاس سراسري نماز آرزو کرد؛

گروه سیاسی: رئيس جمهور، نماز را وسيله هدايت و ذکر رحمانيت خداوند دانست و تاکيد کرد: راه ايستادگي در برابر فشار اقتصادي بدخواهان، تکيه بر خداوند است.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در بيست‌ و هفتمين اجلاس سراسري نماز در تالار اميرکبير دانشگاه سمنان با بيان اين‌که دين را مي‌توان در دو کلمه پرستش و نيايش خلاصه کرد، گفت: پرستش جوهر اسلام و حقيقت دين و نيايش صورتي زيبا از پرستش است. نماز يک عبادت صرف يا يک فرع دين مانند ساير فروع‌ دين نيست، بلکه همه چهره اسلام است.

وي خاطرنشان کرد: جوهر دين ايمان به خدا، اعتقاد به حق و عمل به دستورات الهي است، اما پرچم آن نماز است و دين بدون نماز قابل شناخته شدن نيست. نماز همان اصل عبوديت در کنار توحيد است و عبوديت بدون توحيد نيز معنا ندارد. همان‌طور که توحيد بدون عبوديت ما را به سرمنزل مقصود نمي‌رساند.

رييس جمهوري با اشاره به دستور خدا به برپايي دين در همه اديان الهي، بيان کرد: برپايي نماز نه در اسلام بلکه در همه اديان الهي جزو نخستين دستورات خداوند به پيامبران است و تنها مساله‌ اسلام نيست، بلکه مساله دين است و حقيقت و واقعيت دين نيز اتصال به خداست که چهره درخشان آن نماز است.

روحاني با تاکيد بر اين‌که نماز براي اين نيست که بخواهيم بر سر خدا، اسلام يا دين منتي بگذاريم، ادامه داد: حيات، سکون و آرامش ما در کنار نماز به وجود مي‌آيد و نماز افتخار بشريت است؛ چرا که خدا به ما اجازه داده و از ما خواسته که با او صحبت و از او ياد کنيم. مسلمانان در طول روز حداقل 17 رکعت نماز اقامه مي‌کنند و در طي آن حداقل 10 بار «بسم‌ا...‌الرحمن‌الرحيم» مي‌گويند.

وي با بيان اين‌که نماز وسيله هدايت انسان‌هاست، تصريح کرد: از ديني که همه مسلمانان در طول شبانه‌روز حداقل 10 مرتبه خدا را با رحمت و رحمانيت‌اش بخوانند، خشونت، بداخلاقي و تهمت در نمي‌آيد و اگر اخلاق ما با نمازمان نمي‌خواند به معناي آن است که در جايي مشکلي وجود دارد و ما بايد آن مشکل را برطرف نماييم.

رييس جمهوري ادامه داد: اولين نکته‌اي که قرآن به ما مي‌آموزد آن است که براي مشکلات‌مان جزع و فزع نکنيم و به واسطه راحتي‌ها و دستاوردها حرص ما را فرا نگيرد.

روحاني با تاکيد بر اين‌که نماز و تکيه بر رحمت خدا ملت بزرگ ايران را در برابر ابرقدرت‌ها حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: در دوران پيش از انقلاب اسلامي‌برپايي نماز جماعت در ميان جوانان دو معناي انقلابي و مذهبي‌ بودن داشت؛ در آن زمان برپايي نماز دسته‌جمعي به معناي روشنفکر معتقد بود، اما امروز شرايط به گونه‌اي ديگر شده، در آن زمان جو دانشگاه‌ها مانند آنچه که امروز مشاهده مي‌کنيد نبود.

رييس جمهوري با تاکيد بر اين‌که نماز در آن دوران علامت ايمان، اسلام، ايستادگي و مذهبي بودن بود، گفت: در زمان پيش از پيروزي انقلاب افرادي که درس‌خوانده غرب بودند وقتي به کشور آمدند احساس کردند نمازشان بايد ظهور و بروز داشته باشد. آنها ديدند که نياز است به غير از مسجد دانشگاه تهران در دانشکده‌هاي خود نيز نمازخانه داشته باشند تا بتوانند نماز خود را به موقع به جا آورند. امثال مرحوم بازرگان و دکتر سحابي از آدم‌هاي متديني بودند که برخي از آنها حتي نماز شب‌شان ترک نمي‌شد.

روحاني با بيان اين‌که نمايش و شعائر گاهي ضروري است، اظهار کرد: گاهي ضروري است که برخي اقدامات نظير برپايي نماز گفته شود؛ نماز را مي‌توان خصوصي خواند، چرا که عبادتي فردي است اما از ارکان نماز پيداست که ساختمان آن بيشتر به صورت دسته‌جمعي برپا شده است.

رييس جمهوري همچنين با بيان اين‌که نماز مظهر دين و قدرت ماست، اظهار کرد: امروز در سطح جهان ظهور و بروز دين دو چيز است؛ يکي حجاب و ديگري نماز؛ امروز يکي از علامت‌هاي دين در سطح دنيا را مشاهده مي‌کنيم که مي‌بينيم خانمي‌با روسري يا هر شکلي از حجاب اسلامي‌در حال تردد در خيابان است. همچنين از ديگر علامت‌هاي دين، مشاهده برپايي نماز جماعت در اماکن مختلف از جمله مساجد و نمازخانه‌ها است.

وي خاطر نشان کرد: نماز اهميت بسياري دارد و ما آنچه که امروز بايد به آن بپردازيم اين است که چگونه بايد نماز را ترويج کنيم و بگوييم که آرامش با اقامه نماز حاصل مي‌شود. همچنين بايد به دنبال آن باشيم تا ببينيم امروز که فشار اقتصادي آمريکا و رژيم صهيونيستي و برخي ديگر بر ماست چگونه مي‌توانيم بايستيم. روحاني خاطرنشان کرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي‌افراد زيادي اعم از مذهبي و غيرمذهبي در اين مسير تلاش مي‌کردند، اما آنهايي که پاي انقلاب ماندند، ايستادند و فداکاري کردند همان‌هايي بودند که اهل نماز و خدا بودند همچنين در دوران دفاع مقدس نيز شاهد حضور چنين افرادي بوديم. در آن دوران ايمان و اسلام در چهره فرمانده‌ها و رزمندگان نيروهاي مسلح مشاهده مي‌شد.

رييس جمهوري به بيان راهکارهايي براي ترويج نماز و نماز خواندن در کشور پرداخت و اظهار کرد: نماز بايد از خانواده و در خانه آغاز شود. ما نياز نداريم که براي ترويج نماز اين موضوع را به زبان بياوريم بلکه بايد آنچه که در خانواده‌ها ترويج مي‌يابد با عمل خود مردم را به نماز دعوت کنيم. بايد همان اقدامي‌را انجام دهيم که پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌در روي آوردن مردم به حجاب مشاهده کرديم. در آن زمان ديديم که زنان و دختراني که حجاب نداشتند خود حجاب آوردند، چرا که خودشان مشاهده کردند که اين دين، عامل نجات، استقلال، آزادي و عزت کشور است؛ بنابراين به مساجد آمدند.

وي با تاکيد بر اين‌که امروز بيش از هر زمان ديگري به استعانت از خداوند نياز داريم و بايد آيه «اياک نعبد و اياک نستعين» را تکرار کنيم خاطر نشان کرد: نبايد زماني فرا رسد که نماز تبديل به ابزاري براي گرفتن درجه، پست و گزينش افراد شود؛ خدا آن روز را نياورد. من از اين‌که در گزينش‌ها سوالاتي از جوانان مي‌شود که متاسفانه گاهي آنها را تشويق به دروغ گفتن از سر ناچاري مي‌کند، ناراحت هستم، چرا که دين ما اينگونه نيست و اشکال از ماست که دين را به شکل ديگري معرفي مي‌کنيم.

روحاني با تاکيد بر اين‌که بايد دين را به صورت واقعي معرفي کنيم، ادامه داد: نماز به عنوان وظيفه، فهم و عظمت انسان و نيايش و استعانت او از خداوند است. نبايد اين فريضه الهي را وارد مسائل ريز و جزيي کنيم.

وي گفت: بارها در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مباحثي که درباره مسائل انقلابي و فرهنگي مطرح مي‌شود گفته‌ام که به جاي طرح مباحث و مصوبات و اعتباراتي که قرار است پرداخت کنيم، همه اعتبارات مربوطه را به مدارس دوره دبستان بدهيم، چرا که در اين دوره است که افراد ساخته مي‌شوند. رييس جمهوري با بيان اين‌که اساس دين اسلام انتخاب و اساس نماز نيت است، گفت: هيچ کجا با اجبار و زور دين درست نمي‌شود. اساس نماز نيت است و اين فريضه الهي باعث تقرب مي‌شود، اما زماني که تقوا وجود داشته باشد، اين قرب حاصل مي‌شود.روحاني در پايان با بيان اين‌که امروز پناه ما براي معنويت، دنيا و آخرت، قدرت روحي و توان و ايستادگي در برابر مشکلات و هجمه‌ها و فشارها بايد نماز باشد، اظهار کرد: بهترين تعبير از نماز تشبيه آن به عمود خيمه دين است؛ گويي ساير اعمال ديني جسم هستند و نماز روحي است که به آن جسم جان مي‌دهد.

ایستادگی قاره سبز در برابر آمریکا خبر داد؛
وزير امور خارجه از ثبت SPV در آينده نزديک توسط اروپايي‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اينکه آمريکايي‌ها به محض اطلاع پيدا کردن از طرح و تحولي تلاش مي‌کنند مانع اين اقدام شوند، اروپايي‌ها مي‌خواهند که اين مرحله را تا به نتيجه رسيدن آن در حالت محرمانه دنبال کنند.

محمدجواد ظريف در جمع خبرنگاران درباره اظهارات برخي مقامات آمريکايي درخصوص فعاليت موشکي ايران گفت: آمريکايي‌ها هم در اين دولت و هم در دولت گذشته اعتراف کردند که برجام و قطعنامه 2231 فعاليت موشکي ايران را ممنوع نمي‌کند.

وي يادآور شد: هم خانم وندي شرمن در جلسه سناي آمريکا در دوره مذاکرات اين سخنان را بيان کرد و هم آقاي برايان هوک دو ماه پيش اعلام کرد که قطعنامه 1929 ايران را مجبور مي‌کرد در حالي که قطعنامه 2231 فقط از ايران يک تقاضايي در مورد نوع به خصوصي از موشک مي‌کند.

وزير امور خارجه با تاکيد بر اين که ما چون برنامه سلاح هسته‌اي نداريم، موشکي را هم براي حمل سلاح هسته‌اي طراحي نمي‌کنيم، ادامه داد: در واقع با توجه به اين که موشک‌هاي جمهوري اسلامي‌نقطه زن هستند فقط براي سلاح متعارف طراحي شده است.

ظريف خاطرنشان کرد: باتوجه به اين که آمريکا از برجام خارج شده و ناقض تعهدات خود در قطعنامه شوراي امنيت و در خود برجام است، ناچار به دست و پا کردن يک پوشش براي اين نقض‌ها است اين ادعا را مطرح مي‌کند و شوراي امنيت حاضر نشد اين ادعاي بيجا را بررسي کند.

وزير امور خارجه درباره بازگشت ناوهاي آمريکايي به خليج فارس گفت: ما هميشه اعتقاد داشتيم که حضور خارجي‌ها در خليج فارس مخل آن است و به نفع هيچ کس نيست.

ظريف درباره همکاري جديد اتحاديه اروپا درباره برجام اظهار داشت: هفته گذشته که من ژنو بودم و دوستان در بروکسل حضور داشتند از اروپايي‌ها شنيديم اين است که توافق‌هاي نهايي انجام شده و در آينده نزديک شاهد ثبت اس پي وي خواهيم بود.

ظريف خاطرنشان کرد: البته با توجه به اينکه آمريکايي‌ها به محض اطلاع پيدا کردن از طرح و تحولي تلاش مي‌کنند مانع اين اقدام شوند، اروپايي‌ها مي‌خواهند که اين مرحله را در حالت محرمانه دنبال کنند تا به نتيجه برسند و بنابراين اين حرکت‌‌ها را آنها ادامه مي‌دهند و خودشان زماني که آن را ثبت کردند، اعلام خواهند کرد.

وي در پاسخ به سوالي در مورد بررسي لايحه CFT در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: آنچه که من خبر دارم اين است پس از بررسي اين موضوع در کميسيون امنيت ملي و با کمک شوراي نگهبان، برخي از ايرادهاي اين شورا اصلاح شد و اصلاح اين ايرادها به تصويب مجلس شوراي اسلامي‌رسيد.

وزير امور خارجه درباره ضرورت پيوستن ايران به توافق آب و هوايي پاريس اظهار داشت: اهدافي که براي کاهش گازهاي گلخانه‌اي تعيين کرديم از اهداف و تعهد ما در کنوانسيون پاريس بسيار جدي تر و محکم تر است. تفاوت ميان ايران و آمريکا در مورد ميزان تعهدات است و حتما ميزان تعهداتي که ما در اين کنوانسيون داريم از ميزان تعهدات که خودمان در داخل کشور براي خود ايجاد کرديم، کمتر است.

وي درباره تجديد نظر در روابط با کشورهاي همراه با آمريکا در سياست‌هاي ضد برجامي‌اظهار داشت: ما هيچ کشوري را هيچگاه مجبور نکرديم که برخلاف منافع ملي خود اقدامي‌انجام دهد.

وزير امور خارجه ادامه داد: کشورها منافعي دارند اما يک منفعت بزرگتري همه کشورها دارند و آن اينکه قوانين بين‌المللي و مقررات بين‌المللي دستخوش يک ادعا و يا يک فشار از سوي يکي از قدرت‌ها قرار نگيرد.

ظريف با بيان اين که اين تصميمي‌است که کشورها بايد بگيرند، يادآور شد: بازار ايران، بازار بسيار مطلوبي براي اکثر کشورها است و ما معتقديم که با سياستي که اکنون جمهوري اسلامي‌در پيش گرفته و با انزوايي که به امريکا تحميل شده ، اين حرکت در نهايت به نفع ما خواهد بود.

وي تاکيد کرد: در نهايت کشورها پس از يک دوره موقت و گذار از اين فشار آمريکا، منافع خود را درک و به آن عمل خواهند کرد.

وزير امور خارجه درباره تحريم ايران توسط برخي کشور در بحث موشکي و اصرار ايران به گسترش اين صنعت گفت: ما بر توان دفاعي خود همواره تأکيد کرديم و اعلام هم کرده‌ايم که اين توان دفاعي ما موضوع مذاکره نيست و در اين زمينه ما سياست جمهوري اسلامي‌را ادامه خواهيم داد.

سئول هم به دنبال دور زدن تحريم‌ها؛

گروه انرژي: در پي اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي آمريکا و فشار واشنگتن به متحدانش براي توقف خريد نفت از ايران، کره جنوبي برنامۀ بارگيري نفت و ميعانات گازي ايران را در ماه 13 مرداد به حالت تعليق درآورد. اين اقدام کره جنوبي که يکي از مهمترين مشتريان نفت ايران در آسيا در کنار ژاپن و چين است، در حالي انجام مي‌شود که گفتگوها ميان مقامات سئول و واشنگتن براي کسب چنين معافيتي همچنان ادامه دارد.

خبرگزاري رسمي‌کره جنوبي (KBS) از دور جديد مذاکرات اين کشور و آمريکا با موضوع تحريم‌هاي ايران خبر داد.

به گزارش ايرنا به نقل از اين خبرگزاري، وزير خارجه کره جنوبي روز چهارشنبه (14 آذر) گفت، هيات نمايندگان کره جنوبي از روز سه شنبه در مورد مسائل مربوط به معافيت‌هاي تحريمي‌از جمله امور مالي، حمل و نقل و بيمه براي حمايت از معاملات بخش تجاري با مقامات آمريکايي وارد گفت و گو شدند. در نشست مقامات دو کشور در واشنگتن، نماينده کره جنوبي از دولت آمريکا خواست تا موضع روشن خود نسبت به تحريم‌هاي آمريکا اعلام کند و واشنگتن نيز در مقابل براي همکاري نزديک با کره جنوبي از طريق کانال‌هاي ديپلماتيکي براي حل اين موضوع توافق کرد. به گفته برخي از کارشناسان سياسي، هيات کره‌اي در اين سفر در کنار موضوع بررسي موضوع تحريم‌هاي آمريکا به دنبال تمديد معافيت خود براي ادامه واردت نفت و تداوم روابط تجاري خود با ايران است.

در ماه گذشته کره جنوبي به همراه هفت کشور ديگر توانستند از معافيت موقت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران برخوردار شوند. بر اساس اين معافيت کره جنوبي مي‌تواند به مدت 180 روز با حجم کمتر نسبت به گذشته به واردات نفت از ايران ادامه دهد.

به گزارش روزنامه تجارت: ادعاي آمريکا در به صفر رساندن صادرات نفت ايران همراه با تهديد و ارعاب جامعه بين الملل، با اعلام معافيت ۸ کشور از تحريم در حوزه واردات نفت ايران عملا شکست خورد و به گفته بسياري از کارشناسان داخلي و بين المللي کاخ سفيد تاکنون در دستيابي به اهدافش در زمينه تحريم نفتي ايران ناموفق بوده است. روسيه، عربستان، عراق و ايران کشور‌هاي عمده صادر‌کننده نفت و اتحاديه اروپا، چين، هند، ژاپن و چند کشور ديگر از عمده خريداران نفت در جهان هستند و به اين علت که تعداد کشور‌هاي توليد‌کننده عمده نفت و همچنين وارد‌کنندگان آن محدودند، اين کالاي اقتصادي، ماهيتي سياسي و استراتژيک پيدا کرده و به همين دليل همواره نقش مهمي‌در روابط بين الملل ايفا مي‌کند.

  • صادرات 90 درصد نفت ايران به هشت کشوري که معافيت گرفتند

سيدرضا ميرطاهر کارشناس مسائل آمريکا براين باور است که ۹۰ درصد صادرات نفت ايران به ۸ کشوري اختصاص دارد که از تحريم‌هاي نفتي آمريکا معافيت گرفته اند.ميرطاهر درباره دلايل عدم همراهي ساير کشور‌ها با واشنگتن معتقد است که تصور ترامپ درابتدا اين بود که دنيا در اعمال تحريم‌ها عليه ايران و به ويژه تحريم‌هاي نفتي، واشنگتن را حمايت مي‌کند، اما پس از اعمال محدوديت‌ها با مقاومت جهاني رو به رو شد که دليل اين مقاومت، اقدام ايالات متحده در اعمال تحريم‌هاي غيرقانوني و يکجانبه عليه جمهوري اسلامي‌و خروج از برجام ذيل توافق قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل بود.

اکنون دولت ترامپ براي سرپوش گذاشتن بر اين شکست تلاش مي‌کند تا با اعطاي معافيت‌هاي نفتي در مورد کشور‌هاي عمده واردکننده نفت از ايران و دادن مهلت‌هاي زماني همانند دوران اوباما، آن‌ها را وادار کند که در برهه‌هاي زماني مشخص و در ميزان تعريف شده‌اي واردات نفت خود از ايران را کاهش دهند.

  • ترامپ نگران افزايش ناگهاني قيمت نفت

اما شخص ترامپ دليل جالبي براي معافيت اين کشور‌ها از تحريم نفتي ايران بيان مي‌کند و مي‌گويد "من نگران وارد آوردن شوک به بازار انرژي بودم و به همين دليل براي جلوگيري از افزايش ناگهاني قيمت جهاني نفت مي‌خواهم تحريم‌هاي نفتي را آرام‌تر اجرا کنم" رييس جمهور آمريکا در ادامه مي‌گويد که " ما شديدترين تحريم‌هايي را که تا به‌حال اعمال شده، مقرر کرديم، اما در مورد نفت ما بايد کمي‌آهسته‌تر جلو برويم، چون من نمي‌خواهم بهاي نفت در سراسر دنيا را بالا ببرم".

  • چهار دليلي که آمريکا نمي‌تواند فروش نفت ايران را به صفر برساند

اما بررسي اين پرسش که چرا آمريکا مجبور به دادن معافيت به وارد کنندگان نفت ايران شد نشان مي‌دهد، اين اقدام دلايلي مختلفي دارد که کنترل قيمت نفت در بازار و جلوگيري از افزايش آن يکي از مهمترين آن‌ها محسوب مي‌شود. اين معافيت‌ها حداقل ادامه عرضه مقداري از نفت ايران به بازار‌هاي جهاني را تضمين کرده و احتمالا نگراني‌ها در مورد اختلال در عرضه و فشار بيشتر به قيمت‌هاي بين المللي نفت را پيش از انتخابات حساس ميان دوره‌اي آمريکا کاهش خواهد داد. دليل ديگر اين اقدام به چالش‌هاي جايگزيني نفت کشورمان ارتباط دارد، به دليل آنکه نفت هر کشوري ترکيبات منحصر به فرد خود را داشته و براي توليد محصولات پتروشيمي‌در هر کشور نمي‌توان يک باره نفت ديگري را با مشخصات نزديک به نفت ايران جايگزين کرد. موضوع ديگر رقابتي بودن شرايط خريد نفت از ايران است. تهاتر نفت با کالا، نزديک بودن مسير حمل بار و ارائه تسهيلات در نحوه پرداخت‌ها از جمله عواملي هستند که خريد نفت از ايران را به صرفه‌تر مي‌کنند و در نتيجه قيمت و گريد‌هاي نفت ايراني در بازار را همچنان در اندازه‌هاي رقابتي حفظ مي‌کنند که همين موضوع سبب شده تا نفت ايران در برابر فشار تحريم‌ها مقاوم ظاهر شود. دليل آخر، اما خسارت‌هايي است که در صورت حذف قرارداد نفتي با ايران متوجه مشتريان اين محصول مي‌شود که در نتيجه آمريکا ناچار شده است همزمان با اعلام بخش دوم تحريم‌هاي نفتي ايران در برابر مطالبات ومنافع آن‌ها عقب نشيني کرده و واقعيت بازار انرژي را بپذيرد.

شرفبافي پس از گفت‌وگو با مسافران بيان کرد

گروه راه و مسکن: طي سال‌هاي اخير نحوه سرويس دهي و خدمات فرودگاه‌هاي کشور به خصوص فرودگاه امام خميني (ره) محل گفت و گو و مناقشه بوده است و مسافران عمدتا درخواست رسيدگي به مسائل و مشکلات اين فرودگاه بوده اند. طي بازديدي که روز گذشته توسط مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران از فرودگاه امام خميني (ره) به عمل آمد وي مراتب رضايت خود را از اين فرودگاه ابراز داشت.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، فرزانه شرفبافي ضمن بازديد از شهر فرودگاهي امام خميني(ره) و گفت‌وگو با مسافران پروازهاي ايران‎اير، با اشاره به اينکه اين شرکت هواپيمايي اقدامات بزرگي را پيش رو دارد، گفت: در گفت‌وگو با مردم مشخص شد که مسافران از خدمات ايران‌اير رضايت دارند. شرفبافي با حضور در شهر فرودگاهي حضرت امام خميني (ره)، ضمن بازديد از امکانات و بخش‌هاي مختلف اين شرکت هواپيمايي در مجموعه شهر فرودگاهي، به بررسي نحوه عمليات در ساعات اوج پرواز «هما» و همچنين گفت‌وگو با مسافران پرداخت. شرفبافي درباره اين ملاقات مردمي‌و درخواست‌هاي مسافران گفت: به طور کلي مي‌توان گفت که مسافران به دو دسته تقسيم مي‌شدند، دسته اول از خدمات ارائه شده بسيار راضي بودند و جا دارد از اين بابت از خدمات همکاران خود که اين رضايت را ايجاد کرده است، تشکر کنم. وي ادامه داد: برخي از مسافران نيز درباره امکانات فرودگاهي و نوع برخوردي که در بدو ورود با آن مواجه شده بودند، مساله داشتند که قرار بر آن شد که اين مسائل پيگيري شده تا رفاه حال مسافران تامين شود.

  • قدرداني از کارکنان

مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران در ادامه در جمع کارکنان اين شرکت در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) به ايراد سخن پرداخت و ضمن تشکر از خدمات همکاران خود گفت: از همه افرادي که بدون چشم‌داشت در تلاش هستند تا هما را در اين شرايط سخت و ويژه فعال نگاه دارند، تشکر مي‌کنم.

وي ادامه داد: همکاران ما با وجود مسائلي که در تامين قطعات هواپيما، تامين تجهيزات زميني، امکان سوخت‌گيري در فرودگاه‌هاي خارج از کشور و ... ايجاد شده، تمام تلاش خود را به کار مي‌گيرند پروازها با حداکثر ايمني و کيفيت انجام شود.

شرفبافي با اشاره به اينکه کمتر از ۴ ماه گذشته، به منظور انجام هرچه بهتر عمليات حج، از امکانات هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) بازديد کرده بود، گفت: به نظرم در اين بازه ۴ ماهه تغيرات بسياري خوبي در اين مجموعه ايجاد شده است.

  • ايران‌اير، منظم‌ترين ايرلاين در عمليات حج

مديرعاما ايران‌اير در ادامه انجام عمليات حج در سال ۹۷ را عالي توصيف کرد و گفت: به اين خاطر جاي تقدير و تشکر از ۵ حوزه تخصصي عمليات، مهندسي و تعميرات، خدمات فرودگاهي، حراست و کترينگ وجود دارد. در اين عمليات همپوشاني، همکاري و همدلي خوبي در مجموعه هما با شهر فرودگاهي، شرکت فرودگاه‌ها، پليس، گمرک و سپاه وجود داشت، که به اجراي هرچه بهتر عمليات حج سال ۹۷ منجر شد.

وي ادامه داد: هما منظم‌ترين و کم عيب‌ترين عمليات حج در طي ساليان گذشته را در سال ۹۷ انجام داد و افتخار اين را داريم که در فرودگاه‌هاي مدينه و جده به عنوان منظم‌ترين ايرلاين شناخته شده و لوح تقدير دريافت کرديم.

شرفبافي به صدور کارت پرواز حجاج از ۴۸ ساعت قبل از پرواز، به عنوان يک خدمت ويژه ياد کرد و گفت: هيچ ايرلايني چنين خدماتي را براي مسافران خارجي خود فراهم نمي‌کند. حتي هواپيمايي سعودي نيز اين سرويس را به حاجيان ايراني ارائه نمي‌کرد. اما ايران‌اير توانست با همکاري سازمان حج و زيارت، اين نظم و ترتيب را به وجود بياورد. وي افزود: بخش اساسي اين کار به واسطه بستر ICT انجام شد. از مرکز پشتيباني تشکر مي‌کنم که اين اطلاعات را به سرعت از سيستم‌هاي حج و زيارت به سيستم‌هاي هما منتقل کردند که کار بسيار بزرگي بود.

  • خروج هواپيماي فاکس آلفا از چک C

شرفبافي با اشاره به اينکه هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران، کارهاي بزرگي را پيش رو دارد، گفت: يکي از کارهاي بزرگي که انجام شده، خروج هواپيماي فاکس‌آلفا از چک C است که اولين پرواز آن نيز امروز انجام شد. وي سپس به اجراي عمليات پروازي ايران‌اير در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) اشاره کرد و افزود: نظم و دقتي که امروز در بازرسي مسافران ديدم، بسيار عالي بود. مخصوصا در کنترل ويزا، ابداع جالبي انجام شده و جلوي هزينه‌کردهاي سنگين هما را در فرودگاه‌هاي خارج از کشور را گرفته است. با استفاده از همين روش از شهريور تا کنون جلوي کساني که سعي مي‌کنند به صورت غير قانوني از کشور خارج شوند، گرفته شده است. گفتني است شرفبافي در اين بازديد، از بخش‌هاي مختلف هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران در شهر فرودگاهي امام خميني (ره) شامل بريفينگ ميهمانداران، ديسپچ، ايستگاه ايران‌اير، دفتر فروش بليت، دفتر مرکزي، انبار قطعات، مرکز فني و مهندسي و آشيانه هوشمند بار ديدن کرد.

وزير صمت مطرح کرد؛

گروه صنعت و معدن: شايد بتوان نبود سرمايه در گردش را مهم‌ترين معضل واحدهاي توليدي به حساب آورد. براي همين منظور دولت درصدد است تا به طور جد در خصوص حل اين معضل اقدام کند. در همين راستا وزير صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: تا آخر سال جاري 20 هزار ميليارد تومان تسهيلات اشتغال‌زايي از محل تبصره 18 بودجه در اختيار داريم.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، رضا رحماني در جريان سفر کاروان دولت به استان سمنان ضمن بازديد از واحد توليدي سيم و کابل مغان در شهرک صنعتي شاهرود با اشاره به ديدار اخير خود با مقام معظم رهبري افزود: "ايشان تاکيد کردند توليد داخلي جدي گرفته شود" و رييس جمهور هم بر اين امر تاکيد دارند و مداوم پيگيري مي‌کنند و بنده نيز در اين زمينه از روساي سازمانها انتظار دارم توجه به توليد ملي را تکليف بدانند چرا که حفظ و توسعه توليد موجود به معناي حفظ اشتغال موجود است.

وي با اشاره به نهايي شدن لايحه بودجه سال 98 در دولت افزود: در سازمان مديريت و برنامه ريزي، بسته توليد و اشتغال را تدوين کرديم و در بودجه گنجانديم و دولت نيز با وجود تاکيد بر صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جاري بر بودجه توليد و اشتغال تاکيد ويژه دارد و منابعي اختصاص داده است.

رحماني در ادامه تصريح کرد : الان نمي‌پذيرم که واحد فعالي سرمايه در گردش نداشته باشد و در اين زمينه بانکها بايد همکاري کنند و منابع بايد در توليد سرمايه گذاري شود.

به گفته وزير صنعت، منابع تبصره 18 به پروژه‌هاي نيمه تمام بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي، طرح رونق توليد، نوسازي و بازسازي صنايع و تامين سرمايه در گردش اختصاص مي‌يابد و در اين تبصره حتي يارانه هم پيش بيني شده است.

شرکت سيم و کابل مغان با سرمايه گذاري حدود ۱۴۹۰ ميليارد ريال و با ظرفيت توليد سالانه ۴۳ هزار تن انواع کابل آلومينيومي، انواع سيم متولي روکشدار انواع سيم حرارتي و نسوز سيم و کابل برق افشان و کابلهاي انتقال برق را دارد که زمينه اشتغال حدود ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.

به گزارش ايسنا، 13 طرح صنعتي و معدني و زيربنايي درشهرک‌هاي صنعتي استان سمنان با سرمايه‌گذاري ريالي بيش از 3900 ميليارد ريال و ارزي 57 ميليون يورو و اشتغالزايي هزار و 500 نفري افتتاح و کلنگ زني شد.

در سفر کاروان دولت به استان سمنان، بهره برداري از طرح توسعه شرکت چوب تراشه نقطه سمنان با ظرفيت توليد سالانه 96 هزار مترمکعب تخته فيبر خام و سرمايه گذاري ريالي 950 ميليارد ريال و ارزي 15 ميليون يورو با زمينه ايحاد اشتغال براي حدود 310 نفر با حضور رضا رحماني وزير صنعت،معدن وتجارت راه اندازي شد.

فاز اول توليد شمش شرکت فولاد شاهرود با سرمايه‌گذاري بيش از 275 ميليارد ريال و ظرفيت توليد 100 هزارتني نيز از پروژه‌هاي صنعتي در استان سمنان بود که از سوي وزير صنعت راه اندازي شد. با آغاز به کار اين واحد توليدي حدود 150 نفر مشغول به کار خواهند شد.

در اين سفر همچنين عمليات اجرايي فاز دوم اين واحد صنعتي با پيش بيني سرمايه‌گذاري 810 ميليارد ريالي و 9 ميليون يورويي و ظرفيت توليد200 هزارتني و اشتغالزايي 240 نفري نيز آغاز شد.

عمليات اجرايي طرح ذوب آهن شاهرود نيز با پيش بيني سرمايه گذاري ثابت 560ميليارد ريال (400ميليارد ريال و 2 ميليون يورو) و ظرفيت توليد 300 هزار تن و اشتغال 190 نفري نيز از ديگر طرح‌هايي بود که با حضور رضا رحماني کلنگ زني شد.

در روز اول سفر رييس جمهوري به اين استان همچنين افتتاح واحد توليدي صنعت پتاس آسيا در شهرستان گرمسار با ظرفيت توليد سالانه 140 هزار تن سولفات پتاسيم و اسيد کلريدريک و با سرمايه گذاري 153 ميليارد ريال از ديگر طرح‌هاي قابل افتتاح بود که با بهره برداري از اين مجموعه زمينه اشتغال حدود 100 نفر در استان فراهم خواهد شد.

فاز نخست شرکت داروسازي فاتک شيمي‌پارس سمنان نيز با حضور دکتر روحاني افتتاح شد. اين واحد توليدي با سرمايه گذاري ريالي بالغ بر 530 ميليارد ريال و ارزي 13 ميليون يورو ظرفيت توليد 160 ميليون عدد کپسول و 600 ميليون عدد قرص را دارد و براي 110 نفر فرصت شغلي ايجاد مي‌کند.

همچنين در سفر رييس جمهور و اعضاي هيات دولت به استان واحد توليدي سرما گستر قومس با سرمايه گذاري 69 ميليارد ريال و اشتغالزايي حدود 20 نفر به بهره برداري رسيد که در زمينه توليد سيستم تهويه مطبوع خودرو فعاليت خواهد کرد.

عمليات اجرايي هشت طرح صنعتي و معدني در سطح استان آغاز و کلنگ زني شد که براي راه اندازي اين تعداد طرح بالغ بر 1900 ميليارد ريال سرمايه گذاري پيش بيني شده است و با بهره برداري کامل اين طرح‌ها زمينه اشتغال حدود 770 نفر در استان فراهم خواهد شد.

آغاز عمليات اجرايي توليد کاغذ حرارتي شرکت پارسيان کاغذ، توليد کاغذ از کربنات کلسيم در مهديشهر، شروع عمليات اجرايي نيروگاه خورشيدي 10 مگاواتي منطقه ويژه اقتصادي سمنان، طرح توليد لوله فولادي شرکت آريابد نوين در منطقه ويژه اقتصادي سمنان، طرح توليد و بسته بندي محصولات غذايي در گرمسار و آغاز عمليات اجرايي احداث ناحيه صنعتي کالپوش از جمله برنامه‌ها و طرح‌هاي کلنگ زني در استان بود.

بررسی تجارت از چشم‌انداز بازار مالی در سال 98
  • حسين خدنگ

دلار تا چه قيمتي قرار است پايين بيايد؟ً اين سوالي است که اين روزها بسياري از خود مي‌پرسند. هر چند هنوز يکسال از دلار 4 هزار توماني در بازار آزاد و خيابان‌هاي فردوسي نگذشته است اما با شوک‌هايي که از نخستين روزهاي سال 97 قيمت دلار را صعودي کرد و در عرض چند ماه به 18 هزار تومان هم رساند حالا دلار زير 10 هزار تومان براي بسياري دست نيافتني است!

اين در حالي است که همه معتقدند بخش فراواني از قيمت دلار حباب و نتيجه دلال بازي و بازارسازي مهره‌هاي مهم بازار ارز است و در صورت اصلاح روندهاي اقتصادي مي‌توان شاهد حضور دلار در قيمت‌هاي زير 10 هزار تومان بود. اتفاقي که البته ممکن است به زودي رخ دهد و نيم نگاهي به منحني نوسانات قيمت دلار در يک هفته اخير نشان مي‌دهد اين اتفاق چندان دور از دسترس نيست.

دلار اين هفته را با افت محسوس و نزديک به کانال 10 هزار تومان آغاز کرد اما از روز يکشنبه در مدار افزايشي قرار گرفت تا بسياري دوباره نگران تحولات بازار و حضور دلالان و معاملات شبانه شوند. هر چند اين افزايش چند صد توماني ديري نپاييد و با بازديد سرزده رئيس کل بانک مرکزي از خيابان فردوسي بازار دوباره به آرامش رسيد. حضور رئيس کل بانک مرکزي در خيابان فردوسي و بازديد از صرافي‌ها اتفاقي بود که بسياري آن را هوشمندانه و يکي از عوامل اصلي معکوس شدن روند بازار و ارزان تر شدن قيمتها مي‌دانستند. روندي که در روز سه شنبه هم تکرار شد تا در چهارمين روز هفته، قيمت دلار از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشيني کند اما در برابر نزول به زير مرز ۱۱ هزار توماني مقاومت نشان دهد.

اين مقاومت روز چهارشنبه هم ادامه داشت و با وجود کاهش 20 توماني، قيمت دلار همچنان بالاي مرز 11 هزار توماني ماند. بانک‌ها ديروز دلار را ۱۱ هزار و ۲۷۷ تومان از مردم خريدند تا بسياري از فعالان بازار اين سيگنال را دريافت کنند که دولت هم از اين روند قيمتي در بازار راضي است. به ويژه اينکه در يکي دو روز گذشته برخورد با معامله‌گران غيررسمي‌نيز افزايش پيدا کرده است و بعد از برخورد با دلالان در ميدان رو‌به روي پاساژ افشار و خيابان ارباب جمشيد در هفته‌هاي اخير به ندرت آنان مي‌توانند مدت طولاني دور يکديگر جمع شوند و اقدام به خريد و فروش دلار کنند.

آن گونه که ديروز رئيس پليس پايتخت از پايان کار دلالان سکه و ارز در خيابان‌هاي منوچهري، فردوسي و چهارراه استانبول خبر داد و گفت: امروز پايان کار دلالان خياباني ارز و سکه است؛ چراکه با اقدامات پليس پس از ۳۰ سال دلالان از چهارراه استانبول، خيابان منوچهري و فردوسي جمع‌آوري شدند.

حالا و با پاکسازي بازار از دلالان، صرافي‌ها در يکي دو روز گذشته تلاش کرده‌اند در ائتلافي ناگفته قيمت‌هايي نزديک به قيمت صرافي ملي را روي تابلو بياورند. اين اتفاق از نظر فعالان بازار به اجماعي براي جلوگيري از نوسانهاي شديد و ثبات قيمت ارز تعبير مي‌کنند و معتقدند دلار پس از اين براي مدتها در کانال 11 هزار تومان خواهد ماند. در اين ميان آنچه البته حالا به چالشي براي کاهش قيمت دلار تبديل شده و ممکن است دلار را دوباره در بازار افزايشي و گران کند قيمت دلار در بودجه سال آينده است. دو روز قبل عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي، رقم تقريبي دلار در بودجه سال ۹۸ را اعلام کرد.همتي در گفت و گو با «انتخاب»، در پاسخ به سوالي درباره نرخ ارز در لايحه بودجه تاکيد کرد: ارقام بودجه هنوز نهايي نشده است، ولي به نظر من در بودجه ۹۸ نرخ دلار براي تسعير درآمد‌هاي نفتي چيزي حدود ۵۷۰۰ تومان خواهد بود. پيش‌تر شايعاتي در خصوص تعيين رقم ۸ هزار توماني براي بودجه سال آينده مطرح شده بود. اين مبلغ در سه سناريوي عادي و انبساطي و انقباضي به ترتيب نرخ‌هاي تسعير 9 هزار و 500 توماني ؛ 11 هزار و 400 توماني و 17 هزار توماني براي دلار در بازار دوم رقم مي‌زند که تحقق هر يک بستگي به درآمدهاي ارزي دولت و کم و زياد شدن آنها دارد.

ديروز البته نوبخت در گزارشي از روند ارايه بودجه به مجلس تاکيد کرد دولت براي کالاهاي اساسي نرخ دلار 4200 توماني را در نظر دارد و افزود: آنچه که بخش قابل توجه ارز سال آينده است، 14 ميليارد دلار براي کالاهاي اساسي، دارو و نهادهاي کشاورزي با ارز 4200 تومان است. پيش بيني مي‌شود آن بخشي که از طريق نيما عمل مي‌شود و بخش عمده ارز که با نرخ 4200 تومان است، اگر نرخ موثر را در نظر بگيريم مي‌تواند در حد 5600 الي 5800 باشد. اين‌ها پيش بيني‌هايي است که در بودجه عمل نمي‌شود اما براي محاسبات‌مان در نظر گرفته مي‌شود. هر چند هنوز اعداد و ارقام اعلامي‌در خصوص قيمت نفت در لايحه بودجه سال آينده ، ارقام احتمالي لقب دارند اما بنا بر پيش بيني کارشناسان نرخ رسمي‌دلار در بودجه سال ۱۳۹۸ احتمالا برابر با ۵۷۰۰ تومان خواهد بود . به اين ترتيب نرخ دلار در بودجه سال آينده افزايشي برابر با ۱۴۰۰ تومان را در قياس با سال جاري تجربه خواهد کرد. اين رقم معادل با رشدي ۳۵ درصدي خواهد بود. به اين ترتيب در صورت تداوم اين وضعيت در بازار ارز ، فاصله قيمت ارز رسمي‌و غير رسمي‌به رقم بسيار قابل توجهي خواهد رسيد و اين مساله اميدها براي ارزان تر شدن دلار در سال آينده و بازگشت به قيمت‌هاي پيش از شوک ارزي را به ياس تبديل مي‌کند. در اين ميان تنها بايد منتظر ماند و ديد اين تحليل‌ها تا چه ميزان درست است و بالاخره دلار در روزهاي پيش رو بر چه مداري حرکت خواهد کرد و گران تر خواهد شد يا ارزانتر؟

ميزان افزايش حقوق کارکنان دولت در سال 98 ، 20 درصد پيش‌بيني شده است

رئيس سازمان اداري استخدامي‌کشور گفت: فعلا در قانون بودجه منابع مالي افزايش حقوق کارکنان دولت 20 درصد پيش بيني شده اگر قرار باشد بيشتر شود، در زمان بررسي بودجه در مجلس مشخص مي‌شود.

به گزارش تجارت، جمشيد انصاري در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به اين پرسش که آيا افزايش 20 درصدي حقوق کارکنان دولت را با توجه به وضعيت تورم، کافي مي‌دانيد يا خير، گفت: مرجع اعلام وضعيت تورم بانک مرکزي و مرکز آمار هستند و تا پايان سال رقمي‌که اعلام کنند، مرجع ماست و بر اساس آن حقوق کارکنان دولت افزايش مي‌يابد، ولي فعلا در قانون بودجه منابع مالي افزايش حقوق کارکنان دولت 20 درصد پيش بيني شده اگر قرار باشد بيشتر شود، در زمان بررسي بودجه در مجلس مشخص مي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش که احتمال خالي شدن فضاي مديريتي کشور با توجه به قانون منع به کارگيري بازنشستگان چقدر مطرح است، گفت: اساسا در حوزه قانون گذاري نبايد ما رويکردهاي صفر و يک داشته باشيم. يعني وقتي قوانين را بررسي و تصويب مي‌کنيم قوانين خاصي را بايد در نظر داشته باشيم.

نقدينگي کشور از ابتداي انقلاب تاکنون 5800 برابر شده است

يک اقتصاددان از رشد 800 برابري قيمت‌ها و رشد بيش از 5800 برابري نقدينگي در اقتصاد ايران طي 40 سال اخير خبر داد و گفت: تنها راه حل مشکلات اقتصادي تکيه بر اقتصاد دانش‌بنيان است. به گزارش ايسنا، دکتر ابولفضل شاه‌آبادي در نشست "بررسي شرايط کنوني اقتصاد ايران" که با حضور جمعي از اساتيد و دانشجويان در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه رازي کرمانشاه برگزار شد، اشاره‌اي به تحولات شاخص‌هاي اقتصادي ايران از سال 57 تا پايان سال 96 داشت و افزود: در اين مدت قيمت‌ها 800 برابر، ميزان نقدينگي کشور 5817 برابر و نرخ ارز 506 برابر شده و در برابر اين موارد فقط 3.3 برابر رشد توليد ناخالص داخلي و 2.2 برابر رشد جمعيت در کشور داشته‌ايم. وي ادامه داد: شاخص‌هاي ديگري نيز در اقتصاد ايران وجود دارد که مي‌توان از آنها به عنوان نقاط ضعف ياد کرد. به عنوان مثال در اقتصاد ايران نرخ رشد اقتصادي، نرخ رشد بهره‌وري و تعداد ديگري از شاخص‌ها نوسان شديد دارند که اين نوسان شديد بيانگر بيمار بودن اقتصاد است.

سازمان امور مالياتي بزرگترين پايگاه اطلاعات اقتصادي را دارد

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور گفت: اين سازمان هم اکنون بزرگترين پايگاه اطلاعات اقتصادي کشور را در اختيار دارد که اين امر، زمينه مبارزه با فرار مالياتي در کشور را تسهيل کرده است.

به گزارش ايسنا، سيدکامل تقوي نژاد در نشست رؤساي ادارات و واحدهاي حقوقي سازمان امور مالياتي کشور با تاکيد بر اهميت توجه به موضوعات اجتماعي در کنار موضوعات اقتصادي اظهار کرد: سازمان امور مالياتي کشور طي سال‌هاي اخير رويکرد تعامل با مؤديان و مءدي مداري را سرلوحه کار خود قرار داده و ضمن توسعه دانش فني و تجهيز نظام مالياتي به فناوري‌هاي اطلاعاتي، زمينه برخورداري مؤديان از تسهيلات و تمهيدات جديد نظام مالياتي به ويژه خدمات الکترونيکي را فراهم ساخته است.

سرمقاله

فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

مهم‌ترين و اصلي‌ترين فلسفه نامگذاري روز دانشجو در 16 آذر، ايجاد فرصتي براي بررسي هويت تاريخي و رسالت ملي و ديني دانشجو ، فرا روي مردم و مسئولين است . دعوت از دانشجويان به فعاليت‌ها و هوشياري سياسي و ايجاد بستر مناسب براي فعاليت‌هاي ايشان، جهت بروز نظرات و شنيده شدن صداي دانشجويان به‌عنوان مغز جوان و متفكر جامعه است. دانشجويان حساسيت و انرژي وصف‌ناپذيري در بيان نيازهاي جامعه و خواست نسل‌هاي آينده دارند.جنبش دانشجويي ايران با هدف استقلال طلبي ، استکبار ستيزي و عدالت خواهي صورت گرفته است و تحقق اين آرمانها همواره با آگاهي از مسير و شناخت دشمن امکان پذير است . در غير اين صورت همانگونه که تجربه‌هاي مکرر تاريخي نشان داده ، جنبش از اهداف و آرمانهاي خويش منحرف و ابزاري براي استکبار جهاني و جريانات سياسي قدرت طلب مبدل مي‌گردد . هرگاه جنبش دانشجويي به جناح‌هاي سياسي بپيوندد، از هويت واقعي و تاريخي خود، که حمايت از مردم بوده است، فاصله مي‌گيرد. از اين رو دانشجو لازم است سياسي‏ بوده و از بينش و تحليل سياسي قوي و مشارکت سياسي سازنده برخوردار باشد ؛ ولي از سياست‏ بازي‏ و افتادن در دام جنجال و نزاع‌هاي سياسي و جناحي بپرهيزد . چنانکه يکي از شاخصه‌هاي بارز 16 آذر1332، تشخيص و تحليل درست و ايفاي نقش صحيح جريان دانشجويي در راستاي مصالح ملي در آن برهه از زمان بود. در شرايط کنوني نيز دانشجو با سرلوحه قرار دادن آرمانهاي اسلامي‌و ملي ، وظيفه دانش پژوهي، تعمق، نو آوري علمي‌و تلاش در جهت اعتلاي اقتصادي و فرهنگي کشور را هرگز از منظر خويش دور نخواهد ساخت .

در اين بين حكومت موظف است كه مقدمات و ملزومات يك فضاي آزاد و پرجنب و جوش را در دانشگاه‌ها براي فعاليت‌هاي علمي، صنفي، سياسي و اجتماعي آنان فراهم آورد و به فرمايش مقام معظم رهبري، کرسي‌هاي آزادانديشي به معناي واقعي کلمه تشکيل بشود. از تك صدايي و يا بي‌صدا شدن اين قشر عظيم و آينده‌ساز كه وارثان ايران آينده هستند پرهيز كرده و از انفعالي شدن و بي‌انگيزگي ايشان ممانعت به‌عمل آيد.

براي قدم نهادن در راه پيشرفت و ترقي، نهادهاي آموزش عالي بايد جوانان را براي تغييرات و دگرگونيهاي فرهنگي در دنياي مدرن و در حال تحول امروزي آماده سازند. نمي‌توان صرفاً به صلاحيت علمي‌و فني بسنده کرد، بلکه رسالت فرهنگي را بايد با توجه به ساخت اجتماع، نظم داد. دانشگاهي که قادر نباشد در جهت غني کردن هويت فرهنگي جامعه نقشي را ايفا کند، به طور حتم توانايي آموزش و پرورش نيروهاي متخصص مورد نياز را نخواهد داشت. ناگزير، دانشگاهها بايد باورهاي علمي‌را در فرهنگ جامعه ايجاد کنند و ميراث کهن ايراني- اسلامي‌را ضمن بازانديشي آن، در کنار آموزش و پژوهش، به نسل جوان انتقال دهند و پيوندي راهگشا ميان فرهنگ سنتي و فرهنگ نو، ايجاد نمايند.

اميد است با بهره‌گيري از تخصص دانش آموختگان و نيروي خلاق دانشجو، زمينه سربلندي ايران و ايراني بيش از پيش فراهم گردد.

یادداشت

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

روز گذشته وزير خارجه کشورمان پس از جلسه هيات دولت خبري مبني بر اجراي سازوکار مالي اروپا در آينده نزديک را رسانه‌اي کرد و اعلام داشت اين سازوکار بر اساس توافقات بين طرفين به زودي عملياتي مي‌شود. چنانچه اين سازوکار در روزهاي آتي جنبه عملي پيدا کند، پيامهاي روشني را مي‌توان از آن استنباط کرد که يکي از مهمترين اين پيامها، پايان يکه تازي آمريکا در عرصه سياست بين الملل خواهد بود.آمريکا که پس از فروپاشي اتحاد جماهيرشوروي خود را کدخداي جهان مي‌دانست و هر مناسبت سياسي در جهان را در اذن خود مي‌پنداشت و استيلاي سياسي خود را به پشتوانه قدرت اقتصادي دايمي‌مي‌دانست، امروز در وضعيتي قرار گرفته که غالب هم پيمانانش به تشرهاي سياسي او وقعي نمي‌گذارند.ترامپ و پمپئو هر روز به بهانه‌اي از حقوق بشر گرفته تا موشکها و انبار تورقوزآباد، سعي در متقاعد کردن کشورهاي جهان بر تاييد تحريمهاي ظالمانه عليه جمهوري اسلامي‌بوده وهستند.اما کشورهاي جهان به ويژه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، با وجود فشارهاي آمريکا و رژيم صهيونيستي، مشي ديگري را در پيش گرفته‌اند که اين شيوه در عرصه سياست بين الملل بديلي ندارد. ايستادگي اروپا در برابر زياده خواهي‌هاي آمريکا که سعي در به سخره گرفتن يک معادله بين المللي تحت عنوان برجام دارد، اين اميدواري را نويد مي‌دهد که فروپاشي اقتدار و يکه تازي آمريکا کليد خورده است و همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها تاکيد کرده اند، نظام سلطه جو و مستکبر آمريکا، آينده‌اي جز انزوا و سقوط در پيش ندارد. به اميد آن روز.

برخی از مدعيان مسلماني قيمت‌ها را بي حساب بالا مي‌برند؛

آيت‌الله مکارم شيرازي در جلسه درس خارج فقه، با انتقاد از برخي از کسبه و تجار در شرايط سخت و دشوار کنوني گفت: داد و فرياد و گلايه بخش قابل توجهي از مردم از بي انصافي گروهي از تجار و کسبه که مدام اجناس را گران مي‌کنند، بلند شده است.

‌به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد بيان کرد: يک تاجر و کاسب مسلمان بايد بدون احتياج به تعزيرات کار خودش را درست انجام دهد، اما متاسفانه با وجود تعزيزات هم تخلف مي‌کنند و بعضا در حضور ماموران تعزيرات اعلام مي‌کنند ما قيمت‌ها را کم نمي‌کنيم و جريمه مي‌پردازيم.

اين استاد برجسته حوزه علميه خاطرنشان کرد: اين رسوايي است، ما مسلمان هستيم، دم از پيروي مولا علي(ع) مي‌زنيم، اما بي حساب و کتاب قيمت‌ها را بالا مي‌بريم؛ يک زمان افزايش قيمت ارز و دلار را عامل گراني معرفي مي‌کردند اما اکنون که قيمت‌ها پايين آمده نيز حاضر نيستند قيمت اجناس را پايين بياورند.

مکارم شيرازي تصريح کرد: جامعه‌اي ترقي مي‌کند که همه افراد به فکر هم باشند، اگر هر کس در اين وانفسا بخواهد کيسه خود را پر کند، کما اينکه بسياري تنها به فکر زراندوزي و پر کردن جيب خود هستند، چنين جامعه‌اي عقب مي‌ماند. وي گفت: وقتي مي‌گويند برخي 30 هزار ميليارد تومان به جيب زده اند، اينها با اين کارهاي خلاف و دشمنان و آمريکايي‌ها با تحريم‌ها همه در فشار به مردم سهيم هستند.

اين مرجع تقليد با استناد به حديثي از حضرت رسول(ص) تواضع متقابل شاگرد و استاد را يک اصل مهم سفارش شده در منابع ديني دانستند و با تاکيد بر اين که تواضع استاد وشاگرد در قبال يکديگر سبب رونق علمي‌مي‌شود، بيان کرد: خوشبختانه اين مساله در حوزه‌هاي علميه از قديم الايام رواج داشته است؛ خاطرات بسياري از اين مساله در بين بزرگان و علما موجود است و خود ما نيز خاطرات شيرين و فراموش نشدني از اين موضوع داريم.

آيت‌الله مکارم شيرازي افزود: يکي از علائم و نشانه‌هاي تواضع اين است که اگر شاگرد حرف و سخن منطقي و خوب بيان کرد، استاد بپذيرد و خوشبختانه اين مساله را ما بارها در بين علما و استادان حوزه‌هاي علميه مشاهده کرده ايم.

موسويان عواقب رفتار سوال برانگير ترامپ را تشريح کرد؛

عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته‌اي نوشت:ترامپ با 'دکترين خروج' از برجام جهان را درآستانه رقابت جديد هسته‌اي قرارداده است. به گزارش ايرنا ، سيد حسين موسويان در مقاله‌اي براي پايگاه خبري تحليلي لوبلاگ آمريکا ادامه داد :اخيرا آقاي‌هاکوماس وزير خارجه آلمان اعلام کرد که اين کشور ابتکاري براي خلع سلاح جهاني درنظردارد.‌هاکوماس هشدارداد که پيشرفت تکنولوژي سلاح‌هاي کشتارجمعي، تصورات را به يک واقعيت مرگبار تبديل خواهد کرد. پژوهشگر دانشگاه پرينستون افزود :اعلام وزير خارجه آلمان بعد از اين صورت گرفت که ترامپ قصد خروج آمريکا از 'معاهده منع موشک‌هاي هسته‌اي ميان برد' مصوب 1988را اعلام کرد. نشانه‌هايي از درک اهميت خلع سلاح جهاني دردولتمردان اروپا ديده مي‌شود درحاليکه آمريکا بي توجه است. مذاکره کننده سابق هسته‌اي اشاره داشت :درطول تقريبا پنج دهه جنگ سرد، رقابت تسليحات هسته‌اي بين شوروي سابق و آمريکا، صلح و امنيت جهاني را تهديد مي‌کرد. پيشرفت توانمندي‌هاي ويرانگر نظامي‌و افزايش وحشتناک هزينه‌هاي بمب هسته اي، موجب ايجاد بازدارندگي متقابل بين دو ابرقدرت شد. تئوري بازدارندگي ' نابودي متقابل' مشخص کرد که مرز بين پيروزي و نابودي براي استفاده کننده گان بمب هسته‌اي بسيار باريک خواهد بود. لذا ظرفيت بالاي ويرانگري سلاح‌هاي هسته‌اي موجب شد که دو ابرقدرت غرب و شرق براي کاهش ذخائر سلاح‌هاي هسته‌اي خود به توافق برسند . ديپلمات سابق ايران تصريح کرد :قبل از معاهده منع موشک‌هاي ميان برد، 'معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته اي' (ان پي تي) به تصويب رسيد که سنگ بناي رژيم خلع سلاح جهاني بوده و نيازهاي حقوقي و تکنيکي خلع سلاح هسته‌اي را فراهم کرده است. طبق ماده پنج آن، قدرتهاي جهاني آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و انگليس موظف به خلع سلاح کامل هسته‌اي تحت کنترل جهاني شده اند. وي خاطرنشان ساخت :قدرتهاي جهاني در پنج دهه گذشته نه تنها از وظيفه نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي خود سرباز زده و هيچ اقدام موثري نکرده اند، بلکه درمسير نوسازي و توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي با هزينه‌هاي سنگين حرکت کرده اند. براي مثال آمريکا بودجه 1.7تريليون دلاري براي نوسازي و توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي خود در 30 سال آينده اختصاص داده که اين مبلغ برابر با کل توليد ناخالص داخلي کشور کانادا است. به عقيده وي ، درحقيقت قدرتهاي جهاني خود بزرگترين ناقضان معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي هستند زيرا همچنان سلاح‌هاي هسته‌اي خود را حفظ کرده اند. علاوه بر آن اسرائيل، هند، پاکستان و کره شمالي هم به سلاح هسته‌اي مجهز شده‌اند و معاهده ان پي تي را نپذيرفته‌اند که متاسفانه تلاشهاي جهاني براي خلع سلاح آنها بيهوده بوده است. موسويان نوشت :در سال 2017 يکصد و بيست کشورجهان 'معاهده بين المللي منع نگهداري سلاح‌هاي هسته اي' را درسازمان به تصويب رساندند. اين تلاش ارزشمند جامعه جهاني براي موفقيت امرخلع سلاح نيز بخاطر مخالفت قدرتهاي دارنده بمب هسته اي، به عقب رانده شد.

با اصرار مجلس بر مصوبات قبلی؛
نمايندگان در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌با اصلاحات کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌در مورد الحاق دولت جمهوري اسلامي‌ايران به کنوانسيون بين‌المللي مقابله با تأمين مالي تروريسم با 125 رأي موافق، 59 رأي مخالف و 6 رأي ممتنع از مجموع 206 نماينده حاضر در جلسه موافقت کردند.

به گزارش خانه ملت، در اصلاحيه نمايندگان آمده است: ماده واحده - به دولت جمهوري اسلامي‌ايران اجازه داده مي‌شود کنوانسيون بين المللي مقابله با تأمين مالي تروريسم (مصوب 18/9/1378 برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد) مشتمل بر يک مقدمه، بيست و هشت ماده و يک پيوست را با اعلام شروط زير پذيرفته و سند ذي ربط را مطابق مقررات اين ماده نزد امين اسناد توديع کند.

دولت موظف است شش ماه پس از توديع سند الحاق اين کنوانسيون نزد امين اسناد، وضعيت تعامل با گروه ويژه اقدام مالي به ويژه مسئله خارج شدن قطعي جمهوري اسلامي‌ايران از ليست دول غيرهمکار را ارزيابي کرده و در صورت تعلل و عدم اقدام اعضاي اين گروه عضويت در کنوانسيون را مورد تجديد نظر قرار دهد

شروط:1- مفاد کنوانسيون در موارد تعارض با قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران لازم الرعايه نمي‌باشد. ۲- با توجه به بند سوم ماده اول قطعنامه شماره ۵۰ / ۶ مورخ ۲۴ اکتبر ۱۹۹۵ که در مقدمه کنوانسيون منعکس شده است و «تأييد مجدد حق تعيين سرنوشت همه مردمان با توجه ويژه به وضعيت مردمان تحت سلطه استعماري و هرگونه سلطه بيگانه و يا اشغال خارجي» را مورد تأکيد قرار ميدهد، شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي‌ايران مصاديق افراد، گروه‌ها و سازمان‌هاي تروريستي مندرج در جزء (ب) بند (۱) ماده (2) کنوانسيون را تعيين نموده و جهت اجرا به مراجع قانوني کشور ابلاغ خواهد نمود. مفاد ماده (۶) کنوانسيون نمي‌تواند اين حق مصرح در مقدمه کنوانسيون را محدود نمايد.۳-دولت جمهوري اسلامي‌ايران به موجب جزء (الف) بند (۲) ماده (۲) کنوانسيون، اعلام مي‌نمايد که مفاد آن دسته از کنوانسيون‌ها و تشريفات (پروتکل)هاي مندرج در پيوست کنوانسيون را که به عضويت آنها در نيامده است، به عنوان بخشي از کنوانسيون تلقي نمي‌نمايد و الزام آور شدن مفاد ماده (۲۳) در خصوص اصلاح فهرست موافقتنامه‌هاي منضم به کنوانسيون براي جمهوري اسلامي‌ايران منوط به رعايت اصول (۷۷) و (۱۲۵) قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران است. ۴- حل اختلاف موضوع بند (۱) ماده (۲۴) در خصوص ارجاع به داوري و يا ديوان بين‌المللي دادگستري کنوانسيون براي دولت جمهوري اسلامي‌ايران لازم‌الرعايه نمي‌باشد. دولت مي‌تواند در مواردي که ارجاع به داوري هنگام بروز اختلافات به مصلحت باشد، با رعايت قوانين و مقررات داخلي اقدام نمايد.5- الحاق جمهوري اسلامي‌ايران به کنوانسيون به معناي شناسايي و برقراري ارتباط با رژيم اشغالگر صهيونيستي نيست.6- صلاحيت مقرر در بند (۵) ماده (۹) کنوانسيون براي کميته بين‌المللي صليب سرخ تنها در چهارچوب اسناد حقوق بشر دوستانه‌اي که جمهوري اسلامي‌ايران به آنها ملحق شده است، پذيرفته مي‌شود.7- دولت جمهوري اسلامي‌ايران درباره بند (۴) ماده (۱۱) کنوانسيون، موضوع استرداد مجرمين را مطابق قانون اساسي و قوانين مصوب خود عمل خواهد کرد.

همچنين برخي مفاد CFT به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده شد. نمايندگان در اين نشست ايرادات شوراي نگهبان به برخي مفاد CFT را وارد ندانسته و با 124 رأي موافق، 58 رأي مخالف و 9 رأي ممتنع از مجموع 208 نماينده حاضر در جلسه با نظر کميسيون امنيت ملي مبني بر اصرار بر مصوبه قبلي مجلس موافقت کردند.گفتني است اين مفاد CFT به شرح زير است: جز (ب) بند (1) ماده (2)، ماده (7) و بندهاي آن، بند (6) ماده (9) اطلاق استرداد در بندهاي ماده (11)، بند (2) ماده (12)، ماده (15) و ماده (17).

المانيتور خبر داد که سيستم سازو کار مالي ايران و اروپا از ماه ژانويه (دي ماه) عملياتي خواهد شد.به گزارش ايلنا، المانيتور در گزارشي اعلام کرد که تصميم آمريکا به خروج از توافق هسته‌اي با توجه با مخالفت‌هايي که از سوي ساير کشورها مواجه شده باعث شده کشورهاي ديگر به دنبال يافتن راه‌هاي جايگزيني براي دور زدن تحريم‌هاي آمريکا باشند.

در ادامه اين گزارش آمده است: فرانسه و آلمان در تلاش هستند يک سازوکار ويژه مالي تاسيس کنند تا با امکان ادامه پرداخت‌ها و بدون استفاده از وجه نقد، تجارت با ايران را ممکن کند. منابع آگاه به المانيتور گفته‌اند که اين سيستم در ماه ژانويه عملياتي مي‌شود. اروپايي‌ها معتقدند که ساير کشورها هم مي‌توانند از اين سيستم استفاده کنند و بر اين اساس سازوکارهاي مختلفي براي انجام معاملات ايجاد خواهد شد